Min gjetning: Konsulentene ble nok bestilt for å hjelpe Lidl med etableringen, ikke med å spå. Ikke lett å si til oppdragsgiveren at dette ikke kan gå, når du er spesialist på varehandelsetablering.Espen R skrev:Dette henger ikke på greip. Lidl som moderselskap har knyttet til seg noen av de beste menneskene innen rådgivning, økonomi, markedstilpassning osv. De ha byttet ut sjefene i Norge flere ganger. De norske sjefene har fått opplæring hos Lidl i butikkdrift.Trane skrev:Hva skjedde? Jo, de ble hverken fugl eller fisk. Ikke billig nok til å bli en trussel og ikke bra nok til bli et kvalitetsalternativ. Den største tabben de gjorde var nok imidlertid at de ikke innså, før det var for sent, at kampen i norsk dagligvare bransje i virkeligheten skjer på eiendomsmarkedet. Det dreier seg om de mest attraktive plasseringen, å blokkere eiendommer for konkurrentene, å få kommunalt gjennomslag for bruksendringer, utleie til franchisetagere etc.
Da stiller jeg meg spørsmålet, hvorfor er det sånn at alle disse menneskene ikke skjønner noe om dagligvarehandel i Norge, som du skjønner? Det overordnede målet er jo alltid å få "butikk" ut av butikken.
Kundene valgte bort Lidl.
Nei, manglende erfaring om det man snakker om er ikke ofte man ser noen trekke fram som noe positivt her på sentralen. Uvitenhet er ikke noe pent smykke.Espen R skrev:Jeg har handlet 1 vare på Lidl, en pakke tyggis på Lidl Jessheim. Så ingen her på forumet kan smykke seg med å ha handlet mindre på Lidl, enn jeg.![]()
På et gitt tidspunkt både talte og skrev Petter Stordalen om de utfordringer og problemer han så for seg i Norske Skog, uten å ha satt sine ben i hverken produktive eller styrende rom i bedriften. Gjorde det han diskvalifisert til å mene noe riktig om bedriften?Gjestemedlem skrev:Nei, manglende erfaring om det man snakker om er ikke ofte man ser noen trekke fram som noe positivt her på sentralen. Uvitenhet er ikke noe pent smykke.Espen R skrev:Jeg har handlet 1 vare på Lidl, en pakke tyggis på Lidl Jessheim. Så ingen her på forumet kan smykke seg med å ha handlet mindre på Lidl, enn jeg.![]()
Når du innrømmer å ikke ha noen som helst erfaring med de produktene som Lidl selger, blir det bare tøvete å drive å kritisere disse og rakke ned på dem som har oppdaget mange gode produkter i deres sortiment.Espen R skrev:På et gitt tidspunkt både talte og skrev Petter Stordalen om de utfordringer og problemer han så for seg i Norske Skog, uten å ha satt sine ben i hverken produktive eller styrende rom i bedriften. Gjorde det han diskvalifisert til å mene noe riktig om bedriften?Gjestemedlem skrev:Nei, manglende erfaring om det man snakker om er ikke ofte man ser noen trekke fram som noe positivt her på sentralen. Uvitenhet er ikke noe pent smykke.Espen R skrev:Jeg har handlet 1 vare på Lidl, en pakke tyggis på Lidl Jessheim. Så ingen her på forumet kan smykke seg med å ha handlet mindre på Lidl, enn jeg.![]()
Det er riktig, og grunnen er at Lidl ikke levde opp til kravene til norske forbrukere. Lidl klarte ikke å formidle til norske forbrukere hvorfor de skulle velge dem framfor det allerede store utvalget av dagligvarekjeder i Norge. Det er ikke kundenes feil at Lidl legger ned. Det er Lidl som ikke har tilpasset seg det norske markedet.Espen R skrev:Kundene valgte bort Lidl.
Og det som går igjen i analysene fra forstå-seg-påere: Lidl fikk ikke gode nok plasseringer for butikklokalene. Kanskje ledelsen i Lidl gjorde en fr dårlig analyse i forkant av etableringa, og at ting ikke ordnet seg slik som forventet på dette området?roffe skrev:Det er riktig, og grunnen er at Lidl ikke levde opp til kravene til norske forbrukere. Lidl klarte ikke å formidle til norske forbrukere hvorfor de skulle velge dem framfor det allerede store utvalget av dagligvarekjeder i Norge. Det er ikke kundenes feil at Lidl legger ned. Det er Lidl som ikke har tilpasset seg det norske markedet.Espen R skrev:Kundene valgte bort Lidl.
Trane skrev:Den største tabben de gjorde var nok imidlertid at de ikke innså, før det var for sent, at kampen i norsk dagligvare bransje i virkeligheten skjer på eiendomsmarkedet. Det dreier seg om de mest attraktive plasseringen, å blokkere eiendommer for konkurrentene, å få kommunalt gjennomslag for bruksendringer, utleie til franchisetagere etc.
Lidl har mislyktes totalt i å plassere seg på fornuftige steder i Oslo. Så enkelt er det faktisk.Espen R skrev:Og det som går igjen i analysene fra forstå-seg-påere: Lidl fikk ikke gode nok plasseringer for butikklokalene. Kanskje ledelsen i Lidl gjorde en fr dårlig analyse i forkant av etableringa, og at ting ikke ordnet seg slik som forventet på dette området?
Jeg ser heller ingen grunn til å sørge over at et stort firma har mislyktes i sin etablering. Hvorfor skulle jeg det?roffe skrev:Vel, jeg gidder ikke gråte for at en diger kjede ikke klarte å etablere seg i Norge.
De måtte hatt bedre locations og gitt nordmenn litt mer tid til å venne seg til Lidl varene.roffe skrev:De viste ingen åpenbar vilje til å tilpasse seg norske forhold. Var det noen som trodde at nordmenn flest bare skulle bytte varemerker over natten? De har vist dårlig evne til markedstilpasning, og da er det rett og slett "survival of the fittest" som gjelder.
Ja mye riktig i dette.Eivind E skrev:De måtte hatt bedre locations og gitt nordmenn litt mer tid til å venne seg til Lidl varene.
Jeg kan ikke se annet enn at Lidl må skylde seg selv etter å ha gjort nybegynner tabber.
Min mor og far bor 10 mil fra der hvor jeg bor, de bor på Stonglandseidet på Senja. Da jeg var unge var det 9 dagligvarebutikker på sør-senja. Nå er det 3 igjen. For 1 år siden var det Joker og samvirkelaget, nå har samvirkelaget sagt nei til videre drift p.g.a. manglende lønnsomhet, og butikken er solgt til den lokale kjøpmannen som driver Joker-butikk. Siden prisforskjellen på varene mellom nærbutikkene på sør-senja og Rema/Rimi på Finnsnes, som er nærmeste senter og som ligger 5 mil unna, er ganske stor, velger stadig flere å kjøre til Finnsnes for å handle.Gjestemedlem skrev:Men jeg kjenner jo ikke deg da, kanskje mamma og pappa står for husholdningen der du bor og at du ikke har startet med slikt selv riktig ennå?![]()
Ja det jo ikke forbausende at det er dårligere utvalg i butikker jo lenger unna tettsteder og bysentrum man kommer. Men man er da selv med å velge bort de lokale nærbutikkene også da ved å heller reise til de rimeligere butikkene i stedet.Espen R skrev:Siden prisforskjellen på varene mellom nærbutikkene på sør-senja og Rema/Rimi på Finnsnes, som er nærmeste senter og som ligger 5 mil unna, er ganske stor, velger stadig flere å kjøre til Finnsnes for å handle.
Dette er virkeligheten i dag i distrikts-norge.
Helt klart, det er folket på Sør-senja som selv velger om nærbutikkene skal bestå, ved enten å handle der, eller ikke.Gjestemedlem skrev:Ja det jo ikke forbausende at det er dårligere utvalg i butikker jo lenger unna tettsteder og bysentrum man kommer. Men man er da selv med å velge bort de lokale nærbutikkene også da ved å heller reise til de rimeligere butikkene i stedet.Espen R skrev:Siden prisforskjellen på varene mellom nærbutikkene på sør-senja og Rema/Rimi på Finnsnes, som er nærmeste senter og som ligger 5 mil unna, er ganske stor, velger stadig flere å kjøre til Finnsnes for å handle.
Dette er virkeligheten i dag i distrikts-norge.
Vil man beholde en nærbutikk må man også handle i den, selv om den er dyrere.
Hvis man ikke synest denne tilgjengeligheten er verdt å betale ekstra for, så får man heller klare seg med butikken på Finsnes i stedet.
Det er alltid synd når tilbud forsvinner, samme som med Lidl butikkene. Men det er jo slik at hvis ikke nok folk handler der så er det ikke grullnag for å fortsette driften. Det er trist, men lite å gjøre noe med.
Sikkert noen som vil "smykke seg med" at de aldri har satt sin fot i Samvirkelagbutikken eller Jokeren også, og gotter seg litt over at noen mister dette tilbudet siden de selv foretrekker supermarkedet på Finnsnes.
Nei det er jo et rent politisk spørsmål. Noen er tilhenger av subsidier for å utgjevne prisforskjeller, mens andre er mer opptatt av at dette markedet skal styre seg selv, og at tilgjengelighet i nærmiljøet også er en verdi i seg som man må betale for hvis man ønsker den.Espen R skrev:Helt klart, det er folket på Sør-senja som selv velger om nærbutikkene skal bestå, ved enten å handle der, eller ikke.
Men vi velger samtidig et system hvor det skal bli enda større prisforskjeller mellom by og bygd, ved at f.eks fraktutjamning forsvinner. På den måten understøtter vi at bygdene avfolkes. Men greit nok, hvis det er ønskelig.
Det forstår jeg godt. Lidl med deres tyske konsept, tvilsomme rykte fra andre land og gravtause sjefer, gav det hele et image som passet bedre på pussig kult på linje med scientologene, enn på en ny dagligvarebutikk.Jeg godter meg ikke over at Lidl forsvinner. Jeg liker mangfold. Men jeg fikk denne kjøpmannsfamilien litt opp i vranghalsen fordi de i utgangspunktet var litt "råtten" i forhold til sine ansatte. Ingen røk uten ild.
Når jeg sa "vi", så mente jeg at vi velger gjennom at vi velger våre representanter som skal styre. Jeg tar bare noen snarveier fordi jeg ikke gidder skrive så mye.Gjestemedlem skrev:Nei det er jo et rent politisk spørsmål. Noen er tilhenger av subsidier for å utgjevne prisforskjeller, mens andre er mer opptatt av at dette markedet skal styre seg selv, og at tilgjengelighet i nærmiljøet også er en verdi i seg som man må betale for hvis man ønsker den.Espen R skrev:Helt klart, det er folket på Sør-senja som selv velger om nærbutikkene skal bestå, ved enten å handle der, eller ikke.
Men vi velger samtidig et system hvor det skal bli enda større prisforskjeller mellom by og bygd, ved at f.eks fraktutjamning forsvinner. På den måten understøtter vi at bygdene avfolkes. Men greit nok, hvis det er ønskelig.
Det forstår jeg godt. Lidl med deres tyske konsept, tvilsomme rykte fra andre land og gravtause sjefer, gav det hele et image som passet bedre på pussig kult på linje med scientologene, enn på en ny dagligvarebutikk.Jeg godter meg ikke over at Lidl forsvinner. Jeg liker mangfold. Men jeg fikk denne kjøpmannsfamilien litt opp i vranghalsen fordi de i utgangspunktet var litt "råtten" i forhold til sine ansatte. Ingen røk uten ild.![]()
Det er vel en annen debatt. Men at dagligvarehandelen skal være butikk er vel ikke fult så kontroversielt?Espen R skrev:Men jeg er blitt mere bevisst på å ta bevisste valg, og ikke la butikk og profitt styre alt. Selv skolene (John Bauer) og sykehusene er nå mest butikk.
Neida, selvfølgelig skal det drives butikk, men jeg mener ikke at det skal drives butikk for enhver pris. Noen aktører er veldig kyniske. Kanskje jeg skal slutte å handle på Rema ? :Gjestemedlem skrev:Det er vel en annen debatt. Men at dagligvarehandelen skal være butikk er vel ikke fult så kontroversielt?Espen R skrev:Men jeg er blitt mere bevisst på å ta bevisste valg, og ikke la butikk og profitt styre alt. Selv skolene (John Bauer) og sykehusene er nå mest butikk.
Espen R skrev:Svinekoteletter og surkål er snart den biligste middagen du kan kjøpe. Kjøttproduksjon er dessuten miljøfientlig. Er vi tjent med lav så lav pris på kjøtt som vi har i dag ? Er vi tjent med "bare lave priser" ?
Jeg har ikke foretatt noen konsekvensanalyse på hva som skjer hvis vi fjerner tollmurene på landbruksprodukter. Hvis dette fører til at vi ikke får et levedyktig landbruk i norge, er jeg imot. Men jeg vet som sagt ikke.Gjestemedlem skrev:Espen R skrev:Svinekoteletter og surkål er snart den biligste middagen du kan kjøpe. Kjøttproduksjon er dessuten miljøfientlig. Er vi tjent med lav så lav pris på kjøtt som vi har i dag ? Er vi tjent med "bare lave priser" ?
Det spørs hvem du mener med "vi" her.
Hvis vi er forbrukerene, så ville vi vært tjen med å fjerne tollmurene som forhindrer rimelige kvalitetsvarer å bli solgt i Norske butikker. Mørt og økologisk oksekjøtt fra Namibia kan sikkert selges i butikkene for samme prisen som gildes wienerpølser, eller kanskje mye under også. Det finnes utallige eksempler på at vi kan få rimelig høykvalitetsvarer i butikken hvis ve vil og ikke bare være fornøyd med svinekoteletter og middasgpølse av tvilsomt opphav når vi handler.
Det er greit å betale for kvalitet. Men det er ikke greit å betale 300kr/kg for god oksefilet. Da har jeg ikke råd til å spise så mye av det, og da blir det fort svinekoteletter i stedet.
Hvis vi derimot er norske bønder som ikke kan leve uten subsidier, tollmurer og eierene av landbrukskartellene, butikkeierene som ser seg tjent med at vi blir vant med at kvalitet skal være sinnsykt dyrt. De vil jo tjene mer på å selge et kg kjøtt til 300 enn til 100 selv om marginene var de samme for dem.
Så om man vektlegger 2%(?) befolningen som er bønder eller 98% som bare er forbrukere, er jo også en politisk diskusjon. Jeg er ikke så sikker på at vi havnet på rett side med dagens system.
Noen ganger føler jeg at norske forbrukere blir holdt som gisler, siden de MÅ ha mat, og ikke kan gjøre annet enn det som forlanges av dem av bønder og storkapital og deres innkjøpte politikere og lobbyister.
Best å hamstre. Det kan jo snart bli krig, hvem vet..Audiophile-Arve skrev:Har kjøpt 6 glas med sylta og grilla paprika. Så då har eg til sommarferien, då eg skal til utlandet, og kan hamstre meir paprika.
Dette skal gå bra.
Det trur eg ikkje. Om Lidl derimot hadde hatt vit nok til å pøse ut godt, tysk hifiutstyr frå Avantgarde og mbl til prisar som kunne konkurrere ut Elkjøp, ville nok verda sett annleis ut.Espen R skrev:Best å hamstre. Det kan jo snart bli krig, hvem vet..Audiophile-Arve skrev:Har kjøpt 6 glas med sylta og grilla paprika. Så då har eg til sommarferien, då eg skal til utlandet, og kan hamstre meir paprika.
Dette skal gå bra.![]()
Ja, som leverandør...og de er pokker så rigide og tungvinte å forhandle med....fx. skjer alle forhandlinger om betingelser sentralt med Tyskland, selvom alle forhandlinger om operasjonelle ting skjer lokalt i Norge...og de operasjonelle i Norge må for all del ikke få vite noe om hva som er avtalt vedr. betingelser med Tyskland.Boe skrev:Har du erfaring??Trane skrev:En siste ting kan sies om Lidl, - de er et helvete å forhandle med...
Vel, svaret ligger i det du selv siterte...Lidl (om det er Lidl selv eller innleide konsulenter er irrelevant og en annen historie) forstod ikke hvor slaget om den norske dagligvarekunden faktisk utkjempes. Og hadde det vært i butikklokalene ville de uansett tapt fordi de ikke klarte å nå frem med et klart budskap...altså hverken veldig billig eller veldig bra...i grunn det samme som er grunnen til at ICA taper terreng i Norge, - budskapet deres til forbruker er uklart. De som vinner terreng er derimot Kiwi...og de er 100% tro mot sitt konsept hele tiden...lik det eller ikke (jeg gjør det ikke), men de er vinnerne i dagligvaremarkedet per i dag.Espen R skrev:Dette henger ikke på greip. Lidl som moderselskap har knyttet til seg noen av de beste menneskene innen rådgivning, økonomi, markedstilpassning osv. De ha byttet ut sjefene i Norge flere ganger. De norske sjefene har fått opplæring hos Lidl i butikkdrift.Trane skrev:Hva skjedde? Jo, de ble hverken fugl eller fisk. Ikke billig nok til å bli en trussel og ikke bra nok til bli et kvalitetsalternativ. Den største tabben de gjorde var nok imidlertid at de ikke innså, før det var for sent, at kampen i norsk dagligvare bransje i virkeligheten skjer på eiendomsmarkedet. Det dreier seg om de mest attraktive plasseringen, å blokkere eiendommer for konkurrentene, å få kommunalt gjennomslag for bruksendringer, utleie til franchisetagere etc.
Da stiller jeg meg spørsmålet, hvorfor er det sånn at alle disse menneskene ikke skjønner noe om dagligvarehandel i Norge, som du skjønner? Det overordnede målet er jo alltid å få "butikk" ut av butikken.
Kundene valgte bort Lidl.
Det er en smule forundrende. Rammenligner man Kiwi med Rema så ser man at Kiwi har dårligere utvalg sammen med høyere priser på varene, og heller ikke noe ekstra å tilby den dom handler der.Trane skrev:De som vinner terreng er derimot Kiwi...og de er 100% tro mot sitt konsept hele tiden...lik det eller ikke (jeg gjør det ikke), men de er vinnerne i dagligvaremarkedet per i dag.
Ja! Pris, kvalitet, service og utval har tydelegvis lite interesse for kundane, merkeleg nok. Folk er rare.Gjestemedlem skrev:Det er en smule forundrende. Rammenligner man Kiwi med Rema så ser man at Kiwi har dårligere utvalg sammen med høyere priser på varene, og heller ikke noe ekstra å tilby den dom handler der.Trane skrev:De som vinner terreng er derimot Kiwi...og de er 100% tro mot sitt konsept hele tiden...lik det eller ikke (jeg gjør det ikke), men de er vinnerne i dagligvaremarkedet per i dag.
Det samme gjelder Bunnpriskjeden. De kombinerer også dårligere utvalg med høyere priser. Det eneste som virkelig skiller ut disse to butikkene er at man får følelsen av å komme inn i noe man kunne blitt mindre forbauset over å finne dypt bak det gamle jernteppet.
Disse er de verste eksempler på hvordan norske forbrukere lett lar seg lure av kullisser og reklame.
Det er derfor Mc Donalds er verdens største restaurantkjede.Audiophile-Arve skrev:Ja! Pris, kvalitet, service og utval har tydelegvis lite interesse for kundane, merkeleg nok. Folk er rare.Gjestemedlem skrev:Det er en smule forundrende. Rammenligner man Kiwi med Rema så ser man at Kiwi har dårligere utvalg sammen med høyere priser på varene, og heller ikke noe ekstra å tilby den dom handler der.Trane skrev:De som vinner terreng er derimot Kiwi...og de er 100% tro mot sitt konsept hele tiden...lik det eller ikke (jeg gjør det ikke), men de er vinnerne i dagligvaremarkedet per i dag.
Det samme gjelder Bunnpriskjeden. De kombinerer også dårligere utvalg med høyere priser. Det eneste som virkelig skiller ut disse to butikkene er at man får følelsen av å komme inn i noe man kunne blitt mindre forbauset over å finne dypt bak det gamle jernteppet.
Disse er de verste eksempler på hvordan norske forbrukere lett lar seg lure av kullisser og reklame.
Men det er jo et faktum at ulike kjeder har en del ulike produker. First price, Landlord, Coop merkevare m.m. disse er produsert på ulike steder i europa, og har ikke lik smak innen samme produkter.Gjestemedlem skrev:Alle butikkkjedene i Norge får sine varer fra akkurat den samme håndfull produsenter og leverandører.
Vel, jeg var fast Rema-kunde lenge, men nå benytter jeg oftest Kiwi eller Coop Xtra. Sannsynligvis mye fordi jeg er et vanedyr og ut fra tilgjengelighet. Det som skiller Kiwi fra Rema er for meg nærhet, parkeringsmuligheter, åpningstider, post i butikk. Men selv før post i butikk så var det en vesentlig forskjell, og det er at Kiwi-butikkens frukt- og grønt avdeling er mye mer innbydende, blir bedre "vedlikeholdt", har bedre utvalg etc. Det dreier seg selvfølgelig om preferanser, men jeg synes alt i alt at Kiwi gjennomgående har en mer ryddig og renslig presentasjon av varene sine enn det Rema har, det er mer trivelig i Kiwi-butikken.Gjestemedlem skrev:Det er en smule forundrende. Sammenligner man Kiwi med Rema så ser man at Kiwi har dårligere utvalg sammen med høyere priser på varene, og heller ikke noe ekstra å tilby den dom handler der.
Men det finnest ein del alternativ innan kortreist mat. Dersom du har god tid, og gode kontaktar.Gjestemedlem skrev:Alle butikkkjedene i Norge får sine varer fra akkurat den samme håndfull produsenter og leverandører.
Det eneste de kan konkurrere på er pris og fersvarer.
Så at det er så stor fokus på pris burde ikke forundre noen.
Tollmurerne har gjort det slik i Norge.
Ja jeg husker en gang jeg sådde karsefrø på en bommulsdott i vinduskarmen.Audiophile-Arve skrev:Men det finnest ein del alternativ innan kortreist mat. Dersom du har god tid, og gode kontaktar.Gjestemedlem skrev:Alle butikkkjedene i Norge får sine varer fra akkurat den samme håndfull produsenter og leverandører.
Det eneste de kan konkurrere på er pris og fersvarer.
Så at det er så stor fokus på pris burde ikke forundre noen.
Tollmurerne har gjort det slik i Norge.
Det er mye som er for dyrt i Norge....mat, alkohol, tobakk ++Gjestemedlem skrev:Espen R skrev:Svinekoteletter og surkål er snart den biligste middagen du kan kjøpe. Kjøttproduksjon er dessuten miljøfientlig. Er vi tjent med lav så lav pris på kjøtt som vi har i dag ? Er vi tjent med "bare lave priser" ?
Det spørs hvem du mener med "vi" her.
Hvis vi er forbrukerene, så ville vi vært tjen med å fjerne tollmurene som forhindrer rimelige kvalitetsvarer å bli solgt i Norske butikker. Mørt og økologisk oksekjøtt fra Namibia kan sikkert selges i butikkene for samme prisen som gildes wienerpølser, eller kanskje mye under også. Det finnes utallige eksempler på at vi kan få rimelig høykvalitetsvarer i butikken hvis ve vil og ikke bare være fornøyd med svinekoteletter og middasgpølse av tvilsomt opphav når vi handler.
Det er greit å betale for kvalitet. Men det er ikke greit å betale 300kr/kg for god oksefilet. Da har jeg ikke råd til å spise så mye av det, og da blir det fort svinekoteletter i stedet.
Hvis vi derimot er norske bønder som ikke kan leve uten subsidier, tollmurer og eierene av landbrukskartellene, butikkeierene som ser seg tjent med at vi blir vant med at kvalitet skal være sinnsykt dyrt. De vil jo tjene mer på å selge et kg kjøtt til 300 enn til 100 selv om marginene var de samme for dem.
Så om man vektlegger 2%(?) befolningen som er bønder eller 98% som bare er forbrukere, er jo også en politisk diskusjon. Jeg er ikke så sikker på at vi havnet på rett side med dagens system.
Noen ganger føler jeg at norske forbrukere blir holdt som gisler, siden de MÅ ha mat, og ikke kan gjøre annet enn det som forlanges av dem av bønder og storkapital og deres innkjøpte politikere og lobbyister.
I forhold til det maten ville kostet hvis ikke de statlige tollmurene på flere hundre prosent var der.topline skrev:Det er mye som er for dyrt i Norge....mat, alkohol, tobakk ++
Men for dyrt i forhold til hva da?
Når det gjelder mat ville det ført til at man hadde råd til et sunnere kosthold der kjøtt av grei kvalitet erstattet middagspølser og boksemat. Frukt, grønt, kjøtt, ost er ofte unødvendig dyrt her hjemme. Hvsi man kan spise økonligisk biff fra Botswana eller Argentina i stedet for biter av melkekyr eller fiskepinner så hadde det nok bedret livskvaliteten og helsen til mange.Hva om prisene på dette gikk dramatisk ned, hva ville det "gi" oss?
At vi plutselig kunne begynne å spise mye mer? Drikke mye mer? Røyke mye mer?
Det er jo et alternativ for dem som ikke bryr seg med hva de spiser. Men som du er inne på... det er vel sikkert best å frata folk mest mulig av disse pengene siden de bare sløser dem bort på fjas og fant uansett... :-\Eller vil vi bare frigjøre penger så vi kan kjøpe mer av andre idiotiske ting som vi ikke trenger?
Har litt problemer med å skjønne de som klager på prisene i Norge, tror ikke det er mange som lider noen nød, eller som ikke har råd til en biff og rødvin i ny og ne...![]()