Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Hunsbedt;
    Ja, ble meget fornøyd, men det er så forferdelig synd at det er et reint tjueri fra flere andre som selv har stært. Har mikset opp en sort gugge som blir fargen på disse - magert, sånn at eikestrukturen kommer helt fram. Skal også bruke formen/designet videre i noen pinner med så liten grunnflate som mulig samt noe annet lurt.

    Pinnene virker kjempebra så langt. Tiltaler fordi man ikke trenger å slite seg ihjel for å få delene fra hverandre. Så langt, så ser det ut som at 10 mm passer som boring til gummien og 5,5 mm til krompinnene.

    Husker ikke akkurat hvem fra, men tipper det var herfra:
    https://www.ebay.com/itm/10pcs-5-se...h=item239ce131ae:g:qsIAAOSw7GRZNn~x:rk:1:pf:0

    Billig-billig.

    Velbekomme.


    BB
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hunsbedt;
    Ja, ble meget fornøyd, men det er så forferdelig synd at det er et reint tjueri fra flere andre som selv har stært. Har mikset opp en sort gugge som blir fargen på disse - magert, sånn at eikestrukturen kommer helt fram. Skal også bruke formen/designet videre i noen pinner med så liten grunnflate som mulig samt noe annet lurt.

    Pinnene virker kjempebra så langt. Tiltaler fordi man ikke trenger å slite seg ihjel for å få delene fra hverandre. Så langt, så ser det ut som at 10 mm passer som boring til gummien og 5,5 mm til krompinnene.

    Husker ikke akkurat hvem fra, men tipper det var herfra:
    https://www.ebay.com/itm/10pcs-5-se...h=item239ce131ae:g:qsIAAOSw7GRZNn~x:rk:1:pf:0

    Billig-billig.

    Velbekomme.


    BB
    Tusen takk for både link og forlag til oppborring av hull! De sneppertene jeg pleier å bruke (fra Dynabel) til å feste stofframmer med er i overkant trange og svake. Har hatt noen uhell med dem, og de du har brukt ser bedre ut. Skal bestilles umiddelbart! :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Hunsbedt;
    Jeg bruker dem foreløpig bare horisontalt, men det kjennes absolutt ut som at de takler vertikal belastning også. Mulig at du kan prøve med 5 mm boring (kan tenkes at de er beregnet for det) til blankingene, men jeg følte at dette ble litt vel trangt.
    Løp og kjøp.
    BB
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Alt du tar i blir til gull OB-BB. Er så misunnelig her jeg sitter at jeg neste griner en liten skvett. Også har jeg ett lite spm da vettu :)
    Har du noen gang prøvd å legge vinyl. Slik som brukes på biler. På mdf plater. Kan det bli noe greie på. Eller er det bare å slå fra seg hele ideen med en gang ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Nikko03;
    Du skulle bare ha visst............

    Har ikke videre vinylerfaring å bjuda på, men jeg synes skarpe hjørner er vanskelige å få til - mye som skal krympes riktig for å få en nittigrader som går begge veier fint. Hvis du skal gjøre det direkte på ubehandlede plater, har jeg en følelse av at greiene slipper forferdelig lett. MDF, feks, er ikke tett og det siver inn ludt som gjør vedheftet semrere.

    Anbefaler deg heller å sparkle og slipe til krampa tar deg dor så å gi overflatene noen strøk med spray.

    Om du ruller vannbasert maling i en eler annen form på overflaten, er det handy å ha en sprayflaske med vann på og legge et tynt vannlag oppå før malinga skalltørker - da glatter den seg som oftest finere enn en skulle tro. Én side av gangen er lurt om du ikke er dreven og hvis du passer på at fargen ikke henger seg over hjørnene. Hvis så skjer, er det fint å ha en bred, tynn pensel å jamne dette med. Stryk alltid fra flatene og utover hjørnene - aldri motsatt.

    Folie er fett i hendene på de som kan det - om ikke er som oftest maling i en eller annen form det lureste.


    Sluk;
    Hadde ikke denne vært fin å ha i stua si - oss som er litt myke i rævva hadde ikke lidd vondt?


    BB
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips. Det var som jeg fryktet. Ikke så lett som det ser ut til med vinyl. Jeg får nok prøve meg på maling ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    - et valg jeg tror du ikke kommer til å angre på.

    Disse nye malingene med 5-glans er ganske verve å jobbe med, men fyfan så fine flatene blir.

    Fin å lavtrykkssprøyte er de også.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.068
    Antall liker
    11.516
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ikke så mange av oss som kan bruke sprøytepistoler i heimen....For vel ett år siden, pussa jeg opp ei eldre heltre kjøkkeninnredning som var malt fra før... etter grundig sliping gikk jeg løs med vannbasert gulmaling på dørene, som ble lagt flatt utover... Denne malingen flyter fantastisk godt, og har stor slitestyrke... men trur ikke den egner seg til "oppovermaling"...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Beetle;
    Superflotte, hadde gledet meg overmåte å hatt noe sånt. Skikkelig Steampunk som jeg er sikker på at selv mor kunne ha likt. Dritfine, men jeg må ha et system som korresponderer bedre med Akvariussene og som gir meg større frihet til å alternere mellom diskanter. Disse kunne jeg tenkt meg å stært designet til!

    Aurora;
    Gull å finne vannbaserte saker som flyter i disse dager. Før i tida hadde vi jo hele dagen på oss, når vi brukte ojebaserte. Kunne gå og småkose oss med fordriveren - krysse i evigheter bar man ikke lot det skalltørke.

    Vet om en kar som jobbet i britisk bilindustri i steinalderen. I en fabrikk og i den tida da de la på lakk med mårhårspensel. De kunne gå og fordrive lang tid etter at lakken var lagt på fortalte han. I ettertid lurte jeg litt på om han ennå gikk på vitaminene han fikk i seg på den tida, men det kan likevel være en porsjon sannhet i det....

    Hva het malinga, Aurora?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Fikk opp ørene for Audiolense da vi hadde DSP-kurset MkII på SVS. Fikk også øynene opp for Bx og den vanvittige mengde arbeide som nødvendigvis må ligge bak Audiolense. En skikkelig go’gutt med skallen på rett plass.

    Jeg har selv vært deltaker i flere programvareutviklingsprosjekt, men har hver gang gitt faen når krybba var tom og hestene begynte å bite. Rett i kjelleren fra en situasjon der endorfinene kokte over og alt var bare velstand. På et øyeblikk. Imponert over at mannen har greid å stå i det og fått fram et produkt som en haug andre skarpskaller finner stort behag i å bruke. Jeg mistenker at han har stått temmelig ensom i dette løpet og at nettopp det, i tillegg til kunnskap og utholdenhet som har vært nøkkelen til suksess.

    Etter en ørkenvandring i flere år nå, etter at siste hornstacket fikk verdens best hjem i Harstad, begynner nå greiene å «materialisere seg» oppå Loftet.

    Patchepanelene er på plass i front – med lys men med gale skruer.

    20190127_122821.jpg
    20190127_122825(1).jpg



    Forsterkerboksene MkSiste er snart ferdige. Innholdet har jeg allerede, så da er det bare å få på seg kneputene som jeg har lånt hos en venn og få en annen venn til å hjelpe meg med å flytte over klasse D-modulene.

    Akvariussene med fem forskjellige toppbokser – bestykket med top-notch Seas, Raal og Beyma – er godt på vei. En avart eller to rundt toppboksene kommer også etterhvert.

    Roon vurderes i høyeste grad som medieavspiller.

    I dag fikk jeg meg en liten overraskelse da jeg var midt inni et leteprosjekt etter et-par banddiskanter. I et skap på minstegutten fant jeg nemlig fire interesssante saker – tre stk ROY og en passiv do.

    20190127_111414.jpg



    Dermed var det plutselig duket for et prosjekt jeg hadde skjøvet på i påvente av å se meg råd til å anskaffe meg disse. På tegnebordet ligger en litt uvanlig skapelse. Kjenner noen oppegående ivrigheter her inne, som i sitt enfod sikkert kan komme til å ytre at dette er helligbrøde men det velger jeg å ikke bry meg om. Syntes litt det samme selv, men etter å ha konferert med Guruen, slo jeg meg til ro med at det ikke blir noen kollisjoner som helst systemmessig. Noen innsigelser kom det dog om coaxen og utformingen av diskanthornet, men det har jeg i mitt enfold valgt å se bort fra. Skulle jeg tatt hensyn til det, måtte jeg ha ditchet hele driveren. Vurderte det ei stund, men det føltes altfor vondt, kjente jeg. Tilgivelse for dette tror jeg er mottatt.

    Altec 604 E skal få spille igjen. Byttet disse til meg mot et forsterkerpar for lenge, lenge siden - og ble sittende litt i limbo følte jeg. En flott byttehandel – meget fornøyd med den, men disse greiene trenge store volum for å spille stort. Mangehundre liter, og det ville skapt et enda større kaos på Loftet enn det er nå.

    Altec 604 E.jpg



    Løsningen ble altså å la 604 spille der den etter sigende spiller best. Mellomtonen er kanskje dens største pre. Femten tommers mellomtone må jo være sprekt. Diskanthornet får jeg se hva jeg kommer til å gjøre med etter hvert. En avdelingsleder har pålagt meg å jobbe opp kompetanse på 3D-printeren som visstnok er anskaffet, så kanskje kan verdens feteste diskanthorn til 604 bli et innstegsprosjekt med høy motivasjonsfaktor.

    604 får ca 25 liter å boltre seg i mens ROYen får 32 brutto. Solidt bygget kabinett – ekstremt avstivet i bassen og ekstremt resonansdempet i mellomtonekammeret. Utseendet på kassene skal minne litt om de kassene disse klassikerne kom i på den tida de kom. Med en frontåpning jeg ikke har laget før, men med de samme hjørnene som Akvariussene har – R16.

    Altec-Seas.jpg



    Stort sett bygges de nå for både DSP og aktiv deling – Audiolense. At jeg kan ingenting om noe av dette per def, bekymrer meg ikke videre for det er flere her i nabolaget som sikkert gleder seg overmåte til å bli plaget livet av når læringskurven blir for bratt. Vi får lage en kolokviegruppe eller to for å få meg i mål – eller……?

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Virker litt zen - design ! Kikket på en del eldre design her, ( har noen tannoy liggende) virker som mange av de har et høyde/ bredde forhold på ca 1,5:1 - spennende prosjekt !
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Jepp, PM.
    Det blir spennende å høre hva som kommer ut av disse med 50 års forskjell i alder og to vidt forskjellige tilnærminger.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Sakte progresjon - akkvariussterminalene - de øverste

    20190130_222048.jpg



    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.751
    Antall liker
    103.792
    Torget vurderinger
    23
    Kryptovaluta? Steike......:D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    S;
    Kostelige biter imo, men dessverre ikke rare koinen.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Aurora;
    Oljebasert eller vannfortynnbar?

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Her kunne du jo laget dempet ventilering på sidene og fått cardioide. Gjør du den bare litt høyere har du i tillegg plass til slaver på sidene nederst. Til slutt kunne du jo klemt inn en hypex fusion plateforsterker med dsp og fjernkontroll.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Jørn;
    Altec-Seasene får en kardioideløsning. Vi er iferd lage en variabel mock-up med utskiftbare sideelementer. Bassvolumet skal opp noen liter også.
    Hva blir resultatet med en eller to Roy-slaver - lydmessig og volummessig?

    Det er en annen kar også, som maser om disse modulene. Sommeren nærmer seg med et kjempehull i portemoneen, så det blitt litt i overkant sparing fram til da. Har jo noen Aneviewer, PC-biter med et greit lydkort og Audtolenselisens liggende og slenge, så jeg kommer neppe til å bruke alt for mye grunker på loftsgreiene fram til da. Åtte nye vinduer i paradiset plussplusspluss krever sin mann.

    Takk for at du spiller inn - setter kjempepris på det.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Jeg pleier å anbefale ca 40 liter netto til ROY og 25 til LROY. Har du plass til ROY vil den nok låte hakket bedre enn LROY, og den klarer seg med nesten halve effekten. Drar du på 10 liter til, altså til 50 liter netto til ROY + slaver, så vinner du omkring 6dB ved 20Hz i kapasitet og enda litt mer videre nedover om du tuner den til 18 Hz. Jeg synes det er nesten i laveste laget, men parametrene på disse driverne fordrer lav tuning.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Ja, situasjonen er helt klart forespeilet meg med stor autoritet.
    Hadde tenkt å unngå slaver, men tenker du i så fall på en eller to og hvor mange kilo vekt ville du i så fall lagt på hver passive i 50 liter?
    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Det kommer jo an på hvilken tuningfrekvens man ønsker å ende opp med.

    Jeg kan godt forstå om det ikke er en ønskelig ting rent utseendemessig at man får drivere på siden. Om vi ser på bassen fra rundt 30 og oppover så er det overraskende lite å hente på å legge til slaver på disse. Tuner man slaver opp i det området med disse driverne vil man få helt redselsfull impulsrespons og altfor mye nivå i bassen i dette området. Det kan godt tenkes det riktige for deg er å ikke putte slaver i disse.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Meget interessant. Jeg har fått Hunsbedt til å bygge 48L kasse med slave til LROY, og det gikk egentlig ikke så bra lydmessig (kassen var fortreffelig). Angivelig skulle slaven være tilpasset 40L kasse, men jeg hadde problemer med betydelig membranvandring på ressonans (24Hz) som medførte en ganske betydelig støy. Mer kan skrives om dette ved en annen anledning, men det endte da opp med en runde med å teste og måle ut ulike LROY-konfigurasjoner: Slavet 48L, lukket 48L, 2xLROY 48L og volumredusert (~35L) lukket LROY. Av alle disse, så syns jeg den volumreduserte eller den 2xLROY 48L låt definitivt best. Nå får jeg ny kasse som lar meg teste 27L LROY, så vi skal teste igjennom dette på nytt neste helg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Midas;
    Mener å huske at L26ROY er simulert til å kunne handtere så lite som nedimot 20 liter på en brukandes måte og jeg tror volumvalget for mitt tilfelle kommer til å ligge deromkring. Tror kompisen selv ble litt overrasket over dette. Altecen, derimot, har fått alt for lite i tegningene mine. Lander på voldsomme 35 liter der. Skjønte ikke dette - at en mellomtone skulle kreve så mye, men det overrasket meg ikke, har jeg skjønt nå.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Akvariussene har fått et syltynt lag med helsort glans 5. I neste turnering blir det en lett mellomsliping med 320 og et litt fetere avslutningsstrøk. Først en mager rulle, så 150 mm bred fordriver langsetter fibrene. Noen tanter her på arbeidet fikk regelrett sjokk da den "fine eika" ble borte, men jeg tror gutten har vist hvilke baller han har!

    20190201_122343.jpg


    20190201_122437.jpg


    20190201_122430.jpg



    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.969
    Antall liker
    14.239
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bra valg, så svir du ikke leggene til henne når hun skal sitte bakpå, i sommerkjole, og folde hendene kjærlig rundt sjåføren 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    RoDa;
    Vi får se... blir nok en og annen ridetur for den ensomme rytter i begynnelsen. Må finne ut hva jeg skal lokke med i de perifere områder til Lysnes.
    Men først av alt - Lappen. Kan fort bli opp som en bjørn og ned som en fell. Kan også fort bli at det blir leiing av sykkel mellom Bukta og Vangshamn - i så fall trenger jeg noen å skravle med - du melder deg på?

    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.969
    Antall liker
    14.239
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Eg og du, trillende på to trøsykler i midnattssol. Usikker på om det kan bli bedre. ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    RoDa;
    - som det aller vakreste sommereventyr .....
    - med en bukett hestehov hver ....
    - festet til styrene med rusten hesjestreng.....
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.751
    Antall liker
    103.792
    Torget vurderinger
    23
    Nordlandsk poesi er for tøff kost for oss søringa!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Sluk;
    Skal ha tunga i rett munn for å komme seg gjennom livet der oppe i isødet - ikke slå krøll på den i alle fall.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Fine bilder, Gutter.
    Men dessverre alt for svak BMI på den ene av gutta, dessverre.
    Vakkert!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Sakte snegler Akvariussprosjektet seg framover. Men med full bevissthet. Koser meg skikkelig med funderier og løsningsgrubbelering.

    Holdeknottene for toppene er på plass

    20190205_112811.jpg



    Stofframmer i arbeide - trekking neste - lurer virkelig på om dette går bra - tror det blir forbannet vanskelig men det må gå. Har gitt rammene et-par strøk sort sånn at treverket ikke skinner gjennom stoffet. Viktig.

    20190205_084432.jpg


    20190205_101648.jpg


    20190205_110200.jpg


    20190205_110911.jpg


    20190205_110921.jpg


    20190205_111518.jpg


    20190205_112335.jpg


    20190205_183808.jpg



    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn