Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ville Willy;
    Bare la det komme i bøtter og spann!
    Send beskjed med evt dato så sender jeg adresse.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk, Johan.
    Hele smala er lastet ned og lagret på et trygt sted.
    Takk, takk.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Legger ut de tre linkene i forklaringsfila

    1) quasi elliptical
    diyAudio
    9567

    2) Iwata_Le_Cleach:
    diyAudio
    0839

    3) Controlled horizontal directivity
    diyAudio
    1603

    Nydelige kreasjoner - synd at mannen bak alt dette, Jean-Michel Le Cléac'h la på for ikke lenge siden.

    Her er også linken til JHS Audio - spennende site.
    J H S Audio

    BB
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Satan BB, hælketor BB, fan BB. Gud er god som har gitt deg liv, takk for at du deler og beriker livene til oss rundt deg!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rolf;
    Å våkne og få en slik start på dagen, er jaggu verdt mange timers slit, askese og fornedrelse.
    Takk skal du ha - jeg kommer til å gå rundt å glise resten av dagen - Henne er en relativt dannet dame, men jeg tror hun også har sansen for deg.

    Synd at du er gift, for om ikke, så hadde jeg gitt bort eldstedattera til deg.

    BB
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Blir stadig imponert over iveren, innsatsen og bildene som blir lagt ut fra "Loftet". Hvordan rekker du over alt som vises her ? Sinnasnekkeren blir jo bare en tolvåring i forskjell. Mistenker at her benyttes det en spesiell diett, eller blir det røykt noen morsomme sigaretter ? Hvis det er en diett, vil jeg gjerne ha oppskriften ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nå som Loftet begynner å bli uinteressant (les: ferdig), har jeg begynt å drodle litt rundt hvilken moro man kan få delt med Henne i første etage.

    Tror ikke jeg kan regne med den samme jovialitet der nede som jeg har tatt for gitt oppe, og må prøve å få lagt inn noen usynlige Luringer der også. Her må vi mao være litt smarte, OB-BB og jeg, og her er planen som vokser seg sterkere og sterkere, dag for dag.

    Dette huset er bygget på en så finurlig måte at Stua har et naborom som i sin tid ble brukt som som kontor og som i dag står der fullstendig ubrukt til annet enn lagring. HVIS jeg fjerner et-par, tre skuffeseksjoner, KAN det bli plass til to helt usynlige bandpasskasser som med god EQ kan spille godt opp mot 150 Hz eller tom vel så det og dermed avlaste Stua for den styggedommen, høyttalere er. Eneste CO2-avtykket fra basserne vil være to runde hull som godt kan kamfuleres.

    Når det i tillegg har seg sånn at det ligger to attentommere i skjul og bare venter på å bli brukt, synes jeg dette er en tanke å forfølge. Ikke er det for strevsomt å smekke sammen en godt avstivet MDF-kasse heller.

    Her må det luretenkes smart.....

    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    :( Var ikke vi enige om at dette rommet skulle bli gjesterom under kommende maratonsesjoner?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du skal ligge oppe - i lett slepbar avstand fra Loftet.
    Har begynt på prosessen med et dobbelbøttestativ - et hull for hver ende.
    Ølutstyret skal også stå på Kontoret - tør ikke ha deg sovende i nærheten av det!
    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    @sluket
    Føler du deg liten og sårbar om du må dele seng med en 18" ?? :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Nei - da er den i godt selskap!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da spørs det om det blir " oja oja boff" eller het ompah som bringer slukskrotten til nirvana..
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    .. når trollmor skal legge alle sine små...
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ble veldig tent på idéen om å legge to bandpasskasser inne på Kontoret og få kun et-par gjennomføringer inn i Stua - synes dette var en glitrende idé, om jeg får være så uærbødig.

    Vegger er imidlertid en hellig ting for mange, så jeg er litt usikker på om jeg klarer å omgå en bestemt persons aversjon mot sånne inngrep. En forsiktig tilnærming er nok nødvendig og i tillegg handler det om å samle flest mulige argumenter på plussiden ift den motsatte.

    Begrensningen oppover i et fjerde- eller sjetteordenssystem er etter det jeg kan skjønne, noe man også må ta med i bergningen rundt hva man skal spille på videre oppover - det er langt fra sikkert at dette er løsningen om man vil holde det frittstående på en minimumsstørrelse....

    Uansett, så har jeg begynt å lese meg opp på Youtube hva angår fjerde- eller sjetteordens bandpass - det første synes mest tiltalende akkurat nå på grunn av antallet åpninger som kreves.

    Her er linkene jeg har kost meg med i dag og her overveies et kjøp av mjukvara serriøst for øyeblikket:

    Design Your Own Subwoofer Box - Part 1 https://www.youtube.com/watch?v=OoHudoFF-i0
    Design Your Own Subwoofer Box - Part 2 https://www.youtube.com/watch?v=2J_0WJUnMmo
    Design Your Own Subwoofer Box - Part 3 https://www.youtube.com/watch?v=rRFdg26uIp8
    Design Your Own Subwoofer Box - Part 4 https://www.youtube.com/watch?v=6bCGM-qpg0s
    Design Your Own Subwoofer Box - Part 5 https://www.youtube.com/watch?v=UyMVz1XD3mE
    Design Your Own Subwoofer Box - Part 6 https://www.youtube.com/watch?v=4r2E8mb524w

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Takk for nylig. Hyggelig. Mye jobb og ørlite prat.
    Kjernen i et system er mellomtonen. Det låt svært, har kun hørt like svær lyd hos grelv.

    Vi rattet inn Altec 288 i de enorme JMLC 200 horna til 600-6000 Hz akkustisk LR24 (en dekade).
    Lowpass rolloffe smatt rett på plass og mot BMS4538 så smatt også løpetiden rett inn her etter justering av delay. Undertegnede har aldri før fått til en så god aktiv deling før med ditto hørbar god sammenheng. BMS har hele 10 dB lavere følsomhet enn Altec 288 så det måtte kraftig demping til.
    Deling mot midbasshorna gikk også fint. Droppet highpass her og lagde heller et 48 dB highpass ved 40 Hz da den akkustisk rullet fint av ved 135 Hz, også 24 dB LR akkustisk.
    Deling mellom IB subbene og midbass ga et søkk, vi prøvde oss frem med delay og reversert polaritet men søkket var der. jeg tror det er rommet men det kan også være at løpetiden starter i hornmunningen på midbasshorna eller at IB bassen reflekteres i vegger og sidekanten til midbasshorna.

    Anyway, etter ferdig ratting kom diskanten frem, mye tydeligere plassering av instrumenter og et enormt smekk. Det er romnoder rundt 60-70 Hz, en ganske diger en som vi dro moderat ned.

    Så kjørte vi Dirac romkorreksjon på toppen, og slik jeg ønsket, så ga Diracen nå en liten, men hørbar, forbedring. Litt mer ro, enda litt bedre sammenheng og litt roligere subbass. Vi gikk helt tilslutt inn og laget en PEQ rundt 70 Hz for å dra ned basskulen justert etter øra og, rosinen i pølsa, et 48 dB LR 30 Hz høypassfilter for å få bort romling i dører og skap. Mistet vi følelsen av sub bass? Nei, men bassen ble tørrere og mer definert. Jeg tror også at det er lurt å høypasse PA basser rett over fs for at elementet skal få bedre kontroll......eller??

    Anyway, nå låter det helt rått men allikevel ikke slitsomt og lydbildet er enormt, 10x10 meter og 20 meter dypt :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    HEL;
    Anyway, så låter det akkurat så overmåte bra som jeg håpte på. Men jeg trodde det ikke.

    Et anlegg i mikroprisklassen i forhold til størrelsen som dette er, med noe nytt, noe kjøpt brukt og noe til og med noe fått, hadde jeg nogle forventninger til men resultatet topper definitivt alle disse. Summa summarum, så tror jeg at sluttregninga krøp opp til 65 storinger - ikke småpenger for en stakkars avdanket handverker men fer inøff siden det har blitt mange dingser å hvile øyet på.

    Noen betraktninger angående utseendet på stæsjet har jeg ikke så mange av bortsett fra at mellombasshorna ikke treffer meg innerst iøyet. Når jeg finner ut om de er brukandes for meg på Loftet eller ikke, kommer det nok en revisjon her etterhvert - enten utskiftninger til det samme med endret utseende eller over til en annen mellombassløsning.

    En utsultet HEL var innom meg og målte og rattet og greide å trekke enda flere godlåter ut av tutene og som han selv sa, så fungerte Diracen som en fin icing on the cake. For etter en femminutters seanse med sweeps og mikrofonflyttinger satt det som i det mest fantastisket ballegrepet jeg har opplevd. Dette er en liten luring som er så svær at jeg ikke kan forstå at jeg skal kunne klare meg uten i resten av hifilivet mitt. Jeg lover. Bare prøv selv.

    Litt kontroll og skyv gjenstår ennå i de to nederste kanalene selv om det smeller fælt i bolsteret på sofaen når det drar seg til. Litt luft og mykhet øverst er også kanskje en konklusjon som kommer etterhvert.

    Men inntil videre så skal jeg kose meg glugg ihjel og suge på go'-dropset helt fram til høsten.

    Takk til alle som har bidratt med råd og støte i alle mulige innpakninger.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Dette har du fortjent, OB - selv om du til tider har driftet litt til og fra den opptrukne sti... men målrettet arbeid og litt prøve & feile erfaring pleier å føre frem bare en orker å stå løpet. Og det gjør du! Høsten blir allstyrandes trivelig, garantert.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har man begynt på noe, må man gå lina ut. Men underveis endrer man litt på planene og så må man jo ha litt adspredelse innimellom med litt smågodt. Det siste blir det mer av - her er det virkelig mye ugjort - og mye blir i finért finish.
    Ellers takk, Slukers.
    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg forstod i går, selv om jeg har lest det tusen ganger, at komfortområdet til et horn er laaaaangt trangere enn det jeg har trodd.
    Vel, man kan bruke EQ, men skal man la de digre JMLC 200 horna "løpe fritt" så havnet vi på 600 Hz highpass.
    Og de enorme doble midbasshorna som jeg mener å ha hørt kalles 80 hz horn? Ja de havnet på 135 Hz.
    Vi gjorde jo ingen test med å skvise noen av driverne så oppsettet vi lagde i går gjenspeiler hva man stort sett får til med passiv deling.
    Ellers er jeg sikker på at grelv klarer å finpusse systemet ytterligere. Uansett så er vel dette langt bedre enn hva man fikk til for 15 år siden med allverdens passive komponenter vil jeg tro. Konklusjonen på det hele er:
    GO BIG!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Når Sluket logger seg på så kommer det vel en "velkommen etter" hi hi
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nja. At de doble midbasshorna ikke skal være "komfortabel" under 135 Hz virker merkelig. Men kanskje frekvensresponsen var jevnere med de andre bassene i det området?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Her er det noe rart, selv JMLC 350 lader ypperlig til 600 (ja faktisk flatt ned til 350 hos meg), men så deler man jo gjerne en oktav over nedre ladegrense....

    Nå vet jeg ikke dimensjonene på midbassene til BB, men med mer dybde og noe større munning enn J-horn så skal hvertfall 100 være mulig....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Nja. At de doble midbasshorna ikke skal være "komfortabel" under 135 Hz virker merkelig. Men kanskje frekvensresponsen var jevnere med de andre bassene i det området?
    Som jeg skrev innlegget før kan det være et enormt søkk i rommet som tukler det til?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Her er det noe rart, selv JMLC 350 lader ypperlig til 600 (ja faktisk flatt ned til 350 hos meg), men så deler man jo gjerne en oktav over nedre ladegrense....

    Nå vet jeg ikke dimensjonene på midbassene til BB, men med mer dybde og noe større munning enn J-horn så skal hvertfall 100 være mulig....
    Det ble rare målinger nedover som krevde EQ korrigering. For enkelhets skyld så holdt jeg meg et godt stykke oppover. Jeg er langt fra utlært på måling. Det som funket best var deling mellom diskant og JMLC200, der satt det som en kule.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tror det årnær seg, gutter - det spiller aldeles utmerket nå. Flere steg opp fra før mannen gjorde fra seg her i går.

    Dette gir meg uansett en utmerket anledning til å finne fram en mikk til, lydkortet og finne mitt akademiske jeg igjen.
    Jeg har i dag et gainproblem i diskanten, noe som gjør at for mye av pulveret i resten av kjeda går med til tilpasninger til den. Et kobbel med diskanter skal også i ilden så snart nye braketter for disse er ferdigsmidd.

    Husk at HEL foreløpig er en Skårrunge på denne reisa og at en med litt bedre skjeggvekst også har litt større baller ift å bevege seg i det ytre rom. Tilnærmingene mot horna er nok en litt annen enn mot vanligere kasser og bafler. Men jeg er imponert over Mannen - tror han kommer seg langt i livet om han ikke tuller det til for seg selv. I alle fall, så ble resultatet av to-tre timers ratting formidabelt - Love you, HEL.

    Når jeg kommer tilbake fra mett og god av feriedager, blir det en remake av forsterkeroppsettet. En eller to nye moduler blir det, og alle kommer inn i nye bokser.

    Tror absolutt at The Emu er inne på noe.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Et par betenkninger;

    Jeg forstod i går, selv om jeg har lest det tusen ganger, at komfortområdet til et horn er laaaaangt trangere enn det jeg har trodd.
    Vel, man kan bruke EQ, men skal man la de digre JMLC 200 horna "løpe fritt" så havnet vi på 600 Hz highpass.

    Da må noe annet være uregelmessig - 200T måler fint ned til 300 Hz hos meg, jeg har selv brukt de til 350 Hz / 24 dB med samme driveren som OB har og det spilte forrykende bra. 600 Hz er way off. Dersom du ikke deler ekstremt slakt da.


    Og de enorme doble midbasshorna som jeg mener å ha hørt kalles 80 hz horn? Ja de havnet på 135 Hz.

    SÅ enorme er de egentlig ikke - 135 Hz høres rimelig riktig ut spør du meg. under dette vil det være direktelyden fra elementene stort sett og da matcher selvsagt ikke følsomheten. Det er 12" elementer også, ikke 15" I et J-horn lader ikke en 15" noe særlig under 100 Hz det heller.



    Vi gjorde jo ingen test med å skvise noen av driverne så oppsettet vi lagde i går gjenspeiler hva man stort sett får til med passiv deling.
    Ellers er jeg sikker på at grelv klarer å finpusse systemet ytterligere. Uansett så er vel dette langt bedre enn hva man fikk til for 15 år siden med allverdens passive komponenter vil jeg tro. Konklusjonen på det hele er:
    GO BIG!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    - tror også Sluket er inne på noe...
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Når Sluket logger seg på så kommer det vel en "velkommen etter" hi hi
    Ingen hensikt med en sånn "LMC" kommentar. Slike ting som denne lyden må oppleves - nytter ikke å forklare følelser, dimensjonene, vektløsheten og drama. Dessuten er det mange mindre anlegg som låter fælt så bra på nesten alle områder, og mange store oppsett som bare fungerer delvis. Ingen fasit, ingen gratis lunsj. Resultatene kommer KUN som et resultat av erfaring, prøving/feiling og hardt arbeide og noenlunde fornuftige arbeidsbetingelser mht. rom, størrelse, oppbygging og akustikk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Her er det noe rart, selv JMLC 350 lader ypperlig til 600 (ja faktisk flatt ned til 350 hos meg), men så deler man jo gjerne en oktav over nedre ladegrense....

    Nå vet jeg ikke dimensjonene på midbassene til BB, men med mer dybde og noe større munning enn J-horn så skal hvertfall 100 være mulig....
    Re. J-horn, de har STØRRE munningsareal og er noe kortere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Helt sikkert riktig at man kan dele JMLC lavere men jeg syns det var lettere å få det til akustisk ved 600 Hz i minidsp. Mener å huske at jeg havnet på 12dB 520 hz digitalt.
    Kan være noe med lydkortet mitt også.

    Men er ikke 3" membran (1 1/2" exit) litt snaut under 500 Hz?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har i dag et gainproblem i diskanten, noe som gjør at for mye av pulveret i resten av kjeda går med til tilpasninger til den. Et kobbel med diskanter skal også i ilden så snart nye braketter for disse er ferdigsmidd.
    BB
    Dersom volumkontrollen ikke butter så mister du ikke pulver (headroom). Også er du trygt og godt under nivåer for digital klipping nå.

    Ihht mine målinger så vil 288 fort vekk trenge 4-5 dB mindre demping dersom du deler lavere og kjører på med EQ for å glatte ut responsen, ja dersom målingene stemmer da??

    BMS 4538 har 114 dB følsomhet (TAD 2001 har kun 109dB, Fostex T500 103 dB) så jeg tror ikke det er nivået på den som er utfordringen. Det er vel slik at det enorme mellomtonehornet øker følsomheten ditto?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Spm til Sluket om JMLC200:

    Vil lavere deling (3-400 Hz) tilføre en glatthet i nedre mellomtone?
    Tåler den 6000 hz uten at beaming starter?

    Selv husker jeg når jeg testet JBL 2446 i TAD klone mot JBL 2226 15 tommer at når jeg justerte delefrekvensen gradvis fra 600 Hz til 1200 Hz at det ble tydeligere mot 600 Hz og varmere/snillere/mykere mot 1200 Hz. Utdyp gjerne?

    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Noen betenkninger;

    Spm til Sluket om JMLC200:

    Vil lavere deling (3-400 Hz) tilføre en glatthet i nedre mellomtone?

    Hva er glatthet...? Ideelt sett så håndteres 2-250 Hz - 2.500 Hz av en og samme driver. Jeg VET at 288 / 200T kan brukes med bratt deling ned til 350 Hz, men om det spiller glattere eller bedre enn høyere deling avhenger av mellombassløsningen og eierens subjektive oppfatning og preferanse. Dersom mellombasshorn/elementer er riktig utformet og av en viss kvalitet vil de normalt spille med mer kropp og grunt enn en kompresjonsdriver i normalt format/horn.


    Tåler den 6000 hz uten at beaming starter?

    Det er ikke ideelt, men med slike lytteavstander pluss vinkling av hornet som vi har her så vil det ikke være noen stor sak. Absolutt ideelt er å la det gå til rundt 3k og så la en 1" driver med 1 - 1,5k designfrekvens overta i området 2,8 - 3k. Jeg har brukt denne kombinasjonen helt opp til 7k uten vesentlige problemer men det er i ytterkant.



    Selv husker jeg når jeg testet JBL 2446 i TAD klone mot JBL 2226 15 tommer at når jeg justerte delefrekvensen gradvis fra 600 Hz til 1200 Hz at det ble tydeligere mot 600 Hz og varmere/snillere/mykere mot 1200 Hz. Utdyp gjerne?

    Kjenner ikke disse driverne/elementer, så jeg kan ikke gi deg min høyst subjektive oppfatning men JBL 2446 har ikke noe i en TAD klone å gjøre (dersom det er TH-4001). I prinsipp bør det bli slik du beskriver. Å bruke en 15" til noe særlig over 7-800 hz er ikke optimalt selm med gode oldschool elementer. EN god kompresjonsdriver i riktig format har bedre detaljering og oppløsning i dette området.

    :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Helt sikkert riktig at man kan dele JMLC lavere men jeg syns det var lettere å få det til akustisk ved 600 Hz i minidsp. Mener å huske at jeg havnet på 12dB 520 hz digitalt.
    Kan være noe med lydkortet mitt også.

    Men er ikke 3" membran (1 1/2" exit) litt snaut under 500 Hz?
    Det kommer helt an på driverne og hornet. Både Vitavox S2, WE 555, ALE og GOTO har drivere som går lenger ned, enkelte til 150 Hz. Du må huske på at hornet og samspillet med driveren er alfa og omega her, og at dette ikke er PA og vi snakker dermed om ekstremt lave effekter og tilsvarende lave membranutsving. For mye membranutsving er drepen for slike drivere. Plukker du bakplata av en standard gammel PA driver (som mange av en eller annen grunn ynder å gjøre) og kombinerer dette med et slaskete horn med feil impedans og legger delingen for lavt og slakt så har du katastrofen der.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ettermiddagens og kveldens planer er lagt - ny bakvegg og dør.
    Vinduene skal vekk - er lei av å føle meg sårbar for innsyn når jeg holder på med mine mer feminine aktiviteter

    Noen gode bilder for minneboka - dårlige bilder for portemoneen

    977.jpg


    978.jpg


    979.jpg


    Dessuten ventes storfint besøk både i morgen og på torsdag, så her må det pøntes.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    DIY custom BAD panel in progress??
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sorry, HEL.
    Jeg må balnsere videre på kniveggen - skal pusse opp badet utover høsten - får sette de inn der da.

    For meg handler det mer om gøy enn riktighet så jeg melder meg ikke på det ræset her.

    Sånn var det også i puberten og hele den ville delen av voksenlivet- jeg endte alltid opp med de gale eller de galeste jentene men jeg hadde det sikkert 2,5 ganger så moro som de lure kompisene mine. På den fronten tok jeg heldigvis til vett og sikret meg den med begge delene (- skyndte han seg kjapt å tilføye).

    Denne gangen står jeg over men jeg har laget dakkinger på disse om du skulle trenge dem.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn