Lettdrevne høytalere?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Proffen skrev:
Gjelder det også de senere Carlsson?
OA 58 eller 60?

Har hatt OA 50, så skjønner godt hva du mener med å stille spørsmålstegn ved om de er estetisk vakre. Men jeg syntes de var ok da, men det var før jeg fikk en "bedre halvdel"................. ;D

mvh
Proffen
Kan ikke stort om Carlsson bortsett fra at jeg har hørt og sett de èn gang. Vet ikke hvilken modell disse var, men ble litt imponert faktisk.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Rotekroken skrev:
Defo skrev:
Alt under 93db vil jeg ikke kalle lettdrevet.. Men alt er relativt :)
Og da har du tatt høyde for hva delefilter gjør.?
Trukke det ass ;D

Selv med 8w 300B SET spiller man rimelig høyt og med god kontroll på høyttalere med 90db følsomhet, 8 ohm og et "normalt" delefilter..
105 db på en meter er faktisk ganske høyt for oss som spiller musikk på normale nivåer og ikke headbanger nivåer ;)
Som jeg kjenner, Proffen, så spiller ikke han musikk for å skrelle tapeten av veggene eller prøver å spille sprekker i grunnmuren ;)
Trenger man 3db til, så er det bare å skaffe seg paralell koblet 300B og ha 16w tilgjengelig ;D
Kjell
Næmmen, sett på maken, Rotekroken oppe og vaker.............. ;D
Joda du treffer med hammeren rett på tommelen der, mht lydtrykk.
Audion og 2*18w 300B ga klart mersmak, men har ikke tatt noen avgjørelse ennå... Vet ikke helt om det er "nok" muskler til all musikk........
Har dog noen følere ute............... ;-) så får vi se hva det blir til med det...

mvh
Proffen
Ja, har du sett på maken da gitt ;D
Hammer rett på tommel.? Gjør ikke det vondt da.? :eek:

Har du hørt Audion hjemme hos eieren.?
Mener å huske at han hadde LV.?
Er det nok til å tilfredsstille denne barteløse herren, da.?

Ser ut til at 300B (trioder) har stjelt ditt hjerte, hvor har du hørt slike amper har hatt nok muskler.?
Er det noe i fortiden som du har hørt med 300B som kunne tilfredsstille deg og dine behov.?
Noen ganger er det lettere og enklere å kopiere noen, enn å prøve å finne opp kruttet på nytt ;)
Det er tross alt bare snakk om høyttalere og effekt, så du vil ikke bli en "copycat" selv om du kopierer litt av noen andre 8)

Jeg tror at alle høyttalere fra 90db følsomhet, over 6 ohm impedanse (må ikke falle under 6 ohm om du skal ha lav følsomhet) som har et delefilter som ikke stjeler alt for mye strøm, vil funke på en 8 watt 300B hjemme hos deg..
Har fått det til å funke på 89db, 8 ohm høyttalere med lettdrevent delefilter her hos meg selv, i en stue på over 50 kvadrat..
90db, 6 ohm og lettdrevent delefilter har funket meget bra på samma amp..
Eneste som knelte SET 300B var 93db, 4 ohm høyttaler med tungt delefilter og store elementer..

Men strøm er viktig.!
Hjelper lite å ha 8 watt om du ikke har noe bak som holder kontroll på elementene..
I veldig mange høyttalere så er det avanserte og tungdrevne delefiltre, som gjør at du må ha mengder med watt og strøm for å få signalene frem til elementene..

Snell E og Snell E-II har "samma" kassemål som AN/E..
Er en tomme diff på de bare, men samma indre mål..
AN/E er jo en kopi av Snell E, på samma måte som Snell J er originalen til AN/J..
Med et par Snell E så kan du få AN/E for langt under 10k om du gjør litt research ;)
Har min plan om Snell E-II til AN/E teoretisk ferdig, så jeg kan være behjelpelig med ganske mye..
Min plan med E-II ville kostet meg ca 5k for å få de til AN/E "kopier"..
Kjell
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
government skrev:
Mine Thorens.... eller mine CYBURG wiesch,,,
;D
Mulig det spiller bra og sånt...........

MEN; å prøve å dra noe sånt i hus her, er jo å be om singeltilværelse.... ;D

No offence, forøvrig!

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Halla kroken!
Og grattis med de første 40! ;D
Snart blir det vel rød cab, saggebukser og caps på deg........... ;D

Joda, har hørt både Audion og LV hjemme hos Kjoenik, og det er noe av det bedre jeg har hørt, ikke snakk om annet....

Vet du har falt for 300B, men ikke alle er like lettflørtede som deg, vettu. Ser og HØRER helt klart at det er noe eget med 300B. Men det blir ALDRI 300B og hønn på denne karen. Hønn(s) skaffer jeg meg på andre måter...... ;D

Mulig første rør-ampen jeg hørte var 300B, aner/husker ikke. Var et DIY-prosjekt på 8w, som spilte grisevakkert på Carlsson OA 50! (som forøvrig har en følsomhet på ca 89db....)

Får se hva jeg gjør. Tenker og har tenkt, følt og lyttet, og en skal aldri se bort fra at det plutselig skjer noe...
Du har jo kanskje noen godsaker på lur som gjør at jeg beholder og forblir lykkelig med VTL`en........ ;D

Mulig det er impedansen og/eller delefilteret som fikk Audion-blokkene i knestående.... Itte vet je, er ikke teknisk kyndig nok til å uttale meg om sånt... Eneste jeg vet, er at VTL`en drar mange ganger flere watt fra nettet enn hva Audion gjør. Har faktisk tilgode å se "normalt" prisede rør-forsterkere (og ss-forsterkere for den del) som drar mer enn de 500w som min VTL gjør. Mulig det er derfor den spiller så pass godt som den gjør...
Skal gooogle litt ang AN/E, men det skal nok litt til før BKS`ene får reisepass herfra. De spiller godt, ser lekre ut, er passe store, lettplasserte, og gir meg det meste unntatt den aller dypeste bassen, den fra 35-40 hz og ned... MEN; det kan jeg faktisk leve godt med!

Noen som kjenner de forsterkerne jeg la ut linker til lenger foran i tråden, by the way?

mvh
Proffen
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
hva er det slags kvasifysikk du kommer med rotekroken? ::)
watt er et produkt av strøm og spenning. de fleste forsterkere er spenningsstyrte, det vil si høy spenning og lavere strøm. høy strøm=flere watt.
at din 8watts rørforsterker har "masse strøm og kontroll" har med forvrenging å gjøre.
det går heller ikke ann at en forsterker på f.eks 100watt har mer kontroll en en med 10, så lenge 10 ikke overskrides og forvreningen er lik. man bruker ikke watt som ligger i reserve.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da plukker jeg frem denne tråden fra "glemselen" igjen, da det ser ut til at jeg får litt behov for inputning i kartleggingen av høytalere med nogenlunde høy følsomhet.... ;D

Tenker da på høytalere med følsomhet på minimum 93/94db, gjerne enda høyere, opp mot 98db......

Har så langt fått tips om bl a:
Audio Note
Triangle
Living Voice
WLM
Omega

Fyll gjerne opp listen, dersom du kjenner til eller vet om lettdrevne høytalere med nogenlunde WAF. Som tidligere nevnt er hønn diskvalifisert......... ;D

Kom forresten over et høytalermerke som kalles Devore på nett, noen der ute som kjenner til dem? Så jo litt interessante ut...

mvh
Proffen
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Bastanis Prometheus/Atlas må jo inn på listen, men om de har veldig høy WAF er vel diskutabelt.

Triangle har følsomhet under 93dB/W/m.

Omega-høyttalerne jeg har hørt låt skikkelig rævva. ;)

Audio Note er drøyt overpriset.
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Hei, bare en tanke: Siden du liker utseendet og lyden til BKS, de har jo større, nyere og mer lettdrevne modeller. Stadig like vakre.

F.eks funker gamle 175 supreme glimrende med Graaf gm 20, mens lille 107 ikke gjør det...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Joa, vet om alle modellene til BKS, men det kan bli for stort og. Særlig tenker jeg de vil gjelde for 175.... En skal nok ha noen kvadrat mer stue enn jeg har, dersom en ønsker å få god nok bassgjengivelse.............

mvh
Proffen
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Halla kroken!
Og grattis med de første 40! ;D
Snart blir det vel rød cab, saggebukser og caps på deg........... ;D

Joda, har hørt både Audion og LV hjemme hos Kjoenik, og det er noe av det bedre jeg har hørt, ikke snakk om annet....

Vet du har falt for 300B, men ikke alle er like lettflørtede som deg, vettu. Ser og HØRER helt klart at det er noe eget med 300B. Men det blir ALDRI 300B og hønn på denne karen. Hønn(s) skaffer jeg meg på andre måter...... ;D

Mulig første rør-ampen jeg hørte var 300B, aner/husker ikke. Var et DIY-prosjekt på 8w, som spilte grisevakkert på Carlsson OA 50! (som forøvrig har en følsomhet på ca 89db....)

Får se hva jeg gjør. Tenker og har tenkt, følt og lyttet, og en skal aldri se bort fra at det plutselig skjer noe...
Du har jo kanskje noen godsaker på lur som gjør at jeg beholder og forblir lykkelig med VTL`en........ ;D

Mulig det er impedansen og/eller delefilteret som fikk Audion-blokkene i knestående.... Itte vet je, er ikke teknisk kyndig nok til å uttale meg om sånt... Eneste jeg vet, er at VTL`en drar mange ganger flere watt fra nettet enn hva Audion gjør. Har faktisk tilgode å se "normalt" prisede rør-forsterkere (og ss-forsterkere for den del) som drar mer enn de 500w som min VTL gjør. Mulig det er derfor den spiller så pass godt som den gjør...
Skal gooogle litt ang AN/E, men det skal nok litt til før BKS`ene får reisepass herfra. De spiller godt, ser lekre ut, er passe store, lettplasserte, og gir meg det meste unntatt den aller dypeste bassen, den fra 35-40 hz og ned... MEN; det kan jeg faktisk leve godt med!

Noen som kjenner de forsterkerne jeg la ut linker til lenger foran i tråden, by the way?

mvh
Proffen
Hallais, Proffen..
Takker :)
Rød cab, saggebukser og caps er for de som runder 60 ;D
Har nok begge beina godt plantet på moder jord, uansett alder ;)

Har du spurt Kjoenik om mulighet for at han kan ta rør under den ene armen og høyttalere under den andre, å la deg prøve dette noen dager.?
Så lenge LV og Audion låter så bra i dine ører, så følg i Kjoeniks sine fotspor..
Svaret ligger jo for dagen her ;D
Men rommet, det er uhyre viktig.!
Det er derfor jeg undrer om den godeste Kjoenik ville vært så snill mot deg ;D

Ang hønn, så er også dette hønn..




Prøver ikke å overbevise deg om noe som helst, men hønn kan være like vakkert i et hjem, som vanlige høyttalere..
Det trenger ikke se ut som AG ;D
Jeg syns faktisk at AG er vakkert og hadde ikke sagt nei til å ha de i hus ;D

Skjer ting litt fortere enn først antatt hos deg.?
Hvor er det du egentlig står i dag, sånn komponent og høyttaler messig.?
Har du følt, tenkt, grublet, solgt eller handlet siden du sist skrev i tråden.?

Kjenn på magefølelsen og hjertet, lukk øynene og følg instinktene dine.! ;)
Lykke til, Proffen.! 8)
Kjell
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
DIY_dude skrev:
Omega-høyttalerne jeg har hørt låt skikkelig rævva. ;)
Hørte Omega i Horten. Låt ikke ræva på tentlabs og AN kit2, men hadde inntrykk av at det ikke var så mye liv oppover i frekvensene. Allerførst tenkte jeg at det var meget, meget bra, men så savnet jeg litt topp etterhvert. Anbefaler dog å lytte til Omega om man har mulighet til det.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hva med hammer dynamics s12?
koste på kasser i lekker møbelfinish, så har du flotte høyttalere for rundt 15k.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Hallais, Proffen..
Takker :)
Rød cab, saggebukser og caps er for de som runder 60 ;D
Har nok begge beina godt plantet på moder jord, uansett alder ;)

Har du spurt Kjoenik om mulighet for at han kan ta rør under den ene armen og høyttalere under den andre, å la deg prøve dette noen dager.?
Så lenge LV og Audion låter så bra i dine ører, så følg i Kjoeniks sine fotspor..
Svaret ligger jo for dagen her ;D
Men rommet, det er uhyre viktig.!
Det er derfor jeg undrer om den godeste Kjoenik ville vært så snill mot deg ;D

Ang hønn, så er også dette hønn..




Prøver ikke å overbevise deg om noe som helst, men hønn kan være like vakkert i et hjem, som vanlige høyttalere..
Det trenger ikke se ut som AG ;D
Jeg syns faktisk at AG er vakkert og hadde ikke sagt nei til å ha de i hus ;D

Skjer ting litt fortere enn først antatt hos deg.?
Hvor er det du egentlig står i dag, sånn komponent og høyttaler messig.?
Har du følt, tenkt, grublet, solgt eller handlet siden du sist skrev i tråden.?

Kjenn på magefølelsen og hjertet, lukk øynene og følg instinktene dine.! ;)
Lykke til, Proffen.! 8)
Kjell
Hei ja...
Nei, har faktisk ikke vurdert å spørre Kjoenik om å få høre både hans blokker OG høytalere i min stue... Den enkle grunnen er jo at hans høytalere ligger en schmule over mitt budsjett, for å si det mildt! Men LV har jo mindre modeller og da.......... og da er de plutselig overkommelige.... ;D
Hva er det for modeller du har limt inn bilder av? Den øverste så faktisk ganske ok ut, mens den andre var litt "kommunegrå".....
Når jeg setter foten ned for hønn, diskvalifiserer det ikke alle modeller. Dog faller Avantgarde uno, duo osv ut. Skal ikke ha sånne kjempeører på lytteveggen.........;D Men klart, hadde jeg hatt større stue, kunne også sånne kommet på frågan.
Nja, har det ikke travelt, og synes ikke det går så superfort hos meg. Har jo vurdert Audion-blokker en stund, men de er sjelden til salgs, jaffal her på bjerget... Og det paret jeg har kommet over, kom jeg over for ganske lang tid tilbake.............
Har ikke kjøpt meg noe de siste par-tre mnd, men solgte VTL`en her sist helg, og han som kjøpte den hadde høytalere som kledde den bedre (AP Spark tror jeg det var.....)
Derfor MÅ jeg ha med nytt forsterkeri, men skal gjøre et grundigere forarbeid denne gangen, slik at jeg "vet hva jeg får i hus"!

mvh
Proffen
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.474
Antall liker
991
Rojoh skrev:
Noterer meg at Geddes nå leverer DIY-kit m/10 eller 12" bass basert på Summa/Audio Intelligence monitorene.
http://www.gedlee.com/Summa.htm
Noen som har vært borti noen av disse modellene?

Mvh. Johan
Ikke mer enn at jeg har veldig lyst på et par Nathan 10 og har mailet litt med Hr. Geddes angående pris og levering; omtrentlig $1800 for alle deler og levering, moms kommer i tillegg. Kunne sendes etter ca. en måned, frakttid +/- ei uke. Pluss Postens vanlige påslag... ;)



Synes de virker som et godt alternativ. Fra omtalen av AI ESP10:
"Frequency response 100 Hz to 18.5 kHz +/- 2 db. The ESP 10 is meant to be used with the range of ESP subs to form a system that is flat +/- 2 db from 35 Hz to 18.5 kHz while having a maximum long term SPL of 125 db with peaks of 129 db. The ESP 10 is extremely sensitive (93 db full space, 99 db half space), while maintaining top sound quality up to its highest operating levels. "
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Andreas skrev:
DIY_dude skrev:
Omega-høyttalerne jeg har hørt låt skikkelig rævva. ;)
Hørte Omega i Horten. Låt ikke ræva på tentlabs og AN kit2, men hadde inntrykk av at det ikke var så mye liv oppover i frekvensene. Allerførst tenkte jeg at det var meget, meget bra, men så savnet jeg litt topp etterhvert. Anbefaler dog å lytte til Omega om man har mulighet til det.
Hørte de i Horten jeg også. Tydelig at det er forskjellige preferanser ute og går. Etter å ha eksperimentert litt med fulltoneelementer selv, så vet jeg at det kan gjøres mye bedre enn det der, for en veldig billig penge. Høyttalerne hadde mangelfull bassrespons, og tidlig avrulling i diskantområdet. Jeg anbefaler også å lytte til det hvis du har muligheten. Ikke kjøp usett i alle fall.

Tentlabs-spilleren derimot... der har du et stykke ekte ingeniørkunst. :)

Jeg støtter også forslaget om ESP-høyttalerne. De bruker gode PA-elementer som kan gi en skikkelig trøkk. Skulle likt å låne øre til et par sånne. Det er vel Audio Intelligence eller Acoustic Intelligence eller noe som selger retailversjonen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
hva med hammer dynamics s12?
koste på kasser i lekker møbelfinish, så har du flotte høyttalere for rundt 15k.
hvem forhandler dem da?

mvh
PRoffen
 

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Innlegg
190
Antall liker
0
De mest lettdrevne høyttalerne jeg har vært borti er Infinity SM 155 med sine 102dB...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har surfet litt på nett, og ser at det finnes enkelte produsenter som lager høytalere med KUN et element. WLM f x, samt Cain & Cain, Omega m fl..........
Hvordan fungerer det i praksis, og hva må evt til for at en slik løsning skal være vellykket.
Er det noen fallgruver å gå i mht slike løsninger?

Andre igjen velger å gjøre som Hammer, med en tweater "i løse luften", eller som bl.a Tannoy, med koaxialelementer?; dvs et større element med diskanten dypest og midt i elementet. Vet jo at det fungerer, ikke minst har Gradient overbevist i så henseende på sine Revolution.... ;D

Vil det være merkbare/tydelige forskjeller på disse to ulike måtene å løse utfordringene mht god lyd på, eller er det bare ulike "veier til Rom"?

mvh
Proffen
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg så en annonse i siste nummer av stereophile, meget spennende!



Sensitivity: 99dB 1w/1m
Frequency Response: 20Hz – 150kHz
Crossover frequencies: 150Hz, 2,500 Hz
Nominal Impedance: 8 Ohms
Minimum Impedance: 6 Ohms
Maximum SPL: 115dB
Weight: 76kG



http://www.signals-superfi.com/lansche.html
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hva med Coincident? De spesialiserer seg jo på lettdrevne HT.
 
R

Rojoh

Gjest
Proffen skrev:
Har surfet litt på nett, og ser at det finnes enkelte produsenter som lager høytalere med KUN et element. WLM f x, samt Cain & Cain, Omega m fl..........
Hvordan fungerer det i praksis, og hva må evt til for at en slik løsning skal være vellykket.
Er det noen fallgruver å gå i mht slike løsninger?

Andre igjen velger å gjøre som Hammer, med en tweater "i løse luften", eller som bl.a Tannoy, med koaxialelementer?; dvs et større element med diskanten dypest og midt i elementet. Vet jo at det fungerer, ikke minst har Gradient overbevist i så henseende på sine Revolution.... ;D

Vil det være merkbare/tydelige forskjeller på disse to ulike måtene å løse utfordringene mht god lyd på, eller er det bare ulike "veier til Rom"?

mvh
Proffen
Jeg mener det er forskjeller, og jeg har valgt. (btw: WLM bruker coax de også).

Mvh. Johan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rojoh skrev:
Proffen skrev:
Har surfet litt på nett, og ser at det finnes enkelte produsenter som lager høytalere med KUN et element. WLM f x, samt Cain & Cain, Omega m fl..........
Hvordan fungerer det i praksis, og hva må evt til for at en slik løsning skal være vellykket.
Er det noen fallgruver å gå i mht slike løsninger?

Andre igjen velger å gjøre som Hammer, med en tweater "i løse luften", eller som bl.a Tannoy, med koaxialelementer?; dvs et større element med diskanten dypest og midt i elementet. Vet jo at det fungerer, ikke minst har Gradient overbevist i så henseende på sine Revolution.... ;D

Vil det være merkbare/tydelige forskjeller på disse to ulike måtene å løse utfordringene mht god lyd på, eller er det bare ulike "veier til Rom"?

mvh
Proffen
Jeg mener det er forskjeller, og jeg har valgt. (btw: WLM bruker coax de også).

Mvh. Johan
Lyst til å utdype det litt?
Stiller det store krav til delefilteret, eller kan en fakta kjøre med de enkleste delefiltre?

mvh
Proffen
 
R

Rojoh

Gjest
Proffen skrev:
Lyst til å utdype det litt?
Stiller det store krav til delefilteret, eller kan en fakta kjøre med de enkleste delefiltre?

mvh
Proffen
Det var det da... ;) Blir fort et svært tema å dykke ned i. Dessuten må man balansere mellom diplomati, ydmykhet, ærlighet, pragmatisme og ikke minst forsøke å ta innover seg alt vedrørende subjektivitet/preferansedannelse/psykoakustikk.

Det finnes jo mange som har valgt en eller annen form for fulltonehøyttaler, og som virker å leve lykkelig med det valget. Det finnes ditto mange løsninger på implementeringen av fulltone-konseptet. Jeg har bare vært borti noen få eksemplarer, og bør følgelig ikke bli for bombastisk.

Nåvel: For å gjøre historien kort, så mener jeg dedikerte diskantelementer gjør diskantjobben bedre enn de fulltoner jeg har hørt. End of story for min del.

Det som gjør historien noe mer besværlig; er at mange lyttere er sensitive for det jeg pleier å kalle homogenitet. Altså en jevnhet/uniform gjengivelse. Dette er jo gjerne en av de viktigste beveggrunnene for at fulltoneelemeter velges av enkelte. For å gjøre historien kort igjen: Mine Tannoyer følger de fulltonehøyttalerne jeg har vært borti til døren på det området - jeg fattes intet. Det finnes også ganske ordinære høyttalere som er så gode på dette, at homogenitetsproblemet for mange vil oppfattes som så marginalt, at fulltoneløsningen utgår til fordel for "den rene diskantløsnings fortrinn".

Et annet moment som gjerne trekker folk mot fulltoneløsninger, er at man kan realisere et enklere delefilter, og dermed ofte få en last som er enklere for de aller aller minste forsterkerne. Det er jo litt her du er mht. forsterker - høyttalervalg(?). Jeg valgte en litt kraftigere forsterkervariant med nettopp dette in mente: Ønsket meg litt mer fleksibillitet vedrørende høyttalervalg. Jeg har nok til å drive mine 90dB Tannoyer, men ville ikke hatt mindre effekt/kraft. På Opera M12ene har jeg mer enn nok, og kunne nok downsizet om nødvendig.

Så kommer jo det artige vedrørende fulltoneløsninger: Fulltone elektrostater. Quad ESL-57 regnes av mange for å levere den beste mellomtonen. Ikke trenger de uhorvelig mange watt heller - men har begrenset max output. (Tror de klarer å håndtere sånn ca. 25-30wpc). Artig nok er min EAR designet til nettopp disse Quadene - Tim deParavicinis favoritthøyttalere). OBS! Disse Quadene tåler ikke DC, og membranen brennes hull i hvis ikke forsterkerne er konstruert for dette. Har desverre ikke hørt Quad, men har hørt en god del på Martin Logan CLS. Her er midlertidig ikke følsomhet/impedanse særlig SET-vennlig. WAF-faktoren på disse panelene er også diskuterbar. ;)

Jeg opplever vel at fulltonehøyttalere har sin største berettighet i forhold til å kjøre de minste rørforsterkerne. Med eller uten trutmunn (horn). Jeg har ikke noe behov for å diskreditere fulltonehøyttalere som Hammer/Zu/div. Lowther/Fostex/Visaton/AER/Omega, men jeg kommer nok til å lytte til høyttalere med dedikert diskant i fremtiden (eller en elektrostatløsning). Føler at det klinger riktigere i mine ører.

Når det gjelder ditt høyttalervalg, så er jeg litt usikker på hva som er det riktige. Tror du kommer til å føle ett-eller-annet savn i mellomtone/diskant hvis du velger å gå fra BKS (med sin bånddiskant) til en fulltone. Du trenger riktignok noe som er ganske enkelt å drive. Godt mulig at en god fulltoneløsning faktisk er et bra kompromiss - det må du nesten finne ut av selv (men jeg tviler).

(Har du stor bil, og har lyst til å prøve M12ene, så kan de hentes på Karmøy. Har jo to par høyttalere stående, og bruker bare ett om gangen...).

Mvh. Johan
 
S

slowmotion5

Gjest
IMHO:

Ikke bare har fulltonehøytalere problemer med diskanten,
det blir problemer med bassgjengivelsen også.



;)
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, bass hører også med i bildet. :) Nå finnes det også løsninger med fulltone topp supplert med bassmodul. Oris og Black Dahlia.

Bare for å ha nevnt det - både Zu og Hammer har diskant for å hjelpe i øverste oktav (fra ca. 10kHz). Føler likevel det blir på kanten til feil å kalle disse for to-veis løsninger siden det normalt skjer veldig mye spennende i lydbildet fra 10kHz og nedover. Jeg har dog hørt begge disse to høyttalerne spille bra, så vi er utvilsomt inne i nyansenes gråsone her. M12ene jeg har nå går for en helt annen løsning - man trekker diskanten arbeidsområde nedover i stedet. Fungerer jo det også på sitt vis. M.a.o: Vi drukner i mer eller mindre gode løsningsforslag for hvordan en høyttaler skal og bør konstrueres... :-\

Mvh. Johan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Må få fart på denne tråden igjen............. ;D
Satt og tutlet litt for meg selv ikveld, og plutselig datt jeg innom anmeldelsene som ligger på www.hifi4all.dk
Må si det var flere alternativer der som gjorde meg nyfiken..... ;D

Vil en høytaler med f x 92 db følsomhet og 8 ohms impedanse være lettere å drive enn en høytaler på f x 95 db og 6 ohms impedanse..............?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Eller hva sies om høytalere som:
Aliante
Ekta Grande
Helio Audio 726
Gemme Audio Vivace
Isophon Europa II
Meadowlark

Noen som har vært borti disse?

Og hva med svenske QRS?......... Ser jo ikke så hakkande gale ut, de heller..........

mvh
Proffen
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med ett par Klipsch heresey 3 på stativer.....SVINGER SOM BARE POKKER ,
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
valget er enkelt : http://www.horninghybrid.com/

alkibiades fik prisen som årets bedste højtaler 1999 i The Absolute Sound

lyd er svær at beskrive
usædvanlig god lyd er usædvanlig svær at beskrive ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Synspunkter på Triangle sine gulvstående modeller?
Vet jo at de får mye skryt rundtomkring, men har aldri tatt meg "bryet" med å høre de...

mvh
Proffen
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Er ikke Meadowlark gått konkurs? Synd det i så fall, likte det jeg leste om HT.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Spørsmål til de teknisk kyndige der ute:

Vil det være enklere å drive en 8-ohms høytaler med følsomhet på 89db enn en 6/4-ohms høytaler med samme følsomhet.....?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen som har hørt/vært borti Acuhorn secco 145?

Ser jo interessante ut, men bunner visstnok på ca 50 hz. Blir kanskje litt sparsommelig med info i bunnen da...?

mvh
Proffen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Proffen skrev:
Noen som har hørt/vært borti Acuhorn secco 145?

Ser jo interessante ut, men bunner visstnok på ca 50 hz. Blir kanskje litt sparsommelig med info i bunnen da...?

mvh
Proffen

Har snakket med selger om disse. han anbefalte helt klart sub, helst to for å få de til å klinge optimalt den gangen husker jeg. Spm. er hvilke sub du skal skaffe deg for å matche to ellers lynraske horn....Holder ikke med en "vanlig" sub er jeg redd..


ps. ligger noen AN type E på bruktbørsen nå...Kunne det være noe ? ;)
 
Topp Bunn