Liv etter døden?

Tror du på et liv etter døden?

• 100 % sikkert JA

Stemmer: 0 0.0%
  • 100 % sikkert NEI

• Usikker men tror det er noe..

• Usikker men tviler på at det er noe..

• Veldig i tvil, 50/50

• Varierer med humøret..

• Tror vel ikke, men håper.

• Totalt antall stemmer
    0
G

Gjestemedlem

Gjest
Er du klar over at du forkynner på samme måte som en svovelpredikant? Du uttaler deg skråsikkert om ting ingen i verden kan vite 100% sikkert, og du maner alle andre til å tro det samme som deg selv. Du virker minst like religiøs som noen annen, bare at din religion er å tro at det ikke finnes noe mer...

Bård
Lever man i en fantasiverden virker sikkert alle muligheter like troverdige. Hvis du hopper ut i fra et fly og lander i en steinrøys vil jeg nok tro at man tar skade av det (selv om jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd dette selv). Hvis noen velger å tro at man isedet utvikler usynlige vinger og en gin tonic på veien ned så ligger nok bevisbyrden på dem. Problemet oppstår når man kaster noen andre over stupet i denne troens lykkelige villfarelse, eller står på toppen og selger billetter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er du klar over at du forkynner på samme måte som en svovelpredikant?
Snakk nå ikke stygt om svovelpredikanter, de gjør jo bare jobben sin og tjener gode penger på sine foredrag. Jeg har mindre respekt for de dimlingene i salen som står klar med sine kreditkort og hallelujanske krampetrekninger. Kan man flå denne flokken for sine penger og sin frihet så har de seg selv å takke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei, men hva er Gud?
Det er et godt spørsmål. Jeg overlater det til de som tror på en gud å svare.

Jeg har fått et utall forklaringer oppigjennom. Ingen av dem har vært i nærheten av troverdige for min del.

Uansett liv etter døden eller ikke, ting tyder på at det finnes et liv før døden. Det har jeg tenkt å forholde meg til ved å leve så godt jeg kan.

U

utgatt60135

Gjest
Hvis du med del åndelig mener måten man opplever tilværelsen på, hvilke tanker man greier å sette sammen, hvilke reaksjoner man får på yte stimuli og hva som skal til for frembring emosjoner, så ja, da er det en viktig dimensjon. Og dette kan gjerne ta fysiske eller symbolske former gjennom musikk, kunst, opplevelser, følelser, indre eller ytre reiser og bruk av forskjellige teknikker til å endre sin kjemiske balanse på.

Men å tillegge dette noen overordnet betydning er bare med på å bortforklare dem som verdifulle i seg selv.

Regresjon eller annen hypnose kan sikkert være en interessant opplevelse hvis man er suggesiv for slikt. Men folk som inbiller seg at det de fantaserer om er bilder fra et tidligere liv, må vel sies å være litt vel godtroende.

Akkurat. Livet er enestående, du får ingen ny sjanse så gjør det beste utav det mens du kan.
Ingenting er egentlig viktigere enn noe annet..

Ja, men den strake veien til åndelighet går gjennon indre ro, prøve å stoppe tiden, være i et med alt. Det letteste er da meditasjon. Mange er født med spesielle evner som synskhet og å se og komme i kontakt med ånder og engler. Er de ikke medfødt, er det svært vanskelig å utvikle disse evnene som vi alle har iboende men som ikke er utviklet (ikke praktisert). Mens endel er i grenseland, alså veldig følelsesmessig uten å kunne bruke oppleveslene konkret.

Regresjon skal visst ikke være så vanskelig. De aller fleste greier det sier terapeutene. Jeg har prøvd endel ganger men ble bekymret da ting begynte å skje, dermed falt jeg ut av den dype meditasjonen.

Hvis noen av de tidligere liv har skjedd ikke altfor langt bak i tiden er det fullt mulig å sjekke om det vedkommende har fortalt om stemmer. Det har blitt gjort mange ganger. Det gikk jo nylig en serie på TV Norge om dette. (Sett åndenes makt?)

U

utgatt60135

Gjest
Ikke hva, men hvor. Gud er i detaljene.  ;D
Ja der og.. :)

Jeg har problemer med å forstå dem som personaliserer Gud som om det skulle være en person som er far og overvåker og dømmer oss. Det tror jeg ingenting på.

Jeg tror ikke vi som mennesker kan være i stand til å forstå hva det er. Jeg nøyer meg med å si (tro) at Gud er alt.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Sett åndenes makt?
Ler meg skakk hver gang jeg ser programmet. Underholdningsbransjen lever i hvert fall i beste velgående. :)
Med slike evner burde det vel la seg gjøre å komme seg litt bedre ut av det enn å ende opp på et TVN program.

U

utgatt60135

Gjest
Uansett liv etter døden eller ikke, ting tyder på at det finnes et liv før døden. Det har jeg tenkt å forholde meg til ved å leve så godt jeg kan.
Ja, men vi er like mye verd om vi forblir i en hule i åresvis for å meditere, stille til presidenvalg, passe en liten gård med to sauer, eller skyter en annen (sett utenfra ;D).

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Er Gud alt er faktisk jeg Gud. Det forklarer mye. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja, men vi er like mye verd om vi forblir i en hule i åresvis for å meditere, stille til presidenvalg, passe en liten gård med to sauer, eller skyter en annen (sett utenfra  ;D).
Men å se oss utenfra kan bare de gjøre som er utenfor.

U

utgatt60135

Gjest
Ler meg skakk hver gang jeg ser programmet. Underholdningsbransjen lever i hvert fall i beste velgående.  :)
Med slike evner burde det vel la seg gjøre å komme seg litt bedre ut av det enn å ende opp på et TVN program.
Slike evner har alltid eksistert. Det er ikke noe spesielt med dette programmet for meg. Jeg synes det er seriøst laget og selvfølgelig underholdende (er det noe galt i det forresten?) Til og med foreldrene mine fulgte med på programmet :). Far er super ateist og mor er ordentlig "gammeldagskrisen". Jeg var "darwinist" i tenårene, men fikk aha opplevelser senere.

U

utgatt60135

Gjest
Men å se oss utenfra kan bare de gjøre som er utenfor.

De som er høyt åndelig utviklet har meget gode evner på dette feltet, faktisk et resultat av en dypere fortsåelse om du er med.. (ikke fysisk ment, men en dypere fortåelser av sammenhenger og årsaker).

Z

Zomby_Woof

Gjest
De som er høyt åndelig utviklet har meget gode evner på dette feltet, faktisk et resultat av en dypere fortsåelse om du er med.. (ikke fysisk ment, men en dypere fortåelser av sammenhenger og årsaker).
Evnen til å forestille seg hvordan en selv oppleves fra utsiden varierer naturligvis. Jeg står likevel fast ved at ingen kan observere seg selv fra utsiden.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Slike evner har alltid eksistert. Det er ikke noe spesielt med dette programmet for meg.
En bombastisk påstand dette.

Min mening er at det ikke finne spøkelser (eller hva man nå velger å kalle "dem"). Da er spørsmålet om evnen til å se spøkelser kan eksistere? Jeg vil nå si at at evnen til å se dem ikke kan eksistere uten at disse spøkelsene finnes. ;)

Jeg synes det er seriøst laget og selvfølgelig underholdende (er det noe galt i det forresten?)
Som du sikkert skjønner blir det kun et underholdningsprogram i mine øyne. Muligens seriøst laget i den forstand at det skal fenge folk. Men useriøst om man ser på det faktiske innholdets nytteverdi isolert sett, altså uten å tillegge det en underholdningsverdi.

Jeg er inneforstått med at du og jeg, og mange andre, har forskjellig syn på dette programmet. Men har noen rett til å tillegge programmet seriøsitet så har jeg lov til å latterliggjøre det til det motsatte er bevist. Ikke at noen har nektet meg det så langt altså.

Spørmålet blir vel da fra mitt ståsted: Er dette et rent skuespill? Eller er de involverte faktisk overbevist om at de opplever det de gjør? I sistnevnet tilfelle tror jeg begge parter, både de "hjemsøkte" og "åndefordriverne" bør skaffe seg en annen type hjelp.

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Lever man i en fantasiverden virker sikkert alle muligheter like troverdige. Hvis du hopper ut i fra et fly og lander i en steinrøys vil jeg nok tro at man tar skade av det (selv om jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd dette selv). Hvis noen velger å tro at man isedet utvikler usynlige vinger og en gin tonic på veien ned så ligger nok bevisbyrden på dem. Problemet oppstår når man kaster noen andre over stupet i denne troens lykkelige villfarelse, eller står på toppen og selger billetter.
Du sammenligner det å tro på liv etter døden - eller en "åndelig virkelighet" - med å tro på noe som alt i fysikkens lover og våre erfaringer taler imot. Forskjellen er naturligvis milevid: Om liv etter døden er en realitet eller ikke, ligger utenfor vår erfaringsverden. Men det virker som du har full oversikt over dette..? Aner jeg vikarierende motiver eller fordommer her? Eller rett og slett en fundamentalistisk tro på at det ikke finnes noe annet enn den fysiske virkeligheten?

Du snakker om bevisbyrde. Ut fra den materialistiske filosofien du ser ut til å forfekte, ligger det også en bevisbyrde på deg, nemlig hva som har satt igang universets eksistens (materie oppstår ikke ut fra ingenting), og at sidene av tilværelsen som faktisk har med noe ikke-materialistisk å gjøre, kan forklares.

F.eks: Hvordan kan man forklare at vi oppfatter oss som et subjektivt "jeg"? Hva er det med materien som gjør at det "oppstår" en erkjennelse av en personlig eksistens inni oss, midt iblant karbonmolekyler og kjemiske forbindelser? Og hvorfor har evolusjonen - hvis den har skjedd uten åndelig eller dypere hensikt - skjenket oss egenskaper som likegodt hindrer vår evne til overlevelse, slikt som kunstneriske evner, lengsel etter dypere mening enn å forplante seg og overleve, og sprøe evner som å kunne spille piano og konstruere høyttalere? Ingenting av dette har med "survival of the fittest" å gjøre.

I tillegg er du nødt til å stå for den leie erkjennelsen av at det dypest sett ikke er noen som helst mening i at vi eksisterer, før vi - tydeligvis - forsvinner bort i intet. Etter min mening ligger det å avskrive ansvar for livet sitt, som du også snakker om, mye nærmere et slikt syn på tilværelsen enn hvis man tror på en gud man skal stå til ansvar for med livet sitt. "Lev mens du kan", som du snakker om, kan likegodt stå for ansvarsløshet som noe annet.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Du snakker om bevisbyrde. Ut fra den materialistiske filosofien du ser ut til å forfekte, ligger det også en bevisbyrde på deg, nemlig hva som har satt igang universets eksistens (materie oppstår ikke ut fra ingenting), og at sidene av tilværelsen som faktisk har med noe ikke-materialistisk å gjøre, kan forklares.
Dette forklaringsproblemet har vi vel uansett hvilken løsning vi velger. Hvis vi da sier at det finnes en gud, hvor kom denne guden fra?

I tillegg er du nødt til å stå for den leie erkjennelsen av at det dypest sett ikke er noen som helst mening i at vi eksisterer, før vi - tydeligvis - forsvinner bort i intet. Etter min mening ligger det å avskrive ansvar for livet sitt, som du også snakker om, mye nærmere et slikt syn på tilværelsen enn hvis man tror på en gud man skal stå til ansvar for med livet sitt. "Lev mens du kan", som du snakker om, kan likegodt stå for ansvarsløshet som noe annet.
Er det å fraskrive ansvar for livet sitt å påstå at det ikke er en overordnet mening med sin egen eksistens? Noe av det dummeste jeg har hørt. Selv om jeg ikke tror det er en gudommelig mening i at jeg eksisterer så betyr da ikke det at jeg ikke tar ansvar for mine handlinger og ikke rpøver å ta best mulig vare på og respektere de personene jeg omgås. Og oppfører meg skikkelig mot ukjente.

Lev mens du kan ja. Når skal man ellers leve? Dette er vel ikke ensbetydende med å utføre egoistiske handlinger som får uheldige konsekvenser for andre.

Skal jeg da påstå at alle som tror på et liv etter døden oppfører seg anstendig og ansvarsfullt kun for å komme best mulig ut av det i neste liv? En like lite gjennomtenkt påstand som det du kommer med.

U

utgatt60135

Gjest
En bombastisk påstand dette.

