Jeg har ikke ødelagt den ene Manta høyttaleren!
Da jeg skulle fyre igang anlegget med de nye subwoferene, hadde jeg ikke lyd i wooferen på den ene av Mantaene. Etter flere restarter av både Manta og Trinnov, måtte jeg bare kaste inn håndkledet. Thorbjørm (Sigberg) var her i dag, og ingenting feil med wooferen, tusen takk til Thorbjørn for hjelp.
Når jeg kobler høyttaleren til en annen fysisk utgang, er alt normalt. Læringen her er å gjøre bedre feilsøking, min bitte lille unnskyldning ligger at det var kun wooferen det ikke var lyd i, og at jeg hadde sendt sub 20 Hz kanalen (med et hissig filter) hit. Læringen er av enkleste sort, bytt om på høyttalerne.
og sende en henvendelse til Thorbjørm (Sigberg). Etter at han ba meg tenke alle steg etter at de siste fungerte som vanlig, kom jeg på at jeg hadde mappet om kanalen jeg hadde benyttet til sub 20 Hz (med et hissig filter), var jeg sikker på at jeg hadde sprengt wooferen.
Men nå fungerer alt, en enkelt kalibrering er gjort og jeg har skrudd litt og lyttet litt.
Målinger:
Høyre kanal ligger noe høyere fra 200 Hz og opp. Lytteinntrykk avgjør om jeg justerer.
Subbene ruller av fra ca 16 Hz, ganske likt som for Inkognito.
Førsteinntrykk lydbilde:
Som tidligere synes jeg det låter som ei kule. Ekstremt stramt og tight. Høres ut som det er mer kapasitet, uten at jeg helt klarer å si hvordan det høres ut. Alt som var fint i bassen, kanskje enda litt mer.
Grunnen til endringer i bassoppsettet var at jeg ønsket mer fysisk tilstedeværelse ved filmavspilling. Det har endret seg lite vil jeg si. Noe kanskje, men ikke vesenlig. Testen med 2 av disse driverne som operarte sub 20 Hz (under Waveforming) sammen med Inkognito, hadde mer fysisk tilstedeværelse en dagens 4 x 15" (+3 x 12" bak). Dette blir det nok greie på med 24".