Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    Vidar P skrev:
    Bare sånn apropos; masse og vekt er to forskjellige ting i fysikken, og masse måles ikke i kilogram.
    ?

    SI enheten for masse er kilogram.
    Vekt = masse * g
    g er tyngdens akselrasjon (ca. = 9.81 m/s^2)
    Så da blir vekten en kraft, og SI enheten for kraft er Newton.
    Trodde jeg.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Masse

    mvh
    Smart. Bra du har wikipedia. Sjekk en gang til dog. Massetetthet og vekt er ikke det samme i fysikken; de fleste lærte det på gymnaset eller før.
    LP12 liker, i de flestes ører that is, å stå på et underlag hvor koblingen er direkte mot et underlag med lav massetetthet. Hva enn som står under en effektiv avkobling er vel mer eller mindre likegyldig ift denne debatten; om det er moder jord selv, eller bare grunnmuren til huset; spiller ingen rolle; resonant sett så er avkoblingen og plintens bevegelige masse hele poenget; det skal resonere på en frekvens som LP12's suspension skal filtrere bort fra subchassiset for å ivareta stabiliteten i closed loop'en!

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Massetetthet og vekt er ikke det samme i fysikken; de fleste lærte det på gymnaset eller før.
    Massetetthet er vekt/volum, dvs. f.eks. benevnelse kg/dm3. Vann har massetetthet 1 fordi en liter (dm3) veier 1 kg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Massetetthet og vekt er ikke det samme i fysikken; de fleste lærte det på gymnaset eller før.
    Massetetthet er vekt/volum, dvs. f.eks. benevnelse kg/dm3. Vann har massetetthet 1 fordi en liter (dm3) veier 1 kg.
    Just det. På jorda i det minste. På de fleste andre planeter er det et annet forhold :)
    Vekt, som i aller høyeste grad er relatert til gravitasjon, er følgelig en funksjon av massetetthet (som er uavhengig av gravitasjon) OG volum med en gitt gravitasjon.

    Ikke for ingenting at ting med samme massetetthet og volum veier 1/6-del på månen :)

    Forresten FZ, tipper at LP12 låter bra mye bedre på månen enn her på jorda; gitt hvor gunstige forhold det er mht gravitasjon (for det første) og atmosfæren også; så kult å høre LP12 når den ikke plages av refleksjoner fra omkringliggende vegger... hovedsaklig fordi det ikke fins vegger der, dernest fordi den lokale atmosfære ikke frakter lydbølger så langt at de vil reflektere.. hmmmm, hodetelefoner kanskje? :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Massetetthet og vekt er ikke det samme i fysikken; de fleste lærte det på gymnaset eller før.
    Massetetthet er vekt/volum, dvs. f.eks. benevnelse kg/dm3. Vann har massetetthet 1 fordi en liter (dm3) veier 1 kg.
    Just det. På jorda i det minste. På de fleste andre planeter er det et annet forhold :)
    Vekt er følgelig en funksjon av massetetthet (som er uavhengig av gravitasjon) OG volum.

    Mvh Vidar P
    Dvs. at forholdet mellom vekt og massetetthet er det samme hvor vi befinner oss, på jorda eller månen eller hvorsomhelst. Volumet er konstant, mens vekta og massetettheten varierer med gravitasjonskraften. (Ihvertfall så lenge vi har samme temperatur, forandres temperaturen forandres også volumet).
    Hvorfor snakker vi om dette egentlig? Får lese innleggene en gang til å få sammenhengen 8)

    mvh
    FZ

    Edit: Ser at du har editert innlegget ditt mens jeg skrev, Vidar. Da falt mye av essensen bort, men vi har nok hatt samme pensum på skolen og ikke sovet i alle fysikktimene :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Hvorfor snakker vi om dette egentlig? Får lese innleggene en gang til å få sammenhengen 8)

    mvh
    FZ
    Fordi jeg var så dum å poengtere at LP12 i de aller flestes ører pleier å låte bra på et lavmasse underlag. Shame on me :)

    PS; jeg har en lei tendens til å oppdatere innlegg etter at de er postet første gang :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    PS; jeg har en lei tendens til å oppdatere innlegg etter at de er postet første gang :)

    Mvh Vidar P
    Stygg sak, Vidar. Da blir ofte neste innlegg noe meningsløst.
    Men jeg gjør nok det samme ofte selv. Når jeg ser det på trykk hender det at det dukker opp noen flere idèer i den forskrudde hjernen........

    FZ
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Forresten FZ, tipper at LP12 låter bra mye bedre på månen enn her på jorda; gitt hvor gunstige forhold det er mht gravitasjon (for det første) og atmosfæren også; så kult å høre LP12 når den ikke plages av refleksjoner fra omkringliggende vegger... hovedsaklig fordi det ikke fins vegger der, dernest fordi den lokale atmosfære ikke frakter lydbølger så langt at de vil reflektere.. hmmmm, hodetelefoner kanskje? :)

    Mvh Vidar P
    Sikkert mindre støy på strømnettet der også....ikke så mange abonenter som forsøpler nettet med vaskemaskiner og tørketromler og dimmere og annen dritt..

    Edit: Men siden det var de hersens amerikanerne som dro dit først er vel nettspenningen 115V og nettfrekvensen 60Hz. Da går motoren for fort (ihvertfall med Armageddon PSU)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Edit: Men siden det var de hersens amerikanerne som dro dit først er vel nettspenningen 115V og nettfrekvensen 60Hz. Da går motoren for fort (ihvertfall med Armageddon PSU)
    ...dessuten har de jo ikke hverken forsterkere eller høyttalere som har tilstrekkelig med PR&T og tuneplaying-ability til å høre hvor god en LP12 kan være :) Hvilken meningsløs måneferd.

    Mvh Vidar P
     
    B

    break_out

    Gjest
    Jeg har testet litt med underlag og har for min del kommet frem til at et en avkoblet glassplate (12 mm) på et kraftig veggfeste er best for meg. Jeg har trampolin av første generasjon og med denne samt ordinær bunnplate med gummiknotter så har jeg vært mest fornøyd med glass.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg håpet på en mulighet til å diskutere dette tema på en saklig måte.

    Vidar P skrev:
    Achri-d; all den tid jeg selvsagt har den største respekt for hørselen og musikknytelsen til din pc, og dens mektige programmer; jeg velger utrolig nok å høre på ting med egne ører. Den dagen jeg kjøper musikk for å spille for pc'en min, så skal jeg la ham bestemme hva som låter best.
    Ditt eksempel med myke føtter er veldig lett å forklare, med relasjon til Linn's closed loop, og ditto tap av informasjonsmengde pga sideveis bevegelse som tillater missporing. Så der er din PC og vi andre (representanter for såkalt Linn-folklore) enige. Når det gjelder høymasse underlag.... enjoy. Hundretusener av LP12-eiere klarer seg godt uten; din PC er vel unntaket som bekrefter regelen.
    Bare sånn apropos; masse (som i massetetthet) og vekt er to forskjellige ting i fysikken, og masse måles ikke i kilogram.
    1. PCens modell representerer et fysisk system via en standard modelleringsteknikk. Når jeg gjør valg er det musikken som teller.
    2. Demping er avgjørende for LP12s ytelse. Jo mindre, jo bedre.
    3. Masse (M) måles i kg. Badevekten måler altså vanligvis masse. Kraft (F) måles i Newton [N]. Newtons 2. lov som du muligens diskuterer er F = Ma, hvor a er akselerasjon [m/s^2], følgelig er vekt en kraft. Massetetthet, ofte den greske rho, måles i kg/m^3. Jeg har holdt meg til SI-enheter.

    Utover dette ønsker jeg ikke å føre denne meningsutvekslingen videre.

    Mvh.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Det var et helt fantastisk oppsett du hadde her achri-d !!
    Hadde vært spennende å vite hvordan Lp-12 klarer seg i forhold til digital her?
    Jeg er 100% fornøyd. Jeg har ingen ting å tilføre i denne tråden om LP12 sin ytelse sammenlignet med CD/SACD. Det beste jeg kan gjøre er å invitere deg til å høre selv. Send PM om det er av interesse. Merk at dCS drivverket er på hjemlån og forsvinner i nærmeste fremtid (klokke og dac blir).

    Du kan også se på denne tråden.

    Mvh.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Vidar P skrev:
    ch skrev:
    Vidar P skrev:
    Bare sånn apropos; masse og vekt er to forskjellige ting i fysikken, og masse måles ikke i kilogram.
    ?

    SI enheten for masse er kilogram.
    Vekt = masse * g
    g er tyngdens akselrasjon (ca. = 9.81 m/s^2)
    Så da blir vekten en kraft, og SI enheten for kraft er Newton.
    Trodde jeg.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Masse

    mvh
    Smart. Bra du har wikipedia. Sjekk en gang til dog. Massetetthet og vekt er ikke det samme i fysikken; de fleste lærte det på gymnaset eller før.
    LP12 liker, i de flestes ører that is, å stå på et underlag hvor koblingen er direkte mot et underlag med lav massetetthet. Hva enn som står under en effektiv avkobling er vel mer eller mindre likegyldig ift denne debatten; om det er moder jord selv, eller bare grunnmuren til huset; spiller ingen rolle; resonant sett så er avkoblingen og plintens bevegelige masse hele poenget; det skal resonere på en frekvens som LP12's suspension skal filtrere bort fra subchassiset for å ivareta stabiliteten i closed loop'en!

    Mvh Vidar P
    Jeg kommenterte opprinnelig din påstand om at masse ikke måles i kilogram. Her nevner du begrepet massetetthet.

    SI enheten for masse er kilogram (kg).
    Massetetthet er masse/volum, altså kg/m^3
    Vekt er kraften som jorden (eller månen) utøver på en masse, og SI enheten er N (= kg*m/s^2, m er meter, og s er sekund).

    Hvis vi ser bort fra effektene av varierende trykk og temperatur på volumet, vil både massen og massetettheten til et legeme være det samme på månen som på jorden.
    Men vekten vil være ca. 1/6 på månen.

    Har dette noen relevans til en LP12 tråd?
    Siden du endret begrep fra masse til massetetthet i forhold til hva jeg kommenterte, ble jeg litt i stuss om du mener at det beste underlaget for en LP12 er;
    a. lav masse
    b. lav massetetthet
    c. både lav masse og lav massetetthet

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere har rett selvsagt, dette har liten relevans i en LP12-tråd.
    Beklageligvis var jeg litt i overkant gretten igår, får ha meg tilgitt.

    Hele nøkkelen til LP12's underlag ligger i filtreringsfrekvensene hos avfjæringen mellom plinth og subchassis. Når underlaget resonerer med en frekvens som denne avfjæringen ikke klarer å stanse, så går det ut over rigiditeten i "the closed loop", og informasjonsavlesingen som diamanten gjør i rilla blir ikke like presis.
    Likedan; når avfjæringen stanser underlagets resonanser, blir avlesingen bedre. Det er vanlig å se det slik at et stivt underlag med lav masse resonerer ved frekvenser hvor avfjæringen er effektiv, og følgelig er det en fordel for lyden, ift underlag med høy masse.

    I praksis kan man, som mange av oss har gjort, leke litt med dette, og finne at kartet egentlig stemmer bra med terrenget. Og at et maksimalt egnet underlag gir mer musikalsk mening på alle måter.

    Mvh Vidar P
     
    B

    break_out

    Gjest
    achri-d skrev:
    Hei.
    Jeg har hatt Linn LP12 siden 1983, dog med et avbrudd ~1993-2000, og er fortsatt fornøyd. Hovedgrunnen til dette innlegget er diskusjonen om hvilket underlag Linn LP12 skal stå på for å gi best mulig ytelse. Jeg kan begrense gyldigheten av det jeg skriver til min egen LP12, men jeg tror det vil gjelde de fleste Linn LP12.

    Standardideen (Linn folkloren) er at et lett og stivt underlag er nødvendig. Jeg har analysert Linn gjennom noen år og har en modell (selvsagt med noen forenklinger) på min PC. Ved hjelp av denne modellen (som analyseres i passende program) og lyttetester er det blitt klart at stivhet er nødvendig, men at massen kan være høy - tildels meget høy. Dvs at stivhet er både en nødvendig og tilstrekkelig betingelse for at Linn LP12 skal spille optimalt. I tillegg må Linn LP12 kobles direkte til underlaget - dvs at dempeledd, som i praksis er gummiføtter ikke må brukes. Jeg har hengt med en figur av benken min som viser hvordan Linn Lp12 er plassert og som muligens gir nok informasjon om konstruksjonen.

    Benken er en hjemmesnekret prototype (og rommet er ennå ikke pusset opp - dette en advarsel til de som er opptatt av design) og den veier drøye 100 kg. Med utstyr går den mot 200 kg om ikke mer. For de som tviler på at Linn LP12 kan spille godt på denne benken så må jeg skuffe dem - det gjør den.

    Mvh.
    Uansett hva som funker best eller ikke, det var en fin rack samt bokser du har der, og der på toppen en Linn LP12 er jo bare herlig :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    ... Du har altså nå regulert høyden på armbordet slik at det er i flukt med plinth foran og bak. Plinthet er i vater og du sjekker at talerkenen er det samme. Alt er gulle godt. Med ET unntak - spilleren er ennå ikke justert.

    Tapp med en finger på tidligere nevnte området (mellom armbasen og spindel) - hvordan oppfører armbasen seg? Antageligvis skjelver den som en pudding. Vel NÅ skal du justere fjærene.

    Start med venstre fjær, vri denne mot høye (for eksempel), man bare litt (boka oppgir en åttendedels vridning). Tapp igjen på talerkenen.. Fortsett med å vri og tapp til du finner den posisjonen fjæren har som medfører at armbordet har den beste bevegelsen - altså bouncer mest opp - og ned (og minst sideveis). Gå til neste fjær (foran til høyre) - gjør samme greie der. Så til bakerste fjæren - etc.
    Du har nå fullført en runde. Hvordan ser ting ut? Muligens har du med å snurre på fjærene forrykket høyden på armbordet - ta en liten etterstramming på mutrene, eller etter-slakking, slik at armbord er korrekt plassert i forhold til plinth.

    Det er dette som er justeringen - vri litt på fjærene (start altid med venstre fjær) og beveg deg rundt. Etter et par runder så skal du være fornøyd. Om ikke, ta et par runder til. Noen spillere er vanskeligere enn andre. Om alt feiler - skru ut alle fjærene igjen og miks fjærer og foringer på nytt. Gjenta prosedyren.
    Når du tapper SKAL armbordet, om fjæringen er riktig justert, bevege seg opp og ned UTEN noen som helst sideveis bevegelse.
    Er du der? Gratulerer!

    Problemer som kan oppstå: Armbordet blir liggende intil plinthet og da får du ingen god bounce. Løsning: Bruk en mounting template (finnes her: http://www.vinylengine.com/library/linn/ittok-lvii.shtml) og forviss deg om at avstanden fra hullet i armbordet (du vet, der armbases skal ned i) til spindelen er korrekt. For alt jeg vet gjelder denne avstanden kun Linn-armer. OM avstanden ER korrekt betyr dette at fjærene dine ikke er det, for å si det sånn. Ta med deg en lommelykt under og kontroller at fjærene ikke heller til EN side, eller er i kontakt med bolten i midten.
    Ta tak i hullskiven under hver fjær og trykk opp og slipp rolig ned - dette for å utligne eventuell initiert spenning i fjærene.
    Som nevnt av andre er det ikke anbefalt å skru løs amrbordet. Men sitter dette feil har du ikke annet valg. Du KAN kjøpe et nytt, men koster 500 flis så dette er en kostbar liten planke. Da jeg fikk min spiller var armbordet feil montert, så dette kan forekomme.


    Nå, på med tonearmskabelen. Tonerarmskabelen skal fikseres i noe som kalles "P-clip." Dette er en plastskinne eller slisse som skal holde armkabelen fast. Denne skal klare å holde tonearmskabelen så fast at du ikke klarer å dra kabelen gjennom med makt.
    Framgangsmåten her er godt beskrevet i manualen som FZ har vist til tidligere, så jeg gidder ikke si så mye mer - annet enn at IKKE la kabelen subbe ned i bunnplata.

    Et bilde av Cirkus-subchassiet rett før fjærene blir montert. Det store blå kretskortet i midten er Hercules II-strømforsyningen jeg benytter mens jeg venter på å kjøpe meg Lingo.



    Og SLIK skal fingrene dine se ut etter justering OM du har vært flink å bruke talkum!

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Tusen takk toriamos for en kjempeflott gjennomgang av justering. Sikkert en del som kommer til å kikke innom av og til for å lese gjennom denne veiledningen, inkludert meg :)
    Synes min spiller likner din inni, sorte fjærer også. Begynte å lure nå om jeg har cirkus i min?
    Har satt opp litt nisser allerede, kunne ikke vente lengre ;D
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg gutter, dette blir en morsom tråd.

    Hagto; du kan identifisere en Cirkus-spiller på innfallsporten til lageret; har ikke bilder tilgjengelig av Cirkus vs ikke-Cirkus, kanskje andre har det? FZ?

    Ser du ikke har bunnplate? Du burde prøve. Det kan meget vel låte bedre (jeg synes alltid det), pga en annen stivhet i plinten, som igjen endrer resonansfrekvenser, som igjen har betydning for hvor mye resonanser som når opp til den kritiske avtastingen via fjæringen.
    Det ser videre helt tydelig ut som om du har den "nye" plinten, med hjørneavstivningene. Selv om den ene avstivningen er litt hærpa :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Kanskje litt på siden dette her.

    Først. Ser jeg stavet feil i mitt forrige innlegg. Det skulle vært Talkum...uten i ;)

    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

    Hilsen: følger med!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Sånn ser det ut hos meg - den røde tingsen i midten er IKKE en nisslue men dermot en plasthette som skal beskytte lageret mot smånisser.



    Er de tre skruene like så kanskje du har et Cirkus.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Lageret på Cirkus er mye større og kraftigere enn pre-Cirkus. Den letteste måten å se forskjellen på er å løfte av innertallerkenen. Cirkus har lufting i lageret. Det ser du på 3 "spalter" i foringen inni lageret. Du vil også merke det når du setter innertallerkenen tilbake i lageret; tar det lang tid (flere minutter) før den når bunnen er det pre-Cirkus, går det rett ned i bunnen av lageret er det Cirkus. NB! Ikke slipp innertallerkenen ned i lageret. Hvis det er Cirkus vil lageret kunne ta skade.

    Ellers så kassa di litt jalla ut. Trist å se folk gå løs på den med sag. "Tjoringa" av armkabelen ser heller ikke helt patent ut....

    mvh
    FZ
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

    Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

    FZ
     
    S

    Stover

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

    Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

    FZ
    Spennende. Takk for svaret.

    Har sjøl vært av og på mht kjøp av lp12, etter å ha hørt VidarP`s lp12 ved etpar anledninger + en gang hos Kontrapunkt.
    Ankepunkt har vært pris, mange omstendigheter mht oppsett, samt en mager platesamling.

    Det siste løses enkelt vil jeg tro, så var det resten da.
    Ha meg unnskyldt for denne eventuelle avsporing.
     
    B

    break_out

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

    Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

    FZ
    Tja det med Lingo kontra Naim PSU er det jo mange meninger om og min er vel stikk motsatt av din 8).

    Har lekt endel med denne Naim løsningen der faseskiftverk brukes å ble ikke så veldig imponert i forhold til Lingoen... Det er en enkel løsning og den fungerer, men den er en smule overdrevet i forhold til prestanda i mine øyne.

    Men så er det jo det med smak også da for den gir en mer musikalsk fremtoning en Lingoen, men jeg for min del synes Lingoen gir en mer riktig i mine øyne driv på motoren.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

    Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

    FZ
    Tja det med Lingo kontra Naim PSU er det jo mange meninger om og min er vel stikk motsatt av din 8).

    Har lekt endel med denne Naim løsningen der faseskiftverk brukes å ble ikke så veldig imponert i forhold til Lingoen... Det er en enkel løsning og den fungerer, men den er en smule overdrevet i forhold til prestanda i mine øyne.

    Men så er det jo det med smak også da for den gir en mer musikalsk fremtoning en Lingoen, men jeg for min del synes Lingoen gir en mer riktig i mine øyne driv på motoren.
    Har du prøvd en ekte Armageddon. Mener å huske du skrev noe om en klone tidligere. Det er vel ikke nødvendigvis det samme.
    En PSU skal ikke gjøre noe annet enn å få motoren til å rotere tallerkenen nøyaktig 33,33333.... omdreininger pr. minutt og sørge for at motoren tilfører minst mulig vibrasjon til spilleren, verre er det ikke.... Dessuten skal den ikke sende støy ut på nettet ;)

    Edit: Sakset fra Naim-forum i går:

    "I think that you are right about using a Geddon instead of a Lingo, I think that it adds a fair bit to that 'Naim' sound on an LP12 . When I changed from a Lingo II to a Geddon the improvement in flow of the music was immense. I still use an Ekos and feel that this combination gives me the best of both worlds, the full range and slam from the Ekos along with the flow of the Geddon. Check it out if you can!!"

    Og en fra i dag:

    "I replaced a lingo2 with a 'Geddon and I am glad I did - as Sean comments, you get the best of both worlds - the drive, detail and dynamism of the Ekos SE and the flow of the 'Geddon. Sweet.

    I don't own any 45s so I don't miss the alternative speed option."
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Ellers så kassa di litt jalla ut. Trist å se folk gå løs på den med sag. "Tjoringa" av armkabelen ser heller ikke helt patent ut....

    mvh
    FZ
    Jeg syntes også at denne armkabelen så ut til å hindre en god bounce; så litt merkelig ut det der. Valg av armkabel i LP12 er helt kritisk; stiv fancy kabel gir dårligere lyd enn en myk, lett "ordinær" Linn eller Naim-kabel. Og Rega og da, for ikke å glemme de helt..

    Til topic om gråhet i Lingo; imo så låter Lingo 2 veldig mye bedre enn Lingo 1, jeg var mildest talt overrasket over den ekstra fargerikheten og oppløsningen. Det er som å hoppe opp et alvorlig hakk på f.eks cd-spillerfronten.
    Imidlertid så er det nokså lett å få Lingo 1 til ikke å affisere systemet nevneverdig forøvrig; ikke minst ved bruk av et godt (!) nettfilter, eller conditioner, ala Isotek f.eks, på Lingo'en, og bruke skjermede strømkabler. Da blir det andre boller :)

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Sånn ser i alle fall mitt Cirkus-lager ut. Ikke lett å ta bilder at dette uten å løfte spilleren ned fra vegghylla - noe jeg ikke gjør før jeg er nødt.

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Planlegger besøk hos Kontrapunkt med spilleren. Etter disse tilbakemeldingene må jeg nok investere i ny plint også tenker jeg. Armkabelen sitter fast i armen. Må kanskje forsøke å få byttet ut kabel på et eller annet vis, mange som mener skjøter på armkabel ødelegger på lyden. Men forstår bounceproblemet, så noe må gjøres. Skal nok få bra spiller etterhvert, og jeg synes det er inspirerende med en spiller som engasjerer så mange :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Sånn ser i alle fall mitt Cirkus-lager ut. Ikke lett å ta bilder at dette uten å løfte spilleren ned fra vegghylla - noe jeg ikke gjør før jeg er nødt.
    Litt for uskarpt til å se luftespaltene (og kanskje vanskelig å se med olje i lageret). Den største forskjellen ser du under topplata. Lageret koner øverst og er som sagt mye kraftigere.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Her er uansett et bilde av pre-Cirkus-lageret. Man kan i alle fall si at forskjellene ligger i at pre-C har svarte skruer og mitt Cirkus opererer med metallfargete. Sånn er det her i huset.



    Forøvrig må meg bemerke at hos meg så gikk både pre og cirkus-innertallerkenen temmelig kjapt ned i lageret. Tok absolutt ikke non minutter hos pre-Cirkus hos meg. Noen få sekunder og den var nede. Selv med så mye olje innabords at det tøt ut fra alle hull.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Her er uansett et bilde av pre-Cirkus-lageret. Man kan i alle fall si at forskjellene ligger i at pre-C har svarte skruer og mitt Cirkus opererer med metallfargete. Sånn er det her i huset.
    Er ikke cirkus-lageret høyere også. Ser slik ut på bildet...
    Kan du måle det, ToriAmos.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Her er uansett et bilde av pre-Cirkus-lageret. Man kan i alle fall si at forskjellene ligger i at pre-C har svarte skruer og mitt Cirkus opererer med metallfargete. Sånn er det her i huset.
    Er ikke cirkus-lageret høyere også. Ser slik ot på bildet...
    kan du måle det, ToriAmos.
    Må jeg enda en gang i kveld av med innertallerkenen?
    Er litt misfornøyd nå, men skal gjøre det likevel. Gi med ti minutter da.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    .
    Imidlertid så er det nokså lett å få Lingo 1 til ikke å affisere systemet nevneverdig forøvrig; ikke minst ved bruk av et godt (!) nettfilter, eller conditioner, ala Isotek f.eks, på Lingo'en, og bruke skjermede strømkabler. Da blir det andre boller :)

    Mvh Vidar P
    Men da er det vel like greit å kjøpe en Lingo 2 og glemme alt stæsjet....
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Pre-Cirkus lagerhøyde: 1.8 cm
    Cirkus lagerhøyde 2.o cm

    En signifikant forskjell, dog med tanke på at det er JEG som har målt samt det lille glasset med portvin jeg lot meg friste av for et par timer siden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    .
    Imidlertid så er det nokså lett å få Lingo 1 til ikke å affisere systemet nevneverdig forøvrig; ikke minst ved bruk av et godt (!) nettfilter, eller conditioner, ala Isotek f.eks, på Lingo'en, og bruke skjermede strømkabler. Da blir det andre boller :)

    Mvh Vidar P
    Men da er det vel like greit å kjøpe en Lingo 2 og glemme alt stæsjet....
    I mitt tilfelle synes jeg det er en god ide ja :) Men om man allerede har en strømboks og f.eks en skjermet Supra LoRad så gjør det mye. Men ikke mer enn at å sette Lingo 2 rett inn istedet for Lingo 1 er en åpenbaring i detaljer, klangrikdom og musikalsk innsikt. Iallefall her i gården :)

    PS; etter alle awards LP12 har fått i år, tom fra Eisa, så er det vel unødvendig å nevne de glade nyheter fra siste Stereophile awards også...

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Planlegger besøk hos Kontrapunkt med spilleren. Etter disse tilbakemeldingene må jeg nok investere i ny plint også tenker jeg. Armkabelen sitter fast i armen. Må kanskje forsøke å få byttet ut kabel på et eller annet vis, mange som mener skjøter på armkabel ødelegger på lyden. Men forstår bounceproblemet, så noe må gjøres. Skal nok få bra spiller etterhvert, og jeg synes det er inspirerende med en spiller som engasjerer så mange :)
    Motoren på spilleren din er også montert feil. Den skal vris 180 grader slik at ledningene kommer ut mot bakre hjørne og ledningene skal føres rundt motoren over hjørneavstiveren og ikke under som din er..... men, gode nyheter, det er en forholdsvis ny motor av type Premotec. Den er bra ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Pre-Cirkus lagerhøyde: 1.8 cm
    Cirkus lagerhøyde 2.o cm

    En signifikant forskjell, dog med tanke på at det er JEG som har målt samt det lille glasset med portvin jeg lot meg friste av for et par timer siden.
    Se det ja, da har vi vel den enkleste måten å detektere hvilket lager som er på spilleren. Bra jobba....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Planlegger besøk hos Kontrapunkt med spilleren. Etter disse tilbakemeldingene må jeg nok investere i ny plint også tenker jeg. Armkabelen sitter fast i armen. Må kanskje forsøke å få byttet ut kabel på et eller annet vis, mange som mener skjøter på armkabel ødelegger på lyden. Men forstår bounceproblemet, så noe må gjøres. Skal nok få bra spiller etterhvert, og jeg synes det er inspirerende med en spiller som engasjerer så mange :)
    Motoren på spilleren din er også montert feil. Den skal vris 180 grader slik at ledningene kommer ut mot bakre hjørne og ledningene skal føres rundt motoren over hjørneavstiveren og ikke under som din er..... men, gode nyheter, det er en forholdsvis ny motor av type Premotec. Den er bra ;)
    Bra med motoren. Ser ellers ut til at det blir litt jobbing. Har også målt nå og det ble 1.8 cm her dessverre. Innertallerken gikk raskt ned igjen her også.
    Bilde av mitt, tørket av med fuktig fille derfor litt skjoldete før det var helt tørt.
     

    Vedlegg

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Veldig morsom og lærerikt emne. Spesielt morsomt å være med på montasje av Cirkus. Takk Toriamos :)

    Kanskje litt på siden: Har dere noen tanker om priser for brukte LP12? For eksempel en slik som min som er fra ca 86 (serienummer 68508).

    Jeg vet det er å banne i kirken.......
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Bra med motoren. Ser ellers ut til at det blir litt jobbing. Har også målt nå og det ble 1.8 cm her dessverre. Innertallerken gikk raskt ned igjen her også.
    Bilde av mitt, tørket av med fuktig fille derfor litt skjoldete før det var helt tørt.
    Subchassiet ditt er helt klart ikke Cirkus, det ser du enkelt på den hvite foringen inni sylinderen. Dårlig tegn at innertallerkenen går raskt ned i lageret. Enten er det for lite olje eller så er lageret slitt. Har du sjekket oljen? Det skal være så fullt at litt renner litt ut når du slipper innertallerkenen nedi etter at du har etterfylt olje.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Bra med motoren. Ser ellers ut til at det blir litt jobbing. Har også målt nå og det ble 1.8 cm her dessverre. Innertallerken gikk raskt ned igjen her også.
    Bilde av mitt, tørket av med fuktig fille derfor litt skjoldete før det var helt tørt.
    Subchassiet ditt er helt klart ikke Cirkus, det ser du enkelt på den hvite foringen inni sylinderen. Dårlig tegn at innertallerkenen går raskt ned i lageret. Enten er det for lite olje eller så er lageret slitt. Har du sjekket oljen? Det skal være så fullt at litt renner litt ut når du slipper innertallerkenen nedi etter at du har etterfylt olje.
    Takk, da er det nok for lite. Hva slags olje kan jeg bruke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn