Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    DIY Line Array (Fulltone)

    Ønsker å presentere her på HiFisentralen mitt første DIY-høyttalerprosjekt :) Har lenge hatt ambisjoner om å lage noe (liker å bygge) og fant inspirasjon som sparket meg i retning Line Array (LA) og da nærmere bestemt en fulltoneversjon. Høyttalerene er per i dag operative men de har ikke fått endelig finish enda.




    HalairColumn.jpg


    Spesifikasjoner:
    20stk Vifa TC9 3" elementer per LA, lukket kasse.
    Høyde x Bredde x Dybde 1870x115x280mm
    Impedans 6,4ohm nom.


    Plan for endelig finish:
    ColumnFinish.JPG
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Herlig! Bra du legger ut prosjektet her også. Har vært moro å følge :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Her følger noen bilder fra selve byggeprosessen. Hadde i forkant av dette anskaffet meg en enkel fres og dette har vært hovedredskapen min for prosjektet. (Samt drill for hullboring!)
    1 - parts.jpg
    2 - baffle.jpg
    3 - holes.jpg
    5 - trial fit.jpg
    6 - trial fit 20.jpg
    7 - parts again.jpg
    4 - more holes.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Bælbarskt! SlukApprobert DIY. Testet/sjekket du ut mange elementer før valget falt på akkurat de du her har brukt?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Her følger noen målinger utført med REW/UMIK-1 (mic i lytteposisjon):
    Det er brukt 15-bånds EQ for å løfte topp/bunn pga LA-konfigurasjonen fremhever mid/mellomtonenivået. Grafen viser frekvensrespons uten noen form for signaljustering (rød) samt etter grovjustert EQ (lilla). Resultatet er +/-2dB mellom 20-16.000hz ved 76dB SPL.

    eq vs uneq.jpg

    Graf av forvrengning:
    tdh 0-15ms.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Stilig. 20 stk 3,5" tilsvarer ca en 14" og det er voksent.

    Ser i speccene at den har egenressonans ved 115 Hz og følsomhet på 83 dB.

    Regner med at det er 16 ohms utgaven du bruker, hvordan kobler du dem? 4 parallelt og deretter serielt i 5 grupper?

    Du får vel da en følsomhet på 95 pluss 3 for linjekildebidraget, hvis ikke jeg har regnet helt feil. Så synker Q verdien noe som gir deg litt bass EQ?

    Allikevel må du ha en god del EQ og Watt?

    Har du vurdert å la noen av driverne spille kun i nedre område?


    Linjekilde er spennende, har hørt Fredriksen sine et par ganger på Oslo Hifi Center og det trøkker bra og spiller stort :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Herlig! Bra du legger ut prosjektet her også. Har vært moro å følge :)
    Takk for følget så langt, venter spent på neste oppdatering fra hjemmefronten din ;)

    Bælbarskt! SlukApprobert DIY. Testet/sjekket du ut mange elementer før valget falt på akkurat de du her har brukt?
    Takk for det! Jeg tok en sjangs og kopierte elementvalget utifra andre tilsvarende DIY-bygg. Meget god fulltone til overkommerlig pris.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for følget så langt, venter spent på neste oppdatering fra hjemmefronten din ;)
    Er på vei ned nå (as we speak) for å hente side og bakplater. Ble hullet og frest 75 hull forrige helg. Men, som du vet, det er også andre ting på trappene som hornbygging. For mange ting man har lyst til å teste. Tipper arrayene uansett blir ferdige først, etter at bilen er fikset og båten vinterkonservert :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    1 - Stilig. 20 stk 3,5" tilsvarer ca en 14" og det er voksent.
    2 - Ser i speccene at den har egenressonans ved 115 Hz og følsomhet på 83 dB.
    3 - Regner med at det er 16 ohms utgaven du bruker, hvordan kobler du dem? 4 parallelt og deretter serielt i 5 grupper?
    4 - Du får vel da en følsomhet på 95 pluss 3 for linjekildebidraget, hvis ikke jeg har regnet helt feil. Så synker Q verdien noe som gir deg litt bass EQ?
    5 - Allikevel må du ha en god del EQ og Watt?
    6 - Har du vurdert å la noen av driverne spille kun i nedre område?
    7 - Linjekilde er spennende, har hørt Fredriksen sine et par ganger på Oslo Hifi Center og det trøkker bra og spiller stort :)
    1 - Stilig ja, lot meg lett forføre av konseptet når jeg oppdaget det :) Fredriksen sine Imagic falt jeg for men brukskonto takler ikke slike investeringer - ergo bygge selv ;) Membranareal tilsvarer noe rundt 14" ja men slagvolum er mye lavere. Derimot har min "14-tommer" respons som en 3" noe som gir veldig rask respons:D
    2 - Oppgitte specs varierer noe, men Fs ned mot 115hz (innspilt) er realistisk.
    3 - Nei, gikk for std 8ohm, 5 parallelle grupper bestående av 4 seriekoblede elementer.
    4 - Samlet gir LA en økning i følsomhet jeg, denne har jeg ikke målt men ja, 20 elementer skal gi noe slikt som +10dB ifht et element. Og som du er inne på faller lyden av med -3dB per avstand vs -6dB for typiske 2-4veis systemer.
    5 - Mine får ca 150W hver, en del ekstra effekt trengs jo for å holde bass oppe på samme nivå som resten :) Det siste du nevner kan jeg dessverre for lite om, jeg kunne lite om høyttalerelektronikk i forkant av prosjektet, kan en del mer nå men har enda langt igjen å gå ;)
    6 - Nei, det har jeg ikke. Alle elementene deler samme volum så måtte nok da bygge om. Har derimot vurdert å lage tilpassede woofer/sub for å ta bassregionen og kutte bass-EQ.
    7 - Absolutt meget spennende, har enda tilgode å høre på Fredriksens sine men mulig jeg må innom OHC.... ;)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Men så over til det som betyr noe - lytteopplevelsen :cool:
    HT Panorama1200px.jpg
    Bakgrunn: Har de siste 25årene fram til i fjor hatt B&W DM603. Disse ble så byttet ut til DM604 S2 for bruk i dedikert rom (avbildet over)
    Uten akustiske tiltak (nakne vegger) så opplevdes DM604 som vel skarpe i "S"-ene. Bass var tilstede men ikke voldsomt til tross for rikelig effekt (2x250W/8ohm)

    Opplevelsen:
    Det er utrolig morro å sette liv til noe en har laget selv. I den anledning går det ikke ann å være 100% objektiv i sine betraktninger :p

    Det første jeg opplevde med LA'ene var ryddeligere lyd, dette skyldes nok mest at membranlinjen dekker 85% av takhøyden slik at 1.refleksjon i tak/gulv blir en virtuell forlengelse av linjen. Mao akkurat disse 1.refleksjonene ble mindre forstyrrende.
    Det andre som slo meg var klarheten - for å spissformulere dette så "er det på skiva så hører du det"
    De skarpe S'ene forsvant og bassen kom tydeligere frem. Linjene går pent ned til 20hz men oppleves ikke som noen sub - men bassen er så definitivt til stede og den er følbar...:) Bass er også kontant! Det krever ikke mye å stoppe 2.4g membranvekt :rolleyes:

    DM604 vs LA? Jeg solgte DM604'ene forrige uke!

    Har for kort tid siden montert akustiske dempeplater (vises på bildet) og disse løftet oppfattet lydkvalitet enda et solid hakk :eek:
    Testet noen spor av Rammstein og på ganske bra volum - inn/utpusten til vokalisten ble tydelig, det er første gang jeg har lagt merke til akkurat dette.. Har linjene stående med ganske mye god toe-in, dette gir meg et ganske bredt sweet spot og passer veldig bra for kinobruk.


    Her er et vannfall plot etter enkle akustiske tiltak:

    wf 1-12oct.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Flott rom. Bra størrelse. Lurt med litt aukkustiske tiltak. Skaff deg et digert og tjukt teppe. Vurder også noe i taket, det gjorde underverker hos meg på tross av at jeg har horn fra 3000 Hz og opp som er ganske direktivt.

    I og med at du kjører EQ kan du eksprementere med et bratt high pass filter ved 30Hz. Da skåner du høyttalerne for sub bassen og kan dra på med litt mer punch i 60-120 Hz området.

    Hvordan er utklingningen i diskanten ift B&W?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flott rom. Bra størrelse. Lurt med litt aukkustiske tiltak. Skaff deg et digert og tjukt teppe. Vurder også noe i taket, det gjorde underverker hos meg på tross av at jeg har horn fra 3000 Hz og opp som er ganske direktivt.

    I og med at du kjører EQ kan du eksprementere med et bratt high pass filter ved 30Hz. Da skåner du høyttalerne for sub bassen og kan dra på med litt mer punch i 60-120 Hz området.

    Hvordan er utklingningen i diskanten ift B&W?
    Flott hifi-anlegg du har forresten :)

    Har tre dempeplater som er klare for taket men disse er ikke montert opp enda. Teppe er på ønskelisten!
    Med et såpass nakent rom var jeg tidlig klar over at akustiske tiltak ville være nødvendig, det tok bare litt tid å fingeren ut (har 4 unger, full jobb, bygget kino og utendørs basseng siste 1,5år pluss andre hobbyer...)

    Med dagens EQ så er mye gjort men helt i mål er det enda ikke. Utvidelse med sub er planlagt nettopp for å avlaste LF fra LA. Skal også investere i en digital EQ, muligens en DEQ2496.

    Med utklingning mener du inn/utlyden av instrument"plukking"?
    Har ikke sammenlignet men med f.eks Dire Straits / Private investigations er det en del kontante gitarslag som virkelig sitter :) Trommeintroen til Money for Nothing er også rå!

    Lyden er stor, opplever/får inntrykk av at vokalist etc står foran, dvs at lyden kommer lett ovenfra. Til filmbruk er de fenomenale da lydlinjen dekker hele bildehøyden... En av LA-egenskapene er stereo/kanalseperasjon og her er det tyyydelig forskjell mellom mine LA og gamle DM.

    Har hatt det mye gøy med byggingen av disse!
    Er dem perfekte? Garantert ikke :p
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Takk :)

    Teppe, sofa, stoler, puffer, bokhyller osv hjelper på klangen i rommet.

    Anbefaler minidsp 4x10 HD, da har du alle muligheter samtidig som at den er enkel i bruk.

    Tenker på utklingning i cymbaler etc.


    Hadde vært gøy å høre disse en dag :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har sett litt på miniDSP-produktene men ikke satt meg inn i dem, men ser mange sverger til dem :)

    Jeg har veldig lyst til å lære mer om hvordan tolke/tweake systemet og mangler i så måte referanser - så hvis det er noen som ønsker en prøvelytt eller er nysgjerrig på LA generelt så kan jeg tilrettelegge for det! Åpen for alt som er konstruktivt :rolleyes:
    (Holder hus i Sandefjord, 5min fra avkjørsel E18/Torp)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjempetøft og berikende for sentralen dette, med ennå en god-tråd. Er selv hekta på DIY, så dette kunne vært spennende og hørt en gang.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk 8x10, kan nok la seg gjøre om du er på disse trakter...koster deg en demo av ditt anlegg ved passende anledning hehe ;)
    Er ganske sikker på at det er stooooore forskjeller mellom våre to anlegg, ikke bare i pris/arbeidsmengde!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snakk om effektivt inntog på hifisentralen :D
    Gratulerer med tøft prosjekt!

    Når jeg ser på kruven din etter korreksjon så kan det se ut som om du har litt lite energi i øvre bass. Har du prøvd å tilte kurven andre veien litt, slik at du får en forsiktig økning (1-2dB) fra 1000Hz og ned til 200Hz?
    Hvis ikke, så prøv ta en 5-10 målinger i lytteposisjon (stereo og mono) med micen litt høyt, litt lavt, litt ut til siden osv. og kombiner deretter i REW. Da vil du få et litt bedre utrykk for Power responsen, som er nærmere det øret opplever enn ved måling av ett punkt i lytteposisjon.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Snakk om effektivt inntog på hifisentralen :D
    Gratulerer med tøft prosjekt!

    Når jeg ser på kruven din etter korreksjon så kan det se ut som om du har litt lite energi i øvre bass. Har du prøvd å tilte kurven andre veien litt, slik at du får en forsiktig økning (1-2dB) fra 1000Hz og ned til 200Hz?
    Hvis ikke, så prøv ta en 5-10 målinger i lytteposisjon (stereo og mono) med micen litt høyt, litt lavt, litt ut til siden osv. og kombiner deretter i REW. Da vil du få et litt bedre utrykk for Power responsen, som er nærmere det øret opplever enn ved måling av ett punkt i lytteposisjon.
    Supert med tips rundt måling fra flere punkt rundt sweetspot så det skal testes ved anledning.

    Bruker en Ashly 2x15bånds AEQ go den har to settinger, +/-15dB og +/-6dB. 15dB-modus gir litt for mye sus etter min mening så dermed bruker jeg bare 6dB-modus. Dette er litt for snaut til å løfte skikkelig i bunn - men skal teste å løfte litt mellom 200-1khz :)
    Skal anskaffe meg en DEQ om litt som vil kunne gi litt mer spillerom :)

    Jeg har en .mdat-fil liggende her - EQvsNoEQ.mdat som viser frekvensrespons uten EQ og med EQ.
    Har kun tilegnet meg basiskunnskaper for REW så kikk over / kom gjerne med innspill hvis du har lyst.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis den filen er målinger fra lytteposisjon så er det i nedre halvdel ikke annet enn veldig bra. Selv uten glatting er det paddeflatt. Sikker på at dette ikke er nærfelt? :)
    Oppover så er også frekvensresponsen linjær, men ser du på impulsresponsen så viser den det jeg tolker til å være spor etter lobing. Det er systemets iboende når fulltoner brukes i et line array. I nedre frekvensområde så har du tilnærmelsesvis en sammenhengende bølgefront i hele den vertikale aksen. Etter hvert som frekvensen øker så vil det oppstå lobing.
    Kan du ikke dempe de høyereliggende frekvenser med Ashely for på den måten å løfte området fra 500 og ned? Sier ikke at det er svaret, men målingene litt lengre opp i tråden synes å være litt tynn i grunntonområdet.
    Btw, de målingene du la ut fil på får jeg ikke til å stemme med de du postet lengre opp.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Litt mer fra byggingen:

    Selve kabinettet er bygget a fra 12mm MDF (foran/bak) samt 14mm parkett på sidene. Tanken var å forenkle utseendebiten :) Semi-vellykket...
    Innsiden av kabinettet har fått et lag med 8-10mm filt fra Biltema. Jeg har ikke bilde av dempematerial med det er lagt inn glassisolasjon som opptar ca 2/3 av tilgjengelig volum. 450g isolasjon per kabinett ble brukt, ca 11g/liter.
    Innsiden av frontbaffle er frest med 45deg stål for å gi elementene litt pusterom.

    De interne avstiverene er lagt med vinkel for å stive av konstruksjonen samt holdt åpne slik at alle 20 elementene deler samme lukkede volum.
    Det meste er gjort etter KISS siden dette er et førstegangsprosjekt. Tanker om et v2-bygg er under modning :eek:


    IMG_2294.jpg
    IMG_2295.jpg
    IMG_2296.jpg
    IMG_0402.jpg
    IMG_0404.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Hvis den filen er målinger fra lytteposisjon så er det i nedre halvdel ikke annet enn veldig bra. Selv uten glatting er det paddeflatt. Sikker på at dette ikke er nærfelt? :)
    Oppover så er også frekvensresponsen linjær, men ser du på impulsresponsen så viser den det jeg tolker til å være spor etter lobing. Det er systemets iboende når fulltoner brukes i et line array. I nedre frekvensområde så har du tilnærmelsesvis en sammenhengende bølgefront i hele den vertikale aksen. Etter hvert som frekvensen øker så vil det oppstå lobing.
    Kan du ikke dempe de høyereliggende frekvenser med Ashely for på den måten å løfte området fra 500 og ned? Sier ikke at det er svaret, men målingene litt lengre opp i tråden synes å være litt tynn i grunntonområdet.
    Btw, de målingene du la ut fil på får jeg ikke til å stemme med de du postet lengre opp.
    Takk for at du tok deg tiden til å kikke på dem - målinger er nå en ting, nytelsesfaktoren fra lytteposisjon er noe annet :rolleyes:
    Systemet (anlegget og ikke minst rommet) begynner nå å nærme seg men veien er ikke gått ferdig enda. Nåværene AEQ er ikke spesielt presis eller enkel i bruk og skal bytte denne ut snart. Jo, selvfølgelig kan jeg senke EQ mellom 200-1000hz for å korrigere, insert face palm here :)

    Jeg har lagt ut to nye .mdat-filer som inneholder flerpunktsmåling fra sweet spot: (Målevindu 60x60cm med mic pekende ut fra et midtpunkt)
    flerpunkt-EQ.mdat (Med EQ=1)
    flerpunkt-0-EQ.mdat (Med EQ=0)
    Måleavstand mic og HT2HT er 3m.
    Jeg vet ikke om målingene er gode da jeg hadde en del støy ut i anlegget fra PC, dette har jeg ikke tidligere hatt :mad:

    Siden gulv/tak ikke er behandlet ifht 1.refleksjon dannes en virtuell speilingslinje av selve høyttaleren. Denne dekker omtrent 85% av gulv/takhøyden. Til tross for hodeposisjon ca 3m fra hver høyttaler kan det være at dette er innenfor nærfeltet. Har ikke kalkulert hvor dette skillet oppstår.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    - målinger er nå en ting, nytelsesfaktoren fra lytteposisjon er noe annet :rolleyes:
    Selvfølgelig, det er jo hele poenget :) Men en måling og to kan fort hjelpe å identifisere områder som kan gjøres bedre.

    Siden gulv/tak ikke er behandlet ifht 1.refleksjon dannes en virtuell speilingslinje av selve høyttaleren. Denne dekker omtrent 85% av gulv/takhøyden.
    Hvis vi skal henge oss opp i det tekniske så er dette IMO delvis sant/relevant. Ved høyere frekvenser vil søylen lobe. Grovt sett vil lobing tilta fra den frekvensen som tilsvarer 1/4 bølgelengden ift. avstanden mellom elementene. Når vi kommer over i området hvor elementene beamer (i området hvor off-axis reponsen faller drastisk ift. on-axis respons) så vil effekten av lobing eskalere. Det er grunnen til at man ofte ser linjekilder med diskanter tett i tett, for å få denne sammenhengende bølgefronten (speilingen) over et større frekvensområde. Ser du på Keele sine CBT36 så er c-c avstanden mellom diskantene tatt til det ytterste. Men egentlig betyr dette nada sålenge du er fornøyd med resulatet.

    Edit: BTW, det er et råsprekt (førstegangs)prosjekt! :)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    - målinger er nå en ting, nytelsesfaktoren fra lytteposisjon er noe annet :rolleyes:
    Selvfølgelig, det er jo hele poenget :) Men en måling og to kan fort hjelpe å identifisere områder som kan gjøres bedre. :)
    Vi forstår hverandre greit der :)
    Hovedtanken min med målingene er å tolke resultatet av selve bygget, forstå mer og anvende det hele til forbedringer. Det er også grunnen til at jeg poster mdat-filene, innspill på disse lærer meg i å tolke dataene :)

    C-C = 85mm og hvis det blir et v2 bygg kortes dette ned til 81/82mm (krever nedtrimming av elementrammen). Med 82mm kan jeg klare 25stk per søyle før taket kødder det til ;)

    Forstår du har litt bakgrunnsinfo/kjennskap på LA :)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Meget interessant prosjekt. Jeg spiller selv til daglig på Adyton Imagic 2.0TC som i mitt rom måler "paddeflatt" ala det du viser her. Har surret rundt med tanke om å bygge LA til hele kinoen min. Må bare få bygget ferdig subbene mine først...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk for innlegget Kalle, samme har jeg for jeg tror LA som senter kan fungere veeeldig bra! Full membranhøyde ifht lerret fungerer ypperlig fra frontene i alle fall :) Til rent filmbruk står sub som neste punkt på DIY-listen her hos meg ;)
    2x10" tror jeg...
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hovedtanken min med målingene er å tolke resultatet av selve bygget, forstå mer og anvende det hele til forbedringer. Det er også grunnen til at jeg poster mdat-filene, innspill på disse lærer meg i å tolke dataene :)
    En veldig god tilnærming. Om ingen andre tar affære så skal jeg forsøke å få sett på de siste målingene når jeg kommer hjem til helgen. Synes selv det er veldig interessant det høyttalerne presterer i nedre mellomtone og bass.

    C-C = 85mm og hvis det blir et v2 bygg kortes dette ned til 81/82mm (krever nedtrimming av elementrammen). Med 82mm kan jeg klare 25stk per søyle før taket kødder det til ;)
    Nja, ville kanskje tenkt meg litt om og tittet litt ut av boksen til en evt. versjon 2. Om du korter ned avstanden med 3mm så vil det nok ha veldig liten praktisk effekt. Du startet friskt med ditt første prosjekt og jeg håper å se noe virkelig bøst neste gang :cool:
    Men først skal vel versjon 1 nytes til det fulle!?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    V1 nytes, har hatt 2t med dem allerede i dag :). Har testet litt videre ifht plassering og litt EQ (by ear) og synes nå dette begynner å ble meget bra. Lydbildet er stooort, høyttalerene forsvinner helt og bassen dyp :)

    Med tettere C-C er det lite å spare, men det tillater rent praktisk kanskje 25elementer som vil gi meg 20% økning i membranareal. Slik kan jeg også oppnå 8ohm. Alternativt gå for 24 (eller 2x12 per linje for å bi-ampe da jeg har to ledige effektkanaler) Har også lekt med tanken å bygge inn woofere ala Adyton Imagic 1.5...
    24x3" pluss 2x 8/10" per søyle kunne blitt småbøst.. ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    I pg med jeg ft er hjemme i pappaperm og ungen har fått vett nok til å sove mer enn 2x15min på dagtid fikk jeg i dag anledning til å gjøre forefallende gjøremål på selve kabinettene. Den aller første av dem hadde en blafre/knirkelyd ved basstunge drag = lekkasje. Jeg fyrte opp anlegget og holdt er stearinlys opp langs alle skjøter, lokaliserte et par mindre og et større lekkasjepunkt.

    Skrudde samtidig av soklene til begge to for å finhøvle ned et par av kantene som ikke var gjort flush tidligere (ivrig på å spille når elementene er på plass må vite...)

    De mindre lekkasjepunktene fikk trelim/pussestøv presset nedi, håper det hjelper. Den større lekkasjen var i bånnplaten i overgang sokkel så denne fikk en solid byggsilikonfuge. Fingers crossed!

    Nå gjenstår det å vente til i morgen for å teste om det hjalp... 8)
    Samtidig begynner motivasjonen til å starte på den avsluttende utseendejobben å komme på plass, mdf naturell har begrenset estetisk verdi ;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Mdf er knapt noe og bruke i det hele :rolleyes:

    Gleder meg til og høre dem

    /JR
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    En ny etappe har startet, elementene er bare skrudd direkte på flat front baffle og jeg har i dag frest til en mal som gjør at jeg nå kan forsenke elementene :) Vifa-elementene er firkantete med avrunding ved hjørnene så en sirkeljigg fungerer ikke...

    Planen videre er nå å lage ny front baffle, der enten elementene monteres nedsenket fra utsiden eller felt inn mellom gammel og ny front baffle.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Tok ikke lang tid før utbedring detta :) Tenker at det letteste kanskje vil være å frese sirkler ala diameter til elementet på baksiden av en ny baffel, slik at du kun trenger å legge over den nye på den gamle. Forfra freses avrundingen/waveguiden.
    Har du forresten tenkt noe mer på bestilling av flere elementer? Er ferdig med kapping og fresing, så nå ligger det to søyler i garasjen, klare til liming/lakking. Trenger kun å dempe samt lage en fot + kobling. Trenger vel 25stk til da etterhvert ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg heller mest mot nedsenkede elementer og den nye baffle monteres utenpå den gamle. Må i så fall åpne opp sånn at elementene får puste skikkelig. Bakmontert hadde også vært pent, med waveguide etc... Skal ikke være lett å bestemme seg hehe ;)

    Har du forresten tenkt noe mer på bestilling av flere elementer? Er ferdig med kapping og fresing, så nå ligger det to søyler i garasjen, klare til liming/lakking. Trenger kun å dempe samt lage en fot + kobling. Trenger vel 25stk til da etterhvert ;)
    Morro å høre at horn ikke får all oppmerksomhet ;) Selve byggingen er jo det som er gøy så jeg håper det dukker opp noen bilder etter hvert :) ifht bestilling så tar vi detaljene på PM, send meg ønskelisten din du ;) Foreløpig har jeg det jeg får tid til men har en annen kar som også vurderer innkjøp - så jeg kombinerer gjerne. Er dog sterkt på vurderingen om å ta inn noen sub-elementer.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg heller mest mot nedsenkede elementer og den nye baffle monteres utenpå den gamle. Må i så fall åpne opp sånn at elementene får puste skikkelig. Bakmontert hadde også vært pent, med waveguide etc... Skal ikke være lett å bestemme seg hehe ;)

    Morro å høre at horn ikke får all oppmerksomhet ;) Selve byggingen er jo det som er gøy så jeg håper det dukker opp noen bilder etter hvert :) ifht bestilling så tar vi detaljene på PM, send meg ønskelisten din du ;) Foreløpig har jeg det jeg får tid til men har en annen kar som også vurderer innkjøp - så jeg kombinerer gjerne. Er dog sterkt på vurderingen om å ta inn noen sub-elementer.
    Ja, er med deg på den...ikke lett å bestemme seg, selvom bakmonterte med waveguide er fetest, og det er vi vel enig om :) Jeg startet med å prøve å lage en mal for bakmontering, men i og med at baffelen er 19mm, måtte jeg også frese innfesting bakfra. Med 75 hull å frese, ble dette altfor tidkrevende. Skal jeg noengang bakmontere blir det CNC i alu som legges over MDF (sånn du har tenkt).
    Horn får ikke all oppmerksomhet, men det gjøres saker og ting der også. Trenger egentlig bare en støtte til mellomtone og diskanthorn, så kan jeg få festet den til en hornhøytaler jeg har fra Yamaha. En minidsp 10x10 er på vei inn, så nå er det bare å få alt inn i kinoen før snøen kommer og bruke vinteren til å teste litt forskjellig.
    Vi tar resten av det andre på PM :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    - En aldeles fantastisk tråd!!!

    Når du benyttet dette fulltone elementet Halair, kan jeg spørre hva som lå til grunn for din vurdering for bruk av akkurat disse?

    Vifa selv har jo selv flere utgaver. Artig å høre hvorfor du valgte disse, eller hva som ligger til grunn fra de som evt. valgte ut akkurat disse.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    - En aldeles fantastisk tråd!!!
    Når du benyttet dette fulltone elementet Halair, kan jeg spørre hva som lå til grunn for din vurdering for bruk av akkurat disse?
    Vifa selv har jo selv flere utgaver. Artig å høre hvorfor du valgte disse, eller hva som ligger til grunn fra de som evt. valgte ut akkurat disse.
    Takk MusicBear :)

    Valget av Vifa ble basert på flere ting egentlig :rolleyes:

    1 - Jeg har begrenset kunnskap på elementer/ytelse etc samt fire barn => begrenset tid til å drive masse R&D ;) Flere andre lignende prosjekter, både proff og amatør har benyttet elementer fra Vifa. IDS-25 / Adyton Imagic 1.5 etc er eksempler på dette.
    2 - Pris og tilgjengelighet
    3 - God ytelse (balansert mot punkt 2)
    4 - Formfaktor (mål å få avstand mellom center-center så liten som mulig) Se bilder:
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Her følger noen målinger utført med REW/UMIK-1 (mic i lytteposisjon):
    Det er brukt 15-bånds EQ for å løfte topp/bunn pga LA-konfigurasjonen fremhever mid/mellomtonenivået. Grafen viser frekvensrespons uten noen form for signaljustering (rød) samt etter grovjustert EQ (lilla). Resultatet er +/-2dB mellom 20-16.000hz ved 76dB SPL.
    ++
    Vis vedlegget 282504

    Graf av forvrengning:
    Vis vedlegget 282506
    Hvordan får men REW frekens sweep til å vise forvrengning THD
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    . Det siste: Jeg erblitt fortalt at det bare er å klikke på "THD knappen" etter frekvens sweep,men jeg ser ingen THD knapp... av en eller annen grunn vil IE ikke la meg laste opp bilde idag...?? Mozilla funker:confused:

    Capture.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn