Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eieren av disse drømmer jo om besøk fra distrikts-synseren og storboks connoisseuren fra flatlandsbygda. Får vel ofre noen timer når de har kommet på plass.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Mye av det jeg har sett av forsøk på DIY ender opp som noe ræl, men dette var "something completely different"!:cool:
    Fantastisk flott! Kudos!
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå får jo disse gutta til både flott bygging og lyd.
    De er i en liga vi andre bare kan drømme om.
    Jeg klarer bare å få grei nok lyd.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nå får jo disse gutta til både flott bygging og lyd.
    De er i en liga vi andre bare kan drømme om.
    Jeg klarer bare å få grei nok lyd.
    Tror du det er en som gleder seg litt her på Tårnåsen eller? 😍
    Har alltid ønsket meg line source, men disse er jo mer enn bare line source. Og med skikkelig dimensjonerte mellomtoner (jeg synes annet jeg har hørt med "tilsvarende" konstruksjon men mindre elementer kan bli litt tynt i mellombassen).

    For øvrig er @inselwind flink til å spørre hvordan jeg vil ha dem men så langt har jeg ingenting å bidra med - liker ALT med disse og synes det skal være fullt og helt @W.Sand og @inselwind sin kreasjon. Og HVIS det mot formodning skal være behov for å mekke litt i etterkant (for eksempel dersom jeg mot formodning vil bytte til ekstern forsterker, ikke at jeg tror det er noe behov) er han behjelpelig da og! Og ellers må man uansett forvente litt fintuning med DSP i etterkant og der er jeg heldigvis ganske komfortabel.

    Helt fantastisk å få muligheten til å kjøpe disse vidunderskapningene spør du meg! Men nå skal jeg holde lav profil til de står og spiller hjemme hos meg ;-)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Får jeg komme å høre når dem er innspilt og tunet, erk?
    ..bor kun 20 min unna?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du det er en som gleder seg litt her på Tårnåsen eller? 😍
    Har alltid ønsket meg line source, men disse er jo mer enn bare line source. Og med skikkelig dimensjonerte mellomtoner (jeg synes annet jeg har hørt med "tilsvarende" konstruksjon men mindre elementer kan bli litt tynt i mellombassen).

    For øvrig er @inselwind flink til å spørre hvordan jeg vil ha dem men så langt har jeg ingenting å bidra med - liker ALT med disse og synes det skal være fullt og helt @W.Sand og @inselwind sin kreasjon. Og HVIS det mot formodning skal være behov for å mekke litt i etterkant (for eksempel dersom jeg mot formodning vil bytte til ekstern forsterker, ikke at jeg tror det er noe behov) er han behjelpelig da og! Og ellers må man uansett forvente litt fintuning med DSP i etterkant og der er jeg heldigvis ganske komfortabel.

    Helt fantastisk å få muligheten til å kjøpe disse vidunderskapningene spør du meg! Men nå skal jeg holde lav profil til de står og spiller hjemme hos meg ;-)
    Kolbotn det?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det er bare å fortsette å vise engasjement og glede😊😄.. Den er totalt gjensidig 🎵🎶.
    Morgendagen vil brukes på finpuss og trimming av kanter, cardoider etc som tar litt tid men som ikke er så synlig på bilder. Ønsker jo å levere erk noe som han kan være stolt over😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Et ekstra tørn for 16 mH slik at det er litt å justere på. 4,5kg kobber 2mm tråd pr. stk. Ingen jernkjerne. Hysterese, motstand og mikrofoni i spoler er jo noe vi vil minimere.
    Er å anse som minimumsløsning dette :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ille motstand for luftkjerne coil på 15mH. La på vulking rundt coilen etter trimming av induktansen. Spolen er viklet med har stramming og limlag, så den skulle være ganske taus.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ikke ille motstand for luftkjerne coil på 15mH. La på vulking rundt coilen etter trimming av induktansen. Spolen er viklet med har stramming og limlag, så den skulle være ganske taus.
    Kan du utdype litt rundt motivasjonen bak den passive/hybride delingen/avrullingen av mellomtonen? Husker innlegget til @Snickers-is men er fortsatt tanken 300/600/1200 førsteordens fra ytterst til innerst? Er det mest for å optimalisere kardiodeffekten og samtidig beholde effektivitet nedover? Uansett blir jeg helt satt ut av arbeidet som legges ned!!!!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kan du utdype litt rundt motivasjonen bak den passive/hybride delingen/avrullingen av mellomtonen? Husker innlegget til @Snickers-is men er fortsatt tanken 300/600/1200 førsteordens fra ytterst til innerst? Er det mest for å optimalisere kardiodeffekten og samtidig beholde effektivitet nedover? Uansett blir jeg helt satt ut av arbeidet som legges ned!!!!
    Takker for hyggelige ord. Ja, du har forstått Snickers rett , opprettholde cardiode og frekvensavtrapping symmetrisk om diskant for bedre punktkildeopplevelse. Se på " filteret" som suksessiv oppbygging av ( mid)wooferkapasiteten.Nærmest diskanten er cardiode spaltarealet størst og dermed mindre " trøkk" nedover her. Videre utover fløyene avtar spaltarealet for de øvrige bassmellomtoner og mer output nedover. En formidabel kapasitet i sitt område men som nevnt er avhengig av EQ.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det Frankos etterfølgere har funnet på? Cardiode på mid og greier, snodige skruer,,,
    Herme-lin.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Får denne uka besøk av en selger fra Norbond som vil vise meg litt forskjellige overflatebehandlingsprodukter. Har i den anledning laget til et arsenal av prøvebiter i valnøtt-finért svart mdf😎😃
    Ikke lenge igjen nå før Moelva skal bli påført sine edle dråper🎵🎶
    20221003_165438.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja, jeg har forstått det sånn at de har kardioide i mellomtonen der, samt noe loading på bassene. De hevder at den er 4-veis, men det står også at den er en "five unit" med to basser, to mellomtoner og én diskant. Men så kaller de jaggu Ragnar Lian for danske også da.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener at det var Serblin selv som konstruerte Ktema. Kan ikke forstå annet enn at spredningskarakterestikken må være besynderlig.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har forstått det sånn at de har kardioide i mellomtonen der, samt noe loading på bassene. De hevder at den er 4-veis, men det står også at den er en "five unit" med to basser, to mellomtoner og én diskant. Men så kaller de jaggu Ragnar Lian for danske også da.
    De har også bestrebet smal front. Pga bassene blir den bred over hekken. Gjetter på at mellomtoner i Ktema deles halvveis, dvs i 2 step for å styrke midbass. Hvis. så, er det vel en 3,5veis (?) Har ikke sjekket.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20221003_161333.jpg

    Fikk kun bestilt i platestr. 1000×2000mm, men hva gjør vel det. - kjekt å ha til senere prosjekter🎶🎵
    Hexagon-mønster har en luftgjennomstrømming på litt over 80%, samt at det ser litt bøst ut😎
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jajaja.... alltids noen som er penere enn andre🤣🤪
    Var kul den👍 Er vel strengt tatt to ark som ligger der? Liker da hexagon bedre selv, men de gjør begge samme nytta
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Bare "en" som kan være penest, og smak er heldigvis indivduelt :)Bildet mitt viser grillen til Mac Pro fra 2019 og nyere, hullene er "freste" halvkuler fra for/bakside med XY offset. Sidehullene ser litt "alienaktig ut", mulig det var intensjonen fra designavdelingen :geek:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Biene elsker både hexebrygg og og Snickers helsetrøye og sumstemmer for "Ap-Robert" :)
    Slipper ikke helt han Franco:
    Her ser vi koffertlokket (bakplate/bassloadpanel) tatt av, 2 bassrefleksporter og membraner med ekstra masse.
    De karakteristiske Sonus-trådene foran bass-spaltene. Dette kan vi jo kanskje ta i en annen DIY tråd eller spalte?
    serber-lim.jpeg
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20221005_160046.jpg

    20221005_154840.jpg


    Slipt, vannbeiset og svampeslipt.. deretter blåst bort støv med kompressor. Etter etpar tre timer har støvet lagt seg og ermene kan brettes opp for overflatebehandling.. Dette blir spennende 🤩
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fy faan hvor lekker kreasjon dette er.
    Misunnelse fra meg.......
    Ja ganske mye, det er bare sykt bra.
    Men heldigvis misunnelig på en god måte😆
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn