likestilling, kvinnekamp og mannekamp

K

knutinh

Gjest
Er menn undertrykket?

Ønsker vi absolutt likestilling?

Betyr egentlig "likestilling" "mest mulig til meg og mine"?

Er det blant karriere-kvinner og -menn på styrerommet at slaget om likestilling står?

stikkord:
-omsorg for felles barn
-avtjening av verneplikt

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så lenge det er likhet for loven, trengs i mine øyne ingen andre virkemidler. Det er opp til enhver å ta ansvar for egen situasjon. Likhet for loven omfatter omsorg ved separasjon, verneplikt mener jeg er noe gedigent tull som bør fjernes for godt.

B

Back_Door

Gjest
Likestilling----Ensretting-----Uniformering ??? ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Ja vi trenger uniformer i dette landet. Først i barnehagen, så i skolen, så i militæret, og der vi jobber. -og standard grilldress...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er enig i en del av de punktene som er blitt nevnt i det siste angående dette, men man må jo også kunne spørre som om grunnen til at det er blitt sånn.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479786.html

Mens kvinner har våget seg inn på de fleste ”manne-områder” både angående klesstil og yrkesliv, har ikke menn på samme måte våget, eller ser det som nedverdigende, å kle seg som kvinner eller ta typiske kvinnejobber. Man får inntrykk av at det er å synke ned på et lavere nivå, så da er kanskje ikke den mentale likestilingen helt i mål ennå..?
Å dra frem dette med levealder er et blindspor, det er genetiske forskjeller som gjør dette, det fødes flest gutter, men dødeligheten blant gutter er størst fra fosterstadiet hvor flest gutter spontanaborteres, til fødsel hvor for tidlig fødte jenter har størst sjanse for å overleve osv. Kvinner er rett og slett sterkere, eller mer levedyktig.. ;)

Å hevde at det er kvinnene som tviholder på retten til å være hjemme med barn tror jeg også er feil. I de fleste tilfeller tjener mannen mest, så økonomisk er det vel oftest lurest, mannens jobb er oftest ”viktigst”, og med tanke på amming er det jo i alle fall mest praktisk den første tiden, men jeg ser ingen grunn til at ikke flere menn skal være hjemme med barn om de ønsker det selv, spørsmålet er vel helst om de ønsker det.
Når det gjelder barnefordeling synes jeg at menn og kvinner bør stille likt så lenge de begge har fungert som foreldre sammen før en skillsmisse, menn kan helt klart klare dette like godt som kvinner.
Når det gjelder abort er jeg enig i at om en av foreldrene ønsker barnet skal den ha rett til å bestemme at barnet skal bæres frem.
Når det gjelder verneplikt så er jeg mer usikker. Kvinner har jo den fordelen, men og ulempen at de føder barn, som tross alt er et gode for samfunnet, og som begrenser karrieren for mange, så logikken her tar jeg ikke helt, dessuten er menn fysisk sterkere og det ser jo ut til å ligge mer i naturen dette å sloss…?
Frivillig forsvar for alle er vel det mest rettferdige her.

At 9 av 10 i fengsel er menn og at gutter er skoletapere kan vel ikke sies å være på grunn av undertrykking. Men skolen kan sikkert med fordel skille undervisningen mer etter kjønn, det tror jeg begge parter vil tjene på. I de fleste klasser er det en eller flere elever, veldig ofte gutter, som bråker og forstyrrer undervisningen for alle de andre, dette taper også jentene mye på, men ser ut til å klare seg bra tross dette. Flere mannlige lærere i barneskolen hadde nok vært en fordel, hvorfor er så få menn villige til å ta et ansvar her?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er på tide at man erkjenner at det finnes stukturer i samfunnet som gir kvinner fordeler på bekostning av menn. Likestilling har vært synonymt med utvidelse av rettigheter for kvinner alt for lenge. Dette er et resultat av en virkelighet som var skjev, og en utvikling som nødvendigvis måtte ha dette fokuset i begynnelsen. Nå er tiden inne for å fylle begrepet likestilling med en likere fordelt oppmerksomhet på begge kjønn.

Jeg hater ordet 'feminisme'. Kan vi finne en erstatning som fanger opp menns behov samtidig?

K

kbwh

Gjest
Husker dere da Lisa Marklund spurte Bjarne Håkon Hansen om han var feminist hos Skavlan?
Han kom ikke godt fra det politisk (måtte slute med pølser og sånn for en tid), men hey, hvilken mann ønsker å bli forbundet med en ideologi der grunnsynet er at alle menn er potensiele overgripere?

Jeg hadde svart Ikke Faen. Men jeg er ikke arbeiderpartipolitiker heller.

K

knutinh

Gjest
Mye fornuftig, komponent.

Jeg er ganske bestemt når det gjelder verneplikt. Enten må vi ha felles (dvs begge kjønn, uansett psykisk og fysisk helse) verneplikt som er 1 år man "gir tilbake" til samfunnet som takk for 20 år med skolegang og oppfostring. Samfunnet har et akutt underskudd på billig arbeidskraft, og her kan samfunnet fritt velge å bruke folk til eldreomsorg, støttekontakt, søppelplukking, sivilforsvar og militært forsvar. Selv om utgangspunktet er militært forsvar så ser jeg ingenting galt i at hver enkelt i samarbeid med vernepliktaforvaltningen finner en annen egnet tjeneste man kan utføre. Hovedpoenget er at ingen må slippe unna. Alternativet er et proffesjonelt forsvar hvor et mindretall kommer inn til en meningsfyllt tjeneste som må konkurere på lik linje med alle andre arbeidsgivere om de beste kandidatene.

Vi kan sikkert finne mange fysiologiske forskjeller mellom kjønn som rettferdiggjør det ene og det andre. Som jeg oppfatter "absolutt likestilling" så er tanken at menn og kvinner skal få de samme muligheter og presenteres samme krav innenfor det som er fysisk mulig. Ingen forventer at en jente skal være like sterk som en stor mann i en lagerjobb, likevel kan hun ha andre egenskaper som gjør henne godt egnet. Hvis vi legger dette til grunn så er det opplagt at kvinner er kapabel til å levere 1 år tilbake til samfunnet.

At barnefødsel ikke skal begrense karrieren er jeg helt enig i og her har vi nok fremdeles noen utfordringer så lenge det er et uttalt politisk ønske at vi skal opprettholde folketallet.

Et viktig skille som går mellom høyre og venstre-sida her er "mulighet" og "faktisk gjør". Erna vil kanskje si at det er nok om kvinner KAN få plass i styrer, og så lenge ingen blir diskriminert er det greit. Kristin vil kanskje si at det ikke er nok med muligheten, vi skal ha nært jevn fordeling i praksis også.

Jeg er helt enig i at menn tilsynelatende ikke vil "synke ned på kvinnenes nivå". Et deprimerende moment er at det ser ut til at et yrkes status går ned (sammen med lønna) samtidig som kvinner gjør sitt inntog. Jeg vet ikke om det skyldes at kvinner er dårligere til å forhandle, om de krever fleksibilitet (eller andre goder) i stedetfor lønn, om samfunnet stilltiende godtar lavere lønn i kvinneyrker eller hva...

Hvorfor er ikke likestillings-krigere like opptatt av å få mannlige barnehage-assistenter, sykepleiere og rema-ansatte? Jeg tror personlig at det er viktigere for "likestillingen" enn om det sitter 20% eller 50% kvinner i styrene rundt om.

Jeg mener ikke at nøyaktig 50% av alle samlivsbrudd skal ende med at faren overtar omsorgen. Men i de tilfellene hvor far faktisk ønsker det skal det være en saklig og objektiv vurdering som ligger til grunn. Så lenge barnet er over 2 år tror jeg ikke at det er noen automatikk i at moren er best egnet uansett familieforhold. En annen ting er de fedrene som stiller opp som "helgepappaer" og som utsettes for trussler fra sårede og vonbrotne ekser. Hvis du selv har det vanskelig på arbeidsmarkedet er det ikke så enkelt å stille opp mot en mor som flytter rundt i landet med tilhørende dyre flybilletter for å besøke, eller "fulltidsforelder" som torpederer samvær med endringer i siste liten.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja egentlig enig med deg knutinh, om man utvider begrepet verneplikt eller forandrer det til samfunnssplikt tror jeg nok alle har godt av et år hvor man kommer seg vekk fra hjemmet og ofrer noe for fellesskapet, alternativt innfører frivillig, betalt forsvar.

Tror få i dag føler seg vel med ordet feminist, det er blitt ganske belastet. Det er ingen poeng i å prøve å benekte de forskjellene som faktisk finnes, det er faktisk en grunn til at kvinner holder seg unna steder som dette, de er stort sett overhodet ikke interessert i slikt, på samme måte som man ser hva gutter og jenter liker å leke med, og hvordan de leker, forskjellene er nok stort sett medfødte, ikke tillært.
Men alle må ha mulighetene, for det er ingen regel uten unntak, og i et samfunn hvor ganske mange vokser opp med mor nesten alene, har nok mange, både gutter og jenter alt for lite kontakt med menn, da de stort sett er fraværende også i barnehage og skole.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
.......ser det som nedverdigende, å kle seg som kvinner ....
Ja takke fan for det !! ;D ;D

Kvinner er rett og slett sterkere, eller mer levedyktig.. ;)
Å neida, dere kvinner er bare så slemme med mennene deres at de dør med et lettelsens sukk lenge før tiden! ;D ;D

Når det gjelder abort er jeg enig i at om en av foreldrene ønsker barnet skal den ha rett til å bestemme at barnet skal bæres frem.
Dette er vanskelig men jeg er enig med deg. :-*

Når det gjelder verneplikt så er jeg mer usikker.
Neida, dere egner dere aldeles utmerket, blodtøstige, kyniske og helt blottet for medfølelse som dere er! ( En hvilken som helst fraskilt mann vil skrive under å det ! ) :D :D

Frivillig forsvar for alle er vel det mest rettferdige her.
Tja, verneplikten er også en rettighet, selv om mange glemmer det. Har i grunnen sansen for den demokratiske forankringen forsvaret får gjennom verneplikten.

At 9 av 10 i fengsel er menn og at gutter er skoletapere kan vel ikke sies å være på grunn av undertrykking.
Å joda, Hadde ikke dere hunkjønn anmeldt manglende orgasmer som voldtekt ville ikke så mange gutter sittet i fengsel. Og skolen har jo mange år prioritert jener fordi gutta "brøyter seg fram". jo takk for det ! :D :D

I de fleste klasser er det en eller flere elever, veldig ofte gutter, som bråker og forstyrrer undervisningen for alle de andre
Stigmatisering, .. igjen !!!!! :D :D

Flere mannlige lærere i barneskolen hadde nok vært en fordel, hvorfor er så få menn villige til å ta et ansvar her?
Kan det ha noe med lønna å gjøre ? :-* :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men skolen kan sikkert med fordel skille undervisningen mer etter kjønn, det tror jeg begge parter vil tjene på. I de fleste klasser er det en eller flere elever, veldig ofte gutter, som bråker og forstyrrer undervisningen for alle de andre, dette taper også jentene mye på, men ser ut til å klare seg bra tross dette. Flere mannlige lærere i barneskolen hadde nok vært en fordel, hvorfor er så få menn villige til å ta et ansvar her?
Har ved nokre høve fått undervise i kjønnshomogene grupper. Om vi snakkar om mellom- og ungdomssteget har eg lagt merke til at undervisninga er meir effektiv då. Grunnen er kanskje at ein unngår tendensar til "orreleik", som stel mykje fokus.
Det er elles noko i tida som har ført til mindre ro i klassane. Og det er gjerne gutar som leiar an uroa, men det er også svært mange jenter som skapar "undertonar" som ikkje er postive, og som ikkje akkurat stimulerer til eit godt læringsmiljø. Ansvarslæringa som var så vanleg i gamle dagar, og som i høgste grad hadde smitteeffekt, har mista posisjon. Kanskje som resultat av at klasse - og skulestorleiken har auka dramatisk dei siste 20 åra?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
1.Ja takke fan for det !!  ;D ;D

2.Å neida, dere kvinner er bare så slemme med mennene deres at de dør med et lettelsens sukk lenge før tiden! ;D ;D

3.Dette er vanskelig men jeg er enig med deg. :-*

4.Neida, dere egner dere aldeles utmerket, blodtøstige, kyniske og helt blottet for medfølelse som dere er! ( En hvilken som helst fraskilt mann vil skrive under å det ! ) :D :D

5.Tja, verneplikten er også en rettighet, selv om mange glemmer det. Har i grunnen sansen for den demokratiske forankringen forsvaret får gjennom verneplikten.

6.Å joda, Hadde ikke dere hunkjønn anmeldt manglende orgasmer som voldtekt ville ikke så mange gutter sittet  i fengsel. Og skolen har jo mange år prioritert jener fordi gutta "brøyter seg fram". jo takk for det !  :D :D

7.Stigmatisering, .. igjen !!!!! :D :D

8.Kan det ha noe med lønna å gjøre ?  :-* :D

1. Ja jeg skal jo innrømme at jeg ikke akkurat savner å se menn i kjole ..(sorry Zomby.. ;) ) men alt blir en vane, og skottene går i skjørt og andre steder går jo menn i veldig kjolelignende gevanter. Menn er livredde for å bli sett på som litt femi, og det er hva andre menn tenker de er redde for, bare innrøm det.. ;D

2. Ja jeg vet jo at dere liker å fornekte sannheten her... Har også lest at det er kvinner som klarer seg best når ektefellen dør, mens med menn går det ofte ille. Stakkars, så tøffe utenpå, og så myke og følsomme inni..

3. :-*

4. Du virker noe fraskilt... ;)

5. Jo det har du kanskje rett i.

6. Du forstetter å fornekte sannheten, skjønner du sliter.. ;D
Jeg føler ikke at jenter blir prioritert, de kommer ofte i skyggen og får mindre oppmerksomhet enn guttene, men snille, arbeidsomme som de er jobber de intenst og kommer i mål.. ;)

7. Må jo stigmatisere litt og..

8. Du skal se det har med det å gjøre ja... at ikke noen har tenkt på det. Hvorfor må forresten menn alltid tjene så bra for å føle seg vel, og hvorfor kan de ikke ha en kone med bedre utdannelse og mer i lønn?

Arve:
Vel da jeg gikk på skolen var vi bortimot 30 i klassen, hadde dyktige og passe strenge lærere og ro i klassen. Nå går ungene mine i mindre klasser, (18-20) har helt sikkert dyktige og passe strenge lærere, men mye mer uro i klassene. Ikke vet jeg hva som har skjedd, men noe har forandret seg de siste 20-30 år på dette området, både med gutter og jenter. Jenter kan definitivt være ille de og, men det foregår ofte mer i det skjulte, direkte bråk i klassene er ikke så vanlig selv om det selvsagt også forekommer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi menn har da hatt våre 'Suffragettes' vi og...

