Siden tro er bare en tro, en innbilning, en overbevisning, en illusjon som ikke krever annet enn at man synest dette høres ut som en god ide, er det jo heller ikke mulig å argumentere for noe som helst annet. Historien er full av mennesker med pussige overbevisninger. Det er jo en forunderlig del av det å være menneske.
Men man kan ikke samtidig påberope seg noe sannhet for dette utover egen opplevelse av at det man tror ikke bare er et søtt eventyr. Det er denne logikken jeg finner sviktende hos mange, og som jeg forbeholder meg retten til å heve meg over.
I din defininsjon er all kunnskap man har bare løselig basert på tro. Ingenting er sant og alt er sant. Det går an å forvente litt mer av en hypotese enn at man håper og ønsker at noe er som en tror.
Så nei, mangel på blind tro er ikke det samme som "bare en litt annerledes tro".
De har da en mer troverdig forklaringsmodell
Hvis du søker mening med din tilværelse er det sikkert filosofer som har grublet litt på dette og kan gi deg et svar. Her er det individuelle løsninger.
Neida, den er sikkert riktig nok den. Uttalelsen var nok et utslag av min vanntro over resultatet. Men girk jo likevel en indikasjon hvorfor så mange er fastlåst i sine argumenter i andre tråder. Vanskelig å argumentere mot bind tro...
En formildende omstendighet. Men da burde du jo egentlig innse at vi er hevet over gudene. Hvorfor er vi ellers plassert på den eneste plassen på jorden med utsikt over Lungårdsvannet? Du kan da ikke mene at det er tilfeldig?