Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    .....
    Hadde en gang en garvet hifiveteran på besøk - selvutnevnt hornskeptiker forøvrig. Han syntes det "smalt så fælt" og det var generelt ubehagelig å høre på. Han hadde forøvrig ikke fordommer mot noe, egentlig, dette var bare hans umiddelbare respons når jeg spurte HVORFOR han ikke likte lyden. Jeg har tenkt mye på dette i etterkant, og svaret kan ligge i ubehagsfølelse ved adrenalinrush. Mennesket er skapt til å reagere på plutselige endringer i lys, lyd og bevegelse, vi tolker normalt dette som faresignaler og kroppen svarer med å produsere adrenalin. Noe av egenskapene til horn bl.a. er nettopp denne evnen til å "eksplodere", fra 0-100 på en helt annen måte enn andre prinsipper - i tillegg mindre etterslep da det ikke er kasseresonanser osv. som smoother ut peaker og lever sitt eget liv etter at signalet er opphørt. Har du itillegg et anlegg som er TYST så blir det fort helt andre maks/min. dB utskeielser, og dette oppleves da som mer ooprivende og "ubehagelig" for enkelte.
    ....
    Tja, kanskje.
    Hva spilte du og hvor høyt?
    Jeg spør fordi min erfaring er at uforsterket (akustisk) musikk når man hører det i konsertlokalet (altså "live") aldri høres ubehagelig ut.
    Det kan bli ubehagelig høyt - foran en trompet på et par-tre meters avstand for eksempel - men aldri "hifi" ubehagelig (om du forstår hva jeg sikter til).
    Det er min erfaring.
    Og derfor trekker jeg fort den konklusjon når jeg hører reprodusert musikk som høres ubehagelig ut, er der enten et problem med innspillingen, og/eller anlegget (inkludert rommet).
    Lyden som når øret vårt er summasjonen av alle trykkendringene i luften pr tidsenhet,dvs,en bølgefront med disse trykkendringene som treffer mic,en vår.Jeg tror og
    opplever at Low eff/dempede HT,er "polerer" lyden,fordi de ikke klarer å lage bølgefronten riktig pga,utfasninger,modulasjon osv.Kompresjonsdrivere og horn lager
    selvsagt disse trykkendringene med større presisjon,men det betyr ikke "behagelig"lyd,tvert imot,life can be brutal.

    Netop derfor må elektronikken foran være af højest mulig kvalitet.
    Altså være smooth og levere signalet uden sibilanter af nogen art.
    Går heller ikke an med gfb som ødelægger tidsdomænet,og dermed gør signalet sløvt allerede inden højtaleren!
     

    habir

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansand Vest Agder
    Selvsagt må elektronikken være bra,men jeg vet at brorparten av platene mine er "crap",så da må man kansje gå for litt mindre følsomhet,litt andre materialer enn "stive"
    metallmembaner osv.Horn og kompdrivere,er for store rom,lytteavstanden må nødvendigvis være lang.Dessuten blir trykkendringene "uttværet" i tidsdomeet.Med andre
    ord behagligere på lang avstand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn