Liv etter døden?

Tror du på et liv etter døden?

• 100 % sikkert JA

Stemmer: 0 0.0%
  • 100 % sikkert NEI

• Usikker men tror det er noe..

• Usikker men tviler på at det er noe..

• Veldig i tvil, 50/50

• Varierer med humøret..

• Tror vel ikke, men håper.

• Totalt antall stemmer
    0
K

kbwh

Gjest
Vi vet intet om noe liv etter livet.

Vi vet heller ikke noe om hifiledninger utover det vi kan modellere og måle med/av R, L og C.

Vanskelig bevisførsel.

Ingen av svaralternativene passer.

O

OivindJ

Gjest
Vi vet intet om noe liv etter livet.
Sant, og vi vet fint lite om hvordan vi fikk dette livet også, vi har alle vært stjernestøv engang. Det vet vi, troende og ikke troende (de fleste i alle fall).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Merkelig hvor mange som er 100 % sikker på ting man umulig kan være sikker på.
Men sånn er det jo de fleste tenker her på sentralen.

Jeg synes det mangler et alternativ "Jeg håper det ikke er det, men ser ikke bort i fra at man aldri slipper unna!. ;D

Enig med deg i at det er merkelig hvor mange som er 100 % sikker på dette. Det er mye jeg er 100 % sikker på, men ikke akkurat dette...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.381
Torget vurderinger
2
Når vi dør går vi inn i kretsløpet i form av gjødsel. Så vi er ihvertfall med på å opprettholde liv.

Noen annen form for liv etter døden er helt urealistisk og tro og håpe på.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Enig med deg i at det er merkelig hvor mange som er 100 % sikker på dette. Det er mye jeg er 100 % sikker på, men ikke akkurat dette...
Det var vel bare det at alternativene var veldig forskjellige? Langt fra 100% alternativet til neste..

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Folk som er avhengig av å tro på et liv etter døden, er i beste fall svært naive, i værste fall totalt uten kontakt med virkeligheten.

P

Parelius

Gjest
Folk som er avhengig av å tro på et liv etter døden, er i beste fall svært naive, i værste fall totalt uten kontakt med virkeligheten.
Da synes jeg du skal sette opp en liste over personer som historien har overlevert vår erindring, og se hvor mange av dem du når til anklene, BB.

I tillegg er det noe merkverdig å omtale den religiøsitet som slike tanker er en del av, som var det en avhengighet, på linje med alkoholikerens. Det eneste vi trenger nå er vel en kur eller et tolv-punkts program. Kanskje skulle du forfatte en bok, BB? "Tolv steg for å bli kvitt gudsavhengighet".

B

Back_Door

Gjest
Kanskje døden bare representerer en overgang til noe annet..? Ikke vet jeg!
Føler meg uansett ille til mote i denne tråd. Det er ikke ofte at jeg føler at så mange vet så mye mer enn meg.. ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Han er veldig sjelden i Lofoten, det blir vel helst en tur på fjorden, så det spørs om du rekker frem før han er tilbake da…;D
Hmmmm....

Hvis han kommer plutselig tilbake fra fiske.. Da kan det jo hende at jeg finner ut om det er noe liv etter...

:-/

Skal innrømme at bildet er tatt for noen år siden, har liksom ikke vært så heldig på de som er tatt nylig…du derimot var jo riktig så søt… ;)
Ingen falsk beskjedenhet nå, kjære. Og tusen hjertelig!

;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hva har det egentlig å si om vi lever igjen?
Erfaring tilsier at vi husker NULL fra forrige liv og kan dermed ikke nyttiggjøre oss overhodet av erfaringer
Har vi ikke bruk for det, ja så trenger vi det ikke heller, gjør vi vel?
Dermed blir svaret på om vi har levd før, og eventuelt kommer til å gjøre det igjen, at det er uvesentlig/betydningsløst.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.177
Erfaring tilsier at vi husker NULL fra forrige liv og kan dermed ikke nyttiggjøre oss overhodet av erfaringer
Det er en del av spillet at du ikke skal huske. Hadde du husket så hadde det vært "game over". :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hyggelig at du er tilbake lomt, lenge siden sist jeg så deg her. :)

Jeg synes at de som fremstår som mest naive angående dette temaet er de som har tatt et bombastisk standpunkt. “Jeg har bestemt meg og sånn er det med den saken, her er det ikke rom for tvil, dette skal jeg stå på til “the bitter end” “ Vel, vel det er jo lov, men å stemple andre som naive synes jeg slår mest tilbake på dem selv. Hvem er mest naive, de som lurer på dette eller de som ikke våger å tenke tanken, eller ikke makter det? Er det virkelig ikke interessant å lure på hvor man kommer fra og hvor man eventuelt går til ? Jeg skjønner virkelig ikke de som IKKE lurer på dette, og er så aldeles sikker på at det ikke er muligheter for at det er noe etter dette livet. Direkte kjedelig vil jeg nesten si.

Kanskje ikke verdt å teste Zomby, om det skulle vise seg at det ikke er noe liv etter døden?? ;)

Det er jo ikke sikkert at man har levd før lomt, dette kan jo være første etappe…

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.177
Hva er virkeligheten?
Det sies at alle disse personer som har blitt opplyst, som Budda, Jesus, Krishna m.fl. , alle har de det til felles at de nektet å godta denne fysiske verden som virkelig, men derimot etterhvert så sannheta, nemlig at den er en illusjon.
Men en del av spillet er at den skal oppleves så virkelig at vi godtar den som "virkelig". Vi er plassert et sted der vi kan oppleve relasjoner, og på den måten har vi muligheten til å kjenne oss selv igjen i våres egen erfaring. Derfor ligger det en dyp visdom i begrepet "I fraværet av det du ikke ER, kan ikke det du ER, være". Altså, når det du ikke ER ikke finnes, kan ikke det du ER eksistere. For at du og jeg skal kunne kjenne oss som  kjærlig og god, må det som kjærlig og god ikke er, kunne eksistere.

"Søk sannheten, og sannheten skal sette deg fri".  :)    

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Stemte ja, kan faktisk kjenne marken krible....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Hvis du er av den opfatning er det nok sikert best å bli muslim. Da får du et liv i sus og dus med så mange jomfruer du kan deflorere.

Alternativet er jo surre rundt i glansbilder og gjete premielamlam til evig dur fra Vollenweider's beste.

Eller traktere trekkspillet hvis du har vært slem nok til det.

Trodde det bare var selvmordsbombere som kunne meske seg med damer (jomfruer) jeg....

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Hva er virkeligheten?
Det sies at alle disse personer som har blitt opplyst, som Budda, Jesus, Krishna m.fl. , alle har de det til felles at de nektet å godta denne fysiske verden som virkelig, men derimot etterhvert så sannheta, nemlig at den er en illusjon.

Nå til dags får slike personer hvite frakker med armlengde over gjennomsnittet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Bedre å satse på et liv før døden.

U

utgatt60135

Gjest
Har vi ikke bruk for det, ja så trenger vi det ikke heller, gjør vi vel?
Dermed blir svaret på om vi har levd før, og eventuelt kommer til å gjøre det igjen, at det er uvesentlig/betydningsløst.
Her har du missforstått i lange baner. Alt er lagret, tror du en spesiell hendelse som 1 åring bare blir visket ut av hukommelsen? Det handler om bevissthetsnivåer. At vi i vår daglige bevissthet ikke husker "hvem vi er" er fordelaktig for våre ønsker med det jordiske livet.
Hvis du ønsker å vite noe om tidligere liv er det mulig ved hjelp av regresjon. Da kommer du i meget dyp avslappning og en annen bevissthet slik at du husker mere. Forøvrig er spørsmålet om vi har levd før ganske lite viktig da det ikke er meningen å "huske" før vi selv ønsker å øke bevisstheten.

U

utgatt60135

Gjest
Du har mye å lære  ;).

Edit; dvs gjennoppdage.

U

utgatt60135

Gjest
Hva er virkeligheten?
Men en del av spillet er at den skal oppleves så virkelig at vi godtar den som "virkelig". Vi er plassert et sted der vi kan oppleve relasjoner, og på den måten har vi muligheten til å kjenne oss selv igjen i våres egen erfaring. Derfor ligger det en dyp visdom i begrepet "I fraværet av det du ikke ER, kan ikke det du ER, være". Altså, når det du ikke ER ikke finnes, kan ikke det du ER eksistere. For at du og jeg skal kunne kjenne oss som  kjærlig og god, må det som kjærlig og god ikke er, kunne eksistere.

Jepp :)..

Det er mange, sikkert tusenvis (minst), som har erkjent dette like godt som de du nevner her.

S

slowmotion

Gjest
IMHO:

Det er klart at ingen vet hva som skjer når vi dør.

At menneskene i all tid har konstruert guder, religioner og livsfilosofier
er jo naturlig, vi tenker jo på alt mulig rart hver dag, så det er naturlig
at meninga-med-livet spørsmål også trenger seg på.
Så er det jo opp til hver og en om man vil tro på sånt noe eller ikke.

Vi skal heller ikke glemme at for veldig mange er det livsnødvendig
med en sterk gudstro, det er mange rundt om i verden som har det så jævlig at de trenger det for å overleve fra dag til dag.

;)

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
IMHO:

At menneskene i all tid har konstruert guder, religioner og livsfilosofier
er jo naturlig, vi tenker jo på alt mulig rart hver dag, så det er naturlig
at meninga-med-livet spørsmål også trenger seg på.
Så er det jo opp til hver og en om man vil tro på sånt noe eller ikke.

Vi skal heller ikke glemme at for veldig mange er det livsnødvendig
med en sterk gudstro, det er mange rundt om i verden som har det så jævlig at de trenger det for å overleve fra dag til dag.

;)
Bare for ordens skyld: Det er også mange av dem som ikke har noen intensjon eller ønske om å være religiøs på noe vis, men som likevel opplever at Gud eller Jesus gjør noe i livet deres som gjør at man ikke kan annet enn å tro...  ;)

Mvh,
Bård

S

slowmotion

Gjest
Bare for ordens skyld: Det er også mange av dem som ikke har noen intensjon eller ønske om å være religiøs på noe vis, men som likevel opplever at Gud eller Jesus gjør noe i livet deres som gjør at man ikke kan annet enn å tro...  ;)

Mvh,
Bård

Det kan jo godt hende. Selv er jeg overhode ingen ekspert på gudstro.
Men jeg "tror" likevel at hvis noen tror på gud pga opplevelser i livet
så har de likevel hele tiden hatt et underbevisst ønske om å tro på gud....
Og det er jo greit nok...

;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hyggelig at du er tilbake lomt, lenge siden sist jeg så deg her. :)

Jeg synes at de som fremstår som mest naive angående dette temaet er de som har tatt et bombastisk standpunkt. “Jeg har bestemt meg og sånn er det med den saken, her er det ikke rom for tvil, dette skal jeg stå på til “the bitter end” “  Vel, vel det er jo lov, men å stemple andre som naive synes jeg slår mest tilbake på dem selv. Hvem er mest naive, de som lurer på dette eller de som ikke våger å tenke tanken, eller ikke makter det? Er det virkelig ikke interessant å lure på hvor man kommer fra og hvor man eventuelt går til ? Jeg skjønner virkelig ikke de som IKKE lurer på dette, og er så aldeles sikker på at det ikke er muligheter for at det er noe etter dette livet. Direkte kjedelig vil jeg nesten si.

Kanskje ikke verdt å teste Zomby, om det skulle vise seg at det ikke er noe liv etter døden?? ;)

Det er jo ikke sikkert at man har levd før lomt, dette kan jo være første etappe…
Takker frøken,
det er alltid kjekt å bli satt pris på :D

Mange av dem vi kaller tidenes største tenkere, brukte mye av den mentale energien sin på akkurat samme spørsmålet.
Det er jo ultrainteressant, selv om vi på forhånd VET at vi aldri finner svaret ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
IMHO:

Vel, man har da skaffet seg en ganske grei ide etterhvert basert på observasjon. Man slutter å virke og blir deretter dekompostert. Grav opp et gammelt lik og ta en titt hvis du tviler. Hvorfor er dette så problematisk å forholde seg til?

Jeg tror folk vil sette mye mer pris på den tiden de har, hvis de forstår at dette er all den tiden de har, og ikke utsetter alle gleder og opplevelser til etter de er død. Har man et bedritent liv kan det sikkert være besnærende å bedøve seg med religiøse forestillinger, men noen annen hensikt har det nok ikke, og ganske skadelig er det i lengden. Litt som å drikke brennevin for å glemme og å bli nummen nok til å gå hjem.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hva er virkeligheten?

Virkeligheten er til å ta og føle på
lyd, varme, synsinntrykk mv.
finn frem en lighter og brenn deg på fingeren noen sekunder, og jeg skal love deg at du får et sterkt møte med virkeligheten :)
...men den er begrenset...
Selv et 100 år langt liv fremstår jo som brøkdeler av tid i astronomisk sammenheng.

Dermed blir jo hva vi fyller vår egen hverdag med, livet vårt.
Valget er altså vårt, om vi skal se positivt på tingene rundt oss eller negativt.
Om vi skal ha en god eller dårlig dag, rett og slett.

Men mange ting vi gjør, gjør vi uten å tenke, og får våre ”brannsår”. Så blir spørsmålet om vi forstod hvorfor vi ble brent, eller om vi må brennes om og om igjen i samme situasjon

Å ikke være til, tilstanden vi var i før vi havnet her, og som vi garantert skal tilbake til når døden innhenter oss, er noe vi vet vi skal tilbake til. Nothing more to it.
Om den skal være legemsløs?, tja det er vel mest sannsynlig..,da er den sikkert smertefri ;-)

Klart religion kan føles virkelig, likevel, i forhold til f.eks. en åpen flamme, så kan det ikke betraktes som annet enn fantasi (det kan ikke føles av våre sanser på andre måter enn inni hodet, som elektriske signaler fra celle til celle).
Og joda, man vetjo ikke om man har det godt, før man har noe å måle seg mot...sammenligne med.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Vel, man har da skaffet seg en ganske grei ide etterhvert basert på observasjon. Man slutter å virke og blir deretter dekompostert. Grav opp et gammelt lik og ta en titt hvis du tviler. Hvorfor er dette så problematisk å forholde seg til?

Jeg tror folk vil sette mye mer pris på den tiden de har, hvis de forstår at dette er all den tiden de har, og ikke utsetter alle gleder og opplevelser til etter de er død. Har man et bedritent liv kan det sikkert være besnærende å bedøve seg med religiøse forestillinger, men noen annen hensikt har det nok ikke, og ganske skadelig er det i lengden. Litt som å drikke brennevin for å glemme og å bli nummen nok til å gå hjem.
Tror du er inne på noe svært viktig her
mitt inntrykk er at mange, som har alt, likevel ikke er fornøyd med hverdagen, og at først når de mister noe essensielt, som synet, hørselen, bevegeligheten, da plutselig snur de mentalt og finner positivisme og glade stunder i de tingene de fortsatt kan sette pris på i livet. Hvorfor er det da så vanskelig å finne glede, tilfredshet i samfunnet vårt? Verdens rikeste og beste...?

Hvordan er det mulig å ha et bedritent liv i dette landet? At det går an i Kongo, eller Irak er forståelig, men her??

U

utgatt60135

Gjest
Hva med å utforske den åndelige siden også? Livet er langt mere komplisert og fantastisk enn det fysiske som er tung dvs har lave frekvenser. Hva med å bestille en regresjonstime? Kan hende du hadde fått litt av en overaskelse da.

Jeg tror folk flest hadde verdsatt livet mye høyere om de hadde forstått mer av hvor enestående livet er, hvor uendelig muligeter vi har på å endre oss selv og skape en bedre verden.

Tror dere har mye fordommer mot religion. Så enkelt som dere skisserer det er det ikke. Som at ønsket om å tro på noe alltid har ligget der for dem som opplever noe skjer med dem. Og tror at de som lever vanskelig har behov for å tro på en religion. Så enkelt er det ikke tror jeg.

U

utgatt60135

Gjest
Tror du er inne på noe svært viktig her
mitt inntrykk er at mange, som har alt, likevel ikke er fornøyd med hverdagen, og at først når de mister noe essensielt, som synet, hørselen, bevegeligheten, da plutselig snur de mentalt og finner positivisme og glade stunder i de tingene de fortsatt kan sette pris på i livet. Hvorfor er det da så vanskelig å finne glede, tilfredshet i samfunnet vårt? Verdens rikeste og beste...?

Hvordan er det mulig å ha et bedritent liv i dette landet? At det går an i Kongo, eller Irak er forståelig, men her??
ja det kan man lure på..

Men det dreier seg ikke om hva man har men hva man gjør med det man har.

Det essensielle verbene er; Å være, å gjøre og å ha.

Problemet er at mange setter dem å motsatt i rekkefølge; Å ha, Å gjøre og til slutt å være.

Jeg føler ofte at vi mangler energi, gjør vi ikke? Så prøver vi å ta energi fra andre og øke vår energi med andre tilfredstillelser som makt, penger annerkjennelse osv. Det er ustabilt og ikke langvarig.

Øket bevissthet og en nærmere kontakt med vår åndelige side er langt mere tilfredstillende, varig og medfører ekte glede som igjen påvirker andres energier positivt. Og for å komme videre er det hva vi gjør som betyr noe, ikke hva vi tror på eller forkjynner av religion. Det kan mange ganger være en blindvei (utrolig mange eksempler på det desverre). Å være et godt eksempel i praksis er den beste måten å påvirke andre på.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Min påstand er at bekjennelse til en tro er et resultat av oppvekst. Miljø og påvirkining fra foreldre. Tror ikke alle har fått et kall, sett lyset eller hatt kontakt med det gudommelige.

Hvorfor skulle da de ulike religionene være så geografisk bestemt?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis det viser seg at det finnes et liv etter døden..

Er det i seg selv noe bevis for at det finnes en gud?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med å utforske den åndelige siden også? Livet er langt mere komplisert og fantastisk enn det fysiske som er tung dvs har lave frekvenser. Hva med å bestille en regresjonstime? Kan hende du hadde fått litt av en overaskelse da.
Hvis du med del åndelig mener måten man opplever tilværelsen på, hvilke tanker man greier å sette sammen, hvilke reaksjoner man får på yte stimuli og hva som skal til for frembring emosjoner, så ja, da er det en viktig dimensjon. Og dette kan gjerne ta fysiske eller symbolske former gjennom musikk, kunst, opplevelser, følelser, indre eller ytre reiser og bruk av forskjellige teknikker til å endre sin kjemiske balanse på.

Men å tillegge dette noen overordnet betydning er bare med på å bortforklare dem som verdifulle i seg selv.

Regresjon eller annen hypnose kan sikkert være en interessant opplevelse hvis man er suggesiv for slikt. Men folk som inbiller seg at det de fantaserer om er bilder fra et tidligere liv, må vel sies å være litt vel godtroende.

Jeg tror folk flest hadde verdsatt livet mye høyere om de hadde forstått mer av hvor enestående livet er, hvor uendelig muligeter vi har på å endre oss selv og skape en bedre verden.
Akkurat. Livet er enestående, du får ingen ny sjanse så gjør det beste utav det mens du kan.

Som at ønsket om å tro på noe alltid har ligget der for dem som opplever noe skjer med dem. Og tror at de som lever vanskelig har behov for å tro på en religion. Så enkelt er det ikke tror jeg.
At mange finner tanken på noen spirituelle foreldre som ser etter en er jo forståelig på en måte, men har nok sitt utspring i den tryggheten man hadde som barn hos sine foreldre. En følelse mange savner som voksen og som der er et behov for å fylle. Religiøse forestillinger kan passe fint inn i denne rollen. Det samme gjelder den ansvarsfraskrivelse som mange finner fristende, det at andre stak ta på seg skyld og ansvar for å rydde opp i egne tvlsomme handlinger. Akseptabelt hos barn, men feigt og kipt hos voksne mennesker.

Vær stolt og oppreist som mennesker, og ikke legg dere på kne for guder og ånder, som det kun sømmer seg for slaver og uskikkelige barn.

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Akkurat. Livet er enestående, du får ingen ny sjanse så gjør det beste utav det mens du kan.
...

Vær stolt og oppreist som mennesker, og ikke legg dere på kne for guder og ånder, som det kun sømmer seg for slaver og uskikkelige barn.
Er du klar over at du forkynner på samme måte som en svovelpredikant? Du uttaler deg skråsikkert om ting ingen i verden kan vite 100% sikkert, og du maner alle andre til å tro det samme som deg selv. Du virker minst like religiøs som noen annen, bare at din religion er å tro at det ikke finnes noe mer...

Bård

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Selv den mest ihuga prest tviler jo en gang i blant...
Hvorfor det?
Kanskje fordi de heller ikke vet egentlig, helt sikkert, men støtter seg til en overbevisning.
:)

Topp Bunn