Liv etter døden?

Tror du på et liv etter døden?

• 100 % sikkert JA

Stemmer: 0 0.0%
  • 100 % sikkert NEI

• Usikker men tror det er noe..

• Usikker men tviler på at det er noe..

• Veldig i tvil, 50/50

• Varierer med humøret..

• Tror vel ikke, men håper.

• Totalt antall stemmer
    0

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hvorfor skal alle de troende absolutt dra til "himmelen"?
Og hvordan skiller gud mellom de som skal dit og de som skal brenne i all evighet?? ??
Tenk hvis broen din har gjort en liten synd mer enn du,som allerede var litt på bikken til å komme til himmelen..og at han kom til helvete pga.det..Enorm kontrast der!! :p :p :p

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Hvilken av de utallige gudene er det vi snakker om nå?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.457
Torget vurderinger
1
Død er død ... enten jeg ender opp som spesialavfall eller prima blomsterjord ... men den tid den sorg eller glede eller .. what ever ...

mvh
KJ

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Vi lever videre gjennom genene våre. :)

B

Back_Door

Gjest
Jeg blir litt kvalm av den overbærende og nedlatende tonen din.
Hva er det du innbiller deg? At du har skjønt det hele? Det har du altså ikke. Nei den dagen DU biter i gresset, så tror jeg at du har lagt bak deg noen øyeblikk hvor du ikke var fullt så kjekk?  
Din begrensede forstand har nok problemer med å skjønne dette  ;)
Dersom det kan hjelpe med forståelsen, vil jeg minne om at han er bergenser.. ;D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Finner det egentlig litt merkelig at Komponenten, som ser så ung og sprek ut, begynner å uroe seg for den andre siden. Bilde fra bildetråden:

U

utgatt60135

Gjest
Svaret er definitivt ja! Egentlig vet vi det godt alle sammen. Vi har bare latt oss glemme slik av vi kan oppleve de erfaringene vi trenger på jorden. Uten glemselen hadde det ikke vært mulig. Alt ligger egentlig lagret, fra vi tok første åndedrag til og med alle liv vi har levd. Sjelen er udødelig. Vi er en fraksjon av en gudommelig som er ufattbart fra vårt ståsted som mennesker.
Det finnes ufattelig mye mere energier en de vi kan se og føle. Noen mennesker har iboende egensskaper som de fleste ikke har utviklet.
De er synske, kan påkalle ånder (sjeler som har vært på jorden i kropper), heale osv..

Bevisstheten på jorden har vært meget lav lenge, men det skjer en endring mot øket bevissthet nå. Flere vil følge etter. Tid og rom er to motpoler, og fra et høyere bevissthetsplan (de finnes det uendelige av) er disse begrepene ikke eksisternede. Det er en illusjon.

Dette er bare noen fragmenter fra et ufattelig mye større virkelighetsoppfatning enn de fleste tror. Etter døden vet man dette, men bevisstheten vil øke i jordiske kropper også.

Jeg har ingen forventing av at folk flest skal skjønne dette, bevissthetsendringer må komme fra hver enkelt selv.

Hilsen sjernemennesket, Lyngen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Å ikke ha en tro er også en tro. Jeg registrerer at en del av de 100 % troløse synes de er bedre enn de som er kommet frem til andre svar, det har de slett ingen grunn til. Kan de i så fall forklare grunnen til at vi lever, hva som har skapt oss, hva som er meningen med at vi er her og ellers alle ubesvarte spørsmål som menneskene har lurt på i alle år? Tror dere virkelig på teorien om at vi er resultat av en tilfeldig bakterie som kom fra verdensrommet, så er jo ikke den noe mindre fantastisk å tro på spør dere meg… Jeg registrerer også at noen av de 100 % troløse på ingen måte fremstår som de mest fornøyde her inne, tvert imot… Kanskje dere ikke er flinke nok til å lure dere selv? ;)

Jeg kan ikke se at man må leve på en spesiell måte selv om man skulle tro på et liv etter døden, Baltic-Thor, det er bare det at andre har fortalt deg det. Det er vel andre mennesker som har bestemt hva som er syndig i stor grad. Kan ikke se at jeg har påstått at de som tror på reinkarnasjon er mer egoistisk, og hvis du tror på det så vil jeg vel heller påstå at du tror på et liv etter døden. Det jeg mente var at det er selvsagt lettere å leve egoistisk om man ikke risikerer straff for det på et seinere tidspunkt, og sikkert veldig behagelig å ikke trenge å ta konsekvensene for det.
Kanskje man fødes igjen som menneske om man har vært snill, og som flue om man har vært slem? ;)

Hvortid synes du at man skal begynne å tenke over ting du da jowil, er det en nedre grense for slikt? Jeg uroer meg ellers ikke, jeg bare lurer, også på hva dere mener.

Tror du at det bare er de som tror på et liv etter døden som kan stemme flere ganger Gjestemedlem..?

Jeg er for øvrig også bergenser…. ;)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
482
Torget vurderinger
1
Tror vi skal satse på å leve det livet vi har nå....

Destiny.. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden tro er bare en tro, en innbilning, en overbevisning, en illusjon som ikke krever annet enn at man synest dette høres ut som en god ide, er det jo heller ikke mulig å argumentere for noe som helst annet. Historien er full av mennesker med pussige overbevisninger. Det er jo en forunderlig del av det å være menneske.

Men man kan ikke samtidig påberope seg noe sannhet for dette utover egen opplevelse av at det man tror ikke bare er et søtt eventyr. Det er denne logikken jeg finner sviktende hos mange, og som jeg forbeholder meg retten til å heve meg over.

Å ikke ha en tro er også en tro.
I din defininsjon er all kunnskap man har bare løselig basert på tro. Ingenting er sant og alt er sant. Det går an å forvente litt mer av en hypotese enn at man håper og ønsker at noe er som en tror.

Så nei, mangel på blind tro er ikke det samme som "bare en litt annerledes tro".

Jeg registrerer at en del av de 100 % troløse synes de er bedre enn de som er kommet frem til andre svar, det har de slett ingen grunn til.
De har da en mer troverdig forklaringsmodell  ;)

Hvis du søker mening med din tilværelse er det sikkert filosofer som har grublet litt på dette og kan gi deg et svar. Her er det individuelle løsninger.

Tror du at det bare er de som tror på et liv etter døden som kan stemme flere ganger Gjestemedlem..?
Neida, den er sikkert riktig nok den. Uttalelsen var nok et utslag av min vanntro over resultatet. Men girk jo likevel en indikasjon hvorfor så mange er fastlåst i sine argumenter i andre tråder. Vanskelig å argumentere mot bind tro...

En formildende omstendighet. Men da burde du jo egentlig innse at vi er hevet over gudene. Hvorfor er vi ellers plassert på den eneste plassen på jorden med utsikt over Lungårdsvannet? Du kan da ikke mene at det er tilfeldig?

B

Back_Door

Gjest
Da har du jo alle forutsetninger for å forstå min kommentar..? ;D
(for øvrig kan det nevnes at jeg selv har en del slektninger i Bergen ;))

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Siden tro er bare en tro, en innbilning, en overbevisning, en illusjon som ikke krever annet enn at man synest dette høres ut som en god ide, er det jo heller ikke mulig å argumentere for noe som helst annet. Historien er full av mennesker med pussige overbevisninger. Det er jo en forunderlig del av det å være menneske.

Men man kan ikke samtidig påberope seg noe sannhet for dette utover egen opplevelse av at det man tror ikke bare er et søtt eventyr. Det er denne logikken jeg finner sviktende hos mange, og som jeg forbeholder meg retten til å heve meg over.

I din defininsjon er all kunnskap man har bare løselig basert på tro. Ingenting er sant og alt er sant. Det går an å forvente litt mer av en hypotese enn at man håper og ønsker at noe er som en tror.

Så nei, mangel på blind tro er ikke det samme som "bare en litt annerledes tro".

De har da en mer troverdig forklaringsmodell  ;)

Hvis du søker mening med din tilværelse er det sikkert filosofer som har grublet litt på dette og kan gi deg et svar. Her er det individuelle løsninger.

Neida, den er sikkert riktig nok den. Uttalelsen var nok et utslag av min vanntro over resultatet. Men girk jo likevel en indikasjon hvorfor så mange er fastlåst i sine argumenter i andre tråder. Vanskelig å argumentere mot bind tro...

En formildende omstendighet. Men da burde du jo egentlig innse at vi er hevet over gudene. Hvorfor er vi ellers plassert på den eneste plassen på jorden med utsikt over Lungårdsvannet? Du kan da ikke mene at det er tilfeldig?

Det jeg mener med at det å ikke ha en tro også er en tro, er at du må jo ha en teori om noe du og. Hvor kommer vi fra, hva gjør vi her, hva er sjelen, dør den eller lever den videre, eller tenker du ikke over slikt? Hvordan oppstod livet? Hva tror du om det, for du vet vel ikke svaret du heller, gjør du? Alle disse teoriene som påstår at vi stammer fra apene og derfra igjen helt tilbake til et lite virus eller hva det nå var, tror du på det da, og i så fall er ikke det din tro? For vi har jo ikke beviser for disse teoriene heller, det er i høyeste grad basert på antagelser og forutsetninger og gjetninger.

Du synes de ikke-troende har en bedre forklaringsmodell? Det kan jeg strengt tatt ikke helt se, jeg har ennå til gode å se en bra forklaringsmodell på hvem vi er og hvorfor vi er her, den der Darwin-teorien har alt for mange hull og mangler til at jeg kan tro 100 % på den heller. Hvor er ”the-missing-link” ?

Har du ikke hørt hva Gud sa da han hadde skapt Bergen?:
”Denne byen er så fin at jeg må vaske den annenhver dag...”

…og det løftet er jo i alle fall holdt… ;)

Bergenserne er nok guds utvalgte folk ja, ikke bare har vi fått den fineste byen, vi er også blitt de mest perfekte menneskene….. ikke sant Back-door..? ;D ;D ;D

P

Parelius

Gjest
Bergenserne er nok guds utvalgte folk ja, ikke bare har vi fått den fineste byen, vi er også blitt de mest perfekte menneskene….. ikke sant Back-door..? ;D ;D ;D
Fra mine ti år i Bergen, så må jeg si meg enig i at det var megen kvinnelig skjønnhet der vest. Det var meg alltid en gåte, og opphav til megen undring, hvor all denne skjønnhet kom fra, når man la de faderlige opphav til grunn. Det forundret meg mer enn sjelens udødelighet....

(Unnskyld, Back-Door.)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det jeg mener med at det å ikke ha en tro også er en tro, er at du må jo ha en teori om noe du og. Hvor kommer vi fra, hva gjør vi her, hva er sjelen, dør den eller lever den videre, eller tenker du ikke over slikt? Hvordan oppstod livet? Hva tror du om det, for du vet vel ikke svaret du heller, gjør du?
Nei, men dette er et spørsmål for biologer og arkeologer og ikke teologer. Sjel er jo også bare et meningsløst begrep som brukes fra alt fra spøkelser til biler som ikke er i god teknisk stand.

Alle disse teoriene som påstår at vi stammer fra apene og derfra igjen helt tilbake til et lite virus eller hva det nå var, tror du på det da, og i så fall er ikke det din tro?
Det er ingen som hevder at menneskene stammer fra apene, med de har et felles genetisk opphav. Dette kan jo greit spores tilbake med moderne måleapparater. Men siden mange hevder at dette bare er guttesttreker fra gudene som skal forvirre oss og at alt ble skapt for 6000 år siden under en guddommelig forkjølelse, så teller vel ikke dette så mye.  :-/

For vi har jo ikke beviser for disse teoriene heller, det er i høyeste grad basert på antagelser og forutsetninger og gjetninger.
Hele vitenskapens mål er jo å studere og dokumentere mennesket og dens omgivelser. Jeg regner med at all den tiden som er brukt på dette ikke har vært helt fånyttes og at de har funnet et og annet faka som er hevet over god tro.

Darwin-teorien har alt for mange hull og mangler til at jeg kan tro 100 % på den heller. Hvor er the-missing-link?

S

slowmotion

Gjest
De som tror på et liv etter døden må da ha det fint?
De virker jo så glade og lykkelige....
Skulle nesten ønske jeg klarte å tro noe sånt selv, jeg.

Men det gjør jeg ikke.....

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei, men dette er et spørsmål for biologer og arkeologer og ikke teologer. Sjel er jo også bare et meningsløst begrep som brukes fra alt fra spøkelser til biler som ikke er i god teknisk stand.

Det er ingen som hevder at menneskene stammer fra apene, med de har et felles genetisk opphav. Dette kan jo greit spores tilbake med moderne måleapparater. Men siden mange hevder at dette bare er guttesttreker fra gudene som skal forvirre oss og at alt ble skapt for 6000 år siden under en guddommelig forkjølelse, så teller vel ikke dette så mye.  :-/

Hele vitenskapens mål er jo å studere og dokumentere mennesket og dens omgivelser. Jeg regner med at all den tiden som er brukt på dette ikke har vært helt fånyttes og at de har funnet et og annet faka som er hevet over god tro.

Det er vel et spørsmål for alle som lurer, stiller du deg bare spørsmål innen ditt eget felt??
Hva mener du at sjel er da? Du svarer jo ikke på noe, du har altså ikke gjort deg opp noen tanker om dette?

Det felles genetiske opphavet da, hvor finner man sporene etter dem, burde man ikke funnet noen fossiler, hvor er de?

Greit spores tilbake med moderne måleapparater, tja, hva viser de egentlig, at forskjellige skapninger har felles trekk og gener kanskje, men ikke hvorfor.

Ett og annet fakta har de nok funnet, men hvem vet hva som er fakta og hva som er humbug? Ene dagen får man kreft av sukker, neste dag får man mindre kreft om man bedriver lettere husarbeid, tror du på alt det moderne forskere finner frem til også?

Ja jeg er enig i at mange som tror på et liv etter døden virker mer lykkelige Slowmotion, men selvsagt ikke alle, spesielt ikke de som legger unaturlige bånd på seg. Mange virker kanskje naive, men jeg må si at blant de mest oppegående, velutdannede, interessante, morsomme og kloke mennesker jeg kjenner finner jeg både sterkt troende og ateister, så å stemple den ene gruppen som mer fornuftig eller mer jordnær eller mer klok enn den andre vil jeg ikke gå med på.

Du gjorde den tabben at du flyttet fra Bergen du også ja Parelius... Enkelte ting angrer man mer på enn andre.

Hyggelig at du likte damene, tok du ikke en med deg hjem?? ;)

S

slowmotion

Gjest
Ja jeg er enig i at mange som tror på et liv etter døden virker mer lykkelige Slowmotion, men selvsagt ikke alle, spesielt ikke de som  legger unaturlige bånd på seg.
Ja, men det har IMHO mer med religion å gjøre,
enn med troen på et liv etter døden.

Mange virker kanskje naive, men jeg må si at blant de mest oppegående, velutdannede, interessante, morsomme og kloke mennesker jeg kjenner finner jeg både sterkt troende og ateister, så å stemple den ene gruppen som mer fornuftig eller mer jordnær eller mer klok enn den andre vil jeg ikke gå med på.
Enig.

P

Parelius

Gjest
Sokrates antydet vel noe om at livet er en sykdom bare døden kan kurere.

T

Thomas1

Gjest
Liv etter døden? Det finner vi vel ut den dagen vi går bort. Mens jeg venter tar jeg ikke sjansen på at det er liv etter døden, så det leves til det fulle.
Jeg blir sikkert kristen i ellevte time som alle andre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, men det har IMHO mer med religion å gjøre,
enn med troen på et liv etter døden.

Enig.
Ja du har helt rett, det er jo et veldig viktig poeng, det kan være stor forskjell på det å være religiøs og det å tro på et liv etter døden.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hvortid synes du at man skal begynne å tenke over ting du da jowil, er det en nedre grense for slikt? Jeg uroer meg ellers ikke, jeg bare lurer, også på hva dere mener.
Nei,aldersgrense er det selvsagt ikke. Jeg mente bare å påpeke at unge, friske mennesker som regel ikke er ferdig med planlegningsfasen av livet, og således som regel ikke har nødvendige forutsetninger til å trekke substansielle konklusjoner over slike eksistensielle problemstillinger. Unntak finnes selvsagt. Religion er ikke et unntak. Bagasje. Jeg er min egen lykkes smed og trenger aldeles ikke støtte meg til en diffus lærebok for å leve et fullverdig liv. Tror faktisk jeg klarer meg mye bedre uten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fra mine ti år i Bergen, så må jeg si meg enig i at det var megen kvinnelig skjønnhet der vest. Det var meg alltid en gåte, og opphav til megen undring, hvor all denne skjønnhet kom fra, når man la de faderlige opphav til grunn. Det forundret meg mer enn sjelens udødelighet....

(Unnskyld, Back-Door.)
Er det ikke slik, hele kysten oppover, at mange barn blir unnfanget mens ''far'' er på fiske?

;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er det ikke slik, hele kysten oppover, at mange barn blir unnfanget mens ''far'' er på fiske?

;D
Hva er det far driver med mens han er på fiske da... ?
Hm dette hørtes ikke bra ut, jeg har en som stadig er ute og fisker, men sjelden kommer hjem med fisk... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare å sende meg en PM neste gang han reiser til Lofoten, kjære. Det gjelder å hevne seg for å være på den sikre siden, vet du.....

;)

P.S. Du må regne med litt ekstra oppmerksomhet fremover, nå som du har postet bilde og greier.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg kan ikke se at man må leve på en spesiell måte selv om man skulle tro på et liv etter døden, Baltic-Thor, det er bare det at andre har fortalt deg det.
Vel..jeg kjenner rundt 5 sterkt troende..en har jeg hatt som kjæreste og den andre no.. Så jeg vet endel om hva som gjelder i den gården..ikke alle er like selfølgelig,men der er jo skrevne ord og regler som de har høyt prioritert!  
Kan ikke se at jeg har påstått at de som tror på reinkarnasjon er mer egoistisk
Nei det du sa var at det  er fritt frem for egoistiske handlinger for de ikketroende,og spurte om det var drivkraften til en ikketro...Det høres rart ut for meg..skulle tro det gikk mer på oppvekst.
Det jeg mente var at det er selvsagt lettere å leve egoistisk om man ikke risikerer straff for det på et seinere tidspunkt, og sikkert veldig behagelig å ikke trenge å ta konsekvensene for det.
Hæ?? selvsagt?   JEG tenker til vanlig at jeg lever denne gangen, og derfor vil jeg stå til ansvar for de utrivelige eller selviske ting jeg gjør mot andre.. og jeg vil gjøre det beste jeg kan for å tillegge meg gode egenskaper som jeg ikke fikk levert under oppveksten.

Kanskje man fødes igjen som menneske om man har vært snill, og som flue om man har vært slem? ;)
Wow!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Liv etter døden?

Den som lever får se. Øh... Den som dør får se, mener jeg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bare å sende meg en PM neste gang han reiser til Lofoten, kjære. Det gjelder å hevne seg for å være på den sikre siden, vet du.....

;)

P.S. Du må regne med litt ekstra oppmerksomhet fremover, nå som du har postet bilde og greier.

Han er veldig sjelden i Lofoten, det blir vel helst en tur på fjorden, så det spørs om du rekker frem før han er tilbake da…;D
Har lenge hatt mistanke om at det stort sett har gått i kaffe og sigar, men så ble jeg liksom litt usikker…

Skal innrømme at bildet er tatt for noen år siden, har liksom ikke vært så heldig på de som er tatt nylig…du derimot var jo riktig så søt… ;)

Vel BalticThor det jeg mener er at det at man tror det finnes et liv etter døden trenger ikke bety at man ikke kan unne seg gleder i dette livet, så lenge de ikke rammer, sårer og skader andre. Ideene om avhold fra alkohol og sølibat er jo strengt tatt hentet helt ut fra luften. Jesus drakk vin, han laget det at på til, nattverden inkluderer vin osv… men det er jo noe annet å drikke seg full, forsømme sine barn, og banke opp de man måtte treffe på sin vei. Da er man over på reint egoistiske handlinger som jeg vil si ikke kan forsvares, og hadde jeg vært Gud så hadde jeg i alle fall ikke ønsket den slags folk inn i min himmel…
Sølibat er jo heller ingen god løsning, skulle alle drevet med slikt hadde vi vært utdødd for lenge siden, kan heller ikke se at det kan være noe galt i litt prøving og feiling uten å måtte stå og love at man skal elske noen til evig tid først, men når det bikker over til å bli en egotripp hvor man utnytter og bruker andre bevisst ved å kanskje gi forhåpninger som man vet med seg selv at man ikke har tenkt å holde, vil jeg si det er egoistiske holdninger som kan føre til at mange vil lide og man sårer andre med vitende og vilje. Det jeg mente var at det er nok lettere å gå for full ego-tripp om man har bestemt seg for at det er dette ene livet og that’s it, men det betyr selvsagt ikke at jeg mener at alle som ikke tror på et liv etter dette er egoister av den grunn om du skulle tro jeg mente det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jesus drakk vin, han laget det at på til, nattverden inkluderer vin osv…
Det blir vel som bedehusfolket på sørlandet sier: "Me vett om det, men me lige det ikkje"

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig hvor mange som er 100 % sikker på ting man umulig kan være sikker på.
Men sånn er det jo de fleste tenker her på sentralen.

Jeg synes det mangler et alternativ "Jeg håper det ikke er det, men ser ikke bort i fra at man aldri slipper unna!. ;D

U

utgatt60135

Gjest
For meg er det vanskelig å forstå at enkelte ikke tror det finnes mere enn det vi ser med øynene faktisk.

Helt surrealistisk. Mener dere at alt som er skapt er tilfeldig? Ta kroppen vår, det biologiske kretsløpet, balansen, det vi ser av rommet... Tenk på hvor ufattelig komplekst alt er! Vår inteligens (særlig for tusner av år siden) er ufattelig mikroskopisk i forhold. Vi er ikke engang i barnehagen på bevissthet utvikling. Men det er fullt mulig å nå mye lengre enn det vi tror.

Topp Bunn