Levetid på PU

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Hva er normal levetid på en PU?
Jeg ser at Ortofon opererer på 1.000 timer, opp til 2.000 før det blir dårligere.
Så hvis man skulle kjøpe en PU til 40.000kr (Windfeld Ti) så koster jo den 20 kr pr time. Jeg har sett de samme tallene på Candenza Black og 2M Black.

Ser jeg på ClearAudio sine PUer så sier de opp til 8.000timer. Da har jeg sett på flere, bla Jublee som koster omtrent det samme som Windfeld.
Da blir det 5.kr pr time og det er betydelig mye billigere pr driftstime.

Hva er vanlig levetid på en PU?

/Tony
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Hei

Hva er normal levetid på en PU?
Jeg ser at Ortofon opererer på 1.000 timer, opp til 2.000 før det blir dårligere.
Så hvis man skulle kjøpe en PU til 40.000kr (Windfeld Ti) så koster jo den 20 kr pr time. Jeg har sett de samme tallene på Candenza Black og 2M Black.

Ser jeg på ClearAudio sine PUer så sier de opp til 8.000timer. Da har jeg sett på flere, bla Jublee som koster omtrent det samme som Windfeld.
Da blir det 5.kr pr time og det er betydelig mye billigere pr driftstime.

Hva er vanlig levetid på en PU?

/Tony
Jeg vil si ca 3 til 5000 timer alt etter som :)

mvh
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er helt afhængig af 2 ting.
Om det er en ægte diamant eller syntetisk & om opsætning, nåletryk m.m. er 100% korrekt.
En kammi i Belgien kørte en Rohmann i 15 år, spillede dagligt, og efter 15 år var der efter en gennemgribende rensning ikke
skyggen af slid på diamant/nålespids.
Tror lidt, at de opgivelser på 1000 timer, er noget som marketingsafdelinger spreder, for at gøre os nervøse og for at stimulere "mersalg" ;)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
At det etter 15 år med daglig spilling ikke finnes spor av slitasje er helt enkelt en umulighet. Det går også helt imot alt som finnes (dvs. heller lite) av empiriske data, blant annet minst et par tråder på Vinyl Engine hvor plater spilles kontinuerlig og nålen med (u)jevne mellomrom fotograferes for å dokumentere slitasjen.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du er inne på noe jeg også tror er riktig HasseBasse.

Noen har til og med forseglet alt av oppheng og "motor" i tillegg til slepet naturdiamant. Enkelte kan skilte med estimert levetid på inntil 10 000 timer. Da snakker vi om hyggelige timespriser for bruken, til tross for gjerne en høy innkjøpspris. Husker at jeg hadde en som var av passe høy standard og pris, men allikevel hadde en rimeligere brukspris pr. time enn en skarve 2M Black. -Det var teorien inntil jeg brakk nålefanen og dritten døde før oppnådd pubertetsalder. 👻

Apropos det vanlige å oppgi levetid opp mot 2000 timer, kan også skyldes at tilvirker ønsker å sikre seg mot reklamasjoner i de tilfellene av pickuper som eventuelt får svært forringet kvalitet tidligere enn normalt. -Gjerne på bakgrunn av skjødesløs behandling som dårlig rengjøring etc.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg tipper de ulike produsentene har veldig ulike kriterier for spesifikasjonene for forventet levetid. Noen er veldig «konservative», omtrent i betydningen av «garantert» spilletid uten målbare avvik fra spec. Noen er «midt på treet» i betydningen at vanligvis kan du spille x antall timer før du ev kanhøre et avvik fra spec. Og noen er mer optimistiske omtrent som forventet levetid før feil oppstår. Stort sett er kriteriene for forventet levetid ikke opplyst i spesifikasjonene. I praksis er det mange variabler som påvirker forventet spilletid, det ene er kriteriene, det andre er de praktiske bruksbetingelsene - kvaliteten på vinylen og skiten, nåletrykk, temperatur, ev uhell og uforsiktighet i bruk, ev løsemidler, regelmessig rens/vask, mindre enn «ideell» mekanisk belastning. Det er heller ikke bar slitasjen av diamanten det er snakk om, men også ev endringer i det mekaniske opphenget over tid.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.628
Sted
Oslo
Ved å oppgi lav spille tid, har produsenten garderert seg mot reklamasjon, klager etc
Lov mindre enn du holder, and keep the customer satisfied
For øvrig, HD angir Max last på bagasjebrett til 10 pund, Mao en ryggsekk og en burk rødvin er så vidt innafor spec.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Grumpy
Synd for en dårlig oplevelse med din fine PU :giggle:

M.h.t. levetid.....
I dag bruger de fleste nye typer syntetisk gummi til dæmpning af cantilever. Gummityper, der er så bestandige, at den gamle oplevelse med
at den "faldt sammen" på det nærmeste ikke eksisterer i dag.
Sørger man for korrekt opsett, er det nærmest umuligt at slide en god pickup med ægte diamant op.
Nogle sværger til så lidt nåletryk som muligt. Dette er en stor fejl som også slider mere på pladen. Et must er, at nålen har 100% kontakt til
rillevæggen ALTID. Derfor altid sørge for at ligge i den høje ende af anbefalet nåletryk. Det gi´r sjovt nok også bedre sporing.
A propos gummi..... Noget af det bedste benyttes af Ortofon. Det giver to fordele. Holder næsten evigt og er optimalt ret ud af æsken.
Ortofon er nogle af de pickupper på markedet, som næsten ikke behøver "break in" og sporer perfekt helt fra nye.
Fa´ens osse, at jeg ikke kan fordrage lyden af Ortofons pickupper :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er helt afhængig af 2 ting.
Om det er en ægte diamant eller syntetisk & om opsætning, nåletryk m.m. er 100% korrekt.
En kammi i Belgien kørte en Rohmann i 15 år, spillede dagligt, og efter 15 år var der efter en gennemgribende rensning ikke
skyggen af slid på diamant/nålespids.
Tror lidt, at de opgivelser på 1000 timer, er noget som marketingsafdelinger spreder, for at gøre os nervøse og for at stimulere "mersalg" ;)
Sånt skremmer jeg fra å kjøpe de. Mersalg kan de iaff glemme, men jeg hører at det er vanlig med langt flere timer enn oppgitt
 
T

ThomasN

Gjest
Levetid på PU må jo være omtrent umulig å si noe fornuftig om. Med mindre man kan ta utgangspunkt i at all vinyl som spilles er 100% feilfri og vasket med ultralydbasker før de tas i bru og med jevne mellomrom underveis.

Dette er vel ett lite sannsynlig scenario for de fleste. Min egen platesamling er omtrent så strøken, men når jeg går innom platesjappa å titter på brukten, så er det skremmende hvordan vinylen er behandlet hos de fleste.

Så tar jeg min egen samling vs den gjengse som er på brukten så har jeg sikkert over dobbel til trippel levetid på PU.
Nok engang bare antagelser, men jeg få nå håpe det stemmer :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ved å oppgi lav spille tid, har produsenten garderert seg mot reklamasjon, klager etc
Lov mindre enn du holder, and keep the customer satisfied
For øvrig, HD angir Max last på bagasjebrett til 10 pund, Mao en ryggsekk og en burk rødvin er så vidt innafor spec.
Jeg er litt usikker på hvor du sykler hen med den historien ;) Du får det du betaler for eller at spec ofte er for lav i forhold til virkeligheten?

2M Black koster ca 7.000
Cadenza Black koster ca 25.000
Windfeld Ti koster 40.000
ClearAudio Jubilee MC koster 38.000
Selv fra 2M så er det mye penger og jeg forventer ikke bare god lyd, det må ha en viss levetid.

Jeg har bare hatt Rega Carbon. Den levde ikke lenge siden den ikke er god nok.
Jeg har hatt Rega Elys 2, den ble oppgradert til 2M Black. Dette er all erfaring jeg har med PUer og ingen av de er i nærheten av å bli utslitt siden oppgraderingsviruset herjer hjemmet.
Nå med en ClearAudio Performance med ClearAudio Tracer arm så har jeg muligheten til å gå langt opp i hierarkiet på de fleste PUer, men prisen er jo skremmende og med de oppgitte levetidene på PUene så er jeg fristet til å la være.
Fattig er jeg ikke, men har heller ikke så mye penger at 15-50.000kr for en PU er heeeelt fornuftig ;)

Poenget i denne tråden er ikke å diskutere hvilke PU som låter bra, passer til arm/riaa etc, men forventet levetid. Jeg liker tross alt lyden i min 2M Black, men det vel mye bedre PUer der ute, men 1.000 timer levetid er ikke godt nok når man skal bruke så mye penger.
Alle skivene mine er igjennom Degritter ULvasker minst en gang, PU får ofte tryne ned i en Onslow Zerostat (eller hva den geleputa heter) og skivene børstes alltid før nåla går ned i rillene. Så jeg føler at vask og rens er bra, men 1.000 timer...Da melder jeg pass :/

Hvis noen bransjeaktører vil svare så kan de fint kommentere i tråden eller i PM :)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Flott tråd du har startet.

Må innrømme at jeg har fot i vinyl og digital , tror 70-80% digital (EAC rippet CD, HD-spor og Tidal HiFi)
Etter nesten 30 års tjeneste på min ClearAudio / Veritas byttet ut til CharismaV2, med en spill på mot 8000 timer i følge produsent. Kan ikke si på jeg har hørt og nedgradert på 30 år med Veritas, må du legge til det bare spilleren som det er igjen resten er oppgradert. Synes Charisma V2 spiller fantastisk i mitt oppsett.
Som deg bruker jeg en Degritter Ultralydvasker, alle tallerkener har vasket før de søl.

Etter at jeg har lagt inn på bruket på MC, så har det vært mye bedre enn MM så har jeg gått til innkjøp av Ortofon Windfeld Ti, må si det til en bismak når Ortofon sier en gradvis reduksjon etter 1000 timer (er langt i fra sikker på jeg hører det). :)
Venter på en jordtråd til armen så Windfeld Ti er ikke testet.
Ser på Ortofon anbefaler å ikke bruke rensevæske.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er sterkt varierande kor lenge ein pickup kan vare, men dersom han får problem før 1000 speletimar, er det noko gale. Eller så har du ein veldig billeg sak som i utgangspunktet ikkje er noko særleg.
Mine eldste pickupar er
Accuphase AC1, kjøpt på Audioscan ca 1977. Verkar fint. Denne er sikkert ikkje gått meir enn tusen timar, men alder verkar også inn. Framleis ein av mine favorittar.
Denon 103D. Vart kjøpt i 78, og var merkbart sliten ca 1983
Grace F9. Her kunne nåla skiftast, og eg oppgraderte for nokre år sidan, men har nesten ikkje brukt pickupen ut over til samanlikning med andre. Originalnåla var utsliten etter om lag 10 år, men eg trur det var opphenget som baud på problem etter kvart. Verkar bra no.
Ortofon MC 30 Supreme: denne verka fint i allfall ti år før det var slutt. Skjedde ved eit uhell.
Dynavector DV10x5. Speletid ca 1000 timar, og verkar som ei kule enno.
Ny denon 103 standard er spelt kanskje 400 timar, og er vel knapt innspelt.Audiotechnicaen eg har som referanse er også fersking i skapet.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg hælder til Hassemand kan have ganske ret.

Sendte sidste år en vdh Frog, der havde spillet omk 5000tim, til rebovering hos vdh.
Jeg forventede nålen blev skiftet. Men nej. VdH skifter bare nåle når de er slidt (tilpas slidt), ellers ikke. Og jeg fik Froggen tilbage igen uden det kostede andet end for gennemsyn.

Har tidligere spillet imellem 3000-5000 tim med vdh-nåle. Eneste forskel i fh til nye var en smule mathed i toppen og dermed også en oplevelse af lettere udbredet, mindre punktlig bas.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
PS.
Jeg tænker lidt, de 1000-2000tim nålene opgives til at holde skyldes producenterne gerne vil sælge dig en ny.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg hælder til Hassemand kan have ganske ret.

Sendte sidste år en vdh Frog, der havde spillet omk 5000tim, til rebovering hos vdh.
Jeg forventede nålen blev skiftet. Men nej. VdH skifter bare nåle når de er slidt (tilpas slidt), ellers ikke. Og jeg fik Froggen tilbage igen uden det kostede andet end for gennemsyn.

Har tidligere spillet imellem 3000-5000 tim med vdh-nåle. Eneste forskel i fh til nye var en smule mathed i toppen og dermed også en oplevelse af lettere udbredet, mindre punktlig bas.
Tænker bare lidt over alle de tal. Når du nævner 3-5000timer er det 208 dage ved 5000 . Hvor lang tid er du om at det. Er det år vi snakker om eller?
Den vittige vil nok svare 5000 timer. :)
 
L

Lassencad

Gjest
Ingen tvivl om at en Tonearm og plint pickup hus osv osv skal være justeret ind 100% hvis det kan lade sig gøre.
Jeg solgte en goldring pickup for nogle år siden . Den var lad os bare sige godt brugt :)
Køber ringede mig op nogle dage senere (Han havde mikroskop derhjemme) og havde tjekket hvor slidt den var.
Han spurgte om den ikke havde været brugt da han umiddelbart ikke kunne se slid på Diamanten :)
Den sad på en Stax UA-9 Tonearm .
Altså en gammel godt brugt Goldring pickup med et minimalt slid. Det kan godt betale sig at få alt på sin pladespiller justeret rigtigt ind. Evt betale sig fra det. :)

Det minimerer jo også sliddet på vinylerne
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Lassencad.
Jeg er egentlig ikke klar over HVOR meget nålen skal være slidt før den skiftes af vdh.
Når jeg meddeler 5000tim er det selvfølgelig ud fra perioden/årerækken jeg har haft pu og et dagligt gennemsnit (2tim)

Med hensyn til nåletrykket er jeg ikke nødvendigvis enig med dem der justerer til højeste angivet nåletryk.
Jeg syntes man med en ny pu (efter tilspilning en til to uger med større nåletryk) skal sigte imod lavest opgivet nåletryk. Forvringer det kan man hælde på lidt mere.
Køber man en brugt pu, da kan man ligegerne med det samme gå til størst angivne nåletryk.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
ps Lassencad.
Skal måske nævne jeg har været førtidspensionist siden år2000.
Der er godt nok dage jeg kun spiller en plade eller to. Men der er også dage jeg starter eftermiddag og slutter nat.:)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Valla..... fint med dit input.... bortset fra nåletryk.
Minimalt slid på både nålespids og plader er altid at have max nåletryk. Din sporing er max.
De gange, hvor man ser for lavt tryk, resulterer i, at nålen (overdrevet for forståelsen) kaster sig mellem rillevæggene. Resultat:
Dårligt (ikke præcist) stereoperspektiv og ekstremt højt slid på både plader og nål.
Disse ting er ikke altid umidelbart hørbare, men på den lange bane fortryder du, at du spolerede din LP samling, bare fordi at du troede,
at lavere nåletryk ville slide mindre på pladerne. det er absolut ikke tilfældet.
Du kan spille i mange år på en Ortofon SPU med 3-5 gram uden at slide dine plader. Ved lavere nåleryk ville jeg være særdeles ked af,
at blive præsenteret for samme plade på "brugt salg" ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som regel sporar pickupen best mellom optimalt og maksimalt stifttrykk,meiner eg å ha erfart. No har eg ikkje alltid jobba systematisk med dette, så det kan vere variasjon for det eg veit. Og tangentialarmar med ei viss lengde kan godt klare seg med optimalt stifttrykk, og av og til mindre.

Pickupar er rare dyr som gjerne kan forskast litt pa, men det kan vere lurt å ikkje vere for eksperimentell med stifttrykket.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hasse.

Jeg er helt igennem enig med dig i man ikke skal have FOR lavt nåletryk.
Men hvis eksempelvis en pu skal have fra 1.5g til 1.8g, og den kan spille uden forvrængning ved 1.5g bør det være at foretrække.
Hvis der ingen forvrængning er, sporer nålen som den skal. Og ingen har en pladesamling mere fejlfri end min. :).
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kanskje tidlig å konkludere, men et sted mellom 3.000 og 15.000 timer er reelt?
Selvfølgelig avhengig av vedlikehold av både vinyl og stift.

Siden jeg vasker mine skiver med Degritter ULvasker gjevnt og trutt, bruker stiftsrens ala Onzow Zerodust og børster skiva hver gang så burde jeg vel ligge godt over forventet/forespeilt levetid på en PU. Gitt at man ikke har noen uhell.

Så når f.eks Ortofon oppgir 1.000 timer før den slites, men ikke hørbart før etter 2.000 så burde jeg ligge langt over det likevel?

I mangel på erfaringer så bruker jeg Ortofon som eksempel. Jeg aner ikke hva de andre produsentene sier om emnet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@nils valla
Der er vi så forskellige. Jeg påberåber mig IKKE min uddannelse (den er vist ligemeget i det hér tilfælde), men jeg kunne jo for troværdighedens skyld stille spørgsmålstegn ved mine egne ørers formåen (og husk nu...... dine er tæt på lige så gamle). Dit eksempel 1.5 - 1.8 .......... og din påstand om at den spiller uden forvrængning. Målbar eller hørbar??? DERFOR ville jeg til enhver tid vælge tættest på 1.8, selvfølgelig med lytning på perspektiv m.m. undervejs. Det slider ikke mere på pladen, det slider ikke mere på nålen, og du er garanteret, at du ikke skader dine plader. Det må da være en win-win, og at hårdnakket vælge 1.5 ser jeg mere som stædighed uden fornuft ;)

@ynot
Mellem 3.000 & 15.000 timer, så kan regnestykket ikke gå helt galt:D
Der er simpelthen for mange faktorer, der spiller ind. Men med alle de tiltag du (som jeg) bruger med Degritter, Onzow m.fl. skal du ligge i den høje ende.
Ortofon siger 1000. Det tror jeg så ikke på.
ZYX siger minimum 2000.
Hvis jeg ikke husker helt forkert er nogle af ClearAudio´s opgivet til 4000 som minimum, så det er den rene jungle.
Vi HiFi-fjolser er gode til at skabe neuroser for os selv (jeg har næsten lært at stoppe), så mit råd er, at du spiller løs, husker at rengøre/vedligeholde, og den dag det ikke lyder godt længere, så finder du fejlen og udskifter det defekte. Og hvis det er om 10 år, så er det vel også OK?? :cool::cool::cool:
 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@ynot
Mellem 3.000 & 15.000 timer, så kan regnestykket ikke gå helt galt:D
Der er simpelthen for mange faktorer, der spiller ind. Men med alle de tiltag du (som jeg) bruger med Degritter, Onzow m.fl. skal du ligge i den høje ende.
Ortofon siger 1000. Det tror jeg så ikke på.
ZYX siger minimum 2000.
Hvis jeg ikke husker helt forkert er nogle af ClearAudio´s opgivet til 4000 som minimum, så det er den rene jungle.
Vi HiFi-fjolser er gode til at skabe neuroser for os selv (jeg har næsten lært at stoppe), så mit råd er, at du spiller løs, husker at rengøre/vedligeholde, og den dag det ikke lyder godt længere, så finder du fejlen og udskifter det defekte. Og hvis det er om 10 år, så er det vel også OK?? :cool::cool::cool:
Faktisk så oppgir ClearAudio 8.000 timer på de PUene jeg har sett på (men ikke hørt).
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ Hasse.

Jeg syntes det lyder fornuftigt hvad du skriver.
Og nej, jeg er ikke stædig (syntes jeg i hvertfald ikke selv). Men jeg vil gerne ændre "man bør" til "man kan" starte nede hvis nålen er ny.
Men jeg er da enig med dig i den lille vægtforskel fra 1.5 til 1.8 ingen betydning får hvis ellers man passer og plejer sin nål og vinyler.
Og man sparer også nogle arbejdsgange ved at gå lige til højst anbefalte sporingstryk med det samme. hmm
kan da godt tænkes jeg fremover ændrer procedure :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.628
Sted
Oslo
Om man litt sjenerøst kan si at de fleste pu's tåler idet minste 2000 timer( og ja selv Orto's, har selv hatt mange av de) og mange mye mere: Da vil en midend pu til 6000 koste 3 kr i timen, og en til 20000 10 kr i timen.
Hvor mye annen underholdning er så billig?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om man litt sjenerøst kan si at de fleste pu's tåler idet minste 2000 timer( og ja selv Orto's, har selv hatt mange av de) og mange mye mere: Da vil en midend pu til 6000 koste 3 kr i timen, og en til 20000 10 kr i timen.
Hvor mye annen underholdning er så billig?
Sant, men man må fortsatt ut med en god slump penger i en smell. Om jeg bare hadde kunne betalt mens jeg bruker den ;)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Sant, men man må fortsatt ut med en god slump penger i en smell. Om jeg bare hadde kunne betalt mens jeg bruker den ;)
Se det er jo så nemt som at ****************
Du dropper timetælleren, sætter en sparegris op i stedet, og putter 5 kr. i, HVER gang du spiller en LP.
Når den engang begynder at lyde dårligt, har du penge til en retip/ombytning.
Hvis den holder lengere end forventet, har du jo råd til en kjempe opgradering (y) .
Hvis du på forhånd ved, at du elsker musik og øl/whiskey på samme tid og undervejs har tænkt dig at knekke nål/cantilever........
ja så er det bare at putte 100 kr. i pr. gang i stedet for 5 kr. :giggle::cool:
 
Topp Bunn