Likelønn?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Etter kvart steig løna (lønsstigen var slik at ansiennitet reknast opp til 28 år på det verste), men bordet fanga i stadig større grad, og det vart vanskelegare å hoppe av til anna arbeid enn undervisning utan å gå ned i løn, noko vi ikkje hadde råd til å ta sjansen på.
1. Så man har lyst på jobb i det private næringsliv fordi man har hørt at der tjener man så mye bedre, men man våger ikke ta steget fordi man regner med å måtte gå ned i lønn.
2. Så istedet peker man på oljearbeidere og ingeniører i private bedrifter, kamuflerer dette som et feministisk likelønnsoppgjør...
3. lar streiken utelukkende gå ut over tredjepart ved å tilgrise byen for dem med søppelberg til de får gjennomslag for bløffen sin.

Jeg4. har i utgangspunktet sympati for lærerne og deres lønnsforventninger, men etter at de nå har gått i ledetog med ottargjengen for å drive folkeutpressing denne gangen så svinner sympatien sakte bort.
1. Nei, fordi eg ikkje gidd flytte på meg.
2. Peikar på ulikskapar eg slit med å godta som naturlege. Her er vi ueinige, av ein eller annan grunn. Men som vanleg, går eg ut frå at eg har rett, og du tek feil.
3. Fekk eit slags gjennomslag, ja. Når ein skal forhandle, må ein vere fleire. Då er det naturleg at det vert komprommiss.
4. I utgangspunktet hyggjeleg å høyre.......men....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
BT skrev:
Gjest skrev:
BT skrev:
Spiralis skrev:
Som en vis indianer engang sa: " Før du kritiserer en mann, gå i hans moccasiner en hel dag! "
Når streiken er over skal jeg troppe opp hos rektor og be om å få jobbe som lærer en dag ;D
Du bør heller skaffe deg lærerjobb, slik at du kan føle ansvaret ved å gi faglig fremdrift til ca 100 elever i et helt (gjerne flere) skoleår. Tenker det ville gi deg noe å tygge på.
Kanskje det - da slipper jeg i det minste å oppleve at jobben min plutselig blir flyttet til en annen by.
Nei, du kan risikere å miste jobben. Det er faktisk endel lærere som har gjort nå...
Elles synte dei på Dagsnytt til at 40 000 med lærar- eller sjukepleiarutdanning hadde funne seg anna yrke. Samstundes merkast mangelen på kvalifiserte lærarar/sjukepleiarar.
Vi får håpe nokon gjer noko med dette....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
Ny undersøking fortel at 1/3 av alle lærarar ynskjer å slutte.
I dag fekk vi vite på jobben at 2 (av den yngre garde) i kolleiget har fått tilbod om ny jobb, så om det er nokre med sterke meiningar om lettente pengar + lange feriar, er det berre å seie i frå...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja sjølvsagt. Dei yngre ser vel all sytinga som går føre seg og ynskjer ikkje å ta del sjølv. Fleire burde gjort det same og sett litt meir av verden :) før dei går attende til læraryrket og driv dugnad for heile Noreg. Hurra. Nei - det gjer dei ikkje. Då lærarane ikkje fekk betalt for 17 Mai gåinga blei det ikkje monge att i toget legg eg merke til. Mogleg dette er regionalt bestemt? Ikkje veit eg.

Ta det for det det er Arve. Du gjør sikkert en kjempejobb. Sikkert mesteparten, men det er så mye syting som kommer fra forbundet at å rope ulv ulv hele tiden ikke har noen mening lenger ser det ut for.

Stiller du samme spørsmålet til andre yrkesgrupper er nok svaret det samme. Hadde det vært noen stolthet igjen blant lærerne og utd. forbundet hadde nok ikke antallet av lærere som ønsker å slutte vært så stort.

Og ja - er lærer selv (Ikke fulltid) og skal på sommeravslutning i morgen. Dette for privatgymnas.

EDIT: Ser at innlegget kan virke litt krasst. Det er ikke meninga. Er bare så dårlig i Norsk grunnet dårlige lærere på barneskolen :)

EDIT2: Gikk i baret nok en gang ser det ut for.. Håper et par smilefjes ordner på det :) ;) ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
1. Og ja - er lærer selv (Ikke fulltid) og skal på sommeravslutning i morgen. Dette for privatgymnas.

2. EDIT: Ser at innlegget kan virke litt krasst. Det er ikke meninga. Er bare så dårlig i Norsk grunnet dårlige lærere på barneskolen :)

3. EDIT2: Gikk i baret nok en gang ser det ut for.. Håper et par smilefjes ordner på det :) ;) ;D
1. tenkte eg det ikkje....
2. Det var forresten ei ny undersøking på Dagsnytt som forskrekka Kristin Halvorsen; elevar som får dårlege karakterar i frå ungdomsskulen lukkast dårleg seinare i livet...
3. ;D

N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
2. Det var forresten ei ny undersøking på Dagsnytt som forskrekka Kristin Halvorsen; elevar som får dårlege karakterar i frå ungdomsskulen lukkast dårleg seinare i livet...
At kunnskap(sformidling) blir bekreftet viktig kan nok forvirre enhver SVer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
Det varierer nok ein del....
Men konklusjonen av undersøkinga undrar meg ikkje. Dersom ein brukar ungdomsskuletida til å gje blaffen, må basiskunnskapen hentast inn samstundes med at ein får inn pensum i vg, noko ein sjølvsagt ikkje greier. Så dett ein av lasset....

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
I dag fekk vi vite på jobben at 2 (av den yngre garde) i kolleiget har fått tilbod om ny jobb, så om det er nokre med sterke meiningar om lettente pengar + lange feriar, er det berre å seie i frå...
Det er vel ikke så langt unna gjennomsnittet i befolkningen, over hvem som kunne tenkt seg ny jobb.

Med andre ord, det store flertallet, 2/3, er godt fornøyd slik de har det i dag og har intet ønske om å gjøre noe annet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Lærere burde jobbet mye mindre og tjent mye mer.

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det er vel ikke så langt unna gjennomsnittet i befolkningen, over hvem som kunne tenkt seg ny jobb.

Med andre ord, det store flertallet, 2/3, er godt fornøyd slik de har det i dag og har intet ønske om å gjøre noe annet.
40% av Norges befolkning vurderer å ta sitt eget liv.

Med Gjestemedlem-brillene på:

60% av befolkningen ønsker faktisk å leve og har det helt topp. ;D ;D ;D

C

Cyber

Gjest
BT skrev:
Lærere burde jobbet mye mindre og tjent mye mer.
Nei, men vi burde jobbet mer med undervisning og mindre med møter, rapporter og dill og tjent litt mer. Jeg trenger ikke å gå opp 200 000, men et løft på 30-40 000 synes jeg hadde vært fornuftig. Nå tjener assistenter med 10 års ansiennitet mer enn meg med 5 år på universitet og snart 4 år i yrket.

G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget er at andelen sutrete lærere ikke er stort anderledes enn resten av befolkningen, på godt og vondt. Nå har jeg som sagt ikke noe imot høy lønn til lærere. Men jeg sliter litt med å synes synd på lavtlønnede stakkarer med noen år på ræven bak et kateter som må klare seg med 450K i året. Må være hardt å få endene til å møtes. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er smart å starte moderat og så ha en grei lønnsstige der man ender opp med en lønn som ikke er så verst likevel når man får noen års erfaring. Det belønner lojalitet til yrket, og stimulerer til at folk blir værende og ikke skifter beite med en gang det dukker opp noe festlig i stillingsannonsene.

For det var vel dette som ble fremhevet som problemet var det ikke?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Ser ut som dere har gått dere fast i å diskutere lærerlønninger i denne tråden.

Her har dere noen karer (eller helst damer) som har mistet all form for magemål:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10001637

De har etter mitt ringe forstand et årsverk på 1440 timer og forventer ei lønn på
en halv million for å skifte sengetøy og vaske toaletter!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke rart lærerne er sure når de ikke tjener mer på topp enn en vaskedame. ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
leifen skrev:
Ser ut som dere har gått dere fast i å diskutere lærerlønninger i denne tråden.

Her har dere noen karer (eller helst damer) som har mistet all form for magemål:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10001637

De har etter mitt ringe forstand et årsverk på 1440 timer og forventer ei lønn på
en halv million for å skifte sengetøy og vaske toaletter!!
Dette forklarer hvor alle lærerne blir av.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjelder ikke bare lærerne, men 90% av arbeidstokken. Selv om lærerne har problemer med å "se" andre arbeidsgrupper.

Nordsjøen's lønninger er noe for seg selv. Ikke værst å ha totalt 8 mnd. i året fri heller :)

Snakket med ei venninne. 3 års ingeniør skule. Fikk jobb som HMS leder på en plattform.
900000 i grunnlønn. 2 uker på, 4 uker av. Mannen hadde grei jobb så hun forhandlet fram 50% stilling.

Vel 2 uker på - 2 måneder fri hele året Evt. 1 uke på - 4 uker av. 450000 i lønn.. Ikke værst det :)

Flygelederne er også en gruppe jeg har null sympati for uansett. Etter å ha sett de personlig i aksjon på en mindre flyplass kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hva de har "streiket/gått sakte" for tidligere.

Lite utdannelse (m. lønn) kjempelønninger og kan også klage og syte over alt mulig.

Virker nesten som om det er standard at de som gjør minst klager mest?

N

nb

Gjest
Det her høye lønninger på det meste som er offshore - en kompis av meg hjemmenfra er kokk på en supplybåt eller noe slikt, han mener kollegaer som jobber på restauranter må være helt kokko. Han jobber mindre, styrer alt selv, serverer det han har lyst til, ingen som klager og han tjener ca dobbelt så mye som han hadde gjort på land.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja kokker offshore har helt hinsides ordninger. Men det er ingen av de som klager heller :)

SAP konsulenter også. Ekstremt lite emne å ha kunnskap om, men de jobber som regel endel ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
bambadoo skrev:
Gjelder ikke bare lærerne, men 90% av arbeidstokken. Selv om lærerne har problemer med å "se" andre arbeidsgrupper.

Nordsjøen's lønninger er noe for seg selv. Ikke værst å ha totalt 8 mnd. i året fri heller :)

Snakket med ei venninne. 3 års ingeniør skule. Fikk jobb som HMS leder på en plattform.
900000 i grunnlønn. 2 uker på, 4 uker av. Mannen hadde grei jobb så hun forhandlet fram 50% stilling.

Vel 2 uker på - 2 måneder fri hele året Evt. 1 uke på - 4 uker av. 450000 i lønn.. Ikke værst det :)

Flygelederne er også en gruppe jeg har null sympati for uansett. Etter å ha sett de personlig i aksjon på en mindre flyplass kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hva de har "streiket/gått sakte" for tidligere.

Lite utdannelse (m. lønn) kjempelønninger og kan også klage og syte over alt mulig.

Virker nesten som om det er standard at de som gjør minst klager mest?
Vel - det finnes selvsagt enkelte grupper inn Offshore som tjener veldig godt, men generellt så synes jeg ikke det er så ille. De jobber 12 timers dager - 7 dager i uken (Det er 84 timer på en uke)- turnusen inkluderer også helligdager og ferier. Sånn at et årsverk er ikke så fryktelig mange færre timer enn det vi har på land. Så de jobber omtrent like mye som oss andre. I tillegg er de jo berøvet en del av fritiden...., man kan liksom ikke reise hjem etter endt arbeidsdag. Også kommer ubekvemme arbeidsforhold og ikke minst en relativt høy risiko på toppen. Som i de fleste andre yrker så er det en forksjell mellom det som er betaling for normal arbeidstid og hva enkelte tjener som gjenre har jobbet en del timer overtid i tilegg.

Ellers er det vel en kjensgjerning at de gruppene som kan ramme samfunnet hardest i streik også tjener godt. Flygelederne har minimal sympati fra min side.

Mvh
OMF

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Nei OMF. Jeg klarer ikke å se hvordan ei vaskedame på rigg skal tjene omtrent like godt på sine
1440 timer som f.eks en styrmann på fartøy gjør på over 2000 timer. Klarer bare ikke å se for meg
hva som er hverken så fryktelig risikofylt eller ubekvemt med jobben deres, at det rettferdiggjør
sånne summer. Det må være noen fagforeninger som har alt for mye makt her.

Dette er vel en av årsakene til at vi har priset oss noe så hinsides bort fra å være konkurransedyktige
i forhold til våre naboland.

(Beklager hastig innlegg)

N

nb

Gjest
leifen skrev:
Nei OMF. Jeg klarer ikke å se hvordan ei vaskedame på rigg skal tjene omtrent like godt på sine
1440 timer som f.eks en styrmann på fartøy gjør på over 2000 timer. Klarer bare ikke å se for meg
hva som er hverken så fryktelig risikofylt eller ubekvemt med jobben deres, at det rettferdiggjør
Eller at oljeselskaper tjener fantastisk mange kroner og bryr seg litt mindre om slike - i den store sammenheng - veldig små kostnader. Samt at for hver krone overskuddet til et oljeselskap kuttes, tar vel staten 72% av regningen siden skatteregningen deres kuttes tilsvarende.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel - nå kommenterte ikke jeg vaksedamene spesiellt - men 2- 4 turnuses er ikke så flott som de felste vil ha det til.

De flest av oss har 5 uker ferie, og hvis man i tilegg trekker fra 2 uker med diverse helligdager (jul, påske, pinse, mai måned ++) så jobber man 52 uker - 7 uker = 45 uker.

Hvis man så velger å jobbe 12 timers dager - 7 dager i uken - så tilsvarer en slik uke 84/37,5 = 2,24 vanlig uker. Hvis man så deler våre 45 uker på disse offshoreukene - så tilsvarer en vanlig jobb 45/2,24 = 20 offshore uker. Oljearbeiderne går 6 uker turnus og jobber 52/6 x 2 uker = 17,33 slike offshoreuker. Hvis det i tillegg er slik at reisetid kommer i tillegg - noe jegtror det gjør - så jevner dette seg ut.

Altså så er det ikke den store forksjellen mellom antall timer jobbet. Jeg synes faktisk det er rimelig å kreve litt ekstrra for timen når man jobber på plattform og ikke kan ta seg en joggetur på kveldstid, se TV når du vil, muligens gå nattskift osv.

Så til de som syens dette er så enkelt...søk jobb offshore selv da....

Oljeselskapene betaler 78% på skatt - ikke 72.

mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
OMF skrev:
Jeg mangler fagbrev som renholder. :'(

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
leifen skrev:

Dette er vel en av årsakene til at vi har priset oss noe så hinsides bort fra å være konkurransedyktige

(Beklager hastig innlegg)
Et problem ;D vi har, er at vi har sinnsykt mye mer penger enn våre naboer.
Dermed ”må” bildet bli slik grunnet bla. proteksjonisme.
Siden verden er delt opp i land og religioner, er det likt overalt. Eneste muligheten vi har er å lære oss å samarbeide, hele verden som en enhet (ett land). Alle land- og terretorie- grenser må opphøre, og religion utestenges fra påvirkning på politikk.
…men ikke på George H. W. Bush’s måte vel å merke…

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
leifen skrev:
Vel....hvis man "prisr seg hinsides bort fra å være konkurransedyktige" så resulterer det i at importerte varer blir relativt sett veldig billig, samt at våre egne varer blir veldig dyre i utlandet. KOrt fortalt så vil etterspørsleen etter varer produsert i Norge falle dramatisk. Dette vil selvsagt følges av en negativ handelsbalanse og en voksende arbeidsledighet - man slutter jo å produserer ting fordi ingen utlendinger kjøper vårt, mens vi heller kjøper utenlandske varer i stedefor norskproduserte.

Er det ikke da litt merkelig at vi i grunn har verdens høyeste overskudd på handesbalansen og verdens laveste arbeidsledighet.....?

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
OMF skrev:
leifen skrev:
Vel....hvis man "prisr seg hinsides bort fra å være konkurransedyktige" så resulterer det i at importerte varer blir relativt sett veldig billig, samt at våre egne varer blir veldig dyre i utlandet. KOrt fortalt så vil etterspørsleen etter varer produsert i Norge falle dramatisk. Dette vil selvsagt følges av en negativ handelsbalanse og en voksende arbeidsledighet - man slutter jo å produserer ting fordi ingen utlendinger kjøper vårt, mens vi heller kjøper utenlandske varer i stedefor norskproduserte.

Er det ikke da litt merkelig at vi i grunn har verdens høyeste overskudd på handesbalansen og verdens laveste arbeidsledighet.....?

Mvh
OMF
Har ikke det sorte gull noe å gjøre med det regnestykket?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
OMF skrev:
leifen skrev:

Er det ikke da litt merkelig at vi i grunn har verdens høyeste overskudd på handelsbalansen og verdens laveste arbeidsledighet.....?

Mvh
OMF
Har ikke det sorte gull noe å gjøre med det regnestykket?
Jo - men alt har jo med et slikt regnestykke å gjøre....du kan vel ikke mene at alle som har mistet jobben pga vår dårlige konkurransekraft arbeider i oljeindustrien. Jeg vil vel snarere påstå at oljeindustrien stjeler de beste arbeiderne fordi de har best betalingsevne. Dette skulle i grunn ytterligere svekke konkurransekraften - men arbeidsledigheten er som kjent meget lav også blant de inkompentente som da blir utkonkurrert av høykostindustrien.

Min påstand er vel at konkurranseevnen vår ikke er så dårlig som du påstår.....

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
Nei, jeg er enig - det var kun ment for å nyansere.

Jeg er vel av den typen som gjerne betaler mer for gode produkter enn å få noe masseprodusert. F.eks. mat. Selv om det koster litt så kjøper jeg heller noe ordentlig kjøttpålegg enn disse billig-pakkene som en tidvis kan lure på om er kjøtt.

Men et eksempel i dag er jo fiskenæringen, prisene på vanlige fisketyper (torsk,sei,lyr) er jo svært dårlige og det svarer seg nesten ikke å fiske lengre - ingen i europa vil i disse finanskrisetider betaler det vi synes fisken bør koste.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
OMF skrev:
Jeg mangler fagbrev som renholder. :'(
Du får gi en lyd hvis du trenger lærlingplass eller arbeidstrening.
Off shore?
Nope, men en Au-pair plass i Bergen gir deg i alle fall en god start som renholder.
Takk for tilbudet, men jeg får neppe noe fagbrev på den måten...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Nei, jeg er enig - det var kun ment for å nyansere.

Jeg er vel av den typen som gjerne betaler mer for gode produkter enn å få noe masseprodusert. F.eks. mat. Selv om det koster litt så kjøper jeg heller noe ordentlig kjøttpålegg enn disse billig-pakkene som en tidvis kan lure på om er kjøtt.

Men et eksempel i dag er jo fiskenæringen, prisene på vanlige fisketyper (torsk,sei,lyr) er jo svært dårlige og det svarer seg nesten ikke å fiske lengre - ingen i europa vil i disse finanskrisetider betaler det vi synes fisken bør koste.
De som er på fiskebåt tjener stort sett gode penger, bedre enn mange i oljerelatert industri...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Skattelistene sier at et titalls Nordmenn tjener 100vis av millioner i året.

Vi tar argumenter som Hollandsksyke og for høy arbeiderlønn for gitt.

Lønnskostnadene i Norge er på et historisk lavt nivå, dersom vi måler i forhold til eierinntektene.

Vi lønnes ikke på noen som helst måte likt, når eierne tar kaka, og resten av samfunnets innbyggere sloss om smulene.
Siden -80 tallet har eierinntekter skutt i været, uten at lønninger har vært i nærheten av samme økning

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
lomt skrev:
Siden -80 tallet har eierinntekter skutt i været, uten at lønninger har vært i nærheten av samme økning
Kanskje ikke så rart med tanke på eierinntektene på 80-tallet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:

Lønnskostnadene i Norge er på et historisk lavt nivå, dersom vi måler i forhold til eierinntektene.

Vi lønnes ikke på noen som helst måte likt, når eierne tar kaka, og resten av samfunnets innbyggere sloss om smulene.
Litt hummer og kanari her....er faktisk litt usikker på hva som er ironi og hva som er faktiske ytringer....

"smulene" gir oss jo verdens høyeste snittinntekt da.....det er da noe det også....

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
lomt skrev:

Litt hummer og kanari her....er faktisk litt usikker på hva som er ironi og hva som er faktiske ytringer....

"smulene" gir oss jo verdens høyeste snittinntekt da.....det er da noe det også....

Mvh
OMF
Alt er jo sett i forhold til hverandre.
En årslønn på 400k for å vaske ombord plattformer, er ikke spesielt godt betalt i forhold til en gasje på 100 mill+ i året

Edit. En liten sammenblanding mellom eierprofitt og lønn for strev, men dere forstår vel hva jeg mener ;)

Topp Bunn