Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvem er denne Ben Dover?
    Bor han muuuuuligens i Minste Motstands Vei...?

    mvh
    Proffen
    Jøss, jeg snakker kun om en oppmykning av regelverket - det er ikke ment som en oppfordring til å være høy på sentralen.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Blir rart om folk som selv befatter seg med " narkotika" ikke skal kunne delta i debatten på likeverdig måte.
    Tviler på om de som nyter sin alkohol vil la avholdsfolket ta seg av alkohol politikken
    Var kanskje litt uklar, alle vi som er for legalisering ligger ikke på Oslo S med sprøyte i ræva :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er jo utfordrende å leve opp til Lars Eriks standarder. Mitt poeng var at disse stoffene er svært forskjellige og har ikke annet til felles enn at de nettopp er definert som "narkotika" - sirkelargumentasjon om du vil. Dette er svært ødeleggende for debatten og skaper et vanskelig felles utgangspunkt for konstruktiv diskusjon.

    I steden for å snakke om "narkotika", bør debatten heller dreie seg om bruk/misbruk og avhengighet generelt. Lite tvil om at avhengighet skaper store problemer uansett om det er snakk om narkotika, alkohol, pengespill, gaming eller andre avhengigheter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er jo utfordrende å leve opp til Lars Eriks standarder. Mitt poeng var at disse stoffene er svært forskjellige og har ikke annet til felles enn at de nettopp er definert som "narkotika" - sirkelargumentasjon om du vil. Dette er svært ødeleggende for debatten og skaper et vanskelig felles utgangspunkt for konstruktiv diskusjon.

    I steden for å snakke om "narkotika", bør debatten heller dreie seg om bruk/misbruk og avhengighet generelt. Lite tvil om at avhengighet skaper store problemer uansett om det er snakk om narkotika, alkohol, pengespill, gaming eller andre avhengigheter.
    Det var Disqutabel som framholdt deg som fagmann. Såvidt jeg vet, er du lege- og derfor neppe "fagmann" på alle sider rundt narkotika eller forebyggende arbeid. Det blir det samme som at leger visstnok er eneste fagfolk hva gjelder corona, noe som også er helt feil.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, det er jo utfordrende å leve opp til Lars Eriks standarder. Mitt poeng var at disse stoffene er svært forskjellige og har ikke annet til felles enn at de nettopp er definert som "narkotika" - sirkelargumentasjon om du vil. Dette er svært ødeleggende for debatten og skaper et vanskelig felles utgangspunkt for konstruktiv diskusjon.

    I steden for å snakke om "narkotika", bør debatten heller dreie seg om bruk/misbruk og avhengighet generelt. Lite tvil om at avhengighet skaper store problemer uansett om det er snakk om narkotika, alkohol, pengespill, gaming eller andre avhengigheter.
    Ja, men spillavhengighet er jo ok fordi staten tjener penger på det. Tilsvarende kriminell adferd på nettet er derimot fyfy.

    Alkohol er kultur og ingenting å gjøre noe med. Ølen og spriten skal man ha i fred.De som plukker sopp i norsk natur skal bures inn. Fordi narkotika er narkotika og norsk lov er norsk lov.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    …forebyggende arbeid.
    Jeg spør igjen. Hvilket forebyggende arbeid (som ikke har fungert tidligere) skulle «plutselig» nå fungere - og hindre ungdom i å gjøre det de alltid har gjort?
    Når det gjelder rusmidler er det vel kun alt det forebyggende og årelange kampanjer, lovendringer osv rundt tobakk som til en viss grad har skapt en holdningsendring hos en del.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var Disqutabel som framholdt deg som fagmann. Såvidt jeg vet, er du lege- og derfor neppe "fagmann" på alle sider rundt narkotika eller forebyggende arbeid. Det blir det samme som at leger visstnok er eneste fagfolk hva gjelder corona, noe som også er helt feil.
    Han er vel en fagmann uansett hva du mener? Hva slags relevant utdanning har du til å fornekte all forskning og andre lands erfaringer på legalisering av cannabis?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han er vel en fagmann uansett hva du mener? Hva slags relevant utdanning har du til å fornekte all forskning og andre lands erfaringer på legalisering av cannabis?
    Hva slags relevant utdanning har leger til å være fagmenn innen forebygging, skole, utenforskap, oppfølging osv?

    Jeg har fått nok av at "fagfolk" innenfor kun én liten del av et svært omfattende og komplisert sakskompleks skal være de eneste som skal lyttes til.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags relevant utdanning har leger til å være fagmenn innen forebygging, skole, utenforskap, oppfølging osv?

    Jeg har fått nok av at "fagfolk" innenfor kun én liten del av et svært omfattende og komplisert sakskompleks skal være de eneste som skal lyttes til.
    Det er klart at det ikke kan være kun en ekspert på ett området som skal ta for seg saken. Men jeg tror ikke all den kunnskapen du søker kan komme fra en enkelt person, så da må fagfolkene veie for og imot å komme til en konklusjon, at du slår i bordet å sier nei til legalisering gjør det ikke til det eneste rette, ei heller at vi sier ja til legalisering. Det er kompromisser ved de fleste løsninger innen politikk vil jeg tro.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Fagmenn eller ikke.. man trenger ikke å være ekspert for å lese resultatene fra Portugal som eks eller USA. Minner om denne:


    Hvorfor skal fordommer trumfe faktiske funn?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fagmenn eller ikke.. man trenger ikke å være ekspert for å lese resultatene fra Portugal som eks eller USA. Minner om denne:


    Hvorfor skal fordommer trumfe faktiske funn?
    Genialt!
    Kan vi ikke foreslå det samme ifht fartsgrensene på norske veier og, så går antall ulykker ned over tid.......

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Genialt!
    Kan vi ikke foreslå det samme ifht fartsgrensene på norske veier og, så går antall ulykker ned over tid.......

    mvh
    Proffen
    Jo, la oss det:
    https://www.tshandbok.no/del-2/3-trafikkregulering/doc660/#virkning_pa_ulykkene :
    1642626595301.png
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det der er jo egentlig irrelevant.....
    Fjerner man avstraffingen for å bryte fartsgrensene, vil jo mange kjøre fortere, siden de fleste nordmenn anser seg for å være meeeget kapable sjåfører.....
    Og skulle man havne i uløkka, blir man jo innkalt til samtale......
    Kanskje det til og med serveres tebrød til kaffien?

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det der er jo egentlig irrelevant.....
    Fjerner man avstraffingen for å bryte fartsgrensene, vil jo mange kjøre fortere, siden de fleste nordmenn anser seg for å være meeeget kapable sjåfører.....
    Og skulle man havne i uløkka, blir man jo innkalt til samtale......
    Kanskje det til og med serveres tebrød til kaffien?

    mvh
    Proffen
    You have lost it.
    Poenget var, i fall du misset det, at det skal være en logisk sammenheng mellom lovverk og kunnskap om virkeligheten.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sitat:
    Med unntak av en liten nedgang blant 16-19-åringer i perioden 2003-2007, viser statistikken at narkotikabruken økte i alle aldersgrupper i årene etter avkriminaliseringen i 2001. Den forbigående nedgangen blir av enkelte brukt som argument for at Portugals politikk har vært vellykket.

    Den samme trenden kan imidlertid ses i de fleste europeiske land i denne perioden, og er dermed ikke noe som kjennetegner Portugal spesielt.

    Fra å være et av landene i Europa med lavest bruk av cannabis på 1990-tallet, ligger nå Portugal på gjennomsnittet i Europa. I tillegg viser data fra Det europeiske narkotikaovervåkningsbyrået at andelen i Portugal som sier de har brukt cannabis, kokain, amfetamin, ecstasy og LSD økte fra 2001 til 2011.

    mvh
    Proffen
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ok, ikke alle klarer å lese slik artikler - trekker det tilbake.

    Ja, bruk av stoff har gått opp på hele planeten. Ingen har sagt at legalisering stopper opp bruken.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Sitat:
    Med unntak av en liten nedgang blant 16-19-åringer i perioden 2003-2007, viser statistikken at narkotikabruken økte i alle aldersgrupper i årene etter avkriminaliseringen i 2001. Den forbigående nedgangen blir av enkelte brukt som argument for at Portugals politikk har vært vellykket.

    Den samme trenden kan imidlertid ses i de fleste europeiske land i denne perioden, og er dermed ikke noe som kjennetegner Portugal spesielt.

    Fra å være et av landene i Europa med lavest bruk av cannabis på 1990-tallet, ligger nå Portugal på gjennomsnittet i Europa. I tillegg viser data fra Det europeiske narkotikaovervåkningsbyrået at andelen i Portugal som sier de har brukt cannabis, kokain, amfetamin, ecstasy og LSD økte fra 2001 til 2011.

    mvh
    Proffen
    Jeg vet at dødsfall grunnet overdoser ikke er hele bildet, men det sier noe som situasjonen.
    I Norge (ca. 5 mill innbyggere) har vi opp mot 300 dødsfall av overdoser årlig.
    I Portugal (ca. 10 mill innbyggere) har de drøye 50 overdosedødsfall årlig.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har bare googlet litt lett, og ut fra det jeg registrerer, er det MANGE huller i rapportene om den portugisiske reformen, samt at en del av tallene som presenteres, brukes helt gale - og av den grunn ikke er gyldige slik mange tilhengere ønsker
    F eks varierer antall overdosedødsfall mellom 13 og ca 330 i et og samme år....

    Så, ja, jeg vil gjerne vente og se utviklingen i Portugal an før jeg vurderer å melde meg inn i supporterklubben.....

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ser for meg horder av rusmisbrukere som vil påberope seg helsehjelp for skader de har fått av passiv «passiv drikking».
    Det verste er at dette er et fenomen som finnes! Barn som vokser opp i alkoholiserte hjem. Tragiske saker.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ellers konkluderes det jo med at disse avhengighetssamtalene man kan tvinges til i Portugal, vil være i strid med norsk lovverk, som sier at rusbehandling SKAL være frivillig....sånn mtp stigmatiseringen noen ropte så fælt om i skogen her for litt siden.....

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har bare googlet litt lett, og ut fra det jeg registrerer, er det MANGE huller i rapportene om den portugisiske reformen, samt at en del av tallene som presenteres, brukes helt gale - og av den grunn ikke er gyldige slik mange tilhengere ønsker
    F eks varierer antall overdosedødsfall mellom 13 og ca 330 i et og samme år....

    Så, ja, jeg vil gjerne vente og se utviklingen i Portugal an før jeg vurderer å melde meg inn i supporterklubben.....

    mvh
    Proffen
    Kilde?

    1642628665772.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ellers konkluderes det jo med at disse avhengighetssamtalene man kan tvinges til i Portugal, vil være i strid med norsk lovverk, som sier at rusbehandling SKAL være frivillig....sånn mtp stigmatiseringen noen ropte så fælt om i skogen her for litt siden.....

    mvh
    Proffen
    Det er en samtale, ikke en behandling.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Igjen så er situasjonen i Oslo styrende for hvordan det tenkes òg hvilke løsninger man går for. De fleste steder rundt om i landet er, som alltid, situasjonen en helt annen. En legalisering vil svært sannsynlig minske terskelen for å begynne med narkotika- ja, narkotika er brukt med vilje. Minsket terskel vil kunne bringe svineriet inn der det i dag knapt er tilstede- noe som er uakseptabelt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Igjen så er situasjonen i Oslo styrende for hvordan det tenkes òg hvilke løsninger man går for. De fleste steder rundt om i landet er, som alltid, situasjonen en helt annen. En legalisering vil svært sannsynlig minske terskelen for å begynne med narkotika- ja, narkotika er brukt med vilje. Minsket terskel vil kunne bringe svineriet inn der det i dag knapt er tilstede- noe som er uakseptabelt.
    Som nevnt har jeg en svært nær som har hatt sin runde med tungt misbruk. Etter feiloperasjon og feilmedisinering, gikk det galt. Vedkommende bodde på det tidspunktet langt ute på landet. Selvmedisineringen skjedde ved hjelp av en fyr i nabolaget som hadde det meste du kunne ønske deg.
    Og det er ikke en enestående situasjon for bare den dalen.

    Hvordan har det seg forresten at du har så god kjennskap til tilgangen av illegale stoffer over hele landet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En obduksjon i Norge relatert til mistanke om overdosedødsfall koster 30k `ish, og disse utføres ved mistanke.
    Er dette noe Portugal har økonomi til? Nope! Ergo utføres det forsvinnende få obduksjoner i Portugal sammenliknet med i Norge. Av den grunn vil publiserte overdoserelaterte dødsfall i Portugal trolig være sterkt misvisende.
    I tillegg er der i Portugal større grad av rusrelaterte sykdommer og dødsfall over tid enn det er i Norge.....

    Internettetet er stort, det er bare å søke, så kan man plukke hallelujah-rapportene om Portugals såkalte suksesshistorie godt fra hverandre.
    Og hvis man ser til Litauen, som gjorde mye av det samme som Portugal, på samme tid, vil en registrere rapporter om SKYHØYE antall overdosedødsfall.

    Edit: Det skulle vært Estland, ikke Litauen.....

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    En obduksjon i Norge relatert til mistanke om overdosedødsfall koster 30k `ish, og disse utføres ved mistanke.
    Er dette noe Portugal har økonomi til? Nope! Ergo utføres det forsvinnende få obduksjoner i Portugal sammenliknet med i Norge. Av den grunn vil publiserte overdoserelaterte dødsfall i Portugal trolig være sterkt misvisende.
    I tillegg er der i Portugal større grad av rusrelaterte sykdommer og dødsfall over tid enn det er i Norge.....

    Internettetet er stort, det er bare å søke, så kan man plukke hallelujah-rapportene om Portugals såkalte suksesshistorie godt fra hverandre.
    Og hvis man ser til Litauen, som gjorde mye av det samme som Portugal, på samme tid, vil en registrere rapporter om SKYHØYE antall overdosedødsfall.

    mvh
    Proffen
    Kan du underbygge disse påstandene, eller skal jeg bare avfeie dem som spekulasjoner?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    øøøhhhh, samtale om HVA?
    Og hvis samtalen munner ut i en erkjennelse av (fra den narkomane) og en "dom" fra ekspertpanelet - hva skjer så?

    mvh
    Proffen
    Samtale om farene ved misbruk f.eks.
    Hvor vil du nå med denne linjen av diskusjonen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja, jeg kan rote frem linker, hvis det er det viktigste, men jeg mistenker at du uansett vil avfeie dem!

    mvh
    Proffen
    Det er ikke jeg som har den vanen, selv om jeg er opptatt av kildekritikk.
    Prøv meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Samtale om farene ved misbruk f.eks.
    Hvor vil du nå med denne linjen av diskusjonen?
    "Samtale om farene". Mens legaliseringsforkjempere predikerer at "det er ditt frie valg, og det er helt greit å bruke narkotika".

    Jeg gir meg ende over for galskapen 🤣
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke jeg som har den vanen, selv om jeg er opptatt av kildekritikk.
    Prøv meg.
    her er et eksempel:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn