Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Pelle;
    Min kjeft er lukket...- neida, tror du maler Fanden med litt bred pensel nå.
    Isene og Jordan ble til Isene Jordan - muligens hadde en eller sågar begge egne kokeri forut for det.
    Finerfabrikken hadde i alle fall sitt eget - de både skrelte og knivskar finér i alle fall på slutten av syttitallet og sikkert godt utpå åttitallet.

    Nye metoder å lage skrog- og bordplater på og at tilfanget på ferdigfinért MDF økte, fikk møbel- og innredningsprodusentene til å se økonomi i bla å ha færre i produksjon og binde opp mindre kapital i råvarer enn å tilvirke alt selv. Vi aksepterer gladelig dårligere kantløsninger som kantfinér og tom overlakkert eller beiset MDF.

    Sjekk vekta på siste innkjøpte kommode og titt på sponplatene på baksiden. Ikea får ofte dyng og fortjener det. De har bygget seg opp på en kultur der et møbel skal forventes å vare "noen" år og absolutt alle ledd i produksjonen gjenspeiles av dette og svært, svært få av disse møblene rekker å bli arvegods før de dør. Siden Ikea ganske lenge har vært ganske stor, har de absolutt et ansvar for at vi kjøper dritt - igjen og igjen og igjen.

    Derfor er det nesten utilgivelig at jeg som fagmann, som til og med har sittet i ledelsen i en av Europas desidert største møbelvirksomheter, har vært med på å bidra til i en sånn utvikling - samtidig som at hjemlige virksomheter enten har vært nødt til å legge ned eller måttet selge til blåruss.

    Reiste litt rundt i embetets medfør på åttitallet - i Sverige såg jeg en sticker på butikkdøra;
    Mottar du svensk lön, köp Svenskt (eller noe sånt).

    Derfor, min kjære Pellesmil, mener jeg at vi ikke skal overraskes over at bedrifter som Isene Jordan blir kjøpt opp - de har antakelig sett at de har hatt to valg - enten å tjene noen kroner på et salg - eller å bli sluket av et svært europeisk foretak med svære økonomiske baller.

    Eventyret over forteller den beste historia om hvorfor Finerfabrikken har vridd sin virksomhet og masse vanvittig høy kompetanse plutselig ble irrelevant. Tror ikke det er verre enn det - etter å ha vært i, og har en haug bekjente innen møbel siden syttitallet, tror jeg ikke særlig på kartellvirksomhet innen finérbransjen.

    Finérfabrikken forhandler finér fra italienske Alpi - Wood Alpi, wood that has something more! - mener å huske at de per dag produserer rundt 40.000 kvadratmeter så det burde ikke være umulig å få tak i noen ark om noen skulle stå i beit. Bilde-google "alpi veneer" og nyt synet.

    Så senk skuldrene, Pellesmil og ta deg en liten løfterunde rundt i huset. Om du finner et møbel under femten kilo, kast dritten ut av kåken og kom deg til en liten produsent nær deg. Synd for shippingnæringen og Asia men bra for dine barn.

    BB
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takk for opplysende info OB.
    Kjenner at dette var både skummelt og godt på en gang (sa brura)

    Har nok endel svin på skauen ang den store Svenske møbelgiganten og deres suksess....

    Jeg går sporens bort i skammekroken og prøver å tenke på om jeg har noe av håndverksmessig kvalitet i heimen

    Ps vet du at de har Svenskeknapp på datamaskiner i Sverige også?

    erbødigst

    Pellesmil
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Forsiktig, forsiktig
    - hørte du ikke på nyhetene i dag at svenskene nesten er den største innvandrergruppen i Norge
    - du har en nær deg
    - i alle fall ser du minst én hver dag uten å vite at han er det!
    Du kan ikke se det på dem lenger.
    BB
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hei!

    Jeg har et par høyttalere (delvis i MDF) som jeg kunne tenkt meg å finere med den typen som strykes på med strykejern. Jeg må imidlertid fylle igjen et par sprekker med ett eller annet. Tror du limet til "strykefiner" sitter på vanlig vannbasert sparkel eller formtre eller noe i den duren?

    Mvh
    Vidar
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Vidar;
    Det limet sitter på nesten alt - det inneholder store deler smeltelim - tror du klarer å lime det finéret tom på glass.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jeg har valgt og ta bort mitt hår i sympati med dere......

    Det er en vesentlig forskjell ;-)

    Ha en fin dag BB. .. måtte den bli inspirerende.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg har valgt og ta bort mitt hår i sympati med dere......

    Det er en vesentlig forskjell ;-)

    Ha en fin dag BB. .. måtte den bli inspirerende.
    På min arbeidsplass, må vi hårløse bruke hårnett for ikke å diskriminere de hårete.
    ...men jeg slipper å ha hårnett på ansiktet :D
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hei Vidar;
    Det limet sitter på nesten alt - det inneholder store deler smeltelim - tror du klarer å lime det finéret tom på glass.
    BB
    Takk for svaret! Fantastisk å ha tilgang til en ekspert bare noen få tastetrykk unna. Håper denne tråden ikke bare blir superlang, men supersuperlang....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Helt greit å være til hjelp - det booster det innvendige en smule.
    Husk å legge ut noen bilder i en tråd nær deg.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    ;);) Fine elementer det der.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Dissegutta - bedre med en liten og kjapp, én og en stor og slapp én, enn bare en av delene.

    Tytte;
    Fin lesning - nyttig. Men de har glemt teipmetoden jeg bruker - den ruler - bare prøv.
    Også er ikke Domino - https://www.youtube.com/watch?v=jGqp2OUQpTU - med her for den som vil bruke mest mulig penger.

    Din Side er ikke så aller verst - mye nyttig der.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Det nærmer seg avslutning på drodlingen rundt Seas-prosjektet.
    De siste dagene har jeg holdt på med å se på muligheter for å tilføre noe ekstra til frontene og har vært innom disse og flere alternativ

    305.jpg


    I morgen skal jeg prøve ut en av dem - det blir den nederste til venstre som skal til pers.

    Alle overflater på kassene skal være malte men frontene kommer til å få en kontrastfarge. Etter å ha prøvd ut Cardip-produktene på småampene, tror jeg at jeg går for samme løsning for frontene også, men denne gangen denne: Cardip - Sølv Metallic 5l sølv metallic | Cardip

    Fiskebeinsmønstret vil bli laget av skråhøvlede lister med i underkant av 30 mm bredde. Den samme løsningen har jeg brukt i en Lowther-konstruksjon for ca 15 år siden med akseptabelt resultat - den gang i heltre eik. Skyggevirkningene gir et visuelt uttrykk som er godt å hvile øynene på - akustisk kan dette også ha en eller annen virkning - kanskje positivt, kanskje negativt.

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det nærmer seg avslutning på drodlingen rundt Seas-prosjektet.
    De siste dagene har jeg holdt på med å se på muligheter for å tilføre noe ekstra til frontene og har vært innom disse og flere alternativ

    Vis vedlegget 305742

    I morgen skal jeg prøve ut en av dem - det blir den nederste til venstre som skal til pers.

    Alle overflater på kassene skal være malte men frontene kommer til å få en kontrastfarge. Etter å ha prøvd ut Cardip-produktene på småampene, tror jeg at jeg går for samme løsning for frontene også, men denne gangen denne: Cardip - Sølv Metallic 5l sølv metallic | Cardip

    Fiskebeinsmønstret vil bli laget av skråhøvlede lister med i underkant av 30 mm bredde. Den samme løsningen har jeg brukt i en Lowther-konstruksjon for ca 15 år siden med akseptabelt resultat - den gang i heltre eik. Skyggevirkningene gir et visuelt uttrykk som er godt å hvile øynene på - akustisk kan dette også ha en eller annen virkning - kanskje positivt, kanskje negativt.

    BB
    den der nederst i midten henger det hundrevis av i Vasarely museet i Frankrike !
    ikke mye originalt...:rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har i drøyt tyve år vært en smule utilfreds over å gå opptråkkede stier og leter kontinuerlig etter nye formuttrykk. Alt er på en måte oppbrukt fra før av - sånn som toneskalaen - rart at det ikke er flere plagiatrettsaker når man tenker på hvor mange ganger feks en enstrøken C blir brukt i musikkstyker bare på en dag.

    Sånn er det også med geometriske former - alle er så langt brukt, og det er no' dritt....

    Den eneste som til en viss grad er sugd av eget bryst er den nederste til venstre - til gjengjeld henger den på tusenvis, for ikke å si millioner av fjøsdører rundtomkring. Vasarelyen var en ren tegneøvelse og de fire andre er bilfelger - ikke mye originalt i de heller.

    Utprøvingen i dag vil gi svar på om dette blir utseendet forfra

    306.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dissegutta - bedre med en liten og kjapp, én og en stor og slapp én, enn bare en av delene.

    Tytte;
    Fin lesning - nyttig. Men de har glemt teipmetoden jeg bruker - den ruler - bare prøv.
    Også er ikke Domino - https://www.youtube.com/watch?v=jGqp2OUQpTU - med her for den som vil bruke mest mulig penger.

    Din Side er ikke så aller verst - mye nyttig der.

    BB
    Domino-ene så mer ut til å være i min gate for åtte og en halv tommeltott. God forbindelse og med slingringsrom før liming. Flott tips!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tytte;
    Domino er mye sterkere enn Lamello - både pga tykkelse og vedretning. Den er så sterk at en ved bruk av doble tapper kanskje kan sikre en god tappeforbindelse selv mellom sarg og bein i en stol. Pass bare på å kjøre den nøyaktige innstillingen der overmålene i tappehullene lengdeveis er lik null i forhold til tappebredde - mindre stress for limet.

    Lamello er imidlertid nesten gratis i bruk iom at patentrettigheter er utgått og at det fins en del dugandes piratprodukter både på maskin- og pluggsiden. Lamello er egentlig konge til hjørnesammenføyninger, men glem ikke teipemetoden - den ruler over alle stort sett i alle sammenhenger. Også der blir man kvitt kantene som mange finner besværlige enten estetisk eller praktisk og med dugandes spennremmer som lukkepress, er det ingen vei utenom når man først har fått teket.

    Systemet har utviklet seg bra - se her - og det fins masse mer....

    Lamello Classic;
    Classic X - Lamello AG

    Lamello Clamex - også fint å bruke som klemmer under sammenliming - spesielt ved hjørnesammenføyninger over 90 grader C;
    Clamex P-14 - Lamello AG

    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har i drøyt tyve år vært en smule utilfreds over å gå opptråkkede stier og leter kontinuerlig etter nye formuttrykk. Alt er på en måte oppbrukt fra før av - sånn som toneskalaen - rart at det ikke er flere plagiatrettsaker når man tenker på hvor mange ganger feks en enstrøken C blir brukt i musikkstyker bare på en dag.

    Sånn er det også med geometriske former - alle er så langt brukt, og det er no' dritt....

    Den eneste som til en viss grad er sugd av eget bryst er den nederste til venstre - til gjengjeld henger den på tusenvis, for ikke å si millioner av fjøsdører rundtomkring. Vasarelyen var en ren tegneøvelse og de fire andre er bilfelger - ikke mye originalt i de heller.

    Utprøvingen i dag vil gi svar på om dette blir utseendet forfra

    Vis vedlegget 305780

    BB
    Kanskje du må til med triks som kvarttoner BB?

    Liker spesielt designet i profil.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atle, min venn;
    Noen tips om kvarttonemusikk?

    Fiskebeina på tegninga synes jeg er kvalmende - blir alt for mye av det gode men en god påminlse om at det er møljetid. I løpet av dagen skal du få se hvordan dette blir seendes ut i real-life - tipper at du ikke synes det ser fullt så jævlig ut da.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leif;
    Som sagt - det meste er brukt fra før av - bare oppgulp.

    Hører på P13 akkurat nå - denne har jeg ikke sett før - finn KUA - flytt cursoren mot sterkere lyd. Skru opp lyden på PC-en;
    http://findtheinvisiblecow.com/

    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle, min venn;
    Noen tips om kvarttonemusikk?

    Fiskebeina på tegninga synes jeg er kvalmende - blir alt for mye av det gode men en god påminlse om at det er møljetid. I løpet av dagen skal du få se hvordan dette blir seendes ut i real-life - tipper at du ikke synes det ser fullt så jævlig ut da.

    BB
    Noe sånt! Veldig morsomt stykke og innspilling og komplett umulig å få til.


    Jeg har klokkertro på deg som vanlig og har sett nok solide tregulv lagt i noe som likner fiskeben til at jeg gleder meg til bilder.
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har i drøyt tyve år vært en smule utilfreds over å gå opptråkkede stier og leter kontinuerlig etter nye formuttrykk. Alt er på en måte oppbrukt fra før av - sånn som toneskalaen - rart at det ikke er flere plagiatrettsaker når man tenker på hvor mange ganger feks en enstrøken C blir brukt i musikkstyker bare på en dag.

    Sånn er det også med geometriske former - alle er så langt brukt, og det er no' dritt....

    Den eneste som til en viss grad er sugd av eget bryst er den nederste til venstre - til gjengjeld henger den på tusenvis, for ikke å si millioner av fjøsdører rundtomkring. Vasarelyen var en ren tegneøvelse og de fire andre er bilfelger - ikke mye originalt i de heller.

    Utprøvingen i dag vil gi svar på om dette blir utseendet forfra

    Vis vedlegget 305780

    BB
    Enig i at det blir for bussy med låvegrafikken. Så de første skissne på dette prosjketet i tråden for noen uker siden og de minnet meg liksom om noe jeg hadde sett før. Og i dag ENDELIG. Det må jo være bestemora til Wall-E:)

    wall-e.gif


    Kul form, men det er mye som skjer av vinkler og linjer/reninger så tøff nøtt og få til å gå opp rent visuelt når du fremdeles er på papiret. Gleder meg til å se IRL versjonen.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atle;
    Han svensken må vi ta i fellesskap - jeg trenger en forklarende fortelling underveis for dette skjønner jeg ikke helt foreløpig men skal dykke.

    Kjenner derimot disse som bukselomma mi; https://www.youtube.com/watch?v=UWfmfgHXAfE
    Kanskje Håkan er veien videre siden det ikke kommer mer fra GG?

    Leif;
    Gutta feiga ut - tipper de må ha med seg vievann og kaste det tre ganger over skuldra før de tør komme hit nå.

    Axel;
    Jeg prøvde å friste deg tidligere....
    Frontplatene blir uansett bare pønt - de er avtagbare - du som har kunnskapen, vri skallen din litt for meg.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JJ;
    Ja, kanske - skal lage en mockare med vertikal linjer også, men det blir fjøsdørkledning på den óg.
    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    OB-BB. nå har du operert nakke/skalle.
    Du har da fått muligheten til dette nå, å vri på skallen altså:)

    Steinar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn