Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ok - jeg får gjøre Michael Jacksons ord til mine: I am a ( camel (toe)) lover, not a fighter. ..

    Mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    og da kom sjarmtrollet vinterand på banen! tvers igjennom usympatisk som vanlig!

    det er faktisk en av de mest anerkjente selgerne av vintage rør i usa som hadde disse
    så når han garanterte tyste rør til riaar etc, visste han hva han snakket om!
    mvh
    Leif
    Åhh mange tak for komplimenten.

    Omkring termisk kompression kan evt. læses Hot Stuff: Loudspeaker Voice-Coil Temperatures | Stereophile.com inden man overdriver betydningen af dette problem alt for meget.

    I værste tilfælde fås 0.67dB variation målt i forhold til en kold svingspole, og det er jo ikke sådan at den ohmsk'e modstand flyver frem og tilbage med signalet, resultatet bliver en middelværdi afhængig af hvor højt man spiller.
    Artiklen konkludere også at det er mellemtone bas der har størst variation med hensyn til svingspole modstand og temperatur, diskant enheden har ingen variation, måske fordi svingspolen i dette tilfælde er olie-dæmpet.

    Iøvrigt kan man mildne "problemet" med en serie modstand af grafit, grafit har negativ temperaturkoefficient i modsætning til svingspolen som har positiv temperaturkoefficient og en hvis udkompensering vil finde sted.

    Og lad mig lige slå fast og som jeg også skriver i mit første indlæg at mange enheder kombineret i en linesource eller lignede kan godt fører til høj lydkvalitet og relativ højfølsomhed. Det er vi ikke uenige om.
    tviler sterkt på om du har noen særlig erfaring med effektive kvalitetshorn-oppsett.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Og jeg vil sige tror man at sådan en steprespons har noget med hurtighed og dynamik at gøre så der noget man har misforstået mener jeg. Dynamik og hurtighed skal ikke "høres" /lægges mærke til, men skal kun høres ved dets konsekvens at musikinstrumenterne lyder rigtigt og naturligt.

    Vis vedlegget 180044
    Store horn har selvfølgelig en utfordring med integrering, men det finnes horn som har bedre steprespons enn det der. Kommersielle løsninger må ta større hensyn til design og utseende enn DIY-løsninger, som i større grad kan prioritere det lydmessige.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det må være deijligt at sitte med fasiten på alt og ha bygget det perfekte system
    god jul
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Blir litt sånn " faren min er sterkere enn faren din " - " bilen min er raskere enn din " mentalitet her, og det kan være morsom underholdning det.....
    Jeg ligger litt mer der at musikken skal flyte fritt og det skal låte godt, med rockefot og slam.
    Har sjelden hørt mer naturlig låtende oppsett som hos olaps, AG Duo Mezzo og 2w set monoblokker. De som ikke er imponert etter å ha hørt dette, har øra plassert feil sted. Liker slikt, ikke fordi det er hi-eff/ lo-eff, men fordi det låter helsikes bra.

    Til vår allvitende danske venn vinterand, så vil nok også jeg spørre om han noengang har hørt et bra hornoppsett uten å synes at det låter bra? Begynner å lure om enkelte superkverulanter skryter på seg mer enn de vet:rolleyes: Eller om det kun er for å provosere??????
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Var på Hi Fi messen i Tr.heim i 2007-08 og hørte spessiellt på 2 oppsett. Et fra Lyric Hi Fi med Accuphase utstyr og hornhøytalere fra Avantgarde til en prislapp på ca. 1.3 mill. med akustikkplater i førsterefleksjon samt et oppsett fra Oslo Hi Fi Center med Adyton cordis 1,8 x2 -Wadia og Adyton Imagic 2.0 til ca samme pris men uten noen form for akustikkdemping. Rommet hos Lyric Hi Fi var en god del større husker jeg. Oppsettet til Oslo Hi Fi Center spillte en god del bedre og det var det mange med meg som var helt enig i. Så kanskje Bånddiskant-bånd og en mengde fulltoner og 2-4 subber er veien å gå .
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir litt sånn " faren min er sterkere enn faren din " - " bilen min er raskere enn din " mentalitet her, og det kan være morsom underholdning det.....

    De som ikke er imponert etter å ha hørt dette, har øra plassert feil sted.

    Eller om det kun er for å provosere
    Hehe, litt komisk!
    Disse mangehundretusenkronersoppsettene er bra nok de, og viser at om du døtter nok penger (og erfaring) inn, så kommer godlyden ut. Uavhengig av høyttalerkonstruksjon.

    Så må det være lov å ha en annen favorittforvrengning enn d'herrer sluk, lmc og pob uten å bli fortalt at øra er på feil sted eller bli truet med tøffeleif som skal stappe kameler ned i halsen..... :)

    Jeg synes VFM er veldig mye morsommere enn ggg som bruker uhorvelige summer på gromlyden.
    Hadde jo vært kult om greiene kunne nedskaleres, men når svaret er at man tager minst 200 tusen og mange års erfaring og kommer et stykke på vei så......
    Vel, gleder meg fortsatt til HELOB og ikke noe mindre til at Asbjørn blir ferdig med sitt prosjekt.

    Aller mest er jeg glad for at Townes finnes og viser vei til skatter som herr Schmidt!

    Hell og lykke
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Min ydmyge mening er klar nok i mælet...

    Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
    Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
    Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Min ydmyge mening er klar nok i mælet...

    Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
    Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
    Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
    I all verden -en danske med kjettersk tale??? Jeg tror sannelig det er håp allikevel..:D

    @ RoDa; det er fullt mulig å lage aldeles flott lyd for helt andre summer enn hva megabucksystemene koster - jeg har flere håndfaste bevis på akkurat det, her hjemme. Men skal en ta den skikkelig ut så går det uvergelig med en del kroner; men allikevel ikke vettløst mye. Vet om relativt mange audiofile som har svidd av mer penger på kabler og gadgets enn det f.eks. LMC har brukt på HELE riggen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dustete utsagn om mange nok penger gir godlyd uansett prinsipp
    det skal litt mere til
    holder fortsatt på at en måling av lufthastighet og aksellerasjon vil gi noen svar i relasjon til opplevd dynamikk
    noen skaper seg og noen bare skaper godlyd
    god natt
    mvh
    Leif
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Min ydmyge mening er klar nok i mælet...

    Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
    Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
    Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
    I all verden -en danske med kjettersk tale Jeg tror sannelig det er håp allikevel..:D

    @ RoDa; det er fullt mulig å lage aldeles flott lyd for helt andre summer enn hva megabucksystemene koster - jeg har flere håndfaste bevis på akkurat det, her hjemme. Men skal en ta den skikkelig ut så går det uvergelig med en del kroner; men allikevel ikke vettløst mye. Vet om relativt mange audiofile som har svidd av mer penger på kabler og gadgets enn det f.eks. LMC har brukt på HELE riggen.
    Chauvinistisk tale - og jeg som har muliggjort store forrentninger af min indsats på norsk energi indvinding gennem årene!! (hovedrystende smiley)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Min ydmyge mening er klar nok i mælet...

    Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
    Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
    Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
    Bakladede horn gjort skikkelig er utrolig fascinerende og sannsynligvis ganske så undervurdert! Hadde det ikke vært for Slukets ufortrødne misjonering og gjentatte hallelujarapporter fra medentusiaster som jeg stoler på hadde jeg aldri snust på denne type horn. Poenget er at det KAN være vel verdt for flere å høre etter på noen av de erfaringene som erfarne "fjellfolk" forsøker å dele her inne i beste mening. Personlig har jeg endt opp med bedre lyd for mindre penger som igjen har muliggjort en kompromissløs bassløsning etter salg av dyrere fabrikkproduserte horn. Man skal også ta med i vurderingen at mange av de mest profilerte "hieff fantastene" har vært gjennom sin andel tungdrevne høyttalere før de har endt opp med horn. Hver mann, sin gift. Man finner ingen universal oppskrift, men det som er sikkert er at man er nødt til å ta noen sjanser for å komme videre og da er det kjekt å kjenne noen som har prøvd det meste som man kan diskutere veivalg med. Enten de hører til i hieff eller loeff menigheten.
     
    Sist redigert:

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Så klart beskrevet og så sandt iflg mine erfaringer
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    dustete utsagn om mange nok penger gir godlyd uansett prinsipp
    det skal litt mere til

    mvh
    Leif
    Jepp, erfaring som jeg skrev. ;)
    Poenget mitt er at alt ikke er så svart-hvitt som dere fremlegger det.
    Trio et trist kapittel, sier det meste.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg sa oppsummert i etterpåklokskapens lys
    tenk på alle som kan dra nytte av det her
    og ja de fleste kommer fra lo-eff, men når de vel har krysset grensen over til hi-eff, er det få som ser seg tilbake
    mvh
    Leif
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    jeg tror hi effs hurtighet kan måles med et aksellerometer og det gikk an å montere noe slikt på membran, alternativt måle hastigheten på luftstrømmen ut av et horn kontra en vanlig driver
    eller en low eff mot en hi eff bass
    jeg skal banne på at det jeg med flere hører er målbart
    og da skal jeg stappe en hel bøling med kameler ned i halsen på i hvertfall en her på HFS!
    mvh
    Leif
    Så klart er dette målbart LMC :) , men tviler på om hurtigheten til luftstrømmer det det som skiller. Tror fase er stikkordet, om ikke helt i tradisjonell forstand.

    Når det gjelder termisk kompresjon så er det høyst relevant. Sitter selv med JBL 2213 og det komprimerer som pokker allerede ved ca 25w inn. Det høres ved at bassen blir stadig svakere i forhold til horna. De luffer avgårde på milliwatt. Det er også forskjell på vedvarende kompresjon og transientkompresjon. Begge relevant.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Hva med Åpen baffel med en mengde 5-6 toms fulltoner -18-20 stk pr.høytaler + bånddiskant-bånd og 2-4-6 subber . Ingen som som har noen formening om dette av de kloke hififolkene her inne.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke dette å ta det helt ut som Sluket sier lenger opp her da. For eks.Pedal har vel noe slikt og en lydkvalitet av en annen verden sa han .
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Pedal har vel holdt på i årevis og skiftet ut komponentene og vært flere ganger i Fidelity slik som LMC og hvorfor har ikke han endt opp med Hornsystem i særklasse . Det spiller nok bedre med det han nå har kan jeg tenke meg .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    dustete utsagn om mange nok penger gir godlyd uansett prinsipp
    det skal litt mere til

    mvh
    Leif
    Jepp, erfaring som jeg skrev. ;)
    Poenget mitt er at alt ikke er så svart-hvitt som dere fremlegger det.
    Trio et trist kapittel, sier det meste.
    Det er selvsagt ikke svart hvitt, tror kansje det er litt kommunikasjonsproblemer her , uheldig ordvalg. Om det er horn eller normale elementer kreves det vel litt bakgrunnskunnskap og helst noe måleutsyr for å få det optimale utav prosjektet.

    Vi skal være forsiktige med å pålegge andre våre egne meninger , men få gi uttrykk for hvor vi står må vel være ok.

    Hvis noen her kommer med utsagn som ikke " henger på greip" er det kansje mer et problem for den som kommer med det.

    Hvis noen ( som meg ) ønsker og snuse litt på det her med horn, startet jeg i fjor en tråd " kjøperåd kompresjonsdriver" , her kom det frem at jbl 4" driverne var et godt utgangspunkt, et sett i god stand begynner vel rundt 4000 - 5000,- og så får en selv vurdere hva slags membran en velger, dette er info som har vært lett tilgjengelig her lenge. Tilhørende horn ; f.eks. jmlc 350 vil jeg tro ligger på rundt 5000 - 6000 for to, diskant jbl 2405 ; 1500 - 4000 etter stand, basselementer er jo gammelt nytt enten du vil ha horn på toppen eller ei.
    Allt er oppgraderbart og priser på beryllium membraner og dyrere diskanter er lett tilgjengelig, kjør ivei !

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Poenget er ikke hva man synes er best, det er sannsynligvis direkte relatert til hva man spiller på hjemme.
    Men mer hvorfor det er best, hva er det som gjør hieff så overlegent?
    Akselerometer (sikkert feilstavet, men spellcheck mener setekilometer som nok er minst like feil..), lufthastighet, termisk kompresjon, vedvarende og transientkompresjon.
    Høres fornuftig ut, og det bør da være lett å måle dette fra lyttesofa?

    Mer interessant enn å stappe kameler i halsen på hverandre eller fortelle om hvor dårlig alle andre løsninger er? IMO, ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Well spoken, PerMorten. Jeg må si at du har utvist rimelig mye mer guts enn de fleste DIY'ere - det er ikke alle som setter saga i store horn til tusenvis av kr. for å "prøve" ut ting... de fleste vil ha ferdigtygde opplegg med "garantet" lyd, og helst med salgsgaranti på Brukten, uten tap!! Og jeg kan ikke bebreide de for dette, iofs.

    Men hardcore DIY uten sikkerhetsnett, det er mer i den gata du er. Ingen garantier, tid og penger er brukt og prossessen kan vanskelig reverseres...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Well spoken, PerMorten. Jeg må si at du har utvist rimelig mye mer guts enn de fleste DIY'ere - det er ikke alle som setter saga i store horn til tusenvis av kr. for å "prøve" ut ting... de fleste vil ha ferdigtygde opplegg med "garantet" lyd, og helst med salgsgaranti på Brukten, uten tap!! Og jeg kan ikke bebreide de for dette, iofs.

    Men hardcore DIY uten sikkerhetsnett, det er mer i den gata du er. Ingen garantier, tid og penger er brukt og prossessen kan vanskelig reverseres...
    Takk for det , blei reint rørt her jeg gitt!

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Poenget er ikke hva man synes er best, det er sannsynligvis direkte relatert til hva man spiller på hjemme.
    Men mer hvorfor det er best, hva er det som gjør hieff så overlegent?
    Akselerometer (sikkert feilstavet, men spellcheck mener setekilometer som nok er minst like feil..), lufthastighet, termisk kompresjon, vedvarende og transientkompresjon.
    Høres fornuftig ut, og det bør da være lett å måle dette fra lyttesofa?

    Mer interessant enn å stappe kameler i halsen på hverandre eller fortelle om hvor dårlig alle andre løsninger er? IMO, ja.
    Det er nok ikke så enkelt og måle allting, og at horn er så overlegent får være hver enkelts mening, men det må være lov å fortelle hvor en står og hva en opplever ?

    De kamelene skal jeg ta skylda for, la oss se fremover

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bra Per Morten
    det er bare å prøve seg frem
    det har etterhvert kommet frem så mye info om disse horntemaene her det seneste året, at det nærmest ligger oppskrifter på starten på noe "stort" oppe i overflaten, som hvem som helst som gidder å gutse kan teste ut....
    kamelflokken var på vei til danmark der det ble hevdet at hieff-folket hijacket skuta og ødela alt

    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fordelene med horn TROR jeg kansje er - veldig liten membran bevegelse , liten bevegelig masse og begrenset spredning, bakdelen er jo hornet som sitter der - foran drivern og som muligens kan gi noen uønskede effekter.

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    De kamelene skal jeg ta skylda for, la oss se fremover
    Det er riktig holdning PM - og vi svelger alle kameler av og til. Selv har jeg stridd noe aldeles jævlig med et par mothårsvarianter..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og du er ikke alene heller
    men visste du at Norge er/var en av verdens største kamel-eksportører til araberverdenen?
    mvh
    Leif
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lest igjennom denne tråden også..
    Jeg har ønsket å høre horn før jeg leste her, og andre systemer forøvrig! Nå fikk jeg litt blod på tann, spørsmålet er da hvor jeg kan finne sånt?
    Horn altså..
    Kanskje slipper jeg unna noen år med "feil" ht oppsett. Og raskere finner "riktig" :)

    Mvh
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Det er ikke så mange kommentarer fra oss brukere med kombinasjonen «lav følsomhet/høy effekt», men jeg kan gjerne ytre noe om mine erfaringer fra kombinasjonen Bryston / ATC.

    Har ikke eget lytterom men bruker enden i en rektangulær stue til musikk lytting, sitter nærfelt. Dette er en stue og ikke en «lyd-lab". Særskilte akustikktiltak er ikke implementert, men noen knep har man da brukt. Høyttaleren ble valgt ut fra de begrensende og selvpålagte frihetsgrader man har til plassering i rommet. Valget ble en lukket gulvstående kasse fra ATC med følsomhet <82dB i en avstand på ca 70cm fra bakvegg. Bak høyttaleren er det hjørneplasserte bokhyller, stappfulle med bøker fra gulv til tak. 2 hjørneplasserte sub’er med EQ regulering. Deler høyt – ca 150Hz.

    For å få tilstrekkelig headrom til ATC ble det Bryston monoblokker. Kilde og DAC = godt nok. Så hvordan fungerer 600W og 81dB følsomhet? Vel til tider hører jeg hverken engler synge eller at anlegget klarer engasjerer meg. Kan best beskrives som litt kjedelig. Andre vil kanskje vurder lyden annerledes? Oppsettet har sikkert lav forvrenging og er transparent – men jeg savner mer engasjement.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Nå har jeg lest igjennom denne tråden også..
    Jeg har ønsket å høre horn før jeg leste her, og andre systemer forøvrig! Nå fikk jeg litt blod på tann, spørsmålet er da hvor jeg kan finne sånt?
    Horn altså..
    Kanskje slipper jeg unna noen år med "feil" ht oppsett. Og raskere finner "riktig" :)

    Mvh
    Finnes i hvertfall et par AG Mezzo på Kongsberg, og et i Vestfossen.
    Ellers er det vel Lyric i Oslo, eller en Klipsch forhandler, litt avhengig av hva du er ute etter. Selvbygg er for folk med større kapasitet enn meg selv, så jeg holder meg til AG.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Baard det du savner er den lettflytende dynamikken som du ihvertfall får med hi-eff hornsystemer og kanskje/tvilsomt får (har ikke hørt på 40 år) med low eff systemer
    om du bor østpå er du hjertelig velkommen til å oppleve det selv
    mvh
    Leif
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Sånn kjapt om HORN; siden det finnes ganske mange å forville seg i..: Noe forenklet finnes det 2 typer; 1) runde "AG"type som sprer lite, gir god oppløsning, smal sweetspot, lite rom-problemer(plassering)
    2) "Spredere" / CD-(constant directivity), som er beregnet på "å dele opplevelsen"; har bredere sweetspot, men taper litt på oppløsning.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Kan se hvor utrolig travlt man har med at bekræfte hinanden i hvor gode højeffektive systemer er.

    Ikke med målinger og fornuftige argumenter, nej, mest med det lyder bare godt, det eneste argument man bruger er det vi alle kender, at membranen skal bevæge sig mindre for et givent lydtryk, det argument som gør at næsten alle har prøvet at arbejde/lave horn på et tidspunkt i deres hi-fi karrierer, inklusiv mig selv, plus at jeg jævnligt tjekker både kommercielle og DIY hornsystemer ud, men må indrømme at jeg næsten altid gå mere eller mindre hovedrystende derfra og tænker hvorfor bruger disse mennesker dog så meget energi og penge på deres horn byggeri.

    Men det er måske netop forklaringen på at de bliver ved, det er et så stort et stykke arbejde og en så stor investering, så at skippe/droppe det vil næsten være at som at stikke en kniv i selv.
    Og vi kender jo alle det at vi forsøger at bilde os selv ind ”at vores eget udstyr altid er det bedste” og at det typisk er er det vi holder alt hvad vi hører op imod.

    Som sagt havde jeg hørt et hornsystem som virkelig slog benene væk under mig så var jeg da også skiftet tilbage til horn igen, det ville ikke være noget problem overhovedet.

    Jeg har endda selv planlægt et DIY højtaler-system som skulle være mellem effektivt, 95 til 100db. Da jeg mener at højeffektive er ubrugelige for mit vedkommende, men har droppet/opgivet det igen på grund af uacceptable farvninger af lyden fra enhederne, som sagt undtagelsen er AMT enheden.

    Jeg spurgte tidligere hvad man synes om JBL Everest og det havde faktisk et formål, fordi der er enormt svært at fjern-lytte folks udstyr, men her havde vi måske en højtaler vi alle havde hørt på et eller andet tidspunkt. Men jeg forstår at man ikke ønsker at svarer.
    Jeg vil da gerne lægge ud, det er simpelthen den største bunke lort /dritt jeg har hørt og dets eneste kvalitet var at systemet den underhyleme kunne spille højt!.

    Har også gået igennem alle de effektive systemer som er testet i Stereophile, man kan ikke finde et eksempel på et højeffektivt system som måler godt, de måler fra nogenlunde til direkte dårligt, og de systemer som måler direkte dårligt er i absolut i flertal, og absolut intet i målingerne indikerer at effektive højtalere skulle være specielt hurtige, tværtimod.

    Jeg vil gerne sige at for mit eget vedkommende er sammenhæng mellem målinger og argumenter og lytte indtryk en vigtig brik i forbindelse med hi-fi, jeg kunne aldrig finde på at bruge et princip som gør noget direkte forkert ved lyden og slet ikke hvis det samtidig kan bekræftes af målinger.

    jeg hører heller ikke selv effektive systemer som hurtige eller letflydende på nogen som helst måde, tværtimod, og det er nemt at finde musik som røbe de åbenlyse problemer hornsystemer typisk har.

    Det ægte liv er på CD’en, og der er masser af det, og dette liv er langt at fortrække i forhold til den ”sound liv ” hi-fi udstyr i mange tilfælde laver.

    Alt er relativt bruger man penge og energi nok kan man sikkert få hvad som helst til at spille nogenlunde.
     
    Sist redigert:

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lest igjennom denne tråden også..
    Jeg har ønsket å høre horn før jeg leste her, og andre systemer forøvrig! Nå fikk jeg litt blod på tann, spørsmålet er da hvor jeg kan finne sånt?
    Horn altså..
    Kanskje slipper jeg unna noen år med "feil" ht oppsett. Og raskere finner "riktig" :)

    Mvh
    Finnes i hvertfall et par AG Mezzo på Kongsberg, og et i Vestfossen.
    Ellers er det vel Lyric i Oslo, eller en Klipsch forhandler, litt avhengig av hva du er ute etter. Selvbygg er for folk med større kapasitet enn meg selv, så jeg holder meg til AG.
    Det er i såpass umiddelbar nærheten ja.
    Mezzo er veldig spennende!
    Men AG uansett type ville vært spennende å høre.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vinterand
    du kategoriserer så enormt at det er utrolig
    det finnes hornsystemer som både lyder og måler godt
    du fremsetter det som en absolutt sannhet at du innehar det endelige svar på både ht systemer og hvordan man bygger det ultimate i vellydende elektronikk...hvorfor skulle noen tro deg...?

    du henviser til at hadde de vært bra så hadde du ikke hatt noe problem med å "konvertere", men samtidig utelukker du muligheten
    det er denne merkelige uvilligheten til å være åpen for noe nytt, som gjør at din argumentasjon faller negativt og belærende ut
    det er faktisk slik at de fleste hornentusiaster begynner med sk lo-eff systemer og trolig har mere erfaring fra disse enn antihorn tilhengere faktisk har av horn.....
    det finnes jo noen dansker som er anerkjent for gode hornsystemer...har du hørt noen av disse
    feks Bahnsen?
    mvh
    Leif
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Baard det du savner er den lettflytende dynamikken som du ihvertfall får med hi-eff hornsystemer og kanskje/tvilsomt får (har ikke hørt på 40 år) med low eff systemer
    om du bor østpå er du hjertelig velkommen til å oppleve det selv
    mvh
    Leif
    Takk – det var generøst :)
    Bor nærmere enn du tror – nesten «nabo». Holder til på Alværn/Nesodden. Hadde vært hyggelig å kunne stikke innom i løpet av februar. Tar resten på PM. Igjen – takk!

    Mvh
    Baard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn