Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix: Full score herfra, Hans..Fineste Lenco jeg har sett på flere ÅR!!:rolleyes: Og så en Nagaoka MP200, da?? Det må spille både varmt og behagelig, det..den pickupen er skremmende detaljert..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det!
    All ære til Stig:
    https://www.analoghifi.no/index.php/plinth
    Og takk til Madman som solgte meg spilleren.
    PU er bare en "nødløsning" pga et uhell. Det blir en annen i løpet av uka. Og noe mer kritisk lytting ut i uka.
    Men ikke noe å utsette på det jeg hører nå.
    Stort, flott og tungt.
    Det ble plass på benken med bare litt luft mellom enhetene.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    DIY.jpg

    Går J.... treigt med meg. Fremdeles ikke gjort ferdig min bjerke plinth Lenco.
    Spiller flott med Clearaudio Satisfy og Denon 103. Drivverk dessverre uferdig. Noe rumling fra motor.
    Har laget armbasen slik at jeg kan bruke tilnærmet hva som helst av armer. Fikk hyggelig handel av Hfs'er på God gammel Project 9c arm.
    Så til vinteren? når Jico har sendt meg Shibata nål til Pickering e625, bør jeg ha en heldig kombinasjon. :)
    Arild D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Holder på å få laget nytt plinth med PTP6 topp plate. I den forbindelse må jeg ta noen valg i forhold til av/på bryter. Vurderer en bakmontert kombi nettbrønn/av-på bryter for ikke å komprommitere design ellers. Vil denne bryteren gjøre jobben?
    https://www.ebay.de/itm/271884377239
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den vil fungere godt nok i lange baner.
    Har du tenkt å bruke den bryteren til start / stopp?
    Vil gå det også.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker Audiomix! Tenker å bruke den til start stopp også. Har en speedcontroller i bestilling. Regner med at jeg kan få en av/på bryter på fronten av denne også som kan styre Lencoen og at denne bare kan stå i på stilling hele tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix: Går du opp til MP500, da?:cool:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du har jo selve hjertet Pilsern:)
    Hvis du får tid til å besøke årets HiFi messe i Horten (om 14 dager) må du ta en prat med Stig.
    Han kan sikkert vise en del eksempler på hva en kan få ut av en gammel L75 eller tilsvarende.
    Du finner han i Bankettsalen.
    IMG_9250_1.jpg
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    5.664
    Torget vurderinger
    14
    Har tatt sjansen på å bestille et nytt mellonhjul fra Russland i dag (ebay).
    2016-10-03_12-13-09.jpg

    De skriver:
    "The tire has the ORIGINAL profile, designed by LENCO engineers, which provides proper performance of the turntable. This profile decreases all vibrations and has the proper outer diameter. It also has the correct mounting form.
    The tire is produced of polyurethane, and thus has the best durability of all the rubber-technical items. The hardness of the material is similar to the original tire.
    This tire has the appropriate diameter, the one which can’t be provided by current round tires. It is important, because the diameter affects the vinyl disk turning speed!!!
    LENCO engineers had a reason to choose this tire profile type; and you can see all the advantages of the original profile compared to the analogous ones at the picture.
    The main reason for the tire to have that kind of profile is that it can provide absolute coaxiality of the main shaft and the plate (take a look at the picture). When the round tire is used, the axis will shift. These shifts lead to high deterioration of bearing units, and the appearance of vibration and noises.
    We have also conducted the experiments and found out that polyurethane is the most homogenous and stable material, unlike rubber and silicone.
    Also we have tested the proper performance of all the elements of the turntable. The tests revealed that most noises were caused by the wrong tires and wearing out of bearing units of the plastics wheels."

    Jeg har et mellomhjul fra Audiosilente som jeg er godt fornøyd med. Blir artig å se hvordan dette fungerer.
    Andre som har prøvd dette?

    Vh
    GunnarS
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    De der så absolutt interessante ut Gunnar. Har ikke sett dem før, men likte argumentasjonen om gummiprofil. Tror på at det ikke var tilfeldig at Lenco ingeniørene konstruerte med akkurat den smale profilen som de gjorde. Har både Audiosilente og Norbert mellomhjul og Norbert sitt hjul virker mest stabilt og har lager med minst slark imo. Blir spennende å høre om dine erfaringer!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå nærmer det seg jomfrulytt med nytt plinth. Skal koble strøm til motor og lurer på hvordan nettbrønnen min med av/på bryter skal kobles. Har prøvd å illustrere hvordan første forsøk ble gjort. Skjedde ingenting når jeg skrudde på bryteren. A og B er strøm inn til motoren, mens C og D går til av/på bryteren. Håper bildet og skribleriene kan brukes for å gi meg et hint om hvordan jeg skal koble dette...
    Kobling strøm.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er på dypt vann her skjønner jeg... Fikk det til på PTP4 spilleren min. Der var det en veldig klar illustrasjon på hvordan det skulle kobles. Fant denne illustrasjonen på nett, men blir ikke helt klok på den (er den en forklaring på hvordan pinnene er koblet sammen, eller må det lages kobling slik at strømmen følger de tegnede strekene?). Huff dette må inn med teskje. Håper noen forbarmer seg over meg og forklarer hvordan jeg skal gripe dette an.
    switch2.jpg
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Ingen anelse, jeg har nettkabelen koblet rett på motoren på min spiller
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det har jeg også gjort frem til nå, men jeg tenkte at det skulle bli litt røddigere med nettbrønn..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har amatøren testet og funnet ut at disse nettbrønnene leveres uten montert sikring... Au, helvete og puff.... Får overlate dette til noen som vet hva de holder på med, og bestille inn ny nettbrønn. Tror ikke det er liv i denne lenger :-(

    Usikker på om motoren fikk seg en knekk, men tror ikke det har gått strøm inn på den. Uansett har jeg reservemotorer så det er ingen krise om den skulle ha tatt kveld. Tenkte å montere ledning rett på motoren som midlertidig løsning og bare bruke en padde med av/på bryter midlertidig, men det ser ikke ut som det er mulig å få gang på motoren uten å koble inn bryter. Jaja så har man da lært noe i dag også om ikke annet.
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Veit ikkje korleis det funkar med IEC med bryter og sikring, men eg bruker ein IEC på min berre til inntak, og der har eg kobla blå til N (neutral) og rød på L (live) og grønn til jord, som eg har kobla saman med motorhuset og topplata.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    motorkontroller

    Jeg har et prosjekt i hodet. Prosjektet består av deler fra en L78 (allerede på plass) i DIY plinth i kryssfiner og med DIY (WTL klone) arm. Tenker å unngå å bruke Lenco topplata, ser for meg å lage til noe i 10mm 6082 alu i fresebenken hjemme. Noe ala PTP5 (med motorkontroller) eller PTP6 om jeg går for mekanisk hastighetsjustering. Tenker å bygge inn en Muffsy RIAA i plinthet.

    Jeg har meldt min interesse for en ny motorkontroller som dukket opp på lencoheaven og diyaudio her om dagen. Dvs, jeg har sagt til kontakten i UK at jeg vil ha en ferdigprogrammert mikrocontroller.

    Jeg må jo ha et printkort. De selges fra produsenten i batcher a 3, så da er spørsmålet; er det noen her som vil ha de to kortene jeg ikke trenger?
    Det er mulig at engelskmannen som organiserer det hele fra UK vil kjøpe inn en bunke og sende ut enkeltkort, men det blir jo fort mange kokker osv.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Stig (APD) kom innom i går.
    Han hadde med seg et nytt dust cover.
    Mulig det kunne vært litt større for å dekke hele armen med PU.
    Blir ikke overrasket om han har med seg det neste gang.
    Som takk fikk han med seg en L75 som var behandlet for brum mens han ventet.

    IMG_9460.jpg
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Hei alle Lencofans!:)
    Jeg håper at noen kan gi meg et råd. Jeg har kjøpt meg en Lenco L-75, eller ITT L-75 som denne heter. Den har fått litt TLC, med olje der det skal være olje og grease der det skal være grease. Den var treg i oppstarten, og gummien på mellomhjulet har fått seg en forsiktig runde med grovt sandpapir, og nå fungerer dette utmerket. Jeg har også skiftet V-blokkene i arma. Spilleren er trolig ikke brukt særlig mye. Jeg baserer dette i første omgang på at det ikke finnes slitasje på tallerkenbremsen. I tillegg var spilleren overtatt som arv av han jeg kjøpte den av, og opprinnelig eier hadde bare 8 skiver.

    Denne arma inngir ikke akkurat tillit, og jeg har ikke lyst til å koste på den en dyr PU i et håp om å nærme meg kvaliteten til hovedspilleren min som er en rimelig spekka Linn Sondek LP-12. Jeg er heller ikke en veldig stor fan av tanntråd og superlim. (no pun intended). Jeg har allerede bestilt en SME 3009 og en Shure V15 mk III i tillegg til et dempekit, men så begynte jeg å tenke. Jeg kjenner meg selv så godt, at jeg vet at det å skifte arma bare er første skrittet på veien. Sikkerheten for dette kom ved at jeg satte på en ny Ortofon OM 5E og prøvespilt den. Potensialet er så absolutt tilstede, selv om denne PUen for det meste presenterer for mye bass og diskant. Denne spilleren heter ITT, og ikke Lenco, og da lurer jeg på om det vil være en stor synd å "ødelegge" den?



    Lenco2.jpg
    Lenco3.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    MALA Audio var innom i dag.
    Spørsmålet er om hva som tar seg best ut:
    Sort eller hvit.
    Ikke hva som låter best.
    Begge er 5mm Acromat.

    IMG_3249.jpg


    IMG_3247.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det hanglet inn mot jul med bare en kanal. Bruddet måtte være et sted i kabelen.
    Bare å bytte?

    IMG_3278.jpg


    Ikke så enkelt som tenkt................

    IMG_3279.jpg


    Enten er dette dårlig utført fra MS eller så har noen tuklet med det en gang.

    IMG_3280.jpg


    Nå er nytt kabel kit på vei fra Sandefjord med kurer:)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Hei alle Lencofans!:)
    Jeg håper at noen kan gi meg et råd. Jeg har kjøpt meg en Lenco L-75, eller ITT L-75 som denne heter. Den har fått litt TLC, med olje der det skal være olje og grease der det skal være grease. Den var treg i oppstarten, og gummien på mellomhjulet har fått seg en forsiktig runde med grovt sandpapir, og nå fungerer dette utmerket. Jeg har også skiftet V-blokkene i arma. Spilleren er trolig ikke brukt særlig mye. Jeg baserer dette i første omgang på at det ikke finnes slitasje på tallerkenbremsen. I tillegg var spilleren overtatt som arv av han jeg kjøpte den av, og opprinnelig eier hadde bare 8 skiver.

    Denne arma inngir ikke akkurat tillit, og jeg har ikke lyst til å koste på den en dyr PU i et håp om å nærme meg kvaliteten til hovedspilleren min som er en rimelig spekka Linn Sondek LP-12. Jeg er heller ikke en veldig stor fan av tanntråd og superlim. (no pun intended). Jeg har allerede bestilt en SME 3009 og en Shure V15 mk III i tillegg til et dempekit, men så begynte jeg å tenke. Jeg kjenner meg selv så godt, at jeg vet at det å skifte arma bare er første skrittet på veien. Sikkerheten for dette kom ved at jeg satte på en ny Ortofon OM 5E og prøvespilt den. Potensialet er så absolutt tilstede, selv om denne PUen for det meste presenterer for mye bass og diskant. Denne spilleren heter ITT, og ikke Lenco, og da lurer jeg på om det vil være en stor synd å "ødelegge" den?



    Vis vedlegget 415565 Vis vedlegget 415566
    Standardarmen på Lenco er laget med sveitsisk presisjon, men den har to svakheter: headshell og gummiforinger i øverste lager. Skaff nye presisjons-gummiforinger, og evt. nytt headshell, så holder den godt mål. Lencoheaven har mye info om dette.

    Søk "Lenco" og du finner begge deler her:

    Search for turntable needles, styli.
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Standardarmen på Lenco er laget med sveitsisk presisjon, men den har to svakheter: headshell og gummiforinger i øverste lager. Skaff nye presisjons-gummiforinger, og evt. nytt headshell, så holder den godt mål. Lencoheaven har mye info om dette.

    Søk "Lenco" og du finner begge deler her:

    Search for turntable needles, styli.

    Takk skal du ha for svar. Jeg har skifta V-blokkene i arma, og på meg virker den nå helt OK. Imidlertid har jeg alltid hatt lyst til å prøve en SME 3009. Det kan jeg gjøre nå. Jeg har ingen erfaring med Lenco-arma, så jeg kan ikke uttale meg om den er bra eller ikke. Det jeg ser rundt om i forskjellige fora er at mange bytter den ut. Jeg får derfor en bestemt følelse av at det finnes armer som passer rett inn i spilleren, og som er bedre enn den originale. Jeg vet ikke om SME 3009 er bedre, men som nevnt har jeg alltid hatt lyst til å prøve en slik arm.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thompson Gunner: Vil du prøve 3009? Var det meg, ville jeg nok da funnet et nytt plinth samtidig. Ellers holder den originale armen godt mål dersom alle gummideler som nevnes over skiftes. Se gjerne på tallerkenlager og mellomhjul også (Audiosilente er bankers) V15 er fin, men du har hørt den med M97XE?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke rett fram å bytte armkabel og andre kabler.
    Nå er alt på plass, montert sammen og justert.
    Har aldri spilt bedre:)

    IMG_9542.jpg


    L75 fra ca 1970. Godt over 45 år gammel.
    Utsatt for en del ekstra pleie siste halvår.
    Et gedigent plint fra APD og en ganske gammel MS arm.
    I enden en Ortofon MC20 Super.
    I andre enden en Trichord Diablo.
    Det kommer nok til å forbli slik................

    Mellom tallerken og vinylen ligger det nå en 5mm Acromat.
    Tallerken fikk en omgang med Autosol:)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei alle Lencofans!:)
    Jeg håper at noen kan gi meg et råd. Jeg har kjøpt meg en Lenco L-75, eller ITT L-75 som denne heter. Den har fått litt TLC, med olje der det skal være olje og grease der det skal være grease. Den var treg i oppstarten, og gummien på mellomhjulet har fått seg en forsiktig runde med grovt sandpapir, og nå fungerer dette utmerket. Jeg har også skiftet V-blokkene i arma. Spilleren er trolig ikke brukt særlig mye. Jeg baserer dette i første omgang på at det ikke finnes slitasje på tallerkenbremsen. I tillegg var spilleren overtatt som arv av han jeg kjøpte den av, og opprinnelig eier hadde bare 8 skiver.

    Denne arma inngir ikke akkurat tillit, og jeg har ikke lyst til å koste på den en dyr PU i et håp om å nærme meg kvaliteten til hovedspilleren min som er en rimelig spekka Linn Sondek LP-12. Jeg er heller ikke en veldig stor fan av tanntråd og superlim. (no pun intended). Jeg har allerede bestilt en SME 3009 og en Shure V15 mk III i tillegg til et dempekit, men så begynte jeg å tenke. Jeg kjenner meg selv så godt, at jeg vet at det å skifte arma bare er første skrittet på veien. Sikkerheten for dette kom ved at jeg satte på en ny Ortofon OM 5E og prøvespilt den. Potensialet er så absolutt tilstede, selv om denne PUen for det meste presenterer for mye bass og diskant. Denne spilleren heter ITT, og ikke Lenco, og da lurer jeg på om det vil være en stor synd å "ødelegge" den?



    Vis vedlegget 415565 Vis vedlegget 415566
    Standardarmen på Lenco er laget med sveitsisk presisjon, men den har to svakheter: headshell og gummiforinger i øverste lager. Skaff nye presisjons-gummiforinger, og evt. nytt headshell, så holder den godt mål. Lencoheaven har mye info om dette.

    Søk "Lenco" og du finner begge deler her:

    Search for turntable needles, styli.
    Enig om headshell men innfestningen/kontakten er mye bedre enn SME`s som brukes som standard imo. Mye bedre kontakt mellom armen og headshell. Mener det var en fix som er til salgs på lencoheaven.com. Der kan/kunne du kjøpe headshell som er laget med mulighet for justering av overheng :)
    mvh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn