Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^Ja, samme sak der, men....
    … med en o-ring (strikk) som er rund kan utvekslingen endre seg med tykkelsen dersom den løper i en kile/et spor i motorpulley og således griper lenger ut i kilen

    Kjenner ikke til noen spillere som har kilereim men fysiske lover gjelder selvsagt ikke når det kommer til Hifi?

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke kilereim, men et kilespor (u eller v) i motorpully der o-ringen løper.
    Mr. Gandi (m.fl), som har sine egne teorier om platespillere, benytter jo slike pulleys. - og o-ringer:

    Rega reim.JPG
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan heller ikke forstå at tykkelsen på reima påvirker hastigheten. Hvis hastigheten endrer seg på en LP12 med forskjellige reimer må det være fordi reima legger seg på litt forskjellig sted på pulley'en pga. egenskapen til reima. Pulley'en på AC motoren på LP12 er konveks og det er derfor en kan justere hastigheten ved å endre på vinkelen til motoren. Under er bilde av hyttespilleren min etter at jeg byttet plinth og sjekker hastigheten til slutt:

    IMG_1984.jpg
     
    Sist redigert:

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    ^ Hvordan kan en tykkere reim gi endret hastighet?
    "Utvekslingen" er forhold mellom diameter på motorpulley og diameter på subplatter. Anleggsflaten på reim mot disse er lik, helt uavhengig av hvor tykk den er.
    Så en god illustrasjon på det på en FB side så jeg søkte nå litt på nettet og det står forklaring her:
    Uavhengig av det så hold det å høre på Thakers reim før jeg leste infoen om hastigheten. Ikke så bra lyd. Det er desverre heller ikke en 3 år gammel Linn reim mot en ny, men det hjelper å smøre den med gummifornyer (har ikke prøvd møbelpolish som Linn selv anbefaler) - noe som jeg har vært sløv med tidligere..
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Så en god illustrasjon på det på en FB side så jeg søkte nå litt på nettet og det står forklaring her:
    Uavhengig av det så hold det å høre på Thakers reim før jeg leste infoen om hastigheten. Ikke så bra lyd. Det er desverre heller ikke en 3 år gammel Linn reim mot en ny, men det hjelper å smøre den med gummifornyer (har ikke prøvd møbelpolish som Linn selv anbefaler) - noe som jeg har vært sløv med tidligere..
    Ikke helt overbevist av det den gjengen skriver. Mye synsing her.

    Uansett, det er ikke noe problem på en LP12 for det er bare å tilte motoren for å få korrekt hastighet. Og har du Radikal har i hvert fall ikke tykkelsen på reima noen innvirkning på hastigheten.

    Når det gjelder levetiden på Linn-reimer er min erfaring at de holder minst 10 år. Den jeg har på min nr.1 spiller er 12-13 år gammel og helt i orden. Drar den gjennom en fuktig fille en sjelden gang og renser samtidig pulley og innertallerken med isopropanol. Nå er jeg ikke av dem som stopper og starter motoren hver gang jeg skifter en plate som antageligvis vil slite ut reima raskere. Ser heller ikke bort fra at det kan være dårlige batcher av reimene som ikke holder like lenge som de jeg har vært borti.

    Det som er viktig er å ha riktig side inn på reima. Det gjør en forskjell, akkurat som det er å ha riktig side opp på matta.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo et litt interessant tema, og det har vært diskutert tidligere.
    Jeg forstår at o-ringer eller reimer av ulik tykkelse kan bidra til ulike hastighetsvariasjoner i form av ulik strekk/stram, men at den gjennomsnittlige hastigheten endres ved endret dimensjon - som følge av endret effektiv diameter klarer jeg ikke å forstå.
    Jeg forstår at effektiv diameter endres dersom reim/o-ring løper i et kilespor, man klarer ikke å forstå at det gjelder om en reim løper plant, eller på en kam.

    Skumleste trådene, uten å bli noe klokere av det, men om dette er riktig (og flere hevder jo å ha målt endret hastighet) så må det jo finnes mye info og beregningsmodeller på dette, da dette vil gjelde generelt for alt av reimdrevet transmisjonsoverføring.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Litt rengjøring av PU, kontroll av VTF så låt det jammen ikke så ille av denne. Trodde egentlig PU var ferdig, men tror det var et tykt lag med møkk og støv som gjorde at selger trodde den var ubrukelig 😀

    En tur opp til Eksakt om ikke så lenge, så får vi se hva fremtiden bringer 🤞
     

    Vedlegg

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hei dere. Har en Linn Axis med Hercules 2/LP12-motor. Den går med korrekt hastighet når den endelig har kommet i fart, men helt i starten "nøkker" motor litt frem og tilbake noen sekunder (dette skjer både med og uten reim). Er det noen av dere som har vært borti dette, og forslag til en eventuell løsning?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selv om LP12´n min brukes veldig lite har det allikevel i senere tid "klødd" litt etter å oppgradere:

    IMG_0945 (1).JPG

    Har derfor nå bestemt meg for å oppgradere til Lingo 4 og Karousel. Er egentlig ikke helt overbevist om disse oppgraderingene er verd prisen, men - nå blir det sånn :cool: .
    Lingo 3 og Cirkus har dermed havnet på Torget.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kan heller ikke forstå at tykkelsen på reima påvirker hastigheten. Hvis hastigheten endrer seg på en LP12 med forskjellige reimer må det være fordi reima legger seg på litt forskjellig sted på pulley'en pga. egenskapen til reima. Pulley'en på AC motoren på LP12 er konveks og det er derfor en kan justere hastigheten ved å endre på vinkelen til motoren. Under er bilde av hyttespilleren min etter at jeg byttet plinth og sjekker hastigheten til slutt:

    Vis vedlegget 645263
    Er denne testplata med strobolampen å få kjøpt fortsatt? Jeg har lignende plate med lampe fra Clearaudio, men platen er litt usentrert så stroboskopet blir urolig og mindre leselig. Gjør nytten, men virker ikke helt overbevisende.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte min for 12-13 år siden av Cymbiosis, men etter det jeg har hørt er det mange år siden Linn sluttet å selge strobolampen. Har du lampe med 300Hz kan du bruke den sammen med stroboskopskiva til Linn.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte min for 12-13 år siden av Cymbiosis, men etter det jeg har hørt er det mange år siden Linn sluttet å selge strobolampen. Har du lampe med 300Hz kan du bruke den sammen med stroboskopskiva til Linn.
    Ja, lampen er 300hz. Linns stroboskive er fortsatt å få kjøpt?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Da begynner det å komme seg 😀 Lingo 3 + Cirkus kit i boks (takk @ptb )! Har også plinth med hjørnesvstivere og trampolin liggende. Ny arm er satt litt på vent, da jeg har vondt for å la Black Widow ga. Ser Soundsmith har noen MC PU med høy compliance, så mulig jeg skal utveksle noen ord med dem. Vurderer om jeg faktisk skal bruke den gamle fluted plinthen. Den vokser på meg utseendemessig sett. Den får også mye skryt av utseendet her hjemme, og er mer populær som møbel enn P8’en.

    Savner dog et subchassi for Cirkus. Noen som har et liggende

    Er vel mulig å bruke noen skiver mellom det gamle subchassiet og cirkuslageret for å få riktig høyde på tallerken, men neppe en ideell løsning (?).

    Hvilken reim er best å gå for? Noen med positiv erfaring med Thakker?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takker igjen for handelen og en hyggelig prat :) .
    SoundSmith har High/Medium/Low Output MI (Moving Iron) PU´r. High Output kan benyttes mot MM-RIAA. Så det man "sparer" på en god MC-RIAA/Step-up kan man heller legge ekstra i PU.
    For flere av deres PU´r kan man velge compliance (spesialordre).
    Jeg har Carmen i min oppgraderte TD150 og er fornøyd med den, selv om den skiller seg en del fra Cadenza´n jeg har på LP 12´n - både i karakteristikk og pris. I den grad man kan si at Cadenza Black er "nøytral" så ligger Carmen på sommersiden av nøytral, samtidig som den ikke graver like dypt i rillene.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Som audiophile.no rapporterer i en annen tråd komme Linn med enda en ny arm på Majik LP12.
    Fjorårets nye arm laget hos Jelco går ut, siden Jelco har meldt at de legger opp. De har høy alder i arbeidsstokken og klarer ikke fortsette etter Covid-19. Det er tragisk, og emne for en egen tråd.
    Den nye armen ifjor så ut som en Jelco 350 med rett armrør, og nå har Linn vendt seg til Clearaudio for hjelp.
    Da spør jeg meg hvordan den nye Clearaudio-armen vil prestere i forhold til Linn Akito, som er standard på Akurate-utgaven.
    Selv har jeg solgt den gamle LP12, med Lingo I og Ittok, og kunne godt tenke meg en ny. Mulig Akurate, men jeg er litt usikker på Akito.
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    ^ Takker igjen for handelen og en hyggelig prat :) .
    SoundSmith har High/Medium/Low Output MI (Moving Iron) PU´r. High Output kan benyttes mot MM-RIAA. Så det man "sparer" på en god MC-RIAA/Step-up kan man heller legge ekstra i PU.
    For flere av deres PU´r kan man velge compliance (spesialordre).
    Jeg har Carmen i min oppgraderte TD150 og er fornøyd med den, selv om den skiller seg en del fra Cadenza´n jeg har på LP 12´n - både i karakteristikk og pris. I den grad man kan si at Cadenza Black er "nøytral" så ligger Carmen på sommersiden av nøytral, samtidig som den ikke graver like dypt i rillene.
    Har en Gold Note PH10, så MC er ikke noe problem. Heller nok mot en Soundsmith ja, men er også inne på tanken å skaffe en gammel Shure V5 IV. Snakkes mye bra om den, og det er også mulig å få nye nåler til den i tillegg til at prisen er ganske overkommelig.

    Har ikke hatt så alt for mange PU, og alle har sittet på forskjellig drivverk: Ortofon M2 Red + Blue, Apheta 2 og Dynavector 20b2. Hadde vært moro å prøve litt forskjellig på samme spiller.

    image.jpg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Mye av det som jeg synes er moro med LP12, er oppgraderingsmulighetene. Søke rundt etter informasjon, stort utvalg av både brukte originale deler, men også mange deler fra tredjepartsleverandører.

    Hva andre synes om de forskjellige oppgraderingene er interessant å lese, men det morsomste er å prøve selv, etter hva lommebok og ører tåler. Andrehåndsmarkedet er såpass bra at man kan tillate seg mye uten stor økonomisk risiko.

    Det å skru og fikle med ting har jeg aldri vært redd for, det har alltid gitt meg stor glede selv om det noen ganger ikke alltid har gått slik som først tenkt. I de tilfellene har jeg forsøkt å ta lærdom av det. Å ha muligheten til å «fikle» med og justere min egen platespiller gjør eiergleden større i mine øyne. Blir det alltid bra? Nei, kanskje ikke, men tredje eller fjerde gang sitter det kanskje!

    Det finnes mange fine platespillere der ute, og mange meninger, men jeg reagerer enkelte ganger på ekstremt bombastiske uttalelser her på forumet (og andre steder). Jeg liker Linn, Rega, Nottingham, Garrard osv osv., og synes det er fint og spennende at det finnes flere «filosofier» innen platespillerkonstruksjon.

    Dette ble jo langt, og kanskje litt luftig, men tanken var jo å lufte tankene litt 😉

    Snart blir det å skru sammen «ny» lp12 med Kahn og Mober subchassi. Gleder meg til både monteringen og det ferdige resultatet.

    Og bonus: jo, nå har jeg snart 2 stk LP12 ettersom de aller fleste deler er byttet ut. Angrer bare på at jeg solgte det gamle lokket og motor/psu.

    God fredagskveld!
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Var egentlig også i ferd med å lufte disse tankene litt, da jeg finner en del forumdeltakeres argumentasjon smått ulogisk.
    Jo, å bytte fra en rimelig spiller til en dyrere gjentatte ganger applauderes. Å bytte PU og/eller tonearm på en spiller like så. Det samme når det gjelder å oppgradere anlegget stegvis. Men å gradvis oppgradere en LP12 - det er tydeligvis hinsides all fornuft:rolleyes:
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Var egentlig også i ferd med å lufte disse tankene litt, da jeg finner en del forumdeltakeres argumentasjon smått ulogisk.
    Jo, å bytte fra en rimelig spiller til en dyrere gjentatte ganger applauderes. Å bytte PU og/eller tonearm på en spiller like så. Det samme når det gjelder å oppgradere anlegget stegvis. Men å gradvis oppgradere en LP12 - det er tydeligvis hinsides all fornuft:rolleyes:
    Ja, det er noen logiske brister i argumentasjonen noen ganger 😀 Mulig Dunning-Krüger som slår inn...
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Selv om LP12´n min brukes veldig lite har det allikevel i senere tid "klødd" litt etter å oppgradere:

    Vis vedlegget 656527
    Har derfor nå bestemt meg for å oppgradere til Lingo 4 og Karousel. Er egentlig ikke helt overbevist om disse oppgraderingene er verd prisen, men - nå blir det sånn :cool: .
    Lingo 3 og Cirkus har dermed havnet på Torget.
    Jeg ved, at svaret kommer lidt sent. Opgraderingen er alle pengene værd.
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Linn LP 12 er så mye så mange mulighet til å lykkes, samtidig så kan en gå seg bort i et blindspor. Det finnes så mange flotte kombinasjoner av deler både originale og uoriginale, og så mye har kommet de seneste 10 årene.

    Jeg for min del har en fullspekket pre SE og alt annet som har kommet i etterkant, er fornøyd som det holder vell vitende om at jeg sitter på en spiller som ikke er i nærheten av det beste en LP 12 kan prestere.

    Min spiller har ikke blitt dårligere, det er den nyeste versjonen som har blitt bedre 😉.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Linn LP 12 er så mye så mange mulighet til å lykkes, samtidig så kan en gå seg bort i et blindspor. Det finnes så mange flotte kombinasjoner av deler både originale og uoriginale, og så mye har kommet de seneste 10 årene.

    Jeg for min del har en fullspekket pre SE og alt annet som har kommet i etterkant, er fornøyd som det holder vell vitende om at jeg sitter på en spiller som ikke er i nærheten av det beste en LP 12 kan prestere.

    Min spiller har ikke blitt dårligere, det er den nyeste versjonen som har blitt bedre 😉.
    Særdeles enig i siste linje - som jo er uavhengig av hva man tenker på å vurdere. "Dingsen" har ikke blitt dårligere selv om en annen dings (fyll inn: kilde, forsterker høytaler etc) har kommet.
    Første linje er jeg også helt enig i.
    Forøvrig er Karusel en i denne sammenheng sjokkerende billig dings med tanke på forbedringen som den bringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Saken er den at jeg har skrudd litt på disse LP 12 spillerne og lekt med egne design av strømforsyninger osv. Det gikk tider der jeg ikke klarte å la spilleren stå i ro en uke uten at jeg måtte justere litt. Nå derimot har spilleren stått uten justeringer i 10 år 😊.

    Ja, jeg har testet litt PU’er på veien, men da passet på å justere armen tilbake til der jeg var. Dette er spillere som er laget til å leve uten justeringer, men det forutsetter så klart at den er riktig satt opp.



    Kan være jeg gjør et inngrep igjen nå siden HiFi/Corona basillen har tatt tak, men det er mer drevet mot en ny plinth i et flott treslag. Hvilke deler som blir skudd inn blir spennende å se til og med for meg 😉.



    Har byttet ut det meste gjennom tidene, men LP12 har jeg alltid hatt siden jeg først fikk en. Spendor 100høytalere har også kommet tilbake… og det har aldri skjedd før at jeg har kjøpt samme utstyr tilbake etter salg….
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Nytt (brukt) plinth, Mober subchassi, Kahn og DL304.

    Det eneste som er dumt med å bytte så mye på en gang, er at jeg vet ikke hvilken av delene som utgjorde mest av lydforbedringen. Dette var veldig mye bedre enn tidligere! Antar PU gjorde sitt, da den gamle begynte å bli litt sliten, men tror nok Mober også hjalp på 😀
     

    Vedlegg

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Legger ved litt flere bilder av byggeprosessen for de som synes slikt er spennende.
     

    Vedlegg

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Nei, usikker på en trekant sak som skal rotere på spilleren.. samtidig har jeg troen på Tangerine Audio. I tenkeboksen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Virker ulogisk. Burde vært rund. Ville ikke kjøpt uten returrett.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Skulle gjerne hatt Keel, fikk aldri ut fingeren .. plutselig nærmet de seg 30t -så utsolgt. 30t ble for drøyt.
    Kjøpte min Keel for 15-16 år siden. Kostet en god slump da også, men delt på antall år blir det ikke store utgiften 🙂
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Dessverre ikke prioritert den gangen, husker du og VidarP kjøpte, rundt 20t om jeg ikke husker feil. Plateau kostet 18,5t, men den er ikke laget at et stykke alu.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn