Lineær strøm til dingsebomser i hifibenken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.581
    Denne dukket opp når jeg forsøkte søke opp mer info om beregning av sikring. Dessverre mangler den referanse men trolig kan info ha sitt opphav fra et dataark fra en trafoprodusent.
    If the primary protection is 167% or less than the primary full load current, secondary protection is not required.
    If the primary protection is greater than 167% but does not exceed 250%, you must provide secondary protection that does not exceed 167%.
    Sikringer for primærsiden ble røfflig beregnet som følger:
    Trafo VA / Nettspenning * 1,5 = 24VA / 240V * 1,5 = 150mA slow blow

    Her er det kun tatt hensyn til å beskytte trafo og jeg søkte lande verdi under sikkerhetsmarginen på 167%. Så får vi se om den faktisk tåler oppstartsstrøm.

    Har omsider ordnet med å bestille deler til prosjektet. Kondensatorer landet omsider valget på Nichicon UHE Series som har rimelig lang levetid og tåler 4A+ ripplestrøm. Den lekker litt mer enn de beste fra Wurth, men koster omtrent det halve.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.086
    Antall liker
    11.538
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nokså stor forskjell i oppstartsstrøm mellom trafotyper.... Tror 150mA er for lite for feks selv en 24VA toroid...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.581
    Ja, det er med stor usikkehet sikringverdi er valgt. :) Trafoene er fra Hammond 229 serien som linket i første post. Hvor de påberoper seg lav kobling mellom viklingenene. Jeg oppdaget forresten at Audio Note benytter de samme trafoene i CD spillerne sine. Kanskje jeg heller skulle gjort et studie av verdi de har valgt heller enn forsøke bruke eget hode :unsure:

    1696496893244.png


    Hammond har dog flyttet produksjon av 229 serien til Kina etter AN kjøpte inn dem som her er avbildet.
    Trafoen i midten er annet fabrikat, — 229 serien finnes tilsvarende verdi så jeg spekulerer om AN her muligens har valgt å plassere en E-core mellom dem fordi den muligens påvirkes mindre av magnetfelt enn en mindre 12VA av samme 229 type ville gjort?
    1696497337445.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.086
    Antall liker
    11.538
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Primærsikringens hovedoppgave er å beskytte inngangskretsen, dvs trafo- og også resten av apparatet...hvis man er usikker er det selvsagt ingenting galt i å også bruke sekundærsikringer, men primærsikringen må ha en verdi som er tilstrekkelig for å motstå oppstartsimpulsen.. Jeg har nok hatt en tendens til å heller gå opp et nummer for å slippe problemer, men det er forskjell på apparater som trekker noen hundre mA sekundært, og mer kraftkrevende greier.. en komplisernede faktor er om sekundærlasten er mer eller mindre konstant eller sterkt impulspreget..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.581
    Jotakk, jeg har kranglet masse med en Rivera gitarforsterker som blåste 800mA sikringer. Spurte produsenten om jeg kunne gå opp et nummer og fikk et rungende nei. Endte med å bestilte en knippe ulike 800mA fra Mouser, — alle oppgitt som slow blow og lærte vel at sikringer ikke alle er like for problemet er nå borte :)

    1696499846092.jpeg


    Faktisk så oppdaget jeg nå når jeg leita etter sikringer til dette prosjektet at det kan være relativt store forskjeller på seriemotstand i sikringer som er oppgitt som slow blow og har samme verdi. Trolig er det her high fidelety sikringer har sitt opphav :)

    Noen linker for dem som vil nerde:
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_218_Datasheet_pdf-1664070.pdf
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_239_Datasheet_pdf-1856484.pdf
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_477_Datasheet_pdf-3311574.pdf
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har brukt både Hammond og Tamura i mine kreasjoner. Begge har lite kobling fra primær til sekundær. I et RIAA prosjekt brukte jeg faktisk først en Hammond fra 230V -> 115V og så Tamura fra 115V -> 24V. Det er hverken effektivt eller billig, men bedre isolasjon fra nettet får man ikke.
    Sikringer løser jeg enkelt. Gå ned til de ryker, og så ett hakk eller to opp. Da ryker sikringen hvis det skjer noe galt. Det er ikke noen eksakt formel på dette for de tingene vi lager her.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.971
    Antall liker
    5.643
    Sted
    Holmestrand
    Jotakk, jeg har kranglet masse med en Rivera gitarforsterker som blåste 800mA sikringer. Spurte produsenten om jeg kunne gå opp et nummer og fikk et rungende nei. Endte med å bestilte en knippe ulike 800mA fra Mouser, — alle oppgitt som slow blow og lærte vel at sikringer ikke alle er like for problemet er nå borte :)

    Vis vedlegget 957886

    Faktisk så oppdaget jeg nå når jeg leita etter sikringer til dette prosjektet at det kan være relativt store forskjeller på seriemotstand i sikringer som er oppgitt som slow blow og har samme verdi. Trolig er det her high fidelety sikringer har sitt opphav :)

    Noen linker for dem som vil nerde:
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_218_Datasheet_pdf-1664070.pdf
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_239_Datasheet_pdf-1856484.pdf
    -- https://no.mouser.com/datasheet/2/240/Littelfuse_Fuse_477_Datasheet_pdf-3311574.pdf
    Jeg har opplevd enkelte amerikanske firma som ganske på bortebane når nettspenningen er 230V og frekvensen 50Hz.
    F eks så var det i et tilfelle umulig å få dem til å forstå at 50Hz krever mere jern i trafokjernen enn 60Hz.
    Til slutt fikk vi en faks hvor de litt forenklet konkluderte med at siden NASA hadde landet på Månen så var alle andre enn amerikanere tekniske analfabeter. Den norske represanten kikket rødmende i bordet, og sa «vi kjøper trafoer hos Noratel og bygger om». 😂
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Har vært borti en (ikke billig!!) amerikansk forsterker der "NASA"-ingeniørene" fant ut at det var lurt å bruke to 600VA 115V trafoer i monoblokkene sine. Da kunne de jo koble de i parallell hjemme i USA og i serie i resten av verden med en enkel bryter på baksiden. Joda.
    De glemte imidlertid å teste hvordan dette gikk i utlandet på 230V. Kanskje de ikke hadde step-up trafo?
    Det som skjer er at de to trafoene (som nå sitter i serie og IKKE deler samme kjerne) klarer ikke å balansere 230V riktig over de to trafoene. Den ene kunne få 100V imens den den andre endte opp med 130V og dermed masse brum.
    Den ble bygget om den også ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.581
    Jeg heller mot den første trafo konfigurasjonen om ikke andre ser en bedre løsning?

    Nå har også idéen om å likevel lage PCB til dette prosjektet meldt seg. Meningen var å bruke de fire hullene til messing eller rustfrie skruer. Men det ser ut som jeg må bore dem litt opp om det skal gå.

    1696616792914.png

    48VA versjonen var den siste på lager hos Mouser og virker være old stock made in Canada
    1696616410521.png

    1696616364100.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Det finnes en måte å orientere dem på slik at de kansellerer magnetfelter optmalt. Jeg husker jeg satt å vridde litt på mine en gang i tiden og fant ut noe optimalt. Husker ikke hvordan det var...
    Jeg pleier å legge noen runder trafoblikk rundt trafoene i low noise applikasjoner. Det funker!
    Finn en gammel >300VA ringkjerne (i hvert fall en det kjernen er minst like høy som trafoene som skal skjermes), riv den i stykker og bruk kjernematerialet som skjerm.
    Men skal dette stå på avstand spiller det ingen rolle. Jeg pleier uansett for sikkerhets skyld å likerette og foreta en enkel glatting i det eksterne kabinettet slik at jeg unngår enhver form for AC i nærheten av sensitive kretsløp.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.581
    Forsøker finne ut om lavvolt tungsten lyspærer støyer? Leker med ideen å koble en lyspære i serie etter likeretter. Slik som man ser i gamle Tandberg* radioer. Tenkt brukt som power-on indikator som samtidig visualiserer last.

    Men jeg er usikker på hvilke negative egenskaper dette kan ha? Jeg merker meg at det er en treghet før tråden gløder, men usikker på om dette vil påvirke evnen til å lede strømpeaker avhenging av tempratur på glødetråden?

    Det er jo med slike pærer man sikrer mot overlast/kortslutsningsvern på verkstedsbenken** ved at mer strøm går til wolframellementet ved økende last.


    (*) har en H10 på kjøkkenbordet akkurat nå som varmer opp for justering av tomgangstrøm
    (**) har et prosjekt på gang hvor jeg tenkte forsøke bruke en serie med små G9 20W halogenpærer*** med bypass-brytere til et slikt kortslutningsvern.
    (***) mobil arbeidsbenk drar fordeler med liten størrelse på redskapen****
    (****) ikke fulfør den tanken! ;)
    1698412999830.png
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.198
    Antall liker
    4.422
    Torget vurderinger
    1
    1698413928603.png

    Lånt herfra:

    Ang støy så kan man ta utgangspunkt i at alle ting med høyere temperatur enn absolutt null lager støy, spørsmålet er om det er vesentlig i det en skal bruke det til. Med ei lyspære i normal drift så snakker vi om veldig høy driftstemepratur, og av den grunn vil jeg anta at den kanskje kan bidra med relevant støy.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn