Høyttalere Lemus HOME 1500 - det ultimate WAF-anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Forsøkte å poste denne tråden på Avforum.no for noen dager siden, men grunnet mangel på respons prøver jeg meg på en re-post her!

    Jeg er på jakt etter et nytt no-frills og WAF-godkjent TV/Film/musikk-anlegg til stua som også ivaretar en viss grad av fars hifi-integritet.
    Tilgode å finne en lydplanke som øker pulsen min og samtidig kommer gjennom husets estetiske sikkerhetskontroll -> what to do?

    Har ramlet over Lemus Home Classic 1500, som ser ut som løsningen med stor L, men utover produsentens egen hjemmeside og en meget god anmeldelse i Lyd og Bilde (linker til dansk oversettelse, da denne ikke er gjemt bak betalingsmur), er det svært lite reviews og brukererfaringer.

    Kommer fra to generasjoner Dynaudio på stativ/bokhylle, først Focus 140 og nå Focus 110A, som er på vei ut i forbindelse med kommende flytting og ønske/krav om mer minimalistisk TV/lyd-oppsett.

    Lurer derfor på om noen her inne har praktisk erfaring med Lemus Home og kan si noe om hvordan dette oppleves hjemme i stua?
    Andre alternativ som er verdt å kikke nærmere på ut fra angitte kriterier?

    Naturlig gjengivelse av musikk og lyd er mer viktig enn mest mulig rumling og smell til lørdagsfilmen. Hører mest på akustisk og vokalmusikk, og har vært godt fornøyd med Dynaudio Focus.

    Lemus_Home_nyhed_1100x.jpg
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har lurt på slike en stund... flott design, fornuftige og gode element og noe som høres ut som en gjennomtenkt forsterker/streamer løsning... helt sikkert Veldig godt alternativ når design har noe å si og en ønsker noe bedre enn en lydplanke
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Ja på papiret er det en no brainer, men det var det med teori og praksis...

    Foreløpig alternativ er tilsvarende separat vegghengt hifi-hylle system med dekkfronter kombinert med nåværende Focus 110A, eventuelt bytte høyttalere. Frister å prøve noe nytt, liker tanken på integrert streaming + romkorreksjon og virker som de kan by på litt mer punsj i bassen, men spørsmålet er om de er gode nok som lydformidlere sammenliknet med Focus!?

    Alle eventuelle erfaringer er kjærkomne, mangel på erfaringer gjør meg litt skeptisk...!
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ikke Lemus men... Electrocompaniet Tana 2 låter bra! Er disse ikke minimalistiske nok?
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Takk for gode og artige tips. Prisen begynner å svinge oppover, men fint å få oversikt over hva som finnes der ute...
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Hifi-møbler

    Et av alternativene er som beskrevet Hifi-møbler i kombinasjon med separate høyttalere (aktive/passive).
    Ser at danske Montana kjører hardt med reklame på DN, noen mer erfaringer eller andre gode alternativ?

    montana_selection_octave_iii_legs_nordic.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Montana er vell bare en vanlig TV benk? Lemus konseptet er dermed noe helt annet. En løsning med seperate høyttalere vil aldri bli det samme som en alt i ett løsning når det gjelder "design faktor".

    Lemus virker på meg veldig fornuftig med tanke på tilkoblinger og muligheter slik at det virkelig virker å være ett meget bra kompromiss mellom lyd, funksjonalitet og design.
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Lemus slipper nå en litt mindre og lettere variant, Lemus Home Artistic. Vet ingenting om produktet, men ved å melde interesse via nyhetsbrev kan man få opptil 40% rabatt første timen av lanseringsdagen 29. mai.

    De skryter selv voldsomt av egen teknologi og mener at denne skal levere ned mot 20 Hz uten bruk av ekstern subwoofer. Tilsvarende skal Classic varianten etter sigende levere ned mot 15 Hz.

    LemusHOMEArtistic-Vildeg_2100x.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bye

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2006
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hei. Jeg vurderer kjøp av Home 1500, Lars_N ble det kjøp på deg sånn at du kan poste noen erfaringer?
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Hei. Jeg vurderer kjøp av Home 1500, Lars_N ble det kjøp på deg sånn at du kan poste noen erfaringer?
    Hei,
    Har dessverre ingen erfaringer å dele foreløpig, da jeg fortsatt sitter på gjerdet. Har dog fått en kort demo av Lemus Home Piano, som gav et godt inntrykk, men hadde litt i overkant fremtredende bass. Denne er riktignok basert på kombinasjon av én sub og to "fulltone"-elementer, så er et annet produkt, men har inntrykk av Lemus er glad i bass/"filmlyd" og håper at Home 1500 er litt mer balansert. Utover Lyd og bilde anmeldelsen sliter jeg med å finne reviews eller erfaringer, men vi poste her hvis jeg kommer over noe nytt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Ble det Lemus på noen av dere? Kona synes dette ser snasent ut. Tradisjonell hifi i stua er forbudt rett og slett....
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ble det Lemus på noen av dere? Kona synes dette ser snasent ut. Tradisjonell hifi i stua er forbudt rett og slett....
    Seriøst ? Mener du kona de nekter deg og ha et tradisjonellt anlegg 🙈
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Ikke som i totalnekt, men i stua vil hun gjerne ha det enkelt og strøkent. Jeg må nok vente litt til med stereoen til det blir eget rom eller noe. Antar at en sånn sak fra Lemus kan gjøre nytte som 'lydplanke' så sant den har bra lyd og er lett å bruke. Og er driftssikker uten bugs og tull.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor du holder til, men vet at Mala Audio i Asker har Lemus utstilt. Var der for en stund siden, og fikk (ikke overraskende) positiv omtale om å låte godt.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte Lemus 1800 til stua. Meget fornøyd med det😀 Flott møbel med bra lyd👍
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Er der noe mer stilrent enn store Magnepan eller elektrostater da? Tror ikke det! Okay, skjønner, har du overveid høyttalere til innbygging i veggen? Ikke så mye omtalt disse dager men....
    Her har vi også litt stilrent design, men så har jeg mitt eget lite rom også jo! Det antikke skabet, som før huste all elektronikk bortsett fra platespiller er nå hjem til tv, tv boks og dvd spiller.
    Ser at Lemus 1800 selges for opp mot 4000€ men koster 25000 danske kroner....veldig pent møbel faktisk!
     

    Vedlegg

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer tilkoblingene godt? Nett/WiFi, hdmi earc osv? Er litt skeptisk til driftssikkerheten på sånt på en relativt ukjent sak som Lemus tross alt er. Det blir vel hifiklubben i Trondheim som blir nærmeste forhandler for meg.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    At kombinere højttalere og pladespiller i samme møbel er ikke en god ide....
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt min i snart 2 år. Ikke hatt noen problemer med tilkoblinger. HDMI arc kobler tv til hver gang den slås på, ingen problem å bruke spotify connect. 👍
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-møbler

    Et av alternativene er som beskrevet Hifi-møbler i kombinasjon med separate høyttalere (aktive/passive).
    Ser at danske Montana kjører hardt med reklame på DN, noen mer erfaringer eller andre gode alternativ?

    Vis vedlegget 572636
    287F9DEA-529A-42EC-95DD-9CC16D515E73.jpeg

    Bruker Montana til hifielektronikken. Men her er stuen møblert med høyttalerplasseringen først, og lyttestolen er lett å flytte på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn