Ikke lengre unna enn bruktbørsen, men jeg våger meg til å formode at du ikke frekventerer den så ofte. Hifi-diskursen mistet interesse etter at den inntok en karakter som får allmøte med Runar Søgaard til å fremstå som en vitenskapelig konferanse. Viten møtes med forakt og mobbmentalitet, hvilket gjør det hele uinteressant. Off-topic var morsomt en stund til, men det lokale OT-trollet viste seg mer standhaftig enn andre troll, da det ikke kunne ignoreres, men bare fant ignoranse å være et påskudd for ytterligere sjikanering. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, nå vet jeg i det minste hvilket navn jeg skal se etter i nekrologene til Varden.
Ad interenettsensur så er det noe herk. At internett er i en særstilling er tull, man blir ikke arrestert for å slenge dritt på lunchrommet eller soverommet heller. Privatlivets sfære og frihet fra overvåking bør gjelde like mye på nett som ellers. Overgrep må etterforskes som individuelle saker, straffeloven er allerede mer enn adekvat til dette. Det er ingen vesensforskjell på om videoen legges ut på nett eller gjemmes i klesskapet, førstnevnte gjør bare etterforskningen enklere. Lovlydige individer bør selvsagt ha full rett til å gå inn på
Erowid og lese om dop, eller
Askjolene og se etter porr, uten å risikere rettslige konsekvenser for å ha sett noe i strid med moralpolitiets standarder. Du blir ikke fengslet for å se på at en fyr blir slått ned på åpen gate heller, selv om det åpenbart er en ulovlig handling. Om du
aktivt bidrar til handlingen, i tilfellet internett gjennom distribusjon eller finansiering, så blir det straks en annen sak, men igjen må det tas på individuelt grunnlag. Og internett trenger ingen egne lover, de som finnes er allerede mye mer enn nok.
Enig eller uenig, du tilhører en eksklusiv gruppe forumdebattanter med allmenn folkeskikk, som det faktisk er hyggelig å diskutere med. For det kudos, og lykke til videre. Jeg har solgt CD-spilleren og logger følgelig av igjen for en god stund til.