Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    NNPF er ikke representanter for statens maktapparat, men en privat lobbyorganisasjon. Dessverre har de ikke selv hatt særlig forståelse for dette og det at mange av medlemmene også er representanter for statens maktapparat var grunnen til at det ble nedsatt et rolleforståelsesutvalg. Og konklusjonen er som du sier knusende, rolleblandingen har vært total.
    Takker for presiseringen. Jeg mente at menneskene som utgjør NNPF er politifolk, og som sådan representanter for statens maktapparat. Så helt på linje med din poengtering her over.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Enig, men det drar ut dette svaret fra @Proffen . Han virket sikker i sin sak så det burde ikke ta så veldig lang tid.

    Q.E.D!
    Så gjenstår det å se om SSB som kilde blir anerkjent av hylekoret! ;)

    mvh
    Proffen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Dette stemmer vel ganske greit med ungdata, så hva er det du prøver å si? Det burde jo være et my større problem at 33% drikker alkohol ukentlig enn at 14% har prøvd cannabis siste året. Det ene er vesentlig farligere enn det andre
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Dette stemmer vel ganske greit med ungdata, så hva er det du prøver å si? Det burde jo være et my større problem at 33% drikker alkohol ukentlig enn at 14% har prøvd cannabis siste året. Det ene er vesentlig farligere enn det andre
    Akkurat det lurte jeg også på, hvor ligger den store forskjellen i disse tallene?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Cannabis burde vært en lovlig vare på lik linje som alkohol, få det inn på Vinmonopolet. Flere og flere land tillater salg, bruk og dyrking av dette. Til og med det puritanske buddhistiske landet Thailand har nå åpnet opp for bruk og dyrking. Cannabis er helt ufarlig i forhold til tyngre stoffer som alle land sliter med. Det er livsfarlig å la kriminelle råde grunnen alene. Brukerne kommer i kontakt med kriminelle som har motiv for å pushe langt mer avhengighetsskapende stoffer på "kundene" og pengene havner hos kriminelle som igjen finansierer en masse faenskap.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Cannabis burde vært en lovlig vare på lik linje som alkohol, få det inn på Vinmonopolet. Flere og flere land tillater salg, bruk og dyrking av dette. Til og med det puritanske buddhistiske landet Thailand har nå åpnet opp for bruk og dyrking. Cannabis er helt ufarlig i forhold til tyngre stoffer som alle land sliter med. Det er livsfarlig å la kriminelle råde grunnen alene. Brukerne kommer i kontakt med kriminelle som har motiv for å pushe langt mer avhengighetsskapende stoffer på "kundene" og pengene havner hos kriminelle som igjen finanserer en masse faenskap.
    Helt rett :)

    mvh
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Cannabis burde vært en lovlig vare på lik linje som alkohol, få det inn på Vinmonopolet. Flere og flere land tillater salg, bruk og dyrking av dette. Til og med det puritanske buddhistiske landet Thailand har nå åpnet opp for bruk og dyrking. Cannabis er helt ufarlig i forhold til tyngre stoffer som alle land sliter med. Det er livsfarlig å la kriminelle råde grunnen alene. Brukerne kommer i kontakt med kriminelle som har motiv for å pushe langt mer avhengighetsskapende stoffer på "kundene" og pengene havner hos kriminelle som igjen finansierer en masse faenskap.
    Helt enig. Cannabis er et nytelsesmiddel med en risikoprofil på linje med lettøl, men la oss gjerne regulere det som brennevin. Vinmonopolet og erfaringsgrunnlaget dette har med kontrollert omsetning av rusmidler burde gi et nært ideelt utgangspunkt for en hensiktsmessig regulering av cannabis.

    Dog vil jeg tilføye at jo «tyngre» eller mer skadelig/vanedannende et rusmiddel er, jo viktigere er det for brukerne å få omsetningen over i legale og regulerte former. Især heroin tar livet av masse mennesker i Norge hvert år, mens land som Sveits, Nederland og Belgia i stor grad har fått bukt med hele overdoseproblematikken (og følgekriminaliteten og mye av de andre skadefølgene) ved å sikre misbrukere lovlig tilgang gjennom resept. Så heroin er kanskje det rusmiddelet det haster aller mest med å få legalisert og regulert, av hensyn til de som er avhengige. Heroin er rett og slett alt for farlig til å skulle omsettes på gata.
     
    Sist redigert:

    Dolkblad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2022
    Innlegg
    61
    Antall liker
    64
    Sted
    Innlandet
    Er skeptisk til fri legalisering , kan dog mene at det er greit til medisinsk bruk via helsevesenet. Tror dette med fri legalisering kan være med å få enkelte til å prøve andre og farlige stoffer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Er skeptisk til fri legalisering , kan dog mene at det er greit til medisinsk bruk via helsevesenet. Tror dette med fri legalisering kan være med å få enkelte til å prøve andre og farlige stoffer.
    Men det er i strid med de resultatene som foreligger der man har forsøkt, så hvorfor tror du det blir et annet resultat her?
    Visste du at den gateomsatte hasjen er ca 3 ganger sterkere nå enn i 1990, og at antallet hasjutløste psykoser har steget signifikant? Tror du det ville skjedd med reguleringer og kontroll på omsetningen?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Gateway-teorien ble popularisert på 70-tallet og bygger på en forståelse av avhengighet og hvordan hjernen fungerer som er totalt utdatert i dag.

    Forbes - Historien om gateway-myten:


    TED - Everything you thought you knew about addiction is wrong:

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Trodde nesten øyene var på vei ut av skallen, da jeg leste at cannabis kan sammenliknes med lettøl......
    Det gjør meg ikke direkte mindre skeptisk til legalisering.

    mvh
    Proffen
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner ikke hvorfor øya detter ut av skallen når det sammenlignes med lettøl. Tenkte kanskje grunnen til reaksjonen er fordi lettøl er for kvinnfolk og at det derfor blir urettferdig at de skal få enda et middel å nyte mens mannfolka må nøye seg med sterk alkohol
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner ikke hvorfor øya detter ut av skallen når det sammenlignes med lettøl. Tenkte kanskje grunnen til reaksjonen er fordi lettøl er for kvinnfolk og at det derfor blir urettferdig at de skal få enda et middel å nyte mens mannfolka må nøye seg med sterk alkohol
    Nope, det finnes lettøl som faller i smak hos mannfolka og!

    mvh
    Proffen
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er da grunnen til at du blir mer skeptisk til legalisering og sliter med løse øyer? :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva er da grunnen til at du blir mer skeptisk til legalisering og sliter med løse øyer? :)
    Det burde da ikke være så voldsomt vanskelig å fatte!
    Ufarliggjøre cannabis ved å "likestille" det med lettøl.....jau, jau......

    mvh
    Proffen
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo sant, vil faktisk si det er mindre farlig. Det farligste med cannabis er faktisk at man røyker det, med mindre man spiser det da.
    Når all statistikk som ikke er manipulert av nnpf, samt steder der det er legalisert viser at dette er plankekjøring er det virkelig ikke noe mer å tenke over.
    At man i tillegg minsker inntektene for store kriminelle organisasjoner er en fin bonus.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det man er redd for? At færre blir voldelige og lager kvalme? At flere blir rolige, koser seg hjemme med venner og ser er film eller spiller spill? Jeg forstår virkelig ikke problemet. De eneste som har å tape på dette er de som i dag gjør store penger på at det ulovlig.
    I neste trinn skulle jeg gjerne fått fjernet en annen idiotisk regel, nemlig at du ikke har lov til å plukke fleinsopp. En sopp som vokser villt i naturen.
    Fluesopp kan du plukke og spise, men nåde deg hvis det er en fleinsopp, da er det fyfy.
    Men det er vel avsporing
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Trodde nesten øyene var på vei ut av skallen, da jeg leste at cannabis kan sammenliknes med lettøl......
    Det gjør meg ikke direkte mindre skeptisk til legalisering.

    mvh
    Proffen
    Hvor har du sett det? Hva var sammenhengen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Og hvis cannabis blir legalisert hva vil dere ufarliggjøre i neste trinn ?
    Hvorfor behøver man ufarliggjøre noe som helst? Farligere enn det er nå, skal mye til å få til, for øvrig. Med gateomsetning, aner man ikke hva man får i seg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er en sannhet med modifikasjoner, det er veldig mange som dyrker selv. Da har man kontroll
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    I_L skrev i post #4048 at risikoprofilen til cannabis er på linje med lettøl; noe som er et helt annet utsagn enn at rusmidlet cannabis kan sammenlignes med lettøl.
    Ser det.
    Det er fullstendig på viddene, så jeg forstår at folk reagerer. Den dagen @I_L kan vise meg noen som blir psykotiske grunnet inntak av lettøl, skal jeg ta ham alvorlig på den nokså uheldige påstanden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Veldig vanskelig å peke på en direkte årsak til psykose. Som oftest er det noe underliggende hva som utløser det kan være så mangt
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Veldig vanskelig å peke på en direkte årsak til psykose. Som oftest er det noe underliggende hva som utløser det kan være så mangt
    Helt korrekt, men at det er åpenbare sammenhenger med bruk av cannabis, er bevist utenfor en hver rimelig tvil. Noe sånt er ikke vist med lettøl.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er da flerfoldige bevis for sammenhengen med alkohol, og lettøl inneholder alkohol
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg jobbet med rusbehandling fra 1991 til 2013. I den tiden støtte jeg på mange med lettere til moderate psykiske lidelser (ikke alltid diagnostisert) som foretrakk å selvmedisinere med cannabis, så i min erfaringsverden var det ikke så lett å se hva som kom først av høna eller egget når det gjelder cannabis og psykoser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Jeg jobbet med rusbehandling fra 1991 til 2013. I den tiden støtte jeg på mange med lettere til moderate psykiske lidelser (ikke alltid diagnostisert) som foretrakk å selvmedisinere med cannabis, så i min erfaringsverden var det ikke så lett å se hva som kom først av høna eller egget når det gjelder cannabis og psykoser.
    Alkohol utløser også psykoser, og mange kan ha modererende effekter av å innta cannabis med lavt innhold av THC. Problemet med mye av dagens tilgjengelige hasj fra gata er at THC-innholdet er abnormt høyt, og det har sin høye pris. Et argument for lagalisering / kontroll, fremfor det motsatte.

    Merk at psykoser og påfølgende schitzofreni i forbindelse med cannabis er langt fra 1:1, så det er mye mer sammensatt enn å hevde at cannabis=psykoser. Samtidig er det viktig å få med seg at sammenhengen finnes.

    Endringer over tid var også like på tvers av landegrensene. I alle land så forskerne en sterk økning av cannabisutløst psykose, omtrent en dobling i antall nye tilfeller fra starten til slutten av observasjonsperioden. Alkohol-utløste psykoser var synkende.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo du som blander, si at cannabis er cannabis og kan føre til psykose.
    Å legge all cannabis I samme gruppe blir som å si at alkohol er alkohol.
    Det var poenget mitt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn