Lodde egne høyttalerkabler -tips

dan-erb

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Innlegg
34
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Ønsker ikke å betale flere tusen kroner for kabler og vil mekke selv i 5 meters lengde. Trenger noen grunnleggende tips. Håper noen kan gi meg de. Det jeg lurer på er hva jeg trenger av utstyr og hvilken type tinn? Tenkte å bruke bananplugger (Noen typer som er spesielt godt egnet for lodding?) og flat kabel pga lettere å tilpasse hjemme hos meg: in-akustik H?yttalerkabel Premium Superflat, 2,5mm2, Meterva (Produktdetaljer) [dynaBel AS]. Har sett på Clasohlson sine hjemmesieder for utsyr: Lodding og tilbehør | Clas Ohlson
Tvinner jeg bare kobberendene og stapper de inn i pluggen og fyller hulrom med tinn?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ikke alt trenger og koste skjorta og ræva.. finnes "billige" kabler som banker røkkla til 5siffra beløp. :) DH labs silversonic er slik.. :)

Deres T-14kabel(har hatt selv i 8år) får du ferdig terminert med spader i 4 meters lengde for 2150.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Hei . Dersom du skal lodde , fyller du først pluggen. Dette er vanskelig å gjøre med loddebolt . Jeg bruker blåselampe med gassflamme . Deretter metter du enden på kablen med tinn . Så varmer du opp tinnet i pluggen til det er flytende . Stikk så kablen inn i pluggen . Ferdig :) . Jeg bruker blyfritt tin fra WBT . Kjøper dette på nettet .
 

dan-erb

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Innlegg
34
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Hei . Dersom du skal lodde , fyller du først pluggen. Dette er vanskelig å gjøre med loddebolt . Jeg bruker blåselampe med gassflamme . Deretter metter du enden på kablen med tinn . Så varmer du opp tinnet i pluggen til det er flytende . Stikk så kablen inn i pluggen . Ferdig :) .
Takk! Nå undergraver du fundamentet for egen virksomhet:)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Hei . Dersom du skal lodde , fyller du først pluggen. Dette er vanskelig å gjøre med loddebolt . Jeg bruker blåselampe med gassflamme . Deretter metter du enden på kablen med tinn . Så varmer du opp tinnet i pluggen til det er flytende . Stikk så kablen inn i pluggen . Ferdig :) .
Takk! Nå undergraver du fundamentet for egen virksomhet:)
Tar sjansen :rolleyes:...
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med det samme. Hva tenkes om krymping? Jeg tenker å terminere mine med noe i denne retningen:

7948_in-akustik_Bananplugg_Premium__stk_medium.JPG


Jeg treffer stadig elektrikere, og forsåvidt alle slags håndtverkere, på min verneverdige og falleferdige arbeidsplass. Så det skulle være grei skuring å få lånt en krympetang.

Kan man krympes og lodde? Fortinne først, så krympe, så varme opp til smelting?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Tinn leder dårligere enn kobber så i utgangspunktet er krymp en bedre løsning.
 

dan-erb

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Innlegg
34
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Tinn leder dårligere enn kobber så i utgangspunktet er krymp en bedre løsning.
Virker å være enklere og bedre dette ja. Så kan man smelte gamle gifteringer og dyppe endene nedi. Blir perfekt(bare ikke dårlig karma fra ekskona ødelegger signalene:D)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bruker du slike plugger kan du med fordel droppe lodding.
klem skikkelig til slik at kabelen ikke løper noen sted (dessuten kan jeg ikke se for meg at du er typen som herjer voldsomt med stereoen uansett, zomby).
bruk krympestrømpe på utsiden.
da får du det lufttett og korrosjonbeskyttet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skikkelig krympetang er nok? Herjing blir det lite av, i hvert fall bak stereoen...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
krympetang er sikkert gullegod.
selv har jeg ikke den slags, så jeg bruker bare den ytterste delen av en lite spektakulær tang og klemmer det jeg er kar om.

pliers-34739_640.png



kablene jeg har mekket har holdt i årevis med normal bruk.

jeg har sikkert krympestrømpe liggende i skuffen, det kan du få av meg.
kan ikke love de lekreste fargene, though.
(tror jeg har brukt opp svart og rød)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har krympeplast med lim liggende, så der er jeg selvberga. Ellers som sagt, trikkere treffer jeg stadig på jobben. Spurte en av dem, og han mente bestemt at han hadde en tang som var kraftig nok til 4mm2. Blir vel så enkelt da. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kablene jeg bruker nå, har jeg loddet med disse pluggene og krympet på strømpe etterpå:

in-akustik Bananplugg Premium, sett (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

De er helt kurante, fikk fint plass til 4mm2. Bruk en litt grov spiss som blir varm nok, trikset er å være kjapp så ikke isolasjonen smelter og alt flusset i tinnet fordamper. Kåler man for mye er det lett at loddingene blir matte og sprø, og hvis isolasjonen smelter må man kutte av kabelen og avisolere på nytt.
Jeg syns det er best å fortinne kabelendene først, for så å varme opp godset i pluggen samtidig som man holder enden av tinnet inntil til det smelter. Når tinnet smelter og flyter utover flaten man skal lodde på, kan man legge den fortinnete kabelenden inntil den oppvarmete overflaten med tinn på, til man ser at alt "smelter sammen". Fjern bolten, og hold kabelen fjellstøtt en liten stund så tinnet får kjølt seg og stivner. Ikke bruk mer tinn enn nødvendig, du skal fortsatt kunne se strukturen i kordellene i kabelen etter at den er loddet.

Og kjøp en liten bordskrustikke med gummi på bakkene først som sist, det er uvurderlig når man skal sjonglere loddebolt og tinn og det som skal loddes sammen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Lodding er vel strengt tatt ikke den beste termineringen, men siden de færreste har tilgang på utstyr til å f.eks. kaldsveise med, så er det vel et greit kompromiss. Krymping med en dertil egnet kabelskotang skal også gi en lufttett forbindelse, men da bør man vel ha plugger og kabler som passer akkurat sammen for at det skal bli best resultat.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Med det samme. Hva tenkes om krymping? Jeg tenker å terminere mine med noe i denne retningen:

Vis vedlegget 295541

Jeg treffer stadig elektrikere, og forsåvidt alle slags håndtverkere, på min verneverdige og falleferdige arbeidsplass. Så det skulle være grei skuring å få lånt en krympetang.

Kan man krympes og lodde? Fortinne først, så krympe, så varme opp til smelting?
Jeg kjøpte noen sånne fra Inakustik som jeg hadde tenkt å krympe på først, og lodde etterpå. Godset i de jeg kjøpte var så tynt at de gikk i stykker når jeg prøvde å klemme dem på, så jeg endte med å bare lodde. Min mening er at iallfall de jeg kjøpte av denne varianten, var fullstendig ubrukelige til krymping.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Ikke alt trenger og koste skjorta og ræva.. finnes "billige" kabler som banker røkkla til 5siffra beløp. :) DH labs silversonic er slik.. :)

Deres T-14kabel(har hatt selv i 8år) får du ferdig terminert med spader i 4 meters lengde for 2150.
Det kan jeg godt se er et vigtigt argument at du har haft disse kabler i 8 år, det gør dem naturligvis sindssygt gode.
Min erfaring er nu at kobber belagt med sølv, for det første er en fuldstændig syg ide når det drejer sig om audio, ideen stammer oprindeligt fra HF(højfrekvens branchen) hvor det gælder om at overfører de høje frekvenser bedst muligt, HF (højfrekvens) løber på overfladen af lederen derfor forsølver man overfladen for at få mindre modstand.
Overførslen af audio-frekvenser og deres homogenitet er ligegyldige i den sammenhæng.
Men vigtigst er at forsølvet kobber lyder ad helvede til efter min mening.

Ved audio drejer det sig om at have en leder som har den samme modstand, og en ensartet behandling af signalerne ved alle frekvenser, og det har sølvbelagt kobber ikke, derudover er flerkoret ledning, som kendes fra almindelige netledninger en billig , men lydmæssigt dårlig løsning.

Det bør være solidcore for at sikre en ensartet signalbehandling.

En solidcore leder bør have en diameter omkring 0.8 mm. da den her fremstår som en ren ohmsk modstand i det hørbare område.

En diameter på 0.8 mm. er ikke et tikstrækligt areal til et højtalerkabel, så flere lederer skal bruges, disse lederer bør isoleres enkeltvis (i en såkaldt litze konfiguration), dermed nedbringes lederens selvinduktion også.

Laver man lederne væsentligt tykkere end 0.8 mm for man på grund af skineffekt en afrulning af frekvensgangen , hvilket godt kan vise sig at være en fordel lyttemæssigt hvis resten af anlægget ikke er optimalt. Og ved netledninger kan der ligefrem skabes en filtervirkning som er ønskelig.

Vedrørende isolering kan der vælges mellem plastik og tarve-materialer silke, bomuld osv).

Det eneste plastik som dur en smule er efter min mening Teflon.

Vibrationer ved audio er noget der skal tages hensyn til, her kan bruges bomuld eller lignede eventuelt linolie som også sikre mod statisk opladning , man kan også tilfører en tyng (bruger selv bly) skærm til sit kabel.

Signalet bør ikke gå igennem skærmen , så skærm bør kun forbindes i sender-enden således at skærmen kommer til at virke som en udvidelse af kabinettet.
En skærm er naturligvis også en elektrisk forudsætning for optimal signaloverførsel hvis udefra kommende , eller indefra generet støj er et problem i den aktuelle opstilling.
Laver man skærmen tung eks.v. med bly slå man to fluer med et smæk , vibrationsdæmpning plus støjdæmpning.

Jeg mener det at lave kabler er for det første at sikre optimale forhold for overførsel af lydsignalet, minimum vibrationer , tilstrækkeligt lednings areal, ensartet behandling af signaler uanset frekvens, strøm, eller spænding.

Vigtigt er at tænke på at kablet udgør en lille kondensator overfor signalet, kondensatorens plader er de to lederer , isoleringen i mellem er dielektrikummet, så hvad der er godt i en kondensator for lyden, er også tit godt i et kabel.

Som sagt er det at lave kabler efter min mening en kombination af at sikre optimal elektrisk signaloverførsel , og bestemme den bedst mulige klang som harmonerer bedst muligt med hvordan akustiske instrumenter lyder i virkeligheden.
Og dette gælder faktisk generelt lige meget hvilket hi-fi produkt man giver sig i kast med.

I kablet justeres/vælges klangen med dæmpning , og valg af materialer, man bør her efter min mening bruge Teflon eller tarve-materialer såsom papir, silke, bomuld osv., eller en kombination.
klangen/lyden vil ændre sig efter efter hvilket isoleringsmateriale der bruges, isoleringsmaterialet det svarer til dielektrikummet i en kondensator, og lyden i en kondensator er som bekendt afhængig af hvilket dielektrikum der benyttes.

Klangen vil også blive modificeret af hvilket materiale der vælges som ledemateriale, det kan være kobber , finsølv, eller det som er meget populært i øjeblikket både i kondensatorer og kabler, en blanding af finsølv og guld, noget bl.a Mundoff fører.
Igen bør man vælge det som harmonerer bedst med hvordan akustiske instrumenter lyder.

Stik og bøsninger er en del af kablet , og naturligvis dreje det sig her om bedst mulig kontakt, og igen et fornuftigt valg af materialer, med hensyn til bl.a. klang. igen kan nævnes Teflon, kobber, sølv, en guldbelægning på stik og bøsninger er en stor fordel mod korrodering osv, , jeg bryder mig ikke om lyden af guldbelagte ting, så jeg har valgt den ultimative løsning alle forbindelser er loddet eller grimpet sammen. Og som sidste vigtige punkt, så bør intet være magnetisk.

Elektrisk er der ikke den store forskel på om man vælge det ene eller det andet ledemateriale , sålænge det er de reneste og bedste materialer som benyttes. Det drejer sig hovedsagligt om klangforskelle.
Dog har lederens form måske en indflydelse, fladvalset lederer er muligvis lidt mere optimalt i forhold til en rund leder.

Derudover er ingen stik og bøsninger som sagt bedst. Og at crimpe er bedre end lodning.
Jeg har ingen nyere erfaring med stik og bøsninger, da jeg som sagt har fravalgt dette på grund af deres store negative indflydelse på lyden.

Her er nogle muligheder med hensyn til ledning HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire

Og Ravstedhus http://www.ravstedhus.dk/pl/Metaller_1960.aspx

Teflon slange/rør kan bl.a. fås hos Elfa https://www.elfaelektronik.dk/elfa3...ame=isoleringsslange_ptfe_1.35_mm,_ptfe_awg16

Tarve materialer silke og bomuld fås bl.a. her Audio Catalog
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med det samme. Hva tenkes om krymping? Jeg tenker å terminere mine med noe i denne retningen:

Vis vedlegget 295541

Jeg treffer stadig elektrikere, og forsåvidt alle slags håndtverkere, på min verneverdige og falleferdige arbeidsplass. Så det skulle være grei skuring å få lånt en krympetang.

Kan man krympes og lodde? Fortinne først, så krympe, så varme opp til smelting?
Jeg kjøpte noen sånne fra Inakustik som jeg hadde tenkt å krympe på først, og lodde etterpå. Godset i de jeg kjøpte var så tynt at de gikk i stykker når jeg prøvde å klemme dem på, så jeg endte med å bare lodde. Min mening er at iallfall de jeg kjøpte av denne varianten, var fullstendig ubrukelige til krymping.
Det var akkurat Inakustik jeg tenkte på, så takk for advarsel. Jeg tipper det kan ha en del å si hvilken dimensjon de skal krympes ned til. Mine Canare er som nevnt 4mm2 . Da blir ikke reduksjonen så himla stor. Brukte du ordentlig krympetang, forresten? Kanskje det har en betydning også?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Med det samme. Hva tenkes om krymping? Jeg tenker å terminere mine med noe i denne retningen:

Vis vedlegget 295541

Jeg treffer stadig elektrikere, og forsåvidt alle slags håndtverkere, på min verneverdige og falleferdige arbeidsplass. Så det skulle være grei skuring å få lånt en krympetang.

Kan man krympes og lodde? Fortinne først, så krympe, så varme opp til smelting?
Jeg kjøpte noen sånne fra Inakustik som jeg hadde tenkt å krympe på først, og lodde etterpå. Godset i de jeg kjøpte var så tynt at de gikk i stykker når jeg prøvde å klemme dem på, så jeg endte med å bare lodde. Min mening er at iallfall de jeg kjøpte av denne varianten, var fullstendig ubrukelige til krymping.
Det var akkurat Inakustik jeg tenkte på, så takk for advarsel. Jeg tipper det kan ha en del å si hvilken dimensjon de skal krympes ned til. Mine Canare er som nevnt 4mm2 . Da blir ikke reduksjonen så himla stor. Brukte du ordentlig krympetang, forresten? Kanskje det har en betydning også?
Jeg brukte Inakustik 4mm2 kabel, en varian som jeg ser Dynabel har sluttet å føre. Funket ikke for meg, iallfall. Men de koster nesten ingen penger, så det er jo bare å prøve selv og se om du får det til.
Jeg brukte en helt standard kabelskotang, med egen "slot" for 4mm2 kabel som på bildet under. Mulig det hadde blitt bedre med en tang med sekskant, men godset var uansett veldig tynt og skjørt.

 
Topp Bunn