Automasjon- sjøingeniørII + pågående ing/bachelor elektronikk.
En liten avsporing i sakens anledning;
Har bladd en del i loggen, så jeg lurer litt på Royervins ambisjoner med loggen(?)
Nå som sjømanns-fradragene (skatteletten) er så å si fjernet, blir næringen er kraftig konkuranseutsatt, siden den effektive lønnen til sjøfolk faktisk reduseres. Det virker som om regjeringens politikk er at det er bedre med Norske sjøfolk på trygd heller enn å ha skattelette for at disse framdeles skal være i arbeid, og derved (ikke) belaste samfunnsøkonomien til lille ola dunk som elsker å betale skatt.
Men hva er da samfunnsøkonomisk riktig ?
1) sjøfolk på trygd
2) sjøfolk med skattelette, og redusert trygdeutbetaling?
Det vanligste svaret man får er at dette kommer fra to forskjellige budsjetter....
Hm hm, i neste fase er at andre rederiansatte også kommer over på trygd fordi politikken er SÅ fantastisk ???
Jeg spurte Jens S om dette en gang på 80-tallet da debatten engang var Norske sjøfolk eller ikke, og fyren kunne bare ikke svare for seg, bedre med litt skatt inn enn masse trygd ut, sa jeg. Men det er nå engang apepolitikk landet har valgt, så da får folket bare kose seg med sin lille ekstraskatt for trygdede sjøfolk, helt utrolig altså!
Ikke så rart rederiene støtter en høyredreid politikk.
RÆVA FØRST HETER DET ???