Politikk, religion og samfunn Liste over politikere som bør svartelistes og beskyttes mot både seg selv og andre.....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.024
Antall liker
8.222
Torget vurderinger
1
Stortingspresidenten, stortingsdirektøren, statsministeren, finansministeren (siden han er partileder) og justisministeren. Alle mail-adresser er lett tilgjengelige.

På ingen måte første gang, jeg tar gjerne tastaturet fatt når noe irriterer meg tilstrekkelig eller gjør meg forbannet. Jeg liker å skrive og det tar som sagt null tid, noe jeg uansett har plenty av.

Tror du noen leser det? Mistenker at det går rett i spambøtta... :LOL:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Får svar stort sett hver gang, enten fra personen selv eller med beskjed om at meldingen er sendt videre hvis mailen gikk til kontoret. Ordlegger man seg som i kommentarfeltene går det selvsagt i søpla, det skulle bare mangle.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
"Liste over politikere som bør svartelistes og beskyttes mot både seg selv og andre....."

Sølde enkel oppgave. Her er listene;


 
U

Utgatt24668

Gjest
Politikere generelt er vel ikke mer idioter enn deg og meg?
Mitt inntrykk er både ja og nei. Noen av dem er jo langt over snittet erfaren i viktige stillinger, som for eksempel Støre, og ikke minst vår nye næringsminister. Andre er profesjonelle snakkedukker og underholdere, som Vedum.

Der de skiller seg mest ut fra "folket" er nok manglende praktisk erfaring, om det er yrkeserfaring eller om det er direkte erfaring med NAV etc. Det mest problematiske nylige eksemplet er etter min mening Iselin Nybø, eller Vedums manglende virkelighetsforståelse, som er direkte skummelt. At de befinner seg svevende i en viss avstand fra folket har også de siste sakene fra Stortinget på mange måter vist

Noen her tenker nok at politikere er best som politikere, og at dette er et yrke som krever en annen tilnærming og erfaring enn andre arbeidsmaur. De siste hendelser peker nok mer i retning at det er problematisk at de oppforstres i ungdomspartier for så å ha en karriere uten praktisk erfaring. Rekrutteringen av ny næringsminister, som er en kritisk stilling for Norge AS, underbygger også viktigheten av konkret erfaring for å kunne lykkes med faktiske endringer.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Valet er det grunnleggjande elementet i demokratisk politikk, saman med maktfordelingsprinsippet. Det er viktig å bygge ny kompetanse, så ein må la dei nye kostane få feie seg inn skikkeleg. Det er problematisk for tida, ettersom at plattforma SV-AP-SP ikkje lot seg gjennomføre, og Støre-laget no pressast frå alle kantar. Eg tippar at AP må køyre mindretalsregjering om ei stund.
Hugs kva Otto von Bismarck, (rikskanslar i Preussen mm), sa om politikk; "Politikk er det muliges kunst"
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.537
Antall liker
7.857
Torget vurderinger
0
@ Arve, det beste jeg har hørt om "det muliges kunst" var en liten pike som refererte det som "De umuliges kunst!"

Hun hadde nok mere rett en hva hun forstod!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Stortingets ordning for feriepenger er ikke ny. Faste stortingsrepresentanter har fått feriepenger for sitt siste år på Stortinget i 27 år.
For vanlige arbeidstakere er det Lov om ferie, eller ferieloven, som regulerer feriepengene. Lovens § 1 slår fast at enhver som utfører arbeid i annens tjeneste, skal sikres feriepenger.

Dette skjer vanligvis ved at arbeidsgiver holder igjen noe lønn hver eneste arbeidsmåned gjennom året. Disse pengene får arbeidstakeren utbetalt året etter som feriepenger, og de dekker tap av inntekt den perioden arbeidstakeren har ferie.

Stortingsrepresentanter er ikke omfattet av denne loven og har i utgangspunktet ikke krav på feriepenger, selv om de hvert år har ferie.

Lønna, eller godtgjørelsen, til dem som sitter på Stortinget er regulert etter Lov om godtgjørelse for stortingsrepresentanter. Istedenfor lønn får de utbetalt en godtgjørelse som hvert år fastsettes av dem selv, etter forslag fra et utvalg.

Denne satsen deles på tolv og utbetales hver måned gjennom året. De får dermed lønn også den perioden de har ferie.


....og sånn går nu dagan......

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
EVA KRISTIN HANSEN SKREV REISEREGNINGER TIL SKI

De slutter ikke å overraske..

Mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Dagens beste eventyr:
Tidligere stortingspresident Eva Kristin Hansen, som etter sigende var folkebokført på en hybeladresse hos Trond Giske, var på jobb/kurs i Trondheim, og bodde da på hotell.
Etterpå presterer hun å skrive reiseregning fra hotellet hun bodde på, til boligen hun IKKE bodde i, i Ski......

I rest my case.......

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blir spennende å se hvilke årer Hadia prøver å bruke for å ro seg i land nå................

mvh
Proffen
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hun drar vel en Erna. Venter noen uker og så sier at nå er det tid for å gå videre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Burde vært et straffegebyr på 200k for hver gang de prøver seg på sånt!

mvh
Proffen
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.456
Antall liker
9.752
Sted
Interiore Simplicitate
Interessant hvordan lovgiverne selv ikke evner å forstå intensjonen bak enkle lover og regler, mens (ofte) ressurssvake mennesker som er avhengige av NAV forventes å sette seg inn i og forstå til enhver tid gjeldende og ikke minst kompliserte lovverk.

Blir litt tabloid det der, men faen heller...

NAV baserer seg på mistillit til sine "brukere", mens Stortingets presidentskap synes å være tillitsbasert.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
NAV baserer seg på mistillit til sine "brukere", mens Stortingets presidentskap synes å være tillitsbasert.
Det er i prinsippet ingen, utover velgere ved valg, som bestemmer over stortingsrepresentanter. Ved lovbrudd har domstolene noe de skulle sagt, men utover det ingen ting. Dersom Stortinget bestemmer at de skal få 100.000.000 i lønn i året så får de det (til neste Storting vedtar noe annet) så lenge det ikke strider mot Grunnloven. Det er også Stortiget som vedtar landets lover. Så lenge det ikke strider mot ymse overnasjonale regler eller Grunnlov kan de i utagngspunktet bestemme akkurat hva de vil. ingen bør bli overrasket over at det ikke er spesielt stor kultur for kontroll.

Det er greit å ha i bakhodet at dette er Norges øverste organ. Det finnes ingen sjef. Ingen som bestemmer over de før til neste valg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Det er likevel litt fascinerende å se hvordan en del av dem ikke har forstått de lover og regler de selv har vært med å utarbeide...
 
P

parafinoksen

Gjest
Trass i gode lønninger og frynsegoder og høy risiko for å bli gransket med straff og ødelagt omdømme som konsekvens gjør de altså dette, med fullt overlegg, for å spare noen kroner. En utrolig grådighet som gjør at en mister all respekt for disse folka.
 
Sist redigert av en moderator:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nja, risikoen er kanskje høy akkurat nå som avisene trolig går enhver politiker i sømmene, men det har jo ikke vært slik inntil i det helt siste. Før har det jo bare vært en og annen reiseregning-sak og litt annet småtteri, der de skyldige trolig har vært enten svært uheldige eller svært udugelige som kjeltringer.

Trolig får vi mange flere slike saker etterhvert, men det tar nok tid å granske en person grundig nok til at saken trygt kan publiseres.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Vi husker jo da Høyre-toppen måtte gå av etter tantene i sveits-skandalen. Ungdommen sto slukøret rundt og var triste fordi han var tatt.

Holdningen om at det er lov å prøve seg og at det er ikke galt før man blir tatt sitter dybt. Og blant de på toppen så er den mer utbredt enn ellers i samfunnet. Man må ha spisse albuer for å komme opp og frem der. De som mener det er galt å prøve seg blir fort kastet av lasset.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.537
Antall liker
7.857
Torget vurderinger
0
Damen vil jo betale det hun ikke betalte tidligerer år, og tror at da er alt greit.

Jørgen Hattemeaker ville av Likningsnemda blitt pålagt å betale den skatten hun skylder for disse årene PLUSS et straffegebyr

hvis størrelse avhenger av grovheten i sviket. Er det en tussete stakkar som ikke forstå bedre kan nemda frafalle straffegebyret.

Men i Hadias tilfelle ville nok jeg i nemda ha instillt på mellom 50 og 75% straffegebyr. Det var overlegg, planlagt og hun visste bedre

Men at hun må gi opp statsrådsjobben eller nestsjefsposisjonen i partiet tviler jeg faktisk på. Hun er "teflonbelagt", som kvinne med

innvandrerbakgrunn og med medlemsskap i landets mest maktarrogante parti, etter Ernas Høyre er hun så nær untouchable som det er

mulig å komme. De fra eget parti som våger å angripe henne vil nok bli møtt med påstander om at de bare er ute etter hevn for Giske,

og det er det nok ikke mange som har lyst til.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.275
Antall liker
9.115
Damen vil jo betale det hun ikke betalte tidligerer år, og tror at da er alt greit.

Jørgen Hattemeaker ville av Likningsnemda blitt pålagt å betale den skatten hun skylder for disse årene PLUSS et straffegebyr

hvis størrelse avhenger av grovheten i sviket. Er det en tussete stakkar som ikke forstå bedre kan nemda frafalle straffegebyret.
I flg. juristene på debatten i går så er saken foreldet og hun har ingen plikt til å betale tilbake.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.275
Antall liker
9.115
Det er jeg enig i men det ble nevnt her at Jørgen H. hadde blitt pålagt å betale tilbake pluss straffegebyr, det er ikke riktig med ref. til de nevnte.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
det moralske i saken kjenner ingen foreldelse…
AP fronter at barn skal kastes ut av landet fordi foreldrene deres sa noe upresist for 15 år siden, så what goes around, comes around
 
P

parafinoksen

Gjest
AP fronter at barn skal kastes ut av landet fordi foreldrene deres sa noe upresist for 15 år siden, så what goes around, comes around
Det greiene der er så umenneskelig at det er perverst. Jeg skjønner at de må ha prinsipper og kjøre en linje, men det må være lov å bruke skjønn.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det kan jo bli spennende å høre om Hadia vil komme med innrømmelser på nivå med det Kjell Ingolf Ropstad etterhvert gjorde.....
Hun få nå i alle fall godt med tid til å tenke ut og vurdere hva og hvordan hun vil legge det frem for vårs....

mvh
Proffen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Drittpakke. Dama er for flink, så derfor har man funnet noe gammelt og laget moral ut av det. Men det er jo denne trådens raison d'entré, så da så.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg liker Hadja så jeg synes det synd hun måtte gå, men det er enda mer synd at hun gjorde som hun gjorde.

En klassisk drittpakke tror jeg ikke det er snakk om; jeg tror heller alle stortingsfolk nå gås etter i sømmene av media. Noe som er helt på sin plass. Jeg skulle bare ønske det ikke hadde vært noe der å finne.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Drittpakke. Dama er for flink, så derfor har man funnet noe gammelt og laget moral ut av det. Men det er jo denne trådens raison d'entré, så da så.
Tja, hennes håndtering av saken har ikke vært spesielt elegant. Hun, og evt AP om de visste, må ha antatt at det ikke ville bli oppdaget. Og når det så ble det så er hennes (bort)forklaringer noe av det mer pinelige jeg har sett på lenge. Den kortvarige stortringspresidenten er i samme gate - man kan virkelig lure på hva de har tenkt, men slikt spiller kanskje ikke så stor rolle når der er noens tur i partihierarkiet. Det fremstår utad som relativ åpenlyst helt bevisst skattesnusk og da er det vanskelig å bortforklare det. At vedkommende er fra AP, har gått høyt ut med at juks undergraver velferdsstaten og i tillegg er øverste sjef for NAV gjør det hele nesten maksimalt absurd.

Det enkle er ofte det beste og jeg tipper at dette har vært så vanlig at man til slutt ikke har sett på det som å gjøre noe galt men en grei måte å tuske til seg litt ekstra goder på.

En annen sak er at om man er yrkespolitiker, og spesielt med omfattende ambisjoner, så er det et ganske stort fall om man risikerer å bli tuppet ut og da blir iveren i å prøve å beholde sin taburett vel stor. Denne gangen var strategien helt katastrofal.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det enkle er ofte det beste og jeg tipper at dette har vært så vanlig at man til slutt ikke har sett på det som å gjøre noe galt men en grei måte å tuske til seg litt ekstra goder på.

Redd for det ja. Hadja blir neppe den siste.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg klarer liksom ikke fatte at disse menneskene er villige til å gjøre seg til kjeltring for så lite, særlig i dag hvor det er så mye lettere å få tak i opplysninger. Grådige idioter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pfft. Sylvi Listhaug er fremdeles med. Greia er et det hjelper å være drittsekk.
 
P

parafinoksen

Gjest
Selvfølgelig ...

 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
De har sikkert brukt for en person som kan trylle fem penger, vi får se om pressen graver litt i hvordan en student kan kjøpe en og en halv leilighet kontant.

Og når man har gjort det for så å stå og påstå at det ikke er noe overskudd på leieinntektene å skatte av er man ikke mye lærevillig på at løgner som er så opplagte vil sannsynlig straffe seg.

Når hun er en som har predikert hardt for velferdssamfunnets inntekter og i tillegg blir svært sjokkert som kvinne og jurist, viser hun nok en gang at moral er bra og dobbeltmoral er dobbelt så bra.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Trengte ikke å ha Nostradamus i slekta for å se den komme nei....
 
Topp Bunn