Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kjøpte meg en gammel LP-12 som jeg har pusset litt på.
    Har nå brukt brukt denne en stund, og har liksom blitt litt glad i den. Trodde den skulle være en slags adspredelse på vegen til en dyrere og mer fancy spiller. Nå er det blitt slik at jeg kanskje stopper med denne, kanskje for lang tid, og gjør det beste ut av den. Synes den spiller helt ok. Det er en gammel spiller fra ca 1985 tror jeg. Den er oppgradert med ny motor og Lingo for ca tre år siden. Vet at fjærene er skiftet for mange år siden, men lurer på om disse var brukte, men nyere enn de originale fjærene.
    Har satt på en Origin Live silver tonearm med en Kontrapunkt C PU.
    Har også kjøpt ny filtmatte og reim fra Kontrapunkt.
    Hvis jeg skal oppgradere den litt er da cirkus det viktigste? Er denne gamle spilleren verd de 5000 det koster?
    Ser at nytt kabinett koster 2800 kroner, har dette noen lydmessig gevinst?
    Ellers så irriterer det at filtmatta ofte følger med plata, er det noe tips her?
    Er godt fornøyd med lyden, men føler enda ikke at jeg helt har fått til den helt korrekte bounchinga(skrives det slik?) som VidarP snakker om.

    Et lite bilde hører vel med:
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, Hagto! Nydelig spiller og en veldig fin arm. Hvaslags pickup bruker du? Jeg er ingen Linn-mann, det er for mange år siden det sto en LP12 på husalteret til at jeg kan si noe vettugt om oppgraderinger, men ettersom du allerede har et produkt fra Origin Live, kan jeg jo nevne at de har en motoroppgradering til LP12 som har fått meget god omtale. Filtmatteproblematikken løser du ved å bruke enten Ringmat eller Funk Achromat. Da vil jeg også tro du får en lydmessig oppgradering.

    Det tar nok ikke lang til før Vidar P ser tråden din og velvillig øser av sin betydelige LP12-erfaring! Jeg gir ham etpar timer, maks. ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Imens kan jeg si at det var en uvanlig lekker oppstilling. En fryd for øyet.
    Du er flink med kameraet, Hagto!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk skal dere ha :)
    Har en Ringmat liggende, men er ikke helt overbevist om at jeg likte denne noe bedre.
    Får vel forsøke en slik Funk matte. Trond hos Maxwell(som er innom og lytter av og til)anbefalte en slik, og sa at jeg kunne bestille en slik hos Elusive. Han fikk inn ti stk av gangen, og hadde lange ventelister.
    Bruker en Ortofon Kontrapunkt c.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    kjøp deg Cirkus i trygg forvissing om at det er en solid oppgradering. Dersom systemet ditt evner å skille tydelig mellom matter, vil du bli overrasket over hvor mye bedre din LP12 låter med Cirkus. Det er et helt annet nivå oppgradering enn en enkel matte :)

    Cirkus vil også holde verdien i stor grad ved evt videresalg.

    Sleng med noen nye fjærer også (om de ikke følger med i Cirkus da, husker ikke) slik at du får til den avgjørende bounce'en. Det er alfa og omega for ytelsen.
    Til sist så holder du LP12 laangt unna høymasse uavkoblede underlag; det låter for jæ... med LP12, som med de fleste platespillere.

    Ny plinth er en marginal forbedring pga bedre hjørneavstiving i de nyere, men ikke en 3k oppgradering. Plint bytter man for estetiske årsaker, ikke for de lydmessige.

    Mvh Vidar P
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe.. Det tok en snau time, og der var`n! ;D

    En strålende helg til deg, Vidar!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vidar P skrev:
    Hei,
    kjøp deg Cirkus i trygg forvissing om at det er en solid oppgradering. Dersom systemet ditt evner å skille tydelig mellom matter, vil du bli overrasket over hvor mye bedre din LP12 låter med Cirkus. Det er et helt annet nivå oppgradering enn en enkel matte :)

    Cirkus vil også holde verdien i stor grad ved evt videresalg.

    Sleng med noen nye fjærer også (om de ikke følger med i Cirkus da, husker ikke, slik at du får til den avgjørende bounce'en. Det er alfa og omega for ytelsen.
    Til sist så holder du LP12 laangt unna høymasse uavkoblede underlag; det låter for jæ... med LP12, som med de fleste platespillere.

    Mvh Vidar P
    Takk skal du ha for fint svar. På Kontrapunkt sa de at de monterte Cirkusoppgraderingen, og justerte opp spilleren som en del av prisen. Da vil nok dette bli gjort om ikke altfor lang tid.
    Har du noen formening om nytt chassis, eller bør jeg ha den original?

    OK. Ser at du la til ang. plint, thanks!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Funk Achromat platematte kan jeg absolutt anbefale. Bruker denne med fryd. Opplevede forsåvidt aldri noen fasthengingsproblem med filten, muligens et problem som kommer av statisk elektrisitet grunnet tørr luft? Planter er bra rundt et stereoanlegg.

    Bytta selv netopp til Cirkus. Første bud er å justere opphenget, om ikke dette er riktig justert så vil du ikke oppleve særlig effekt av Cirkus heller tror jeg. Lær deg å justere opphenget, jeg lyver om jeg sier dette ikke er vanskelig - spesielt i begynnelsen.

    Nå, et lite kurs i justering av oppheng av Linn Sondek LP12, slik JEG gjør det.

    LP12 har tre fjærer. Disse skal være sorte og er de ikke det er de den gamle typen som vi ikke vil benytte. Hver enkelt fjærkomponent består av (fra øvers til nederst) en gummiforing - selve fjæren - en mindre gummiforing - en washer (eh.. altså en skive med hull i) og en mutter. Hele sulamitten skal trees på en gjengete bolt - som det er til sammen tre av. Fjæren er så snurrig konstruert at den har en "sterk" og en "svak" side. Ved å snurre, skru eller vende de tre metallfjærene i opphenget i forhold til hverandre vil man oppleve store forandringer i hvordan bounsingen blir. Tapp lett med fingeren i området mellom spindlen og tonearmsbasen. Opphenget skal da bounce opp og ned med aller helst ingen sideveis bevegelse. OPP og NED - alt annet er av det onde.

    Når du justerer fjæringen vil du trenge en venn. Her er han:



    Gummi mot metall gir mye friksjon, dæsj skikkelig godt med talkum på de to gummiforingen, samt washeren (hva ER det dette heter på norsk? - Skive?)

    Du vil behøve andre ting, for eksempel en JIG. Dette har du ikke så du må improvisere. Slik gjør jeg det:



    Frokosten kaller, men om ikke noen andre LP12`ere kommer på banen vil jeg gå gjennom justeringen i detalj senere i dag.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dette var kjempegøy, og spennende toriamos. Skal på besøk til en hifikamerat i ettermiddag, og kommer ikke hjem før senere i kveld, men gleder meg da skikkelig til fortsettelsen på dette!!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Her finner du LP12-bibelen: http://www.vinylengine.com/library/linn/lp-12-sondek.shtml

    Les alle 58 sidene og du er klar for å få max ut av din spiller.

    Glem talkum på foringer og remmer som noen anbefaler. Tørker ut gummien og setter ned levetiden.

    Cirkus innbefatter nytt sub-chassi med lager og innertallerken. Dessuten nye fjærer med foringer + nytt armbrett + 2 remmer. Beste innvestering du kan gjøre på en pre-Cirkus LP12 uten tvil.

    Plinth med store hjørne-avstivninger kom i '84. S/N 53000. Er spilleren din nyere enn dette er det ingen lydmessig gevinst å bytte kassa.

    Ellers er plassering viktig som Vidar sier lenger opp. Lett, stivt bord på gulv, eller en skikkelig vegghylle på en bærevegg.

    Har du fler spørsmål så fyr løs.

    mvh
    FZ

    Edit: Jeg har sjelden problemer med at matta blir med opp. De få som er såpass statiske får en runde i platerensemaskinen (VPI HW-17F) og problemet er løst...
     
    B

    break_out

    Gjest
    Hagto skrev:
    Kjøpte meg en gammel LP-12 som jeg har pusset litt på.
    Har nå brukt brukt denne en stund, og har liksom blitt litt glad i den. Trodde den skulle være en slags adspredelse på vegen til en dyrere og mer fancy spiller. Nå er det blitt slik at jeg kanskje stopper med denne, kanskje for lang tid, og gjør det beste ut av den. Synes den spiller helt ok. Det er en gammel spiller fra ca 1985 tror jeg. Den er oppgradert med ny motor og Lingo for ca tre år siden. Vet at fjærene er skiftet for mange år siden, men lurer på om disse var brukte, men nyere enn de originale fjærene.
    Har satt på en Origin Live silver tonearm med en Kontrapunkt C PU.
    Har også kjøpt ny filtmatte og reim fra Kontrapunkt.
    Hvis jeg skal oppgradere den litt er da cirkus det viktigste? Er denne gamle spilleren verd de 5000 det koster?
    Ser at nytt kabinett koster 2800 kroner, har dette noen lydmessig gevinst?
    Ellers så irriterer det at filtmatta ofte følger med plata, er det noe tips her?
    Er godt fornøyd med lyden, men føler enda ikke at jeg helt har fått til den helt korrekte bounchinga(skrives det slik?) som VidarP snakker om.

    Et lite bilde hører vel med:
    Nydelig spiller dette Hagto, er ganske så svak for den plinten du har da den definetivt er den fineste. Var på nippen til å kjøpe en i samme tresort her forleden på eBay, denne hadde oppstivede hjørner også men den glapp for meg. Ser at du har fått masser av gode råd også så det er ikke så mye en kan komme med utover dette, men jeg kan jo støtte opp om cirkus oppgraderingen denne er virkelig verd pengene. Det som er så fint med LP12'en er at en kan oppgradere spilleren etterhvert, og dersom en drar den helt ut få noe av det beste som er der ute.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Vidar P skrev:
    Til sist så holder du LP12 laangt unna høymasse uavkoblede underlag; det låter for jæ... med LP12, som med de fleste platespillere.

    Mvh Vidar P
    Vidar P; jeg har min LP12 stående på toppen av et rack bestående av metallsøyler og 6 stk. 12 mm glasshyller. Racket står på Soundcare Superspikes. Pga. glasshyllene og komponentene i racket må vel dette sies å bli temmelig høymasse. Vil det kunne hjelpe på å ha ei plate i lett materiale under LP12, kanskje avkoblet fra øverste glasshylle med gummiføtter eller annet? Min LP12 er utstyrt med 1.generasjon Trampoline.

    Mvh.
    Ketil
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ketil; Trampolin var ment å gjøre Lp12 mer ufølsom på plassering på høymasse underlag. Sånn sett har den en misjon, men den vil ikke gjøre LP12 helt ufølsom.

    LP12 (i likhet så og si alle andre platespillere på markedet) hater høymasse uavkoblede underlag fordi masse lagrer energi; deres resonanser har høy amplitude og deres resonansfrekvenser lett havner utenfor det frekvensområde hvor opphenget er effektivt.

    Et svært tungt uavkoblet rack er aldri en god ting imo, hverken for LP12 eller for noe annen elektronikk på det. Er glasshyllene avkoblet, som f.eks ala de tykke glasshyllene på Fraim, så kan det være en god ting.
    Opphenget på LP12 er svært effektivt (hvis det bouncer riktig) ved frekvenser som representerer de typiske resonansfrekvenser for glasshyller, derfor er glasshylle helt greit med LP12. Stein f.eks er katastrofe; med resonansfrekvens langt utenfor opphengets filteringsområde.

    Ikke bruk myke puter under LP12. Ta en titt på gummiopphenget til Trampolin, og se hvordan det er spesifikt laget for ikke å kunne gi sideveis bevegelse! Slik bevegelse går utover Linns closed-loop, og følgelig setter den hele energiregnskapet til LP12 ut.

    Om dine hyller ikke er avkoblet, så går jeg ut ifra at din LP12 plukker opp mengder av 50hz trafovibrasjoner fra de andre komponentene i racket. Forsøk å avkoble LP12 fra dette resonanshelvetet; f.eks ved å finne lage et stivt mekanisk filter mellom glasshylla og LP12. Ta en titt på Fraim, og hvordan de har løst det. Ta også en titt på Mana, og på Finite Element. De fungerer alle etter samme type prinsipp.

    Ta en titt på dette illustrasjonsbildet fra Kudos; uten at jeg kjenner konstruksjonsdetaljene, så ser dette veldig sinnrikt ut, helt åpenbart et produkt laget av folk som vet hva de gjør; og på avstand ser det ut som det er bygd etter akkurat samme avkoblingsprinsipper som Naims geniale Fraim;



    For moro skyld kan du jo prøve å sette en stiv lett plate oppå glassplata di, f.eks med opp-ned koniske messingspikes imellom. Hører du noe da tro?
    Ellers kunne du jo ha forsøkt å avkoblet glassplata mot racket på effektivt vis.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Glem talkum på foringer og remmer som noen anbefaler. Tørker ut gummien og setter ned levetiden.
    mvh
    FZ
    Ingen har foreslått talkum på drivremmen - hva skal en med det?
    Talkum på gummiforingene til fjærene regner jeg nærmest som obligatorisk. Har forsøkt å justere uten noe eh.. "glidemiddel" og det er et herk. Om man ikke liker talkum så kan man putte gummien i munnen og væte det med spytt, men da må man være rask med justeringen. Talkum fungerer helt klart best.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    FZ skrev:
    Glem talkum på foringer og remmer som noen anbefaler. Tørker ut gummien og setter ned levetiden.
    mvh
    FZ
    Ingen har foreslått talkum på drivremmen - hva skal en med det?
    Talkum på gummiforingene til fjærene regner jeg nærmest som obligatorisk. Har forsøkt å justere uten noe eh.. "glidemiddel" og det er et herk. Om man ikke liker talkum så kan man putte gummien i munnen og væte det med spytt, men da må man være rask med justeringen. Talkum fungerer helt klart best.
    Hvis du leser det engelske Naim-forum er talkum på reima ofte anbefalt for "smoothere" oppstart på LP12 og mindre overføring av vibrasjoner. Som du sikkert vet er ikke begge sidene på reima til LP12 like, den ene er noe ruere og den skal utover.
    Skjønner ikke hva du skal med talkum på foringene? Har montert Cirkus-kit på 3 spillere og byttet fjærer på enda fler og har aldri hatt noe behov for verken talkum eller noe annet på foringene.
    Oppfordring om å putte gummien i munnen bør våre forbeholdt andre forum 8)

    FZ
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Vidar P skrev:
    Ketil; Trampolin var ment å gjøre Lp12 mer ufølsom på plassering på høymasse underlag. Sånn sett har den en misjon, men den vil ikke gjøre LP12 helt ufølsom.

    LP12 (i likhet så og si alle andre platespillere på markedet) hater høymasse uavkoblede underlag fordi masse lagrer energi; deres resonanser har høy amplitude og deres resonansfrekvenser lett havner utenfor det frekvensområde hvor opphenget er effektivt.

    Et svært tungt uavkoblet rack er aldri en god ting imo, hverken for LP12 eller for noe annen elektronikk på det. Er glasshyllene avkoblet, som f.eks ala de tykke glasshyllene på Fraim, så kan det være en god ting.
    Opphenget på LP12 er svært effektivt (hvis det bouncer riktig) ved frekvenser som representerer de typiske resonansfrekvenser for glasshyller, derfor er glasshylle helt greit med LP12. Stein f.eks er katastrofe; med resonansfrekvens langt utenfor opphengets filteringsområde.

    Ikke bruk myke puter under LP12. Ta en titt på gummiopphenget til Trampolin, og se hvordan det er spesifikt laget for ikke å kunne gi sideveis bevegelse! Slik bevegelse går utover Linns closed-loop, og følgelig setter den hele energiregnskapet til LP12 ut.

    Om dine hyller ikke er avkoblet, så går jeg ut ifra at din LP12 plukker opp mengder av 50hz trafovibrasjoner fra de andre komponentene i racket. Forsøk å avkoble LP12 fra dette resonanshelvetet; f.eks ved å finne lage et stivt mekanisk filter mellom glasshylla og LP12. Ta en titt på Fraim, og hvordan de har løst det. Ta også en titt på Mana, og på Finite Element. De fungerer alle etter samme type prinsipp.

    Ta en titt på dette illustrasjonsbildet fra Kudos; uten at jeg kjenner konstruksjonsdetaljene, så ser dette veldig sinnrikt ut, helt åpenbart et produkt laget av folk som vet hva de gjør; og på avstand ser det ut som det er bygd etter akkurat samme avkoblingsprinsipper som Naims geniale Fraim;



    For moro skyld kan du jo prøve å sette en stiv lett plate oppå glassplata di, f.eks med opp-ned koniske messingspikes imellom. Hører du noe da tro?
    Ellers kunne du jo ha forsøkt å avkoblet glassplata mot racket på effektivt vis.

    Mvh Vidar P
    Takk for info og tips Vidar. På mitt rack er det boret hull i hvert hjørne av glasshyllene. Avstandsøyler i metall er så skrudd sammen fra under- og oversiden av glassplata, slik at glassplata blir "klemt fast" mellom dem. Det sitter riktignok en plastforing mellom glass og metall, men denne tror jeg ikke avkobler stort. Jeg tror derfor glasshylla LP12 står på må kunne anses som integrert i racket og at det derfor ikke er noen mulighet til avkobling.

    Hva tror du kan være egnet materiale til å ha mellom LP12 og glasshylla, med messingkoner mellom? Kanskje aluminium, kryssfiner, balsa eller noe annet?

    Mvh.
    Ketil
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ketil, som det følger av min argumentasjon; bruk noe stivt og lett, og avkoble imellom. En avkobling kan også være noe så enkelt som to mynter som er bluetac'et til hver sin side, og ligger an mot hverandre. En mer fancy og dyrere variant kan være FE's eminente ceraballs. Koner fungerer bra dersom de står an mot noe med stor hardhet, f.eks glass, hardt metall e.l.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Tja disse Naimistene.. Talkum nedsetter friskjonen og det er nettopp friksjon mellom reim og tallerken som får tallerkenen til å snurre.
    Har kun montert ET Cirkus-kit i mitt liv og det var nylig. Tidligere har jeg ikke hatt store problemer med å snu på fjærene, men de som fulgte med Cirkuset var trasige - helt til jeg talkumiserte de - da gled de som smør. Derav rådet mitt. Det fine med råd er at de er gratis OG man trenger ikke følge de om man selv har andre ideer. Om du ikke har benyttet talkum FZ så anbefaler jeg at du forsøker, i alle fal EN gang. Jeg garanterer nesten at du kommer til å like det.
     
    B

    break_out

    Gjest
    Jeg har ikke testet ut talkum ved oppsett av spilleren min og har heller ikke hatt problemer med å få opphenget til å falle på plass. Min erfaring er at spilleren må stå en stund når en har fått stilt den inn ordentlig slik at fjøringen setter seg. Det som ofte skjer er at jeg skrur den sammen å tester den etter justering, og etter en til to dager gjør jeg en siste finjustering så sitter den. Fjøring og innfesting av tonearmskabel er meget viktig for best mulig prestanda av spilleren. Kan være litt frustrerende første gang å få til en fin bounce uten sidebevegelser, men gud så herlig når det sitter :). Dette samt å skru skruer for innfestning litt for hardt er viktig for å få godt ressultat, ekstra spennende når en fester armbordet, for der er det fort gjort å skru til litt for hardt å ødelegge armbordet. Så er det jo vateren da... den må en jo heller ikke glemme opp i alt, for alt skal jo være i vater når en avslutter innstilligen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Koner fungerer bra dersom de står an mot noe med stor hardhet
    Trenger ikke være dr.med. for å finne ut det ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Koner fungerer bra dersom de står an mot noe med stor hardhet
    Trenger ikke være dr.med. for å finne ut det ;)
    Det har du sikkert rett i, selv har jeg vel ikke hevdet det heller :) Imidlertid er det en fordel å være dr.med vedr andre tings hardhet; enkelte ting som kun er å få på resept blir liksom lettere tilgjengelig da.

    Lørdag kveld vøttu... :) Sitter på feriestedet på Oppdal, langt fra elskede n-produkter, på trådløs internett; skulle hatt en Klimax DS her nå :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Lørdag kveld vøttu... :) Sitter på feriestedet på Oppdal, langt fra elskede n-produkter, på trådløs internett; skulle hatt en Klimax DS her nå :)

    Mvh Vidar P
    Høres bra ut, Vidar. Hvordan er skiføret? Er bakkene åpne?
    Har moret meg med å bytte en gammel motor med en ny i dag. Nei, ikke i BMW'en, men på Linn. Trodde ærlig talt ikke forskjellen skulle være noe å skrive til Oppdal om.... Det var den :)

    mvh
    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Lørdag kveld vøttu... :) Sitter på feriestedet på Oppdal, langt fra elskede n-produkter, på trådløs internett; skulle hatt en Klimax DS her nå :)

    Mvh Vidar P
    Høres bra ut, Vidar. Hvordan er skiføret? Er bakkene åpne?
    Har moret meg med å bytte en gammel motor med en ny i dag. Nei, ikke i BMW'en, men på Linn. Trodde ærlig talt ikke forskjellen skulle være noe å skrive til Oppdal om.... Det var den :)

    mvh
    FZ
    Skiføret er supert. Alpinbakkene har vært åpne snart en måned. Har vært på bortoverski idag; Cedrick (som er min firbente motor, type 50kg sprelsk hannschæfer) har dratt meg opp bakker, og dessverre ned noen også. V-ploging er dessverre ikke like effektivt som bremsene på BMW'en, og det har blitt noen turer på snørra. Hans første tur som dramotor, så han er tilgitt i denne innlæringsfase :) Heldigvis har han lært seg basisen ila dagen; GÅ CEDRICK betyr å kuske på, WÆÆÆ; ROLIG CEDRICK.... AAUUUUU! betyr å stanse.

    Apropos gammel vs ny motor; dette har jeg tatt opp ved mange anledninger; noen synes å tro at slike ting ikke er slitbart; det er selvsagt bare tull, nytt er nytt, sletent og gammelt er... just det :)

    Mvh Vidar P
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Bra å se at Linn Lp-12 engasjerer :)
    Takk til alle for innspill, og håper at toriamos fortsetter den fine justeringsveiledningen han begynte på. Sikkert flere enn meg som så fram til fortsettelsen på den.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Heldigvis har han lært seg basisen ila dagen; GÅ CEDRICK betyr å kuske på, WÆÆÆ; ROLIG CEDRICK.... AAUUUUU! betyr å stanse.
    ;D ;D Så det så tydelig for meg, he he.

    Gratulerer med flott spiller Hagto. Håper ikke det er alt for lenge til jeg kanskje kan snike meg bortover sammen med Trond å få hørt herligheten. Hadde vært kjempegøy.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Hagto skrev:
    Bra å se at Linn Lp-12 engasjerer :)
    Takk til alle for innspill, og håper at toriamos fortsetter den fine justeringsveiledningen han begynte på. Sikkert flere enn meg som så fram til fortsettelsen på den.
    Det skal du ikke si. Vel - hadde skrevet en hel masse, kom så til å trykke på en eller annen drittknapp på tastaturet slik at jeg fikk opp en ny side på nettleseren. Da slettes selvfølgelig alt man har skrevet. Makter ikke en runde til i kveld. Blir i morgen.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    thomand skrev:
    Vidar P skrev:
    Heldigvis har han lært seg basisen ila dagen; GÅ CEDRICK betyr å kuske på, WÆÆÆ; ROLIG CEDRICK.... AAUUUUU! betyr å stanse.
    ;D ;D Så det så tydelig for meg, he he.

    Gratulerer med flott spiller Hagto. Håper ikke det er alt for lenge til jeg kanskje kan snike meg bortover sammen med Trond å få hørt herligheten. Hadde vært kjempegøy.
    Takk og velkommen!
    Bare en uke siden Trond var her sist, og da hadde han med seg to kamerater som hadde lyst til å høre anlegget. Bare kos det!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    toriamos skrev:
    Hagto skrev:
    Bra å se at Linn Lp-12 engasjerer :)
    Takk til alle for innspill, og håper at toriamos fortsetter den fine justeringsveiledningen han begynte på. Sikkert flere enn meg som så fram til fortsettelsen på den.
    Det skal du ikke si. Vel - hadde skrevet en hel masse, kom så til å trykke på en eller annen drittknapp på tastaturet slik at jeg fikk opp en ny side på nettleseren. Da slettes selvfølgelig alt man har skrevet. Makter ikke en runde til i kveld. Blir i morgen.
    Kjipt å miste slik. Har gjort det selv noen ganger, spesiellt på laptop'en uten mus. Du får lagre/kopiere etterhvert neste gang, og håper du kommer tilbake igjen :)
     
    S

    Stover

    Gjest
    toriamos skrev:
    Hagto skrev:
    Bra å se at Linn Lp-12 engasjerer :)
    Takk til alle for innspill, og håper at toriamos fortsetter den fine justeringsveiledningen han begynte på. Sikkert flere enn meg som så fram til fortsettelsen på den.
    Det skal du ikke si. Vel - hadde skrevet en hel masse, kom så til å trykke på en eller annen drittknapp på tastaturet slik at jeg fikk opp en ny side på nettleseren. Da slettes selvfølgelig alt man har skrevet. Makter ikke en runde til i kveld. Blir i morgen.
    Må ikke bruke Talkium når du taster vet du ;D
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Jeg har hatt Linn LP12 siden 1983, dog med et avbrudd ~1993-2000, og er fortsatt fornøyd. Hovedgrunnen til dette innlegget er diskusjonen om hvilket underlag Linn LP12 skal stå på for å gi best mulig ytelse. Jeg kan begrense gyldigheten av det jeg skriver til min egen LP12, men jeg tror det vil gjelde de fleste Linn LP12.

    Standardideen (Linn folkloren) er at et lett og stivt underlag er nødvendig. Jeg har analysert Linn gjennom noen år og har en modell (selvsagt med noen forenklinger) på min PC. Ved hjelp av denne modellen (som analyseres i passende program) og lyttetester er det blitt klart at stivhet er nødvendig, men at massen kan være høy - tildels meget høy. Dvs at stivhet er både en nødvendig og tilstrekkelig betingelse for at Linn LP12 skal spille optimalt. I tillegg må Linn LP12 kobles direkte til underlaget - dvs at dempeledd, som i praksis er gummiføtter ikke må brukes. Jeg har hengt med en figur av benken min som viser hvordan Linn Lp12 er plassert og som muligens gir nok informasjon om konstruksjonen.

    Benken er en hjemmesnekret prototype (og rommet er ennå ikke pusset opp - dette en advarsel til de som er opptatt av design) og den veier drøye 100 kg. Med utstyr går den mot 200 kg om ikke mer. For de som tviler på at Linn LP12 kan spille godt på denne benken så må jeg skuffe dem - det gjør den.

    Mvh.
     

    Vedlegg

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Man skal altså justere sin LP12. Kanskje har man nettopp fått spilleren i hus og man aner ikke hva den har vært gjennom av transport på humpete veier og sideveise påkjenninger.
    Vel, første bud med en ukjent spiller er NYE fjærer. Koster 140 NOK på kontrapunkt.
    http://www.kontrapunkt.no/priser/LinnLP12Deler.pdf

    Ta en telefon og du har et nytt sett i posten i løpet av et par-tre dager. Vel verdt innsatsen.

    Om du lurer på hvordan disse fjærene egentlig ser ut:



    Det som ikke vises på bildet er skiven og mutteren som da kommer nederst.

    Du får altså tre slike i en liten pose fra snille Kontrapunkt.
    Spilleren står og venter i jiggen din (dvs stuebordet) Du finner fram åttemillimeteren og skrur rett og slett ut de gamle fjærene, den øverste gummiforingen sitter inne i hullet sitt i subchassiet og må kanskje lirkes ut. Lirk de ut.

    (om ikke annet sagt står du alltid foran spilleren når det henvises til høyre, bak og foran etc)

    Har du kjøpt talkum? Håper det. - Putt alt av gummi og alt som ser ut som en stoppskive opp i en kopp med talkum. Rot rundt og kjenn hvor glatt og fin gummien blir...

    Vi går videre! - Nå skal du inn med de nye fjærene. Start med med de største gummiene, begynn med å putt en i hullet til venstre. Du tror meg kanskje ikke, men jeg kan opplyse om at om du faller for fristelsen til å begynne med de to hullene til høyre, så får du problemer med det siste til venstre. Du vil oppdage at du er nødt til å skyve og lirke litt på subchassiet for å få gummiene på plass. Etter at alle har poppet på plass forsikrer du deg om at de virkelig ER på plass. Stikk nesen så langt opp du kan og lys litt rundt med en lommelykt. Erfaringsmessig er undersiden den mørkeste siden på en LP12.

    Resten er en walk in the park. Putt på fjæren, den siste lille gummiforingen (som skal monteres slik at den går INN i fjæren, stoppskiven og til slutt noen runder med mutteren. Du trenger ikke bry deg med å stramme til så mye akkurat nå, bare få ting på plass.

    (Når du justerer fjæringen på en LP12 så skal inner og ytter-tallerken være på plass. Likeså filtmatta eller hvilken som helst annen matte du skal bruke. OG en vinylplate. Dette for å få omstendigheten så lik et avspillingsscenario som mulig)

    Nå har du altså lagt alt til rette for en skikkelig durabelig kvalitetsjustering av spilleren. Hva kan gå galt? Tja, nesten alt - men det kommer jeg tilbake til om jeg husker det.

    Tonerarmskabel: Til å begynne med skal tonearmskabelen demonteres fra tonearmsbasen. Hvordan du gjør dette, kommer an på hvilken tonearm du har. Har du en av Linn-armene så sitter det en bitteliten unbracoskrue og fikserer pluggen. Finn denne og fjern skruen. Forsiktig drar du ut kablene mens du holder igjen enn eller annen plass på tonearmsbasen der du ikke gjør skade. Har du aldri plukket ut tonearmskabelen tidligere, vil du oppleve at dette kan være en noe gyngete opplevelse. Det går vanligvis bra. Nå kan du godt skru opp skruen som holder "P-klipset" fast i kabelen også. Dette er en plastfeste som holder tonerarmskablene fra å subbe ned i bunnplate og forstyrre den deilige bouncinga du skal lage. Da er tonearmskabelen løs og du kan henge den rundt halsen om du synes dette blir fint. Enn så lenge.

    Vel, tonearmskabelen er av, fjærene er på - hva nå?
    JO - du må få meg det HVORDAN du kontrollerer bounsingen. Tenkt deg en rett linje mellom tonerarmsbasen (tonerarmsbase er der arma går ned i et hull i platespilleren) og spindelen (spindelen er der på tallerkenen du trer på vinylplata) Om du går fra spindelen langs den rette linjen så stopper du akkurat (dvs sånn cirka) der hvor yttertallerkenen og innertalerkenen møter hverandre. DER skal du tapp forsiktig med griseknokene dine. En fingerdupp duger. Du aner kanskje ikke hvordan du skal finne ut hvor de to tallerkenene møtes siden du både har filtmatta og en vinylplate på toppen? Vel, ta dette som en real utfordring.
    Så langt i prosessen blir du ikke mye happy om du tapper alt du er kar for. Tallerkene ligger sannsynligvis og subber ned i topplata. Men ikke fortvil - nå skal du begynne å stramme til muttrene under (du vet, de som strammer fjærene)
    Start med venstre mutter (vi starter ALLTID) med venstre fjær) Skru inn denne en liten centimeter, hopp til høyre foran, så til høyre bak. Ta noen runder og observer hvordan armbordet og tallerkenen stiger.
    Om du ikke har skjønt dette av deg selv, minner jeg på at bordet og plinthet SKAL være i vater (plinthet er den trekassa som omgir platespilleren)
    Etter hvert som du strammer fjærene (du strammer fjærene men pass på og ikke vri de rundt - enda) vil du se at armbordet kommer nærmere og nærmere kanten på plinthet. Dette er fint, for det er nemmelig kant i kant du vil ha det (armbordet altså) - De som justerer LP12 som vi andre skifter sokke holder på at armbordet skal være litt UNDER kanten på plinthet - men jeg aner ikke hvor avgjørende dette er.

    Slik ser det ut hos meg:



    Du vil kanskje falle for fristelsen for å sammenligne armbordets høyde med den metallplata som ligger under tallerkenen og langs venstre kant av armbordet? Det skal du IKKE. Den metallplata ligger i spenn og kan ikke brukes.

    Du vil oppdage at venstre fjær regulerer "vateret" altså hellingen mot venstre eller høyre på armobordet. De høyre fjærene regulerer høyden på armbordet henholdsiv foran og bak. Bruk denne kunnskapen og juster høyden på hele sullamitten slik at armbordet ligger pent kant i kant (ELLER like under) med plinthen.

    Når du har kommet så langt, først DA begynner selve justeringen.
    Forstettelse følger (enten du vil eller ikke)
    Armbordet (som er det du tar utgangspunkt i når du justerer høyden) skal ligge i kant med plinthet bak og foran. Du vil automatisk få armbordet i vater om plinthet ER i vater fra før OM du passer på at armbordet ligger kant i kant - foran og bak. Jeg nevner i forbifarten at avstanden mellom armbordet og platetallerkenen er gitt av subchassiet. For å forandre på denne må du skru ut tre skruer i bunnen av armbordet og re-plassere dette. Dette kommer jeg nok tilbake til.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det var et helt fantastisk oppsett du hadde her achri-d !!
    Hadde vært spennende å vite hvordan Lp-12 klarer seg i forhold til digital her?
    Hadde jeg hatt dette utstyret kunne jeg gjerne gitt blaffen i oppussing en stund!
    Lurer på om Vidar'en dukker opp igjen nå med disse påstandene? ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Lurer på om Vidar'en dukker opp igjen nå med disse påstandene? ;D
    Beklager å ha forstyrret i så fall. Jeg skal holde meg unna, imidlertid; det var bare vennlig mente innlegg fra min side.

    Achri-d; all den tid jeg selvsagt har den største respekt for hørselen og musikknytelsen til din pc, og dens mektige programmer; jeg velger utrolig nok å høre på ting med egne ører. Den dagen jeg kjøper musikk for å spille for pc'en min, så skal jeg la ham bestemme hva som låter best.
    Ditt eksempel med myke føtter er veldig lett å forklare, med relasjon til Linn's closed loop, og ditto tap av informasjonsmengde pga sideveis bevegelse som tillater missporing. Så der er din PC og vi andre (representanter for såkalt Linn-folklore) enige. Når det gjelder høymasse underlag.... enjoy. Hundretusener av LP12-eiere klarer seg godt uten; din PC er vel unntaket som bekrefter regelen.
    Bare sånn apropos; masse (som i massetetthet) og vekt er to forskjellige ting i fysikken, og masse måles ikke i kilogram.

    Alle som kjøper en så dyr og god lydkilde bør selvsagt høre for seg selv; og jeg er ikke i tvil om at, så forskjellige som folk viser seg å kunne være, noen vil foretrekke andre løsninger enn f.eks 99-persentilen av eiere. Så whatever floats your boat er gode greier; jeg skal ikke begi meg ut på å mene noe om hva andre bør like; simpelthen poengtere at de aller aller fleste synes LP12 låter best med sånn-og-sånn omgivelser; og hva en person selv synes er helt opp til ham selv.

    Mvh Vidar P
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    toriamos; Er det ikke også en ide å ha montert drivreima når du skal til å justere? Mener å huske at en gang jeg hadde justert spilleren og fått tallerken/innershassis i vater, kom dette ut av stilling når jeg satte på drivreima. Spennet i reima trakk m.a.o. det hele litt ut av vater. Ellers bruker jeg også å ha på en LP og en vater jeg trer nedpå senterspindelen.

    Ellers er jeg enig i at tonearmskabelen kan volde bry. Har nå i helga montert en Jelco-arm på min LP12. Medfølgende kabel hadde DIN-vinkelplugg, noe jeg mener er et must på LP12, men den var temmelig tung. Ellers var også kabelen litt for solid og vanskelig å få dandert på en tilfredsstillende måte inni LP12. Det var dessuten klart at kabelen forstyrret fjæringen. Måtte derfor gi opp å bruke den og heller ty til en SME-kabel jeg hadde liggende.

    Mvh.
    Ketil
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vidar P skrev:
    Hagto skrev:
    Lurer på om Vidar'en dukker opp igjen nå med disse påstandene? ;D
    Beklager å ha forstyrret i så fall. Jeg skal holde meg unna, imidlertid; det var bare vennlig mente innlegg fra min side.

    Achri-d; all den tid jeg selvsagt har den største respekt for hørselen til din pc, og dens mektige programmer; jeg velger utrolig nok å høre på ting med egne ører. Den dagen jeg kjøper musikk for å spille for pc'en min, så skal jeg la ham bestemme hva som låter best.

    Mvh Vidar P
    Nå tror jeg du misforsto meg. Setter kjempestor pris på innleggene dine, og regner deg som en av de aller største ekspertene når det gjelder Linn.
    Synes virkelig det er interressant med alle diskusjonene dine angående lavmasseunderlag.
    Vet at det er noe som engasjerer deg og derfor regnet jeg vel med at du kanskje kom til å kommentere innlegget til achri-d. Kun velment, har stor respekt for dine meninger!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Spilleren står og venter i jiggen din (dvs stuebordet) Du finner fram åttemillimeteren og skrur rett og slett ut de gamle fjærene, den øverste gummiforingen sitter inne i hullet sitt i subchassiet og må kanskje lirkes ut. Lirk de ut.

    (om ikke annet sagt står du alltid foran spilleren når det henvises til høyre, bak og foran etc)

    Har du kjøpt talkum? Håper det. - Putt alt av gummi og alt som ser ut som en stoppskive opp i en kopp med talkum. Rot rundt og kjenn hvor glatt og fin gummien blir...

    Jeg nevner i forbifarten at avstanden mellom armbordet og platetallerkenen er gitt av subchassiet. For å forandre på denne må du skru ut tre skruer i bunnen av armbordet og re-plassere dette. Dette kommer jeg nok tilbake til.
    Flott innlegg, toriamos, men jeg har som vanlig et par kommentarer 8) :

    Man bør ikke fjerne alle fjærene med en gang, men bytte dem ut en for en. Da har du kontroll med subchassiet og det deiser ikke ned på "wire-strap'en" og blir liggende i klem der. Spesielt kritisk hvis ikke armen er fjernet, men uansett lettere.

    Å løsne på treskruene som fester armbrettet er ikke alltid noen success. Når de skal tightes til igjen drar du lett istykker gjengene i treverket og da blir Kontrapunkt glade :)

    mvh
    FZ

    P.S. Og den talkumhistorien din har jeg kommentert lenger opp...... D.S.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Spilleren står og venter i jiggen din (dvs stuebordet) Du finner fram åttemillimeteren og skrur rett og slett ut de gamle fjærene, den øverste gummiforingen sitter inne i hullet sitt i subchassiet og må kanskje lirkes ut. Lirk de ut.

    (om ikke annet sagt står du alltid foran spilleren når det henvises til høyre, bak og foran etc)

    Har du kjøpt talkum? Håper det. - Putt alt av gummi og alt som ser ut som en stoppskive opp i en kopp med talkum. Rot rundt og kjenn hvor glatt og fin gummien blir...

    Jeg nevner i forbifarten at avstanden mellom armbordet og platetallerkenen er gitt av subchassiet. For å forandre på denne må du skru ut tre skruer i bunnen av armbordet og re-plassere dette. Dette kommer jeg nok tilbake til.
    Flott innlegg, toriamos, men jeg har som vanlig et par kommentarer 8) :

    Man bør ikke fjerne alle fjærene med en gang, men bytte dem ut en for en. Da har du kontroll med subchassiet og det deiser ikke ned på "wire-strap'en" og blir liggende i klem der. Spesielt kritisk hvis ikke armen er fjernet, men uansett lettere.

    Å løsne på treskruene som fester armbrettet er ikke alltid noen success. Når de skal tightes til igjen drar du lett istykker gjengene i treverket og da blir Kontrapunkt glade :)

    mvh
    FZ
    Enig der. Spesielt tanken på å fjerne alle fjærene på en gang, MEN om det er Cirkus som skal på plass så må man. Løsning av armbrettet er vel bare nødvendig om det skulle vise seg at dette er feil montert fra før av. Da jeg fikk platespilleren min i hus viste det seg (etter å ha benyttet papirversjonen av "Kinky aligment tool" at armbordet var feil montert.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Vidar P skrev:
    Bare sånn apropos; masse og vekt er to forskjellige ting i fysikken, og masse måles ikke i kilogram.
    ?

    SI enheten for masse er kilogram.
    Vekt = masse * g
    g er tyngdens akselrasjon (ca. = 9.81 m/s^2)
    Så da blir vekten en kraft, og SI enheten for kraft er Newton.
    Trodde jeg.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Masse

    mvh
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    K.H. skrev:
    toriamos; Er det ikke også en ide å ha montert drivreima når du skal til å justere? Mener å huske at en gang jeg hadde justert spilleren og fått tallerken/innershassis i vater, kom dette ut av stilling når jeg satte på drivreima. Spennet i reima trakk m.a.o. det hele litt ut av vater. Ellers bruker jeg også å ha på en LP og en vater jeg trer nedpå senterspindelen.

    Ellers er jeg enig i at tonearmskabelen kan volde bry. Har nå i helga montert en Jelco-arm på min LP12. Medfølgende kabel hadde DIN-vinkelplugg, noe jeg mener er et must på LP12, men den var temmelig tung. Ellers var også kabelen litt for solid og vanskelig å få dandert på en tilfredsstillende måte inni LP12. Det var dessuten klart at kabelen forstyrret fjæringen. Måtte derfor gi opp å bruke den og heller ty til en SME-kabel jeg hadde liggende.

    Mvh.
    Ketil
    Jo jo jo, drivreima skal jo være på plass. Har jo ikke sagt at denne skal demonteres. Utgangspunktet for det jeg skriver er jo en platespiller der alt ER på plass, man skal bare justere fjærene, eller aller helst bytte dem i nye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn