Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Bare sånn for og få tråden inn på rett spor igjen. Det er cannavis diskusjon, ikke lsd, mdma, psilocybin, meskalin, pcp, benzo'r osv osv osv

    Jeg syns denne dokumentaren er svært bra jeg da
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nåvel, det har jo blitt en diskusjon om mer generell ruspolitikk, som er helt naturlig siden cannabis er en del av det sakskomplekset. Siden cannabis er det som brukes suverent mest av illegale rusmidler, og derfor genererer suverent mest penger for kriminelle miljøer, så er det naturlig at cannabis står øverst på listen. Men de generelle betraktningene er jo like gyldige for alle rusmidler.

    Hvis noen er ute etter brukererfaringer, tips til bruk og den slags er Erowid stedet å gå. Det er en fantastisk ressurs for rusbrukere som garantert har reddet massevis av liv, så gi dem en donasjon om du kan.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.541
    Torget vurderinger
    4
    Det går unna i denne tråden men jeg må si jeg er veldig imponert av Slubber sin argumentasjon. Han har snudd meg på en del områder - iallefall når det gjelder cannabis. Samt jeg er og har vært og er enig i at det å straffe brukere ikke er veien å gå.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg var jo der selv også, da jeg hverken hadde noen kunnskap eller erfaringer. Alt som kalles "narkotika" er livsfarlig trodde jeg. Og hasj leder til "tyngre stoffer" trodde jeg. Og hvis man prøver "tyngre stoffer" bare én gang blir man avhengig trodde jeg. Og å være rusa på "narkotika" er én enkelt greie trodde jeg. Og "narkotika" og alkohol er vesensforskjellig trodde jeg. Og selv hasj er mye farligere enn alkohol trodde jeg. Og hvis man prøver ecstacy kan man falle død om trodde jeg. Og LSD gjør at man kan hoppe fra hustak og mene at man vil fly trodde jeg. Og forbudspolitikken ble utformet for å beskytte folk trodde jeg...

    Helt til jeg fikk litt innsikt og hele korthuset falt sammen. Alt dette er propaganda, ingenting av det er rotfestet i virkeligheten. Ingenting har vitenskapelig hold, ingenting støttes av forskning... Rus og rusmidler er et svært sammensatt og komplekst felt, administrert av et lovverk som bygger på null prosent vitenskap og hundre prosent fordommer og propaganda.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Introducing the David Attenborough of reality, og en kvinne i mitt hjerte.


    (sentralen er ikke klar for en tråd som omhandler dette, så jeg poster den her i mangel på bedre alternativer)

    Ikke vær sint på meg, jeg prøver bare å forklare de blinde farger.


    en myk intro
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Godt forsøk, men den ønskede målgruppen lar seg neppe lure så lett.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg ville blitt mer overrasket om forskningen viste at cannabis har terapeutisk potensiale, enn at det ikke har det. Cannabis er smertelindrende, søvnfremmende og demper kvalme, skjelvinger og annet fysisk ubehag, men ut over det har jeg ikke noen tro på plantens terapautiske effekter. Psykedelika derimot, det er noe helt annet.

    Men fortsatt savner jeg et svar på hvorfor det å bruke rusmidler er et «etisk eller moralsk galt valg».
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.480
    GRENLAND: Ungdom ruser seg mens de gamer, tester syre for gøy og tar opp gatelån for å selge hasj. Slik beskriver en kilde fra ungdomsmiljøet det er for mange ungdommer i Grenland. – Foreldre vet ikke hva som skjer, hevder han.

    – Foreldre aner ingenting. Folk vet ikke hva som skjer. Det er mye dop. Mange penger involvert.
    TA har snakket med en 21-åringen «Per» fra Grenland. Han røyker hasj jevnlig og sier han holder seg til helgebruk. I uka jobber han og vil ikke ruse seg. Han vil være anonym og er for at folk rundt han skal forstå at han har fortalt om hverdagen som møter mange ungdommer som tester rus.
    Andre stoffer tør ikke «Per» teste, men han sier det florer av dop rundt ham i ungdomsmiljøet.
    – Ungdom prøver syre, sopp og weed for gøy. De ruser seg så mye – både på amfetamin og pepper, hevder 21-åringen.
    Det går i kokain, amfetamin, piller, psykedeliske stoffer som LSD, cannabis og mye mer.
    – Ungdom synes det er kult, sier han.

    Blir banket opp
    21-åringen TA har snakket med forteller at han kjenner til at ungdom tar opp gatelån på alt fra 3.000 kroner til 8.000 kroner for å kjøpe plater med hasj.
    De skal både røyke selv, men også selge for å finansiere bruken, men det er et hardt miljø. Mye hardere enn mange innser på forhånd.
    – De kriter ei plate, og så blir noen ranet for dopet, forteller han.
    Når de ikke har noe stoff å selge, sitter de igjen med narkogjeld.
    – Så blir de banka opp og må selge mer, forteller han.
    – Det er street justice.

    Kjenner ikke reglene
    Helsesykepleier Stine Ødegaard ved Helsestasjonen for Ungdom i Porsgrunn bekrefter at ungdom pådrar seg såkalt gategjeld.
    – Dette er ikke ukjent for oss. Vi hører om det, bekrefter hun.
    Ødegaard forteller om ungdom som først får teste hasj gratis.
    – Og så plutselig har du en gjeld som du ikke engang vet om, sier hun.
    Ungdommene som plutselig havner inn i det kriminelle miljøet når de begynner å kjøpe dop, er ofte heller ikke forberedt på miljøet og reglene som råder der. Enkelte blir løpegutter.
    – Noen kan de reglene. Andre ikke og da får du gjeld. Du skylder penger og da blir ungdom utsatt for grov vold, forteller hun.

    «Alle» vet hvem som selger
    «Per» tegner et bilde av en ungdomskultur i Grenland med en rusbruk blant ungdom som er skremmende. Ungdom som jevnlig ruser seg fra 15- og 16-års alderen uten at foreldre aner noe om hva som skjer.
    – Det er mer dop i Grenland enn noe annet sted i Norge, anslår han.
    Han mener det er så enkelt å få tak i, at det ikke er et problem for noen å skaffe det de trenger. Alle kjenner noen som selger. Det er bare å forhøre seg med noen andre som man vet har brukt, så er det å legge til selgeren på «snap» og spørre om han har noe til dem.
    – Vet «alle» hvem som selger?
    – Ja. I området her kjenner alle til alle.
    Han teller selv om fire-fem langere i bydelene rundt der han selv bor. De skaffer ulike ting.
    – De selger alt mulig rart, sier han.
    Det er street justice

    Nok rus til alle
    Helsesykepleier Stine Ødegaard støtter påstandene til «Per» om tilgangen på narkotika for ungdom i Grenland.
    – Det er nok rus til alle som ønsker. Det vi ser er nok bare toppen av isfjellet, sier hun, og viser til ungdommene som er på ruskontrakt, og som kommer på helsestasjonen for å avlegge urinprøver.
    Bare siden nyttår har antall ungdommer på ruskontrakt i Porsgrunn økt, og mange av dem kommer frivillig. Og det er ikke bare cannabis prøvene slår ut på.
    – Det slår ut på kokain, ulike type piller og amfetamin, opplyser hun.

    Får tak i ulike stoffer
    Helsesykepleieren, som snakker med ungdom hver dag, forteller at det de hører er at det er mye forskjellig å få tak i.
    – Det vi hører er at det er så mye lettere tilgang på andre stoffer. Før var det cannabis, men den som selger cannabis nå, selger også andre ting. Det er veldig bekymringsfullt, påpeker hun.
    Etter ryktene om at det er fentanyl som er årsaken til at 21-åringen Jens Lunde Tusvik døde av en overdose i Porsgrunn, og man senere fikk ytterligere overdosedødsfall i Skien, forteller «Per» om en «jakt» på selgere av stoffet.
    – Vi hører at folk er ute etter å ta der som solgte fentanyl, hevder 21-åringen, som kjenner til at LSD blir penslet med fentanyl.

    Gamer og ruser seg
    «Per» forteller at ungdommer han kjenner, som bare er 15–16 år, drar hjem til hverandre for å game, men at det ikke er cola og potetgull som blir konsumert på gutterommet.
    – 15-16-åringer tar amfetamin. Noe må skje, oppfordrer 21-åringen.
    Ødegaard minner om at bruken av dop i Grenland ikke avgrenser seg til et visst miljø, eller enkelte sosiale lag i samfunnet.
    – Det er ikke slik at det er på de og de linjene. Det skjer om de bor her eller der, eller om de går på den eller den skolen, sier hun.
    Men legger til at enkelte ungdomsgrupper kan ha mer penger enn andre. Har man lite penger, kan man ende opp med å kjøpe noe man ike vet hva er.
    – En ungdom med mye penger kan lettere kjøpe seg kokain, mens en annen ungdom må kjøpe annen rus som kan være farligere, påpeker hun.
    Ødegaard presiserer at kokain også er farlig.
    Sakset fra lokalavisen.

    Har man et Narkopol med aldersgrense på 20 år vil nok ikke legalisering løse så veldig mange problemer
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.071
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Alt annet likt vil iallfall pengene gå til staten og produsentleddene med egnet beskatning. Nå kanaliseres overskuddet til alskens kriminelle organisasjoner.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    GRENLAND: Ungdom ruser seg mens de gamer, tester syre for gøy og tar opp gatelån for å selge hasj. Slik beskriver en kilde fra ungdomsmiljøet det er for mange ungdommer i Grenland. – Foreldre vet ikke hva som skjer, hevder han.

    – Foreldre aner ingenting. Folk vet ikke hva som skjer. Det er mye dop. Mange penger involvert.
    TA har snakket med en 21-åringen «Per» fra Grenland. Han røyker hasj jevnlig og sier han holder seg til helgebruk. I uka jobber han og vil ikke ruse seg. Han vil være anonym og er for at folk rundt han skal forstå at han har fortalt om hverdagen som møter mange ungdommer som tester rus.
    Andre stoffer tør ikke «Per» teste, men han sier det florer av dop rundt ham i ungdomsmiljøet.
    – Ungdom prøver syre, sopp og weed for gøy. De ruser seg så mye – både på amfetamin og pepper, hevder 21-åringen.
    Det går i kokain, amfetamin, piller, psykedeliske stoffer som LSD, cannabis og mye mer.
    – Ungdom synes det er kult, sier han.

    Blir banket opp
    21-åringen TA har snakket med forteller at han kjenner til at ungdom tar opp gatelån på alt fra 3.000 kroner til 8.000 kroner for å kjøpe plater med hasj.
    De skal både røyke selv, men også selge for å finansiere bruken, men det er et hardt miljø. Mye hardere enn mange innser på forhånd.
    – De kriter ei plate, og så blir noen ranet for dopet, forteller han.
    Når de ikke har noe stoff å selge, sitter de igjen med narkogjeld.
    – Så blir de banka opp og må selge mer, forteller han.
    – Det er street justice.

    Kjenner ikke reglene
    Helsesykepleier Stine Ødegaard ved Helsestasjonen for Ungdom i Porsgrunn bekrefter at ungdom pådrar seg såkalt gategjeld.
    – Dette er ikke ukjent for oss. Vi hører om det, bekrefter hun.
    Ødegaard forteller om ungdom som først får teste hasj gratis.
    – Og så plutselig har du en gjeld som du ikke engang vet om, sier hun.
    Ungdommene som plutselig havner inn i det kriminelle miljøet når de begynner å kjøpe dop, er ofte heller ikke forberedt på miljøet og reglene som råder der. Enkelte blir løpegutter.
    – Noen kan de reglene. Andre ikke og da får du gjeld. Du skylder penger og da blir ungdom utsatt for grov vold, forteller hun.

    «Alle» vet hvem som selger
    «Per» tegner et bilde av en ungdomskultur i Grenland med en rusbruk blant ungdom som er skremmende. Ungdom som jevnlig ruser seg fra 15- og 16-års alderen uten at foreldre aner noe om hva som skjer.
    – Det er mer dop i Grenland enn noe annet sted i Norge, anslår han.
    Han mener det er så enkelt å få tak i, at det ikke er et problem for noen å skaffe det de trenger. Alle kjenner noen som selger. Det er bare å forhøre seg med noen andre som man vet har brukt, så er det å legge til selgeren på «snap» og spørre om han har noe til dem.
    – Vet «alle» hvem som selger?
    – Ja. I området her kjenner alle til alle.
    Han teller selv om fire-fem langere i bydelene rundt der han selv bor. De skaffer ulike ting.
    – De selger alt mulig rart, sier han.
    Det er street justice

    Nok rus til alle
    Helsesykepleier Stine Ødegaard støtter påstandene til «Per» om tilgangen på narkotika for ungdom i Grenland.
    – Det er nok rus til alle som ønsker. Det vi ser er nok bare toppen av isfjellet, sier hun, og viser til ungdommene som er på ruskontrakt, og som kommer på helsestasjonen for å avlegge urinprøver.
    Bare siden nyttår har antall ungdommer på ruskontrakt i Porsgrunn økt, og mange av dem kommer frivillig. Og det er ikke bare cannabis prøvene slår ut på.
    – Det slår ut på kokain, ulike type piller og amfetamin, opplyser hun.

    Får tak i ulike stoffer
    Helsesykepleieren, som snakker med ungdom hver dag, forteller at det de hører er at det er mye forskjellig å få tak i.
    – Det vi hører er at det er så mye lettere tilgang på andre stoffer. Før var det cannabis, men den som selger cannabis nå, selger også andre ting. Det er veldig bekymringsfullt, påpeker hun.
    Etter ryktene om at det er fentanyl som er årsaken til at 21-åringen Jens Lunde Tusvik døde av en overdose i Porsgrunn, og man senere fikk ytterligere overdosedødsfall i Skien, forteller «Per» om en «jakt» på selgere av stoffet.
    – Vi hører at folk er ute etter å ta der som solgte fentanyl, hevder 21-åringen, som kjenner til at LSD blir penslet med fentanyl.

    Gamer og ruser seg
    «Per» forteller at ungdommer han kjenner, som bare er 15–16 år, drar hjem til hverandre for å game, men at det ikke er cola og potetgull som blir konsumert på gutterommet.
    – 15-16-åringer tar amfetamin. Noe må skje, oppfordrer 21-åringen.
    Ødegaard minner om at bruken av dop i Grenland ikke avgrenser seg til et visst miljø, eller enkelte sosiale lag i samfunnet.
    – Det er ikke slik at det er på de og de linjene. Det skjer om de bor her eller der, eller om de går på den eller den skolen, sier hun.
    Men legger til at enkelte ungdomsgrupper kan ha mer penger enn andre. Har man lite penger, kan man ende opp med å kjøpe noe man ike vet hva er.
    – En ungdom med mye penger kan lettere kjøpe seg kokain, mens en annen ungdom må kjøpe annen rus som kan være farligere, påpeker hun.
    Ødegaard presiserer at kokain også er farlig.
    Sakset fra lokalavisen.

    Har man et Narkopol med aldersgrense på 20 år vil nok ikke legalisering løse så veldig mange problemer
    Det gjenstår å se, en legalisering er nok umulig å unngå enten man vil eller ikke.

    Og det er vel ganske åpenbart at det som beskrives i artikkelen er alle er direkte konsekvenser av et illegalt marked som selger til og kynisk utnytter mindreårige. Blir f.eks. cannabis legalisert vil jo mye av eksistensgrunnlaget til dette illegale markedet forsvinne, siden store deler av kundegruppen vil kunne velge å kjøpe cannabis på et lovlig utsalg i steden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^14-15-16åringer kjøpe legalt?
    Jeg trodde det var enkelt å skjønne hva jeg mente, men jeg får tydeligvis jobbe med å være enda tydeligere. :)

    Nei, store deler av kundegruppen som vil forsvinne ved et legalt utsalg, er selvsagt alle de som er gamle nok til å kjøpe via eventuelle lovlige kanaler. De utgjør trolig en betydelig av kundegrunnlaget i det illegale markedet, og ved en legalisering vil sannsynligvis store deler av disse velge å handle der det er lovlig.

    De mindreårige vil fortsatt være avhengig av å få tak i det de ønsker via illegale kanaler akkurat som i dag, men det totale illegale markedet vil altså bli kraftig marginalisert ved en legalisering. Omtrent som alkoholmarkedet fungerer i dag. Ungdom som vil få tak i alkohol klarer det også i dag, selv om de er mindreårige. Men siden det er snakk om en lovlig vare så slipper de å havne borti hardkokte kriminelle i prosessen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.663
    Antall liker
    10.226
    Det går unna i denne tråden men jeg må si jeg er veldig imponert av Slubber sin argumentasjon. Han har snudd meg på en del områder - iallefall når det gjelder cannabis. Samt jeg er og har vært og er enig i at det å straffe brukere ikke er veien å gå.
    La meg bare si at jeg tilslutter meg dette helhjertet. Har selv vært på "Proffen-siden" i spørsmålet tidligere, men lesing om emnet, og, ikke minst Slubberts standhaftighet har påvirket meg i en helt annen retning. Dessuten har det å selv ha hatt en tung rusmisbruker tett på, vært en sterk vekker og en opplevelse jeg ikke unner noen.

    For øvrig er det interessant å se på Slubberts generelle "argumentasjonsstemning" før og nå; det taler jo sitt tydelige språk om hvor mye mer altruistisk hans opplevelser med psykedelia har gjort ham, på så å si alle felter.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Får nesten poste denne her og ikke i Coronatråden. Stay safe, don't drink too much.

    belikebill.jpg
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Si gjerne i fra hvis du har et poeng med alle disse Youtubeklippene.

    Jeg blir ikke så eksistensiell av endret selvbevissthet, jeg blir mer opptatt av nevrotransmittere og hvordan hjernen og sanseapparatet fungerer og sånt. Og så blir jeg mer glad i normaliteten og det hverdagslige etterpå, det aller beste med en tur er imo "å komme hjem".:)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Si gjerne i fra hvis du har et poeng med alle disse Youtubeklippene.
    Noen sa en gang at et bilde taler mer enn tusen ord, hva da med animerte bilder?

    Jeg klarer ikke alltid å sette ord på hva jeg mener eller sikter til og da må jeg ty til youtube og bare håpe på at budskapet forstås. Beklager om det ser ut som spam. Det er virkelig ikke ment slik.


    Jeg blir ikke så eksistensiell av endret selvbevissthet, jeg blir mer opptatt av nevrotransmittere og hvordan hjernen og sanseapparatet fungerer og sånt. Og så blir jeg mer glad i normaliteten og det hverdagslige etterpå, det aller beste med en tur er imo "å komme hjem".:)
    .. jeg vet du er lei av min youtubespamming men det er ting jeg ikke kan si like bra. Se nå en av dem da... dette er i aller aller beste mening og om du ser dette som spam så lover jeg å holde kjeften lukket... for en stund i alle fall.

    (ta dette i beste mening fra noen som har brukt litt for mye tid på Shulgin, Grof, Huxley, Leary, Crowley)


    I fare for å fornærme deg med ting du allerede vet, men .. det er ikke allmennkunnskap i det miste.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ok, jeg skal ikke være flåsete mer. Er dette mer hva du vil?
    Hva jeg vil? Skjønner ikke hva du mener med det. Det er ikke forklaringene som gir meg noe, men undringen. Forklaringene kan leses i en bok. Undringen over hvordan hele vår virkelighet er bare noen nervesignaler fra de ulike mottakerne i sanseapparatene derimot, og hvordan denne kan forandres så mye bare ved å skru litt på noen reseptorer, det synes jeg er mind-boggling. Og hvor klart alt fremstår. Ikke som når hjernen er bedøvd av alkohol, men det diametralt motsatte. Det finner jeg fascinerende.

    Ellers skjønner jeg ikke hva som skulle være flåsete heller, så du havner tydeligvis helt andre plasser enn meg. Men det er bare fint, hjernene våre er forskjellige.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen sa en gang at et bilde taler mer enn tusen ord, hva da med animerte bilder?
    Dersom vi tenkjer oss klassis 35 mm spelefilm, synes kvart bilete 1/24 sekund. Rett svar vert då at film talar meir enn 24 000 ord pr sekund. Ein normal spelefilm varer i 1 1/2 time eller litt meir. Ringenes Herre tek om lag 6 timar å sjå, og boka er på 970 sider, dersom du ikkje har ei illustrert utgåve, då.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke sant. Grunnoppbygningen til alle hjerner er jo lik, men den kjemiske balansen som utgjør personligheten vår er forskjellig. Og da opplever vi nok også helt forskjellige ting når vi settes i en høyere bevissthetstilstand, hvor mer av hjernen er i aktivitet enn når vi bare er normalt våkne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg var jo der selv også, da jeg hverken hadde noen kunnskap eller erfaringer. Alt som kalles "narkotika" er livsfarlig trodde jeg. Og hasj leder til "tyngre stoffer" trodde jeg. Og hvis man prøver "tyngre stoffer" bare én gang blir man avhengig trodde jeg. Og å være rusa på "narkotika" er én enkelt greie trodde jeg. Og "narkotika" og alkohol er vesensforskjellig trodde jeg. Og selv hasj er mye farligere enn alkohol trodde jeg. Og hvis man prøver ecstacy kan man falle død om trodde jeg. Og LSD gjør at man kan hoppe fra hustak og mene at man vil fly trodde jeg. Og forbudspolitikken ble utformet for å beskytte folk trodde jeg...

    Helt til jeg fikk litt innsikt og hele korthuset falt sammen. Alt dette er propaganda, ingenting av det er rotfestet i virkeligheten. Ingenting har vitenskapelig hold, ingenting støttes av forskning... Rus og rusmidler er et svært sammensatt og komplekst felt, administrert av et lovverk som bygger på null prosent vitenskap og hundre prosent fordommer og propaganda.
    Bumper denne. Og har et par kommentarer om alkohol.

    Det handler litt om deprisiva vs. anti-depresiva.

    Depresiva er noe som roer ned, fjerner støyen, tar bort mas og fjas og alt det der. Man kan bruke det i sosiale sammenhenger .. det er jo ikke uten grunn at puber og barer er populært. Ja i denne katogorien finnes både opiater og alkohol... barbitutarer er et kapittel for seg selv og greit som plaster men .. ikke gå den veien! Ikke med mindre du er terminal.

    Stimulater er den andre veien. Mer, alt, nå! Bring it on the world is my oyster. Å kjøre fort med bil er moro men det har sine farer det også og kan ende i grøften.

    Vi kommer ikke utenom MDMA og slektninger. Hva gjør de da. .. jeg tror de hemmer amygdala. (nå er jeg på tynn is så det rekker), men det er noe der! Eller litt mer folkelig de parkerer frykten og angsten for en periode. Men i motsetning til på barbiturater så har du full bevissthet og kontroll. Du er ikke bedøvet på samme måte.

    Men så kommer vi til psykedelika.. og det er ikke rusmidler .. det er hverken en bremsepedal eller en gasspedal men noe helt annet.

    Som et fint hode her sa i en helt annen sammenheng "opplys deg selv" og da må jeg bare gi min fulle støtte til oppfordringen om å bruke Erowid som en ressurs.

    .. eller om du er mer en bokorm så er Alexander Shulgin en grei startstrek. Hans verk om phenetylaminer og tryptaminer finner du ikke så ofte i populærvitenskapen, for å si det forsiktig.




    ..
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Klar for litt musikk?

    Antageligvis ikke... men wtf jeg bryr meg ikke lenger.


     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Aye corona. Har resetta topplokket og er klar for en ny uke, måned eller hva det nå blir.

     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis du skal røyke DMT er det bare å holde deg fast. Da er det ikke lengre snakk om visuals og tankelooper og opplevelser av egotap, men en total utskifting av hele virkeligheten du befinner deg i. Som å sette seg på en rakett og bli skutt inn i en verden som består av lys og farger og rare vesener som snakker til deg. Samtidig som du er helt klar i hodet; følelsen av at tankeverdenen din forandres er ikke der, men sanseverdenen blir fullstendig transformert. Og etter fem til ti minutter er du tilbake i virkeligheten igjen.

    Har prøvd det to ganger og begge er høyt på listen over det heftigste jeg har opplevd, men jeg følte ikke at jeg hadde så mye igjen for det i ettertid så jeg tror kanskje ikke jeg vil oppsøke det igjen. Annet enn eventuelt for opplevelsens skyld. Ayahuasca kunne vært mer interessant; som nevnt tidligere i tråden dro en kompis av meg til Sør-Amerika på retreat og rangerer det som én av sitt livs mest viktige erfaringer. Det er veldig mye spiritualitet og sjamaner og tjo og hei, men om man ser litt forbi det tror jeg det er noe man kan ha mye igjen for.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For min del kommer jeg nok aldri til å ta den reisen, men ... jeg liker reisereportasjer fra steder jeg ikke kommer til å besøke om de er godt skrevet for å si det slik, pluss at etnobotanikk fascinerer gartneren i meg, samt å rive ned noen fordommer her og der på veien.

    Mennesker som Shulgin, Grof, Leary, Huxley finner jeg veldig interessante.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke glem Michael Pollan. Ellers skjer det veldig mye spennende i forskningen nå.

    Psilocybin 'markedly' boosts feelings of self-transcendence during meditation.

    During a mindfulness retreat, participants that tried psilocybin reported having a richer cognitive and emotional experience.
    The effects of psilocybin were prominent even four months after the retreat.
    The combination of psychedelics and meditation is a field that's ripe for study in therapeutic settings.
    In his classic work on psychedelics, The Doors of Perception, Aldous Huxley writes that through hypnosis or meditation he "might so change my ordinary consciousness as to be able to know, from the inside, what the visionary, the medium, even the mystic were talking about." Yet it was psychedelics — in his case, mescaline — that would not only get him there fastest, but also ensure that he got where he needed to go.

    There has long been an argument about getting "there," whether by natural means (meditation, breathing techniques, yoga) or via psychedelics — a debate that reached a fever pitch during Timothy Leary's heyday and never completely went away. Fans of psychedelics profess that they offer the quickest and most encompassing route. That point is hard to argue against for anyone that's dabbled.

    One question we don't often hear, however: What about both?

    On a related note, where exactly is "there"?

    A team in Germany set out to address the first question, which naturally led to speculation on the second. In a new study, published in Nature Scientific Reports on October 24, researchers from the University Hospital of Psychiatry Zürich gave 40 mindfulness meditation retreat participants either one dose of psilocybin, the hallucinogenic ingredient in a variety of mushrooms, or a placebo.

    First author, Lukasz Smigielski, sums up the findings:

    "Psilocybin markedly increased the incidence and intensity of self-transcendence virtually without inducing any anxiety compared to participants who received the placebo."

    Self-transcendence has long been the central focus of both meditation and the psychedelic ritual. Yet, as the authors note in the abstract, personal change is another desired effect. This bodes well for psilocybin; in therapeutic settings, it has been shown to help combat addiction, depression, and anxiety, as well as allow those in hospice care to feel content.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    A woman took 550 times the usual dose of LSD, with surprisingly positive consequences.

    Drug overdoses can be life-threatening, but for two women who accidentally took massive hits of LSD, the experience was life changing -- and in a good way.

    A 46-year-old woman snorted a staggering 550 times the normal recreational dose of LSD and not only survived, but found that the foot pain she had suffered from since her 20s was dramatically reduced.

    Separately, a 15-year-old girl with bipolar disorder overdosed on 10 times the normal dose of the drug, which she said resulted in a massive improvement in her mental health.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    The 2020s: The decade of psychedelic breakthroughs?

    Michael Ehlers, a former executive at Biogen and Pfizer, has assumed an advisory role with Field Trip, a psychedelics research organization.
    Ehlers has followed the science of psychedelics for more than a decade and is excited by the potential for therapeutic applications.
    MDMA and psilocybin have been granted breakthrough therapy status by the FDA, signaling a shift in the future of mental health treatment.

    Beyond the bright colors and hallucinogenic imagery of psychedelic art—the visuals of Ram Dass's 1971 book Be Here Now has never left public consciousness — there has long been a crusade to clinically research substances such as LSD, psilocybin, MDMA, DMT, and ibogaine. We've been informed, again and again and again, about the various ways that current pharmaceutical treatments in our for-profit mental health system is not only not working, but doing more damage than healing. Discussion over health care inevitably defaults to mechanisms for paying for a broken model, rarely touching upon the root causes of why so many people are depressed, sick, anxious, and suicidal in the first place.

    In regard to psychedelics, an entire herd of elephants remain locked in a room. Thanks to the questionable (and admittedly racist) wars launched by the Nixon and Reagan administrations (first dreamed up during the Anslinger crusades), we've been denied access to these potentially therapeutic substances. Fortunately, a renaissance is occurring in psychedelics research, with ketamine being the first to be legally prescribed psychedelic for treatment-resistant depression and both psilocybin and MDMA being fast-tracked by the FDA after being labelled breakthrough therapies.

    One challenge psychedelics advocates will have to face is how these drugs are treated moving through the current medical model. Regardless of personal feelings on the subject, these substances have to contend with a system that requires expensive clinical trials and will be sold in a capitalist marketplace. There will inevitably be patent issues and territorial fights. Unlike cannabis, which is a relatively mild substance with few documented consequences, psychedelics need to be rigorously evaluated and tested. While some label everyone working in medicine as minions of Big Pharma, we need to separate researchers and scientists from the shady dealings of shareholders and profiteers.

    Michael Ehlers is an industry figure that has long taken an interest in psychedelics, predominantly from an outsider perspective. Now the former executive vice president for research and development at Biogen is accepting an advisory role with Field Trip Health, the psychedelics-focused organization that recently opened the world's first psilocybin research center. (You can listen to my talk with Field Trip co-founder, Ronan Levy, here.)

    I chatted with Ehlers, he is also the former chief scientific officer for neuroscience at Pfizer, about his interest in psychedelics, their potential efficacy, their historical usage in ritual, and how the current model will deal with their vetting and potential applications. With every question, he was informed and honest, offering what he knows and being truthful about what he does not. There is a lot of work ahead in pharmaceuticals, yet it is undeniable the mental health industry needs a reboot, in the same way psychedelics are said to reboot the neural circuitry of the brain, making this class of substances an ideal medicine for study.

    Part of my conversation with Ehlers is below; you can read the full transcript here.

    https://bigthink.com/surprising-science/psychedelics-michael-ehlers?rebelltitem=1#rebelltitem1
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En liten bit i puslespillet som jeg tror er nært forbundet med psykedeliske opplevelser. Verdt å se om man interesserer seg for slikt.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå blir vel forhåpentligvis den maktsjuke drittklubben der nedlagt snart, etter det som har kommet fram i media i det siste. Eller ikke.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    3.760
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Nja.

    They got friends in high places
    They got someone they can call
    And they got someone watching over them.

    No pun intended.
    Eller kanskje det er flere enn Henning Warloe som mikser dop og politikk.
    Dobbeltmoral er jo, i følge Høyre, dobbelt så bra som moral.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn