Høyttalere Lettdrevet høyttalersystem vs mindre lettdrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Mikronynamikk er evna til å skilje mellom nyansar som t.d. mezzoforte og forte. Det går vidare på nyanseringsevna til å skilje ut detaljar og finare nyansar innan speleteknikk, på pustinga og fraseringa til songaren og denslags.
    Makrodynamikk er evna til å takle ekstreme skilnadar i dynamikk. Til dømes mellom mezzoforte og ffff. Vert ofte sett i samanheng med bass, men det er langt meir samansett. Måten Klipsch La Scala spelar på har ekstreme dynamiske makroeigenskapar, men spelar ikkje bass å snakke om.

    Dei dynamiske eigenskapane er til stades i alle hifikomponentar (utanom kablar), men det vil uansett vere eit spørsmål om matching. Det er veldig vanskeleg å få gamle IMF TLS til å spele dynamisk nyansert, men med det rette "kraftverket" høyrest det betre ut enn med enklare forsterkarar. Motsett er det veldig vanskeleg å drepe dynamikkeigenskapane til Klipsch La Scala, men det let seg gjere om forsterkaren er ille nok...
    Selv om følsomheten er lav på de gamle IMF-ene, og skyhøy på La Scala, så er det vel et par andre forskjeller på disse to man ikke må overse. For det første har ikke IMF-ene særlig mye kapasitet. Det er en kjennsgjerning at høyttalere ikke er spesielt lineare når de nærmer seg grensen for hva de kan levere. En annen faktor er at med horn får man et temmelig annerledes spredningsmønster. IMF-ene har gjennomgående små drivere og er bortimot rundstrålende ved mange frekvenser, spesielt nedover i grunntoneområdet.

    Men da kan det jo også være naturlig å ta med i regnestykket at både spredningskontroll og kapasitet ofte (men ikke alltid) henger sammen med høy følsomhet. Det er jo også slik at enkelte systemer med mye kapasitet men begrenset følsomhet kan levere dynamikk, samt at systemer med for eksempel dipol kan ha lav følsomhet men oppleves allikevel som veldig dynamiske.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Utklinging er ein faktor eg trur har langt meir med rommet og innspelinga å gjere enn sjølve hifikomponenten, t.d. høgtalaren, sjølv om ein ikkje kan sjå bort for at nokre høgtalarar maskerer dette. Eg meiner også at pickupar har ulik evne til å formidle dette. Spesielt merkbart under innspeling av finare MC-konstruksjonar.
    Mitt inntrykk er at opplevelsen av utklingning kommer av to sentrale faktorer.

    Selve utklingningen er i seg selv en konsekvens av en transient. Ikke nødvendigvis en stor transient, men en transient i fysisk forstand. Dette innebærer at informasjonen dekker et stort frekvensområde. Uttoningen av denne, eller utklingningen som mange ynder å kalle det, er mer tonalt fokusert. Det er mindre innhold av ulike frekvenser og det hele bærer som regel preg av en fremtredende fundamental grunntone. Det betyr at opplevelsen av selve transienten, la oss si fra en cymbal, avhenger i stor grad av det generelle nivået i øvre mellomtone og diskant. Utklingningen derimot avhenger av energiinnholdet ved helt bestemte frekvenser. Har man ikke riktig balanse mellom bestemte frekvenser, eller har man mange frekvenser som er fremtredende slik tilfellet ofte er for fulltoner, kan utklingningen tidvis være godt tilstede og andre ganger drukner den helt. Vi har det samme problemet i bassområdet, men i stedet for å snakke om utklingning snakker folk heller gjerne om "treg" og "rask" bass, og skylder ofte på fasen. Rommet kan også være en betydelig faktor i dette regnestykket.

    Den andre faktoren som også er sentral er at transienten av natur har mer energi enn etterklangen. Det finnes en lang rekke maskeringsartifakter i et stereooppsett, og rommet kan være en sentral faktor blant disse. Dette handler for eksempel om egen utklingning i rommet (gjerne fokusert ved bestemte frekvenser), det kan handle om faktorer i andre komponenter, men det er helt klart at høyttalere av natur kan være en betydelig bidragsyter til maskering. Mange høyttalere sliter med betydelig etterslep etter transienter og utklingningen blir gjerne atonal og maskert av disharmoniske komponenter som følge av dette.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg nevnte så vidt i en kommentar lenger bakover i denne tråd; min tro på at det mer eller mindre er konstruksjonsbetinget (!) at en GOD høyttalerkonstruksjon med GOD kontroll (til tross for krav til mer forsterkereffekt) nærmest nødvendigvis er tungdrevet og dypper et stykke nedover på Ohm-skalaen.

    Noen som har synspunkter/kommentarer på dette?
    Dersom man skal lage en høyttaler med maksimalt presis signalreproduksjon er en av faktorene at koblingen mellom forsterker og høyttaler er robust. Dette fordrer blant annet en veldig robust forsterker. Man kan se for seg at mangelen på en "begrensning" mellom høyttaler og forsterker fører til lav impedans. Dette er imidlertid på ingen måte korrekt. Derimot vil det gi det vi kaller bratte elektriske fasevinkler, gjerne over 70 grader, og det er det ikke hvilken som helst forsterker som takler uansett hvor mange ohm høyttaleren måtte være på. Ved å redusere koblingen mellom forsterker og høyttaler øker man høyttalerens grad av resonant oppførsel. Den blir da langt lettere å drive, men skal man nærme seg det samme idealet vil man måtte bygge konstruksjonen litt annerledes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte så vidt i en kommentar lenger bakover i denne tråd; min tro på at det mer eller mindre er konstruksjonsbetinget (!) at en GOD høyttalerkonstruksjon med GOD kontroll (til tross for krav til mer forsterkereffekt) nærmest nødvendigvis er tungdrevet og dypper et stykke nedover på Ohm-skalaen.

    Noen som har synspunkter/kommentarer på dette?
    Jeg tror ikke det stemmer. Elementer med flatest mulig frekvensgang har ofte stor mekanisk demping. Da mister de følsomhet og absorberer energi også ved andre frekvenser enn de resonansene som behøvde å dempes ned. Lav impedans er snarere et designvalg for å dra mer effekt fra forsterkeren. Den andre måten å gjøre det på er å gå for stor følsomhet for å maksimere dynamisk headroom. Da får man akseptere at det gir en del avvik i både frekvensgang og elektrisk impedanskurve, men frekvensavvikene kan man korrigere mer presist med digital høyttalerkorreksjon enn ved å dempe ned hele greia. Det finnes også flust med forsterkere som ikke affiseres noe særlig av en livlig impedanskurve. Forvrengningen fra forsterkeriet øker derimot med strømtrekk, så en gjennomsnittlig høy impedans tilsier mindre av de "harde" høyereordens forvrengningskomponentene.

    Det er hvertfall hva jeg har valgt å gjøre, men om det er en god konstruksjon kan selvsagt diskuteres. ;)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt poeng. Vet ikke helt om jeg er enig med prosentandelen, men det er klart at hvis rommet og HT ikke liker hverandre, så kan man bytte andre komponeter helt til man blir blå i ansiktet. Dessverre ser det ut til at for mange gjør nettopp det (og finner gleder ved det!);).


    Høgtalarar og deira "åtferd" i eit rom, er nok det mest komplekse innanfor heile hififeltet.
    Det er også der 95 % av hele greia ligger. Alt det andre med forsterkere, kilder etc er de siste 5 % av avspillingskjeden.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Her litt klipp fra Linkwitz skriver om Orion++ og høyttaler/rom og som tydeliggjør hvor viktig er vanskelig dette er.

    Different types of loudspeakers and setups create different auditory scenes in a room, some of which we are totally unfamiliar with from human evolution. For example, trying to generate with two loudspeakers the phantom image of a speaking person is a totally unnatural process and our brain needs help to decipher such unfamiliar auditory scene. Apparently the multiplicity of reflected sounds from the two sources, in addition to the direct sound, allows easier recognition of familiar cues provided that those reflections have specific directional properties.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng. Vet ikke helt om jeg er enig med prosentandelen, men det er klart at hvis rommet og HT ikke liker hverandre, så kan man bytte andre komponeter helt til man blir blå i ansiktet. Dessverre ser det ut til at for mange gjør nettopp det (og finner gleder ved det!);).
    Prosentandelen har jeg vel ikke vitenskapelig belegg med statistisk signifikans for, akkurat, men jo mer jeg lærer og forstår om dette området, desto sikrere blir jeg på at nesten alt handler om høyttalerne og hvordan de fungerer i rommet. Effektforsterkere, DAC'er, servere og prosessorer - alt det er sånt som Snickers-is kaller "trivielle nødvendigheter" for å få et signal frem til høyttalerne. Men effektforsterkerne bør også kunne drive høyttalerne. Hvis vi tar med den matchingen også er vi kanskje på 99 %. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gulp, da er vi nede på kun 1%, og bare vinylriggen min er langt over det:p!

    Godt poeng. Vet ikke helt om jeg er enig med prosentandelen, men det er klart at hvis rommet og HT ikke liker hverandre, så kan man bytte andre komponeter helt til man blir blå i ansiktet. Dessverre ser det ut til at for mange gjør nettopp det (og finner gleder ved det!);).
    Prosentandelen har jeg vel ikke vitenskapelig belegg med statistisk signifikans for, akkurat, men jo mer jeg lærer og forstår om dette området, desto sikrere blir jeg på at nesten alt handler om høyttalerne og hvordan de fungerer i rommet. Effektforsterkere, DAC'er, servere og prosessorer - alt det er sånt som Snickers-is kaller "trivielle nødvendigheter" for å få et signal frem til høyttalerne. Men effektforsterkerne bør også kunne drive høyttalerne. Hvis vi tar med den matchingen også er vi kanskje på 99 %. :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg skjønner at en god match er viktigere enn en komponent i seg selv. Allikevel drister jeg meg til å spørre om hvilke høyttalere eller konstruksjoner som kan danne et troverdig og dynamisk nok lydbilde. Tenker ikke i retning av et avansert PA anlegg. Helst «kjøpbare» produkter.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gulp, da er vi nede på kun 1%, og bare vinylriggen min er langt over det:p!
    Ja, vinyl er forsåvidt det eneste andre enn selve høyttaleren som man ikke kan miniatyrisere og gjemme i en høyttalersokkel. Pickupen er også en elektromekanisk transducer som høyttaleren og med tilsvarende potensial for å farge resultatet. Jeg tenkte på en avspillingskjede som starter digitalt. Fordelingen i et vinylbasert anlegg blir en annen. Uansett forstår du nok poenget jeg forsøker å gjøre her. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Vinyl = mekanisk energi gjøres om til elektrisk; høyttalere = elektrisk gjøres om til mekanisk. ALT mellom de punktene er enklere å forholde seg til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner at en god match er viktigere enn en komponent i seg selv. Allikevel drister jeg meg til å spørre om hvilke høyttalere eller konstruksjoner som kan danne et troverdig og dynamisk nok lydbilde. Tenker ikke i retning av et avansert PA anlegg. Helst «kjøpbare» produkter.
    Spørsmålet ditt ble først vanskelig i nest siste ord.

    Problemet er vel at "kjøpbare" systemer er slike som også blir solgt i et visst antall, og for at det skal skje må Hun Som Ikke Kan Motsies få et ord med i laget. Da vil det fort bli et spørsmål om hvor små og lite synlige høyttalerne kan gjøres. Han Som Leser Brosjyrer Fra Perm Til Perm ser derimot at det ene alternativet har -3 dB ved 35 Hz og det andre ved 32 Hz, og da må vel de siste være best, da. Så etterspørselen er i stor grad etter høyttalere som forsøker å tyne bass ut av kompakte (ihvertfall smale) kabinetter, og da får vi sånt som 3 x 6,5" i bassrefleks tunet lavt. Da blir også effektiviteten lav og gruppeforsinkelsen høy. Hva det har å si for dynamikk og realisme kan vi diskutere, men jeg tviler sterkt på at det gjør noe positivt.

    Den største kostnaden ved mitt eget høyttalerprosjekt var store og små bestikkelser til fru arkitekten. :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Vel, med 16 Ohms og 115 dB følsomhet kan jeg nok ikke si meg enig dessverre....
    virkningsgrad oppgitt med 4V gjelder ikke :rolleyes: såvitt jeg vet får man ikke noe høyere i praksis enn 110db fra 1stk driver, uansett material.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg skjønner at en god match er viktigere enn en komponent i seg selv. Allikevel drister jeg meg til å spørre om hvilke høyttalere eller konstruksjoner som kan danne et troverdig og dynamisk nok lydbilde. Tenker ikke i retning av et avansert PA anlegg. Helst «kjøpbare» produkter.
    Spørsmålet ditt ble først vanskelig i nest siste ord.

    Problemet er vel at "kjøpbare" systemer er slike som også blir solgt i et visst antall, og for at det skal skje må Hun Som Ikke Kan Motsies få et ord med i laget. Da vil det fort bli et spørsmål om hvor små og lite synlige høyttalerne kan gjøres. Han Som Leser Brosjyrer Fra Perm Til Perm ser derimot at det ene alternativet har -3 dB ved 35 Hz og det andre ved 32 Hz, og da må vel de siste være best, da. Så etterspørselen er i stor grad etter høyttalere som forsøker å tyne bass ut av kompakte (ihvertfall smale) kabinetter, og da får vi sånt som 3 x 6,5" i bassrefleks tunet lavt. Da blir også effektiviteten lav og gruppeforsinkelsen høy. Hva det har å si for dynamikk og realisme kan vi diskutere, men jeg tviler sterkt på at det gjør noe positivt.

    Den største kostnaden ved mitt eget høyttalerprosjekt var store og små bestikkelser til fru arkitekten. :)
    Ville et slikt kjøpbart anlegg kunne vært et par JBL M2 sammen med f.eks 4 Hypex nCore monoblokker og passende prosessor for å sette opp delefrekvensene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ville et slikt kjøpbart anlegg kunne vært et par JBL M2 sammen med f.eks 4 Hypex nCore monoblokker og passende prosessor for å sette opp delefrekvensene?
    M2'ene ser lovende ut:
    Sensitivity 1W/1m SPL: 92 dB
    Recommended Amplifier Power: 1,200 Watts into 8 ohms
    Men da er du allerede i hundretusenkronersklassen med en del DIY-innsats på toppen for å sette det opp.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det vil jeg da tro de er? Vi snakker areal tilsvarende en liten leilighet på horntuten, og ingen krav til dypbass heller, om de bare skal gjengi tale. Men det hindrer neppe at de gønner på med litt effekt likevel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De koreanerne er foldede horn inni et stort horn. Burde komme opp mot 110 dB på forsiden for 1 W på baksiden. Det er i så fall 63% effektivitet i å omsette elektrisk energi til akustisk energi, ekstremt lettdrevne greier.

    Denne karen står litt farlig til:

    image.jpg


    Sett på en watt og han får oppleve dynamikk, ja. Noen anslår at anlegget produserer ca 147 dB og høres 24 km innover.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ville et slikt kjøpbart anlegg kunne vært et par JBL M2 sammen med f.eks 4 Hypex nCore monoblokker og passende prosessor for å sette opp delefrekvensene?
    M2'ene ser lovende ut:
    Sensitivity 1W/1m SPL: 92 dB
    Recommended Amplifier Power: 1,200 Watts into 8 ohms
    Men da er du allerede i hundretusenkronersklassen med en del DIY-innsats på toppen for å sette det opp.
    Det er jo et spørsmål om hva som er kjøpbart. Hvorfor oppgir man egentlig 1200 W i 8 omh som anbefalt til høyttalere uten passive delefilter? Har det med PA bruk eller?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De koreanerne er foldede horn inni et stort horn. Burde komme opp mot 110 dB på forsiden for 1 W på baksiden. Det er i så fall 63% effektivitet i å omsette elektrisk energi til akustisk energi, ekstremt lettdrevne greier.

    Denne karen står litt farlig til:

    Vis vedlegget 358668

    Sett på en watt og han får oppleve dynamikk, ja. Noen anslår at anlegget produserer ca 147 dB og høres 24 km innover.


    For noen år siden var jeg på et diskotek i Holstebro, Lars Clausen (den gang L.C. Audio) hadde levert lydanlegget der - en rekke The End forsterkere og hele taket over dansegulvet fylt opp med 8" elementer. Lars fikk meg ut på gulvet, skrudde opp lyden - jeg mistet regelrett fullstendig balansen av lydtrykket - selv om det forsåvidt også var høyt nok for ørene :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JBL M2 er proffhøyttalere for studiobruk også i litt mindre studioer, "Master Reference Monitors". De skal vise hva som er på opptaket:
    Addressing the growing need for high dynamic range and reference-monitor accuracy in a broad range of studios, JBL has developed the M2 Master Reference Monitor: A Free-Standing, 2-Way System that can be placed in any environment to provide an exceptionally accurate monitoring experience. Leveraging a new generation of JBL high-output, ultra-low distortion transducers, the M2 provides in-room frequency response of 20 Hz to 40 kHz, and an extraordinary 123 dB maximum SPL to meet the demanding music, cinema and broadcast production requirements for impactful dynamic range.
    M2 Master Reference Monitor Products | JBL Professional

    Hver høyttaler har en kompresjonsdriver i et nokså avansert horn og en 15" bass i bassrefleks, delt ved 800 Hz. JBL skriver at høyttalerne behøver en Crown 5000HD pr høyttaler, 2x2500 W i 4 ohm og 2x1250 W i 8 ohm for aktiv drift. Hver forsterker koster 45725 kr. Det sier kanskje litt om hva som kreves for "accurate monitoring" og "impactful dynamic range" i et mellomstort lytterom. Man vil jo ikke at forsterkerne skal begynne å klippe og forvrenge før høyttalerne heller.
    http://www.crownaudio.com/en-US/products/i-tech-5000hd
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har hørt det systemet som nevnes her.

    Den opplevelsen var opplevelsesrik på flere måter da den i tillegg var satt opp med Trinnov dsp.Dmon mener jeg det var. Lyden var mildt sagt fysisk på flere måter og her var det ikke mye sminke og romantisk klang for druespisende sofaslitere:)

    Ærlig rett i fleisen lyd med sprut og dynamikk så øra flagra.
    Jeg mener å huske at jeg muligens kunne ønsket noe mer dypbass, og at vokalen var litt langt fremme i forhold til hva jeg er vant med, men helt klart en av de beste lydopplevelsene jeg har fått med 2 høyttalere.

    Mener de ble delt på 600 og ikke 800 av en grunn jeg ikke husker nå:)
    Jeg var der primært for å oppleve Trinnovs atributter dog.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har måttet drive med andre ting enn å følge med på denne tråden - dessverre. Så litt sent: Takk for gode innspill og svar mht mikro-/makrodynamikk. Skal lese innleggene med lupe mange ganger. Tror jeg er enig i det folk skriver, og tør i alle fall ikke å opponere, for da skriver jeg helt sikkert noe dumt.:)

    Jeg har en følelse av at jeg vil foretrekke lydkrig på grensen fremfor atombomber.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har måttet drive med andre ting enn å følge med på denne tråden - dessverre. Så litt sent: Takk for gode innspill og svar mht mikro-/makrodynamikk. Skal lese innleggene med lupe mange ganger. Tror jeg er enig i det folk skriver, og tør i alle fall ikke å opponere, for da skriver jeg helt sikkert noe dumt.:)

    Jeg har en følelse av at jeg vil foretrekke lydkrig på grensen fremfor atombomber.
    Finnes verre ting enn å være dum, tross alt er det en menneskelig egenskap vi alle deler.
    Nå som tråden begynner å roe seg litt, tenker jeg også å hevde den dumme holdningen at vi faktisk ikk emå glemme den subjektive musikkopplevelsen oppe i all den objektivitet som må til for å bygge vellykkede komponenter og anlegg. Virkeligheten er fortsatt slik at det ikke finnes en enkel og udiskuterbar sannhet innen vår hobby, selv om virkeligheten er som den er, uavhengig av vår oppfattelse av den.
    Selv tenker jeg fortsatt å nyte av de komponenter som fortsetter å glede meg i hverdagen, selv om de beviselig gjør både dette og hint på helt feil måte. :)

    God helg fra
    Håkon Rognlien
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God helg, ja.

    Sett på masse K-pop på deres lettdrevne HT. Kjør på til 120db i sweetspot og ha litt sympati for nord-koreanerne langs grensen;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har måttet drive med andre ting enn å følge med på denne tråden - dessverre. Så litt sent: Takk for gode innspill og svar mht mikro-/makrodynamikk. Skal lese innleggene med lupe mange ganger. Tror jeg er enig i det folk skriver, og tør i alle fall ikke å opponere, for da skriver jeg helt sikkert noe dumt.
    Husk et visdomsord fra en av forskerne bak Green Bank Radio Telescope, Dr Sebastian von Hoerner: “If you ask a stupid question, you may feel stupid. If you don’t ask a stupid question, you remain stupid.” (http://www.americanscientist.org/issues/pub/outpost-on-the-edge/1)

    Han brukte store deler av sin karriere på å lytte etter svake signaler fra verdensrommet, inkludert tegn på intelligent liv andre steder. Hørte aldri et pip fra noen der ute. Tenk på alt han kunne ha oppdaget hvis han bare hadde brukt hifi-referansekabler mellom antennen, forsterkerne, og registratoren... ;)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg har hørt det systemet som nevnes her.

    Den opplevelsen var opplevelsesrik på flere måter da den i tillegg var satt opp med Trinnov dsp.Dmon mener jeg det var. Lyden var mildt sagt fysisk på flere måter og her var det ikke mye sminke og romantisk klang for druespisende sofaslitere:)

    Ærlig rett i fleisen lyd med sprut og dynamikk så øra flagra.
    Jeg mener å huske at jeg muligens kunne ønsket noe mer dypbass, og at vokalen var litt langt fremme i forhold til hva jeg er vant med, men helt klart en av de beste lydopplevelsene jeg har fått med 2 høyttalere.

    Mener de ble delt på 600 og ikke 800 av en grunn jeg ikke husker nå:)
    Jeg var der primært for å oppleve Trinnovs atributter dog.
    Vil signaturen til forsterkerne skinne mer gjennom ved aktiv deling vs passiv? Altså at M2 kan tunes til mer stuevennlig bruk ved å koble på andre forsterkere enn de anbefalte Crown? Tenker at med et passivt filter befinner det seg mellom høyttalerelementet og forsterkeren i motsetning til aktiv hvor forsterkeren spiller rett inn i elementet. Og at det passive elementet blir en felles komponent som setter en lik signatur uavhengig av forsterker.

    P.S med referanse til ovennevnte sitat :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er tvertimot ganske godt. :) Jeg tror svaret er nei, forsterkersignaturen skinner sannsynligvis mindre gjennom ved aktiv deling. Det passive delefilteret kan selvsagt tilføre sin egen signatur og vil ofte gjøre det, så den fargingen går vekk, men samtidig begrenser man båndbredden og effekten pr forsterker. Det reduserer forvrengningsnivåene derfra, så jeg ville tippet at det blir lettere å få til en nøytral lyd uten noen bestemt farging fra forsterkerne når de får lettere arbeidsbetingelser.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det som er åpenbart ved den kombinasjonen jeg la øret til, er mulighetene til å "spikke" din egen lyd uten at det går på bekostning av så mye mer en tålmodighet og tid. Det er et avansert kit de presenterte, men så forhandler de også til proff segmentet da, som studio og tv.produksjoner.

    Men jeg mener de fleste ville anerkjent lyden i sin egen stue, bare de ikke visste hva som lagde den:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Spørsmålet er tvertimot ganske godt. :) Jeg tror svaret er nei, forsterkersignaturen skinner sannsynligvis mindre gjennom ved aktiv deling. Det passive delefilteret kan selvsagt tilføre sin egen signatur og vil ofte gjøre det, så den fargingen går vekk, men samtidig begrenser man båndbredden og effekten pr forsterker. Det reduserer forvrengningsnivåene derfra, så jeg ville tippet at det blir lettere å få til en nøytral lyd uten noen bestemt farging fra forsterkerne når de får lettere arbeidsbetingelser.
    For ikke å snakke om å isolere forvrengningen som måtte oppstå fra forsterkeren i bassen fra forsterkeren i mellomtonen. Da vil bassampen kunne jobbe nær grensen uten at det går utover det øvre registeret.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mitt inntrykk er at kommersielle høyttalere med høy følsomhet er litt "frampå" i lydkarakteren. Dynamikken og detaljene sprudler i toppregisteret med det resultat at det blir tydligere at det ikke henger like godt med nedover.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    God helg, ja.

    Sett på masse K-pop på deres lettdrevne HT. Kjør på til 120db i sweetspot og ha litt sympati for nord-koreanerne langs grensen;)
    Selv foretrekker jeg J-pop. Seriøst. Korea kan seile sin egen sjø... ;)

    Men ja, god helg til hele bøtteballetten.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Høgtalarar og deira "åtferd" i eit rom, er nok det mest komplekse innanfor heile hififeltet.
    Det er her selve audiofaget ligger. Alt annet blir mer som bisetninger eller trivielle nødvendigheter å regne i forhold.
    Lagde ikke du "verdens" beste for noen år siden? Gaia eller hva det var? merkelig at ikke det konseptet har tatt verden og hifi markedet med storm, men det kanskje bare var bisetninger og trivialiteter siden man ikke har hört så mye i ettertid! Siden du så skråsikkert hevder at audiofaget ligger der det ligger mener jeg, lett å hevde så lenge man ikke selv tar regninga......

    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Jeg synes at Rognlien sa det ganske så bra rett her oppe i tråden, at virkeligheten fortsatt er slik at det ikke finnes en enkel og udiskuterbar sannhet innen vår hobby. Sånn tror jeg det er.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Spørsmålet er tvertimot ganske godt. :) Jeg tror svaret er nei, forsterkersignaturen skinner sannsynligvis mindre gjennom ved aktiv deling. Det passive delefilteret kan selvsagt tilføre sin egen signatur og vil ofte gjøre det, så den fargingen går vekk, men samtidig begrenser man båndbredden og effekten pr forsterker. Det reduserer forvrengningsnivåene derfra, så jeg ville tippet at det blir lettere å få til en nøytral lyd uten noen bestemt farging fra forsterkerne når de får lettere arbeidsbetingelser.
    Det er jo et resonnement som gir mening. Personlig er jeg litt skeptisk til Crown amp'ene. De fungerer sikkert bra der man trenger det dynamiske headroom'et, men gjør man egentlig det i den grad i en vanlig stue? Mulig jeg er bare litt fordomsfull i forhold til forsterkere i PA klassen, jeg tenker at fire nCore monoblokker både ville blitt billigere, ville fungert adekvat i forhold til effekt, og ville levert en bedre lydkvalitet. Da kunne man jo hatt et virkelig high end anlegg for vel 100k med aktiv forsterkning og DSP.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn