Ikke alt trenger og koste skjorta og ræva.. finnes "billige" kabler som banker røkkla til 5siffra beløp.
DH labs silversonic er slik..
Deres T-14kabel(har hatt selv i 8år) får du ferdig terminert med spader i 4 meters lengde for 2150.
Det kan jeg godt se er et vigtigt argument at du har haft disse kabler i 8 år, det gør dem naturligvis sindssygt gode.
Min erfaring er nu at kobber belagt med sølv, for det første er en fuldstændig syg ide når det drejer sig om audio, ideen stammer oprindeligt fra HF(højfrekvens branchen) hvor det gælder om at overfører de høje frekvenser bedst muligt, HF (højfrekvens) løber på overfladen af lederen derfor forsølver man overfladen for at få mindre modstand.
Overførslen af audio-frekvenser og deres homogenitet er ligegyldige i den sammenhæng.
Men vigtigst er at forsølvet kobber lyder ad helvede til efter min mening.
Ved audio drejer det sig om at have en leder som har den samme modstand, og en ensartet behandling af signalerne ved alle frekvenser, og det har sølvbelagt kobber ikke, derudover er flerkoret ledning, som kendes fra almindelige netledninger en billig , men lydmæssigt dårlig løsning.
Det bør være solidcore for at sikre en ensartet signalbehandling.
En solidcore leder bør have en diameter omkring 0.8 mm. da den her fremstår som en ren ohmsk modstand i det hørbare område.
En diameter på 0.8 mm. er ikke et tikstrækligt areal til et højtalerkabel, så flere lederer skal bruges, disse lederer bør isoleres enkeltvis (i en såkaldt litze konfiguration), dermed nedbringes lederens selvinduktion også.
Laver man lederne væsentligt tykkere end 0.8 mm for man på grund af skineffekt en afrulning af frekvensgangen , hvilket godt kan vise sig at være en fordel lyttemæssigt hvis resten af anlægget ikke er optimalt. Og ved netledninger kan der ligefrem skabes en filtervirkning som er ønskelig.
Vedrørende isolering kan der vælges mellem plastik og tarve-materialer silke, bomuld osv).
Det eneste plastik som dur en smule er efter min mening Teflon.
Vibrationer ved audio er noget der skal tages hensyn til, her kan bruges bomuld eller lignede eventuelt linolie som også sikre mod statisk opladning , man kan også tilfører en tyng (bruger selv bly) skærm til sit kabel.
Signalet bør ikke gå igennem skærmen , så skærm bør kun forbindes i sender-enden således at skærmen kommer til at virke som en udvidelse af kabinettet.
En skærm er naturligvis også en elektrisk forudsætning for optimal signaloverførsel hvis udefra kommende , eller indefra generet støj er et problem i den aktuelle opstilling.
Laver man skærmen tung eks.v. med bly slå man to fluer med et smæk , vibrationsdæmpning plus støjdæmpning.
Jeg mener det at lave kabler er for det første at sikre optimale forhold for overførsel af lydsignalet, minimum vibrationer , tilstrækkeligt lednings areal, ensartet behandling af signaler uanset frekvens, strøm, eller spænding.
Vigtigt er at tænke på at kablet udgør en lille kondensator overfor signalet, kondensatorens plader er de to lederer , isoleringen i mellem er dielektrikummet, så hvad der er godt i en kondensator for lyden, er også tit godt i et kabel.
Som sagt er det at lave kabler efter min mening en kombination af at sikre optimal elektrisk signaloverførsel , og bestemme den bedst mulige klang som harmonerer bedst muligt med hvordan akustiske instrumenter lyder i virkeligheden.
Og dette gælder faktisk generelt lige meget hvilket hi-fi produkt man giver sig i kast med.
I kablet justeres/vælges klangen med dæmpning , og valg af materialer, man bør her efter min mening bruge Teflon eller tarve-materialer såsom papir, silke, bomuld osv., eller en kombination.
klangen/lyden vil ændre sig efter efter hvilket isoleringsmateriale der bruges, isoleringsmaterialet det svarer til dielektrikummet i en kondensator, og lyden i en kondensator er som bekendt afhængig af hvilket dielektrikum der benyttes.
Klangen vil også blive modificeret af hvilket materiale der vælges som ledemateriale, det kan være kobber , finsølv, eller det som er meget populært i øjeblikket både i kondensatorer og kabler, en blanding af finsølv og guld, noget bl.a Mundoff fører.
Igen bør man vælge det som harmonerer bedst med hvordan akustiske instrumenter lyder.
Stik og bøsninger er en del af kablet , og naturligvis dreje det sig her om bedst mulig kontakt, og igen et fornuftigt valg af materialer, med hensyn til bl.a. klang. igen kan nævnes Teflon, kobber, sølv, en guldbelægning på stik og bøsninger er en stor fordel mod korrodering osv, , jeg bryder mig ikke om lyden af guldbelagte ting, så jeg har valgt den ultimative løsning alle forbindelser er loddet eller grimpet sammen. Og som sidste vigtige punkt, så bør intet være magnetisk.
Elektrisk er der ikke den store forskel på om man vælge det ene eller det andet ledemateriale , sålænge det er de reneste og bedste materialer som benyttes. Det drejer sig hovedsagligt om klangforskelle.
Dog har lederens form måske en indflydelse, fladvalset lederer er muligvis lidt mere optimalt i forhold til en rund leder.
Derudover er ingen stik og bøsninger som sagt bedst. Og at crimpe er bedre end lodning.
Jeg har ingen nyere erfaring med stik og bøsninger, da jeg som sagt har fravalgt dette på grund af deres store negative indflydelse på lyden.
Her er nogle muligheder med hensyn til ledning
HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire
Og Ravstedhus
http://www.ravstedhus.dk/pl/Metaller_1960.aspx
Teflon slange/rør kan bl.a. fås hos Elfa
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3...ame=isoleringsslange_ptfe_1.35_mm,_ptfe_awg16
Tarve materialer silke og bomuld fås bl.a. her
Audio Catalog