Lp vs CD, en lyttetest for alle

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Kom over denne på youtube.
Fra en workshop på ei HiFi messe noen måneder tilbake. En eldre mann som jobber for et tysk HiFi-magasin har satt opp et high-end anlegg hvor formålet er å formidle til publikum at god gammeldags vinyl også kan spille bra.

Det er god lyd på denne youtube.
Alle sammenligningene gjøres på jevnbyrdig grunnlag, det er 16 bit 44.1KHz filer som også Lp’en er produsert på, samme som for CD’en.

CD spilleren er en ny Nagra til ca 100.000,-
Vinyl oppsett, ca det samme tipper jeg.

Underveis blir også avslørt en liten hemmelighet fra professor Keith O Johnsen (Reference Recordings) på hvorfor Lp spiller så bra. Jeg hadde ikke hørt den forklaringen før.

He he...denne eldre mannen vet akkurat hva han gjør for å få CD spilleren i knestående, han spiller musikk med mye transienter!!:eek:
Say no more...

Jeg fikk meg en aha-opplevelse på hvordan hjernen fungerer. Vel, jeg visse dette fra før, så det ble en bekreftelse.
Jeg våknet opp av senga uthvilt søndags morgen, grabbet min Iphone X og surfet litt. Det var sånn jeg oppdaget denne youtube. Men akkurat det kommer jeg tilbake til senere.

NB! All lytting jeg har gjort er gjort på min Iphone X gjennom den integrerte høyttaleren, ingen hodetelfoner og ingen kopiering av lydfil.

https://m.youtube.com/watch?v=zaeugL-1QJo#
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Vel...LP låt som LP og CD låt som CD. Såklart forskjellig. Så er det jo opp til enhver hva man liker best. Og ikke hva som er best.
Stor forskjell på hvordan man lager de to forskjellige avspollingsmrdiene...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
For meg var denne youtube snutten interessant på flere måter. Ikke minst å forstå måten hjernen vår fungerer på i forhold til lytting, konsentrert lytting, sammenligninger etc.

Jeg våknet søndags morgen i 9-tiden, skikkelig uthvilt, et hode som var renset for støy, frisk og opplagt for en ny dag. Mange sier at akkurat dette tidspunktet er det ideelle tidspunktet for lytting.
Jeg lyttet via høyttaleren på min Iphone X, først ble det spilt kuttet med vinyl, og så samme kuttet på Nagra CD spiller. For å si det sånn; forskjellene var som meislet ut i stein for meg. Spesielt transientene i musikken var klart mer korrekt gjengitt på LP, i forhold til hvordan en transient høres ut IRL. Ikke bare var "snappen" på transienten mer borte på CD, men lyden var også mer "upresis" på CD. I tillegg var musikken mer "grå" på CD i forhold til vinyl. Og denne gråheten og utilstekkelig transientgjengivelse er noe som har fulgt CD spilleren, alltid og uansett pris på spilleren. IMO.
At mange syns Lp låter mer dynamisk enn CD, er nettopp på grunn av transient gjengivelsen. Og førstesporet som ble spil på HiFi-messen er vanskelig for CD, strengeinstrumenter med vokal og bongotrommer**. Hadde det vært en xylofon med i tillegg, så hadde det vært en dreper for CD spilleren.

Jeg stod opp av senga, hadde meg frokost og kaffe, radioen på, tok et par telefoner og tok frem youtube klippet igjen. De forskjellen jeg hørte i senga, var nå mindre åpenbare. Da jeg dro markøren og kjapt vekslet mellom vinyl og CD på youtube klippet, ble det enda vanskeligere å dra konklusjoner. Dette understøttes av hva jeg konkluderte med 20-30 år tilbake i tid. Hjernen lagrer informasjon, og ikke minst; den har en evne til å fylle ut manglende informasjon i lydbildet hvis du på et tidligere tidspunkt har hørt en bedre utgave, for så å gå over til en dårligere utgave. Dette gjelder spesielt detaljer i musikken. Altså hjernen har lagret informasjonen og til dels "fyller ut" der hvor det mangler. Det er dette som er akustisk hukommelse.

Altså; hyppige switcher mellom A og B for å konkludere med hva som er best i sånne situasjoner, er bare tull. Dette gjelder i typiske situasjoner hvor subtile (men viktige) forskjeller skal avdekkes i lyd. Å bytte mellom en DAB kjøkkenradio og et high-end anlegg, er noe helt annet, det skjønner alle.

** Ang lyden av bongotrommer. Jeg vokste opp med "Paranoid" på Lp. Planet Caravan er en psykedelisk deilig sak med digge bongotrommer. Ingen CD utgave jeg har hørt fullt ut gjenskaper lyden som er på Lp'en av dette instrumentet. Men det gjør den japanske SACD'en som er en direct-to-DSD fra analoge mastertaper. DSD og SACD fixer transienter på en helt annen måte enn CD.
 
Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Var et veldig interessant klipp det der, har ikke vinyl her hjemme men virket som veldig fornuftige forklaringer på inntrykket jeg har av det jeg har hørt andre steder.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Var et veldig interessant klipp det der, har ikke vinyl her hjemme men virket som veldig fornuftige forklaringer på inntrykket jeg har av det jeg har hørt andre steder.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det paradoksale her er jo at Lp’en er presset på den samme 16/44.1 KHz filen som CD’en er presset på.

Om det er D/A converteren i CD spilleren med brick wall filter, samt laser optikk og jitter som forårsaker at digital på Lp låter bedre, det er jo en mulighet...uten at jeg vet.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er ikke mulig å seriøst sammenligne mediene slik denne "testen" utføres.... maken til baloney.....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Var et veldig interessant klipp det der, har ikke vinyl her hjemme men virket som veldig fornuftige forklaringer på inntrykket jeg har av det jeg har hørt andre steder.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det paradoksale her er jo at Lp’en er presset på den samme 16/44.1 KHz filen som CD’en er presset på.

Om det er D/A converteren i CD spilleren med brick wall filter, samt laser optikk og jitter som forårsaker at digital på Lp låter bedre, det er jo en mulighet...uten at jeg vet.
Dersom vinyl og CD har samme kilde i 16/44,1 så kan vi anta at begge er utsatt for «likeverdig» digital behandling mht brick wall filter. Også signalet på LPen har da vært igjennom en DAC som antagelig har et brick wall filter. Jeg vet ikke om den Nagra spilleren er plaget med jitter, men moderne DACer av et rimelig kaliber har utmerket undertrykking av jitter, så det behøver ikke å være noen forklaring. Selvfølgelig kan det være at DACen til Nagraspilleren ikke er nøytral og transparent og har en eller annen lydsignatur som antagelig «heller i andre retninger» enn lydsignaturen i avspillingskjeden for vinylen.

De store spørsmålene er egentlig hvordan LPen er mastret og produsert, og kvaliteten på den delen signalbehandlingen. For egen regning heller jeg mot at alle de lydlige skavankene som kommer med mastring, produksjon og avspilling av LP kan ofte har noen ørevennlige virkninger på lydkvaliteten. Foruten de «rituelle» aspektene ved å spille vinyl.

Det hadde vært morsomt å lage et digitalt «filter» som gjenskaper overføringsfunksjonen i en komplett lydkjede for LP produksjon-reproduksjon. Så kan en legge det «filteret» på 16/44,1 fila og sammenliknet med LPen fra samme kilde. Hadde det da vært mulig å høre vesentlig forskjell (dvs utover tilfeldige variasjoner i avspillingen av LP) ?

Forøvrig syns jeg det er en smule «ironisk» å sammenlikne lydkvalitet i videoopptak på youtube.

mvh
KJ
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det er ikke mulig å seriøst sammenligne mediene slik denne "testen" utføres.... maken til baloney.....
Den gir en god indikasjon.

Det er så mange misforståelser ute å går og mange konkluderer feil på bruk av prosedyrer og fremgangsmåter.
F eks tror mange at man må gå til high-end oppsettet sitt og sørge for at anlegget er renset, oppvarmet, optimalisert og klargjort for en lyttetest for å avgjøre subtile forskjeller og avgjøre hva er hva.

Jeg gjør mange ganger det stikk motsatte, fordi det da er lettere å konstatere forskjellene.

Husker ca 15 år tilbake på sentralen da det var lagt ut diverse digitale filer av samme musikk; 12,14,16,18 bit og et par variabler på samplefrekvens. Og så skulle man gjette hva er hva.
Den letteste måten for meg å avgjøre det på var å sende lyden ut av et par IBM plastikk høyttalere ( til en stasjonær Pc) som sikkert ikke kostet mer enn 200 kroner.
Jeg la lista så lavt på lydkvaliteten at 16-bit filen så vidt var «tålelig» å høre på, filer med lavere bit-dybde ble utålelig å høre på og forvrengningskomponenter kom tydelig frem. Jeg fikk full pot på fasiten og var ikke et øyeblikk i tvil om at jeg hadde rett på alle.

Bare ett eksempel.
 
Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det han sa i klippet var jo ikke at cd var teknisk dårlig men at lp i både produksjon og avspilling forandrer original signalet til noe litt mer ørevennlig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
De som evner lyd utover 16bit 44.1khz er ikke lengere av denne art men stiller kanskje i klassen nærmere flaggermus :D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det han sa i klippet var jo ikke at cd var teknisk dårlig men at lp i både produksjon og avspilling forandrer original signalet til noe litt mer ørevennlig.
Mye rart som ble sagt i videoen.
Det ble hevdet (av noen han hadde snakket med) at det var under og over "shoot" i både produksjon og avspilling av vinyl grunnet dens analoge oppbygging og dette skapte mer forvrengning bl.a.

Undrer på hvordan dette kunne la seg gjenskape digitalt på en youtube video :confused:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det han sa i klippet var jo ikke at cd var teknisk dårlig men at lp i både produksjon og avspilling forandrer original signalet til noe litt mer ørevennlig.
Mye rart som ble sagt i videoen.
Det ble hevdet (av noen han hadde snakket med) at det var under og over "shoot" i både produksjon og avspilling av vinyl grunnet dens analoge oppbygging og dette skapte mer forvrengning bl.a.

Undrer på hvordan dette kunne la seg gjenskape digitalt på en youtube video :confused:
Det er ikke sikkert at det ble gjenskapt på youtube. På den annen side vil denne over/under shoot påvirke mesteparten av frekvensområdet, som en da kan registrere ved lytting på f eks youtube.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det han sa i klippet var jo ikke at cd var teknisk dårlig men at lp i både produksjon og avspilling forandrer original signalet til noe litt mer ørevennlig.
Mye rart som ble sagt i videoen.
Det ble hevdet (av noen han hadde snakket med) at det var under og over "shoot" i både produksjon og avspilling av vinyl grunnet dens analoge oppbygging og dette skapte mer forvrengning bl.a.

Undrer på hvordan dette kunne la seg gjenskape digitalt på en youtube video :confused:
Det blir tatt opp av mikrofonen på samme måte som romakustikk og annet. Gøy hvis det gir bra «vinyllyd» å spille av på vinyl og sende signalet inn i en ADC og digital recorder for så å spille av med cd spiller/streame. Det vil vel i praksis bli som å sende signalet gjennom en EQ/filter/etc.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp. Gjøres prosessen flere ganger blir det bare bedre og bedre
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Høre etter lydkvalitet fra opptak på youtube ja det høres smart ut!!!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Når du har mikrofoner som fanger opp akustisk musikk i et rom fra 2 ulike kilder, og den ene kilden er av høyere kvalitet enn den andre (la oss tenke oss det, ihvertfall). Etter dette blir begge kildene utsatt for den samme degraderingen gjennom ADC/DAC...whatever, så vil fremdeles den kilden som i utgangspunktet hadde den beste kvaliteten bli favorisert på enden av kjeden.
Dette burde ikke være vanskelig å forstå!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gammel tråd beklager det men denne artikkelen sier noe om hva man foretrekker når man ikke vet hva man spiller på
4. CONCLUSIONS This investigation has given a clear indication that the reasons behind the recent resurgence of the vinyl LP are numerous and rejects the hypothesis that audio quality is the sole defining factor. There does however, appear to be a clear link between subjective audio quality assessments and an individual’s appreciation of other attributes of vinyl such as the artwork, sleeve notes, or even their their past experiences, pre-conceptions or memories of the format. It is still clearly a subject which divides opinion and engenders passionate views on all sides but this study has shown that it is possible to delineate auditory and non-auditory influences. In designing this experiment, some compromises were necessary due to time and budgetary constraints. The use of a ‘one-off’, rather than a commercial pressing remains the greatest cause for concern and in order to have greater confidence in the results of the listening tests, the study will be repeated using better vinyl. The sample population for the on-line tests and the usability testing, will also be expanded. However, the manner in which the usability tests managed to encourage some participants to eulogise over the sound of vinyl, despite the fact that they were actually listening to a CD, clearly suggests that they may have indeed been ‘listening with their hearts’.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Ekstrahert fra første kutt i videoen, grønt er vinylen..
1625847257100.png


Vinylen starter på et lavere nivå...
1625847384326.png

Transient vinyl
1625847638082.png

transient CD
1625847723896.png

ser jo ganske likt ut det her..
 
Sist redigert:
Topp Bunn