LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp kjøpt meg en LM805 iA og Spendor Classic 1/2 fra Mala.. vanvittig fornøyd oi oi kor bra dette spiller :) herlig med golyd i stua nu i jula :)
    Gratulerer med meget bra oppsett. Den forsterkeren der har jeg hatt i hula mi og den har gitt meg mange fine stunder, helt til den ble byttet inn mot en LM-845 Premium. United Electronics 805 røra er spesielt gode. Kos deg med god lyd 😊
     

    Piranah

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Tromsø
    Gratulerer med meget bra oppsett. Den forsterkeren der har jeg hatt i hula mi og den har gitt meg mange fine stunder, helt til den ble byttet inn mot en LM-845 Premium. United Electronics 805 røra er spesielt gode. Kos deg med god lyd 😊
    Ja jeg er veldig fornøyd med lyden :)

    kjøpte med 2 stk 6SN7EH elector harmonix og 1 stk 6SL7GT Tung Sol rør, skal vist være en liten oppgradering :). Når man bytter rør, bør man trekke ut kontakten til forsterkeren?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg er veldig fornøyd med lyden :)

    kjøpte med 2 stk 6SN7EH elector harmonix og 1 stk 6SL7GT Tung Sol rør, skal vist være en liten oppgradering :). Når man bytter rør, bør man trekke ut kontakten til forsterkeren?
    Så bra at du er fornøyd :) Bør ikke ta ut kontakten., holder med å slå av forsterkeren som nevnt over her. Kos deg med en glimrende SET forsterker.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Der snakker vi forsterker💪😊. Har lenge hatt lyst å lyttet til en slik, men dem vokser ikke på trær i mine trakter.
    Takk for det. Det er en meget spesiell forsterker. Gjør ting med lyden i hula som jeg ikke trodde var mulig med kun forsterkerbytte.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Der snakker vi forsterker💪😊. Har lenge hatt lyst å lyttet til en slik, men dem vokser ikke på trær i mine trakter.
    Skulle du være i nærheten av Fredrikstad en gang? Er det bare å stikke innom på en lytt 😊
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har LM-845 Premium eller LM-219 som kan forklare meg hvordan bias justeringspotmetrene virker? Når jeg vrir på de, gir det ingen utslag.
    Bias justeres jo fra skruene på toppen av forsterkeren.
    20230107_100256942_iOS.jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner ikkje til LM men på Cayin holder en inne en bryter for å sjekke/justere bias.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet

    Bias adjustment for 845 and 300B tubes
    Note: You do not need to perform the bias adjustment when using the amplifier for the first time.
    Turn on the amplifier and wait for about ten minutes.
    WARNING : When making adjustments, be careful not to burn yourself with tubes that are very hot.
    Select the tube you want to adjust (V1 and V2 or V3 and V4), then position the Bias Current and adjust the tube bias with
    a small screwdriver. Make sure all the bias level for V1 and V2 are the same, V3 and V4 are the same.
    Inspect the ampere meter on the front panel and make sure the needle is in the area ia=70mA shown on this diagram
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

    Bias adjustment for 845 and 300B tubes
    Note: You do not need to perform the bias adjustment when using the amplifier for the first time.
    Turn on the amplifier and wait for about ten minutes.
    WARNING : When making adjustments, be careful not to burn yourself with tubes that are very hot.
    Select the tube you want to adjust (V1 and V2 or V3 and V4), then position the Bias Current and adjust the tube bias with
    a small screwdriver. Make sure all the bias level for V1 and V2 are the same, V3 and V4 are the same.
    Inspect the ampere meter on the front panel and make sure the needle is in the area ia=70mA shown on this diagram
    Her forklares hvordan man justerer bias med å justere på skruene på topp av forsterkeren. Noe som fungerer som det skal. Men det står ingenting om potmetrene i front.
    Det eneste som står om de i manualen er:
    "Bias adjustment knob for V3 and V4. NOTE: The user should unblock before using knobs to adjust tubes current."
    Og som jeg skriver i posten over, skjer det ingen utsalg når jeg vrir på disse potmetrene. Slik jeg forstår det er jo disse også til å justere bias?
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har LM-845 Premium eller LM-219 som kan forklare meg hvordan bias justeringspotmetrene virker? Når jeg vrir på de, gir det ingen utslag.
    Bias justeres jo fra skruene på toppen av forsterkeren.
    Vis vedlegget 882713
    Kan se ut til at de er for finjustering etter justering med skruer på topp, men jeg kan ikke se at det gir noe utslag på målemeterne til bias. Får uansett satt bias riktig med skruene, så jeg for la det ligge.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Sidespørsmål; får du din LM støyfri? Altså helt støyfri som i at du med øret inntil høyttaler og volum nær maks ikke hører sus, dur eller andre unoter?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Sidespørsmål; får du din LM støyfri? Altså helt støyfri som i at du med øret inntil høyttaler og volum nær maks ikke hører sus, dur eller andre unoter?
    Nei. Men det har jeg heller ikke fått med andre rørforsterker jeg har hatt på mine 99dB/1w følsomme Klipsch Forte.
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    120
    Antall liker
    178
    Sted
    Haslum
    Hei , folkens.
    Jeg har fått lånt meg en LM 88IA hjem, grunnen er at jeg har lekt med tanken om å prøve rørforsterker.
    Jeg har fra før en Primare I25 prisma, er i grunn fornøyd, men igjen, vil prøve en rørforsterker.

    Primare sin forsterker har den muligheten til å bruke den som en pre, og i den grad har jeg koblet til 88 som effektforsterker.
    Ja, og lyd blir det.
    Verdt å nevne før jeg kalles en idiot.; Jeg har ikke noe godt grunnlag i tekniske ting og er fortsatt noe fersk. Det jeg lurer på, er hvorfor volumet bare styres fra pre(Primare), og ikke fra 88'n som effektforsterker?😕 Dette er helt sikkert en grunnleggende 'tilkoblings-spørsmål', og ikke LM seg selv. Men spør likevel da jeg håper å komme med flere innlegg av denne forsterkeren.

    På forhånd takk.:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei , folkens.
    Jeg har fått lånt meg en LM 88IA hjem, grunnen er at jeg har lekt med tanken om å prøve rørforsterker.
    Jeg har fra før en Primare I25 prisma, er i grunn fornøyd, men igjen, vil prøve en rørforsterker.

    Primare sin forsterker har den muligheten til å bruke den som en pre, og i den grad har jeg koblet til 88 som effektforsterker.
    Ja, og lyd blir det.
    Verdt å nevne før jeg kalles en idiot.; Jeg har ikke noe godt grunnlag i tekniske ting og er fortsatt noe fersk. Det jeg lurer på, er hvorfor volumet bare styres fra pre(Primare), og ikke fra 88'n som effektforsterker?😕 Dette er helt sikkert en grunnleggende 'tilkoblings-spørsmål', og ikke LM seg selv. Men spør likevel da jeg håper å komme med flere innlegg av denne forsterkeren.

    På forhånd takk.:)
    Den ene inngangen på 88ia går utenom volumkontrollen rett og slett.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.491
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Så denne på en Facbook side for LM. Må si dette virket litt interessant. Aldri hør om et produkt som gjør dette. Mulig det ikke har noe for seg, men det høres spennende ut. Skulle vært artig å hør en slik.

    "LM-1126+20B Dynamically Expanding Preamplifier

    LM 1126 is a pre-stage dynamic compressor LM1126 for recording and broadcast equipment that improves the original dynamic compressor circuit into a dynamic expansion function. Because all the audio sources, including LP, CD, and radio signals, have been dynamically compressed, they can be completely restored to the original dynamics of the original recording after the magnetic expansion of the magnetic 1126, which is especially needed for LP. "
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kompresjon og omvendt (kompanding? / ekspanding) har vært kjent siden tidenes morgen.
    I hvert fall siden HiFi oppsto.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    @Audiomix Ok. Ukjente begrep for meg, og aldri sett noe slikt i spesifikasjoner til noen av de produktene jeg kjenner til. Denne serien til LM mynter jo på WE og da sier det seg jo at denne teknologien ikke er ny, men jeg må bare si igjen at jeg aldri har hørt om elektronikk som reskaper den originale dynamikken i signalet fra før det er komprimert. Hvis jeg har forstått det rett da? I så fall er det jo være genialt.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tja.....
    Poenget er at den kretsen som skal gjenskape må vite hvordan.
    Altså noe om hvordan signalet ble komprimert.
    Et noe mer kjent er trolig DOLBY.
    En teknikk som skulle forbedre S/N og øke dynamikken.
    Ikke alle syntes det ble en positiv opplevelse.
    Mindre støy ble det i hvert fall.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Har fått meg en brukt LM341a med originalrør.

    Er ingen rørguru bortsett fra at jeg har hatt litt forskjellig bakover i tid.

    Skal bruke denne ifbm utvikling av passive høyttalere hvor jeg tester dem både med klasse D og rør.

    Ser at jeg kan maxe den ut med disse rørene fra Mala.

    God idee? Hva oppnår jeg?


    Også må Audiomix komme med alternative innspill 😉


    IMG_7269.jpeg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Har fått meg en brukt LM341a med originalrør.

    Er ingen rørguru bortsett fra at jeg har hatt litt forskjellig bakover i tid.

    Skal bruke denne ifbm utvikling av passive høyttalere hvor jeg tester dem både med klasse D og rør.

    Ser at jeg kan maxe den ut med disse rørene fra Mala.

    God idee? Hva oppnår jeg?


    Også må Audiomix komme med alternative innspill 😉


    Vis vedlegget 952642
    Jeg kan i hvertfall si at jeg har forsøkt denne komboen med godt hell - vellydende sak med godt trøkk og engasjement!
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    3
    Har fått meg en brukt LM341a med originalrør.

    Er ingen rørguru bortsett fra at jeg har hatt litt forskjellig bakover i tid.

    Skal bruke denne ifbm utvikling av passive høyttalere hvor jeg tester dem både med klasse D og rør.

    Ser at jeg kan maxe den ut med disse rørene fra Mala.

    God idee? Hva oppnår jeg?


    Også må Audiomix komme med alternative innspill 😉


    Vis vedlegget 952642
    Så kan du jo og bruke feks kt88 effekt rør på den , jeg opplever bedre bass kontroll på mine Snell da 😃👍🏻
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Er dette et bra valg?

     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får melde meg inn i LM-klubben jeg også da etter å ha fått på plass LM-88ia i stua. Svært godt fornøyd etter allerede første tone, dette er bra! 😁

    20231001_151709.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn