Leverandør av kontakter

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvor pleier folk å skaffe kontakter for vegg og apparat?
Skal korte ned noen strømkontakter og ser at det som er brukt ikke er helt heldig. Er mere kobber i ledningene enn hølet aksepterer.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvor pleier folk å skaffe kontakter for vegg og apparat?
Skal korte ned noen strømkontakter og ser at det som er brukt ikke er helt heldig. Er mere kobber i ledningene enn hølet aksepterer.
Hvilken lederdimensjon og ytre diameter på kabel snakker vi om her?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
4 ledninger tvinnet sammen som blir ca 5mm for pluggene, jord er ca halvparten og består av 2 ledere.
Ytterdia ca 15mm
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Du finner i alle fall ikke vanlige støpsel som takler 5mm dia på lederne... mulig greiene fra Furutech og lignende fixer jobben...
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
hva søker man på for å finne europeisk kontakt?
Furutech var dyyrt
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hadde ikke turt å bruke den kabelen, jord er halvparten av de strømførende? Det er ikke lovlig i Norge i alle fall..
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er electrocompaniet kabel, hva mener du? Er den utrygg? Skal jeg ikke bruke de grønne kablene?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er electrocompaniet kabel, hva mener du? Er den utrygg? Skal jeg ikke bruke de grønne kablene?
Etter hva jeg har lært skal jord være minst av samme dimensjon som de strømførende. Slik at ved overspenning så ledes dette til jord, og hvis jord da er dårligere dimensjonert så kan det bety at det kan ta fyr. Men hvis det er et ekte Electrocompaniet-kabel solgt i Norge så skulle man jo tro de må ha fått den godkjent da men..
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det hørtes skummelt ut. Har 4 stk og brukt de i mange år. Heldigvis ikke hatt noe lyn her
Hmm, da bør jeg jo kanskje finne meg noen nye kabler, eller skal jeg bare droppe jord?
Før jeg bytta strømkurser her så var jo alt ujordet bortsett fra på badet så må vel funke det?
Eller hva skjer ved lyn nedslag da?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Var slik tidligere - redusert tverrsnitt for jordleder i en del kabler - PR osv. Ble vel endret rundt 1990 eller noe.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Etter hva jeg har lært skal jord være minst av samme dimensjon som de strømførende. Slik at ved overspenning så ledes dette til jord, og hvis jord da er dårligere dimensjonert så kan det bety at det kan ta fyr. Men hvis det er et ekte Electrocompaniet-kabel solgt i Norge så skulle man jo tro de må ha fått den godkjent da men..
Dette har ingenting med krav til el installasjon å gjøre. Det er snakk om en apparatkabel. Hva tverrsnittet på jordinga er spesifiseres heller ikke. Det er ikke slik at vi legger 240mm2 jordwire i ringjord til ett industribygg bare fordi tilførselen er 240mm2.
Ville vært mer bekymret for at de ikke har hørt om endehylser. Men lyden blir kanskje (angivelig) dårlig av det?
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Jordlederen er ikke strømførende i normal forstand.. Med jordfeilvern vil vernet løse ut øyeblikkelig, om det går noe strøm å nevne i jordlederen..
Forøvrig finnes det mange støpsel og kontakter i markedet fra seriøse produsenter, men et vanlig støpsel av schuko-type er normert til max 16A, og da trenger man ikke 4-5-6 kv ledere.... bare i hai-end...
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Så trenger jeg å være bekymret, og er det noe vits å bruk disse?
Har fått helt noia for strøm etter at jeg fikk en skikkelig karamell på hytta når jeg skulle skru ut hovedsikringen ute. Sto høyt på en stige og det kløyp skikkelig.
Viste seg at hytta ikke var jordet så det var jeg som var jordinga plutselig.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Skal ikke bruke endehylser på sånne ledere som på bildet (flertrådet). Hadde det vært mangetrådet derimot.
De har tvunnet flere ledere sammen parallelt. Den er derfor mangetrådet. Videre er det ingenting som sier at du SKAL bruke endehylser på noe som helst. (Så fremst det ikke kobles i utstyr som spesifikt krever det). Det er kun fagmessig lurt å gjøre.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var det ikke denne kabelen som ble ulovlig?
Har selv en liggende i kjellerboden, regner med at det er den med de oransje støpsel og kontakt…

Skiftet selv over til tilpasset lengde, med Supra SPC, den gjør ihvertfall nytten for meg med sine 2,5 kvadratmillimeter.

Ville sett på Ebay etter noe å bruke, for dette finner du ikke i norske elektrobutikker.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er de med orange støpsel ja.
Men kanskje like så greit å lage/kjøpe noe nytt da, gidder ikke ta sjanser rundt dette.
Hva anbefales da? er til 2x subwoofere og en forforsterker. Hadde vært greit med custom lengder, da de trenger å være veldig korte ellers blir det så mye rot
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Skjønner fortsatt ikke denne manien med en halv meter 6kv etter mange og opptil titalls meter med 1,5 eller 2,5 på eller i veggen...
Jaja.. eller egentlig nei-nei....
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
De har tvunnet flere ledere sammen parallelt. Den er derfor mangetrådet. Videre er det ingenting som sier at du SKAL bruke endehylser på noe som helst. (Så fremst det ikke kobles i utstyr som spesifikt krever det). Det er kun fagmessig lurt å gjøre.
Mulig du har rett, selv om at jeg ikke er helt overbevist om at hvis man tvinner sammen to flertrådete ledere får en mangetrådet kabel. En mangetrådet ledning består av ekstra tynne kobberkordeler.

Hvis du kobler to pn i sammeklemme i en stikkontakt er det vel ingen som bruker endehylse på dette.

Er vel bare i hifi verden at to parralelle pr/flertådet blir brukt i apparatkabel, i fagverden ville man nok heller brukt noe som er mangetrådet.

Men dette er an avsporing og lite relevant for tråden 😀
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Skjønner fortsatt ikke denne manien med en halv meter 6kv etter mange meter med 1,5 eller 2,5 på eller i veggen...
Jaja.. eller egentlig nei-nei....
Samme manien som alt annet i denne bransjen.
Større = bedre...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Mulig du har rett, selv om at jeg ikke er helt overbevist om at hvis man tvinner sammen to flertrådete ledere får en mangetrådet kabel. En mangetrådet ledning består av ekstra tynne kobberkordeler.

Hvis du kobler to pn i sammeklemme i en stikkontakt er det vel ingen som bruker endehylse på dette.

Er vel bare i hifi verden at to parralelle pr/flertådet blir brukt i apparatkabel, i fagverden ville man nok heller brukt noe som er mangetrådet.

Men dette er an avsporing og lite relevant for tråden 😀
Enig med deg her, ville ikke brukt endehylser på en slik kabel.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er de med orange støpsel ja.
Men kanskje like så greit å lage/kjøpe noe nytt da, gidder ikke ta sjanser rundt dette.
Hva anbefales da? er til 2x subwoofere og en forforsterker. Hadde vært greit med custom lengder, da de trenger å være veldig korte ellers blir det så mye rot
Den kabelen er vel 2 meter lang, det var derfor jeg tok den ut av oppsettet mitt.
Anbefaler deg heller å kjøpe løs ledning fra Belden eller Supra(SPC), kappe til korrekt lengde, og deretter sette på støpsel og kontakter etter budsjett. Kjøp 2,5 kvadratmillimeter, prisforskjellen er liten.
Mine kabler som går til Supra forgreningskontakt er 75cm og 1 meter.
Jeg Skal heller kjøpe nye kabler om det blir endring i oppsettet, kontaktene/støpslene er det jo bare å demontere.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Mulig du har rett, selv om at jeg ikke er helt overbevist om at hvis man tvinner sammen to flertrådete ledere får en mangetrådet kabel. En mangetrådet ledning består av ekstra tynne kobberkordeler.

Hvis du kobler to pn i sammeklemme i en stikkontakt er det vel ingen som bruker endehylse på dette.

Er vel bare i hifi verden at to parralelle pr/flertådet blir brukt i apparatkabel, i fagverden ville man nok heller brukt noe som er mangetrådet.

Men dette er an avsporing og lite relevant for tråden 😀
Ja dette ble en avsporing. Men skal dere diskutere bruk av endehylser så skal du ikke sette to PN i samme hull på stikken så det blir heller ikke relevant. Det har kun med koblingspunktet å gjøre. Du setter ikke endehylser på en MR Flex før du setter den i en WAGO. Ett vanlig støpsel benytter i de aller fleste tilfelle en liten skrue som borrer seg inn i lederne. Da burde du bruke endehylser for å samle lederne ordentlig. Spesielt når du parallelkobler i samme kobling. I dette tilfellet ville det sikkert ikke fungert da det garantert er brukt ett latterlig tverrsnitt som egentlig ikke passer i koblingene. Ferdig med det.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, det er den kabelen jeg har kjøpt, sammen med støpsel og kontakter fra Supra.
Du har vel støpsel og kontakter, om du har demontert de fra Electrocompaniet.
Om du vil lese mer om kabelen her på sentralen, så er det bare å søke på «gruppekjøp av Supra spc».
Jeg er absolutt ikke en som har investert for tusenvis i strømrens og kabel, men denne kabelen har god kvalitet, og er hverken for stiv eller for tykk. Det gjør den lett å jobbe med når en både skal sette den i støpsel og kontakt i apparatet.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
yes, takk for hjelp. Da handler jeg dette.
Er det noe vits å koble på den skjerm ledningen og hvor/hvordan kobler man denne i såfall?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Siste spørsmål, jeg har lov til å gjøre dette? Man har jo lov til å mekke ledninger til lamper feks så lenge det er stikkontakt så regner vel med at svaret er ja
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fått kabel og kontakter?
De var rask til å sende da jeg bestilte hos de, og tok vel bare 3 arbeidsdager til jeg hadde de.
Bestilte vel en helg, som deg, og hadde de på onsdagen.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
ikke fått noe og sporingen til postnord sier bare at de har mottatt informasjon om pakken. Har purra på
 

Gaylord

Medlem
Ble medlem
24.05.2022
Innlegg
34
Antall liker
6
Sted
Oslo
Det er de med orange støpsel ja.
Men kanskje like så greit å lage/kjøpe noe nytt da, gidder ikke ta sjanser rundt dette.
Hva anbefales da? er til 2x subwoofere og en forforsterker. Hadde vært greit med custom lengder, da de trenger å være veldig korte ellers blir det så mye rot
Sjekk Zenwave kabler fra USA. De lager bla strømkabler beregnet til subwoofere og de er ikke veldig dyre heller. De har også fornøydgaranti
 
Topp Bunn