Low efficiency amps & high efficiency speakers.

Ø

Øivind

Gjest
Verdt et forsøk. :)

Flere må kurreres for "wattsyken" ;D

Levetida på trådene er vel litt lengere her og?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Synes de få watt som forsterkeren min klemmer ut er svært så effektive jeg ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Fikk noen klager på plassering så bare flyttet tråden siden det ikke var noen "merkesak".

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Godt det er folk her på sentralen som passer på ;) (tenkte ikke på deg bambadoo)

/jan

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
JanR skrev:
Godt det er folk her på sentralen som passer på ;) (tenkte ikke på deg bambadoo)

/jan
Ja det kan du jammen si Jan.

Når medlemmer av hfs har så lite å gjøre at de klager til moderator over noe slikt, da bør de skaffe seg en hobby ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Kan jo nevne at det er "2" måter å klage. En er pm, og en er "varslings" valget. Ved "Varsling" blir alle moderatorene (noen hundre stk) samt Høvding varslet. Ser helst at "varsling" blir brukt.

Huff, denne tråden sklir ut kan det se ut for ;)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
bambadoo skrev:
Kan jo nevne at det er "2" måter å klage. En er pm, og en er "varslings" valget. Ved "Varsling" blir alle moderatorene (noen hundre stk) samt Høvding varslet. Ser helst at "varsling" blir brukt.

Huff, denne tråden sklir ut kan det se ut for ;)
Er det "noen hundre stk" moderatorer her på sentralen ???

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.268
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg har stor sans/interesse for under 20W forsterkere, men har lite info om effektive høyttalere...
Kanskje noen kunne snekre en høyttaler-database, noe liknende Rudi's Pick-up - liste?

Arne K

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Cobra2 skrev:
Jeg har stor sans/interesse for under 20W forsterkere, men har lite info om effektive høyttalere...
Kanskje noen kunne snekre en høyttaler-database, noe liknende Rudi's Pick-up - liste?

Arne K
Da er vi 2 om ikke annet :)
Har jobbet meg jevnt og trutt ned fra 10W til 3 W pr i dag.
Hadde vært flott med en høytaler-database for oss/de med lav eff.forsterkere.

/jan

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er jo de dærre Wilson S' Maxx 2 da...
Den kan jo drives av alt fra og med 7 eller var det 20 watt og oppover.
Baaaaaaass... ;D Jeg inrømmer gjerne at jeg har lyst på ett par selv..
Om så bare fordi de spiller så bra bass... :p
Da kan man jo egentlig velge alle forsterkere som finnes.. fra 5 watt og oppover!!!
Det skule låte brukbart det!!!'

mvh

Ø

Øivind

Gjest
Beklager skuffelsen igår :-[ . Uffameg ;)

Anyways; Den lista var veldig fin for å begynne å danne seg et bilde av hva som finnes av alternativer der ute. Finnes sikkert "kloner" av mye av det der og.

Ø

Øivind

Gjest
Kan ikke noen starte en slik forening(Low efficiency amps & high efficiency speakers), og slenge ut en liten tråd på "Hifi foreninger / klubber"-forumet? Please... ;D

Vet det finnes en for folk i Oslo som også har horn, men hva med en landsdekkende "klubb" for alle (med og uten horn)?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.467
Torget vurderinger
10
Noen som kan fortelle meg lydmessige forskjeller på 2a3 og 300b?

Mvh
bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.467
Torget vurderinger
10
Hva er dette? Har du link?

Ø

Øivind

Gjest
Hvordan er interessen for en slik "forening" her på HFS?:

Low efficiency amps & high efficiency speakers

F.eks: Under 30 watt, 90db eller høyere følsomhet, og alle kan bli medlem uansett bosted og om de har horn(edit: i panna ;D) eller ikke.

Er det mange nok liknende foreninger her allerede, eller er det plass til denne og?

Mvh Øivind

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Høres ut som en god ide. Har selv 20w på 90db.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
bia skrev:

Mvh
bia
Øff-kørrs..

300B er "stemmerøret" Dette snakker med mellomtonen og er nok best ifra 150hz og oppover, fylde, klang, våt luft og svette!
Jazzklubbens fremste sete rett forran dama som smyger seg inntil stativet der mikrofonen står... som en .. ja ;D

2A3 - Dette er bare 40% så effektfullt som ett 300B sånn ca, så vi kan si at det som regel yter 3.5W når ett 300B yter 8watt da i ca samme krets..
2A3 er stramt og slagkraftig, med klare og rene farger og slagkraftig smekk i alle registre. Om 300B er sex med microfonstativet...
så er 2A3 100 metern med tigern hakk i hel! AC/DC med thunderstruck vøttø!
Dette røret går liksom dypere i bassen og slår hardere. Mer stål en kjøtt..
Men så er det slik at dette er bare sånn Justersk't "mot normalt"...

Når det gjelder disse ampene i rimelige utgaver, så er Intestage transformer ditt mantra! Da får man mer autoritet i lyden, kontra da ett rør somdirekte driver at ett 300B eller ett 2A3 ...
Så kan det jo være at man vil ha sarte vinger og sødme og fylde... da tar man en rørdriver da vøtt! Blir litt mykere slik.

F.eks sangen Hysteria fra gruppa Muse er en bra acid test...på hva du er på jakt etter.
Dette er en aldeles grusom låt for ett annlegg å få helt til... :eek: Men også til å highlighte evner.
Faktisk hele Absolution plata til Muse er ett deilig torturinstrument for amper og høyttalere!!

mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.268
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hmm... din beskrivelse av 2A3 er interesant! Hadde det bare gitt 10x mer effekt, AC/DC med 2-3W på 90dB høyttalere gir meg ikke helt "live" følelsen...

Arne K

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Øivind skrev:
Hvordan er interessen for en slik "forening" her på HFS?:

Low efficiency amps & high efficiency speakers

F.eks: Under 30 watt, 90db eller høyere følsomhet, og alle kan bli medlem uansett bosted og om de har horn(edit: i panna ;D) eller ikke.
Om en forening er nødvendig, vet jeg ikke.

Men selv har jeg 10 W klasse A med 98 dB følsomhet, så det kvalifiserer vel ... (AudioNote OTO Phono SE og Klipsch RF-3 Mk II). Før hadde jeg en EC AW250. Men AN virker kraftigere i lyden og gir et større lydbilde ... tydeligvis trives Klispchene bedre med ANs 10 Watt enn med ECs 250 ...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.609
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
bia skrev:

Mvh
bia
Øff-kørrs..

300B er "stemmerøret" Dette snakker med mellomtonen og er nok best ifra 150hz og oppover, fylde, klang, våt luft og svette!
Jazzklubbens fremste sete rett forran dama som smyger seg inntil stativet der mikrofonen står... som en .. ja ;D

2A3 - Dette er bare 40% så effektfullt som ett 300B sånn ca, så vi kan si at det som regel yter 3.5W når ett 300B yter 8watt da i ca samme krets..
2A3 er stramt og slagkraftig, med klare og rene farger og slagkraftig smekk i alle registre. Om 300B er sex med microfonstativet...
så er 2A3 100 metern med tigern hakk i hel! AC/DC med thunderstruck vøttø!
Dette røret går liksom dypere i bassen og slår hardere. Mer stål en kjøtt..
Men så er det slik at dette er bare sånn Justersk't "mot normalt"...

Når det gjelder disse ampene i rimelige utgaver, så er Intestage transformer ditt mantra! Da får man mer autoritet i lyden, kontra da ett rør somdirekte driver at ett 300B eller ett 2A3 ...
Så kan det jo være at man vil ha sarte vinger og sødme og fylde... da tar man en rørdriver da vøtt! Blir litt mykere slik.

F.eks sangen Hysteria fra gruppa Muse er en bra acid test...på hva du er på jakt etter.
Dette er en aldeles grusom låt for ett annlegg å få helt til... :eek: Men også til å highlighte evner.
Faktisk hele Absolution plata til Muse er ett deilig torturinstrument for amper og høyttalere!!

mvh

Da jeg har hørt både 300B og 2A3, så går det like greit omvendt av hva du beskriver. Jeg tenker på musikktype som skulle passe best til de to rørtypene.
AC/DC rocker på 300B, og ålende jazzdamer gjør en veldig bra jobb på 2A3.
Begge rørtypene har sin styrke først og fremst i mellomtonen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Da jeg har hørt både 300B og 2A3, så går det like greit omvendt av hva du beskriver. Jeg tenker på musikktype som skulle passe best til de to rørtypene.
Du får ta med deg ampen din en gang utover så får vi høre hvordan begge rør typene fungerer her i huset :)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.609
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
rolfozzy skrev:
Du får ta med deg ampen din en gang utover så får vi høre hvordan begge rør typene fungerer her i huset :)

/jan
Tror nok det hadde fungert greit. Jeg tror også din 2A3 hadde fungert brukbart her.

U

utgatt19288

Gjest
Synes det er artig lese slike inntrykk som Imperial gir av ulike rør typer, men det slår meg at det er mange som prøver å beskrive et rørs tonale karakterer mens tilsvarende for transistorer finner man ikke - hvorfor?

Low efficency amps - gjelder vel også for SS. Audio hadde jo en glimrende 12W klasse A DIY sak fra Lauvland basert på 2SA1227 og 2SC2987. WWW er full av tilsvarende konstruksjoner - men ser aldri subjektive beskrivelser av verken små signal, driver og utgangstransistorer.....

(en gang skal jeg bygge denne 12W fra Audio.....)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Ikke uenig med det der Baard.
Det er nok flere en vi tror der ute,SS lav watt amper.
Pass hadde vel ett par SE amper bla.
Sikkert en haug med DIY også,kom ut kom fram dere skal SS lav eff. folk :)

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Har:
300b pse monoblokker - 2*18W
kt66 PP monoblokker - 2*15W ca
el84 PP integrert sak - 2*10W eller noe i den dur.
2 stk SS forsterkere - 2*6W hver (klasse D)

Horn - 108db
Stativer (AN-J) - 93db
Coral fulltoner (aner ikke følsomheten)

Diverse diy Høyttaler - lav følsomhet. Sitter akkurat på kjøkken med den EL84 saken - pioneer dritt cd spiller og diy høyttalere med 5.5" bass/mellom og ringradiator diskant - serie filter og omtrent 85db følsomhet. Det rocker som bare det.
Lager noe god mat til ikveld.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.155
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Baard skrev:
Synes det er artig lese slike inntrykk som Imperial gir av ulike rør typer, men det slår meg at det er mange som prøver å beskrive et rørs tonale karakterer mens tilsvarende for transistorer finner man ikke - hvorfor?
Transistor? Enkelt å forklare, Dyp, stram bass, oppløst diskant og ingen mellomtone. ::) ;D

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.684
Sted
'
Baard skrev:
Kanskje fordi de fleste transistorkonstruksjoner er så neddynget i feedback at transistorenes overføringskarakteristikk blir av mindre betydning. I en konstruksjon med 60dB feedback, noe som ikke er uvanlig i transistorkretser, vil ulinearitet bli forsøkt rettet opp med en faktor på 1000. (10% THD vil bli redusert til ~0.01% THD, etc) Det sier seg da selv at utgangspunket ikke spiller så stor rolle som i en rørkrets som kjøres uten eller med veldig moderat bruk av feedback.

Jan E Veiset

U

utgatt19288

Gjest
Lav effekts SS det være seg SE eller PP er vel ikke så "belastet" med: mange trinn og global tilbakekopling at det ikke skulle være mulig å fram de tonale egenskapene til transistoren.

De eneste diskusjonene jeg har fått med meg på transistorens tonale egenskaper har vært mht. bipolare vs. fet. Men ikke lyd signatur innenfor disse kategoriene. Mens rør derimot er det side opp og siden ned med beskrivelser innenfor samme type fra ulike fabrikater.

Stusser litt over dette....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er selvsagt ikke en guideline som er mulig å hugge i granitt med rør, lydmessig.
Mye kan avhenge av hvordan en amp er oppbygd og tilkoblet resten av anlegget.
Selvsagt.

Det var noen som ønsket seg en 2A3 med baller.
Det finnes! Det er bl.a brukt i Promitheus Audio 13E1 monoblock og i Morgan Jones (Glass Palace amp), men den koster ca 100+++ tusen for paret, så det er jo dyrt da!

mvh

Ø

Øivind

Gjest
Imperial skrev:
Det var noen som ønsket seg en 2A3 med baller.
Kan noen liste noen komboer da? Amp og ht, som folk vet av erfaring gir knallfin dynamikk?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvis man skal ha seg en 2A3 amp med virkelige baller og ønsker å bruke 2A3 rør...
Synes jeg at da Welborne Labs 2A3 Moondog er den man skal se på. (Ja jeg leste det der man sier om Welborne litt over der...)
Høyttalere ja... jeg har ikke så bra oversikt over lettdrevne høyttalere, så det kan sikkert noen andre ta seg av.

Men jeg må jo nevne da, at det er mulig å bruke delefilter på en ganske vanlig høyttaler og dele den ved f.eks
80 -90hz... og la en sub, eller to ta seg av det under, da er det utrolig hva man kan få drevet!!!

mvh

Topp Bunn