baluba skrev:
På en måte er cd begynt å bli fattigmanns-musikkmedium. Rett og slett fordi det ikke er alle som har råd til å ha hverken nett eller kort som kan brukes på nett.
Joda, hver gang jeg setter på ei vinylskive og lener meg lett tilbake i go'stolen, tar jeg meg sjøl i å fundere på hva pokker middelklassen gjør i dag.... ;D
Vinylen har ikke vært borte. Vinyl som medium, har "alltid" vært her, men den var nede for telling en periode. Jeg har hatt vinylspillere av ymse kvaliteter siden jeg var 12 -13 år, men jeg må innrømme at vinylen gikk i dvale da cd'ene gjorde sitt inntog tidlig på '80-tallet. Jeg har periodevis vært innom vinylens vidunderlige verden, og det ente opp med at jeg kjøpte ny ( pent brukt ) vinylspiller på seinsommeren i fjor...etter 5 - 6 måneders søken og leiting etter "den rette". Etter det, har det blitt noen meter vinyl, både nytt og pent brukt.
Jeg er midt i 50-årene, og er rimelig sikker på at vinylen kommer til å overleve meg. Min vinylinteresse kommer iallefall til å vedvare livet ut...og vel så det!! Jeg har ikke funnet noe anna medium som kan formidle musikk så livaktig og engasjerende som nettopp vinyl. Cd'ene er greie nok,de. Man kan hive på 80 minutter sammenhengende lyd uten å måtte snu skiva. Cd'ene tar betydelig mindre plass, men de blir da ripete og ødelagte ved vanskjøtsel, de og. Jeg husker demonstrasjonene i cd'ens introfase; overivrige selgere som tok ut cd'en, klina på jorbærsyltetøy, dryssa innholdet fra askebeger oppå og gnidde godt rundt. Deretter blei sølvskiva tørka sånn passe av før den ble klaska inn i en cdspiller, og jaggu ble det lyd! Klart vi var imponerte - et åpenbart fremskritt for studenthybel-livet, med plater som flaut rundt i øl, cola og askebegre etter helgas nachtspiel. joda, cd var tingen...Likevel ble vinylen nennsomt plukka frem og spilt når man skulle kose seg..
Harddisk-eller nettbasert musikk har jeg ikke prøvd så mye av. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å utforske nedlasting i hi-res, men jeg er av disse fossile folka som gjerne vil vite noe om musikken; hvem er utøverne, hvor er det jeg hører innspilt osv. osv. Sånt er viktig for meg. Der er vinylalbumene med sin info kjempeviktig for meg. Noen album har t.o.m. hefter eller bøker me di emballasjen. Viktig, viktig...Derfor tror jeg ikke at nettbasert musikk kommer til å bli det store for meg. Men kanskje for den yngre garde. De foretrekker jo alt så "fast"...fast food, fast feasts, fast sex, fast music, kvalitetstid med ongene...alt skal være så fordømmande raskt. Og hurtigere og hurtigere skal vi ha det. Jeg tror vinylen og det å kunne sette seg ned med et vakkert stykke klassisk musikk, kommer til å bli kjærkommen lading av batteriet i framtida. Jeg tror vinylen er her for å bli, og jeg skal iallefall yte mitt for at så skal være mulig.
Kanskje man kan få kjøpt en superduper cd-spiller til en rimelig penge snart? Sjøl om Densen B400sx'en er noe av det mest vinylliknende jeg har hørt innen cd- spillere, sikler jeg fremdeles etter Electrocompaniets topploader..
;D mvh. VilhelmW