Min mening er at det ikke finne spøkelser (eller hva man nå velger å kalle "dem"). Da er spørsmålet om evnen til å se spøkelser kan eksistere? Jeg vil nå si at at evnen til å se dem ikke kan eksistere uten at disse spøkelsene finnes. ;)

Som du sikkert skjønner blir det kun et underholdningsprogram i mine øyne. Muligens seriøst laget i den forstand at det skal fenge folk. Men useriøst om man ser på det faktiske innholdets nytteverdi isolert sett, altså uten å tillegge det en underholdningsverdi.

Jeg er inneforstått med at du og jeg, og mange andre, har forskjellig syn på dette programmet. Men har noen rett til å tillegge programmet seriøsitet så har jeg lov til å latterliggjøre det til det motsatte er bevist. Ikke at noen har nektet meg det så langt altså.

Spørmålet blir vel da fra mitt ståsted: Er dette et rent skuespill? Eller er de involverte faktisk overbevist om at de opplever det de gjør? I sistnevnet tilfelle tror jeg begge parter, både de "hjemsøkte" og "åndefordriverne" bør skaffe seg en annen type hjelp.
Jeg er overbevist om at det er fakta. Du får tro hva du vil men å latterliggjøre programmet er ikke klokt. Hvis du  oppsøker dem så tror jeg du finner ut at det stemmer. Hvis ikke bør de nomineres til Oscar  ;).

Edit; Det er jo et bevis på liv etter døden :). Vil du forsvare at det ikke er liv etter døden må du jo latterligjøre programmet ;D.

U

utgatt60135

Gjest
Du sammenligner det å tro på liv etter døden - eller en "åndelig virkelighet" - med å tro på noe som alt i fysikkens lover og våre erfaringer taler imot. Forskjellen er naturligvis milevid: Om liv etter døden er en realitet eller ikke, ligger utenfor vår erfaringsverden. Men det virker som du har full oversikt over dette..? Aner jeg vikarierende motiver eller fordommer her? Eller rett og slett en fundamentalistisk tro på at det ikke finnes noe annet enn den fysiske virkeligheten?

F.eks: Hvordan kan man forklare at vi oppfatter oss som et subjektivt "jeg"? Hva er det med materien som gjør at det "oppstår" en erkjennelse av en personlig eksistens inni oss, midt iblant karbonmolekyler og kjemiske forbindelser? Og hvorfor har evolusjonen - hvis den har skjedd uten åndelig eller dypere hensikt - skjenket oss egenskaper som likegodt hindrer vår evne til overlevelse, slikt som kunstneriske evner, lengsel etter dypere mening enn å forplante seg og overleve, og sprøe evner som å kunne spille piano og konstruere høyttalere? Ingenting av dette har med "survival of the fittest" å gjøre.

Godt skrevet :). Ja, gode eksempler på at ikke tro på noe utenfor materien er ulogisk, ja jeg vil til og med alså si surrealistisk.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Edit; Det er jo et bevis på liv etter døden  :). Vil du forsvare at det ikke er liv etter døden må du jo latterligjøre programmet  ;D.
Din store fordel i dette her er jo at hvis du har rett kan du le av meg når den tid kommer. Har jeg rett får jeg litt småproblemer med å gjøre det samme. ;)

Så da får jeg le litt nå, viktig å være glad. :D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Er Gud alt er faktisk jeg Gud. Det forklarer mye.  ;D
Ja, hvorfor ikke ?
Jesus sa da mange ganger: "Jeg og faderen er ett" og "Alt det jeg gjør, og mere til, skal dere også gjøre". Det kunne jo ikke sies mere tydelig.

Hvis Gud er alt som ER, så er det like sannsynlig at Gud er alt som ikke Er. Hvis Gud er alt det sette, så er vel Gud også alt det usette?

Religion er et forsøk på å gjøre det usnakkbare snakkbart. Og resultatet er ofte ikke særlig oppløftende.  

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Ja, hvorfor ikke ?
Jesus sa da mange ganger: "Jeg og faderen er ett"   
Jesus sa også: "Jeg og faderen er ett, og dere er mine brødre". Enda tydeligere. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Du sammenligner det å tro på liv etter døden - eller en "åndelig virkelighet" - med å tro på noe som alt i fysikkens lover og våre erfaringer taler imot.
Ja det stemmer.

Forskjellen er naturligvis milevid: Om liv etter døden er en realitet eller ikke, ligger utenfor vår erfaringsverden.
Vi har etterhvert god erfarling med døde mennesker og hvordan de oppfører seg.

Men det virker som du har full oversikt over dette..? Aner jeg vikarierende motiver eller fordommer her?
Det er jo ikke så komplisert da, man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hva som hender med en hamster om man slår den hardt i hodet med en klubbe. Fordommer har jeg sikkert, men jeg tror ikke motivene er vikarierende. Jeg synest organiserte religioner er en samfunnsysdom som har undertrykket menneskelig utvikling i tusener av år og som forlengst er klar for søppelhaugen på linje med andre utdaterte verdensbilder.

Eller rett og slett en fundamentalistisk tro på at det ikke finnes noe annet enn den fysiske virkeligheten?
Kommer an på hvordan du bruker begrepet. Vi har nok ikke nådd enden av forskingsresultatene hverken i fysikken eller andre felter. Men at det er her vi må lete etter svarene er det ingen grunn til å tvile på.

Teoretisk astrofysikk er ikke en av mine fagfelter så her må du nok henvende deg andre steder, men jeg vil foreslå å lete blandt løsningene til disse fremfor forhistoriske eventyrfortellere. Er jo ikke så mange år siden man ble kastet i fengsel av kirken om man hevdet at jorden var rund, eller at jorden ikke var universets sentrum men derimot roterte rundt solen. Var nok ikke lett å være vitenskapsmann som snakket imot religionen da. Men at folk fremdeles tviler på slike ting er underlig, med mindre man har vokst opp i en bambushytte på Madagaskar.

F.eks: Hvordan kan man forklare at vi oppfatter oss som et subjektivt "jeg"? Hva er det med materien som gjør at det "oppstår" en erkjennelse av en personlig eksistens inni oss, midt iblant karbonmolekyler og kjemiske forbindelser?
Bevisthet og hva som forårsaker den er et interessant emne. Jeg regner med at det ikke tar så veldig mange år før man er istand til å fremstille dette i uorganiske systemer. I allefall gir det liten mening i å foklare fenomenet med at noen har dyttet en ånd inn gjennom neseborene dine som opererer uavhenging eller i symbiose med legemet.

Og hvorfor har evolusjonen - hvis den har skjedd uten åndelig eller dypere hensikt - skjenket oss egenskaper som likegodt hindrer vår evne til overlevelse, slikt som kunstneriske evner, lengsel etter dypere mening enn å forplante seg og overleve, og sprøe evner som å kunne spille piano og konstruere høyttalere? Ingenting av dette har med "survival of the fittest" å gjøre.
Etterhvert som vi er blitt flinke og effektive nok til å bruke minimalt med tid på selve overlevelsen, så må vel overskuddskapasiteten brukes til noe slik at man ikke blir tussete. Det kan ta, som du nevner, mange gøyale former, noen av dem blir levevei for de som holder på med det og andre fungerer som psykologisk terapi, på samme måte som søvn er nødvendig. Igjen er det fult mulig å forklare dette uten å måtte ty til overnaturlige krefter og inteligent design.

Forklarer man noe med at det bare er slik fordi en gud har fintenkt på det, så flytter man bare forklaringen til hva denne guden er for noe og hvem som har skapt den etc. Mao. en meningsløs sirkel av argumenter. Du kan jo ta alt du ikke forstår og putte den i kurven som heter Gud slik at man slipper å tenke mer på det, og deretter legge seg på kne forran kurven og be om nåde. Men man kommer ingen vei med slikt.

Det er jo ikke like sukkersøtt å se for seg at man virkelig dør, som at man blir hentet av engler til en ny tilværelse i glansbildeland. Men slik er nå en gang livet. Det hjelper lite å lukke øynene for livets realiteter.

Lev mens du kan, kan stå for ansvarsløshet eller -fullhet alt etter som hva som gir deg mening. Det er ditt valg og dine erfaringer. At religion kan være med å styre et samfunn og undertrykke uønsket utfoldelse er jo ingen tvil om, det er jo også hele hensikten med religionene, makt og kontroll over underståttene.

Men for all del, noen trives å leve sitt liv på kne med lua i hånden og klump i halsen over hvor heldig man er som får lov til å være guds lille lam. Men forvent ikke annet enn å bli sett på som en sau av andre.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Ja, hvorfor ikke ?
Jesus sa da mange ganger: "Jeg og faderen er ett" og "Alt det jeg gjør, og mere til, skal dere også gjøre". Det kunne jo ikke sies mere tydelig.
Dette fordrer jo at man mener at Jesus var messias da, tror man ikke det ryker i grunnen hele NT.
Gjeteren og saueflokken som følger blindt?

Jeg siterer Dire Straits: "two men say they're Jesus one of them must be wrong ".

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jesus sa også: "Jeg og faderen er ett, og dere er mine brødre". Enda tydeligere.  :)
Og Jesus sa mye annet også ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Dette fordrer jo at man mener at Jesus var messias da, tror man ikke det ryker i grunnen hele NT.
Gjeteren og saueflokken som følger blindt?

Jeg siterer Dire Straits: "two men say they're Jesus one of them must be wrong ".
Jesus var en påminner. En som viste veien. "Se, jeg er livet og veien, følg meg!"

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jesus sa "Jeg ER veien,sannheten og livet,OG INGEN KOMMER TIL FADEREN UTEN GJENNOM MEG".Han sa ikke "jeg viser veien,....... "

Og selv tror jeg på et liv før og etter døden ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Jesus var en påminner. En som viste veien. "Se, jeg er livet og veien, følg meg!"
Ja bli en oppvigler, barnelokker og megalomanisk susidal forbryter som blir dømt til dødsstraff. Ikke rart man trenger flere liv for å komme over noe slikt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Jesus sa "Jeg ER veien,sannheten og livet,OG INGEN KOMMER TIL FADEREN UTEN GJENNOM MEG".Han sa ikke "jeg viser veien,....... "  

Og selv tror jeg på et liv før og etter døden  ;)
Nei..nei.. her er det opplagt noe feil. Når du kommer til noe, så er du ikke der. D.v.s. at du kan ikke komme dit du allerede er. Ikke sant?
"Jeg og faderen er ett, og dere er mine brødre"

Det som menes med det du skrev, Rune, er at du kan IKKE ikke være, men du kan mislykkes i fullt ut å erfare hvem du egentlig er. Og Jesus sa: "Hvis du ikke tror på deg selv, så tro på meg".

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Dette forklaringsproblemet har vi vel uansett hvilken løsning vi velger. Hvis vi da sier at det finnes en gud, hvor kom denne guden fra?
Enig. Det byr på problemer både om man skal bevise eller motbevise Guds eksistens. Logisk sett, etter logisk tenkning fulgt til sitt ytterste, er det likevel slik at det aldri vil være mulig å motbevise Guds eksistens, mens det alltid vil være en mulighet til å kunne bevise det ;)

Skal jeg da påstå at alle som tror på et liv etter døden oppfører seg anstendig og ansvarsfullt kun for å komme best mulig ut av det i neste liv? En like lite gjennomtenkt påstand som det du kommer med.
Nei, du skal ikke påstå at alle som tror på et liv etter døden oppfører seg anstendig og ansvarsfullt! Hvorfor i alle dager skulle du det? Det jeg sa, helt enkelt, er at for meg har det med ansvar å gjøre, det at man tror at man skal stå til ansvar for Gud med livet sitt. Men at man tror på Gud, er selvfølgelig ingen trylleformel for at man blir et bedre menneske - like lite som om man blir et bedre menneske av å ikke tro det er noen mening med tilværelsen.

Ikke engang det å tenke på seg selv først, er det nødvendigvis noe galt i, etter min mening, så lenge man forstår at alt man gjør har konsekvenser og at disse konsekvensene også rammer en selv. Skader man andre, da skader man nemlig også seg selv - om ikke annet, så sin egen samvittighet.

Å leve mens man kan, er en god ting, og det er en av grunnene til at jeg nyter hi-fi og bruker en god del penger på det. Jeg tror t.o.m. jeg blir et bedre menneske av å høre bra musikk og bra lyd - det føles i alle fall slik. Men i tillegg til dette vet jeg også at jeg ble et bedre menneske den gangen jeg begynte å tro på at det finnes en Gud der ute som er glad i meg, og som jeg også skal stå til ansvar for.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Nei..nei.. her er det opplagt noe feil. Når du kommer til noe, så er du ikke der. D.v.s. at du kan ikke komme dit du allerede er. Ikke sant?
"Jeg og faderen er ett, og dere er mine brødre"

Det som menes med det du skrev, Rune, er at du kan IKKE ikke være, men du kan mislykkes i fullt ut å erfare hvem du egentlig er. Og Jesus sa: "Hvis du ikke tror på deg selv, så tro på meg".
Neivel... ;)

Forstår ikke hva du tror på ...... ? Deg selv... ? At gud er mennesket/mennesket er gud...... ?

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Når det gjelder avstemningen, så mangler de to mest naturlige svarene, nemlig ja eller nei.

Når svaralternativene er "100% sikkert ja" eller "100% sikkert nei" på spørsmålet om man tror på et liv etter døden, blir dette bare tull. Hvem ville vel sagt: "Ja, jeg tror 100%" eller "Nei, jeg tror 100% ikke"?

Det å tro handler jo ikke om man vet 100% eller ikke, men kun at man velger å stole på det. Ingen kan ut fra et fornuftsmessig regnskap klare å komme fram til 100% verken den ene eller andre veien.

B

Back_Door

Gjest
Å latterliggjøre alle mennesker som tror på en Gud, vil samtidig si å latterliggjøre de opplevelser som en svært stor del av verdens befolkning påstår å ha knyttet til sitt åndelige liv. Man skal være bra arrogant og selvsikker for å gjøre nettopp det.
Å bortforklare alle overnaturlige hendelser som svindel, blir for enkelt.
Dette er da også grunnen til at det finnes svært interessant forskning på dette. Det går på begrepet bevissthet og muligheten for at denne er uavhengig en levende hjerne. Det finnes m.a.o. seriøs forskning på muligheten for en annen dimensjon. Kanskje vil vi en dag få en vitenskapelig forklaring på en form for tilværelse av bevissthet ved siden av den fysiske tilværelse vi kjenner i dag.Dette betinger ikke en kobling til religion eller Gud, men vil vise et reelt grunnlag for den søken og dragning mot dette som så mange mennesker har. Hadde alle forskere hatt samme skråsikre innstilling til tilværelsen som en del av debattantene her har, så ville vi i alle fall garantert aldri kommet lenger i vår viten og kunnskap.

G

Gjestemedlem

Gjest
Å latterliggjøre alle mennesker som tror på en Gud, vil samtidig si å latterliggjøre de opplevelser som en svært stor del av verdens befolkning påstår å ha knyttet til sitt åndelige liv. Man skal være bra arrogant og selvsikker for å gjøre nettopp det.
Jeg vil ikke latterligjøre en mann som tror han er Napoleon heller, og det kan vise seg vanskelig å forklare ham realitetene, men jeg finner det samtidig litt tragisk.

At noen opppfatter f.eks. meg som arrogant vil bare si at de oppfatter seg selv som mindreverdige. Det kan jeg fint leve med. 8)

Å bortforklare alle overnaturlige hendelser som svindel, blir for enkelt.
Helt klart. Man har da glemt godtroenhet, misforståelser, practical jokes og ren overtro.

Hadde alle forskere hatt samme skråsikre innstilling til tilværelsen som en del av debattantene her har, så ville vi i alle fall garantert aldri kommet lenger i vår viten og kunnskap.

Hadde vi beholdt vår blinde tro på religionen ville vitenskap og forsking ennå vært forbudt, og vi ville levd våre liv i middelaldersk uvitenhet. Men med troen i behold.

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Det finnes m.a.o. seriøs forskning på muligheten for en annen dimensjon. Kanskje vil vi en dag få en vitenskapelig forklaring på en form for tilværelse av bevissthet ved siden av den fysiske tilværelse vi kjenner i dag.Dette betinger ikke en kobling til religion eller Gud, men vil vise et reelt grunnlag for den søken og dragning mot dette som så mange mennesker har.
Dette er riktig. I alle fall innenfor kvantefysikken er det klare tegn på at det eksisterer "noe" der ute som ikke er knyttet til den vanlige fysiske virkeligheten vi forholder oss til. Fysikklæreren min på vg. forklarte oss en del om dette, men jeg kan ikke si jeg sitter på faglig ekspertise om emnet. Kvantefysikk er helt klart noe man burde vurdere å studere nærmere!

Topp Bunn