Lenge Leve Vinylen !!

J

J.J

Gjest
Det er vel ikke mange som gjettet det at vinylen kom til å overleve sølvdisken (cd) , men at det i nær fremtid kommer vi til et krysningspunkt der vinylen kommer (muligens) til å selge mer enn CD.
Det er nesten litt utrolig ..
Idag snakket jeg med en som jobber i en meget bra "musikksjappe" http://www.thegarden.no/ Og han hadde snakket med flere som hadde solgt CD samlingen for å satse videre på vinyl ... ;D

Høyoppløselige formater skulle jo overta for sølvdisken .. men det ser ut til at det tar tid... ;)

Men hvor lenge vil vinylen leve tror dere ??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur vi kjem til å ha vinylen med oss iallfall ut min generasjon, og sannsynlegvis mykje lenger. Men det er nok eit nisjeprodukt. Og det same vil nok sølvplater verte når det går nokre år. Det er all grunn til å tru at framtida er nettdistribuert differensiert oppløyst digitalt.
Spørsmålet er når tnår dette vil trå til. Tre digitale oppløysingsnivå. MP3 for ungar og for musikk du berre er sånn måteleg interessert i. Medium for nokonlunde sivilisert musikkavspeling, og
http://www.klicktrack.com/2l/search?l=2L+FLAC+192kHz+24+bit

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tjahh...

Ken Kessler tittet litt nærmere på tallene i siste HFN.

Taylor Swift/Fearless solgte i 2,53 mill eks. Susan Boyle solgte 1,23 mill (97% av det CD), i løpet av de to første ukene etter utgivelsen.

Videre antyder han et totalt salg i 2009 på 4-5 mill LP'er, totalt, for verden...

Keep your pants on, George!

J

J.J

Gjest
Men i flere butikker så stuper CD salget ... eller det gjør det jo worldwide.. men det er jo naturlig at det er det digitale som overtar ... Det er jo sannheten... men i en nær fremtid så vil jeg tro at det utligner seg .. eller tilogmed .. VINYLEN .. selger bedre ... :)

Hvorfor har vinylen i det hele overlevd dem siste 20 åra ?? ;)

Hvor mange er det som tror at musikk på BD vil overta ?? Eller andre HI Res ??????

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt ærlig tror jeg vinylen er kommet tilbake. For å bli denne gangen. Først og fremst for alle oss raringer (både audiofile og samlermaniakker).

Jeg tipper vinylsalget kommer til å stige enda litt, men noen voldsom vekst tror jeg ikke på.

CD'en kommer til å leve lenge. Mye takket være Susan Boyle-fans Køntri-tanter som Heidi Hauge og andre.

Ungdommen kommer til å laste ned 'musikken'. Ahhh.. En deilig følelse av alderdom å sette anførselstegn der!

For oss snålingene med spesiell interesse kommer BluRay til å bli et diskformat å regne med. Det siste. Før nedlastingen tar oss også.

.........Sånn fra hofta.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg spår at vinylsalget fortsetter å stige, passerer CD-salget om få år.
Resten tror jeg går over mot online-abonnement a la Spotify Premium, mer enn nedlasting.

Hifi handler mye om følelser, stil og image, og vinyl er suverent der også.
Nedlasting og musikk skjult på harddisk er dødt og kjedelig.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Det er ikke lett å spå om framtiden, men her er mine spådommer:

Det sikreste er at blueray ikke kommer til å bli noe musikkformat i nevneverdig grad. Mulig det kan overta for SACD som nisjeprodukt innen klassisk musikk, men tviler.

Vinylen kommer til å eksistere lenge

Cd kommer til å vare minste 10år til.

Nettdistribusjon blir massemarkedet i framtida

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Helt ærlig tror jeg vinylen er kommet tilbake. For å bli denne gangen. Først og fremst for alle oss raringer (både audiofile og samlermaniakker).
Relativt små nisjebutikker kommer til å forsyne raringene med det de trenger for å bli høye, digital distribusjon vil før eller siden ta over for fysiske medier for massene. Sølvplater kommer til slutt til å ende opp som vinyl i dag, distribuert av nisjebutikker som vinylen. Høyst sannsynlig kommer de større nisjebutikkene til å selge både vinyl og sølvplater til raringene til slutt. Om femten år skriver min sønn innlegg på UFS (Ultralydsentralen) om cd-ens comeback og fornyet interesse. ::)

Og som før kommer antikvariater til å ha etterspørsel etter lakkplater (og kassetter). Egentlig ikke så veldig stor forskjell i grunn, for de som kommer til å merke det mest er de som bor langt fra storbyer. I storbyene blir vel forskjellen størst i de største. Oslo kommer ikke til å ha kompaniet-butikker i hvert kjøpesenter og hver bydel, og i Bergen kommer utsalgene til kompaniet til å skjæres ned til et, det største. Tror jeg, for et medium skal være ganske upraktisk for å dø helt ut, slik som spolebånd. Og selv det er ikke helt steindødt.

J

J.J

Gjest
Ser at det uansett kommer til å være mulig å få tak i vinyl i laaang tid fremover ... Men jeg tror oxo at CDn kommer til å leve lenge, men det kommersielle salget NÆRMER seg en viss ende .. 2-3 år til så er salget nede på et veldig lavt nivå .. dansband og country folket kommer nok til å holde liv i formatet fremover.... tror jeg ;D

Men jeg skjønner jo at den yngre generasjonen, Les: fremtiden ;) kommer til å dra frem far/bestefars CDr ... MEN kommer CDn noengang til å få den samme "kult" status som det sorte gull er ?? Eller kommer dem samme kidsa til å dra frem den godt bevarte vinylen .. og la DET formatet fremdeles leve ??

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På en måte er cd begynt å bli fattigmanns-musikkmedium. Rett og slett fordi det ikke er alle som har råd til å ha hverken nett eller kort som kan brukes på nett. Jeg kjenner flere slike, noen av dem med store rusproblemer riktignok. Kanskje et raskere oppdatert Spotify vil hjelpe noen av dem, i og med at abo selges som kontantkort på Narvesen. Men fremdeles gjenstår problemet med nett-tilgang.

Å være fattig er veldig dyrt i den vestlige verden. De fattige går glipp av alle de gode tilbudene vi andre kan nyte godt av, som rimelige flybilletter og lignende.

F

fjellvåk

Gjest
For å kunne selge musikk må det være en genuin musikk interesse, jeg har en sterk formening om at den oppvoksende generasjon ikke har noe særlig forhold til bestemte artister og dermed heller ingen plateinteresse, de ønsker bare noe i bakgrunnen eller på øret mens de gjør andre ting og dette lastes ned fra nettet, alt skjer på nettet for denne generasjonen. Skal bli spennende å se om noen år; kanskje det kun er vi som allerede kjøper plater som fortsetter med det mens de unge kjøper bakgrunnstøy fra nettet, og at den fysiske plata forsvinner av seg selv etterhvert som vi "dør ut". Men det er i så tilfelle heldigvis lenge til :).

J

J.J

Gjest
Det er jo ihvertfall billig å kjøpe Cd nå .. Dem blir solgt for langt under 20 kroningen .. om en kjøper en lite samling .. er den større kan prisen krype svært langt ned .. På godt og ondt.
Det er jo stort sett bare generasjonen 30+ som kjøper CD .. heldigvis så er det mange unge som kjøper vinyl...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.445
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
På en måte er cd begynt å bli fattigmanns-musikkmedium. Rett og slett fordi det ikke er alle som har råd til å ha hverken nett eller kort som kan brukes på nett. Jeg kjenner flere slike, noen av dem med store rusproblemer riktignok. Kanskje et raskere oppdatert Spotify vil hjelpe noen av dem, i og med at abo selges som kontantkort på Narvesen. Men fremdeles gjenstår problemet med nett-tilgang.

Å være fattig er veldig dyrt i den vestlige verden. De fattige går glipp av alle de gode tilbudene vi andre kan nyte godt av, som rimelige flybilletter og lignende.
Du tror ikke det kan være sånn at det fins de som foretrekker det håndgripelige medium CD fremfor det upersonlige som ligger i nettbasert spilling?

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
552
rolfozzy skrev:
Du tror ikke det kan være sånn at det fins de som foretrekker det håndgripelige medium CD fremfor det upersonlige som ligger i nettbasert spilling?
Det er et godt poeng. For noe av det som var stas i gamle dager når en kom hjem med en LP4 var innpakningen; spennende cover, ofte flotte dobbelcover, og vedlagt tekstark som vi studerte nøye og kanskje også fikke et glimt av god lyrikk. (I alle fall de av oss som lyttet på Dylan...)

Det samme gjelder nok også til en viss grad for CD. Mye informativt i vedlagte hefte som ligger i CD-coveret. Tekniske opplysninger, bakgrunnsinfo, tekster etc.

Dette blir borte ved nedlastinger, eller en må søke info på annen måte via nettet. Uansett et tap.

En annen ting jeg husker ble diskutert tidligere var varigheten til en CD. Mange mente at etter noen 10-år ville innholde på CD'ene gradvis bli visket bort. Har selv noen CD'er som er bortimot 30 år men kan ikke merke noe til det. Noen som har tanker/erfaringer om dette?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.445
Torget vurderinger
2
Husker dette som det ble mast om dengang cd var nytt. At den ville forvitre etter noen år. Min eldste cdplate er fra 1982 og er like fin fremdeles. Det gjelder samtlige av de gamle platene.

F

fjellvåk

Gjest
Husker også at dette ble sagt, hva var egentlig argumentet den gang; på hvilke grunnlag ble det sagt, det kunne vel ikke være basert på erfaring, det var jo noe helt nytt. Nok en gang ser vi at det er ikke så lett å spå om fremtiden men vi gjør det gang på gang, også om hvor lenge vi kan kjøpe vinyl :).

J

J.J

Gjest
fjellvåk skrev:
Husker også at dette ble sagt, hva var egentlig argumentet den gang;
Argumentet var vel at det over tid ville komme luft til .. og at det ville korrodere etterhvert ..... :-X

OG med det så ble jeg PLUTSELIG Hifi interessert 8) ;D

(atså som status .....) heheee ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.445
Torget vurderinger
2
Argumentet kom vel fra vinylbransjen som følte seg trua. Ikke uten grunn når vi ser hva som skjedde.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
denne debatten vil nok vedvare i årevis,så jeg gjentar meg selv enda en gang.

man bør berømme dansband og country-folket (samt andre rusmisbrukere) for at de vil holde liv i cd-plata fremover,slik hiphop & metal-gjengen holdt liv i vinylen da det formatet virkelig lå nede for telling på slutten av nittitallet.

at det selges mye LP'er i dag beror ikke så mye på at vinyl låter så mye bedre en CD'er,men at det nå er blitt kult og trendy med desse platene.

for min egen del har jeg ikke råd til eller bruk for en skikkelig platespiller.mange av dagens enkle cd-album kommer som dobbel vinyl.sikkert gunstig for lydkvaliteten,men det blir et ork å spille av desse platene med bare 2-3 låter pr.side.cd-platene er enklere å dytte inn i i-pod'en og kopiere til familie og venner.

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
baluba skrev:

Nå er det meg du beskriver, men jeg er jo ikke riktig navla. Selv om det meste kan skaffes på flac så insisterer jeg på å eie selve platen, med et cover som jeg må ta på brillene for å kunne lese. Og noen ganger forstørrelsesglass. Men det gjør ingenting, for cd-er gir meg utrolig nok like mye eierglede som en lp gav meg for 20 år siden. Men du og meg er ikke representative for den gemene hop.

Min eldste cdplate er fra 1982 og er like fin fremdeles. Det gjelder samtlige av de gamle platene.
Det samme gjelder meg, og jeg kjøpte min første i 85. Sett bort fra et unntak. En eller annen har voldtatt mitt eksemplar av "In The Court Of The Crimson King" før jeg innførte låneforbud. Da den skulle rippes til HDD for noen dager siden viste det seg at det ikke lyktes. Det går greit å spille, men ikke rippe. Den opplevelsen gjorde meg til midlertidig kriminell. Siden vi ifølge loven kan lage sikkerhetskopier til eget bruk så falt jeg for fristelsen å google tittel + ordet FLAC. Lastet ned og installerte uTorrent for første gang og presto, der satt jeg med den sikkerhetskopien jeg skulle laget for mange år siden. Jeg har jo kjøpt platen, noe jeg ser på som en lisens i dette enkelttilfellet. Brant også ut en fysisk kopi til coveret slik at jeg fortsatt har den fysiske varen i perfekt stand, men den voldtatte ligger deler seng med kopien. Det gjør min samvittighet litt bedre. ::)

Det gikk forøvrig forbausende lett, selv for en førstereisgutt i moden alder. Tok litt for lang tid til å være et reelt alternativ, men når jeg tenker på at de unge bruker mp3 så skjønner jeg godt at de uten erfaring med eierglede for fysiske formater og forkjærlighet for døgnfluer "shopper" på denne måten. Jeg forstår nå at dette er noe jeg må ta opp med guttungen før han får eget anlegg. Jeg må nok overføre min samleglede til han før det er for sent. Ønsker ikke at denslags virksomhet skal foregå over mine linjer, og eneste medisin må være å smitte han med vår galskap. Den har vi alle fått fra et eldre familiemedlem eller slektning, og vi har vel aldri angret på det?

For meg blir det fysiske formater 4ever hvis bransjen gir meg muligheten. Men vinyl, med alt vedlikeholdt i form av ny p.u. eller stift osv. Selv syntes jeg det ble for mye da min Boston VdH skulle skiftes i en periode da jeg hadde ustabile boforhold, og fikk nok av hele samlemanien. Siden den tid har samling for samlingens skyld ikke hatt noen stor plass i mitt liv.

J

J.J

Gjest
Jeg må nok overføre min samleglede til han før det er for sent.
Og far i huset stiller vel opp med en fett anlegg så han ser verdien og skjønner gleden fremover .. ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
baluba skrev:
På en måte er cd begynt å bli fattigmanns-musikkmedium. Rett og slett fordi det ikke er alle som har råd til å ha hverken nett eller kort som kan brukes på nett.
Joda, hver gang jeg setter på ei vinylskive og lener meg lett tilbake i go'stolen, tar jeg meg sjøl i å fundere på hva pokker middelklassen gjør i dag.... ;D

Vinylen har ikke vært borte. Vinyl som medium, har "alltid" vært her, men den var nede for telling en periode. Jeg har hatt vinylspillere av ymse kvaliteter siden jeg var 12 -13 år, men jeg må innrømme at vinylen gikk i dvale da cd'ene gjorde sitt inntog tidlig på '80-tallet. Jeg har periodevis vært innom vinylens vidunderlige verden, og det ente opp med at jeg kjøpte ny ( pent brukt ) vinylspiller på seinsommeren i fjor...etter 5 - 6 måneders søken og leiting etter "den rette". Etter det, har det blitt noen meter vinyl, både nytt og pent brukt.

Jeg er midt i 50-årene, og er rimelig sikker på at vinylen kommer til å overleve meg. Min vinylinteresse kommer iallefall til å vedvare livet ut...og vel så det!! Jeg har ikke funnet noe anna medium som kan formidle musikk så livaktig og engasjerende som nettopp vinyl. Cd'ene er greie nok,de. Man kan hive på 80 minutter sammenhengende lyd uten å måtte snu skiva. Cd'ene tar betydelig mindre plass, men de blir da ripete og ødelagte ved vanskjøtsel, de og. Jeg husker demonstrasjonene i cd'ens introfase; overivrige selgere som tok ut cd'en, klina på jorbærsyltetøy, dryssa innholdet fra askebeger oppå og gnidde godt rundt. Deretter blei sølvskiva tørka sånn passe av før den ble klaska inn i en cdspiller, og jaggu ble det lyd! Klart vi var imponerte - et åpenbart fremskritt for studenthybel-livet, med plater som flaut rundt i øl, cola og askebegre etter helgas nachtspiel. joda, cd var tingen...Likevel ble vinylen nennsomt plukka frem og spilt når man skulle kose seg..

Harddisk-eller nettbasert musikk har jeg ikke prøvd så mye av. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å utforske nedlasting i hi-res, men jeg er av disse fossile folka som gjerne vil vite noe om musikken; hvem er utøverne, hvor er det jeg hører innspilt osv. osv. Sånt er viktig for meg. Der er vinylalbumene med sin info kjempeviktig for meg. Noen album har t.o.m. hefter eller bøker me di emballasjen. Viktig, viktig...Derfor tror jeg ikke at nettbasert musikk kommer til å bli det store for meg. Men kanskje for den yngre garde. De foretrekker jo alt så "fast"...fast food, fast feasts, fast sex, fast music, kvalitetstid med ongene...alt skal være så fordømmande raskt. Og hurtigere og hurtigere skal vi ha det. Jeg tror vinylen og det å kunne sette seg ned med et vakkert stykke klassisk musikk, kommer til å bli kjærkommen lading av batteriet i framtida. Jeg tror vinylen er her for å bli, og jeg skal iallefall yte mitt for at så skal være mulig.

Kanskje man kan få kjøpt en superduper cd-spiller til en rimelig penge snart? Sjøl om Densen B400sx'en er noe av det mest vinylliknende jeg har hørt innen cd- spillere, sikler jeg fremdeles etter Electrocompaniets topploader..

;D mvh. VilhelmW

Topp Bunn