Linjekilde (IDS_25 insp.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Høstens prosjekt (til meg selv):
    Likte designet av IDS-25, men tilføyer en AMT
    Modifisert AST 2560 JAS/Aurum Cantus: Uten frontplate og dempet trakt-kammer bak.
    Plan pr tegnebrett:
    24 stk modifiserte TG9 fulltoner (m/faseplugger) i power-tapering. (Yes).
    Progressivt dempede kammere ca 4,7 liter pr enhet.
    6mm gipsplate felt inn i spor som skilleplater. Limes med tek7 for vibr.demp / avstiving.
    Ledninger legges i eget spor og skjules i bakplaten.
    Fotplate i 30mm Alu. Subwoofere (løse) kommer til: 4 stk 21" (som Snickers har anvist)
    Deler er innkjøpt / bestilt.
    Demp & wire.JPG

    AMT kammer.JPG

    LS-18.JPG
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Av og til er det gromt å glane litt ekstra ved besøk på Plantasjen :rolleyes:
    Bak-kammeret for AMT:
    Dødt materiale i grav-vasen til knappe kr 60,-... Konisk, merket med "+" og greier :)
    Skal dempes innvendig.
    20180802_212023.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du er ikke sann.
    Fra det ene til det andre, vi gleder oss.
    Håper å treffe deg i Horten:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg er Sand..
    Takker Steinost, blir artig å treffe deg også :)

    Noen som har tips vedr leverandør for gitter til baffelfront?
    baff.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen er plater med lengde min. 2400mm med hexagonal perforering (max luft-%)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    24 stk modifiserte TG9 fulltoner (m/faseplugger) i power-tapering. (Yes).
    Jeg ser du er ivrig på power-tapering, og du har jo en del erfaring på det. Har du sammenlignet med og uten power-tapering på en full gulv-til-tak line array? Det ser ut som det omtrent er konsensus på diyaudio at hvis linjen er lang nok, så er det bedre uten power-tapering. Jeg spør siden jeg også skal gå i gang med et lignende prosjekt forhåpentlig vis om kort tid. Har restaurert hus kontinuerlig i 5 år, men begynner å nærme meg slutten...

    Faseplugger? Interessant!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes linjer uten power tapering eller fysisk fokusering (bue) kan låte litt for svært og en smule flatt /same-ness.
    Dette kan jo være flott på store orkesterverk, orgelsymfonier etc. Men sangerinner kan bli voldsomme.
    I mangel av norsk ord kalles effekten av power tapering "solidfying" av lydbildet. Linjer uten PT redder seg mye inn på HAAS-effekten. Power tapering forsterker denne effekten, bildet blir mer presist og gir en bedre balanse mellom storhet og evnen som f,eks små 2-veis har synes jeg IMHO.
    Garantert noen som er uenige ,og jeg vil ikke utrope meg til ekspert, men jeg har altså landet på dette. Effekten er større på små linjer enn store ja pga mer refleksjon fra tak.
    På mindre linjer i baffel kommer energien mer fra et "vindu". Har sikkert nevnt det før, men Zalytron oppgraderte sine linjekilder med power tapering med hjelp fra Joe d'Apollito. Det var linjer med opptil 12 elementer. Kundene var mest fornøyd med disse. Griffin gjorde det samme med sine egne som han benyttet i mange år. (Nå har han bygget CBT, men det er en annen historie) Les gjerne Griffins paper og siste kapittelet på side 20.

    Fasepluggene i TG9 : (se post 587 og 589) og 27.
    Heller ingen ulempe å redusere massen + forbedre kjølingen.
    Vurderer flere tiltak mht oppheng og vibr.demping av elementene:
    Noxudol 3100 på kurven og silikonolje eller bremsevæske (DOT5) for oppmykning av opphenget . Har et par testkaniner...
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg synes linjer uten power tapering eller fysisk fokusering (bue) kan låte litt for svært og en smule flatt /same-ness.
    Dette kan jo være flott på store orkesterverk, orgelsymfonier etc. Men sangerinner kan bli voldsomme.
    I mangel av norsk ord kalles effekten av power tapering "solidfying" av lydbildet. Linjer uten PT redder seg mye inn på HAAS-effekten. Power tapering forsterker denne effekten, bildet blir mer presist og gir en bedre balanse mellom storhet og evnen som f,eks små 2-veis har synes jeg (not IMHO).
    Garantert noen som er uenige ,og jeg vil ikke utrope meg til ekspert, men jeg har altså landet på dette. Effekten er større på små linjer enn store ja pga mer refleksjon fra tak.
    På mindre linjer i baffel kommer energien mer fra et "vindu". Har sikkert nevnt det før, men Zalytron oppgraderte sine linjekilder med power tapering med hjelp fra Joe d'Apollito. Det var linjer med opptil 12 elementer. Kundene var mest fornøyd med disse. Griffin gjorde det samme med sine egne som han benyttet i mange år. (Nå har han bygget CBT, men det er en annen historie) Les gjerne Griffins paper og siste kapittelet på side 20.

    Fasepluggene i TG9 : (se post 587 og 589) og 27.
    Heller ingen ulempe å redusere massen + forbedre kjølingen.
    Vurderer flere tiltak mht oppheng og vibr.demping av elementene:
    Noxudol 3100 på kurven og silikonolje eller bremsevæske (DOT5) for oppmykning av opphenget . Har et par testkaniner...
    Takk for svar! Kanskje det blir å prøve begge deler. Men da kan man kanskje like gjerne ta den helt ut og gå for CBT, som selvsagt blir mye mer komplekst. Har faseplugger noe for seg på andre utgaver av TG9 også?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro at faseplugg kommer positivt ut på de andre også da dette går mest på den underlige verden under støvhetten.
    CBT: Griffin har anvist en spennende og lettbygget sak her..
    I post 66 side 7 viser han koblingsskjema.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fundamentplatene (sjøvannbestandig Alu) for linjekildene er vannskjærte i CNC hos Kapp Aluminium.
    (Sjøvannbestandig Alu er jo greit om de noen gang skal selges til en på en nøgen ø.. )

    Vannskjæring kan håndtere det meste av materialer bortsett fra herdet glass.

    Firmaet kan jeg anbefale til alle som har prosjekter med aluminium-konstruksjoner på gang.
    De har levert de fleste helikopter-dekk som er på sokkelen, mesanindekk, båter, data-gulv, ørkenventilasjon, pellets-tanker etc for å nevne noe.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Vil tro at faseplugg kommer positivt ut på de andre også da dette går mest på den underlige verden under støvhetten.
    CBT: Griffin har anvist en spennende og lettbygget sak her..
    I post 66 side 7 viser han koblingsskjema.
    Interessant at Jim Griffin har bare 3 banker, mens Keele bruker 5. Antallet drivere (prosentvis av hele linjen) avviker også mye fra Keeles paper. Men dette letter selvfølgelig shadingen, og gjør konstruksjonen mye mindre kompleks. Lurer på hvordan det påvirker prestasjonen. Skal finlese tråden, kanskje det står noe om valgene han har tatt og følgene det får for prestasjonene.

    Edit: Postet et spørsmål til Griffin på diyaudio på krøkkete engelsk. :p

    Nå tilbake til ditt prosjekt!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til, spennende prosjekt.
    Her er cbt 36 med 8 ohm og 5 banker (kandidat for egnet fulltone+w, f.eks Fountek FR58EX + woofer):
    cbt 36.jpg

    pregnant.jpg

    FR85 krever veldig lite volum og kan sammen med mini-sub ala "Little Roy" (Strassacker) lage en fjong skapning.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro at faseplugg kommer positivt ut på de andre også da dette går mest på den underlige verden under støvhetten.
    CBT: Griffin har anvist en spennende og lettbygget sak her..
    I post 66 side 7 viser han koblingsskjema.
    Kommentar: Ved 8 ohms elementer i en 24-elements 3-bank versjon justeres L-pad i siste ledd tilsvarende (dobler verdiene).
    Alternativt benyttes 3 stereotrinn med volumkontroll for justering av nivået på bankene, f.eks rimelige classe D som det kryr av på ebay.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Tror du ikke at den o-ring snora vil bli slakk over tid? Gummi i seg selv er vel også en større støvmagnet, og vanskeligere å holde "ren" enn foreks sort nylon med strikk-innlegg..
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Inspirasjon for transpirasjon:

    Gitar-bro.jpg

    Stoptail.jpg


    eller fra stussligstuggun:
    sukkerbrød.gif
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    1
    Det er antakelig litt dumt om slike strenger spiller med. Med mindre du får dem til å spille i motfase med kabinettresonansene.[1]

    [1] Not completely serious.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan jo stramme til de lyder som et engelsk høyttalerkabinett...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ser ikke ille ut dette her Willy, men har du vurdert å dele det hele inn og bruke spoler som legger inn seksjon for seksjon? Da kan du både få en jevn overgang fra høye til lave frekvenser med omtrent konstant linjeeffekt, og samtidig gir forsinkelsen i spolene deg noe som minner om en akustisk bue a-la CBT.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror du ikke at den o-ring snora vil bli slakk over tid? Gummi i seg selv er vel også en større støvmagnet, og vanskeligere å holde "ren" enn foreks sort nylon med strikk-innlegg..
    Jeg vet ikke, kom bare til å tenke på snoren siden den leveres i mange dimensjoner. Jeg har bare laget o-ringer av den.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Send meg gjerne et skjema Snicers, det er 24 stk enheter pr side + diskanten.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei W.sand. Legger inn et shading skjema som kommer direkte fra Don Keele. Dette er med 12-24 etc. drivere. Har andre driver konfig også om noen er interessert. Se om du kan få brukt det. Ligger ikke inne diskant her og er ikke sikke
    Skjermbilde 2018-08-18 kl. 13.11.34.jpg
    r på hvordan du skal integrere den, men dette kan kanskje Snickers noe om.
    Skjermbilde 2018-08-18 kl. 13.11.22.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Her er et eksempel der man deler de inn i 3 grupper. Det man må være oppmerksom på her er at man øker følsomheten etter hvert som man legger inn flere grupper. Om man vil dele inn i flere grupper kan man bruke kapasitiv parallell for å bypasse halvparten av driverne i en gruppe, det gir jo matematisk samme effekt.

    Shading filter..jpg


    Ser det har ramlet ut et tegn her. Det skal stå L1<L2<L3.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for skjema Snickers & SannaX .
    SannaX: Er dette shading for et rett vertikalt array? Jeg ser i umiddelbart ingen symmetri i skjema dersom shadingen skal konsentreres for max output i midten av søylen (?). Iflg Keele er Legendre-shading optimalt for en rett linje.
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser i notatene mine så er det ground plane ja, så da blir det ikke riktig. Gikk litt fort her. Mener jeg hadde den som hørte til rett vertikalt array også, men finner den ikke akkurat nå.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du sjekket. Hører gjerne om du finner skjema for rett linje.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Snickers,
    Har sett ideen om frekvensbasert shading & delay,men er redd det fører til et lite kablingshelvete.
    Kanskje det er enklere måter å få dette til på (aktivt) ?
    JBL-ls.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det filteret du har der er jo på sett og vis samme prinsipp, bare mer oppdelt, og i 2. orden, men hva er greia med alle switchene?

    Om du gjør det aktivt blir det mange kanaler. Om du kabler disse til et filter eller til diverse forsterkerutganger er vel sånn sett ganske likegyldig?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Switchene er endel av JBL' s tuning- anordnig ( PA - utstyr).
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her er et eksempel der man deler de inn i 3 grupper. Det man må være oppmerksom på her er at man øker følsomheten etter hvert som man legger inn flere grupper. Om man vil dele inn i flere grupper kan man bruke kapasitiv parallell for å bypasse halvparten av driverne i en gruppe, det gir jo matematisk samme effekt.

    Vis vedlegget 505302

    Ser det har ramlet ut et tegn her. Det skal stå L1<L2<L3.
    En bieffekt blir forskjellig Qts for hver gruppe pga variabel spolemotstand, hørbart?
    Ser for meg en kombinasjon av lett amplitude-shading (-2 db/gruppe) og 1. ordens frekvens-shading som du skisserer. Shading 6-8-10 (deles sym.5-4-3-3-4-5)
    Muligens med bypass-bryter over spolene.
    Pga forskjellig samlet Re i gruppene vil ikke spolene ha ønsket forsinkelse (L2<L1)....kanskje best å kutte de ut, eller?

    LS-18.JPG


    Før saga går varm: Vil kardiode linje ha noe for seg?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Aller først, jeg støtter ideen om kardioide. Da må du ha mer boost nedover, men det er jo ikke vanskelig å få til når du har så mange drivere.

    Her er en ide til et filter som nok må endres en del for å få impedansen riktig:
    Skjermbilde 2018-08-20 16.45.54.jpg


    Men som sagt, impedansen er litt lav:
    Skjermbilde 2018-08-20 16.47.08.jpg


    Her er frekvensresponsen, den vil jo selvsagt påvirkes av både baffelstep og eventuell kardioide:
    Skjermbilde 2018-08-20 16.46.52.jpg


    Off axis (vertikal):
    Skjermbilde 2018-08-20 16.46.33.jpg


    Spredningen styres dels av fysisk høyde på arrayet, og dels av forsinkelsen:
    Skjermbilde 2018-08-20 16.46.09.jpg


    Og da blir polar plot omtrent som dette:
    Skjermbilde 2018-08-20 16.46.39.jpg


    Den forsinkelsen som genereres av spoler kan jo også genereres av kondensatorer, og omvendt. Jeg tror også man med fordel kunne satt alle driverparene i serie, og kanskje også seriekoblet de to øverste og de to nederste driverne. Da ender du vel omkring 5 ohm totalt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sjekkes nærmere... Spørsmål: Er filterdiagrammet for 4 eller 8 ohm elementer? Behøves hp-filtert i inngangen? Litt væl diger spole...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hmm, stod default på 1 ohm siden jeg ikke hadde lastet inn noen impedansmåling.

    HP-filteret kan du jo droppe om du deler aktivt. Jeg er litt overrasket over at spolen inn ble så stor når impedansen er såpass lav.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Great, jeg har 4 ohm elementer og kjører aktivt mot diskant og sub. Kunne du tatt ei ny kjøring , please?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn