Led Zeppelin nyutgivelser vinyl 2014

  • Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nå! Er det noen som har fått litt RPM på sine skiver ? :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
mine er forsatt på vei i poste, bestillte alle tre i lim ed utgavene
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Venter i spenning på tilbakemeldinger:)
Merker jeg er litt skeptisk når man snakker om remastere,og spessielt viss de har kjørt hele suppa gjennom flere digitale drittbokser,men krysser fingrene for at Jimmy-far har kjørt godsakene gjennom minst mulig duppedingser som stjeler naturlig info og dynamikk.
Ekstra spennende med ting som ikke er utgitt før.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Venter i spenning på tilbakemeldinger:)
Merker jeg er litt skeptisk når man snakker om remastere,og spessielt viss de har kjørt hele suppa gjennom flere digitale drittbokser,men krysser fingrene for at Jimmy-far har kjørt godsakene gjennom minst mulig duppedingser som stjeler naturlig info og dynamikk.
Ekstra spennende med ting som ikke er utgitt før.
Jimmy-far var etter sigende produsent for en cd-boks med alle studio-album (remastrede) for en del år siden. Etter sigende ingen braksuksess. Men det kan jo gå aldri så bra nå.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Midt på 90-tallet en gang? Tror i så fall det er den boksen jeg har. Liker som regel LP'ene bedre, selv om de også er gjenutgivelser.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg har nå hørt gjennom alle tre deluxe utgavene på vinyl og synes det låter riktig så bra. Nå har ikke jeg original vinylen til å sammenligne med, men de er i alle fall ikke ødelagt av "brick walling".

Noen andre som har fått hørt på noen av dem?
 

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Ligger klare her.

IMG_0707 a.jpg

Får seg nok en runde utover kvelden. Vinyl her.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Så langt virker jo alt bra. Men det hadde også vært fint å høre fra noen andre som "driver med slike ting", aka cd ;)
 

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Ligger noen cd`er og nedlastningskoder og slenger oppi eska her.
Men tiden vies først til vinylene.
Har bare Classic serien å sammenligne med. Blir nok gjort de nærmeste dagene.

IMG_0710.JPG


IMG_0709.JPG
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Midt på 90-tallet en gang? Tror i så fall det er den boksen jeg har. Liker som regel LP'ene bedre, selv om de også er gjenutgivelser.
90-tallets remaster lått helt j..... De nye her har jeg ikke fått hørt enda.
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Ser det har kommet noen målinger hos dr. loudness:

Artist
Led Zeppelin
Album
Led Zeppelin 1
Year
2014
Album DR
10
Min. track DR
09
Max. track DR
11
Track DR
101010091010091110 (might not be in original order)
Codec
Uncompressed PCM (WAV)
Source
Vinyl
Label
Label code
Catalog number
Bar code
Country
Comment
Log
----------------------------------------------------------------------------------------------
Analyzed folder: E:\adacity wave\Led Zeppelin\1\
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------

DR10 -1.00 dB -12.91 dB 1 Good Times Bad Times.wav
DR10 -1.40 dB -15.12 dB 2 Babe I'm Gonna Leave You.wav
DR10 -1.40 dB -13.47 dB 3 You Shook Me.wav
DR9 -1.66 dB -13.71 dB 4 Dazed And Confused.wav
DR10 -2.34 dB -14.95 dB 5 Your Time Is Gonna Come.wav
DR10 -2.27 dB -13.76 dB 6 Black Mountain Side.wav
DR9 -1.56 dB -12.93 dB 7 Communication Breakdown.wav
DR11 -1.00 dB -15.59 dB 8 I Can't Quit You Baby.wav
DR10 -2.03 dB -14.26 dB 9 How Many More Times.wav
----------------------------------------------------------------------------------------------

Number of files: 9
Official DR value: DR10

==============================================================================================
Artist
Led Zeppelin
Album
Led Zeppelin II
Year
2014
Album DR
11
Min. track DR
10
Max. track DR
11
Track DR
111011111011111111 (might not be in original order)
Codec
Uncompressed PCM (WAV)
Source
Vinyl
Label
Atlantic
Label code
Catalog number
081227966409
Bar code
081227966409
Country
uk
Comment
Log
----------------------------------------------------------------------------------------------
Analyzed folder: E:\audacity wave\Led Zeppelin\2\
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------

DR11 -1.00 dB -16.43 dB 1 Whole Lotta Love.wav
DR10 -1.11 dB -15.82 dB 2 What Is And What Should Never Be.wav
DR11 -1.18 dB -15.15 dB 3 The Lemon Song.wav
DR11 -1.35 dB -17.56 dB 4 Thank You.wav
DR10 -2.25 dB -13.99 dB 5 Heartbreaker.wav
DR11 -2.40 dB -15.19 dB 6 Living Loving Maid (She's Just a Woman).wav
DR11 -1.55 dB -16.75 dB 7 Ramble On.wav
DR11 -4.26 dB -20.00 dB 8 Moby Dick.wav
DR11 -2.06 dB -16.26 dB 9 Bring It On Home.wav
----------------------------------------------------------------------------------------------

Number of files: 9
Official DR value: DR11

==============================================================================================
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Målingene i Dynamic Range databasen er ganske bra.

Det hadde vært flott om noen som har en digital versjon kunne lagt ut en MasVis analyse av platene. Det kunne vært interessant å se.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Lp platene i deluxe utgavene er imo veldig bra, overraskende bra
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Midt på 90-tallet en gang? Tror i så fall det er den boksen jeg har. Liker som regel LP'ene bedre, selv om de også er gjenutgivelser.
90-tallets remaster lått helt j..... De nye her har jeg ikke fått hørt enda.
Jeg har bl.a. en remastret CD versjon av Physical Graffitti fra 90-tallet en gang, og den låter på ingen måte jævlig. Den låter faktisk ganske brukbart med hva jeg oppfatter som klar lyd med god dynamikk. Er et klistremerke på coveret som sier at den er re-mastret fra de originale mastertapene.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Midt på 90-tallet en gang? Tror i så fall det er den boksen jeg har. Liker som regel LP'ene bedre, selv om de også er gjenutgivelser.
90-tallets remaster lått helt j..... De nye her har jeg ikke fått hørt enda.
Jeg har bl.a. en remastret CD versjon av Physical Graffitti fra 90-tallet en gang, og den låter på ingen måte jævlig. Den låter faktisk ganske brukbart med hva jeg oppfatter som klar lyd med god dynamikk. Er et klistremerke på coveret som sier at den er re-mastret fra de originale mastertapene.
Vet du om det er den samme remastringen som er i boksen The Complete Studio Recordings? Remastret av His Lordship himself, Jimmy Page? Jeg ble iallfall skuffet over lyden på de fire første albumene. De øvrige hadde jeg ikke fra før, så der hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Midt på 90-tallet en gang? Tror i så fall det er den boksen jeg har. Liker som regel LP'ene bedre, selv om de også er gjenutgivelser.
90-tallets remaster lått helt j..... De nye her har jeg ikke fått hørt enda.
Jeg har bl.a. en remastret CD versjon av Physical Graffitti fra 90-tallet en gang, og den låter på ingen måte jævlig. Den låter faktisk ganske brukbart med hva jeg oppfatter som klar lyd med god dynamikk. Er et klistremerke på coveret som sier at den er re-mastret fra de originale mastertapene.
Vet du om det er den samme remastringen som er i boksen The Complete Studio Recordings? Remastret av His Lordship himself, Jimmy Page? Jeg ble iallfall skuffet over lyden på de fire første albumene. De øvrige hadde jeg ikke fra før, så der hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Nei, det vet jeg ikke dessverre. Den ble kjøpt som en vanlig dobbelt-cd uten å høre til i noen boks. Husker egentlig ikke om den var bedre lydmessig enn vinylutgaven jeg hadde den gangen heller. Kan legge ut cd-nummeret siden hvis det er interessant. Men er jo ikke sikkert andre vil syns den har god lyd selv om jeg syns det. :)
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Bonus materialet er også verdt å få med seg. Eneren har en ganske så bra live konsert og de to andre gir et flott bilde av hvordan noen av låtene har blitt til. Det er også et pa tre låter som ikke er utgitt før. Muligens den alternative versjonen av Immigrant song er høydepunktet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Har du de gamle utgivelsene, kan du spare noen kroner på å ikke kjøpe nyutgivelsene. Husk at jimmy page også stod bak remasters på 90-tallet... De nye er ikke like ille, men er ikke på langt nær så bra som det barry diament kokte opp via 2de generasjons tape og 80talls adc.
edit: snakkker om hi-res utgavene som er å få kjøpt.
 
Sist redigert:

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Det er første gang jeg hører noen sier at de gamle er langt bedre enn ny utgivelsene. Hva er det som er gjort feil med de nye? I følge Dynamic Range databasen ser det ut som om dynamikken er omtrent den samme. Hadde vært artig å sett en masvis analyse av begge deler. Jeg har ingen av de digitalt og kan ikke gjøre det selv.

De nye er i mine øyne verdt prisen pga bonussporene. Det gjør det også mulig å enkelt få tak i disse platen på vinyl for de som ikke har de fra før.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er første gang jeg hører noen sier at de gamle er langt bedre enn ny utgivelsene. Hva er det som er gjort feil med de nye? I følge Dynamic Range databasen ser det ut som om dynamikken er omtrent den samme. Hadde vært artig å sett en masvis analyse av begge deler. Jeg har ingen av de digitalt og kan ikke gjøre det selv.

De nye er i mine øyne verdt prisen pga bonussporene. Det gjør det også mulig å enkelt få tak i disse platen på vinyl for de som ikke har de fra før.
De gamle har varme, mer omph og trøkk. Syns ikke de er har nevneverdig mindre detaljer og jeg har et oppegående anlegg til å bedømme slikt imho. I forhold til gjengs standard i dag er det vel ikke gjort direkte feil med de nye. De kunne vel kutta ut den eqen for å gjøre det mer crisp (jesus så unødvendig), også mangler det bittelitt dynamikk i forhold til de eldre utgavene. Dette er ikke rakettforskning. Det er bare å kjøre mastertapen ubesudlet inn i en bra adc slik de gjorde 30år siden, så hadde alle vørri fornøyde. Det er ikke noen tvil whatsoever at de første utgavene låter bedre enn 2014 remasterne 30år etterpå.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er første gang jeg hører noen sier at de gamle er langt bedre enn ny utgivelsene. Hva er det som er gjort feil med de nye? I følge Dynamic Range databasen ser det ut som om dynamikken er omtrent den samme. Hadde vært artig å sett en masvis analyse av begge deler. Jeg har ingen av de digitalt og kan ikke gjøre det selv.

De nye er i mine øyne verdt prisen pga bonussporene. Det gjør det også mulig å enkelt få tak i disse platen på vinyl for de som ikke har de fra før.
De gamle har varme, mer omph og trøkk. Syns ikke de er har nevneverdig mindre detaljer og jeg har et oppegående anlegg til å bedømme slikt imho. I forhold til gjengs standard i dag er det vel ikke gjort direkte feil med de nye. De kunne vel kutta ut den eqen for å gjøre det mer crisp (jesus så unødvendig), også mangler det bittelitt dynamikk i forhold til de eldre utgavene. Dette er ikke rakettforskning. Det er bare å kjøre mastertapen ubesudlet inn i en bra adc slik de gjorde 30år siden, så hadde alle vørri fornøyde. Det er ikke noen tvil whatsoever at de første utgavene låter bedre enn 2014 remasterne 30år etterpå.
Takk! Der sparte jeg noen hundre kroner. Når det ikke er større forskjell enn som så, skygger jeg unna. You're my man, Man!:)
 
Sist redigert:
L

larkus

Gjest
Det er bare å kjøre mastertapen ubesudlet inn i en bra adc slik de gjorde 30år siden, så hadde alle vørri fornøyde. Det er ikke noen tvil whatsoever at de første utgavene låter bedre enn 2014 remasterne 30år etterpå.
Når det gjelder vinylutgaven er det vel helt unødvendig å gå digital omvei? Mastertapen rett i matrisen, lage stamper og presse på ubesudlet vinyl. That's The Way. Tipper at de nye vinylutgivelsene er basert på samme remaster som de nye CD-utgivelsene
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.536
Antall liker
4.350
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
For de som er i tvil:
Technical note: The new remasters were created from 192 kHz/24 bit digital transfers of the original analogue tapes. The catalog is being remastered now to take advantage of the significant advances in mastering technology that have occurred since 1991.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
duuuuhhhh

så mye mer moro det er å kjøpe gammalt fra den gang da. Tar mindre plass også, så får en heller begynne å samle på gamle musikkaviser og merch fra samme tid hvis en kjeder seg og har penger og plass til overs. Langt kulere enn moderne extras.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har de gamle CD'ene som ble mastret av Barry Diament. Jeg synes det låter bra nok jeg, men Zeppelin platene er ikke akkurat high-end lydmessig noen av de egentlig. Houses of the Holy er vel den som låter best.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har de gamle CD'ene som ble mastret av Barry Diament. Jeg synes det låter bra nok jeg, men Zeppelin platene er ikke akkurat high-end lydmessig noen av de egentlig. Houses of the Holy er vel den som låter best.
Kanskje jeg ikke var så kritisk tidligere, men har aldri egentlig tenkt over at det er dårlig lyd på noen av utgivelsene dems. Syns det er en rå og upolert lyd som kler musikken veldig bra på de fleste innspillingene jeg har hørt. Det er rock. Lydkvalitet har liksom ikke noe med saken å gjøre. :cool:
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg lar meg ikke plage av det jeg heller.... det er jo stor musikk uansett. Men joa... nr 3 og 4 kunne gjerne vært gjort noe bedre lydmessig.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.579
Antall liker
166
Sted
Trondheim
Hvor vil dere plassere Classic records utgavene ? Bedre enn, dårliger enn ..
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har de gamle CD'ene som ble mastret av Barry Diament. Jeg synes det låter bra nok jeg, men Zeppelin platene er ikke akkurat high-end lydmessig noen av de egentlig. Houses of the Holy er vel den som låter best.
Kanskje jeg ikke var så kritisk tidligere, men har aldri egentlig tenkt over at det er dårlig lyd på noen av utgivelsene dems. Syns det er en rå og upolert lyd som kler musikken veldig bra på de fleste innspillingene jeg har hørt. Det er rock. Lydkvalitet har liksom ikke noe med saken å gjøre. :cool:
Tiltredes! Det finnes tilfelle der lydkvaliteten ikke betyr så mye. Jeg nevner i fleng Kondrashins syklus med Sjostakovitsj' symfonier:)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ser at det er noen som ikke er helt fornøyde med coverene; tynn papp og at fargene ikke stemmer helt med originalene. Enda verre er det vel at "Bring it on home" mangler på II`en? Stemmer dette? Gjelder visstnok super deluxe utgaven..

Edit; når jeg sjekker så er alle spor der, vet ikke hvorfor vedkommende skriver dette...
 
Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
"Listened to the new remaster of II via the 24 bit release and compared it to an "RL". It wasn't even close, the remaster was recessed into the speaker by comparison."
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det må jo sies at internett primært leverer kvantitativt og ikke kvalitativt når det gjelder informasjon....

Det er nok en evig sannhet at folk skriver mye rart. :D
 
Topp Bunn