Jeg følte meg ikke spesielt politisk i kjole, ikke særlig feminin heller. Man har da hår på brystet.

I stroppeløse kjoler ser menn ut som menn i stroppeløse kjoler..

;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi menn har da hatt våre 'Suffragettes' vi og...

Jeg følte meg ikke spesielt politisk i kjole, ikke særlig feminin heller. Man har da hår på brystet. I stroppeløse kjoler ser menn ut som menn..

;D
Du var nok riktig så søt.. ;D

Men tanke på at vår gode venn David produserte den beste musikken sin da han gikk kledd i kjole og lignende hadde det kanskje vært en ide' med kjole for noen hver..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arve:
Vel da jeg gikk på skolen var vi bortimot 30 i klassen, hadde dyktige og passe strenge lærere og ro i klassen. Nå går ungene mine i mindre klasser, (18-20) har helt sikkert dyktige og passe strenge lærere, men mye mer uro i klassene. Ikke vet jeg hva som har skjedd, men noe har forandret seg de siste 20-30 år på dette området, både med gutter og jenter. Jenter kan definitivt være ille de og, men det foregår ofte mer i det skjulte, direkte bråk i klassene er ikke så vanlig selv om det selvsagt også forekommer.
Ungane dine ser sikkert meir TV, spelar meir dataspel og er mindre fysisk aktive enn det du var i di tid....men det er noko svært annleis no enn då eg starta jobben i fyrstninga på 80-talet.

O

OivindJ

Gjest
Om jeg noengang får barn, så ønsker jeg 50%omsorg.

Det er det jeg bryr meg om, så kan hu få halve huset..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
......hvorfor kan de ikke ha en kone med bedre utdannelse og mer i lønn?
Å jo bare kom med henne !! ;-) Har ikke noe problem med det !! ( Jo bortsettfra at kona ville bli jævlig sur da ! ) ;D ;D ;D ;D ;D

Fruen jobber 80% og tjener vel mindre enn jeg betaler i skatt. :eek: Har ikke noen problemer med å snu på det forholdet !! ;D ;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil gjerne gifte meg til penger.

Det kan godt stå som mitt eneste bidrag til likestillingen.

;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Jeg kom over dette geniet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/16/479946.html

Jeg lurer egentlig bare på om slike gutter noensinne blir så normale at de kan fungere i samfunnet på egen hånd, eller om de må ha støttekontakt hele livet.

Flerkoneri er vel den eneste forbrytelse der straffen ligger inkludert i forbrytelsen. ( Flere svigermødre, og flere PMS`er under samme tak.) NEI TAKK !!!
;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Flerkoneri er nå en ting, mer aktuelt i dag er vel flermanneri. Mange land i dag har et enormt overskudd på gutter/menn ( de dreper jentene) så om noen år kan det faktisk mange steder bli nødvendig å innføre slike ordninger, det er nok her Unge venstre vil være helt i forkant..;)
Om man virkelig ønsker å leve på denne måten, (og er det noen som ønsker det om alle parter får et ord med i laget?) så er det vel mulig å få til uten å forandre på lovene, ingen kan nekte deg å ha flere samboere… ellers er det i likhet med legalisering av narkotika et dusteforslag.

Om fruen din jobber 80% og tjener mindre enn du betaler i skatt Spiralis, så har du jo oppfylt “kravet“, enten har du en kone med mindre utdannelse enn deg selv, eller så er hun utrolig underbetalt.
Og i følge undersøkelser så er det faktisk sånn de fleste menn liker å ha det ( selv om de selvsagt kan hevde noe annet), det tar visst på selvtilliten om man snur på det…

For øvrig er det ingen spøk å være husmor, de kan prøve de som vil. Jeg prøvde i helgen og resultatet er så man nesten ikke bør nevne det.. (merkelig nok driver min mann og nevner det stort sett hele tiden..)
Jeg innså i alle fall at mine små uenigheter med husets hi-fi-komponenter plutselig fortoner seg som et luksusproblem… Nå er jeg ikke av dem som stryker særlig ofte, og det er nok en grunn til det, ikke kan jeg lære heller, da jeg skulle stryke noe som min datter hadde perlet her for noen uker siden brant jeg meg på fingen og fikk kjempeblemme… Nei da, på igjen med dødsforakt, denne gangen var det stuegardinene som burde strykes. Nå er jeg stort sett vant til å stryke bunadsskjorten min en gang i året og den er jo bomull, så da er det full guffe på strykejernet. Gardinene lignet jo veldig på bomull de og, så da tenkte jeg, uten å tenke egentlig, at det betyr full guffe på strykejernet. Så er vi i gang (dampstrykejern er det jo og, så jeg hadde jo fylt på vann) men hvorfor henger strykejernet fast? Det å stryke var jo ikke mulig, og da jeg ikke fikk det til løftet jeg opp igjen strykejernet og hva ser jeg, jo diverse hull i gardinen. Så måtte jeg jo snu opp ned på strykejernet for å se hvordan det så ut under, og det så jo ikke ut under, samtidig rant selvsagt vannet ut… Etter å ha studert vaskelappen stod det jo der at gardinene ikke var av mer enn 50 % bomull og skulle strykes på en lavere temperatur… :'(
Så nå har vi gardiner med hull, men det er jo ikke så dumt for da kan vi jo se ut. Og jeg vil tro jeg slipper å stryke flere ganger. ;D

K

knutinh

Gjest
Jeg har lest undersøkelser som tyder på at det er kvinnene som ønsker å tjene mindre enn menn, ikke mennene som ønsker å tjene mer enn kvinner.

Misforstå meg rett, alle ønsker å tjene mer enn de gjør nå og mer enn de fleste andre.

Men noen hadde analysert en drøss av parforhold over lang tid og kom til at i forhold hvor kvinnen tjente mest var det betydelig større sannsynlighet for samlivsbrudd, og det var kvinnene som tok initiativet til dette.

Jeg går ut ifra at de hadde isolert andre faktorer, som at de med godt betalte jobber reiser mer (og dermed har større muligheter til utroskap).

Konklusjonen var at kvinner rett og slett ønsker å ha en mann som til en viss grad kan "ta seg av dem" eller i alle fall en som er lett å respektere som forsørger. På samme måte som det er vanskelig for oss menn å være økonomisk avhengig av sambo/kone, så er det tydeligvis vanskelig for kvinner å være forsørgeren (mer presist den med den største inntekten).

At ALLE kvinner ikke er som TENDENSEN i en undersøkelse er jo opplagt (heldigvis).

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Om fruen din jobber 80% og tjener mindre enn du betaler i skatt Spiralis, så har du jo oppfylt “kravet“, enten har du en kone med mindre utdannelse enn deg selv, eller så er hun utrolig underbetalt.
Hun jobber i helsevesenet, sykesøster. Og ja, de hadde nok fortjent litt bedre lønn ja.  :-/   Kunne blitt litt mere "leketøy" på far også.  ;D

Og i følge undersøkelser så er det faktisk sånn de fleste menn liker å ha det ( selv om de selvsagt kan hevde noe annet), det tar visst på selvtilliten om man snur på det.  

Nei her er det kun realisme og familiens totale inntekt som gjelder.  :p  Sevltillit har jeg så det holder, grensende til arroganse.  8)  Litt reduksjon kanskje ikke var så dumt?  ::)

For øvrig er det ingen spøk å være husmor, de kan prøve de som vil.  
Synes det er greit jeg, men da vil JEG bestemme HVA, NÅR og HVORDAN !  :mad:  Kvinner kan jo ALDRI nøye seg med å si hva de vil ha gjort, de må jo ALLTID gi detaljinstruksjoner som gjør at jobben:

A: Blir dobbelt så tungvindt,
B: Tar dobbelt så lang tid,
C: Begge deler.

Når skal kvinner lære seg å nøye seg med enten å si HVA eller HVORDAN ! Ikke begge deler !  ::)

(merkelig nok driver min mann og nevner det stort sett hele tiden..)
Det har jeg STOR forståelse for !  ;D ;D

Jeg innså i alle fall at mine små uenigheter med husets hi-fi-komponenter plutselig fortoner seg som et luksusproblem…  
Det viser riktigheten av utrykket: Nød lærer nøgen kvinne å spinne ! Mindre interessant for mannen, men desto varmere for kvinnen !  ;D

......da jeg skulle stryke noe som min datter hadde perlet her for noen uker siden brant jeg meg på fingen og fikk kjempeblemme…
Huff da lille frue! Stikk fingeren i koldt vann med en gang og hold den der 5-10 minutter. Da blir ikke skaden så omfattende. ( Litt sent nå, men neste gang..! ) Forøvrig: Spiralis trøster og blåser på "vondtet"  :-*

Gardinene lignet jo veldig på bomull de og, ....................at det betyr full guffe på strykejernet. ...........Etter å ha studert vaskelappen stod det jo der at gardinene ikke var av mer enn 50 % bomull og skulle strykes på en lavere temperatur…
Ja ja, enda så sier de at bruksanvisninger er til for kvinner og homofile menn !!  ??? ;D

så da tenkte jeg, uten å tenke egentlig, ...
Nei dere kvinner er flinke slik !  ;D ;D ;D  

Og jeg vil tro jeg slipper å stryke flere ganger.   ;D
Og jeg tror ikke et eneste sekund at du ikke gjorde det der med fullt overlegg, for SÅ dum er du nemlig ikke ! Det er forresten ufint av deg å bruke slike mannlige "hersketeknikker".  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
.

edit: tyrkleif

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Hvorfor menn ikke får svare i faste spalter i kvinnemagasin... (men
burde.....det er jo diskriminering å nekte oss !) ;D

Spørsmål:
Min mann vil eksperimentere ved å ha en trekant sammen med meg og min søster.

Svar:
Din mann er helt sikkert vill etter deg. Han kan simpelthen ikke få nok av deg og derfor velger han det som er det nærmeste en kopi av deg - nemlig din søster. Dette vil ikke bli et problem, men kun knytte familien tettere sammen. Hvorfor ikke også få noen kusiner med? Hvis du etter å ha forsøkt dette fortsatt er litt tilbakeholden, så la ham fortsette med din søster alene. Kjøp deretter en stor dyr gave og lag et godt måltid mat til ham.

Spørsmål:
Min mann vil gjerne at jeg gir ham en "blowjob".

Svar:
Gjør det! Mannens sæd smaker ikke bare godt, men er også enorm sunn. Den inneholder kun 10 kalorier pr. spiseskje og hjelper deg med å holde figuren. Oralsex er ikke alltid godt for en mann, det gjør ofte vondt. At han i det hele tatt foreslår dette viser derfor at han virkelig elsker deg. Det beste du kan gjøre er å takke ham, kjøpe en stor dyr gave og lage et godt måltid mat til ham.

Spørsmål:
Min mann er ofte ute med gutta.

Svar:
Det er helt normalt og bør bli oppfordret til. Mannen er en jeger og han har behov for å være sammen med andre jegere. Å være ute med gutta er ikke bare moro og fornøyelser - det kan være meget stressende. Legg bare merke til hvor glad han er når han endelig kommer hjem igjen. Ha gjerne en stor dyr gave liggende klar og lag et godt måltid mat til ham når han kommer hjem.

Spørsmål:
Min mann vet ikke hvor min klitoris er.

Svar:
Dette er ikke noe som er interessant for din mann. Hvis du vil leke med den, så gjør det når din mann ikke er hjemme. For at hjelpe litt på familiebudsjettet kunne du jo eventuelt gjøre opptak av deg selv på video mens du gjør dette og selge filmen på et loppemarked. For å lette på din skam kan du f.eks kjøpe en stor dyr gave til din mann og lage et godt måltid mat til ham.

Spørsmål:
Min mann er uinteressert i forspill.

Svar:
Forspill er for en mann, et tegn på at du ikke elsker ham nok. At han skal måtte arbeide for at få deg i det riktige humør er ikke bra. Glem alt som heter forspill og la det være opp til ham hvor mye han har lyst til å gjøre før selve akten. La ham få vite dette ved å kjøpe en stor dyr gave og lage et godt måltid mat til ham.

Spørsmål:
Hva er etterspill?

Svar:
Etterspill er når dere er ferdige med å elske og mannen skal finne seg selv igjen. Husk på at han har gitt mye av seg selv under selve sexakten. etterspill er kun en liste over ting man bør gjøre for sin Mann etter sex. Bl.a. bør man tenne hans sigarett, hente noe å drikke, samt eventuelt gi ham en gave eller lage et godt måltid mat til ham.

Spørsmål:
Betyr størrelsen på en penis noe?

Svar:
Ja! Selv om mange kvinner tror at det er kvaliteten og ikke kvantiteten som betyr noe, viser undersøkelser at dette simpelthen ikke stemmer. En gjennomsnittlig penis er i stiv tilstand ca. ni centimeter. Enhver penis som er lengre enn dette er utrolig sjelden. Skulle din manns penis være mer enn tolv centimeter og dermed enorm, bør du vise din takknemlighet til din mann ved å kjøpe ham en dyr gave og lage et godt måltid mat til ham.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.644
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nei da, på igjen med dødsforakt, denne gangen var det stuegardinene som burde strykes. Nå er jeg stort sett vant til å stryke bunadsskjorten min en gang i året og den er jo bomull, så da er det full guffe på strykejernet.
<snip>
Så nå har vi gardiner med hull, men det er jo ikke så dumt for da kan vi jo se ut. Og jeg vil tro jeg slipper å stryke flere ganger.   ;D
Jeg har to løsninger på det problemet...

a) Vask gardinene først når du skal henge de opp, kjør de i tørketrommelen, men la det være en del restfuktighet igjen. Heng så opp gardinene mens de er fuktige. Vips - ingen krøller å spore. Merk - du må ta de rett ut av tørketrommelen og henge de opp.

b) Anskaff strykepresse. Med en passe avansert en, så blir det nære nok leking med "gadgets" at kansje Hr. Komponenten vil ta en strykerunde.

Uansett - strykepresse gjør underverker med gardiner, duker og den slags...

Johan-Kr

K

kbwh

Gjest
Gardiner er en jentegreie. De burde brennes (gardinene altså, jentebrenning er vi ferdige med på våre breddegrader heldigvis).

Det var løsning c), Kompo.
Jeg stryker forøvrig fruens bunadsskjorte. Det var jeg som hadde ordentlig strykehjern med inn i ekteskapet, og det tror jeg er ganske vanlig.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
… ellers er det i likhet med legalisering av narkotika et dusteforslag.
Ikke så dustete som forbudet i utgangspunktet, tuftet i moralismen som det er. Nederland har vist at det fungerer utmerket i praksis.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hun jobber i helsevesenet, sykesøster. Og ja, de hadde nok fortjent litt bedre lønn ja.  :-/   Kunne blitt litt mere "leketøy" på far også.  ;D

Nei her er det kun realisme og familiens totale inntekt som gjelder.  :p  Sevltillit har jeg så det holder, grensende til arroganse.  8)  Litt reduksjon kanskje ikke var så dumt?  ::)

Synes det er greit jeg, men da vil JEG bestemme HVA, NÅR og HVORDAN !  :mad:  Kvinner kan jo ALDRI nøye seg med å si hva de vil ha gjort, de må jo ALLTID gi detaljinstruksjoner som gjør at jobben:

A: Blir dobbelt så tungvindt,
B: Tar dobbelt så lang tid,
C: Begge deler.

Når skal kvinner lære seg å nøye seg med enten å si HVA eller HVORDAN ! Ikke begge deler !  ::)

Det har jeg STOR forståelse for !  ;D ;D

Det viser riktigheten av utrykket: Nød lærer nøgen kvinne å spinne ! Mindre interessant for mannen, men desto varmere for kvinnen !  ;D

Huff da lille frue! Stikk fingeren i koldt vann med en gang og hold den der 5-10 minutter. Da blir ikke skaden så omfattende. ( Litt sent nå, men neste gang..! ) Forøvrig: Spiralis trøster og blåser på "vondtet"  :-*

Ja ja, enda så sier de at bruksanvisninger er til for kvinner og homofile menn !!  ??? ;D

Nei dere kvinner er flinke slik !  ;D ;D ;D  

Og jeg tror ikke et eneste sekund at du ikke gjorde det der med fullt overlegg, for SÅ dum er du nemlig ikke ! Det er forresten ufint av deg å bruke slike mannlige "hersketeknikker".  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
.

edit: tyrkleif

Spiralis:
Jo da, men så er det jo irriterende og da, når dere henger opp klær uten å riste de først, sånn at de tørker til en krøllete klump, eller henger opp klær helt tilfeldig og ikke etter sømmene, så de får en veldig rar fasong, for ikke å snakke om når dere skal tømme oppvaskemaskinen og, selv om dere har fått beskjed 100 ganger, så er dere ikke i stand til å forstå at små plastbokser skal oppi større plastbokser.

Plutselig skjønte jeg hvorfor så mange damer blir sykepleiere… Brelemanner. :'(

Når det gjelder strykingen… ikke avslør meg da…
..og ellers gratulerer med ny jobb..

Knutinh:
Ville ikke sett bort fra muligheten om at grunnen til at det er de damene som tjener best som forlater mennene sine mest faktisk er at de kan, de er ikke avhengig av at en annen forsørger de og står derfor mer fritt til å gå. Kanskje mange må bli fordi de ikke føler de har økonomi til å klare seg på egenhånd?

Etter det jeg har lest så foretrekker altså menn damer med mindre utdannelse og lavere lønn, selvsagt finnes det unntak, men sånn generelt, men vil jo tro, og håpe, at dette er i ferd med å endres.

A-Arve:

Når det gjelder dette med skolen så har nok kanskje data og video litt å si, men jeg tror det er mer enn det, det har skjedd noe med respekten for voksne generelt, har inntrykk av at barn ikke lenger har samme respekt for voksne som vi kanskje hadde mer av før.

Fenalår:
Jeg forslo faktisk at vi kunne henge gardinene opp fint mens de tørket, så slapp vi kanskje å stryke de, men tror du hr. Komponenten syntes det var godt nok??
Forslaget om strykepresse var bra, snart er det farsdag gjett hva han skal få.. ;D

Valentino:
Gardiner er IKKE en jentegreie, vi har gardiner hengende steder der vi ikke har vindu, og det var ikke min ide’…noe med lyd…husker ikke…

Ivar L: Du er legaliseringsminister, gjør noe ikke bare sutre! Men dette får du forresten ikke lov å gjøre noe med.. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Spiralis:
Jo da, men så er det jo irriterende og da, når dere henger opp klær uten å riste de først, sånn at de tørker til en krøllete klump, eller henger opp klær helt tilfeldig og ikke etter sømmene, så de får en veldig rar fasong, for ikke å snakke om når dere skal tømme oppvaskemaskinen og, selv om dere har  fått beskjed 100 ganger, så er dere ikke i stand til å forstå at små plastbokser skal oppi større plastbokser.
Si meg Komponenten, den mannen din er han militærnekter ? Sånne der ting lærer da de fleste menn i militæret hvis mamma har glemt å lære dem det !!

Plutselig skjønte jeg hvorfor så mange damer blir sykepleiere… Brelemanner.  :'(
Det der var "lokalt" tungemål. Kan du oversette ? :-[

Det sto et skilt på døra til kirugisk avdeling: " Vis forsørgeransvar, gift deg med en sykepleier ! " Ja så gjorde jeg det da. :D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Si meg Komponenten, den mannen din er han militærnekter ? Sånne der ting lærer da de fleste menn i militæret hvis mamma har glemt å lære dem det !!

Det der var "lokalt" tungemål. Kan du oversette ?  :-[

Det sto et skilt på døra til kirugisk avdeling: " Vis forsørgeransvar, gift deg med en sykepleier ! "  Ja så gjorde jeg det da.   :D
Joda han har vært i militæret, det var der han lærte å stryke.. ;D

Hver mann sin sykesøster.. ;D
Brelemanner blir veldig syke når de er syke, såpass dårlig at de nok ikke står det over uten profesjonell og kjærlig pleie..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Da er jeg unntaket som bekrefter regelen!!
Stryke skjorter og knyte slips, kunne jeg lenge før militæret. Gardinene i stua, kjøkken og platerom har jeg stått for innkjøp av, dog ikke sying, det har en nabo gjort. I dag har jeg fri for første gang på 3 uker. Tidlig opp, vaske klær, rydde kjøkken, ut med søppel. Ingen andre får vaske mine klær, husker med gru svigermor gjorde det engang og ødelag to skjorter  :mad:
Puh! Blir nesten litt svett av hvor flink jeg er, må nesten bevilge meg et par pils på Teddys før jeg begynner med middagen.  ;)

Tror ikke det står så ille til med likestilling jeg, hos de yngre voksne, ihvertfall ikke blant de jeg kjenner.

At likestilligskampen har gått for langt på enkelte områder er jeg helt enig i. SIFO-forsker  Runar Døving kom etter min mening med mye bra i helgas debattinnlegg i Aftenposten og intervju i Dagbladet. Dog kan nok hans syn på abortspørsmålet fort skygge for mye av det andre han sier.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det var morsomt å se hvordan venstresiden og feministene unisont kastet seg over ham.
Jeg sitter i gjen med inntrykket av at venstresiden vil ha denne debatten for seg selv.
De var veldig uvillige til å diskutere sak.
Litt sånn "Må ikke komme her og komme her."

Men frk Aurdal er jo pen da. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det var morsomt å se hvordan venstresiden og feministene unisont kastet seg over ham.
Jeg sitter i gjen med inntrykket av at venstresiden vil ha denne debatten for seg selv.
De var veldig uvillige til å diskutere sak.
Litt sånn "Må ikke komme her og komme her."

Men frk Aurdal er jo pen da. ;D
Så var det den derre evindelige "venstresiden" igjen da. Hva får deg til å tro at Runar Døving selv tilhører høyre fil? Kan jo tenkes at mannen har et litt mer nyansert syn på saken enn som så. Så selv deler av debatten igår å må si at jeg personlig er uenig med Aurdal, selv om jeg mer og mer heller til venstre etter å ha vært her på forumet .
Begynner å bli utrolig lei av "ventreside"-stempelet som for enkelte her, tydeligvis er et mantra og samlesekk for alt som er og går galt i samfunnet. Er du så uheldig som debattant å få stempelet, blir du illagt utrolig mange meninger og "sannheter" som aldri er ytrett. ::)

P

Parelius

Gjest
Begynner å bli utrolig lei av "ventreside"-stempelet som for enkelte her, tydeligvis er et mantra og samlesekk for alt som er og går galt i samfunnet. Er du så uheldig som debattant å få stempelet, blir du illagt utrolig mange meninger og "sannheter" som aldri er ytrett. ::)
Kanskje de bedriver yoga under dekke av politisk diskurs?

Enhver "gruppering" synes å ha behov for en scapegoat. Venstresiden har sin(e), høyresiden sin(e), mens de moderate er ikke-eksisterende eller går rundt i mørke; noen av dem er sågar mest å sammenlikne med byråkrater.

frk. Aurdal? Er mine sensorer defekte blitt?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så var det den derre evindelige "venstresiden" igjen da. Hva får deg til å tro at Runar Døving selv tilhører høyre fil? Kan jo tenkes at mannen har et litt mer nyansert syn på saken enn som så. Så selv deler av debatten igår å må si at jeg personlig er uenig med Aurdal, selv om jeg mer og mer  heller til venstre etter å ha vært her på forumet .
Begynner å bli utrolig lei av "ventreside"-stempelet som for enkelte her,  tydeligvis er et mantra og samlesekk for alt som er og går galt i samfunnet. Er du så uheldig som debattant å få stempelet, blir du illagt utrolig mange meninger og "sannheter"  som aldri er ytrett.  ::)
Jeg skjønner ikke dine innvendinger. Det var jo venstrresiden som debatterte i går, eller er ikke SV og AKP venstrepartier?

Hviken tilhørighet Døving har spiller ikke noen rolle. Ikke har jeg tillagt ham noen politisk side heller.

Du må da tåle at jeg kaller en spade for en spade?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bare for å rette opp inntrykket litt...gardinen på badet har jeg sydd..helt selv. :)
Fin ble den og. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Likelønn bør vi ikke ha. Hvis damene tjente enda bedre, skulle de hatt mer i trygd, og hvis menn skulle tjent enda dårligere ville vi ikke klart å finansiere alle disse gamle og uføre damene våre gjennom folketrygden. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Likelønn bør vi ikke ha. Hvis damene tjente enda bedre, skulle de hatt mer i trygd, og hvis menn skulle tjent enda dårligere ville vi ikke klart å finansiere alle disse gamle og uføre damene våre gjennom folketrygden. ;D
Affa??

Topp Bunn