Linn`s elskere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Linn arrangerer sitt første webinar i kveld om utfasing av alle analoge forforsterkere.
    Webinar må vel kunne sies å være en moderne måte å kommunisere med kundene på. Som lærer er det også gøy å se at slike ting kan brukes til andre ting enn undervisning.

    Får bare håpe Linn ikke faser ut LP12 også. Jeg har i årevis drømt om å eie en LP12 en gang, så får håpe de fortsetter å produsere den.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Du bør vel ikke være bekymret for LP12'en. Husker jeg kjøpte min første for studiepengene i 1989 og hvorpå en selger i annen hifi-sjappe her hjemme sa at det var utdatert og man kunne kjøpe xxx i stedet som var myyyye bedre - evel jeg hørte ikke det og LP12'en har blitt utviklet videre til fordel for brukere som ønsker å optimalisere videre.

    Monterte Kandid for ca 30 timer siden - meget lovende i kombo med Linto, Akurate DSM A 220 og Majik Isobarik. Aktivt neste
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det går sjeldent mange ukene mellom hver gang man får en god nyhet, som eier av en Linn DS, digital streamer.

    I dag har min foretrukne programvare Linn Kazoo endelig kommet på iPhone, samtidig som appen har fått en grundig oppgradering av det grafiske brukergrenseskrittet.

    Det gjenstår å se hvor godt jeg liker forandringene, men jeg liker VELDIG godt å få kazoo på telefonen min også.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Det var en veldig god nyhet. Og jaggu på tide også... :rolleyes:

    Har lastet den ned, men får ikke prøvd den siden jeg tok en tur på hytta i kveld. Kanskje på tide med en Sneaky DS på hytta... :cool:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Har sendt min Linn AV-5150 til service, men teknikeren trenger service manualen til denne. Noen som kan hjelpe? (Har postet samme på Linn Forums)

    Jorwed
     

    journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Hei,
    lurer litt på å ta steget inn i Linn verdenen :) Tenkte da primært på et effektrinn som Klimax Twin (brukt). Har tidligere lyttet til disse nye klasse D forsterkerene uten at det gav meg den store opplevelsen, og er usikker på om Linn sin switch-mode låter likt?

    Noen som har noen erfaringer med denne forsterkeren? Og låter den litt 'tynt'?
     

    lunch

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt Twin tidligere med et par 212 stativhøyttalere fra Linn. Låt ikke tynt. Tvert i mot så var det en svært fin forsterker. Kjapp, masse detaljer, god bass etc.

    Vet ikke om "lyden" av Linns Dynamik PS er mye å bekymre seg over. Den støyer svært lite. Klimax Chakra Twin er Linns nest beste forsterker. Det er imidlertid viktig å matche den mot høyttalerne. Det finnes gode og dårlige kombnasjoner. Hva slags høyttalere skal den drive?
     

    journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Har hatt Twin tidligere med et par 212 stativhøyttalere fra Linn. Låt ikke tynt. Tvert i mot så var det en svært fin forsterker. Kjapp, masse detaljer, god bass etc.

    Vet ikke om "lyden" av Linns Dynamik PS er mye å bekymre seg over. Den støyer svært lite. Klimax Chakra Twin er Linns nest beste forsterker. Det er imidlertid viktig å matche den mot høyttalerne. Det finnes gode og dårlige kombnasjoner. Hva slags høyttalere skal den drive?
    Den er tenkt å drive et par Audiovector S3 Signatur som er en hurtig, dynamisk litt 'leken' høytaler. Tror du det kan være en ok match?
     

    lunch

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner ikke akkurat den høyttaleren, dessverre, så jeg er egentlig ikke kvalifisert for å mene noe om det. Jeg googlet den litt kjapt og ser at den er lettdreven. Ikke noe som tyder på problemer der. Lyd&Bilde mener den kan være litt "pågående" i diskanten. Det er ikke noe Twin'en vil forverre, men heller ikke dempe noe særlig. Om du like lyden av audiovectorene, så tror jeg Twin er bra. Men kanskje litt overkill? Har du mulighet til å få høre kombinasjonen først så er jo det det beste. På mine egne oppgraderingsrunder er erfaringen alltid at en bedre forsterker er.... bedre :)
     

    journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Takk for hjelpen, får gå litt i tenkeboksen, så får jeg se hva det blir til...
    Uansett, er veldig enig i din siste setning ;D
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Har ett par Linn Ninka ht. Den er i dag satt opp til bi-wiring. (Se bilde).
    Stemmer det at det er mulig å snu bakpanelet og bruke single-wire? Ser sånn ut i bruksanvisningen. Ser ut til at det "bare" er å snu bakplaten.
    Jeg oppfatter ingen av terminalene som "snubare" :)
    Innspill?
    Bildet er hentet fra internett og viser "Single-wire"
    LINN-NINKA-demo-speakers-5.jpg
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt riktig - bare til å snu disse platene. Det er vel to utenpå hverandre, så vidt jeg husker? Platene virker som Patchboard.

    Det er flere mulige varianter her:
    - Single Wiring
    - Bi wiring, passiv / Bi-amping passiv
    - Biamping, aktiv / triamping, aktiv.

    Du kan lese mer om det her:
    http://docs.linn.co.uk/wiki/images/d/d3/Ninka_Owners_Manual.pdf

    Ikke minst på side 11.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Har testet Kazoo litt på mobilen men synes fortsatt Bubble DS er mye kjappere og enklere å bruke. Liker grensesnittet bedre også. Finnes dessverre kun til Android. Er på tide at Linn greier å få uten brukbar app.
    Jeg har dessverre ikke fått testet Bubble DS - har ikke Android (uten at jeg plager kona...)

    Men jeg er egentlig veldig fornøyd med Kazoo på iPhone. Har en 6 Plus, og det hjelper o forhold til størrelsen.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Hva er å foretrekke av Kazoo og Kinsky for å styre Akurate DS ?
    Evt. en annen app.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei Karl_Erik og takk for svar.
    Jeg fant informasjonen i bruksanvisningen, men hvordan løsner jeg platen? Mulig det sitter dønn fast, men jeg vet ikke hvilke jeg skal prøve å løsne :)

    Jorwed
    Det er helt riktig - bare til å snu disse platene. Det er vel to utenpå hverandre, så vidt jeg husker? Platene virker som Patchboard.

    Det er flere mulige varianter her:
    - Single Wiring
    - Bi wiring, passiv / Bi-amping passiv
    - Biamping, aktiv / triamping, aktiv.

    Du kan lese mer om det her:
    http://docs.linn.co.uk/wiki/images/d/d3/Ninka_Owners_Manual.pdf

    Ikke minst på side 11.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Du må skru av alle terminalringene. Det følger med en spesialnøkkel med høyttalerne.
    Eller har du gjort det, og disse platene sitter fastgrodd likevel?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Nei, har ikke skrudd av noen av dem. Har dessverre ikke egnet spesialnøkkel.....
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Nei, har ikke skrudd av noen av dem. Har dessverre ikke egnet spesialnøkkel.....
    Ok. Du ser at det er et par hakk i terminalringene (på bildet lenger oppe)? De sporene er til spesialnøkkelen. Så hvis du finner en annen tang eller noe som kan få tak der, er du i gang. Disse ringene må skrus av for å få snudd og byttet platene.

    I verste fall kan du kontakte Kontrapunkt eller Linn, og høre om du kan få kjøpt en nøkkel.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Hva er å foretrekke av Kazoo og Kinsky for å styre Akurate DS ?


    Evt. en annen app.
    Spør du meg så er det uten tvil BubbleDS. Kinsky er vel ikke oppdatert på evigheter og Kazoo er litt bob bob men er nå litt raskere og mer stabil enn Kinsky.

    Har testet Kazoo litt på mobilen men synes fortsatt Bubble DS er mye kjappere og enklere å bruke. Liker grensesnittet bedre også. Finnes dessverre kun til Android. Er på tide at Linn greier å få ut en brukbar app.
    Jeg har dessverre ikke fått testet Bubble DS - har ikke Android (uten at jeg plager kona...)

    Men jeg er egentlig veldig fornøyd med Kazoo på iPhone. Har en 6 Plus, og det hjelper o forhold til størrelsen.
    Savner en "Now playing" fane eller vindu med stort cover og mulighet til å pause pluss hoppe fram og tilbake mellom spor. Er det på Windows utgaven. Har jeg oversett noe?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Tror du har oversett det, ja. Du får frem "Now playing" ved å trykke nederst på skjermbildet. Der har du også forrige og neste spor, sammen med play /pause.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Tror du har oversett det, ja. Du får frem "Now playing" ved å trykke nederst på skjermbildet. Der har du også forrige og neste spor, sammen med play /pause.
    Så det nå. Ble litt bedre av det ja men er fortsatt ikke like stabil som BubbleDS. Er det ei stund siden spillelista ble ferdig står det waiting for main room slik at du må starte forfra. Savner også noen innstillinger som BubbleDS har.

    Fikk en mail om at Kontrapunkt øker Linn prisene med 23 % fra 1/5. Hørtes drøyt ut. :eek:
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Det derre er en knakende god høyttaler.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja takk KE, jeg er skikkelig fornøyd med denne :)
    Var vanskelig å rive seg løs til løpeturen i dag..
    Jeg har nå dyttet høyttalerene nesten helt inntil veggen, kun 4-5cm gjenstår. Og det farget ikke lyden negativt. Høres like åpen og luftig ut, bare med litt mer snert i anslagene. Ikke noe booom eller noe. Nice!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    OK...Etter noen dager med LP12 i hus må jeg bare melde meg i denne tråden, som "Linn's elsker" (ha, som om ikke jeg viste det fra før, liksom).

    Spilleren er en Linn Sondek LP 12 fra 1980 med ITTOK LVII arm og (overraskende for meg) Pickering XV15/625 pick up. Spilleren er helt original med unntak av filtmatten som er byttet ut med en gummimatte (antistatic...et eller annet), og dette oppsettet spiller helt forrykende bra, men jeg vet at det er mye å hente ved å oppgradere!?

    Mitt spørsmål til dere som har holdt på med disse spillerne en stund (jeg har ikke gjort det siden en gang på slutten av '80 - begynnelsen av '90 tallet da jeg fikk låne en av en kamerat for en periode) er da som følger; Hva skal/bør man oppgradere og i hvilke rekkefølge? Bør jeg skaffe meg et stativ for å lette justeringa av spilleren osv.?

    Slenger med et bilde av spilleren

    WP_20160405_18_49_30_Pro.jpg
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei lovers!

    Med Linn høyttalere på plass er det veldig fristende med en én boks løsning, da Majik DSM med høyttalertilpassing m.m.

    Bruker i dag en UnitiQute som streamer til Nuprime IDA-16. Veldig fornøyd med dette, men har siklet på DSM før og nå går snart prisene opp så.. muligheten til å gå aktivt senere frister også.
    Dessuten heter den dårligere halvpart(øøhhh) her i huset Linn, så lett produkt å selge inn ;)

    Men til saken: Er Majik DSM kraftig nok? Testet litt nå med kun Unitiqute på 109, og det blir jo ikke sammme schwung som med IDA-16 akkuratt..

    Øs av deres erfaringer! PS! Kun Majik DSM som er "innenfor" prismessig.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei lovers!

    Med Linn høyttalere på plass er det veldig fristende med en én boks løsning, da Majik DSM med høyttalertilpassing m.m.

    Bruker i dag en UnitiQute som streamer til Nuprime IDA-16. Veldig fornøyd med dette, men har siklet på DSM før og nå går snart prisene opp så.. muligheten til å gå aktivt senere frister også.
    Dessuten heter den dårligere halvpart(øøhhh) her i huset Linn, så lett produkt å selge inn ;)

    Men til saken: Er Majik DSM kraftig nok? Testet litt nå med kun Unitiqute på 109, og det blir jo ikke sammme schwung som med IDA-16 akkuratt..

    Øs av deres erfaringer! PS! Kun Majik DSM som er "innenfor" prismessig.
    Hei, hadde også en DSM (første generasjon uten HDMI , dvs samme som DSI) på M109. God fornøyd med den og bedre halvdel var også god fornøyd pga lyd og også brukervennlighet.
    Utt fra en del lesing på Linn forum så var det noen som var veldig klare på at det var en stor oppgradering til DSM/2. Fikk samme innspill fra Kontrapunkt men rakk ikke å svinge innom for lytting så jeg tok sjangsen og solgte DSM/I en (gikk veldig fort). Plukket med meg en ny DSM/2 i går og koblet den opp.

    Virkelig stor forskjell! Større forskjell enn å bruke min forrige og en Akurate 2200 som effektforsterker. Alle kilder blir bedre, men spesielt streaming bedres. Det som jeg merket størst med en gang var at høytalerene gikk lengre ned i bassen, deretter at det er flere detaljer på absolutt alt.
    Med Space optiamlisering er det også større forskjell enn med min forrige, kanskje pga at den får dypere basstoner ut av høyttalerene?

    Dessverre er ikke Linn best på markedsføring siden produktet heter det samme som før uten info på hjemmesiden at i forbindelse med at Exakt linkene kom bak så ble det byttet større deler i elektronikken. DSM omtales av og til som DSM/2 - og den er myyye bedre enn de tidligere.

    Mine 109 står i en stue på ca 40 kvadrat - med min forrige DSM/I spilte det høyt nok, engasjerende og livlig men manglet punsj. Nå er også det på plass :)

    Dvs, kan bare anbefale deg å deg å slå til å kjøpe før den spretter om relativt mye i pris.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei lovers!

    Med Linn høyttalere på plass er det veldig fristende med en én boks løsning, da Majik DSM med høyttalertilpassing m.m.

    Bruker i dag en UnitiQute som streamer til Nuprime IDA-16. Veldig fornøyd med dette, men har siklet på DSM før og nå går snart prisene opp så.. muligheten til å gå aktivt senere frister også.
    Dessuten heter den dårligere halvpart(øøhhh) her i huset Linn, så lett produkt å selge inn ;)

    Men til saken: Er Majik DSM kraftig nok? Testet litt nå med kun Unitiqute på 109, og det blir jo ikke sammme schwung som med IDA-16 akkuratt..

    Øs av deres erfaringer! PS! Kun Majik DSM som er "innenfor" prismessig.
    Hei, hadde også en DSM (første generasjon uten HDMI , dvs samme som DSI) på M109. God fornøyd med den og bedre halvdel var også god fornøyd pga lyd og også brukervennlighet.
    Utt fra en del lesing på Linn forum så var det noen som var veldig klare på at det var en stor oppgradering til DSM/2. Fikk samme innspill fra Kontrapunkt men rakk ikke å svinge innom for lytting så jeg tok sjangsen og solgte DSM/I en (gikk veldig fort). Plukket med meg en ny DSM/2 i går og koblet den opp.

    Virkelig stor forskjell! Større forskjell enn å bruke min forrige og en Akurate 2200 som effektforsterker. Alle kilder blir bedre, men spesielt streaming bedres. Det som jeg merket størst med en gang var at høytalerene gikk lengre ned i bassen, deretter at det er flere detaljer på absolutt alt.
    Med Space optiamlisering er det også større forskjell enn med min forrige, kanskje pga at den får dypere basstoner ut av høyttalerene?

    Dessverre er ikke Linn best på markedsføring siden produktet heter det samme som før uten info på hjemmesiden at i forbindelse med at Exakt linkene kom bak så ble det byttet større deler i elektronikken. DSM omtales av og til som DSM/2 - og den er myyye bedre enn de tidligere.

    Mine 109 står i en stue på ca 40 kvadrat - med min forrige DSM/I spilte det høyt nok, engasjerende og livlig men manglet punsj. Nå er også det på plass :)

    Dvs, kan bare anbefale deg å deg å slå til å kjøpe før den spretter om relativt mye i pris.
    Takk for innspill :)

    Da var det du som nylig solgte en DSM ja, og jeg lurte faktisk på dette med oppgradering til en nyere modell som du skrev.
    Var ikke klar over at det var kommet en "betegnelse V2" av denne. Hvordan vet man at man faktisk får en V.2? Er det Space Opt.du ser det på?
    Sitter litt langt inne å selge både Qute og Nuprime, men frister veldig med Space Optimalizing, en boks og ikke minst rent Linn oppsett. Går opp fra 28k til 37k. Betydelig sum det..
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var min.
    DSI, ble vist introdusert i 2009 (som en kombinasjon av Majik I og Majik DS).
    DSM ble introdusert i november 2011 (min var fra våren 2012) og var i grunn lik DSI

    DSM/1 med HDMI innganger (og sort senter i front) April 2012
    DSM/2 ble introdusert i april 2015. (man ser det på baksiden at det er Exakt utganger)
    Majik DSM Variants - LinnDocs

    Jeg hadde i grunn tenkt på å kjøpe en brukt M4100 for å kjøre aktivt med min DSM(I) med gikk for dette, i grunn for at det er et helt omarbeidet produkt. Både pre-amp som forsterkerdelen.
    Linn har jo vært supergunstig i Norge pga pundkursen (dvs det var jo nesten 20.30% billigere enn england og tyskland) så justering til at det ble noenlunde likt (kr går jo jo-jo) forklarer økningen. Du har noen få dager til på deg :). Hvis du er i Nærheten av Ski kan du høre på min.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    OK...Etter noen dager med LP12 i hus må jeg bare melde meg i denne tråden, som "Linn's elsker" (ha, som om ikke jeg viste det fra før, liksom).

    Spilleren er en Linn Sondek LP 12 fra 1980 med ITTOK LVII arm og (overraskende for meg) Pickering XV15/625 pick up. Spilleren er helt original med unntak av filtmatten som er byttet ut med en gummimatte (antistatic...et eller annet), og dette oppsettet spiller helt forrykende bra, men jeg vet at det er mye å hente ved å oppgradere!?

    Mitt spørsmål til dere som har holdt på med disse spillerne en stund (jeg har ikke gjort det siden en gang på slutten av '80 - begynnelsen av '90 tallet da jeg fikk låne en av en kamerat for en periode) er da som følger; Hva skal/bør man oppgradere og i hvilke rekkefølge? Bør jeg skaffe meg et stativ for å lette justeringa av spilleren osv.?

    Slenger med et bilde av spilleren

    Vis vedlegget 376764
    Gratulerer med flott spiller!

    Anbefaling for oppgradering:
    Ser på bryteren at du har en original strømforsyning fra det året spilleren ble produsert. Linn har i etterkant kommet med flere strømforsyninger som blir bedre med hver generasjon. De som finnes nye fra Linn er i dag Majik, Lingo3 og Radikal. Majik ville jeg ikke tenkt på, det er en veldig enkel PSU som de har laget rimelig for å holde prisen nede på innstegsmodellen Majik LP12. Lingo3 og Radikal er begge veldig gode, men dyre.
    For å holde prisen nede og hvis det skal være nytt ville jeg sett på Hercules som er en 3.parts PSU. Ligner mye på den gamle Valhalla fra Linn, men har også 45rpm.
    Ellers kan du prøve å få tak i en brukt Naim Armageddon eller en brukt Lingo2.
    PU'en din er hønngammal og ville nok sett etter en avløser der. Den er vel heller ikke optimal til en Ittok vil jeg tro. Gunnar Brekke har sikkert gode forslag her. Selv bruker jeg Benz LP på min Ekos SE arm og er veldig fornøyd med den kombinasjonen.
    Jeg har prøvd noen matter på min LP12, men kommer alltid tilbake til Linn's filtmatter. Synes de låter best.

    Ellers er en jig veldig greit å ha hvis du vil fikse spilleren selv. Jeg har brukt min jig i over 20 år og kunne ikke klart meg uten.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Ja takk KE, jeg er skikkelig fornøyd med denne :)
    Var vanskelig å rive seg løs til løpeturen i dag..
    Jeg har nå dyttet høyttalerene nesten helt inntil veggen, kun 4-5cm gjenstår. Og det farget ikke lyden negativt. Høres like åpen og luftig ut, bare med litt mer snert i anslagene. Ikke noe booom eller noe. Nice!
    Hei! Skikkelige gode høyttalere det der. Hadde de sammen med DS-I for noen år siden. Det spilte alltid bra! Solgte det videre til en kompis, så jeg får muligheten til å høre på det igjen av og til.
    Jeg tror du har en del å gå på når det kommer til stativer. Hadde de samme du har før jeg bytta til de originale stativene, og det gjorde virkelig noe med fundamentet og definisjonen i bassen. En forholdsvis billig oppgradering også :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja takk KE, jeg er skikkelig fornøyd med denne :)
    Var vanskelig å rive seg løs til løpeturen i dag..
    Jeg har nå dyttet høyttalerene nesten helt inntil veggen, kun 4-5cm gjenstår. Og det farget ikke lyden negativt. Høres like åpen og luftig ut, bare med litt mer snert i anslagene. Ikke noe booom eller noe. Nice!
    Hei! Skikkelige gode høyttalere det der. Hadde de sammen med DS-I for noen år siden. Det spilte alltid bra! Solgte det videre til en kompis, så jeg får muligheten til å høre på det igjen av og til.
    Jeg tror du har en del å gå på når det kommer til stativer. Hadde de samme du har før jeg bytta til de originale stativene, og det gjorde virkelig noe med fundamentet og definisjonen i bassen. En forholdsvis billig oppgradering også :)
    Heisann!

    Takk for tips om stativer. Ikke tenkt på at det finnes originalstativer til Majik 109(?)
    De jeg bruker nå er kun midlertidig. Ikke helt pene heller.. Men, jeg fylte de ihvertfall helt fulle med sand, og det hjalp godt på fundamentet.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Lastet ned nye software for Exaktboks I i går. Du verden for en oppgradering! Som å gå fra en rimelig komponent til en mye dyrere og bedre komponent men dette var gratis!
    Større lydbilde, bedre definisjon, større oppløsning, rasker, mer punsh og definert dypbass, mere morro. Supert!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    De siste dagene har jeg lekt meg litt med Linn`s Space Optimisation system, som ble introdusert i min Akurate DS nettverksspiller i fjor en gang.

    Det fungerer slik at man legger inn høyden, lengden og bredden på lytterommet. Legger inn dører og vinduer, og hva slags materialer vegger, gulv, og tak er bygget av.

    Så plotter man inn høyttalernes posisjon, samt lyttepossisjonen, og oppgir hva slags høyttaler du har.

    image: http://www.hifisentralen.no/forumet...askin-skjermbilde-2016-06-13-kl.-21.41.13.jpg


    Så regner programvaren ut hvilke utfordrende moder du har i rommet ditt, og justerer frekvensresponsen til systemet, for å dempe problemene med disse modene.

    image: http://www.hifisentralen.no/forumet...askin-skjermbilde-2016-06-13-kl.-21.32.22.jpg


    Som du ser i grafen over, har systemet oppdaget tre moder i mitt lytterom, og justert frekvensgangen deretter. Den laveste, og største moden er på ca 33 hz. Ellers har jeg forsterket frekvensområdet mellom 200 hz og 10 hz med +3dB for å kompensere en litt anemisk bass. Her kommer jeg nok til å justere ennå litt mer ned, etterhvert. Men det hjelper definitivt, uten alt for store problemer.

    I den andre enden er frekvensområdet mellom 10.000 hz og 100.000hz justert ned 2dB, for å dempe diskanten som udempet er litt hard, på grunn av et rom med mange nakne flater.

    Mine Magnepan 1.7 har mulighet for å gjøre en tilsvarende demping med motstander mellom to terminaler på baksiden av høyttalerene. Men jeg syns denne digitale dempingen fungerer vel så bra.

    Konklusjonen er at Linns Space Optimisation faktisk fungerer slik reklamen påstår. Hjemme hos meg blir iallfall lydbildet mer naturlig, og uanstrengt når funksjonen er skrudd på.

    Det hadde vært interessant å høre fra noen av dere som har et system som har Linn-høyttalere og -forsterkere, som er Space Optimisation-klare, slik at man kan utnytte fordelene ennå bedre. Hvordan fungerer det?

     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei, det fungerer strålende. Det er flere valgmuligheter i Space+ som kommer med Exact. Også på stueanlegget strammes lydbildet og detaljer opp slik at det er letter å høre gangen i musikken. Gratis er jo denne funksjonen som ble lagt til etter de de første produktene kom er jo en bonus :)
    Fungerer også bra med vinyl (som innebærer en midlertidig digitalisering av kilden i prosessen)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn