Lilleborg lyd- og spasérklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med nye naboplagere! Greit å ha headroom nok til å kunne rive blokka hvis det skulle trengs.
    Hvilke bein er det du bruker på Three/BXT? IsoAcoustics Gaia?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takker! Gaia I eller II? Er høyttalerne stabile med beina? Har barn og hund så trenger noe som ikke velter lett.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Gaia for 100 kg, det er I, tror jeg. Stabiliteten avhenger av andre ting enn føttene, avstanden mellom dem og hvor høy høyttaeren er.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.062
    Antall liker
    3.308
    Over til prosjekt rombehandling. Det startet allerede den gang en kamerat hørte anlegget, og ba meg hente dyna og et par tepper. Wow, bedre definert lydbilde og mer bass. Mer bass var det jo ikke, med demping gjorde at bassen ble mer definert. Etter dette ble det kjøpt inn dempeplater, her skulle det dempes. Hvilket resulterte i at lydhjørnet ble som cockpiten i et fly. Overdempet deluxe. Overlimte dempeplater er et herk å ta ned, det så ut aom en krigssone etterpå. Da da var det like godt å pusse opp og få trukket en del skjulte kabler og ekstra kurser.

    Vis vedlegget 939155 Vis vedlegget 939156




    Etter oppussing var det langt mer moderat bruk av dempeplater som gjalt. Slik har det vært et par år. Men jeg har aldri gjort jobben skikkelig. Det er på tide. Lærer meg REW litt etthvert, rådfører meg med GIK Accoustics og tar gjerne imot tips.

    Slik ser rommet ut. Se bort fra rotet, det måles, testes og det bygges ny server.
    Vis vedlegget 939161 Vis vedlegget 939163


    Nest innlegg blir med REW-målinger, jakten på refleksjoner.
    Er det lovligt at trække elkabler sådan i Norge?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gaia for 100 kg, det er I, tror jeg. Stabiliteten avhenger av andre ting enn føttene, avstanden mellom dem og hvor høy høyttaeren er.
    Takker igjen. Har Three/BXT selv og de har litt høyt tyngdepunkt synes jeg, derav spørsmålet.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Takker igjen. Har Three/BXT selv og de har litt høyt tyngdepunkt synes jeg, derav spørsmålet.
    Ja, følger deg på det. Ørene mine er i 103 cm høyde, vurdrerer å komme opp på 5-10 cm.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Da fant jeg en bedre metode for å komme nærme Target Curve. Forrige forsøk var først kalibrering, så jevne ut til så flat som mulig for deretter legge til Target Curve.
    Screenshot 2024-05-24 at 23.00.46.png


    Det ble uten skikkelig snert eller mengde.


    Da forsøkte en litt annen framgangsmåte.


    Ubehandlet:
    Screenshot 2024-05-24 at 23.08.19.png



    Med Trinnov Optimizer:
    Screenshot 2024-05-24 at 23.11.26.png



    Så jekket jeg opp mellom 30 og 60 Hz i stedet for å jekke ned 30 og 60 Hz. Solid med bass nå, skal dempe subbene noe. Men det virket som jeg må på med mye bass i denne lydkroken.
    Screenshot 2024-05-24 at 23.17.05.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    For eventuelle nye tittere, jeg har et lite Atmos-oppsett i et hjørne i stua. Det er Kii/btx L+R-høyttalere, Piega senter og Atmos, B&O surround, samt Sigberg Incognito 12 subber. Trinnov Altitide holder orden.


    Etter noe kunnskapsløfting starter jeg med standard innstillinger i Trinnov, endrer og måler med REW.

    Screenshot 2024-05-30 at 14.27.42.png

    Screenshot 2024-05-30 at 14.28.09.png

    Screenshot 2024-05-30 at 14.28.31.png



    Fra Trinnov med ovenstående innstillinger:
    Screenshot 2024-05-30 at 14.26.38.png

    Screenshot 2024-05-30 at 14.34.59.png



    Med samme innstillinger REW (Optimizer på):
    Screenshot 2024-05-30 at 14.37.29.png



    Deretter gjorde jeg manuelle modifiseringer for subbene med PEQ for å jevne ut og balansere i retning av ønsket target curve. Ingen manuelle endringer for Kii-ene.


    Måling med modifiseringer på subber og lytting:
    Screenshot 2024-05-30 at 14.54.13.png


    For å oppnå det bassnivået jeg ønsker, må jeg opp såpass som målingen viser. Det virket som rommet "spiser" mer bass enn hva målingene tilsier. Antagelig kun min preferanse som er mer basstung enn hva jeg tror.

    @TGB, det hadde vært veldig flott med din vurdering. Jeg synes er i overkant mye surr i 200 - 600 Hz, og noe ubalanse mellom kanalene i sub 60 Hz. Ville du forfulgt dette?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.668
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    0
    For eventuelle nye tittere, jeg har et lite Atmos-oppsett i et hjørne i stua.
    Det virket som rommet "spiser" mer bass enn hva målingene tilsier......
    Basert på bildene av "rommet" ditt.....så har du ikke noe rom...... og/eller særdeles ugunstig "rom" ift. lydbølger
    Et lite rom kan også fungere fint, men det er helst innenfor 4 vegger 👍
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Basert på bildene av "rommet" ditt.....så har du ikke noe rom...... og/eller særdeles ugunstig "rom" ift. lydbølger
    Et lite rom kan også fungere fint, men det er helst innenfor 4 vegger 👍
    Åpenbart! Det er en brytekamp med fysikkens lover. Som jeg selvsagt alltid taper, forsøker å tape med stil. Finner likevel glede av å tyne mest mulig ut av det. Synes det låter ganske bra.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.207
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB, det hadde vært veldig flott med din vurdering. Jeg synes er i overkant mye surr i 200 - 600 Hz, og noe ubalanse mellom kanalene i sub 60 Hz. Ville du forfulgt dette?
    Synes da ikke 200-600Hz ser så ille ut.

    Du kan under advanced settings prøve å endre på følgende:
    - Number of IIR filters (øk denne en del og mål igjen - har den selv på 27)
    - Resolution for energy response for IIR (om du bruker den på main settings så vil den fungere for FIR, endrer man ikke for IIR så vil innstilling være identisk for både IIR og FIR; denne kan også økes). Så man har mulighet for å korrigere oppløsning på korreksjon for både IIR og FIR separat. Øk med 1/3 oct om gangen. Jeg har 1/12 oct for IIR og 1/6 for FIR.

    Jeg har gått over til å bruke excursion curve som går fra +/- 10dB opp til 600Hz; så har jeg en overgang til ingen amplitude endring fra 1kHz og oppover. Ser ikke like sexy ut i REW, men låter ekstremt mye bedre.

    Mener forøvrig å huske at sub'er kun benytter IIR filter, ikke FIR (så da hjelper det ikke å pushe FIR til å jobbe lavere ved å øke lengden på FIR filtrene). Prøvde å foreslå for mange år siden at FIR også burde kunne fungere på sub'ene, men ble brutalt nedstemt i en lengre diskusjon :) Mener at det ikke er gjort noen endringer her siden denne diskusjonen som gikk over flere dager med halve Trinnov for 5+ år siden.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.207
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    NB! Det er ofte enklere å bare øke alle sub'ene med et par dB under processor/outputs, istedenfor å kjøre for brutal PEQ/EQ.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.207
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Åpenbart! Det er en brytekamp med fysikkens lover. Som jeg selvsagt alltid taper, forsøker å tape med stil. Finner likevel glede av å tyne mest mulig ut av det. Synes det låter ganske bra.
    Jeg er overbevist om at WaveForming vil hjelpe deg veldig mye med brytekampen.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Da har jeg endret noen innstilling og noe manuell mods.

    Energi Respons til 1/12
    Excursion curve var tidligere begrenset til ca 5 dB wide fra 1k Hz, nå satte jeg den til 0.



    For alle høyttalere eks. subber:
    Screenshot 2024-05-31 at 12.03.56.png




    For subber:
    Screenshot 2024-05-31 at 12.04.19.png





    Siste kjøring ser da slik ut:
    Screenshot 2024-05-31 at 11.48.31.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endret noen innstilling og noe manuell mods.

    Energi Respons til 1/12
    Excursion curve var tidligere begrenset til ca 5 dB wide fra 1k Hz, nå satte jeg den til 0.



    For alle høyttalere eks. subber:
    Vis vedlegget 1028481



    For subber:
    Vis vedlegget 1028482




    Siste kjøring ser da slik ut:
    Vis vedlegget 1028484
    Det ser jo bra ut. Det som er litt rart her er at det er helt jevnt oppover selv om du i teorien ikke har korreksjon over 1khz? Men på "før"-grafene dine tidligere så er det jo alt annet enn flatt oppover der?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Det ser jo bra ut. Det som er litt rart her er at det er helt jevnt oppover selv om du i teorien ikke har korreksjon over 1khz? Men på "før"-grafene dine tidligere så er det jo alt annet enn flatt oppover der?
    Ja, det er merkelig. Jeg skal anskaffe et eksterne lydkort + en annen mic ved en anledning for å se om noe ligger der.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    I serien merkelig målinger, jeg har hatt en dialog med Trinnov Support. R&D har også vært involvert.

    Dette er hvordan Altitude leser frekvenskurven før modifikasjoner. Legg merke til bumpen på ca. 10 K Hz. Om det ikke er noe feil med høyttalerne, så peker dette mot en feil avlesning. Eller en forstyrret en.

    1717153845713.png




    Her er REWs tolkning hvor Altitude ikke er i lupen. Der hvor Altitude leser kul, leser REW en dump. Men bare for L+R, ikke L og R hver for seg. Trinnov Support og R&D var veldig forundret over så store avvik i de øvre frekvenser. Deres konklusjon var at det kunne være unøyaktigheter i REW-målingen. Men det må det også være i A-målingen, med mindre høyttaleren er slik. Det er en fasekorrektsjon på den høyre høyttaleren ved 10k Hz, mulig det surrer det til på begge målemetodene.

    Screenshot 2024-05-31 at 13.13.53.png


    Screenshot 2024-05-31 at 13.16.47.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du får vel ofte et mer representativt resultat ved å måle venstre og høyre hver for seg og så evt ta et snitt med "average"-funksjonen i REW. Når begge spiller samtidig så får du utfasinger og interferens mellom dem som kan gi ganske rare grafer (da spesielt oppover i frekvens) uten at det nødvendigvis låter slik i virkeligheten.

    Trinnov måler og korrigerer de vel også hver for seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Du får vel ofte et mer representativt resultat ved å måle venstre og høyre hver for seg og så evt ta et snitt med "average"-funksjonen i REW. Når begge spiller samtidig så får du utfasinger og interferens mellom dem som kan gi ganske rare grafer (da spesielt oppover i frekvens) uten at det nødvendigvis låter slik i virkeligheten.

    Trinnov måler og korrigerer de vel også hver for seg.
    Trinnov måler kun hver for seg. Høyre kanal er såvidt synlig i bildet.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Far hadde noen Opeler, da ble det sånn. Først en Kadett, så en gul og hvit Ascona. Deretter er par Kadett GSIer.

    IMG_0741.jpeg

    IMG_0743.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Da kom dagen jeg ikke trodde skulle komme.

    Vel blåst!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Skal du slutte med Hifi og begynne med bil?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg skal ikke det. Ingen bil i garasjen på 10 år. Manta 400 var en drømmebil på midt 80-tallet. Jeg selger Kii-ene, inn kommer Manta.
    Gratulerer! Har du fått testet Manta hjemme og sammenlignet med Kii? Det er en sammenligning jeg gjerne skulle ha fått gjort her, men da jeg bor i gokk blir det en logistisk floke.
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Gratulerer! Har du fått testet Manta hjemme og sammenlignet med Kii? Det er en sammenligning jeg gjerne skulle ha fått gjort her, men da jeg bor i gikk blir det en logistisk floke.
    Ta det som en tur, kanskje. Ja, jeg har bestilt Manta. Litt tidlig å si noe om forskjeller, men førsteinntrykket er veldig bra. Men det er jo sisteinntrykket av Kii også.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    279
    Incognito x 4 er satt på veggene. Veldig lite ettermodding etter Trinnov kalibrering/romkorrigering.

    Så hvordan låter det? Jeg pleier ikke bruke for store ord, men det låter drita bra, synes jeg. Smekk i bassen tror jeg skyldes 12" midbasser i Manta, samt at subbene har en detaljert og artikulert lydbilde. Vokalen sitter klistrert foran meg, mens instrumentene brer seg flott utover.

    IMG_0749.jpeg
    IMG_0751.jpeg


    Screenshot 2024-06-12 at 18.06.55.png
    Screenshot 2024-06-12 at 18.07.43.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.207
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Incognito x 4 er satt på veggene. Veldig lite ettermodding etter Trinnov kalibrering/romkorrigering.

    Så hvordan låter det? Jeg pleier ikke bruke for store ord, men det låter drita bra, synes jeg. Smekk i bassen tror jeg skyldes 12" midbasser i Manta, samt at subbene har en detaljert og artikulert lydbilde. Vokalen sitter klistrert foran meg, mens instrumentene brer seg flott utover.
    Ser veldig bra ut dette.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.848
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Overrasket over at subbene måler såpass ryddig. Trodde plassering oppetter veggen kunne bli problematisk. Bassen er mjuk og kontant på en gang.
    Ja, litt interessant at ingen av de fire ser ut til å ha nevneverdig med dipper. Fordelen med elementet helt inn til vegg på denne måten er at den eliminerer moden mellom den veggen og motsatt vegg så det du har hatt av stående bølger mellom frontvegg og bakvegg er trolig borte nå med dette oppsettet. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn