Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og da kom sjarmtrollet vinterand på banen! tvers igjennom usympatisk som vanlig!

    det er faktisk en av de mest anerkjente selgerne av vintage rør i usa som hadde disse
    så når han garanterte tyste rør til riaar etc, visste han hva han snakket om!
    mvh
    Leif
     
    V

    vinterand

    Gjest
    og da kom sjarmtrollet vinterand på banen! tvers igjennom usympatisk som vanlig!

    det er faktisk en av de mest anerkjente selgerne av vintage rør i usa som hadde disse
    så når han garanterte tyste rør til riaar etc, visste han hva han snakket om!
    mvh
    Leif
    Åhh mange tak for komplimenten.

    Omkring termisk kompression kan evt. læses Hot Stuff: Loudspeaker Voice-Coil Temperatures | Stereophile.com inden man overdriver betydningen af dette problem alt for meget.

    I værste tilfælde fås 0.67dB variation målt i forhold til en kold svingspole, og det er jo ikke sådan at den ohmsk'e modstand flyver frem og tilbage med signalet, resultatet bliver en middelværdi afhængig af hvor højt man spiller.
    Artiklen konkludere også at det er mellemtone bas der har størst variation med hensyn til svingspole modstand og temperatur, diskant enheden har ingen variation, måske fordi svingspolen i dette tilfælde er olie-dæmpet.

    Iøvrigt kan man mildne "problemet" med en serie modstand af grafit, grafit har negativ temperaturkoefficient i modsætning til svingspolen som har positiv temperaturkoefficient og en hvis udkompensering vil finde sted.

    Og lad mig lige slå fast og som jeg også skriver i mit første indlæg at mange enheder kombineret i en linesource eller lignede kan godt fører til høj lydkvalitet og relativ højfølsomhed. Det er vi ikke uenige om.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for å snu på flisa;
    kan noen forklare meg de komparative fordelene med laveffektive elementer/høyttalere og svære effektforsterkere?
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Etter 20 -30 år med diy hadde jeg endelig slik lyd jeg ønsket meg med forrige prosjekt ( 87 db /w ) . Veldig oppløst, ingen farvinger - resonansfritt og etter mitt øre nydelig stemmegjengivelse, MEN ; dynamikk og musikalitet henger litt sammen og etter å ha hørt trio var jeg solgt - her hadde en klart og få dynamikken uten farving , life is to short for boring hifi...

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    for å snu på flisa;
    kan noen forklare meg de komparative fordelene med laveffektive elementer/høyttalere og svære effektforsterkere?
    mvh
    Leif
    Tar mindre plass . Punktum.

    Lav følsomhet er ikke noe mål i seg selv, men er et resultat av tilgjengelige elementer i en gitt størrelseskonfigurasjon ( puuhh)

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter 20 -30 år med diy hadde jeg endelig slik lyd jeg ønsket meg med forrige prosjekt ( 87 db /w ) . Veldig oppløst, ingen farvinger - resonansfritt og etter mitt øre nydelig stemmegjengivelse, MEN ; dynamikk og musikalitet henger litt sammen og etter å ha hørt trio var jeg solgt - her hadde en klart og få dynamikken uten farving , life is to short for boring hifi...

    mvh
    Avantgarde Trio ufarget? Det er ikke min erfaring.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    og da kom sjarmtrollet vinterand på banen! tvers igjennom usympatisk som vanlig!

    det er faktisk en av de mest anerkjente selgerne av vintage rør i usa som hadde disse
    så når han garanterte tyste rør til riaar etc, visste han hva han snakket om!
    mvh
    Leif
    Åhh mange tak for komplimenten.

    Omkring termisk kompression kan evt. læses Hot Stuff: Loudspeaker Voice-Coil Temperatures | Stereophile.com inden man overdriver betydningen af dette problem alt for meget.

    I værste tilfælde fås 0.67dB variation målt i forhold til en kold svingspole, og det er jo ikke sådan at den ohmsk'e modstand flyver frem og tilbage med signalet, resultatet bliver en middelværdi afhængig af hvor højt man spiller.
    Artiklen konkludere også at det er mellemtone bas der har størst variation med hensyn til svingspole modstand og temperatur, diskant enheden har ingen variation, måske fordi svingspolen i dette tilfælde er olie-dæmpet.

    Iøvrigt kan man mildne "problemet" med en serie modstand af grafit, grafit har negativ temperaturkoefficient i modsætning til svingspolen som har positiv temperaturkoefficient og en hvis udkompensering vil finde sted.

    Og lad mig lige slå fast og som jeg også skriver i mit første indlæg at mange enheder kombineret i en linesource eller lignede kan godt fører til høj lydkvalitet og relativ højfølsomhed. Det er vi ikke uenige om.
    Er enig , termisk kompresjon, eller økt re som følge av høy påtrykt effekt er ikke noe stort problem ved riktig konstruert høytt. og line source er også en metode for og øke følsomhet/belastbarhet.

    Men hvordan lyder det ? line source kontra horn ? glem allt det tekniske mudderet, vi har hørt det/ lest det og vi kan det , BRUK ØRA !

    Vi er nok egentlig enige, bare litt lavt blodsukker ..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Etter 20 -30 år med diy hadde jeg endelig slik lyd jeg ønsket meg med forrige prosjekt ( 87 db /w ) . Veldig oppløst, ingen farvinger - resonansfritt og etter mitt øre nydelig stemmegjengivelse, MEN ; dynamikk og musikalitet henger litt sammen og etter å ha hørt trio var jeg solgt - her hadde en klart og få dynamikken uten farving , life is to short for boring hifi...

    mvh
    Avantgarde Trio ufarget? Det er ikke min erfaring.
    Allt her i verden er relativt, det er nå min mening, og det jeg har hørt har vært innenfor det akseptable.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    Damn right, PM.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke inngående erfaring med Avantgarde, men har hørt de noen ganger i butikk og et i hjem. Både Trio og Duo. Fantastisk på noen områder, men i mine ører har det vært som å høre all musikken får et tydelig eget preg og forvrengning. Går utifra det er snakk om ulinærhet fra hornet. Jeg tror absolutt det er mulig å unngå med horn, så det er sagt. Men opplever ikke at Avantgarde har lykkes med det. Da tar jeg nok heller en høyttaler med mer korrekt tonalitet med dårligere dynamiske egenskaper. I pose og sekk er enda bedre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    Etter 20 -30 år med diy hadde jeg endelig slik lyd jeg ønsket meg med forrige prosjekt ( 87 db /w ) . Veldig oppløst, ingen farvinger - resonansfritt og etter mitt øre nydelig stemmegjengivelse, MEN ; dynamikk og musikalitet henger litt sammen og etter å ha hørt trio var jeg solgt - her hadde en klart og få dynamikken uten farving , life is to short for boring hifi...

    mvh
    Avantgarde Trio ufarget? Det er ikke min erfaring.
    Jeg kjøpte et sett Trio for 13 år siden, Orso. Hvite. Ikke farget i det hele tatt :rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lo power/high eff. - High power/lo eff... Hvorfor diskuteres dette alltid som om det var de to eneste alternativene?

    Det går naturligvis galt med lav effekt og lav følsomhet. Da får man ganske enkelt ikke nok lydtrykk. Men hva er egentlig i veien for høy effekt og høy følsomhet? Jeg kan ikke se noe problem i det hele tatt. Høy gain kan by på problemer sammen med høyttalere med høy følsomhet (å bruke et potmeter i den nedre og minst lineære delen av arbeidsområdet er sjelden god butikk). Men høy gain er ikke det samme som høy effekt. Mange forsterkere med høy effekt har også høyt støynivå i absolutt forstand (selv om de gjerne har et godt signal/støyforhold), men dette er heller ikke det samme som høy effekt. Det er selvfølgelig mulig å spille høyere enn høyttalerne tåler, men det er da slett ikke sånn at du må. Det er også mulig å blåse høyttalerelementer ved å tvinge forsterkeren til å spille høyere enn den klarer. Klipping i forsterkere dreper vel flere mellomtoner og diskanter enn noe annet (firkantpulser er tillegg av ulike ordens harmoniske, og drar rett gjennom høypassfiltrene).

    Nei. Jeg stemmer for høy effekt, høy følsomhet, lav forvrengning og lav støy. Det er vanskelig å se at det kan bli feil. For oss som må betale for det er kanskje høy nok og lav nok svaret.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke inngående erfaring med Avantgarde, men har hørt de noen ganger i butikk og et i hjem. Både Trio og Duo. Fantastisk på noen områder, men i mine ører har det vært som å høre all musikken får et tydelig eget preg og forvrengning. Går utifra det er snakk om ulinærhet fra hornet. Jeg tror absolutt det er mulig å unngå med horn, så det er sagt. Men opplever ikke at Avantgarde har lykkes med det. Da tar jeg nok heller en høyttaler med mer korrekt tonalitet med dårligere dynamiske egenskaper. I pose og sekk er enda bedre.
    Mulig vi har forskjellig toleranse for det , eller jeg ikke har hørt lenge nok på de. Ting blir jo gjerne andreledes når en får det hjem. Personlig har jeg nok kommet til et punkt i livet hvor jeg er villig til og svelge noen små kameler hvis det er andre musikalske kvaliteter, men vi er jo ikke alle like - og takk for det !

    mvh
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Etter 20 -30 år med diy hadde jeg endelig slik lyd jeg ønsket meg med forrige prosjekt ( 87 db /w ) . Veldig oppløst, ingen farvinger - resonansfritt og etter mitt øre nydelig stemmegjengivelse, MEN ; dynamikk og musikalitet henger litt sammen og etter å ha hørt trio var jeg solgt - her hadde en klart og få dynamikken uten farving , life is to short for boring hifi...

    mvh
    Avantgarde Trio ufarget? Det er ikke min erfaring.
    Jeg kjøpte et sett Trio for 13 år siden, Orso. Hvite. Ikke farget i det hele tatt :rolleyes:
    Ble det "White noise" isteden da? :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    PerMorten har en fin dag på jobben..

    kameler.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Skikkelig kosetråd dette!

    Kan man ikke si "ja takk begge deler, eller forresten, jeg tar alt sammen jeg", så må man finne sitt rette kompromiss. Så får man sørge for å vite hva som finnes av alternativer der ute.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    Åpent sinn bringer godlyden inn. Duh...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    He he , -obs jeg sa kansje ikke èn kamel nei, mente èn kansje to, og de måtte være små. På jobben er det dårlig med kameler er jeg redd !

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    He he , -obs jeg sa kansje ikke èn kamel nei, mente èn kansje to, og de måtte være små. På jobben er det dårlig med kameler er jeg redd !

    mvh
    Greia er at du tar de på maten, i arbeidstida, så gjør det ikke så vondt heller!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Lo power/high eff. - High power/lo eff... Hvorfor diskuteres dette alltid som om det var de to eneste alternativene?

    Det går naturligvis galt med lav effekt og lav følsomhet. Da får man ganske enkelt ikke nok lydtrykk. Men hva er egentlig i veien for høy effekt og høy følsomhet? Jeg kan ikke se noe problem i det hele tatt. Høy gain kan by på problemer sammen med høyttalere med høy følsomhet (å bruke et potmeter i den nedre og minst lineære delen av arbeidsområdet er sjelden god butikk). Men høy gain er ikke det samme som høy effekt. Mange forsterkere med høy effekt har også høyt støynivå i absolutt forstand (selv om de gjerne har et godt signal/støyforhold), men dette er heller ikke det samme som høy effekt. Det er selvfølgelig mulig å spille høyere enn høyttalerne tåler, men det er da slett ikke sånn at du må. Det er også mulig å blåse høyttalerelementer ved å tvinge forsterkeren til å spille høyere enn den klarer. Klipping i forsterkere dreper vel flere mellomtoner og diskanter enn noe annet (firkantpulser er tillegg av ulike ordens harmoniske, og drar rett gjennom høypassfiltrene).

    Nei. Jeg stemmer for høy effekt, høy følsomhet, lav forvrengning og lav støy. Det er vanskelig å se at det kan bli feil. For oss som må betale for det er kanskje høy nok og lav nok svaret.
    Finnes det gode nok kraftige forsterkere som lar seg betale tro ?

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    Nå våkner nok Hypex-folket!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    :cool: Det var egentlig ikke meningen å vekke noen 'gruppe'. Snarere å vekke alle i forhold til det prinsipielle.....

    Hvis en laveffektsforsterker er bedre enn en høyeffektsforsterker, så er det ikke på grunn av den lave effekten.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De to gutta med mest kred på HFS har jo valgt den lettdrevne veien, samme gjør mange langs veien også.
    Selv synes jeg Trio hos LMC var alt annet enn et trist kapittel, men det er nå bare meg sin mening.
    Det er noe logisk med lettdrevet spesielt når det gjelder start-stopp, og det høres jo unektelig jævli bra ut!

    Men det er når vi er langt under hva LMC kaller et trist kapittel at det blir relevant for folk flest.
    Hvor langt har f.eks HEL kommet med sine nye OBer? Ikke at de er billige, men at de kanskje kan være et godt eksempel på hva som er mulig med mindre beløp? Aner ikke om de er effektive nok til å kalles hieff en gang, men gleder meg til å høre.

    Det låter plutoniumsfett med hieff, ingen tvil, men er det direkte forårsaket av hieff alene?
    har hieff "raskere dynamikk" enn medeff og loeff? Vises det på målinger?
    Er det slik at f.eks systemet til 8x12 sliter med å følge inngangssignalet sammenlignet med f.eks systemet til sluket eller LMC?
    Førstnevnte måler nok flatt/tilsvarende som sistnevntes, men de låter antageligvis noe forskjellig?
    Trer disse forskjellene frem på vannfall eller lignende?

    Mvh
    RoDa
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hypex folket ?

    De er nok på helt andre tråder, de grønne - ikke energi sløsende klasse a høyre vridde kapitalist tråder
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Hva koster et slik komplett hornsystem -plug and play -slik som LMC har .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    :cool: Det var egentlig ikke meningen å vekke noen 'gruppe'. Snarere å vekke alle i forhold til det prinsipielle.....

    Hvis en laveffektsforsterker er bedre enn en høyeffektsforsterker, så er det ikke på grunn av den lave effekten.
    I prinsippet er det jo ikke vits med mindre effekt, men ting er vel ikke så enkle, mer transistorer - mer rør - mer kokker og søl ?

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    PerMorten har en fin dag på jobben..

    Vis vedlegget 180015
    Du, jeg tygger også litt på sånne. 87 dB @ 1 W og halvannen kilowatt Hypex per side, sånn ca. Høyoppløst og veldig bra på alle måter, men rockefot? Neste versjon blir ihvertfall 10-12 dB mer effektivt, så får vi høre hva som skjer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.879
    Torget vurderinger
    23
    PerMorten har en fin dag på jobben..

    Vis vedlegget 180015
    Du, jeg tygger også litt på sånne. 87 dB @ 1 W og halvannen kilowatt Hypex per side, sånn ca. Høyoppløst og veldig bra på alle måter, men rockefot? Neste versjon blir ihvertfall 10-12 dB mer effektivt, så får vi høre hva som skjer.
    Aha! Du beveger deg i riktig retning... he... jeg skal skaffe deg noen velsmurte kameler med minimale pukler, så blir det ikke så gæærnt!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg tror hi effs hurtighet kan måles med et aksellerometer og det gikk an å montere noe slikt på membran, alternativt måle hastigheten på luftstrømmen ut av et horn kontra en vanlig driver
    eller en low eff mot en hi eff bass
    jeg skal banne på at det jeg med flere hører er målbart
    og da skal jeg stappe en hel bøling med kameler ned i halsen på i hvertfall en her på HFS!
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    8
    Nå våkner nok Hypex-folket!
    Hypex er ikke dumt når det er gjort skikkelig. Blokkene Cobra2 byggde er det råeste all round jeg har hørt.
    Kunne tenkt meg noe slikt selv, men det blir dyrt med all out hypex også...

    mvh
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Nå våkner nok Hypex-folket!
    Det er vil netop det som er kernen i denne diskussion, er en Hypex bedre til at forstærker signalet end en akustik transformer (horn), ja det mener jeg afgjort at en Hypex er. ( Form dine hænder som en tragt foran din mund og sig noget.)

    Men ikke bare en Hypex i en standart opkobling, det er langtfra godt nok, der skal en del til for at sikre lydkvaliteten, i den lydkæde jeg taler om er der jo ikke højtalere tilsluttet som laver sin egen "musik".

    Og høj kvalitet gælder ikke kun for effektforstærkern det gælder for alt i elektronik-kæden plus kabler og ikke mindst netkabler, det skal være af højeste kvalitet for at få det det som er lagret på CD'en frem, og på CD'en findes alt det liv dynamik og musik man kan ønske sig, ikke på alle CD'er men på en hel del.

    Et eksembel på hvad jeg mener der skal til kan jeg give i mine egne Hypex som har den halve effekt af en ML 53, men den har ca. fire til fem gange så stor en strømforsyning som en ML53, og det er ikke det eneste som adskille min Hypex fra ML 53 , resten af min elektronik er naturligvis opbygget på samme kompromisløse måde som effektforstærkeren.
    Og det er som sagt efter min mening nødvendigt hvis "livet i Musikken" skal komme fra det som er lagret på selve CD pladen, og ikke komme fra farvninger i elektronik eller højtaler. Det sidst nævnte her er iøvrigt også efter min mening definitionen på Hi-Fi.

    Og jeg vil sige tror man at sådan en steprespons har noget med hurtighed og dynamik at gøre så der noget man har misforstået mener jeg. Dynamik og hurtighed skal ikke "høres" /lægges mærke til, men skal kun høres ved dets konsekvens at musikinstrumenterne lyder rigtigt og naturligt.

    177943d1358546684-effektbehov-lydtrykk-syltapp-spa-rsma-l-709agufig7.jpg
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Nå våkner nok Hypex-folket!
    Og det er som sagt efter min mening nødvendigt hvis "livet i Musikken" skal komme fra det som er lagret på selve CD pladen, og ikke komme fra farvninger i elektronik eller højtaler. Det sidst nævnte her er iøvrigt også efter min mening definitionen på Hi-Fi.

    Vis vedlegget 180044
    Det kunne vært interessant og få et innblikk i hvordan dine høyttalere er oppbygget, siden de er selve definisjonen på hifi ?

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn