LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å prøve selv ? Å sitte å lire av seg samme leksa blir vel kjedelig i lengden ?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.360
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å prøve selv ? Å sitte å lire av seg samme leksa blir vel kjedelig i lengden ?
    Å sitte og lire av seg de samme røverhistoriene gang på gang blir vel aldri kjedelig tydeligvis?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fjaseprodukt? Det får være opp til hver enkelt å vurdere ETTER å ha testet selv. Denne evindelige drittslengingen er ødeleggende for sentralen.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    For 10 år siden var jeg i mål med stort sett alt av kabler. Testet mange kandidater, og forskjeller var det.
    Respekterer selvfølgelig de som ikke merker noen forskjell, men vi er alle forskjellige.

    Husker den tråden hvor det ble oppfordret til at de som ikke hørte forskjell holdt seg unna. Vi så jo hvordan det gikk. Ganske facinerende i grunn. Nei la vi tullingene som bruker noen kroner på kabler og synes det er værdt det, få slippe gnålet.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg har et helt ordinært anlegg og når jeg skrur på RIAA og forsterker uten signal inn fra platespiller er høytalerne helt stumme i det området jeg bruker normalt av volum.
    Jeg må skru opp volumet nesten til topp før det kommer en lav dur i høytaleren. Da snakker vi om et volum det ikke er mulig å være tilstede i med musikk.
    Da tenker jeg at jeg ikke behøver noen ytterligere tiltak for støydemping, eller tar jeg feil genereres støyen sammen med at det er musikksignal inn fra platespilleren?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.360
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    1
    Da tenker jeg at jeg ikke behøver noen ytterligere tiltak for støydemping, eller tar jeg feil genereres støyen sammen med at det er musikksignal inn fra platespilleren?
    Db er logaritmisk, en 0.1dB heving et sted hever totalen 0.1dB, også har man forsterkere som hever dette igjen med 10-30dB. Men dB er også et forholdstall, å oppgi bare dB sier ingenting, man må ha en referanse til en spenning eller effekt etc. Når man starter med 1mV som inngangs signal og ender opp med 50V på utgangs signal så kan man starte å regne hvor mange dB dette er av forsterkning eller forskjell. Kort sagt, 3dB er en dobling og 10dB er en 10-dobling i forhold til referanse spenningen, man kan også bruke disse som -3dB eller -10dB for å finne dempingen eller effekt alt ettersom hvilken verdi man måler på.
    Mange har summing i hodet og/eller tinnitus, det er gjerne de som kjøper slike produkter og helst over 60 år+. Mangel på selvinnsikt og teknisk kompetanse er også andre faktorer.
    En kabel er i beste fall en EQ sammenlignet med en annen kabel, så lenge kabelen du bruker i RIIA har gode nok egenskaper mtp. skjerm (og ikke plukker opp støy) så har du ikke all verden å hente der med å bytte den ut, en normal impedanse er det beste. Det finnes andre steder som det er mye enklere å bruke EQ enn helt tilfeldig bytte av kabel til RIIA.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Ok, DB er logaritmisk inn-ut, når jeg ikke har signal inn blir det heller ingen ut.
    Men jeg tenkte at siden noen fokuserer så mye på «ren» strøm inn og spesielle nettkabler, at støyen de mener kommer fra forurenset strøm sniker seg inn i signalbanen.
    Derfor jeg testet om jeg fikk sus i høytalerne.
    Jeg er dessuten blant de som nevnes som 60+, men jeg forsøker å lære, noe må man drive med som pensjonist. 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.360
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    1
    Ok, DB er logaritmisk inn-ut, når jeg ikke har signal inn blir det heller ingen ut.
    Men jeg tenkte at siden noen fokuserer så mye på «ren» strøm inn og spesielle nettkabler, at støyen de mener kommer fra forurenset strøm sniker seg inn i signalbanen.
    Derfor jeg testet om jeg fikk sus i høytalerne.
    Jeg er dessuten blant de som nevnes som 60+, men jeg forsøker å lære, noe må man drive med som pensjonist. 😊
    Denne støyen mange av de snakker om, skjønner de ikke selv hva er engang. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.820
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du modsiger således din egen logik.
    I stedet for at bruge 1000 efter 1000 af kroner på alt muligt dilldall, hvorfor så ikke investere
    i et bedre produkt fra starten af???
    Jeg mener bestemt, at jeg har investeret i gode produkter. Jeg vil hellere give mere for et produkt, end at fortryde et køb bagefter!
    At man så bagefter kan gøre nogle ting, for at gøre lyden endnu bedre, er det da spændende. Det betyder jo ikke, at produkterne er dårlige! Jeg har meget svært ved at forestille mig en bedre transporter/drev end min PS Audio PerfectWave SACD Transport. Den er så god. Den har standard fødder som alle andre, men at blive taget ned fra Ansuz feet dobbelt og til LessLoss Equipment Bindbreaker. Det gør at man tydeligere vil høre de anslag på bækkener med deres metalliske lyd. Ded står så klart og tydeligt.
    Når vi satte de mange net kabler på, gav det den fine fornemmelse at afstresning. Det gav en masse ro og musikken spillede nærmest lidt langsommere. Hvorimod AudioQuist net kabler var mere imponerende. Sådan imponator effekt mod det naturlige. Men også rigtig gode. Men når jeg modtager jeg de nye net kabler, vil jeg naturlig gøre en sammenligning. Men minimum 14 dage til tilspilning.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ikke fulgt tråden fra start til mål, har du testet Firewall 640x??
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.820
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ikke fulgt tråden fra start til mål, har du testet Firewall 640x??
    Mine to hi-fi venner er vildt begejstret for Firewall 640x. Min hi-fi ven Henrik har 7 C-Marc Firewall 640X. Den anden har bestemt også mange.

    Jeg blev ikke overbevist om det. Vi havde også lyttet til meget. Så jeg vil lytte til det igen en anden gang. Jeg tror, at det giver mere ro og renhed.

    Jeg har et specielt strømsystem, og derfor bedre vilkår til mit anlæg. Jeg har 10 installationskabler ind til Hi-fi en, hvoraf de 8 er med 5x6 kvadrat installationskabel forbundet som 2x6 kvadrat pr leder. Klangmodul til sikringsholder. De sidste 2 er med 5x2,5 kvadrat. Forbundet til Furutech vægstik. LK Nes 16 amp.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    898
    Antall liker
    579
    Udgangs trafo erne i PS Audio DirectStream DAC mrk. 1 var planlagt til at have en bestemt udgangs trafo, men det blev der ændret på til et lidt billigere. Det valgte mange at modificere til den der var planlagt. Den sidder i den nye mrk. 2.
    Der er blevet diskuteret rigtig meget på PS Audio debatside om netop modifikationer. Også kabler dertil.
    Alt kan gøres bedre og fødder det kan folk nemt selv gøre, hvis de ikke er så konservative og ikke vil ændre på noget. Og turde prøve noget nyt...
    Skulle jeg skifte apparat en dag, vil jeg bruge mine egne dyrt indkøbte net kabler, og jeg er ikke interesseret i, at der skal medfølge et dyrt et.
    Hvad med dem der har prøvet at skifte fødder og strømkabel på f.eks dac, cdafspiller, forstærker osv og ikke mener de hører forskel?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.117
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags kabler og dempeunderlag ble benyttet til PC og brenner ved skriving til denne CD?
    Du vet da, at dette ikke har noen betydning.
    Det mest betydningsfulle hér er, at det blev benyttet 55" Panasonic Plasma som monitor for
    brennerprogrammet 😁 😁
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut til at jeg har et par Mark-C, C-mark XLR til overs nå som jeg ikke har XLR inn på forsterkeren. Noen som er interesserte så PM. Jeg tror de er 1,5 m. Kan måle de om noen trenger de.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.117
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Der bli´r sendt en CD herfra i morgen. (y) (y)
    @Sven_Palvig
    Med det, jeg kender til PostNord´s koncept "KvikBrev",
    så har du modtaget en CD med 2 tracks. Disse er kun 2/3 af originalen, for ikke at blive
    "snuppet" for copyright.
    Kan du høre forskel på 1 = X og 2 = XX ???
    Det er faktisk ikke særligt svært....... Ja eller nej ;)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    898
    Antall liker
    579
    @Sven_Palvig
    Med det, jeg kender til PostNord´s koncept "KvikBrev",
    så har du modtaget en CD med 2 tracks. Disse er kun 2/3 af originalen, for ikke at blive
    "snuppet" for copyright.
    Kan du høre forskel på 1 = X og 2 = XX ???
    Det er faktisk ikke særligt svært....... Ja eller nej ;)
    Som jeg har skrevet tidligere, så kunne det jo bare testes via usb :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.117
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har skrevet tidligere, så kunne det jo bare testes via usb :)
    Jamen jamen jamen...... Sigma62 dog....
    Det bli´r jo slet ikke det samme, som at afspille på en CD afspiller med LessLoss fødder, LessLoss strømkabel,
    shaktisten på toppen og wonderkable mellem CD og DAC, hvor DAC´en også har været udsat for diverse
    "håndspålægninger".
    Sælger Entreq eller LessLoss USB-stick´s ?? 😁
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.117
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Undrer på, om @Sven_Palvig har lagt CD´en i fryseren i en måneds tid for pseudo-cryo-behandling??
    Eller pludseligt helt er stoppet med at høre musik??
    Eller kan det være så galt, at han ikke kan høre forskel på 2 filer, hvor den ene er et direkte "rip",
    og den anden har passeret adskillige elendige billige kinesiske A/D og D/A produkter undervejs??
    Ja ja...... Vi venter stadig :cool:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.820
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Undrer på, om @Sven_Palvig har lagt CD´en i fryseren i en måneds tid for pseudo-cryo-behandling??
    Eller pludseligt helt er stoppet med at høre musik??
    Eller kan det være så galt, at han ikke kan høre forskel på 2 filer, hvor den ene er et direkte "rip",
    og den anden har passeret adskillige elendige billige kinesiske A/D og D/A produkter undervejs??
    Ja ja...... Vi venter stadig :cool:
    Tak for den cd du sendte.
    Sven, du har et rigtig godt anlæg, så kan du ikke prøve at lytte til de 2 filer her under og vurdere om de lyder ens eller forskelligt.
    Og hvis du synes den ene lyder bedre end den anden, så skrive hvilken du bedst kan li

    link1
    link2
    Hej Thomas. Det må du kunne gøre bedre! Hvis dette skal være seriøst, så bør kvaliteten være topklasse. Præmissen er forkert.

    Jeg modtog cd'en tirsdag, og lyttede kort til den. Jeg kom sendt hjem, da jeg var ude og lytte til Hi-fi hos en ven, der lånte mig et XLR kabel fra LessLoss. Det er sjovere at lytte til det kabel.

    Tilbage til Jennifer Warnes, The Well, er så manipuleret. De trommer mangler dynamisk udladninger og de er nærmest pakket ind i Rockwool.
    Find noget kvalitet i stedet for og send til mig. Jeg kan godt komme med forslag.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    898
    Antall liker
    579
    Tak for den cd du sendte.
    Hej Thomas. Det må du kunne gøre bedre! Hvis dette skal være seriøst, så bør kvaliteten være topklasse. Præmissen er forkert.

    Jeg modtog cd'en tirsdag, og lyttede kort til den. Jeg kom sendt hjem, da jeg var ude og lytte til Hi-fi hos en ven, der lånte mig et XLR kabel fra LessLoss. Det er sjovere at lytte til det kabel.

    Tilbage til Jennifer Warnes, The Well, er så manipuleret. De trommer mangler dynamisk udladninger og de er nærmest pakket ind i Rockwool.
    Find noget kvalitet i stedet for og send til mig. Jeg kan godt komme med forslag.
    Så et godt produceret album, er ikke nok til at vise forskellen?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.117
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja....... undskyldninger mangler ikke, det havde vi jo regnet ud 🤣 🤣
    Men din var ny........ "Musikken er for dårlig til at jeg kan høre forskel"🤣🤣

    Men siden du nu alligevel kunne høre, at det var "The Well", så kan jeg korrigere dig med, at det rigtige er
    "Famous Blue Raincoat", og at nummeret "Bird on a wire" er dårligt indspillet........ tjahhh...... den la´r vi stå,
    så andre kan se, hvor ynkelig undskyldningen er.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Tilbage til Jennifer Warnes, The Well, er så manipuleret. De trommer mangler dynamisk udladninger og de er nærmest pakket ind i Rockwool.
    Find noget kvalitet i stedet for og send til mig. Jeg kan godt komme med forslag.
    80 talls pop var ofte tatt opp slik, men at trommene er pakket inn i rockwool skjønner jeg ikke, og forteller meg jo litt om oppsettet ditt. Mangler du dynamisk kontrast i oppsettet?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.618
    Antall liker
    35.626
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med at det låter best andre gang en setter på samme sang for da har hjernen vendt seg til lyden....
    Likevel så synes jeg det motsatt hos meg, de er sikkert like, men hos meg så synes jeg dynamikken var faktisk bedre på x vs xx...
    Sånn nå har jeg kastet meg utfor stupet, hengt meg i løkken osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn