LM 3886 kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Modulus-286 byggesett

    Etter å ha lest mye om amp bygging (kort/strømforsyning) og laget en bitte liten kinesisk 10W chipamp med et barnebarn (15 år), ble jo fristelsen for stor til å komme videre med bygging selv. Ikke det at det er mye flott utstyr å få kjøpt, er det muligens noe som sitter igjen fra Tekno tiden (noen eldre her husker trolig denslags) å lage og få til noe selv. På diverse nettsteder, f.eks. her på HFS og diyAudio blir man varslet om at man bør ha en stor porsjon tålmodighet og ikke ha for store fingre. Ja vel, det siste kvalifiserer godt jeg til, men regnet med at min gode tålmodighet utjevner nok. Så tut og kjør.
    Neurochrome sidene ble studert og Hypex opplegget likeså. Det endte med at jeg kjøpte et sett med Modulus-86 kort og diverse komponenter fra Mouser. Satte i gang med krum hals og loddet og loddet. Min lodde erfaring var nokså begrenset og jeg syns at dette ble vel knuslete. Kortene ble liggende halvferdige noen uker i sommer. Hittil er de ca 70-80 % ferdige. De SKAL ferdigstilles. Men, fristelsen ble for stor for å gjøre noe ferdig og kjøpte et Modulus-286 byggesett fra Neurochrome. En god rimelig detaljert byggebeskrivelse følger med så dette må vel bli ferdig på noen dager tenkte jeg. Modulus-286 settet baserer seg på 2 stk LM3886T chipamp pr side og en 300W/36V switch mode power supply. Et rimelig kompakt byggverk har Tom Christiansen konstruert. 3-4 uker (mye pauser) seinere så er faktisk forsterkeren helt ferdig. Litt eposter til TomC måtte til under prosessen. Den spiller nå sine første strofer på anlegget i kjellerstua. Resultat lydmessig? Det kommer jeg tilbake til. De første få timene lover svært godt, OG det hele virket faktisk ved første forsøk.

    Legger ved noen bilder.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Modulus-286 byggesett, et bilde til

    Legger ved et bilde til litt seinere i prosjektet. SMPS300RE montert inn over 286 modulene.
    _DSC6075.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Ble meget bra det der. Kanskje du kan begynne med litt småskala produksjon :)
    Vi ser gjerne noen bilder med lokket på også. Blir moro å høre om dine lytteinntrykk etterhvert.
    Loddet du alle SMD komponentene på Mod-286 kit'et også?
    Synes løsningen din ble kjempefin og kompakt med god ryddighet. Smart plassering SMPS også. Er det stål eller aluminium under SMPS?
    Det er en fare for at støy fra SMPS kan snike seg ut og påvirke signalene i et såpass kompakt kabinett, med det er slett ikke sikkert det er et problem. Du kan gjøre en sjekk ved å sette skopet ditt i spektrum-modus og se etter uønskede signaler.

    Spektrum modus:
    Screen Shot 11-11-19 at 05.05 PM.PNG


    Båndbredde 39kHz:
    Screen Shot 11-11-19 at 05.05 PM 001.PNG


    Average mange målinger for økt nøyaktighet:
    Screen Shot 11-11-19 at 05.07 PM.jpg


    Mitt picoscope klarer å måle et støygulv ned til -134dBu. Vi ser at det er noen støypulser ved forskjellige frekvenser oppover som stammer fra forskjellig på mitt kontor. Det er superviktig at du ved en slik måling unngår flest mulig støykilder i hele rommet siden skjermingen på picoskop ikke er all verden. det er også best å bruke en laptop på batterdrift under denne testen. (Laptop PSU tilkoblet lager vanligvis en del støy)

    Test gjerne lengre opp en 39kHz også. Dette er ikke direkte hørbart, men høye støypulser her kan påvirke lineariteten til audiokretsløpet (THD).

    Hvis du vil kan du sende den i posten til meg så jeg kan kjøre den gjennom en test på Audio Analyzer. Da kan vi se på THD+N, noise og maks effekt etc.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Mange takk for rosende omtale! og Armand det var med info fra deg jeg ramlet bort i Modulus sakene.
    Nei, jeg har ikke loddet SMD komponentene selv, heldigvis var de på plass på 286 kortet (de koster jo litt kroner). SMD lodding det er nok et stykke unna fortsatt for min del.
    OG, det er jo TomC som står for design/layout fullt og helt, så der har jeg bare fulgt beskrivelsen fra han. Men, ja, det er skikkelig kompakt og utfordrende å sette sammen. Resultatet er ei liten snerten alu kasse som til de grader beviser at super lyd ikke trenger masse vekt og volum. Konseptet, composite amp bygget riktig og en god SMPS gir en 'state of the art' lydkvalitet <== min overbevisning. Platen under SMPS er aluminium, en fin løsning med den oppå om målet er et kompakt kabinett. I mitt oppsett med pre 23.5 og Respons ht høres ikke støy/sus fra diskant noen få cm unna. Jeg hører ikke noe fra SMPS eller amp kort når jeg legger øret oppå kabinett heller. Akkurat nå er det litt uorden i kabler etc. pga testing, må jo rydde snart.
    Jeg sa super lyd, hittil er mine inntrykk fra noen timers testing: imponerende, skyhøy dynamikk, gåsehud, så rent og fokusert som i alle fall ikke jeg har opplevd i kjellerstua mi.
    Armand: mange takk for beskrivelse for å måle.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Modulus-286 måling?

    Et par skop spørsmål fra en nybegynner:
    Måler jeg med pre koblet til?
    Så et sted at når man skal måle støy ikke skal bruke den medfølgende minus ledningen på proben, men kan legge probe kroppen mot -?
    (har probene som følger med Picoscope)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Et par skop spørsmål fra en nybegynner:
    Måler jeg med pre koblet til?
    Så et sted at når man skal måle støy ikke skal bruke den medfølgende minus ledningen på proben, men kan legge probe kroppen mot -?
    (har probene som følger med Picoscope)
    Du skal ikke ha pre tilkoblet. Du ønsker nå å måle kun hva forsterkeren gjør/yter og da skal du kortslutte begge inngangene. Inngangene kortsluttes ved å lage en kontakt som kortslutter signal til jord. Når denne plugges på inngangen simulerer man en "perfekt" pre.
    Jordklypen på scopet sitter som kjent på en liten ledningsstump. Hvis man kobler denne til tuppen på måleproben skal man ideelt måle 0 volt, men dette skaper en liten loop som plukker opp støy. Test dette ved å koble jordingen til tuppen på måleproben og hold denne loopen over trafoen på SMPS. Du vil se switchestrømmene i spolen som stråler inn på loopen.

    Dette er grunnen til at man bør unngå å bruke jordingsledningen når man måler støy. Man risikerer altså å måle støy som kommer gjennom lufta og ikke støy som faktisk er i målepunktet. For å minimere støy kan man koble av denne kabelen ved å bare trekke den av. Jordingen må da kobles direkte fra tuppen på proben slik at loopen blir mye mindre. (Man er da avhengig å ha tilgang til jord i nærheten av målepunktet)
    Screen Shot 11-13-19 at 11.44 AM.PNG

    https://electronics.stackexchange.c...w-do-you-attach-an-oscilloscope-ground-spring

    Man kan lage en slik med en liten kobberledning hvis man ikke har.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Modulus-286 måling

    Armand: takker for tilbudet om måling av byggverket, det tar jeg gjerne i mot, og sender deg en PM etterhvert for å avtale. Akkurat nå tar jeg en timeout pga dårlig form (inkl tette ører).
    TomC har oppgitt følgende data for bygget (forutsetter jo at jeg har gjort en god jobb):
    THD+N: -107 dB/0,00044% (1 kHz, 65W, 8 ohm, 20 kHz BW)
    THD+N: -103dB/0.00071% (1 kHz, 100W, 4 ohm, 20 kHz BW)

    Kan vel tenke meg å forbedre kablingen her og der.
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Armand: takker for tilbudet om måling av byggverket, det tar jeg gjerne i mot, og sender deg en PM etterhvert for å avtale. Akkurat nå tar jeg en timeout pga dårlig form (inkl tette ører).
    TomC har oppgitt følgende data for bygget (forutsetter jo at jeg har gjort en god jobb):
    THD+N: -107 dB/0,00044% (1 kHz, 65W, 8 ohm, 20 kHz BW)
    THD+N: -103dB/0.00071% (1 kHz, 100W, 4 ohm, 20 kHz BW)

    Kan vel tenke meg å forbedre kablingen her og der.

    Da våknet kroppen til liv igjen.

    Mitt Picoscope ser ut til å ligge på ca -119 dBu med Armand oppsett ovenfor for spektrum måling. Fant ikke 39 kHz valget, men 20 og 50, satte 50.
    Og med mine forsiktige nybegynner målinger på Modulus-286 fikk jeg -107 dB som TomC har oppgitt. Nesten for godt til å være sant? Slo av det meste av mulige støykilder rundt omkring.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Du har nok målt litt feil her.

    Tom skriver at dette er ytelsen:
    THD+N: -107 dB/0,00044% (1 kHz, 65W, 8 ohm, 20 kHz BW)
    THD+N: -103dB/0.00071% (1 kHz, 100W, 4 ohm, 20 kHz BW)

    Du må sette på et 1kHz signal som lager 65W i 8 Ohm? ROT(8*65)= 22.8V RMS ut fra forsterkeren imens den driver en 8 ohms last. Og så må du måle at den samlede resterende støyen og forvrengnignen er 107dB lavere enn signalet. Du må også begrense båndbredden til 20kHz for å få riktig måling.
    Denne funksjonen finner du under målinger når de er i spektrum modus
    Screen Shot 11-23-19 at 05.59 PM.jpg
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Takk Armand, ja, min måling kunne jo ikke stemme.
    Pussig nok sjekket jeg en Youtube video i går kveld og skjønte tegningen, det var en som hadde skaffet seg 2 store keramiske 8 ohms motstander på eBay og målte ytelsen på en amp.
    Et spørsmål: kan det stemme at mitt Picoscope ligger på -118/119 dBu? med std proben tilkoblet? når oppsettet er som din ovenfor?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Takk Armand, ja, min måling kunne jo ikke stemme.
    Pussig nok sjekket jeg en Youtube video i går kveld og skjønte tegningen, det var en som hadde skaffet seg 2 store keramiske 8 ohms motstander på eBay og målte ytelsen på en amp.
    Et spørsmål: kan det stemme at mitt Picoscope ligger på -118/119 dBu? med std proben tilkoblet? når oppsettet er som din ovenfor?
    Hvis du måler støygulvet, ja.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    LM3886T montering?

    I tillegg til Modulus-286 byggingen, som er ferdig er en Modulus-86 på arbeidsbordet.
    Kortene er ferdig loddet og jeg valgte den uisolerte LM3886T chip'n istedenfor TF modellen. Det er nok kjøling i Modushop 2U chassis.
    Så lurer jeg på hvordan montere 3886. Har funnet på nettet og kjøpt inn plastskiver (mica washer). Får ikke helt med meg at den kan gi nok isolering i skruehullet da den er ganske grunn. Skruen skal gjennom og inn i kjøreribben. Det er små marginer her og en liten skjevhet i skruefeste så kan det bli kontakt. Vil jo måle først før jeg setter på spenning. Så blir det varmt også, holder plastskiva?
    Noen som har en tegning som kan berolige meg?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg til Modulus-286 byggingen, som er ferdig er en Modulus-86 på arbeidsbordet.
    Kortene er ferdig loddet og jeg valgte den uisolerte LM3886T chip'n istedenfor TF modellen. Det er nok kjøling i Modushop 2U chassis.
    Så lurer jeg på hvordan montere 3886. Har funnet på nettet og kjøpt inn plastskiver (mica washer). Får ikke helt med meg at den kan gi nok isolering i skruehullet da den er ganske grunn. Skruen skal gjennom og inn i kjøreribben. Det er små marginer her og en liten skjevhet i skruefeste så kan det bli kontakt. Vil jo måle først før jeg setter på spenning. Så blir det varmt også, holder plastskiva?
    Noen som har en tegning som kan berolige meg?
    Mica er ikke plast, men glimmer. Samme materiale som i gammeldagse ovnsdører. Det tåler nok varmen. Det finnes også syntetisk materiale til jobben. Jeg vet ikke eksakt hvilken variant du har kjøpt, men det er ganske mye elektronikk rundt om som bruker lignende isolatorer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, strengt tatt er «mica washer» fortsatt eksakt det, en glimmerskive som isolator ved høye temperaturer og spenninger. Brukes ofte sammen med «bushings» for skruegjennomføringen. Eksempel: https://alutronic.com/products/insulation-and-heat-conduction/mica-washers

    Databladet på dine ser bra ut: https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/Isolierbuchsen_ger_tds.pdf?pid=17565237

    Det er også utrolig hvor langt man kommer med bare en tynn kaptonfilm mellom IC’en og kjøleprofilen. Bruker du noe slikt i tillegg til bushing’en? Kjølepasta gir ikke tilstrekkelig isolasjon.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Nja, strengt tatt er «mica washer» fortsatt eksakt det, en glimmerskive som isolator ved høye temperaturer og spenninger. Brukes ofte sammen med «bushings» for skruegjennomføringen. Eksempel: https://alutronic.com/products/insulation-and-heat-conduction/mica-washers

    Databladet på dine ser bra ut: https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/Isolierbuchsen_ger_tds.pdf?pid=17565237

    Det er også utrolig hvor langt man kommer med bare en tynn kaptonfilm mellom IC’en og kjøleprofilen. Bruker du noe slikt i tillegg til bushing’en? Kjølepasta gir ikke tilstrekkelig isolasjon.
    Bra isolatorene holder mål, takk. Planen er å bruke Keratherm Red (86/82) mellom 3886 chip og kjøleribbe. Så skal jeg prøve å gjenge opp til en M3 skrue, det gir vel bedre feste enn gjennomgående hull (metallsløyd er ikke lett syns jeg)? Hvor mye kraft er passe på skruen?
    Skjønner jeg må rydde litt i begrepene her (isolator/bushings).
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ikke bruke mye kraft på de skruene. M3 i aluminium ryker lett. 0,15-0,2 Nm burde holde.
    Denne tabellen sier 0,315 Nm for M3 i aluminium gods: https://mdmetric.com/tech/Standard_tightening_torque.pdf

    Se også opp for risikoen for å knekke gjengetapper. Å gjenge M3 for hånd er litt risikosport, spesielt hvis hullet er dypt. Jeg endte opp med å kjøpe gjengetapper med spiralspor etter å ha knekt et par M3 såpass ettertrykkelig at det ikke var noe å gripe fatt i heller. Måtte kaste arbeidsstykket og starte på nytt.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du skal ikke bruke mye kraft på de skruene. M3 i aluminium ryker lett. 0,15-0,2 Nm burde holde.
    Denne tabellen sier 0,315 Nm for M3 i aluminium gods: https://mdmetric.com/tech/Standard_tightening_torque.pdf

    Se også opp for risikoen for å knekke gjengetapper. Å gjenge M3 for hånd er litt risikosport, spesielt hvis hullet er dypt. Jeg endte opp med å kjøpe gjengetapper med spiralspor etter å ha knekt et par M3 såpass ettertrykkelig at det ikke var noe å gripe fatt i heller. Måtte kaste arbeidsstykket og starte på nytt.
    Knakk to gjengetapper under håndgjenging i 10 mm aluminium, ble tipset om å sette gjengetapp i batteridrill, og bruke «cutting oil»
    Det fungerte bedre, selv med billige gjengetapper
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mye lettere med batteridrill ja, men kjør med vett og smør godt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Til skruen trenger du en bushing
    https://www.elfa.se/en/insulating-b...q=&pos=7&origPos=7&origPageSize=10&track=true
    Screen Shot 12-15-19 at 10.52 PM.PNG

    Thermal insulator eller thermal interface er navn som brukes på isolatoren.
    Jeg testet noen forskjellige på forsterkeren jeg bygger og det er stor forskjell på ytelsen. Testen ble gjort med varmekamera og en fast effekt på transistorene. Mica er den gamle gode typen, men den trenger pasta på begge sider for å virke bra. Med pasta er det vanskelig å slå varmetransportevnen til mica, men denne er nesten like bra og man slipper å grise med pasta.
    https://no.mouser.com/ProductDetail...2BJOF5Pn68Ca%2BobR6FRlpus1rWUyQmOWQiqfGcFEQ==

    Keratherm Red skal også være bra saker, men det har jeg ikke testet.

    Ellers så er festemetoden til roadrune meget bra.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Naturlig,

    Jeg holder også på med en Modulus-86 som skal inn i et 2U chassis. Håper å bli ferdig nå i julen.

    Jeg fant dette bildet av hvordan Jeff Rowland fester chippen til kjøleribben. Kanskje det er en ide.

    concentra-3.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    ^ forøvrig nøyaktig samme løsning jeg har, som jeg også la ut på forrige side i denne tråden :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    ^ forøvrig nøyaktig samme løsning jeg har, som jeg også la ut på forrige side i denne tråden :D
    Ja det kom jeg til å overse gitt:)

    Hva slags materiale har du brukt på de klossene?
    15mm aluminium, samme som platen de er skrudd i. Kontaktflatene mellom alu og transistorer, samt mellom plate og kjøleribber er ikke lakkert.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    I julen gjorde jeg ferdig en https://neurochrome.com/products/modulus-86 stereo forsterker med en Connex SMPS300Rah. Det er en SMPS300RE med litt ekstra kjøling. Det hele er montert i et Modushop 2U Disssipante. Den blir ikke lunken engang, så den kunne klart seg med mindre kjøling.
    Så vidt jeg kan høre farger den lyden svært lite, og funker som et forstørrelsesglass på komponenter upstream. Jeg er skikkelig imponert for å si det mildt.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    I julen gjorde jeg ferdig en https://neurochrome.com/products/modulus-86 stereo forsterker med en Connex SMPS300Rah. Det er en SMPS300RE med litt ekstra kjøling. Det hele er montert i et Modushop 2U Disssipante. Den blir ikke lunken engang, så den kunne klart seg med mindre kjøling.
    Så vidt jeg kan høre farger den lyden svært lite, og funker som et forstørrelsesglass på komponenter upstream. Jeg er skikkelig imponert for å si det mildt.
    Modulus forsterker kortene fungerer meget godt sammen med SMPS300RE, det er også min erfaring. Musikk gjengis på en måte som mange andre forsterkere ikke makter. Det er rent, fokusert, dynamisk og med stort presist lydlandskap. De første timene etter at min Mod-286 var ferdig lyttet jeg på NRK nettradio. Ble umiddelbart overrasket over alle detaljene i musikken og fra studioet, pust og leppelyder kom fram, det har jeg ikke lagt merke til tidligere. Etterhvert ble ulike typer musikk forsøkt, rett og slett imponerende, uslåelig pris/ytelse ganske enkelt. Mod-286 har nok litt mer kraft enn Mod-86 da begge 3886 chipene er parallell koblet på kortet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine er bortimot klare
    venter bare på HT terminaler, så skal de få prøve seg på hornriggen
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    I julen gjorde jeg ferdig en https://neurochrome.com/products/modulus-86 stereo forsterker med en Connex SMPS300Rah. Det er en SMPS300RE med litt ekstra kjøling. Det hele er montert i et Modushop 2U Disssipante. Den blir ikke lunken engang, så den kunne klart seg med mindre kjøling.
    Så vidt jeg kan høre farger den lyden svært lite, og funker som et forstørrelsesglass på komponenter upstream. Jeg er skikkelig imponert for å si det mildt.
    Modulus forsterker kortene fungerer meget godt sammen med SMPS300RE, det er også min erfaring. Musikk gjengis på en måte som mange andre forsterkere ikke makter. Det er rent, fokusert, dynamisk og med stort presist lydlandskap. De første timene etter at min Mod-286 var ferdig lyttet jeg på NRK nettradio. Ble umiddelbart overrasket over alle detaljene i musikken og fra studioet, pust og leppelyder kom fram, det har jeg ikke lagt merke til tidligere. Etterhvert ble ulike typer musikk forsøkt, rett og slett imponerende, uslåelig pris/ytelse ganske enkelt. Mod-286 har nok litt mer kraft enn Mod-86 da begge 3886 chipene er parallell koblet på kortet.
    Støtter 100% din beskrivelse. Jeg hadde den med til en venn av meg som jeg hører endel musikk med. Vi har noen låter vi bare må gjennom når vi tester nytt utstyr, og en av dem er "Warsawa" på Bowies "Low". Skulle gjerne hatt bilde av oss der vi satt med halvåpen munn mens vi ble båret på englevinger til Hansa Studio, Berlin, i 1976. Vi har aldri hatt en bedre opplevelse med den låten. Detaljert og musikalsk.
    Skal bruker den som den er en stund, men jeg merker jeg har lyst til å se om det går an å få enda mer ut av den med linjær PSU. Har du prøvd det?
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Har ikke forsøkt lineær PSU på hverken Mod-286 eller Mod-86.
    SMPS300RE er støysvak og jeg bruker den på begge. Mod-286 er testet med 100 W 4 ohms kontinuerlig sinus last før PSU gav opp, en situasjon det er umulig å få til med musikk signaler. Kapasiteten er god nok vil jeg tro.
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Modulus-86 gått seg enda mer til. Fantastisk forsterker rett og slett. Utrolig gøy:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    får trolig mine ht term idag...insh Posten...:cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal bruker den som den er en stund, men jeg merker jeg har lyst til å se om det går an å få enda mer ut av den med linjær PSU. Har du prøvd det?
    Ifølge konstruktøren Tom Christiansen gjør det ingen verdens forskjell. Forsterkerkortet har så høy PSRR at det undertrykker alt som måtte komme derfra. Han anbefaler disse Connex SMPS'ene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Nå har Modulus-86 gått seg enda mer til. Fantastisk forsterker rett og slett. Utrolig gøy:)
    Hvordan har dere designet/laget til bakplaten? Et bilde hadde vært interesant. Metalsløyd er vanskelig syns jeg.
    Schaeffer lager skreddersøm på bestilling : https://www.schaeffer-ag.de/en/front-panel-designer/?lang=en Det er bare å laste ned tegneprogrammet og tegn i vei - online prising og bestilling. Det er på ingen måte gratis men heller ikke veldig dyrt mht at det er skreddersøm. Her er et eksempel :

    DSC_0679.jpg


    mvh
    KJ
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Modulus-86 gått seg enda mer til. Fantastisk forsterker rett og slett. Utrolig gøy:)
    Hvordan har dere designet/laget til bakplaten? Et bilde hadde vært interesant. Metalsløyd er vanskelig syns jeg.
    Jeg er enig. Metallsløyd er utfordrende. Men, jeg klarte å lage alle hullene med søyleboremaskin, metallbor, konisk platebor, fil og sag. Med brekket tommel og gips:p
    Neste gang blir det alu bakplate og Speakon høyttalerterminal.

    Det som gjenstår er strømbryter, xlr kontakter og volumkontroll.

    mod86bak.jpg
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    kjøpte 4 av de chassiene her
    IEC kontakt med sikringsholder følger med
    resten er bare runde hull til XLR, ht terminaler og GND lift bryter

    https://www.ebay.com/itm/Power-Ampl...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    ht terminaler

    https://www.ebay.com/itm/4XRhodium-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    strømbryteren blir på fronten
    16mm rundt hull til denne

    https://www.ebay.com/itm/10mm-12V-M...var=671752935914&_trksid=p2057872.m2749.l2649
    Diameter på hull på bakplaten for ht terminalene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn