... Du har altså nå regulert høyden på armbordet slik at det er i flukt med plinth foran og bak. Plinthet er i vater og du sjekker at talerkenen er det samme. Alt er gulle godt. Med ET unntak - spilleren er ennå ikke justert.
Tapp med en finger på tidligere nevnte området (mellom armbasen og spindel) - hvordan oppfører armbasen seg? Antageligvis skjelver den som en pudding. Vel NÅ skal du justere fjærene.
Start med venstre fjær, vri denne mot høye (for eksempel), man bare litt (boka oppgir en åttendedels vridning). Tapp igjen på talerkenen.. Fortsett med å vri og tapp til du finner den posisjonen fjæren har som medfører at armbordet har den beste bevegelsen - altså bouncer mest opp - og ned (og minst sideveis). Gå til neste fjær (foran til høyre) - gjør samme greie der. Så til bakerste fjæren - etc.
Du har nå fullført en runde. Hvordan ser ting ut? Muligens har du med å snurre på fjærene forrykket høyden på armbordet - ta en liten etterstramming på mutrene, eller etter-slakking, slik at armbord er korrekt plassert i forhold til plinth.
Det er dette som er justeringen - vri litt på fjærene (start altid med venstre fjær) og beveg deg rundt. Etter et par runder så skal du være fornøyd. Om ikke, ta et par runder til. Noen spillere er vanskeligere enn andre. Om alt feiler - skru ut alle fjærene igjen og miks fjærer og foringer på nytt. Gjenta prosedyren.
Når du tapper SKAL armbordet, om fjæringen er riktig justert, bevege seg opp og ned UTEN noen som helst sideveis bevegelse.
Er du der? Gratulerer!
Problemer som kan oppstå: Armbordet blir liggende intil plinthet og da får du ingen god bounce. Løsning: Bruk en mounting template (finnes her:
http://www.vinylengine.com/library/linn/ittok-lvii.shtml) og forviss deg om at avstanden fra hullet i armbordet (du vet, der armbases skal ned i) til spindelen er korrekt. For alt jeg vet gjelder denne avstanden kun Linn-armer. OM avstanden ER korrekt betyr dette at fjærene dine ikke er det, for å si det sånn. Ta med deg en lommelykt under og kontroller at fjærene ikke heller til EN side, eller er i kontakt med bolten i midten.
Ta tak i hullskiven under hver fjær og trykk opp og slipp rolig ned - dette for å utligne eventuell initiert spenning i fjærene.
Som nevnt av andre er det ikke anbefalt å skru løs amrbordet. Men sitter dette feil har du ikke annet valg. Du KAN kjøpe et nytt, men koster 500 flis så dette er en kostbar liten planke. Da jeg fikk min spiller var armbordet feil montert, så dette kan forekomme.
Nå, på med tonearmskabelen. Tonerarmskabelen skal fikseres i noe som kalles "P-clip." Dette er en plastskinne eller slisse som skal holde armkabelen fast. Denne skal klare å holde tonearmskabelen så fast at du ikke klarer å dra kabelen gjennom med makt.
Framgangsmåten her er godt beskrevet i manualen som FZ har vist til tidligere, så jeg gidder ikke si så mye mer - annet enn at IKKE la kabelen subbe ned i bunnplata.
Et bilde av Cirkus-subchassiet rett før fjærene blir montert. Det store blå kretskortet i midten er Hercules II-strømforsyningen jeg benytter mens jeg venter på å kjøpe meg Lingo.
Og SLIK skal fingrene dine se ut etter justering OM du har vært flink å bruke talkum!