ls3/5A

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
Du kan være så drit lei du bare vil, men jeg svarer på den opprinnelige spørsmålet om hvordan den spiller. Når folk spør slik synes jeg at man skal gjøre oppmerksom på at den er en "aquired taste" som det heter. Jeg vet den har en tildels fanatisk fanskare selv om jeg sjøl ikke skjønner helt hvorfor.
Et annet produkt hvis legendariske status er uforståelig for meg er EAR 834P RIAA. Jeg hadde en slik og den låt helt for jævlig - slapp bass, utetaljert mellomtone og avrundet topp.
Bra.  Det er nettopp erfaringer som bryter med den generelle opphausing av et produkt (enten det er kortvarige hausing av støy-høstere, eller langvarig hausing av annen teknologi som f.eks. LS3/5A) som er nyttige.  Og spesielt når det forankres i mer enn bare subjektiv lytting.

Ekspempler på slikt det siste året her på HFS som jeg har lest med glede er f.eks:

- støyhøstere
- ICE forsterkere
- rør demperinger
- 1. watt alltid best...

Tråden starter gjerne med en nyanskaffelse, så henger flere seg på, og etter en tid står en ensom sjel fram med kongens nye klær betraktninger og han blir da gjerne kalt gledesdreper, så er hele ballet med subjektiv vs objektiv i gang noen uker...før det hele roer seg etter en stund med at produktet får sin rettmessige plass på hylle 3 der det alltid har hørt hjemme....sammen med mye annet som også er greit nok...

Ole

K

kbwh

Gjest
...men ICEpower hører da til på øverste hylle! ;D

Dissens er bra. Ny innsikt oppnås ikke uten.

erico

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
0
HEi

Jeg lot meg forleden fortelle at Linn har laget en versjon av denne klassikeren fra BBC, den heter KAN. Noen som kan avkrefte ller bekrefte?

Jeg har nemlig et par slike, og flere av beskrivelsene i tråden passer bra på dem.

K

kbwh

Gjest
John Atkinson har skrevet følgende om Linn Kan i Stereophile:
The LS3/5a has never kicked big booty in the pace'n'rhythm department. An early rival, intended to outperform the LS3/5a in this area, was the identically sized Linn Kan of 1980. Indeed the Kan did do so, having a beautifully tight, musically believable bass performance. But the price to pay was a colored, shouty midrange that for me ruled it out of contention.

erico

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
0
Se der, ja

trodde bare de var litt slitne...de funker fortsatt ok, alt inkludert.

takk for svar

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Linn Kan kom i 1980 og er kritisert for mellomtonen? Det stemmer jo godt med det jeg nevner i mitt første innlegg,  at B110 elementet hadde utviklet uheldige tendenser akkurat på denne tiden ( værst var et kraftig peak like over 1kHz).

Vi tangerer egentlig et stort og temmelig uutforsket område: Hvor mye individuelle variasjoner er det mellom eksemplarer innen samme produktserie?  Jeg har personlig opplevet endel bedrøvelige eksempler, med LS3/5a blandt de mest ekstreme. Tester og meninger basert på avprøving av et enkelt eksemplar kan være villedende, i TILLEGG kommer produkter som dette som er særdeles kravstore mht tilsluttet utstyr, og en drøss andre faktorer.

Mht LINN så mener jeg å ha hørt at de rett og slett brukte identisk kabinett (fra de samme snekkerverksteder), bare med egen baffel. Linn har alltid vært flinke snuse seg frem til gode ting andre har funnet på, enten det er grunn-ideen (AR platespilleren) eller hele produkter som de setter sitt navn på (div japanske pickuper).

Nå er det vel forresten flere som har hentet inspirasjon fra den LS3/5a. Den var jo "skjellsettende" som det heter. KEF har en boks av samme størrelse og samme elementer, i tillegg til at KEF hadde BBC-lisens til å produsere 11ohms versjone av LS3/5a som de forresten selv hadde utviklet og leverte alle delene til ... (snakk om incestuøse forhold!), og den der runde aluminiumsboksen til Jim Rogers ansees også å være nært beslektet, på tross av utseendet. Idag finnes det en "ulovlig" kinesisk LS3/5a (needless to say). Jeg tror den var av fabrikatet Ho. Hei. No.

K

kbwh

Gjest
Kan jeg få slenge med Franco Serblins variant over temaet: Sonus faber Minima FM2?
Den skulle visstnok ikke gjøre sakene så ille. Regnes som en Sf-klassiker, følsomhet 84dB/W/m.
Stereophile lyttet og målte i 1993.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.846
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Både LS3/5A og EAR 834P kan oppføre helt glimrende i de rette omgivelsene. Det er verre med lausbikkjer.

Topp Bunn