Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Sexy shit!

    Lagde et lite filtereksempel:

    Vis vedlegget 817716

    Frekvensene er basert på kardioidepeaken og dermed ca delefrekvens. For de øverste vil arbeidsområdet strekke seg videre oppover der mellomtonen naturlig begrenser spredningen uavhengig av kardioideeffekten. Verdiene på kondensator og spole må justeres til de faktiske driverne.

    Her er frekvensrespons basert på teoretisk perfekte resistive drivere. Det tar heller ikke hensyn til kardioideeffekten som vil stjele en del output i bunnen.:

    Vis vedlegget 817718

    Rett ut av verkstedet uten noen EQ i DSP bør dette faktisk låte ganske bra.
    Du får tilgi meg for å være litt tjukk i hue, men det plager meg at jeg ikke forstår dette.

    Er det ønskelig å planlegge så fallende frekvenskurve? Jeg trodde idealmålet var noe mer flatt, siden man får mer rombidrag nedover i frekvens.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    For det første har de aktiv deling med masse EQ tilgjengelig, fokuset her er primært spredningskontroll og belastningsfordeling.

    Men det første som kommer inn og gir ekstra gain i dette området er baffelen. De vil typisk ha et fall på 6dB fra rundt 800Hz til 200Hz på grunn av baffelen. Roomgain blir utpreget under 100Hz der det stiger gradvis.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar.
    Forstår litt mer hvis baffel respons ikke er med i simuleringen her.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den teoretiske var 6 ohm.
    Oppkoblet viste DATS 6,2ohm ganske flatt ved deleområdene. I praksis liten betydning mht aktiv drift/ dsp som forklart over.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du må ikke skremme alle oss som følger kreasjoene deres med våte øyne - tilbudet over her kan høres ut som dere har bygget Den Siste Høyttaler :mad:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.534
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hehe 😄.. Ser bare at limet er allerede noen mnd'er ute på dato. Men kan sikkert bare lagres tørt og mørkt til neste prosjekter.- Du har jo rett i det👍
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Så forseigjorte disse høyttalerne blir laget, er det synd hvis det ikke er mulighet til og kunne "bypasse" Hypexforsterkeren med egne høyttalerterminaler ? Vil tro at de som eventuelt vil kjøpe disse i ettertid sannsynligvis har en eller flere kvalitetsforsterkere, og muligens en utvendig Dsp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det der er ikke Nordost!
    Han begynner å falle litt igjennom tror jeg… Ikke Nordost kabler, ei heller angivelser om at de firkantede små klossene som kablene føres gjennom er vinklet opp for riktig posisjon, vatret og om det i så fall er benyttet vanlig vater eller laservater :ROFLMAO:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så forseigjorte disse høyttalerne blir laget, er det synd hvis det ikke er mulighet til og kunne "bypasse" Hypexforsterkeren med egne høyttalerterminaler ? Vil tro at de som eventuelt vil kjøpe disse i ettertid sannsynligvis har en eller flere kvalitetsforsterkere, og muligens en utvendig Dsp.
    Enig med deg i dette her, men det er ikke første gang det er blitt laget høyttalere uten passive filtre eller aktive filtre/forsterkere i høyttalerne i Kolbu. Markedet for salg blir så klart vesentlig mer snevert uten passive filtre, det er jo ikke noe nytt.
    Nå bygges det vel heller ikke høyttalere for profitt, så da er kanskje ikke poenget der, det blir vel en vesentlig jobb å lage passive filtre til slike høyttalere også. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så forseigjorte disse høyttalerne blir laget, er det synd hvis det ikke er mulighet til og kunne "bypasse" Hypexforsterkeren med egne høyttalerterminaler ? Vil tro at de som eventuelt vil kjøpe disse i ettertid sannsynligvis har en eller flere kvalitetsforsterkere, og muligens en utvendig Dsp.
    Det er jo bare å hekte av Hypex og erstatte den med et panel med tripple set terminaler for den som vil kjøre separat xo/dsp og egne effektrinn. Eller tenkte du på kun å bypasse xo/ dsp og benytte Hypex's innebyggede effektrinn?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Får ikke hodet mitt rundt konseptet med å bytte ut Hypex med kvalitetsforsterkere.
    Jeg tror det er raskt å undervurdere kvaliteten til Hypex NCore pga pris. Psykologisk sett påvirker gjerne prisen forventningen man har til kvaliteten på en komponent. Kanskje verdt å nevne at Bel Canto Black forsterkersettet er bygget med Hypex NCore teknologi. Husker ikke prisen, men var det omkring 640,000kr for preamp pluss to effekttrinn.?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Tenkte at Hypex til bassen, og mulighet for eksterne forsterkere til mellomtone og diskant. Mener ikke at dere skal lage passivt delefilter, men lage mulighet for å kunne velge / velge bort hypex sine forsterkere uten å måtte skru og demontere. 2 stk on/on brytere og 2 stk høyttalerterminaler per høytaler, blir de mer annvendlige i mine øyne.

    Kun ment som et vellmenende innspill
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte at Hypex til bassen, og mulighet for eksterne forsterkere til mellomtone og diskant. Mener ikke at dere skal lage passivt delefilter, men lage mulighet for å kunne velge / velge bort hypex sine forsterkere uten å måtte skru og demontere. 2 stk on/on brytere og 2 stk høyttalerterminaler per høytaler, blir de mer annvendlige i mine øyne.

    Kun ment som et vellmenende innspill
    På generell basis er fleksibilitet alltid kjekt å ha.
    Edit: en mulighet er å tilby dette som modifikasjon ved salg dersom det er interessant for kjøper. Det finnes alltid noen som kunne tenkt seg å feks kjøre et rørsteg.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rart å ville bytte ut noe med noe som etter alle solemerker er mindre egnet. Hypex med dsp er knallbra. Har du ikke hørt det bra er ikke årsaken hypex med dsp, men den som har justert dsp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tenkte at Hypex til bassen, og mulighet for eksterne forsterkere til mellomtone og diskant. Mener ikke at dere skal lage passivt delefilter, men lage mulighet for å kunne velge / velge bort hypex sine forsterkere uten å måtte skru og demontere. 2 stk on/on brytere og 2 stk høyttalerterminaler per høytaler, blir de mer annvendlige i mine øyne.

    Kun ment som et vellmenende innspill
    Da velger du også bort DSP'en og ikke minst delefilteret. Neppe noen glimrende løsning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du vil nok ikke oppnå noe som er " bedre", kun annerledes og mindre fleksibelt. Men dette er jo helt frivillig i vårt frie land. Å få frem sin egen signaturlyd bør kunne la seg gjøre langt på vei med xo/dsp.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte at Hypex til bassen, og mulighet for eksterne forsterkere til mellomtone og diskant. Mener ikke at dere skal lage passivt delefilter, men lage mulighet for å kunne velge / velge bort hypex sine forsterkere uten å måtte skru og demontere. 2 stk on/on brytere og 2 stk høyttalerterminaler per høytaler, blir de mer annvendlige i mine øyne.

    Kun ment som et vellmenende innspill
    Det er jo absolutt ingen som helst grunn til å gjøre det. :) Måtte være hvis man allerede har effektforsterkere man nekter å kvitte seg med da, men man vil jo mest sannsynlig ende med et dårligere resultat.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Får ikke hodet mitt rundt konseptet med å bytte ut Hypex med kvalitetsforsterkere.
    Jeg besøkte de nylig, det ble spilt på forsterkerier fra Hollenderne du høres ut til å lure på om ikke helt kan sakene sine innenfor «øvelsen» forsterke opp audiosignaler…

    Da jeg lyttet kunne jeg trolig bedt om å få koblet til både en Cayin og McInntosh og den siste av de mildt sagt sjelden rase.

    Jeg var ikke en gang inne på tanken - ville vært som å kjøre en BMW X6 V8 4.4 L med dobble turboer og spørre om de hadde noe som gikk særlig bedre :ROFLMAO:
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Jeg tror at hadde du stilt med den på Silverstone i dag, hadde du nok spurt om de har noe som går mye bedre :D
    Jeg besøkte de nylig, det ble spilt på forsterkerier fra Hollenderne du høres ut til å lure på om ikke helt kan sakene sine innenfor «øvelsen» forsterke opp audiosignaler…

    Da jeg lyttet kunne jeg trolig bedt om å få koblet til både en Cayin og McInntosh og den siste av de mildt sagt sjelden rase.

    Jeg var ikke en gang inne på tanken - ville vært som å kjøre en BMW X6 V8 4.4 L med dobble turboer og spørre om de hadde noe som gikk særlig bedre :ROFLMAO:
    Jeg begynte med Hegel ca 120 w på mine linje høytalere, da jeg byttet dem med otl rørforsterkere var forbedringen formidabel i mine ører. Grunnen til at jeg nevnte dette er at nå er høytalerne åpne, og lette og gjøre forandringer hvis man skulle vurdere det. Ferdig limt sammen kan det fort bli arbeidskrevende.

    At det og bruke en utvendig Dsp og forsterker som prinsipp skulle resultere i et dårligere lydmessig resultat, er uforståelig for meg. Enkelhet, design og konevennlighet, er helt klart bedre som alt i en boks.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at hadde du stilt med den på Silverstone i dag, hadde du nok spurt om de har noe som går mye bedre :D

    Jeg begynte med Hegel ca 120 w på mine linje høytalere, da jeg byttet dem med otl rørforsterkere var forbedringen formidabel i mine ører. Grunnen til at jeg nevnte dette er at nå er høytalerne åpne, og lette og gjøre forandringer hvis man skulle vurdere det. Ferdig limt sammen kan det fort bli arbeidskrevende.

    At det og bruke en utvendig Dsp og forsterker som prinsipp skulle resultere i et dårligere lydmessig resultat, er uforståelig for meg. Enkelhet, design og konevennlighet, er helt klart bedre som alt i en boks.
    Hvis du fortsatt tenker å kjøre DSP / digitalt delefilter ser jeg ikke helt poenget med å dra det utvendig når det allerede finnes innebygget med topp kvalitet forsterkere og DSP? Hvis du tenker å kjøre et passivt/analogt filter, så vil presisjonen i delefilterne typisk gå ned sammenlignet med en DSP.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Det er også veldig lett å undervurdere jobben med det å tune god lyd med DSP. Jeg tenker at dette er en stor del av pakka man får ved å kjøpe aktive høyttalere.
    Ja, det er veldig enkelt å sette deleflanker, eq og shelving ok ende opp med et greit resultat. Men det å jobbe metodisk for å hente ut alt potensiale i et system krever faktisk en god del talent, resurser og kunnskap.

    Kommer selvfølgelig an på kompleksiteten til systemet, og sett litt bort ifra løsninger som Audiolense, Trinnov osv da.. :LOL:
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Som jeg skriver så er det mulig at hifi interriserte som ønsker å oppgradere til så bra høytalere som disse virker å bli, muligens allerede har forsterker etter egen smak og ønsker å bruke disse på sine nye høyttalere. Har man en forsterker til 100 000 kr + -, er det mange som tenker at den vil gjøre en bedre jobb en Hypex.

    Om den gjør det er en annen sak, men man har da mulighet til det.

    Det jeg skriver om har ikke noe å gjøre med Dsp. Om man bruker de innebygde i Hypexen eller bruker en utvendig, må man justere like bra.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg skriver om har ikke noe å gjøre med Dsp. Om man bruker de innebygde i Hypexen eller bruker en utvendig, må man justere like bra.
    Poenget mitt var at hypexen inneholder jo da også delefilterne til høyttaleren. Så uten den må nytt delefilter bygges passivt, eller så må kunden gjøre det digitalt selv, det er vedkommende typisk neppe kompetent til på egen hånd.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Jeg er ikke kompetent til dette selv, og måtte leie hjelp til dette. Når disse høyttalerne kommer til ny "lykkelig" eier, er ikke det noe som bør justeres ved endelig plassering ?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke kompetent til dette selv, og måtte leie hjelp til dette. Når disse høyttalerne kommer til ny "lykkelig" eier, er ikke det noe som bør justeres ved endelig plassering ?
    Det spørs jo helt hva konstruktøren velger. Men som utgangspunkt bør man jo først legge inn tuning og delefilter for selve høyttaleren. Dette vil da fungere like bra/dårlig fra ett rom til et annet som en vanlig, passiv høyttaler.

    Hvis det i tillegg legges inn noe DSP spesifikt for rommet det skal stå i nå hos eier nr 1 (er det @inselwind kanskje?), så bør jo det fortrinnsvis fjernes igjen før de eventuelt selges.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.534
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    En endelig justering hos eier må selvfølgelig ta's, som passer både for rommet og ørene til lytteren. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn