LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden dette nå spilte såppas bra så var det vel på tide å bytte ut noe. Patos ble lakt ut for salg. Og et par Acoustat Z-1100 ble bestilt fra Acoustic Tuning, elektrostater måtte bare prøves det også.
    Når de ankom Trondheim, leverte Frode fra Acoustic Tuning de personlig hjemme til meg. Det kaller jeg sørvice, han var her å deltok me monteringen og var her til det spillte.
    De trengte noe innspillings tid, rundt 100 timer før de var ca som de skulle være. Toppen og mellomtonen var fortryllende, men jeg slet litt med bassen, den ble lett for rommlete og litt for mye boomy. Det har jeg merket litt med andre høyttalere også, spesielt med bass port bakover.
    Og et annet problem med høyttalere som har følsomhet på 85 db og rør forsterker som drivkraft, mangel på krefter !!

    Bassen var en 6" i bassrefleks med port bakover.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så for å få litt liv i disse Acoustatene måtte det inn et lite kraftverk, Kora pre og effekt ble byttet til noe med litt mere krefter. En Jeff Rowland Model 5, en forsterker på 2 x 150 watt, stor og tung som fy. Som pre ble det i begynnelsen brukt en rør kina sak Audio Experience. Med litt bedre rør en de orginale kina røra, spilte det ganske bra. Acoustatene voknet mere til liv og det begynte bli morro.
    Men en ny pre var høyt på ønskelista, og en Jeff Rowland pre på toppen. Å finne en Jeff pre fra samme årgang som model 5 (1990) var vel som å finne nåla i høystaken ::)
    Men neida, plutselig fikk jeg tilbud om en Jeff Rowland Consonance fra en her på sentralen. Den måtte jeg selvfølgelig bare ha, det var bare å ta en kjøre tur til Lom. Kjempe fin tur foresten, og veldig hyggelig selger.
    Når den kom på plass opplevde jeg dette med synergien mellom tilpassede produkter igjen.
    Det låt veldig bra nå, dette oppsettet hadde jeg en stund ::)

    Trenger jeg å si at den hadde feil farge ? Den hadde feil farge 8)
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Flott tråd Leikis,og mange fine bilder...
    Og jeg er 100% enig med deg at hifi skal være svart ;)

    Mvh
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her har vi fått på plass Jeff Rowland Consonance forforsterkeren også.

    På nedre bilde ser vi at jag har kappet ut spor på hver side i bunn plata og hyllene. Jeg syntes Model 5 var litt varm, så litt extra ventilasjon måtte til. Den var også så brei og dyp at de ble lite luft rundt den. Jg målte ca 50 grader før og ca 45 grader etter jeg fikk på de lufte sporene. Så jeg var fonøyd me jobben ;)
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jmlab subben var vel også solgt nå, så ny subb måtte inn. Denne gangen ble det en DIY sub med 10" Peerless xxxl eller noe sånt og en Hypex DS 2.0 forsterker. I lukket kasse på ca lite liter ::)
    Bygget i dobbel 16 mm mdf.

    Jeg rakk aldri å få på noe finish, kun svart sprayboks.

    Den var lett å inntegrere med høyttalerne og spilte dypt nokk til de fleste av mine formål.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bytte igjen ? Ja takk ! Acoustat ble solgt, i innbytte fikk jeg en LC Audio Sidewinder pre og en Zapsolute 78 watter klasse A.
    Dette ble koblet opp for å prøves, og det spilte som vanlig veldig bra. Det vet vel de fleste som har prøvd Zapsolute ivertfall.
    Sidewinderen fungerte også veldig bra sammen med Jeff Model5, den ga litt ekstra liv og sprudling, til den ellers så behagelige Model5.
    Zapsolute ble fort solgt, så kronasjer til nye høyttalere kom på konto.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så var det nye høyttalere da, jeg hadde lenge ønsket meg Sonus Faber. Etter en demo kveld på Ton Art i Trondheim hvor det ble spilt på Sonus Faber Cremona med McIntosh bak roret, ble jeg frelst. Det var vel den gangs beste opplevelse jag hadde opplevd av lyd. Så Sonus Faber har hele tiden hengt i bakhodet, derfor måtta det bare bli det denne gangen.
    Cremona hadde en alt for høy pris, så jeg måtte nøye meg med noe billigere. Tenkte lenge på Cremona Auditor, men jeg liker gjerne at høyttalerne står på gulvet av seg selv ;D
    Valget falt på et par Grand Piano Home, som var til salgs i Trondheim.
    De ble hentet , montert og spilt med, etter en tid med justeringer ble det golyd i stua.
    De spilte sømløst og deilig uten noen form for ting som stakk seg ut, slik gjerne Sonus Faber gjør.
    Var veldig fornøyd en go stund.
    Den foten/basen under høyttalerne laget jeg selv.
    Sånn i ettertid har jeg funnet ut at de kanskje burde vært parret med noe mere nøytralt en Jeff Model5, kan tenkte meg Plinius hadde vært tingen på Sonus Faber.

    På ene bildet kan du se at jeg har fått opp en dempe plate i første refleksjon på høyttalern som står mot veggen. Den er med å rydder og roer lydbildet noe, den er av 3 cm rockwool akustik plate.

    Den basen som høyttalerne står på er nesten 5 cm høye.

    Høyttaler kablene som vises er Viablue SC-4.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Burnt_Island skrev:
    Flotte bilder og informativ tekst. Liker denne tråden jeg :)
    Fint å høre, ser jo antal visninger at noen leser dette. Men morro å vite at dere liker det ;)

    Jeg begynner å nerme meg nåtid, så da blir det lengre mellom oppdateringene.
    Men noe blir det vel uansett, selv om tempoet har roet seg litt med hvert som lyden har blitt bedre og utsyret noe dyrere.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Farsken aijltså, æ bli så jævla gira på Cremona osv kvar gång æ sjer å læs om Sonus Faber !!!!!

    Men men, jeg får vel bare styre meg en stund til.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Du e ikkje aleina Leikis, Cremona e på mi drømmelista også. Uten at eg har hørt dem engong ;D

    R
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da peiser vi på litt til :D

    Sonus Faber sto vel en stund, sånn i forhold til hvor lenge resten har stått.
    De spilte liksom bare og det ble litt tamt i lenge for en rastløs sjel. Jeg savnet litt sprudel og punsh.
    Så de havnet på brukt børsen de også.

    Etter en runde på Ton Art og i samtale med Tim C, så ble det hørt på et par Canton Vento 890DC i piano svart finish. Litt usikker på hva som ble koblet til av elektronikk, men det kan kanskje Timc fortelle.
    Uansett, jeg var litt i tvil om jeg likte lyden. Men Timc, som vet hva jeg liker og kjenner litt til hva jeg liker kunne fortelle at dette var en høyttaler for meg. Og jeg stoler vanligvis Timc sine utalelser, da jeg har skjønt at han vet hvor jeg vil.
    Så Canton Vento 890DC ble med hjem, noe jeg absolutt ikke angret på !!!!!!!!!!!!!

    De leverte så til de grader, super oppløst og deilig, med en meget god mellomtone og en fantastisk stram fin punchy bass. (hvorfor solgt jeg de ::) )
    Disse passet godt til Jeff Rowland, så nå var det go lyd i heimen. Jeg var fornøyd lenge !
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Som dere også ser på bildene har mine DIY subber kommet med. De er der med 10" Seas Prestige og 500 watt Bash forsterker, Lukket kasse og rundt 35 liter.
    Kassen er bygget med 16mm sponn innerst og limt og skrudd sammen med 16mm mdf som et yttre lag. Så den er ganske så død og tung.

    Subbene fungerte ganske dårlig på høye volum med disse elementene så de ble byttet til Dayton HO elemter. Nå kan jeg spille høyt som fy. Men vurdere om jeg skal gjøre de om til bassrefleks med port eller slave.
    De har også fått ca 8 liter sand i hver for å redusere volum og gji de litt ekstra tyngde. Noe som ble en forbedring, da disse elementen liker lite volum.
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Spennende tråd å følge. Du har jammen fått deg god erfaring med mange forskjellige merker og oppsett.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lyden nå var egentlig veldig bra, men jeg savnet litt ekstra piff og magi i lydbildet. Så tanken om ny forsterker satt i gang, denne gangen var det integrert som skulle inn.
    I samtale med Frode fra Acoustic Tuning fikk jeg vite at han skulle bli importør av Plinius, dette var et spennende merke fra New Zealand. Så jeg bestemte meg for å bli med på første bestillingen, så en Plinius 9200 ble bestilt. Dette uten å ha hørt noe av Plinius før.
    Dette skulle vise seg å bli blink skudd hva angår lyd, kvalitet, og ikke minst eier glede. Og som vanlig er servicen fra Frode i Acoustic Tuning upåklagelig.
    Det var non LANGE unker å vente, selv om var snakk om bare 3 uker ca. Jeg var veldig spent og hade veldig store forhåpninger, forventingene ble innfridd og vel så det !!
    Plinius'en tilførte lydbildet en oppløsning og størrelse med en stram dyp bass. Dette ble et stort skritt i riktig retning. Det høres kanskje ut som jeg er en selger for Plinius nå, men det er jeg overhode ikke. Plinius må bare oppleves, det kan ikke skrives i tekst.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Parasound DAC-1000 le solgt og ny dac måtte inn, hadde lenge vurdert Ps Audio sin Digital Link III.
    Så da en Cullen modifisert Digital Link III dukket opp var det bare å slå til.
    Den hadde Cullen mod stage 4, som inntriserte kan lese om her.

    http://www.cullencircuits.com/webap...-view.html?pid=300195&b_id=&find_groupid=9539

    Det skal også finnes link til en test der inne på standard modell og en Modifisert.
    Jeg har selv ikke sammenlignet de hjemme.

    Den låter uansett veldig bra, veldig oppløst og en anelse varme i klangen. Den ble aldri kvas å høre på, ivertfall hjemme til meg. Veldig stram og fin i bassen.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her har vi da høyttaler kablene jeg bruker for tiden, og har brukt de en stund nå.

    4 ledere med hver sin 6kv massive kobber tråd.
    Dali spader i begge ender som bi amp kabel.
    Siden Plinius har dobble høyttaler utganger så lar det seg kobble slik at hver spade får hver sin terminal ;)

    Får se om jeg gidder å pynte den med en sort strømpe en dag ::)
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter et salg så fikk jeg et par hvite System Audio Explorer, som jeg sa så hadde de ikke noe farge.
    Så noe måtte gjøres, farge måtte på !!

    Jeg prøvde de bare en liten stund og konstaterte fort at Canton passet meg bedre, på de fleste områder. Canton var helt klart bedre i bass og mellomtone området. Diskanten var ellers veldig god, silkemyk og stor.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter en stund med Plinius 9200 sin integrerte, begynte det å krible litt igjen. Acoustic Tuning fikk inn en pent brukt Plinius M8 pre, så jeg fikk den på hjemme lån. 9200 hadde bypass inngang, så den kunne brukes som ren effekt forsterker. Så M8 ble koblet til, for å høre hvordan den låt i forholdt til pre amp delen i 9200.
    Det ble en forbedring, ikke veldig mye. Sån jevnt over bedre over hele registeret, så den ble kjøpt. 9200 solgt og en Plinius P10 effekt bestilt fra Acoustic Tuning. M8 og P10 er absolutt kompiser, så det spilte utrolig bra.

    Siden jeg ikke har bilde av M8 og P10 i sammen betyr det ikke at de ikke levde sammen lenge !! Jeg spilte musikk og hadde i tid til å ta bilde ;)

    Bilde av M8 pre i toppen og 9200 i midten, nederst står en Denon DVD-2900.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Senere ble jeg nysjerig på ny dac, min Ps Audio dac har overlevd mange komponent bytter. Så den måtte samenlignes litt med andre dac'er. En rørdac av ukjent merke ble prøvd, men den kom ikke i nærheten. Senere ble det prøvd en Dynamic Precision DPDAC 800 med ekstern strømforsyning fra 1993, denne matchet såppas bra at jeg valgte å prøve å selge Ps Audio dac'en. Den ble fort solgt, så satt jeg der med litt penger igjen da. Skulle jeg kjøpe DP dac eller prøve å finne en dac med volum justering så jeg kunne få frigjort litt pre amp penger. Et godt tips fra en bekjent om at DCS Delius var tingen om jeg ikke trengte analoge innganger. Jeg trengte ikke det, så jeg trokkla brukten og fant en billig DCS Delius dac. Den kom i posten som det ofte gjør ;D
    Ikke store forskjelle mot den ellers så gode Plinius M8 pre ampen, men litt forbedringer ble det. Litt klarere og bedre oppløsning og noe bedre i bassen. Og ikke minst slapp jeg unna med et extra ledd med signal kabler, og jeg kunne frijgjøre litt pre amp penger til andre ting.
    Den DCS Delius dac'en er jeg veldig fornøyd med, genialt med volum og dac i ett. Den har stor eier glede !

    Dette bildet viser det slik det er i dag.

    DCS Delius
    Denon DVD-2200
    Plinius P-10
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Canton ble også solgt, med tungt hjerte. De hadde vært med et stykke nå, og de har bare vokst med oppdragene jeg har gitt de. Så jeg var en stund veldig sikker på at jeg skulle oppgradere til Canton sin Reference serie. Men de er veldig sjelden å se på brukt markedet, og nye så blir prisen noe høy. Så de ble til at jeg kjøpte noen DIY kabinetter fra en her på sentralen. De skulle få seg nye elementer, men ble litt hit og dit og tilbake igjen, så jeg kjøpte meg "vente høyttalere". Det ble non snertne små Piega TP5S, minste gulv modellen med bånd diskant.
    Først fikk jeg hake slepp og, jeg måtte nesten le litt når jeg fikk se de hjemme. De var virkelig små !! neste hake slepp fikk jeg vel når jeg fikk koblet de på, nå var de ikke små lengre. Makan til stor lyd fra liten høyttaler hadde jeg ikke hørt før ivertfall. Jeg ble fort Piegan fan, så DIY høyttalerne ble glemt en stund.
    Bånd diskanten er bare helt fantastisk, jeg liker :D
    Så jeg trodde helt sikkert jeg skulle oppgradere til større Piega, men penge boka sier NEI.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Delefilteret er delt på 1500 hz 24 db/oktav, konstruert av Stig Erik Tangen fra Tangen AV Design

    AMT diskanten er en Beymta TPL-150
    Mellomtoner/basser er SEAS ER 18 RNX 6.5"

    Dette og delene til delefilteret er levert av Tangen.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette så veldig spennende ut! Nysgjerrig på den AMT'en fra Beyma. Kommer noen lytteinntrykk regner jeg med?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det blir nokk litt inntrykke etterhvert her ja, veldig spent på dette.

    Her er jeg færdi med fornt platene, de skal nå får seg litt slipe grunning og lakk. Selvfølgelig skal høyttalerne bli blank svarte 8)
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her ser vi litt av delefiltrene, det til vesntre er til diskant og det bak der er til bassene.
    Kabler er Kimber, hmm var det 4 PR da tro ?
     

    Vedlegg

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det låter jeg ::)

    Førsteinntrykk??
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også nysgjerrig på lyden? Beskrivelse av Beyma TPL-150?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Nå har jeg fått hørt litt ivertfall, og dette låter utrolig bra.
    Beyma TPL-150 låter enormt luftig og detaljert, den evner å tegne opp et bra lydbilde selv på lave volum. Den er også veldig detaljert, jeg opplever stadig nye lyder på cd'ene. Jeg er rett og slett imponert over lyden og detaljene som svever ut i rommet. Jeg er ivertfall klar for mer DIY, med 2 stk 6,5" i tett kasse kan man vel ikke forvente særlig mye i bunn. Kunne sikkert vært mere å hente med bassrefleks da. Så neste prosjekt må bli kabinett med disse elementene pluss 2 stk 8" bassere i hver, i tett kasse ;D
    Hipp hurra for DIY.

    Så om noen er inntrisert i de kabinettene jeg har, så kan de selges.

    Jeg har også en Hypex forsterker som snart er ferdig, så det skal bli morro å teste den på disse høyttalerne.
    Det er en Hypex med de beste UCD 400 kortene og SMPS strømforsyning, jeg skal få inn noen bilder her etter hvert.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.912
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra bilder!!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    BEYMA TPL-150 er herved absolutt høyst anbefalt !!

    Nå som jeg har fått litt flere timer med innspilling, så har Beyma løsnet litt mere. Den var på grensen til litt for mye på høyt volum, men det var en del høyere en vanlig bruk da.

    Toppen virker å være veldig naturlig og veldig åpen, jeg har ikke her hjemme opplevd den nærheten den gir meg. Sånt liker jeg, jeg har vel noe å hente på plassering også. Det har jeg ikke gjort noe særlig med enda.

    Jeg har også fått prøvd den Hypex'en med UCD 400 som jeg har satt sammen.
    Den ble litt tammere i toppen en Plinius, Plinius spiller noe mere åpent og sprudlende. Plinius stor koser seg med bånd diskanter, noe jeg også hørte med Piega.
    Så nå er jeg veldig usikker på om jeg tør selge Plinius, tror jeg vil savne dens livlige spillestil.
    Og den har kankje litt bedre kontroll på HØYT volum, den er sånn jevnt over bedre på de fleste områder.
    Nesten så jeg tenker på større Plinius ;D SA201, men da må jeg blø me kronasjer igjen. Huff for en hobby vi har ::)
    Men arti læll 8)

    Noen dårlige mobil bilder av Hypex
    Total kostnad for Hypex ble ca 7500,-
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har fått spilt mere og justert litt på plass og vinkling på høyttalerne, de blir bare bedre og bedre !!!
    De AMT diskantene krever noe mere vinkling innover en jeg er vant til ivertfall, men fy f... som de leverer.

    Jeg har også fått kjørt Hypex på en helge test, med mye musikk på ganske så høye volum. Jeg liker også den bedre nå enn ved første litt forhastede vurdering.

    Jeg må få handlet meg no mere musikk nå, detter liker jeg :D :D :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn