LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Ja, og målinger på dette har ingen lagt frem.
    Skulle jeg fått mere bass så må vi under 10hz. Eller snakker vi om at volumet går opp noen db?
    Målinger er det eneste som kan bevise dette, ikke noe annet.
    Går du opp i kvadrat på høyttalerkabelen, la oss si fra 1,5 til 4kvadrat så påstår jeg at lyden blir litt høyere ved samme volumsetting, det har jeg testet. Det vil høres som en forbedring på alt.
    Skal vi sammenligne kabler så må forutsetningene være lik kvadrat. Kompenserer man for volumet så skal man uansett slite big time med å høre forskjell.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.077
    Antall liker
    20.329
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tar de feil de som hevder de gir mere bass. :cool:
    Yeppps.....100% feil.
    Som jeg bruker å si (har sikkert sakt det før).........
    Du tar en kabel, som gir mere bas.
    Den parallellkoppler du med en kabel, som gir mere mellemtone.
    Til slutt parallellkoppler du de to, med en, som gir mere diskant.
    Vupti..... da har du oppfunnet evighetsmaskinen....... Kast forsterkeren bort.
    Du har klart å forsterke det meste av frekvensområdet med tre kabler.

    At noen mennesker ikke eier så mye selvinnsikt, at de umiddelbart forstår, at dette er rent tull, er "beyond me" :sleep:
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Nu kan det jo være lidt "farligt" at lægge målinger ud, for hele verden at beskue, det kan jo få folk til at rynke på næsen. Om du så brugte statsbudgettet på dine nye vidunder kabler, så vil det jo ikke løfte lyden til over det jævne, som den frekvens response mere end antyder. Forstår at du er en begejstret mand, der kan høre forskel på stort set alt, men alligevel, en lidt ydmyg tilgang til egne evner ville klæde tråden, men sikkert også gøre den kedeligere 😄

    1713441870274.png
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.077
    Antall liker
    20.329
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Wow...... og well well well......
    23dB´s forskel mellem 35 og 45 Hz og 21dB´s op og nedture i ørets mest følsomme område.
    Citat: "Jeg har et fremragende anlæg" og "Det lyder forrygende".
    Man kan jo ikke andet end blive skeptisk til superlativerne ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Går du opp i kvadrat på høyttalerkabelen, la oss si fra 1,5 til 4kvadrat så påstår jeg at lyden blir litt høyere ved samme volumsetting, det har jeg testet. Det vil høres som en forbedring på alt.
    Skal vi sammenligne kabler så må forutsetningene være lik kvadrat. Kompenserer man for volumet så skal man uansett slite big time med å høre forskjell.
    4mm2 på alt her i huset.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nu kan det jo være lidt "farligt" at lægge målinger ud, for hele verden at beskue, det kan jo få folk til at rynke på næsen. Om du så brugte statsbudgettet på dine nye vidunder kabler, så vil det jo ikke løfte lyden til over det jævne, som den frekvens response mere end antyder. Forstår at du er en begejstret mand, der kan høre forskel på stort set alt, men alligevel, en lidt ydmyg tilgang til egne evner ville klæde tråden, men sikkert også gøre den kedeligere 😄

    Vis vedlegget 1016585
    Ja med slike høye fjell og dype daler tror jeg ikke det er mye mulighet å høre stort av forbedringer. Var jo ikke noe forbedring heller😆
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Bevis på at sansene våres er lett å manipulere.

    Konsentrer deg om de fire prikkene i midten av bildet i ca 30 sekunder. Se så i taket, eller på veggen - hva ser du?
    1713454245244.png
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Noen tanker om hvordan mange entusiaster da kan fortelle at det eks blir mere bass ved å bytte til lessloss-kabler?
    Tar dem feil?
    Jeg har ikke skrevet, at der kom mere bas med LessLoss. Jeg har skrevet, at de får den fornemmelse af messing rigtig godt frem, når der blæses i en trompet ellers slå på bækkener.
    Sigma62 skrev: Sådan dine målinger så ud, undrer det mig meget, at du kan høre forskel på ret meget?
    Selvom jeg ikke har en ret frekvensgang har jeg ikke haft problemer med at lytte forskel. Hvorfor skulle jeg dog det, hvis man kender lyden. Det kan være nemmere eller sværere, men hører man en forskel, så gør man det.
    Lige nu skal jeg vende mig til de nye lyd med sidste justering. Det er voldsomt hvad en miniDSP gør. Først var bassen alt for voldsom, og det blev ændret nogle gange. Så blev det for tamt og der blev givet mere.
    Det er forbløffende, med de målinger. Det menneskelige øre kan høre noget, som en måling næsten ikke viser. Der var placeret en subwoofer på højkant skråt bagud til højre, og nu er den flyttet. Det er hørbart, men så snert måle mæssigt. Det gav lyden mere plads bagtil. Nok dårligt forklaret.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Med en ujevn frekvensgang så blir det sikkert enda enklere å høre forskjell på kabler da sikkert.. Kabler er gått fra å være siste finpuss til å sjekke hvor ille anlegget faktisk er tydeligvis. Er det store forskjeller på kabler, start på nytt og skaff andre komponenter..

    All den kabelprofeteringen så slår det såpass latterlig ut og spriker alle veier med hva som er bra eller ikke og hvordan kablene påvirker lyden og ikke minst argumenteringen på hva som skjer etter et kabelbytte spriker enda mer..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke skrevet, at der kom mere bas med LessLoss. Jeg har skrevet, at de får den fornemmelse af messing rigtig godt frem, når der blæses i en trompet ellers slå på bækkener.
    Så alt høres bare mer trompet og messing ut rett og slett?
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert ikke så godt mottatt dette innlegget her, men ærlig talt, er det nødvendig å klø hverandre så på ryggen, side opp og side ned, samme gjentagende messing på samme repeterende budskap - pass dere for selgere, vi har sett kongen uten klær? De fleste som har lest denne tråden har vel nå fått med seg standpunktene. God bruk av tid, det å gjenta seg selv på nytt og nytt?

    Som vi vet - livet består av mange farer og fristelser - vi føyer kabler til listen. Hva med å skrive et lidenskapelig og kjærlig innlegg om et godt forhold til et rør eller noe i den duren, noe som bringer oss litt lystigere toner i alle disse mørke tanker som akkumulerer seg i hvordan litt dyre kabler kan forpeste forbrukeren?

    Et vanlig lytterrom vil dessverre ha ujevnheter i frekvensgangen. Sånn sett er det ingen grunn til å knise over Palvigs frekvensmåling av rommet sitt. Hjernen hjelper til med å fylle ut og jevne ut frekvensavvikene. Det som er mye viktigere (etter min erfaring i alle fall) er RT60/vannfall - dvs. tidsdomenet. Har man ok kontroll på rommets resonanser over frekvensspekteret så har man gode forutsetninger for å høre relative endringer i lydbildet ved bytte/justeringer (herunder at kabler kan lyde forskjellig, uten at jeg sitter på forklaringen). I motsatt tilfelle, med dårlig kontroll i rommets tidsdomene (eller rommet har mange harde flater), så hører man ikke forskjell på stort - alt blir maskert i resonansegrøten.... så få kontroll på rommets resonanser og du får ....tydelighet!

    Og nei, ingen illusjon om at dette som er skrevet over skal overbevise noen om noe. Har intet behov for å vinne den tidvise gutteguttkonkurransen om å ha rett, hvor våpenet sitter løst i sliren - det er duell--- blindtest! Dog innrømmer jeg at jeg av og til kan smile litt av med hvilken sofistikert detaljrikdom egne standpunkter er uttenkt og utledet, tungt forankret i intellekt og vekten av eget anlegg, mens opponentens standpunkter gjennom sin bruk av sine egne ører omgås med en uendelige overfladisk letthet av forklaringsvariabler: dummere/dummest, irrasjonalitet, født under ei låvedør, lite opplyst, kunnskapsløs, bristende logiske evner etc.etc etc (ref "The King and I"). Jo, akkurat, særdeles innsiktsfull psykologisk analyse det der som nesten sprenger grensen til det vitenskapelige: Hvis man ikke erfarer (hører) det selv, kan det selvsagt heller ikke erfares (høres) av noen andre.

    Ikke for det, overprisede kabler finnes og det gjør også ubetenksomheten. Skue inn i ens egen navle, og man vil finne - om ikke dyre kabler.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo rommet til Sven ett dedikert lytterom da.....
    Selvfølgelig er vannfallet viktig, men dette og frekvensrespons går hånd i hånd.
    Men så mye remedier fra Svanå som han har, burde dette ikke sett slik ut.
    Å si att dette klarer hode å "justere" er bare tøv.
    Ørene skal altså "justere" opp 25db, det blir bare helt teit @tom-a.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    35.394
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så ved et anlegg med "perfekt" måling så vil en altså kunne høre forskjell mellom kabler?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så ved et anlegg med "perfekt" måling så vil en altså kunne høre forskjell mellom kabler?
    Svaret er vel fortsatt nei.
    Men att en kabel kan fjerne ting er jeg helt enig i.
    Men det sier jo bare att den ikke er konstruert riktig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    35.394
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Svaret er vel fortsatt nei.
    Men att en kabel kan fjerne ting er jeg helt enig i.
    Men det sier jo bare att den ikke er konstruert riktig.
    Helt enig.
    Jeg reagerte bare på @tom-a sin påstand.

    "Har man ok kontroll på rommets resonanser over frekvensspekteret så har man gode forutsetninger for å høre relative endringer i lydbildet ved bytte/justeringer (herunder at kabler kan lyde forskjellig, uten at jeg sitter på forklaringen). I motsatt tilfelle, med dårlig kontroll i rommets tidsdomene (eller rommet har mange harde flater), så hører man ikke forskjell på stort"
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jo rommet til Sven ett dedikert lytterom da.....
    Selvfølgelig er vannfallet viktig, men dette og frekvensrespons går hånd i hånd.
    Men så mye remedier fra Svanå som han har, burde dette ikke sett slik ut.
    Å si att dette klarer hode å "justere" er bare tøv.
    Ørene skal altså "justere" opp 25db, det blir bare helt teit @tom-a.
    Ørene er enkle å lure, når man er veldig sliten så er "syner" noe av det som påvirker hørselen og det tilhørende senteret til hjernen først. Det viser jo faktisk bare hvor lettlurt hørselen er på kabler, kan høre musikk uten kabler også om man har en sang på hjernen.
    Naboen hører garantert forskjell med og uten kabler.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Sikkert ikke så godt mottatt dette innlegget her, men ærlig talt, er det nødvendig å klø hverandre så på ryggen, side opp og side ned, samme gjentagende messing på samme repeterende budskap - pass dere for selgere, vi har sett kongen uten klær? De fleste som har lest denne tråden har vel nå fått med seg standpunktene. God bruk av tid, det å gjenta seg selv på nytt og nytt?

    Som vi vet - livet består av mange farer og fristelser - vi føyer kabler til listen. Hva med å skrive et lidenskapelig og kjærlig innlegg om et godt forhold til et rør eller noe i den duren, noe som bringer oss litt lystigere toner i alle disse mørke tanker som akkumulerer seg i hvordan litt dyre kabler kan forpeste forbrukeren?

    Et vanlig lytterrom vil dessverre ha ujevnheter i frekvensgangen. Sånn sett er det ingen grunn til å knise over Palvigs frekvensmåling av rommet sitt. Hjernen hjelper til med å fylle ut og jevne ut frekvensavvikene. Det som er mye viktigere (etter min erfaring i alle fall) er RT60/vannfall - dvs. tidsdomenet. Har man ok kontroll på rommets resonanser over frekvensspekteret så har man gode forutsetninger for å høre relative endringer i lydbildet ved bytte/justeringer (herunder at kabler kan lyde forskjellig, uten at jeg sitter på forklaringen). I motsatt tilfelle, med dårlig kontroll i rommets tidsdomene (eller rommet har mange harde flater), så hører man ikke forskjell på stort - alt blir maskert i resonansegrøten.... så få kontroll på rommets resonanser og du får ....tydelighet!

    Og nei, ingen illusjon om at dette som er skrevet over skal overbevise noen om noe. Har intet behov for å vinne den tidvise gutteguttkonkurransen om å ha rett, hvor våpenet sitter løst i sliren - det er duell--- blindtest! Dog innrømmer jeg at jeg av og til kan smile litt av med hvilken sofistikert detaljrikdom egne standpunkter er uttenkt og utledet, tungt forankret i intellekt og vekten av eget anlegg, mens opponentens standpunkter gjennom sin bruk av sine egne ører omgås med en uendelige overfladisk letthet av forklaringsvariabler: dummere/dummest, irrasjonalitet, født under ei låvedør, lite opplyst, kunnskapsløs, bristende logiske evner etc.etc etc (ref "The King and I"). Jo, akkurat, særdeles innsiktsfull psykologisk analyse det der som nesten sprenger grensen til det vitenskapelige: Hvis man ikke erfarer (hører) det selv, kan det selvsagt heller ikke erfares (høres) av noen andre.

    Ikke for det, overprisede kabler finnes og det gjør også ubetenksomheten. Skue inn i ens egen navle, og man vil finne - om ikke dyre kabler.
    Når Sven skriver om sine kabler og diffusere som bare er så fantastiske, og at han hører den mindste ændring i lydbilledet, er det da underligt, at rummet ikke måler bedre end en ganske almindelig stue med borde, stole og reoler. Hvorfor hører han ikke afvigelser i rummet på samme måde?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.143
    Sted
    Oslo
    Sikkert ikke så godt mottatt dette innlegget her, men ærlig talt, er det nødvendig å klø hverandre så på ryggen, side opp og side ned, samme gjentagende messing på samme repeterende budskap - pass dere for selgere, vi har sett kongen uten klær? De fleste som har lest denne tråden har vel nå fått med seg standpunktene. God bruk av tid, det å gjenta seg selv på nytt og nytt?
    ....
    Nå fremstår ikke denne tråden som at den handler om en som bruker kabler til å rette opp feil i lytterommet, men som en ren reklametråd for ett merke og en produsent. En produsent som kommer med underlige påstander om sine produkter.

    Da synes jeg det er på sin plass å diskutere påstandene som kommer frem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    received_894507334454298.jpeg.jpg


    Der er ikke det der ikke skal kritiseres.
    Her er en måling af rummets efterklangstid.
    Den må siges, at være usædvanlig flot. Måling er udført af Bruel & Kjær.
    Der er kun brugt Svanå Teknik V-winges diffusere.
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Sven, du har jo også REW måling med vandfald osv. Det kunne være interessant og se hvordan det ser ud, i bedste mening.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Går helt i surr her jeg om det gjelder lessloss produkter eller reelle målinger/forskjeller i et hifirom.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Sven, jeg satte et Snell Type A Reference system op forleden i godt stort møbleret stue rum, uden nogen særlig akustik behandling. Her er en måling uden EQ ca. 150 cm ud fra hver højttaler. Uanset hvad der bruges af forstærker, kabler, DAC osv. så vil det lyde meget anderledes end dit system, bare betragtet ud fra frekvensresponsen alene.
    PS. dit er sikkert målt i lytte position, så ikke helt sammenligneligt selvfølgelig, but still.

    1713519917471.png
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Går helt i surr her jeg om det gjelder lessloss produkter eller reelle målinger/forskjeller i et hifirom.
    Det er om LessLoss produkter, som jeg synes er fremragende.
    Men jeg må ikke kunne høre forskel på dem og andre kablee, og så lnddrages frekvensvarisioner mm. Jeg håber, at det er i orden.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    1
    Dette skal jo være en tråd om LessLoss - en tråd som tidvis sklir ut.... Det er kommet kommentarer på Sven P's lytterrom (som jeg ikke kjenner) og påstand om at han vanskelig kan høre forskjeller på kabler/komponenter mv. (herunder LessLoss) fordi han har (relativt store) frekvensavvik over frekvensspekteret.

    Poenget er at det å høre endringer ved bytte/justeringer er ikke betinget av en flat frekvenskurve. Det som kreves er tydlighet i lydbildet. Det krever at rommet ikke er ridd av resonanser som maskerer nyanser.

    Det vi hører er relative endringer (på den frekvenskurven vi nå engang har i lytterommet vårt). Og med hensyn til alle disse sterke meninger: Alle her på sentralen sitter med et unikt rom, og de fleste av oss snakker og mener basert på vår egen UNIKE referanse i form av kombinasjon rom og anlegg (jeg utelater de nysgjerrige individer som samler på referanser) - så det som hjelper akkurat deg, i ditt rom og anlegg, er ikke nødvendigvis medisin for en annen. Og det er ikke slik at akkurat ditt rom og anlegg definerer grensene for hva andre kan erfare i sine rom+anlegg. Mange bastante meninger her inne err basert på helt unike oppsett som ikke gir mer generisk innsikt enn en tåkebanke i det øyeblikk man beveger seg over egen dørterskel til et annet unikt lydrom/anlegg. Virkeligheten her inne er så mange veldig sterke synspunkter basert på spesielle erfaringer som mangler viktig kontekst for å kunne forstås av andre (dvs. mye skyggeboksing mot Skybert'er).

    Jo, det er slik at hjernen fyller ut for avvik i frekvensspekteret. Hjerne "lapper på" frekvenser som har lavt nivå - det er en av grunnene til at en "lytter" i praksis oppfører seg forskjellig fra en "målemikrofon". Dessverre synes akustikk og psykoakustikk å være komplekst når man begynner å grave i det - teoretisk kan man følge det ned i kaninhullet. Det forekommer i alle fall meg veldig vanskelig ex-ante (på forhånd) via teori å si hva som spesifikt skal til for å hjelpe/rette opp et rom (med et samtidig krav til normal estetikk) - i praksis krevers det gjerne litt prøving og feiling, teori tar deg bare et første steg. Alt henger sammen og påvirker hverandre - rett noe, og noe annet trer frem. MEN - det som vil hjelpe de aller fleste er å få kontroll på "etterklangstid" - har rommet evne til å dempe resonanser (over schrøder slik jeg forstår det), er det som å rydde i et rotete rom - det blir mer orden. Og det blir bedre orden, lettere å orientere seg, selv om man sitter med disse frekvensavvikene.

    Jo, frekvens- og tidsdomentet henger sammen (matematisk). Men å diskutere det der er en teori-boble som få kan relatere seg til - det blir en avkoblet skrivebordsdiskusjon. En diffusor (og Sven P's Svanåer) arbeider mest i tdisdomenet og ikke i det å justere frekvensspekteret. En diffusor sprer resonanser på en kontrollert måte - og slik jeg forstår det - dermed også "matter" frekvenser med spesielt høy energi. for lytter. Den danner en mer balansert/diffusert resonansefront gitt at lytter sitter i en avstand av 2-3 ganger den diffuserte frekvensens bølgelende. En 100 Hz tone har en bølgelende på 3,43 meter - og hvor stort er et vanlig lytterom? Å tro at diffusorer skal rette opp frekvensgang i bassen er vel ikke en fornuftig forventning? Diffusorer virker høyere opp i frekvensspekteret.

    Min erfaring med QRD diffusorer har vært en åpenbaring: Større rom, mer dybde og større tydelighet. Denne opplevelsen deler jeg sikkert med Mr. Palvig.

    @Sven_Palvig: Flere enn meg tenker nok at du kunne hatt stor nytte av en mer strukturert og tålmodig tilnærming. Det å løse én ting av gangen. I beste mening - det forekommer meg litt at du kaster deg på hesten og rir i alle retninger samtidig. Svært vanskelig da å forstå hva som følger av respektive endringer, hva som bidrar med hva i de endringer du gjør på samme tid (og det forvirrer dine lesere:unsure:;)) - hehe, du bør trene hver dag på å ta ting litt saktere:) Kanskje først starte med frekvensgangen i bassen (det ser ut som om du er overbefolket med subber...) plassering hovedhøyttaler og lyttestol. Og ikke ha for stor tillit til "guru-ferdig-snakka-løsninger" på nett. Men du får 10 i entusiasme fra meg!
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    568
    Antall liker
    675
    Hadde vært interessant å visst størrelsesordenen i påvirkning for bytte mellom velfungerende kabling vs less loss kabling, i forhold til høyttaler plassering og akustikk i lytterom.

    Tipper det kan være en faktor på 1000x eller mer i plassering og akustikk vs kabling.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven, jeg satte et Snell Type A Reference system op forleden i godt stort møbleret stue rum, uden nogen særlig akustik behandling. Her er en måling uden EQ ca. 150 cm ud fra hver højttaler. Uanset hvad der bruges af forstærker, kabler, DAC osv. så vil det lyde meget anderledes end dit system, bare betragtet ud fra frekvensresponsen alene.
    PS. dit er sikkert målt i lytte position, så ikke helt sammenligneligt selvfølgelig, but still.

    Vis vedlegget 1016809
    Jeg har lagt mine målinger udført af Daniel under Akustik og Sven_Palvig lytterum.

    Men lige et enkelt billede. Måling i lytteposition med Dirac.

    1714202012020.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.077
    Antall liker
    20.329
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fandt selv svaret. Minder lidt om, hvad en userøs brugtbilsælger kunne ha´ fundet på 😂

    1714201430563.png



    Målt i lytteposition for venstre og højre højttaler uden korrektion.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Kanskje det ikke er mere bass, men fravær af fnidder højere oppe i frekvens området. Vanskeligt at afgøre 100 %. Men samlet set helt klart en stor gevinst.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det ikke er mere bass, men fravær af fnidder højere oppe i frekvens området. Vanskeligt at afgøre 100 %. Men samlet set helt klart en stor gevinst.
    Hva i all verden er fnidder?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn