Linn`s elskere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lunch

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Samme konklusjon her. SO gjør det mulig å dempe lyden av rommet rommet anlegget står i ganske så bra. Men det krever en del jobbing for å få det skikkelig bra. Og det er lett å gå seg bort i for store justeringer. Det er i hvert fall min erfaring. Merket også at jeg synes Konfig foreslår å dempe de problematiske frekvensene i overkant mye, og at jeg synes lyden ble "fetere" når jeg dro det litt ned igjen. Fantastisk programvareoppgradering, synes jeg. Gratis, og virker bakover helt til de første DS'ene.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Andre som har oppdatert til seneste software? Installert Devaar 4.53.124 beta i kveld på stuespilleren Majik DSM/2. Du verden for en forandring fra tidliger versjon. Klarere trommer, mer definert lydbilde, letter å plukke ut instrumenter og mer engasjerende.
    Supert. Har hatt DSM'en stående ett par måneder uten å oppdatere til senste beta-versjon for å unngå evnt bugs som kan oppstå med de tidlige versjonen (derav beta) - men det var klart verdt det.
     

    lunch

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Andre som har oppdatert til seneste software? Installert Devaar 4.53.124 beta i kveld på stuespilleren Majik DSM/2. Du verden for en forandring fra tidliger versjon. Klarere trommer, mer definert lydbilde, letter å plukke ut instrumenter og mer engasjerende.
    Supert. Har hatt DSM'en stående ett par måneder uten å oppdatere til senste beta-versjon for å unngå evnt bugs som kan oppstå med de tidlige versjonen (derav beta) - men det var klart verdt det.
    Hvilken versjon oppdaterte du fra?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å fjerne en "haug" med bokser å gå for en alt i ett løsning. Linns løsning med aktive høyttalere og DS med Exakt er en løsning som jeg synes virker fornuftig. Det er skrevet mye om DS spillerne til Linn her i tråden men lite om de aktive høyttalerne, noen som vil dele erfaringer med et aktivt Linn system?
     

    hegermann

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hei,
    Gikk over til et basic Exakt system i våres, med Akurate DSM, Majik Exaktbox I og Majik 109 høyttalere. Har noen år med hifi nevroser på baken, og er historisk sett rørmann med plasskrevende høyttalere. Hadde samme tanken om å forenkle oppsettet samt innebygd streaming og var innom Naim og Harbeth i et års tid. Det spilte på ingen måte dårlig, men etter å ha hørt Exaktteknologien over en periode var jeg ikke i tvil og byttet ved første anledning. Det er simpelthen betraktelig mindre forvrenging, og behovet for dyre kabler, strømrens eller tweaks er helt borte. Byttet ut Majik 109 med Akurate 212 nylig, og kunne ikke vært mere fornøyd :)
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Andre som har oppdatert til seneste software? Installert Devaar 4.53.124 beta i kveld på stuespilleren Majik DSM/2. Du verden for en forandring fra tidliger versjon. Klarere trommer, mer definert lydbilde, letter å plukke ut instrumenter og mer engasjerende.
    Supert. Har hatt DSM'en stående ett par måneder uten å oppdatere til senste beta-versjon for å unngå evnt bugs som kan oppstå med de tidlige versjonen (derav beta) - men det var klart verdt det.
    Hvilken versjon oppdaterte du fra?
    Husker dessverre ikke
     

    lunch

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gode nyheter for Exakt-folket. Katalyst er omsider tilgjengelig for Klimax Exakt inkl. oppgraderinger:

    Katalyst for Klimax Exaktbox and Klimax 350 Speakers

    Oppgraderte min DSM til Kayalyst-spec i fjor høst. Var verdt hver eneste krone, faktisk. Sjeldent fin oppgradering.

    Sikkert muligheter for en lytt hos Kontrapunkt snart.
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Hei alle Linn's elskere!

    Jeg har beundret Linn LP12 i flere år, og nå begynner det å bli på tide å gå til steget å kjøpe en.

    Har lest en del, og slik jeg forstår det, så er resten av sortimentet til Linn oppgraderbart til en viss grad likt som LP12.

    Kan man da si at man kan kjøpe et system feks Majik DSM og et par Akudorik passiv. Så vil dette være et godt kjøp for flere ti år fremover?

    Vil dere anbefale Linn LP12 Majik? Er det noe med den som ikke er bra?

    Hvordan er Akudorik passiv mot Majik 109?

    Jeg må såklart ta meg en tur til Kontrapunkt og få lyttet og gjort en egen menig, men har blitt litt ivrig og tenkte det var greit å høre litt på menigheten her:)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det var på tide! Nye Naim Uniti serien har jo ALT nå. Synd bare at Linn priset seg helt ut med siste prisøkning på sine streaming produkter m.m da. Ble plutselig veldig dyrt å gå active.

    Men takk for nyheten altså :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vurderer en Linn LP12 og i den forbindelse lurer jeg på om dere har en link til en side med de forskjellige Linn pick-uper? Selger sa navnet, men det glapp for meg :)
    IMG_0126-1.jpg

    IMG_0126-kopi.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Trenger litt info om C6100.

    Vurderer den til et aktivt oppsett.

    56 watt i 8 ohm er ikke akkurat et kraftverk. Dog, fravær av seriespole da man slipper passivt filter belaster forsterkeren mindre så man får en del gratis watt der.

    Nå er bassene i DIY dipol høyttalern på bildet en meget snill last. Det er to 16 ohms basser parallellkoblet til 8 ohm. Følsomheten er høy, induktansen lav og impedansen meget jevn. De trenger heller ikke/minimalt med EQ for å levere god bass på tross av at det er en dipol.

    Mitt spm er: holder c6100 stand mot nyere høykvalitets forsterkere mtp oppløsning og smooth gjengivelse? Og det aller viktigste, hvordan er basskontrollen. Tror dere med Linn erfaring at det kan bli «pusteproblemer»?


    Acoustic Elegance Dipole10 woofer for Open Baffle Applications


    90551275-EF8C-4300-AE39-22D70A915F9F.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott løsning med en slik forsterker! :)

    Jeg tenker i stedenfor se bare på det elektriske gjerne stille spørsmålet "hva er effektbehovet til OB basser?"

    Min erfaring er at OB bass krever lite effekt fra forsterker i forhold til lukket og spesielt bassrefleks.
    Bassrefleks så trykksetter en kasse i tillegg til at en skal drive porter. Da suger en mengder med strøm, og dermed effekt fra forsterker.
    I OB jobber driverne fritt og trykksetting er lufta rundt driver.
    Dette ser jeg som viktigste faktor her.

    Prøvde selv med 2x7w på mine OB med JBL 2226 for litt siden og det gikk greit det. Hadde det vert bassrefleks hadde det vert bare å glemme!
    100w minimum.
    Likevel blir PA forsterkeren (2x450w)jeg har brukt da den har mer skubb og skyv i bunn. 2x450w er dog overkill så det holder til oppgaven, mer at signaturen til forsterkeren passer bedre til bassområdet. Har pr dags dato ikke DSP til å kunne korrigere.

    Med 2x10" så har en litt mindre areal å skubbe med og det kreves nok litt effekt.
    Uten å hugge noen fasiter i stein tror jeg de 56 wattene er helt fint til oppgaven, fint med en DSP fremfor så en får tatt korrigeringene i bassområdet og evt oppbrytningene til fulltonen tenker jeg.

    Mvh
    oks
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Kjenner til dette oks ;)

    Kort fortalt så lurer jeg på om de 56 wattene er «stramme» nok?
    Alt er relativt og noen forsterkere har mere grep enn andre.
    Kjenner ikke Linn. Derav spørsmålet.

    Hvis man sammenliner Dynamic Precision og Electrocompaniet watt mot watt så har DP dobbelt så stramt grep på bassen. Det betyr ikke at den er bedre totalt sett men at det bare er sånn. Dempefaktor, slew rate, psu, antall tranistorer spiller inn.

    Dersom Linn er i den myke ligaen så er det en risiko for at Linn ikke passer diy dipolene til min kompis.

    Jeg etterspør altså praktisk erfaring med Linn.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig kan du dette! :D

    Desverre aldri hørt Linn, så da blir det en oppgave til de som har å fortelle om dette er en "tight" nok forsterker. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    BUMP



    Trenger litt info om C6100.

    Vurderer den til et aktivt oppsett.

    56 watt i 8 ohm er ikke akkurat et kraftverk. Dog, fravær av seriespole da man slipper passivt filter belaster forsterkeren mindre så man får en del gratis watt der.

    Nå er bassene i DIY dipol høyttalern på bildet en meget snill last. Det er to 16 ohms basser parallellkoblet til 8 ohm. Følsomheten er høy, induktansen lav og impedansen meget jevn. De trenger heller ikke/minimalt med EQ for å levere god bass på tross av at det er en dipol.

    Mitt spm er: holder c6100 stand mot nyere høykvalitets forsterkere mtp oppløsning og smooth gjengivelse? Og det aller viktigste, hvordan er basskontrollen. Tror dere med Linn erfaring at det kan bli «pusteproblemer»?


    Acoustic Elegance Dipole10 woofer for Open Baffle Applications


    Vis vedlegget 475838
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det nu med Linn LP12 og pickups?

    Er det sådan, alt andet lige, at Linns egne pickups giver den bedste lyd på en LP12? F.eks. koster Linns pickup Krystal 12.400 kr. i Danmark. Vil den lyde afgørende bedre end en anden pickup til samme pris og med data der gør, at den passer ligeså godt til Akito som Krystal formodes at gøre?

    Det er ikke afgørende hvilken pickup, det evt. kunne være. Mere interessant er at høre, om nogen har erfaringer med den eventuelle synergi, der kunne være forklaringen på, at Linns pickupper er at foretrække. På den ene side lyder det meget plausibelt, det med synergien, på den anden side er verden fuld af så mange forskellige pickups i alle prisklasser, at en håndfuld af dem burde passe til LP12.

    Eller hvad? :confused:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan er det nu med Linn LP12 og pickups?

    Er det sådan, alt andet lige, at Linns egne pickups giver den bedste lyd på en LP12?
    Nei, ikke nødvendigvis.

    Det eneste som egentlig spiller noen rolle er om pickupens compliance (stivhet i nålopphenget) står i forhold til tonearmens effektive masse.
    Samtidig er det en kjensgjerning at det er trangt (liten plass) i headshellet på Linn´s tonearmer, og det kan dermed by på utfordringer å få plass til PU-kablene om PU bygger for mye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Majik LP12 med Project tonearm. I armen sidder Audio Technica AT33PTG/II. Riaa’en er Linns Uphorik.

    Problemet er, at den kombination giver en del brum eller baggrundsstøj. Støjen lyder lidt i retning af kraftigt regnvejr, og det er helt tydeligt også når der spilles musik, og altså ikke bare mellem de enkelte numre. Det er på ingen måde muligt at abstrahere fra dette regnvejr.

    Skyldes baggrundsstøjen det lave output fra AT33? Output er 0.3mV. Er løsningen en anden riaa, som er bedre til at undertrykke støj? Og så fald hvilken?

    Ærgerligt siden AT33 lyder så godt, som den i mine øren gør.

    Det er forhandleren, der har monteret AT33, så det burde være gjort helt efter bogen.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    ptb. Må jeg spørge, hvilken pickup, du har siddende i din LP12? :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du prøvd å flytte på RIAA, tonearmskabler osv for å høre om støyen endrer karakter?
    Likeledes å prøve å jorde kablen mot et annet punkt/annen komponent?

    Har Cadenza Black på min LP12 m/Ekos arm.

    Forøvrig så er det en egen LP12 tråd her på HFS:)
     
    Sist redigert:

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke prøvet at flytte rundt på apparaterne. Det skal jeg gøre.

    Hvad vil det sige at jorde kablet mod et andet punkt eller komponent? Er det stelkablet (det tynde kabel med det lille 'gaffelstik' for enden) fra LP12, som skal fæstes et andet sted end på Uphorik? Og i så fald hvor? Den som ikke spørger dumt, får heller ingen gode svar!

    Jeg ved ikke om LP12 har en egen tråd. Det burden den.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Source First er jo ett velkjent slagord. Dvs, kilden viktigere enn pre-amp, som igjen er viktigere effektforsterker som igjen er viktigere enn høytalere - som i grunn er det minst viktige.
    (Bruker stort sett LP12 i seneste top-utførelse som kilde men observasjoner her er uavhengig av om det er den eller streaming)
    Byttet nettopp (midlertidig) fra Akurate Exakt DSM + Majik Exaktboks I inn på Majik Isobarik. (har hatt de høytalerene tidligere med A2200 i aktiv bass og A4200 passivt på resten og det var mye bedre med Exakt.)
    Stueanlegget har bestått av en (også LP12 )Majik DSM/3 (effektmodulen slått av) + Majik 6100 (med aktive kort) inn på Majik 109 høytalere.

    Kom over en anleding til kjøp av passive Linn Akubarik høytalere og rask områkkering (solgte Majik Isobarikene - gikk fort så kanskje litt for billig):
    Majik DSM/3 + M6100 inn på Akubariken i 3-amping. Eh, joa. Dette var ikke så bra. Det spilte mye bedre med tidligere hovedanlegg: Mye mer attakk, bitt, tempo, detaljer og åpenhet = trampefot. Det er ikke noe problem å drive Akubarikene til høyt volum med meget bra trykk i bunn men all finesse er borte. Leste jo om det i generelle ordelag at Majik DSM som pre-amp ikke er bra nok på Akubarik men at det skulle være så tydelig var en liten overraskelse da det spilte meget bra i hovedanlegget.
    Hurtig anskaffelse av 4 kanaler effektforsterker er derfor på programmet (har også en Akurate Exkaktboks som skal oppgraderes med Katalyst).
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Da blir jeg også snart en venn av Linn! Bestilte meg en Linn LP12 Majik i black ash!
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med LP12!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    labbetuss

    Medlem
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Linn Akurate DS0 og tilkobling til hjemmenettverk

    Hei!
    Jeg har anskaffet meg en brukt Linn Akurate DS0 for å etter hvert fase ut CD-spilleren. Tanken er å bruke Tidal-abonnementet som kilde. Problemet mitt er at kontrollprogrammet, Linn Kazoo, ikke "ser" spilleren, men blir stående å spinne med teksten "waiting for rooms". Derimot finner den musikkfiler på PC-en og Linn Kazoo server.

    Mitt hjemmenettverk består av en brokoblet Altibox hjemmesentral fra Zyxel og en Jensen ruter. Jeg har prøvd å koble Akurate'n både med ruter og sentral uten resultat. Kazoo er også testet ut både på mobil og PC med Win10.

    Kan noen hjelpe meg med neste skritt i feilsøkinga? Er det for eksempel hjemmesentralen eller ruteren jeg skal koble med Akurate'n?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei
    Noen her inne som har erfaring med Linn akurate dsm streamer ?



    Mvh: Espen L
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Takk! låter helt fantastisk! Trodde ikke interessen for vinyl, skulle få et så stor boost som det nå har fått.
    Hentet den på fredag, lurer allerede på om jeg skal oppgradere til Lingo 4:)
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Har Akurate Exakt DSM og før det Akurate DSM. Funker veldig bra :)
    LP12 (av ny utgave) likevel mer engasjerende. Lingo 4 er nok en god plan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Hei. Har Akurate Exakt DSM og før det Akurate DSM. Funker veldig bra :)
    LP12 (av ny utgave) likevel mer engasjerende. Lingo 4 er nok en god plan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Lingo 4 og Trampoline er bestilt:) Jeg har et par Dali Concept 1 høyttallere og en Denon integrert forsterker som begynner å gå på det 10ende året, det låte faktisk bedre nå med en LP12 Majik, enn det gjorde med den gamle Denon platespilleren:)
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Har noen her på forumet kjennskap til Linn Krystal? Er andre alternativer til samme pris bedre på LP 12 med Aro?
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Hvordan er folks erfaring med Roon? Jeg har til min skuffelse oppdaget at Roon har betraktelig dårligere lyd både med Tidal og rippede cder enn Kazoo og Kazoo server. Ganske irriterende når jeg har et livstidsabbonement på Roon som ble tegnet før jeg fikk Akurate DSM tidligere i dag. Roon har fungert perfekt på Devialet, så dette var skikkelig nedtur! Brukergrensesnittet på Kazoo kan ikke måle seg med Roon... Er det noen av dere Linnfolk som bruker Roon og har gode erfaringer? Er det kanskje noen innstillinger å gjøre?

    -Åsmund
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Akurate DSM er så langt jeg kan se ikke Roon ready. Hvordan bruker du Roon på denne (hvordan er den koblet opp)?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen grunn til at Roon skal ha annen kvalitet enn andre streaming/avspillingsmetoder i en enhet. Da må de ha gjort noe mindre heldig på implementasjonen. Roon leverer bitperfect; samt klokken styres av endpoint.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg synes det er veldig rart! Så i Roonforumet at flere hadde opplevd det samme.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har skrevet til Linn og på forumet til Roon. Får se hva responsen blir.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har skrevet til Linn og på forumet til Roon. Får se hva responsen blir.
    Det er vel eneste måten å få løst problemet på. Prøvde Auralic Vega G2 (som både har støtte for streaming fra diverse systemer; nettverks-avspilling); samt Roon. Ingen forskjell mellom dem når jeg testet. Auralic Vega G2 er en fantastisk DAC, _men_ den er sigmadelta-basert. Jeg må ha multibit, eneste som fungerer for meg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn